Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5866
Saken er deg at jeg skal tegne en hytte og jeg får arbeidstegninger og skal digetalisere de.
Jeg trenger et program som er relativt lett og få til å funke og som holder for mitt bruk.
Har jobbet litt med Autcad før men det er ønsklig at programmet ikke koster alt for mye. Og til dere gode hjelpere der ut jeg vil helt slippe å bruke piratware.

På forhånd takk
P
Hvilken Linux kjører du?

Her er i alle fall en kar som viser hvordan man kan kjøre Google Sketchup via Wine på Ubuntu.

http://ubuntuhandbook.org/index.php/...up-ubuntu1404/
Sist endret av bronsky; 16. oktober 2014 kl. 08:39.
hva med gimp?
Pkake's Avatar
Trådstarter
DotEXE gimp har jeg men det holder ikke for meg. Men takk for tipset.
Hei

Et meget bra program til å lage tegninger i vektorformat er Inkscape. Det er gratis og du kan finne det her; Inkscape

For å lære det grunnleggende kan du gå igjennom øvelsene (tutorials) her; Manual
For å finne ut av mulighetene er den "offisielle" boka å anbefale, den finner du her; Inkscape Manual.

Da jeg begynte med programmet første gang gikk jeg gjennom øvelsene og bestemte meg for å lære det skikkelig, jeg begynte med "et blankt ark" og endte opp med dette;


Full størrelse her


Dette er en tegning i SVG format og ikke et bilde, for visning er tegningen lagret i PNG format.

For hjelp kan du gå til Inkscape Forum

Lykke til
Hilsen Ragnar

Hei

For å tegne i Autocad Format i et "proff" program kan du prøve Draftsight

Dette er gratis i 2d versjon.

Hilsen Ragnar
Sist endret av ragstian; 16. oktober 2014 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
FreeCAD t.d.? Eg har aldri brukt desse CAD-programma sjølv, men eg ser det finst ein liten haug av dei. Blender finst jo òg, men reknar med at du vil ha meir tekniske teikningar.
Krita er et alternativ om du skal lage rastertegninger og digital kunst. Er å få på både Win. Linux og OS X.
Gå til AlternativeTo.net, skriv inn AutoCAD i søkefeltet, trykk på AutoCAD, se alternativene, sorter bort alle utenom Linux: http://alternativeto.net/software/au...platform=linux
For enkle 2D-tegninger så er LibreCAD greit.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av ragstian Vis innlegg
Hei

Et meget bra program til å lage tegninger i vektorformat er Inkscape. Det er gratis og du kan finne det her; Inkscape

Da jeg begynte med programmet første gang gikk jeg gjennom øvelsene og bestemte meg for å lære det skikkelig, jeg begynte med "et blankt ark" og endte opp med dette;


Full størrelse her


Dette er en tegning i SVG format og ikke et bilde, for visning er tegningen lagret i PNG format.

Lykke til
Hilsen Ragnar

Hei
Vis hele sitatet...

Jeg tror faktisk ikke på at du har tegnet dette fra scratch.
Omtrent samme bildet finnes jo hos de som selger disse oscilloskopene.


http://www.ebay.com/itm/NEW-ROHDE-SC...-/121242294521

Jeg sier ikke at det er umulig å lage et sånt bilde, men å kopiere sånt tar uhorvelig med tid.

Så hvorfor dikter du opp dette?
ArtchiCAD \ LibreCAD eller AutoCAD burde du bruke til dette
Hei.

Mechie;
Jeg tror faktisk ikke på at du har tegnet dette fra scratch.
Omtrent samme bildet finnes jo hos de som selger disse oscilloskopene.
Jeg sier ikke at det er umulig å lage et sånt bilde, men å kopiere sånt tar uhorvelig med tid.
Så hvorfor dikter du opp dette?
Vis hele sitatet...
Forstår godt din skepsis her. Jeg har ikke "diktet opp" dette - hvorfor i all verden skulle jeg det?
Det er også riktig at det tok lang tid! Jeg brukte bilde fa produsenten som "mal" for å få riktig størrelse etc. på de forskjellige delene. Her ser du en skjermdump fra Inkscape mens jeg laget dette;

https://www.dropbox.com/s/6iy14qbx33...tline.png?dl=0

Her er også link til et Inkscapeforum der jeg har fått hjelp mens jeg laget dette;
http://www.inkscapeforum.com/viewtop...loscope#p48938

Hilsen
Ragnar

Hei.

Mechie;
Som en liten "kuriositet" - sinus og firkant (fourierkurven) vist på oscilloscopeskjermen ble generert med Inkscape function plotter. Som du kanksje (ikke) vet består ett firkantsignal av en grunnfrekvens pluss en masse overtoner, formlen for firkantkurve; f+3f/3+5f/5+7f/7... der f er grunnfrekvensen.

Prøv å finne et bilde av disse to kurvene på dette scopet på nett! Tror kun du vil finne de jeg har laget!

Hilsen
Ragnar
Sist endret av ragstian; 12. november 2014 kl. 14:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ragstian Vis innlegg
Hei.



Forstår godt din skepsis her. Jeg har ikke "diktet opp" dette - hvorfor i all verden skulle jeg det?
Det er også riktig at det tok lang tid! Jeg brukte bilde fa produsenten som "mal" for å få riktig størrelse etc. på de forskjellige delene. Her ser du en skjermdump fra Inkscape mens jeg laget dette;

https://www.dropbox.com/s/6iy14qbx33...tline.png?dl=0

Her er også link til et Inkscapeforum der jeg har fått hjelp mens jeg laget dette;
http://www.inkscapeforum.com/viewtop...loscope#p48938

Hilsen
Ragnar

Hei.

Mechie;
Som en liten "kuriositet" - sinus og firkant (fourierkurven) vist på oscilloscopeskjermen ble generert med Inkscape function plotter. Som du kanksje (ikke) vet består ett firkantsignal av en grunnfrekvens pluss en masse overtoner, formlen for firkantkurve; f+3f/3+5f/5+7f/7... der f er grunnfrekvensen.

Prøv å finne et bilde av disse to kurvene på dette scopet på nett! Tror kun du vil finne de jeg har laget!

Hilsen
Ragnar
Vis hele sitatet...

Da går jeg fra å ha vært spydig til å si - jeg er imponert.
Lurer egentlig på hvor mye tid du har lagt ned i dette. Trolig mye mer tid enn jeg klarte å forestille meg at noen kunne orke. Men det kan vise seg å være lurt, for nå har du grunnlag til å få dette til å være levebrød....eller hva?

Den høyre BNC-kontakten på scopet, har du tatt høyde for vinkelforskjellen siden den er plassert på helt annet sted enn de to andre? Det ser sånn ut.
Hei.

Jada det er tatt høyde for "vinkel forskjellen" på BNC-kontaktene. Om du ser på layers i Inkscape skjermdumpen ble kontaktene laget på nytt da jeg først laget en og deretter brukte "klipp/lim" for å få til de andre men dette såg ikke "riktig" ut.
Tror jeg brukte noe i overkant av 200 timer (grovt regnet) fra jeg begynte til det du ser her.
Det kan virke mye men for meg var det vel anvedt tid da jeg nå kan Inkscape ganske brukbart. Kan anbefale å lære seg å bruke tastaturet i stedet for mus&menyer da det er mye raskere.

Kan også anbefale den "offisielle" inkscape boken http://tavmjong.free.fr/INKSCAPE/MANUAL/html/
Mye nyttig info her.

Fremdeles noen små detaljer som bør fikses (powerknapp) men det er satt på vent.

Hilsen Ragnar
Sist endret av ragstian; 14. november 2014 kl. 22:36.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Pkake's Avatar
Trådstarter
Takk kara. Gode innspill var så travelt i fjor at jeg ikke har rekt å teste alle de gode innspillen. Men jeg lover når kake mannen får litt bedre tid så skal jeg skjekke ut detta pkake………….,-)

Takk kara. Gode innspill var så travelt i fjor at jeg ikke har rekt å teste alle de gode innspillen. Men jeg lover når kake mannen får litt bedre tid så skal jeg skjekke ut detta pkake………….,-)
Sist endret av Pkake; 19. januar 2015 kl. 11:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Og så har du Bricscad frå Bricsys. Sikkert det beste og rimeligaste alternativet til autocad.
Du sier du har arbeidstegnigner er disse tegnet for hånd?
Hvis de er i god pdf kan du prøve å bruke pdf til dwg converter. sparer deg for masse arbeid. Bare å åpne dwg filen i et cad program.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Etter å ha vært på FreeCAD introduksjon workshop (hos Bitraf - jeg er medlem) så kan FreeCAD også anbefales herfra. I tillegg til de andre gode anbefalingene i tråden.
FreeCAD, Inkscape, og Blender bør alle kunne gjøre jobben.

Kommer litt an på hvor mye jobbe du vil legge i det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av nudo Vis innlegg
FreeCAD, Inkscape, og Blender bør alle kunne gjøre jobben.

Kommer litt an på hvor mye jobbe du vil legge i det.
Vis hele sitatet...
Gimp: Bra til retoutching på fotografier, tegne grafikk for en webside o.l, f.ex på et bilde som du vet skal være 1024x768 pixler stort.

Inkscape: Flott til logoer der du vil kunne zoome inn i det uendelige uten at det blir kornete, en logo skal du f.eks kunne ha i microskopisk format på et ark til kle siden på en skyskraper, eller tatoeringer som du skal ha i forskjellige størrelser, noen vil kanskje ha tegninga på en finger, andre vil tegninga skal kle hele ryggen. Derfor bruker man dette, det kalles vektorgrafikk. Men det er ikke til 3-dimensjonal grafikk, kun vanlig 2d / flat grafikk, sånn som gimp.

Blender: Dette er beregnet på 3 dimensjonal grafikk. Fint til 3d-bilder du bruker som grafikk i magasin/blader, filmsnutter, websider o.l, men 3d-bildene gir ikke noe målestokk på hvordan ting ser ut i virkeligheten, det er laget for å ta seg fint ut på en dataskjerm, men skalaen på grafikken vil ikke kunne f.eks printes ut i en 3d-printer. 3d printeren ville ikke visst hva den skulle gjøre, for du har ikke noe mål og ikke riktige proposjoner på det du viser på skjermen, om det skulle skrives ut eller settes ut i live utenfor dataskjermen.

FreeCAD: Derfor bruker du CAD til byggtegninger o.l. CAD er ikke like fargerikt, sprudlende og "bugnende" som skjermgrafikken i blender som du lager filmer o.l med, men i CAD sier du f.eks at en kube skal være det samme som 300x300x300 cm, på en sirkel som er 500 cm i radius, og dette skal representeres riktig på en skjerm sånn det ville sett ut i virkeligheten. Dette får du som sagt ikke til i et ellers utmerket grafikkprogram som blender, som er lagd for å trylle frem flott fargerik grafikk til en pcskjerm, men uten at proposjonene/dimensjonene er viktige/relevante for annet enn hvordan det tar seg ut på skjermen, f.eks i det virkelige liv. Blender lager fin og fantasifull grafikk som bare kan finnes på en dataskjerm, mens CAD lager kjedelig men korrekt grafikk som kan flyttes fra en dataskjerm og ut i det virkelige liv.

Derfor, til tekniske tegninger som f.eks en bolig, deler i en motor e.l, er CAD det eneste som duger.
Sist endret av denim; 3. april 2015 kl. 21:32.