Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1126
Heisann.

Hentet frem anlegget til han far. Er en Harman/Karbon AVR 65RDS amp, 2 JBL LX10 rear høyttalere og en JBL LX10 center høyttaler.
Har koblet alt opp og prøvd å få noe lyd ut av det.

Lydkilden min er et M-AUDIO FastTrack koblet i maskinen min, som har RCA output. De har koblet i CD RCA input på ampen. Har valgt riktig kanal, og skrudde opp volum. Hører så vidt noe musikk i bakgrunnen, og masser av støy.

Hvor skal jeg begynne med å lete etter feilkilde?
Bytte ut kabler og bytte ut lydkilde er jo gjerne et sted å starte.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Bytte ut kabler og bytte ut lydkilde er jo gjerne et sted å starte.
Vis hele sitatet...
Får kjøre ut og kjøpe noe annet og sjekke.

aux-RCA holder som lydkilde? Også trenger jeg bare nye kablet til høyttalerne.

Har også prøvd å koblet hodetelefonene mine (Sennheiser HD600) rett i Headphone jacken på ampen, men det er samme resultat der. Uansett volum så er det så vidt du kan høre litt musikk i bakgrunnen.
Sist endret av Claryn; 24. mai 2016 kl. 19:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vel, feilsøking består jo stort sett av å erstatte ett og ett element i systemet. Du har samme problem med headset, da kan du regne med at høyttalerne og kablene til høyttalerne er i orden, eller ihvertfall ikke er roten til problemet. Er bare å tenke litt logisk og systematisk.
Sist endret av mentalmelt; 24. mai 2016 kl. 19:29.
Koblet bakhøyttalerne på REAR utgangen eller på FRONT utgangen på forsterkeren?

Om de er koblet på rear, så er nok det grunnen til at du ca ikke har lyd i de, siden lyden går ut på front utgangen.
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Koblet bakhøyttalerne på REAR utgangen eller på FRONT utgangen på forsterkeren?

Om de er koblet på rear, så er nok det grunnen til at du ca ikke har lyd i de, siden lyden går ut på front utgangen.
Vis hele sitatet...
Han sier jo han har prøvd med headset også, så da er ikke det et problem.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Skaffet en minijack-RCA adapter. Når får jeg ordentlig lyd i headsetet gjennom headphones-jacken på ampen.

Da er det vel noe galt med høyttalere/kabler. Kan det være noe galt med hvordan jeg har koblet det til?
Høyttalerne er egentlig rear-høyttalere som jeg har koblet i L og R channel front. Også har jeg en center høyttaler, men den kommer det ikke en eneste lyd fra.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Skaffet en minijack-RCA adapter.
Vis hele sitatet...
Fortell heller konkret hva du gjorde med det. Er ikke noe gøy å gjette.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Fortell heller konkret hva du gjorde med det. Er ikke noe gøy å gjette.
Vis hele sitatet...
Har en mini-jack RCA adapter som gjør at jeg får koblet mobilen rett i mini-jacken som da går til CD RCA in på ampen.

Deretter prøvde jeg nå å sette på plugger på begge ender av kabelen til høyttaleren (har bare 8 plugger, så får bare koblet i 2 høyttalere.). Prøvde først med bare 1 høyttaler, altså front R. Fikk ordentlig lyd, så jeg anntar det ikke var god nok kontakt tidligere. Skrudde av AMPen for å gjøre det samme på front L. Nå bare skrur AMPen seg av igjen og viser **PROTECT** i displayet..

Alright. Var 2 kabler som kom borti hverandre. Har ordnet det. NÅ har jeg altså 2 sett med kabler som fungerer. Alle høyttalerne fungerer, men har kommet frem til at center-kanelen på AMPen er det noe galt med.
Sist endret av Claryn; 24. mai 2016 kl. 20:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Claryn Vis innlegg
Alle høyttalerne fungerer, men har kommet frem til at center-kanelen på AMPen er det noe galt med.
Vis hele sitatet...
Tja, med stereo inn får du ikke nødvendigvis surround ut men må muligens fikle litt med innstillinger.

Til de andre som har ment mye og mangt her så starter man feilsøking med signalkjeden. Det har lite for seg å bytte kabler, sjekke forsterke og høytallere om det ikke kommer noe fra kilden.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Tja, med stereo inn får du ikke nødvendigvis surround ut men må muligens fikle litt med innstillinger.

Til de andre som har ment mye og mangt her så starter man feilsøking med signalkjeden. Det har lite for seg å bytte kabler, sjekke forsterke og høytallere om det ikke kommer noe fra kilden.
Vis hele sitatet...
Okei, noen som har peiling på hvor jeg skal starte når det gjelder fikling i innstillinger for å få center-kanalen til å fungere? Det er en "3 surround" knapp, men den gir ingen lyd. Aldri brukt denne AMPen før, så aner ikke selv.
http://manuals.harman.com/HK/Owner&#...AVR65%20om.pdf

Surr. "Surround mode selector"

Spkr. "Speaker configuration"
Sist endret av Yalla; 24. mai 2016 kl. 20:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Claryn's Avatar
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
http://manuals.harman.com/HK/Owner&#...AVR65%20om.pdf

Surr. "Surround mode selector"

Spkr. "Speaker configuration"
Vis hele sitatet...
http://www.manualslib.com/manual/278...page=26#manual

Dolby 3 Stereo gir ikke lyd i center, og minimal lyd i L/R stereo. Må være noe galt der.