Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 11398
Hei. Var nylig en tur i København og ble stoppet av tollpolitiet da jeg landet i Norge. På spørsmål om jeg hadde røykt under oppholdet svarte jeg ja. De sjekket tingene mine, men fant ingenting og jeg fikk gå. Måtte også vise legimitasjon.

Fikk ingen bot eller forelegg. Lurer likevel på om dette kan komme tilbake på meg ved noen anledning? Skal studere medisin til høsten og der må det fremlegges politiattest.

Mulig jeg er litt overbekymret her. Takker for svar!
Av ren nysjerrighet, hvorfor svarte du ja?
Ikke noe å bekymre seg over, de ser dette hver dag.
Trådstarter
Kameraten min som jeg reiste med har vært gjennom det samme før, og han sa at det ikke ble noe problem. Vi ble stoppet sammen og han sa ja og da hang jeg meg bare på.

Sitat av Glenni Vis innlegg
Ikke noe å bekymre seg over, de ser dette hver dag.
Vis hele sitatet...
Tenker dette selv. Kjenner til flere som ble stoppet samme dag. Samtlige svarte ja og alle gikk gå.
Sist endret av ThaMan; 8. juli 2014 kl. 22:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Jeg tror ikke tollpolitiet bryr seg så mye om hva du har gjort der. Jobben deres er vel hovedsakelig å forhindre at du tar med ulovlige varer inn eller ut av landet, om du har røykt en jonas eller hatt deg med en prostituert i utlandet tror jeg de bryr seg pent lite om. Enda dumt av deg å si ja, men det går nok neppe ut over deg på noen måte.
Trådstarter
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Jeg tror ikke tollpolitiet bryr seg så mye om hva du har gjort der. Jobben deres er vel hovedsakelig å forhindre at du tar med ulovlige varer inn eller ut av landet, om du har røykt en jonas eller hatt deg med en prostituert i utlandet tror jeg de bryr seg pent lite om. Enda dumt av deg å si ja, men det går nok neppe ut over deg på noen måte.
Vis hele sitatet...
Helt enig med at det var dumt å si ja. De ville vel sagt ifra om hvis dette ville fått noen følger for meg? Det hele gikk igrunn veldig fort og vi fikk gå med det samme det hadde sjekket bagasjen vår.
Tollvesenet bryr seg bare om hva du har med deg ved innreise, hvis du ikke har noe ulovlig på deg blir ikke ditt navn loggført eller registrert noe sted.
Hadde innrømmelsen vært noe problem hadde toll tilkalkt politiet på stedet og dere hadde blitt tatt inn til avhør av politifolkene på Gardermoen. Denne saken er ikke notert eller gått videre noe sted.

Toll er i utgangspunketet bare ute etter store kvantum, en plate med hasj. Selv om det ikke er all verden.

Jeg ble selv stoppet med 5 blå-valium på Gardermoen. Tolleren spurte hvorfor jeg hadde dem, svarte bare at resepten min hadde gått tom så jeg hadde fått dem av en lege i Thailand. Da ble de bare konfiskert.
Trådstarter
Sitat av ialvik Vis innlegg
Hadde innrømmelsen vært noe problem hadde toll tilkalkt politiet på stedet og dere hadde blitt tatt inn til avhør av politifolkene på Gardermoen. Denne saken er ikke notert eller gått videre noe sted.

Toll er i utgangspunketet bare ute etter store kvantum, en plate med hasj. Selv om det ikke er all verden.

Jeg ble selv stoppet med 5 blå-valium på Gardermoen. Tolleren spurte hvorfor jeg hadde dem, svarte bare at resepten min hadde gått tom så jeg hadde fått dem av en lege i Thailand. Da ble de bare konfiskert.
Vis hele sitatet...

Det var uniformerte politifolk som avhørte oss.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Det var uniformerte politifolk som avhørte oss.
Vis hele sitatet...
Nå er jo uniformen til Tollvesenet og Poltitiet ganske like.

Hvordan forløp avhøret seg? Ble dere tatt med til politistasjonen på Gardermoen eller var det bar en løs prat i tollomerådet?
Sist vi var i Amsterdam ble jeg stoppa.

Hadde vært så dum å ha kofferten i stua, så den var ikke vanskelig for bikkja og lukte seg fram til :P

Anyhow så ble jeg tatt med på bakrommet. De spurte om jeg hadde med meg noe, noe jeg benektet, for så å spørre om jeg hadde vært på ''røyketur''.

Da sa jeg at jeg hadde røykt, men at dette ikke var noen røyketur.

Så gikk det 5 min så kom en politimann som tok meg med inn på ei celle hvor jeg ble strippa (gjort på 10 sek), og så fikk jeg gå.

Dette var på gardemoen (mista nesten videre fly pga dette), men gikk såvidt.

Var ikke mye blid når de stod med bikkjer på neste flyplass og jeg måtte inn på bakrommet der også :P

MEN, det er IKKE noe stress, så lenge du ikke har med deg noe.
Trådstarter
Sitat av Pandabjørn Vis innlegg
Sist vi var i Amsterdam ble jeg stoppa.

Hadde vært så dum å ha kofferten i stua, så den var ikke vanskelig for bikkja og lukte seg fram til :P

Anyhow så ble jeg tatt med på bakrommet. De spurte om jeg hadde med meg noe, noe jeg benektet, for så å spørre om jeg hadde vært på ''røyketur''.

Da sa jeg at jeg hadde røykt, men at dette ikke var noen røyketur.

Så gikk det 5 min så kom en politimann som tok meg med inn på ei celle hvor jeg ble strippa (gjort på 10 sek), og så fikk jeg gå.

Dette var på gardemoen (mista nesten videre fly pga dette), men gikk såvidt.

Var ikke mye blid når de stod med bikkjer på neste flyplass og jeg måtte inn på bakrommet der også :P

MEN, det er IKKE noe stress, så lenge du ikke har med deg noe.
Vis hele sitatet...
Haha! Så leit. Tenker også at det er en greit kjip jobb for de som må drive å pakke ut og inn andre sin bagasje. Da kan jeg vel konkludere med at det ikke vil vises på min vandelsattest?
ttollvesnet er ikke politi. De har myndighet til å gå i kofferten å se etter ulovlige varer. Men de har ikke politimyndighet annet enn på å se om du har ulovlige ting med deg inn i landet,
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Da kan jeg vel konkludere med at det ikke vil vises på min vandelsattest?
Vis hele sitatet...
Det kan du være helt sikker på. Man bryter ingen norske lover ved å bruke narkotika i utlandet. Man kan ikke straffes for bruk, uansett hva slags narkotika det er snakk om. Generelt sett så kan man i teorien straffes for å kjøpe den samme narkotikaen, men dette er ikke noe tollvesenet bryr seg med, ei heller noe som politiet hadde valgt å etterforske.
Sist endret av caperno; 10. juli 2014 kl. 03:29.
Sitat av caperno Vis innlegg
Det kan du være helt sikker på. Man bryter ingen norske lover ved å bruke narkotika i utlandet. Man kan ikke straffes for bruk, uansett hva slags narkotika det er snakk om. Generelt sett så kan man i teorien straffes for å kjøpe den samme narkotikaen, men dette er ikke noe tollvesenet bryr seg med, ei heller noe som politiet hadde valgt å etterforske.
Vis hele sitatet...
Faktisk så er det forbudt å bryte norske lover i utlandet.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Faktisk så er det forbudt å bryte norske lover i utlandet.
Vis hele sitatet...
Faktisk så er legemiddeloven (som regulerer bruk av narkotika) ikke gjeldende i utlandet.
Sitat av Zherxyl Vis innlegg
Faktisk så er det forbudt å bryte norske lover i utlandet.
Vis hele sitatet...
nei, faktisk ikke. det er kun lover som er spesifisert å gjelde i utlandet som gjelder for nordmenn i utlandet (feks. sexkjøploven).

Er det ikke spesifisert, er det loven i landet du befinner deg i som er gjelende.
Du kan feks teoretisk sett bli straffet av norske myndigheter for å ha kjøpt sex i amsterdam, men ikke for å ha kjøpt cannabis.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Haha! Så leit. Tenker også at det er en greit kjip jobb for de som må drive å pakke ut og inn andre sin bagasje. Da kan jeg vel konkludere med at det ikke vil vises på min vandelsattest?
Vis hele sitatet...
Tollvesenet er noen skikkelig rasshøl. Dem pakker ikke ned for deg, men er veldig flinke til å rive alt utover. En gang jeg ble stoppa på Værnes tok tolleren til og med boller ut av den gjennomsiktige bolleposen, bladde gjennom hver side i en roman jeg hadde med, og spurte tre ganger om å gjenta reiseruta jeg hadde vært på. Så kom brøleape kompisen hans når jeg var på vei ut og ba meg om å gjenta det igjen.

Selvfølgelig hadde jeg ikke noe dem hadde lyst på.
Sitat av technot Vis innlegg
nei, faktisk ikke. det er kun lover som er spesifisert å gjelde i utlandet som gjelder for nordmenn i utlandet (feks. sexkjøploven).

Er det ikke spesifisert, er det loven i landet du befinner deg i som er gjelende.
Du kan feks teoretisk sett bli straffet av norske myndigheter for å ha kjøpt sex i amsterdam, men ikke for å ha kjøpt cannabis.
Vis hele sitatet...
Straffeloven som regulerer bl.a sexkjøp er alltid gjeldende i utlandet. Den samme straffeloven sier også at kjøp (erverv), salg, oppbevaring og produksjon av narkotika er ulovlig, så det er derfor straffbart å kjøpe cannabis i f.eks Nederland. Årsaken til at det ikke er straffbart å bruke narkotika i utlandet er fordi at dette reguleres via legemiddelloven som ikke gjelder utenfor norges grenser.
Sist endret av caperno; 10. juli 2014 kl. 13:21.
Sitat av Paa9 Vis innlegg
Tollvesenet er noen skikkelig rasshøl. Dem pakker ikke ned for deg, men er veldig flinke til å rive alt utover. En gang jeg ble stoppa på Værnes tok tolleren til og med boller ut av den gjennomsiktige bolleposen, bladde gjennom hver side i en roman jeg hadde med, og spurte tre ganger om å gjenta reiseruta jeg hadde vært på. Så kom brøleape kompisen hans når jeg var på vei ut og ba meg om å gjenta det igjen.

Selvfølgelig hadde jeg ikke noe dem hadde lyst på.
Vis hele sitatet...
De må pakke bagasjen hvis du insisterer. Du kan kreve at de gjør det
skikkelig. Hvis du ikke har noe ulovelig kan du be dem om å oppførere
seg ordentlig.

Du kan også kreve at de henter en overordnet som er pliktig å ta imot
klage o.l
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av riobravo Vis innlegg
ttollvesnet er ikke politi. De har myndighet til å gå i kofferten å se etter ulovlige varer. Men de har ikke politimyndighet annet enn på å se om du har ulovlige ting med deg inn i landet,
Vis hele sitatet...
Faktisk har Tollvesenet langt større hjemler og anledning til bruk av makt og tvang enn politiet år det gjelder toll relaterte ting. Myndigheten dems strekker seg laaaaangt utover enn bare kofferten og enda lengre enn politiets på grensen. Tolloven er ganske raus på hjemler og er grensemyndigheten i Norge.

De kan stanse deg og strippe deg helt ned til undertøyet uten å ha mistanke. En såkalt innledende kontroll. En full kroppsvisitasjon så må de ha en mistanke om en form for ulovlig vareførsel eller lignende. Man er også pliktig til å bistå selv i en slik kontroll jf. tolloven. De trenger altså ikke en gang sjelig mistanke for å kunne strippe deg..

Jeg liker Tollvesenet og tollerne som oftes jeg. De vet å snakke til deg og behandle deg med respekt. De skal ikke på død og liv bryske seg og flagre med alt de kan og pomp og pakt... Klart, det finnes drittsekker der også, det gjør det jo over alt. Men sånn generelt så oppfatter jeg de sånn.. Selv om de tar stæsjet mitt, så er de vennlige. Dette er sjelden onkel gjør dessverre.

Sitat av gurgle65 Vis innlegg
De må pakke bagasjen hvis du insisterer. Du kan kreve at de gjør det
skikkelig. Hvis du ikke har noe ulovelig kan du be dem om å oppførere
seg ordentlig.

Du kan også kreve at de henter en overordnet som er pliktig å ta imot
klage o.l
Vis hele sitatet...
Feil! Hvis du skal insisterer så kan de velge å la bagasjen ligge om de ønsker. Du er pliktig til å bistå og kan straffes hvis man unnlater. Husker ikke § i tolloven men den er der et sted. Alle som utøver myndighet uansett sted burde oppføre seg ordentlig. Men det finne drittsekker der også..

Når det gjelder klager så er dette et offentlig forvaltningsorgan, så du kan klage til den nærmeste overodnet så mye du hæler... Det hjelper ingenting. En klage må rettes skriftlig til tollregionens ledelsen for det området kontrollen skjedde i. Det er ingen tjenestemenn som er klageinstans.
Sist endret av 7774me; 10. oktober 2015 kl. 00:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er lovlig for nordmenn å røyke hasj i utlandet. Du kan ikke risikere straffeforfølgelse i Norge eller landet du oppholdt deg i såfremt det er lovlig der, selv om politiet vil at du skal tro det, og gjerne dømmer deg for det hvis du ikke vet dine rettigheter.
Sist endret av pkk1990; 10. oktober 2015 kl. 00:37.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ugh.. Ble ned topp stoppet sjæl, labradoren luktet meg.
(Heldig at jeg fant det for godt å kaste fra meg gresset i korridoren, kanskje en heldig matros eller vaskeperson kan dra nytte av sakene)

Full strip & gjennomgang av bagasje, han ville gjerne gå igjennom reisen min også, men jeg fortalte ham at jeg ikke ville blande business & pleasure.
Hvorpå han fortalte at det ville lønne seg straffemessig om jeg samarbeidet, jeg fortalte ham at jeg følte jeg samarbeidet, og lurte på hva den eventuelle differansen i straff dreide seg om, samt det faktum at dette "tilbudet" først åpnet seg da jeg igjen var påkledd, og han var i bagasjen; Om det finnes en strafferabatt, vil denne ikke være tilgjengelig om man har dopet på sin person?
Tolleren min ville ikke svare på dette, men kanskje noen her kan?
Når jeg var i køben i 2012 ble jeg og vennen min også stoppet i tollen, på vei ned faktisk. Rart med det, men de fant en grinder i bagasjen til vennen min så han måtte bli med inn på et rom for å ta en liten prat, de spurte han om alt mulig rart, såvidt vi rakk båten. Bra vi ikke ble stoppet på vei tilbake for å si det sånn, ble fort en liten pit-stop i christiania mens vi var der nede