Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3715
Hvorfor har vi ikke anynom retting av prøver enda på videregående skole? Har sett meg lei på at ditt forhold til læreren skal gå utover den karakteren du får.

Er det fordi det blir "for mye" arbeid å sette dette i verk? Eller er det rett og slett slik at det blir lagt opp til at lærere skal få favorisere?

Lærere sier jo selv at det er vanskeligere å sette en bra karakter på noen som f.eks ikke viser så veldig stor interesse for faget, uansett om de er veldig gode i faget. Har også snakket med dem og de har sagt at det er lettere å sette en dårligere karakter på en elev de ikke liker.

Min mening er at ditt forhold til læreren ikke har noe som helst med hvor god karakter du bør få i et fag, noen som er enig?
Det er nok fordi man ikke har nok penger og ressurser for å gjennomføre det. Eksamen derimot, er helt anonym.
Nei, det er ikke fordi det blir for mye arbeid å sette i verk, men fordi det ikke fungerer spesielt bra og går utover både elever og lærere.
Sitat av 3RD Vis innlegg
Det er nok fordi man ikke har nok penger og ressurser for å gjennomføre det. Eksamen derimot, er helt anonym.
Vis hele sitatet...
Det koster veldig lite å la elevene skrive et nummer på besvarelsen som tilsvarer navnet deres. Dokumentet med navn som tilsvarer nummer oppbevares et sted som er utilgjengelig for læreren. Nytt nummer lages for hver gang.

Vi gjorde dette flere ganger på ungdomskolen og vgs, nettop for å sikre anonym retting av prøver. Om dette dokumentet faktisk var utilgjengelig for læreren tviler jeg på, men jeg velger å tro at læreren hadde egen interesse i å rette uten å vite hvilke besvarelser som hørte til hvilken elev. Uansett, et slikt system er jo ikke noe vanskelig å lage..
Uansett om man bruker nummer i steden for navn så tror jeg læreren klarer å kjenne skrivemåten/skrivefeilene til eleven og hvis det er håndskrevet så er også håndskriften identifiserbar.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er ikke fordi det blir for mye arbeid å sette i verk, men fordi det ikke fungerer spesielt bra og går utover både elever og lærere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil det ikke fungere bra? Et system hvor elever får den karakteren de fortjener vil jo være mye bedre enn der hvor rumpeslikkere får pluss i boka.
Sist endret av Marr; 28. november 2013 kl. 14:02.
Jøss, morsomt at dette kom opp, da kan jeg jo spørre om vi hadde en spesiell eksamen. (Er nesten sikker på at det var eksamen.)

På den VGS jeg gikk, så satt vi i et stort auditorium, og det ble sendt rundt et ark med navn og et "eksamensnr". Alle kunne se alles nummer, men man måtte signere vedsiden av sitt eget navn på at man hadde møtt opp.

Leveringen ble gjort på en minnepenn. Alle kunne se alles dokumenter, og om jeg ville, så kunne jeg slettet eller endret på alles eksamner.

Eksamensvaktene var noen pensjonister (bokstavlig talt) som satt å baksnakket samtlige. (De hører jo endel dårligere enn oss, så de hvisket jo ikke akuratt lavt.)

Klassen vår sende en formell klage til utdanningsdirektoratet om jeg ikke husker feil, men vi fikk ikke medhold. Minns å huske at dette var fordi ingenting gikk galt under innlevering.

Har noen andre opplevd dette?
EDIT: Kan legge til at dette var VG2 på medier og kommunikasjon.
___________________________

Omsider vil jeg si meg enig med TS, jeg har hatt et par lærere som ikke har likt meg så veldig, og det har vist seg greit mtp karakteren når jeg viste den til andre lærere i samme faget. Enig med at prøver burde være anonyme.
Sist endret av Bruskork1; 28. november 2013 kl. 14:06.
Med anonym retting går alle muligheter for oppfølging bort, med mindre lærere skal sitte og dobbeltrette prøver, som igjen vil kreve et tidsforbruk av en annen verden.

I det store og det hele bør nok mange unge se på det som en mulighet til litt allmenndannelse. Du kommer til å måtte forholde deg til folk du ikke liker i arbeidslivet, og være høflig mot disse. Det er like så greit å starte med dette på ungdomsskole/VGS. Hvis du ikke lærer å være høflig uansett hvor uenig du er med andre, så kommer det å slå deg så hardt i ansiktet når du kommer ut i arbeid at jeg ikke har noen god sammenligning. Jeg hadde selv flere umulige lærere som ga karakterer på trynefaktor, noe jeg er ganske glad for, det har spart meg for mange ubehagelig opplevelser jeg har sett andre ha.

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke problemet. Jeg hadde flere "umulige" lærere, som oftest var det bare å være høflig, så gikk alt bra. Alt for mange unge tror at de åpner dører ved å løpe med hodet først istedenfor å tenke seg om og bruke dørhåndtaket.
Sist endret av Xasma; 28. november 2013 kl. 14:06.
Sitat av Marr Vis innlegg
Hvorfor vil det ikke fungere bra? Et system hvor elever får den karakteren de fortjener vil jo være mye bedre enn der hvor rumpeslikkere får pluss i boka.
Vis hele sitatet...
Det er litt av problemet, hvis du tror så dårlig om lærere, hvordan kan du tro at de blir bedre med en gang de ikke vet hvem de skal evaluere? Evalueringen i skolen er lagt opp til et svært tett forhold mellom elever og lærere for å sikre faglig utvikling. Det er ikke lagt opp til at prøver og karakterer skal bestemme karakterer alene, men en helhetsvurdering av eleven av læreren. Prøver med karakterer er en måte å gi tilbakemelding til elevene og er et viktig grunnlag for lærerne for å sette i gang riktig og målrettet oppfølging av hver enkelt elev. Derfor er det rimelig irrelevant hva slags karakter du faktisk får på hver prøve, det er en helhetsvurdering som ligger til grunn for standpunktkarakteren.

Anonym retting gir et tydelig signal om at lærere er uprofesjonelle (les: dårlig i jobben sin), noe som igjen bidrar til å skape missiltitt til lærere, både fra elever, politikere og foreldre. Dette igjen er med på å senke læreryrkets status og til syvende og sist hindre rekruttering.
Sist endret av Mith; 28. november 2013 kl. 14:12.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er litt av problemet, hvis du tror så dårlig om lærere, hvordan kan du tro at de blir bedre med en gang de ikke vet hvem de skal evaluere? Evalueringen i skolen er lagt opp til et svært tett forhold mellom elever og lærere for å sikre faglig utvikling. Det er ikke lagt opp til at prøver og karakterer skal bestemme karakterer alene, men en helhetsvurdering av eleven av læreren. Prøver med karakterer er en måte å gi tilbakemelding til elevene og er et viktig grunnlag for lærerne for å sette i gang riktig og målrettet oppfølging av hver enkelt elev. Derfor er det rimelig irrelevant hva slags karakter du faktisk får på hver prøve, det er en helhetsvurdering som ligger til grunn for standpunktkarakteren.

Anonym retting gir et tydelig signal om at lærere er uprofesjonelle (les: dårlig i jobben sin), noe som igjen bidrar til å skape missiltitt til lærere, både fra elever, politikere og foreldre. Dette igjen er med på å senke læreryrkets status og til syvende og sist hindre rekruttering.
Vis hele sitatet...
Men hvordan ville du løst dette, da?

Du har masse gode poeng her, og jeg er vel egentlig enig. Men jeg personlig har erfart at jeg har blitt gitt mye dårligere karakterer av et par lærere når jeg gikk på skole, og dette var da lærere som jeg ofte var uenig med, og hadde kanskje en god del diskusjoner med. Kunne vel også si at vi hadde noen fæle toner til hverandre, men der var absolutt ikke jeg skyldig som enkeltperson.

Når jeg tok med prøvene mine til andre lærere i samme faget, så sa for.eks han ene, "Dette er jo værtfall en 4+.". Så tok jeg med til en annen, og han sa 4. Det jeg ègentlig fikk, var en 2'er. Og jeg sammenlignet prøven med andre i klasserommet, og jeg hadde skrevet så og si det samme når det kom til det som var relevant for å få rett svar. Dette skjedde flere ganger med samme lærer.

Nå sikter jeg ikke til deg, men det er mange jeg har tatt opp dette med som nekter å tro på "sånne som meg", som tror en lærer er en autoritet som IKKE gjør feil, og man skal ikke påpeke at dem gjør feil. Og alt jeg sier som stiller seg kritisk til evaluering av meg som elev, eller andre ting, er noe jeg bare "finner opp" fordi jeg har fått dårlig karakter.

Hvordan kunne man løst situasjoner som dette?
Sist endret av Bruskork1; 28. november 2013 kl. 14:28.
Relevant:

http://www.nrk.no/mr/trur-ikkje-pa-t...tor-1.11242493

«Alle skolene melder at det ikke er signifikante avvik mellom anonym retting og ordinære prøvesituasjoner. Rapporten sier at det ikke er noe som tyder på at vurdering og karaktersetting ikke blir gjennomført på en profesjonell og rettferdig måte.»
Vis hele sitatet...
Man bør få med seg at Elevorganisasjonen er skeptiske til å avslutte forsøket da.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvordan kunne man løst situasjoner som dette?
Vis hele sitatet...
Kryssretting som du nevner er en mulighet, der elevene får muligheten til å få prøven sin evaluert også av en annen lærer enn faglærer. Da vil det jo rimelig fort vise seg hvor eleven ligger.
Sist endret av Mith; 28. november 2013 kl. 14:32.
Lærere på samme trinn kan bytte rettebunker, verre er det ikke.

Men da kan jo ikke læreren din etterpå vite hva du har mistforstått og kanskje trenger hjelp med...
Sitat av Susanna Vis innlegg
Lærere på samme trinn kan bytte rettebunker, verre er det ikke.

Men da kan jo ikke læreren din etterpå vite hva du har mistforstått og kanskje trenger hjelp med...
Vis hele sitatet...
Dette fungerer ikke fordi lærere stiller ulike kriterier til hva som karakteriserer en god norsk stil. Vi hadde en prøveordning med anonym retting (riktignok dårlig gjennomført), der en elev som vanligvis hadde 2 og 3, fikk karakteren 4, mens noen elever som hadde 5-6 (og lå an til 6), fikk karakteren 4. Altså hendte det at differansen mellom noen elever minket fra 4 til 0 i karakterer. Det er helt ok mye.

Så hovedproblemet for anonym retting er enten lærernes manglende evne til å gi en korrekt vurdering i forhold til karakterskalaen, eller objektiviteten til selve norskfaget.

Men ikke misforstå, jeg støtter anonym retting 100%. Det må bare ligge litt planlegging til grunn, og videregående er i dag et kaos uten like. De syntes for eksempel det var en veldig god idé å sette prøveordningen til den viktigste prøven for standpunktkarakteren i norsk.
Sitat av Marr Vis innlegg
Det koster veldig lite å la elevene skrive et nummer på besvarelsen som tilsvarer navnet deres. Dokumentet med navn som tilsvarer nummer oppbevares et sted som er utilgjengelig for læreren. Nytt nummer lages for hver gang.
Vis hele sitatet...
I tillegg foregår vell det meste av VGS på PC nå, så jeg ser ingen grunn til å åpne for en løsning hvor elevene leverer på nett. (som allerede er vanlig).
Da kan en lærer rette det uten å vite hvem som har skrevet det, så sender systemet prøve med tilbakemelding tilbake til riktig elev.
Enig med forslaget til PerPerPerPer her. Men hvordan kan et vanlig menneske få fram dette foran norges politikere uten å måtte være politiker selv? I Norge har vi demokrati sier vi, slik at folket skal bestemme. Men etter min erfaring må man fortsatt bli politiker selv for å få forandret noe. :/
Du kan ikke gjøre stort. Lærerne vil ikke ha det, prøveprosjektet viser at trynefaktor ikke spiller noen særlig rolle og hvorfor skal stortingspolitikere detaljstyre slik? Noen i Høyre er for ordningen, men de kommer forhåpentligvris ikke til å trumfe gjennom noe slik bare for symbolikken. Som jeg jo nevnte i posten over her så er det ikke mye å hente i en slik ordning som ikke harmonerer med resten av metodene i skolen.
Sist endret av Mith; 28. november 2013 kl. 21:17.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan ikke gjøre stort. Lærerne vil ikke ha det, prøveprosjektet viser at trynefaktor ikke spiller noen særlig rolle og hvorfor skal stortingspolitikere detaljstyre slik? Noen i Høyre er for ordningen, men de kommer forhåpentligvris ikke til å trumfe gjennom noe slik bare for symbolikken. Som jeg jo nevnte i posten over her så er det ikke mye å hente i en slik ordning som ikke på noen måte harmonerer med resten av metodene i skolen.
Vis hele sitatet...
Lærerne på min skole fikk beskjed i forkant av prøveprosjektet å være snill og ikke være for brutal i karaktersettingen.

Det kan nevnes at i klassen min var det bare to femmere og ingen seksere. Om du hadde sammenlignet karakterene til hver enkelt elev opp imot den anonyme rettingen så hadde du fått bakoversveis. Mange elever oppnådde samme karakter som forventet, men differansen mellom anonym og vanlig retting viste to karakterer hos flere av elevene. Det var minst tre i klassen min som hadde et avvik på to karakterer, og det er selvfølgelig ikke bra.
Sitat av complex Vis innlegg
. Om du hadde sammenlignet karakterene til hver enkelt elev opp imot den anonyme rettingen så hadde du fått bakoversveis.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det jeg ikke hadde fått.

«Alle skolene melder at det ikke er signifikante avvik mellom anonym retting og ordinære prøvesituasjoner. Rapporten sier at det ikke er noe som tyder på at vurdering og karaktersetting ikke blir gjennomført på en profesjonell og rettferdig måte.»
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er det jeg ikke hadde fått.

«Alle skolene melder at det ikke er signifikante avvik mellom anonym retting og ordinære prøvesituasjoner. Rapporten sier at det ikke er noe som tyder på at vurdering og karaktersetting ikke blir gjennomført på en profesjonell og rettferdig måte.»
Vis hele sitatet...
Dette stemmer. Elevene fikk ingen begrunnelse for karakteren og var uten mulighet for å få begrunnelse.
Skolene melder gjerne at det ikke er "signifikante avvik". Men dette er noe jeg ikke tror på med mindre det er gitt direkte statistikk. Og så lurer jeg på hvorfor regjeringen gjør det tilgjengelig for for at kolléger skal se hverandres lønn? Jo, fordi det skal være vanskeligere for sjefer å forskjellsbehandle med tanke på trynefaktor. (Leter nå etter kilder, vet jeg så dette på E24.no for noen dager siden.) Er ikke dette relevant innenfor skole-sammenheng?

I så fall dette ikke er relevant, hvorfor ikke?
Sist endret av Nayroun; 28. november 2013 kl. 22:49.
Etter hva jeg har fått med meg i denne saken føler også mange lærere at det blir en mistillit overfor dem med innføring av anonym retting.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av Nayroun Vis innlegg
Skolene melder gjerne at det ikke er "signifikante avvik". Men dette er noe jeg ikke tror på med mindre det er gitt direkte statistikk.
Vis hele sitatet...
Begrepet "signifikante avvik" legger opp til at at det er et resultat i en del av nettopp en statistisk analyse.

Hvis noen hadde greid å hoste opp rapporten det er snakk om hadde det vært kjekt.
Kort sammendrag, lengre nede på siden finner du lenke til rapporten.

Når det kommer til lønn så er det mer enn trynefaktor som kommer inn i bildet. Ansatte i samme type jobb har forskjellig produktivitet selv om de er satt til samme oppgave. Selvfølgelig skal den som gjør en bedre jobb også tjene mer, hvis ikke har svært få motivasjon til å gjøre det lille ekstra. Om noe vil denne ordningen bare skape kvalme og ikke bidra til hverken arbeidsmiljø eller høyere produktivitet slik jeg ser det. Ikke ser jeg hvordan det er interessant å vite hva mannen i båsen ved siden av tjener heller.

Kort sammendrag, lengre nede på siden finner du lenke til rapporten.

Når det kommer til lønn så er det mer enn trynefaktor som kommer inn i bildet. Ansatte i samme type jobb har forskjellig produktivitet selv om de er satt til samme oppgave. Selvfølgelig skal den som gjør en bedre jobb også tjene mer, hvis ikke har svært få motivasjon til å gjøre det lille ekstra. Om noe vil denne ordningen bare skape kvalme og ikke bidra til hverken arbeidsmiljø eller høyere produktivitet slik jeg ser det. Ikke ser jeg hvordan det er interessant å vite hva mannen i båsen ved siden av tjener heller.
Learning by doing
Undef's Avatar
Lærern vår på elektro gjorde noe kjempegenialt!

vi trakk hvert vårt nummer som han ikke hadde peiling på hvem sitt var, han retta denne prøven uten å vite navn og person, det eneste som var greia var at 2 elever hadde arket med tallene til hver elev! genialt