Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1575
Hei, er på leting etter en datamaskin til studietiden.
Skal ta elektronikk på NTNU og lurer litt på hvilken maskin som er å anbefale.
Det har falt på valget om en Macbook Pro eller Microsoft Surface.

Noen erfaringer eller argument for og imot?
Jeg ville gått for MacBook Pro'en. Har selv en MacBook Pro Retina 15" og er veldig fornøyd. Den har aldri krasjet, programmer fryser sjeldent, organiserte og oversiktelige oppdateringer en gang i blant, ikke noe virus, 13 sek oppstartstid (samme som når den var ny for 2 år siden!), lett, kjapp og tynn! På en Pc så liker jeg godt å ha en ekstern mus, mens på Mac så er styreplaten så god at jeg heller vil bruke den.
Hvis du har kjøpt en Mac og plutselig finner ut at du har lyst på Windows istedenfor, så kan du jo alltids installere Windows på den! Er situasjonen omvendt, så er det ikke like lett... Alle jeg kjenner som har Mac er svært fornøyd og bytter aldri tilbake! Once you go Mac, you never go back.

Scrolling føles naturlig og smooth med multitouch gestures på styreplaten, bytting mellom vinduer er kjapt og enkelt (dra 4 fingrer over styreplaten og du vil få en mini visning av alle programmene. Den starter raskere og logger inn kjappere enn Windows Pc'er, vet ikke med Surface da.

Surface ble vel ikke akkurat noen særlig suksess for Microsoft, den vil miste verdi mye fortere enn en MacBook, Macbook Pro Retina er kraftigere, har veldig bra skjerm, OSX og Windows tilgjengelig og er generelt bedre bygget.
Det blir litt vanskelig å sammenligne en tablet med en datamaskin, for de har jo forskjellige bruksområder, men skulle jeg valgt enten en MacBook Pro Retina 13" eller Surface Pro 2, så ville jeg garantert gått for Mac'en.
Som NTNU student, vil jeg anbefale Windows hvis du vil ha alt rett frem og bare trykke i vei. Du må installere en god del programmer for programmering, først i matlab, så C++ og det er enkelt nok på mac, men enda enklere på windows plattformen. I alle fall hvis du tenker å bruke samme program som det undervises i og stud.asser bruker.

Du kan selvfølgelig sette opp dualboot/VM for windows på en mac, men personlig gadd jeg ikke det, og gikk for windows. Det finnes sikkert andre løsninger også, men i min erfaring er det mye mer rett fram med windows. Jeg bruker riktignok windows 7 og ikke surface.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Som NTNU student, vil jeg anbefale Windows hvis du vil ha alt rett frem og bare trykke i vei. Du må installere en god del programmer for programmering, først i matlab, så C++ og det er enkelt nok på mac, men enda enklere på windows plattformen. I alle fall hvis du tenker å bruke samme program som det undervises i og stud.asser bruker.

Du kan selvfølgelig sette opp dualboot/VM for windows på en mac, men personlig gadd jeg ikke det, og gikk for windows. Det finnes sikkert andre løsninger også, men i min erfaring er det mye mer rett fram med windows. Jeg bruker riktignok windows 7 og ikke surface.
Vis hele sitatet...
Har du en anbefalt laptop fra Windows som har lignende byggkvalitet og oppløsning samt praktiske løsninger som en Mac?
Sitat av Xasma Vis innlegg
Som NTNU student, vil jeg anbefale Windows hvis du vil ha alt rett frem og bare trykke i vei. Du må installere en god del programmer for programmering, først i matlab, så C++ og det er enkelt nok på mac, men enda enklere på windows plattformen. I alle fall hvis du tenker å bruke samme program som det undervises i og stud.asser bruker.

Du kan selvfølgelig sette opp dualboot/VM for windows på en mac, men personlig gadd jeg ikke det, og gikk for windows. Det finnes sikkert andre løsninger også, men i min erfaring er det mye mer rett fram med windows. Jeg bruker riktignok windows 7 og ikke surface.
Vis hele sitatet...
Jeg går selv på NTNU, og opplever at de fleste forelesere bruker Mac. Så dette skal ikke være noe problem
Dataingeniør
Zarlach's Avatar
Jeg ville heller gått for en vanlig windows laptop i stedte for surface.

Jeg går dataingeniør og bruker Macbook pro 15". Elsker xcode til c++ programmering (bedre enn visual studio, netbeans og codeblocks imo. Om det er noen programmer som bare finnes til Windows kan du lett fikse dette ved å bruke Wine eller virtual machine program.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Som NTNU student, vil jeg anbefale Windows hvis du vil ha alt rett frem og bare trykke i vei. Du må installere en god del programmer for programmering, først i matlab, så C++ og det er enkelt nok på mac, men enda enklere på windows plattformen. I alle fall hvis du tenker å bruke samme program som det undervises i og stud.asser bruker.

Du kan selvfølgelig sette opp dualboot/VM for windows på en mac, men personlig gadd jeg ikke det, og gikk for windows. Det finnes sikkert andre løsninger også, men i min erfaring er det mye mer rett fram med windows. Jeg bruker riktignok windows 7 og ikke surface.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ikke hatt noe med C++ å gjøre, men MatLab kunne da ikke blitt enklere å installere enn det er på Mac. De fleste av mine forelesere bruker også Mac, og Orakeltjenesten på NTNU hjelper deg -veldig- fort dersom du skulle oppleve noe som helst problem med din Mac.

Til TS ville jeg nok heller anbefalt å vente til studiestart nærmer seg. Da kjøres det ofte skolestartskampanjer rundt omkring. Kanskje det kommer nye modeller også før den tid.

Er det forresten noen grunn til at du vil betale såpass mye ekstra for en Pro? Som studiemaskin vil jeg tro Air er enda bedre. Bør takle det meste du gjør, fullstendig uten problemer. Jeg sitter selv på en Air nå (som jeg kjøpte på studiestartsalg for 6990,-), og har nå oppe både Matlab, Excel, Word, Mail, Preview, iMovie og Chrome, uten at jeg merker noen som helst form for treghet. Den har også ufattelig god batteritid, som er helt ypperlig for en student. Du trenger aldri ta med lader på skolen.
Hvis du kjøper MacBook gjennom Studenttorget, så får du noen prosent rabatt.
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Hvis du kjøper MacBook gjennom Studenttorget, så får du noen prosent rabatt.
Vis hele sitatet...
Eller hvis du drar innom eplehuset får du ca 5% rabatt, hvis du viser studentbevis.
Går selv på elektronikk på NTNU, og tror ikke det spiller så mye rolle hva du velger. Hvis du går for mac, kan det hende at du opplever litt kompatibilitetsproblemer med enkelte programmer som brukes utover i studiet (Quartus, IAR, PSIM) som hovedsakelige er Windows-programmer, men det er vel ingentingting som ikke kan fikses med VM eller Wine. Bruker Ubuntu selv, uten større problemer.
Er det evt. noen som vet om noen andre billigere Windows 8 tablets med samme hardware?