Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 8830
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Hei! jeg tenkte det hadde vært spenende med et bittelite eksperiment...


Cannabis, et gateway drug?

Hensikt:
Det jeg vill få oppklart er:
Hvor mange av dere som har prøvd cannabis alt fra en gang, til dere som bruker det daglig, har gått over til heftigere saker?
De fleste ser nå harmløsheten i Cannabis, men er det et snev av sannhet i dette?

Jeg ønsker å finne ut av dette for MIN EGEN nysgjerighet og kunne trengt litt hjelp fra dere andre.
Et enkelt svar som "Nei jeg prøvde prøvde cannabis og har aldri gått over til noe annet" eller "ja jeg starte med cannabis og gikk over til x og y"

Hadde vært artig om dere delte tankene deres om dette emnet også!

Takk!
Sist endret av lurvelen; 25. november 2013 kl. 21:15.
Jeg mener nei, det er ikke det. Tror det var en tråd om dette for noen år tilbake, og folk konkulderte at det bla var pga omgivelsene rundt deg som er årsaken til å teste nye stoffer.
For min del merker jeg ikke så mye til at det skal være et gateway drug. Jeg har i bunn og grunn ikke hatt noen iver etter å ta andre rusmidler på grunn av Cannabis. Jeg både drikker alkohol og røyker Cannabis, gjerne kombinerer de også. Men jeg kan se at det gjerne kan være en veiviser for andre rusmidler.
Personlig vil jeg si at alkohol var mitt gateway drug.
Snorta litt pepper og coce når jeg var yngre, har ikke rørt noe annet enn cannabis og alkohol på 3 år.
Røyket så å si hver dag fra jeg var 15-20 år. Når røyker jeg og drikker en sjelden gang.

Kan legge til litt sopp og mdma, men dette er minimalt. Sopp har jeg badtrippa på nesten hver gang(dog røyka hver gang i tillegg...), så det holder jeg meg ihvertfall unna.
Sist endret av pkk1990; 25. november 2013 kl. 21:22.
Jeg mener mer at det er miljøet du kan havne isom på en måte blir gatewayen.

EDIT: Såklart spørs det jo på person til person, men de fleste jeg kjenner som har prøvd cannabis har ikke prøvd noe annet.

Men så har man igjen de som gikk rett frem også, så er vanskelig å si.
Sist endret av Bruskork1; 25. november 2013 kl. 21:20.
pkk; jeg er usikker på om du har forstått oppgaven riktig. Med gateway tenker vi på veiviser til andre rusmidler, ikke getaway.
Nei sier jeg. Alkohol derimot, selvom det ikke er klasifisert som et drug.

Dette er da min mening...

Men er jo mange som blir introdusert for andre drugs av de de handler weed og hasj av, å vips..
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Ser på ettertid at muligens dette er et litt feil sted å starte denne diskusjonen ettersom vi her er vell rimelig pro cannabis. noen som heller motsatt vei? hadde vært artig å høre alle sine sider
Jeg mener ja. Jeg begynte med weed i små doser, deretter nesten hver dag, og deretter LSD og sopp. Gikk aldri lengre enn dette og er nå tilbake med weed noen ganger i uken. LSD et par ganger i året.
Da jeg begynte å røyke, så ble jeg dratt rett inn i et miljø der man hadde tilgang på alt fra A til Å. Men jeg holdte på røyken i lang tid uten å prøve noe annet, selv om det lå piller, pulver og annet rart rett foran meg flere ganger, ting som jeg idag hadde jarvet i meg uten å tenke meg om.

Men så begynte jeg å jobbe i service-yrket. Jeg slet ofte med angst og søvnvansker. Dette gikk hardt utover arbeidet, og cannabisen kunne ikke hjelpe eg her, siden det er litt kleint å fyre opp en joint i pausen.

Jeg gikk da til legen og forklarte problemet. Han skrev ut 100x15mg sobril og 30x7,5mg imovane. Dette fungerte utmerket og jeg brukte medisinen som jeg skulle. Da jeg skulle hente ut ny resept, så ble jeg nektet medisin hos legen. Fikk ikke engang nedtrapping. Jeg var påvendt og kunne ikke bare si ifra meg jobben bare fordi jeg ikke fikk medisin. Så jeg begynte å skaffe piller fra miljøet rundt meg, og det kunne være alt fra sobril til xanor.

Vel, det var der rus og pillehelvete begynte. Ikke når jeg begynte å røyke cannabis.
Hvis du leser rundt på forumet finner du mer enn nok av "min vei ut av rushelvete" o.l., der veldig mange, om ikke alle starter med alkohol og/eller cannabis.

Annet enn det så blir det et tema fult av anekdoter og synsing. Det er svært lite, om ingen, samlet statistikk rundt hvor mange som har prøvd cannabis og hvor mange som ender opp med å bruke andre stoffer. Uansett hvilket forum du spør om dette på, vil du aldri ha noe annet å slå i bordet med enn at "på dette forumet hadde det vært/ikke vært et gateway drug".

Når det er sagt - hvorfor er du ikke ute etter alkohol som et gateway drug? I min erfaring har alle som har prøvd cannabis drukket alkohol først - så hvorfor er ikke alkohol et gateway drug? Hvis du ser på prosentandelen av befolkningen som nyter alkohol, og andelen som nyter andre rusmidler, så kan en fint argumentere for at alkohol har vært en introduksjon til andre rusmidler.
Sist endret av Xasma; 25. november 2013 kl. 21:37.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma Vis innlegg
Hvis du leser rundt på forumet finner du mer enn nok av "min vei ut av rushelvete" o.l., der veldig mange, om ikke alle starter med alkohol og/eller cannabis.

Annet enn det så blir det et tema fult av anekdoter og synsing. Det er svært lite, om ingen, samlet statistikk rundt hvor mange som har prøvd cannabis og hvor mange som ender opp med å bruke andre stoffer. Uansett hvilket forum du spør om dette på, vil du aldri ha noe annet å slå i bordet med enn at "på dette forumet hadde det vært/ikke vært et gateway drug".

Når det er sagt - hvorfor er du ikke ute etter alkohol som et gateway drug? I min erfaring har alle som har prøvd cannabis drukket alkohol først - så hvorfor er ikke alkohol et gateway drug? Hvis du ser på prosentandelen av befolkningen som nyter alkohol, og andelen som nyter andre rusmidler, så kan en fint argumentere for at alkohol har vært en introduksjon til andre rusmidler.
Vis hele sitatet...
enig i mye av det du sier (særlig starten). jeg valgte cannabis eksempelet fordi det er det som er mest omtalt som, nettop "gateway drug" Mange mener det er derfor det burde være ulovlig. Jeg forstår hva du mener, men jeg ville da heller sagt at øll er et gateway til cannabis. og cannabis et gateway videre til helvete.
Sist endret av lurvelen; 25. november 2013 kl. 21:44.
Sitat av Suicidaltaco Vis innlegg
pkk; jeg er usikker på om du har forstått oppgaven riktig. Med gateway tenker vi på veiviser til andre rusmidler, ikke getaway.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker da på gateway og ikke getaway
Det jeg mente med innlegget er at man starter alltid et sted, og for meg og de fleste andre er det alkohol.

Det resterende skrev jeg for å vise at man ikke trenger å begynne med nye stoffer permanent fordi man røyker cannabis.
Sist endret av pkk1990; 25. november 2013 kl. 21:46.
De fleste her vet vel at det er miljøet som er gatewayen ikke rusmiddelet?
Nei, som tidligere nevnt er det ikke cannabis i seg selv som er et "gateway drug", det er ulovligheten rundt rusmiddelet som fungerer som gateway.

Jeg røykte cannabis omtrent hver dag de siste 2 årene av videregående (kom likevel ut med toppkarakterer), og røyker ennå en gang i blant. Har hatt muligheten til å kjøpe litt av hvert, slik som de fleste andre som er litt inne i miljøet, men har aldri hatt noe behov.

Gateway-teorien er forsket mye på, og de aller fleste ender i samme konklusjon: Ikke selve stoffet, miljøet.
Apatisk Narsissist
lurvelen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nether Vis innlegg
Nei, som tidligere nevnt er det ikke cannabis i seg selv som er et "gateway drug", det er ulovligheten rundt rusmiddelet som fungerer som gateway.

Jeg røykte cannabis omtrent hver dag de siste 2 årene av videregående (kom likevel ut med toppkarakterer), og røyker ennå en gang i blant. Har hatt muligheten til å kjøpe litt av hvert, slik som de fleste andre som er litt inne i miljøet, men har aldri hatt noe behov.

Gateway-teorien er forsket mye på, og de aller fleste ender i samme konklusjon: Ikke selve stoffet, miljøet.
Vis hele sitatet...
men hvorfor blir det da brukt som et stort argument i kampen mot lovligjøring?
Sist endret av lurvelen; 25. november 2013 kl. 21:51.
Har bare prøvd å røyke og spise, det er ikke noe for meg. Blir jo helt pudding i kroppen og huet, mister helt kontrollen. Liker ikke å miste kontrollen over funksjonene.

Jeg tror nok det er det at det er så mange som liker cannabis som gjør at polisen slår litt hardt ned på det og at det er så mye uti media med advarsler. Det appellerer til mange ungdom.

Men jeg mener også at det samme gjelder alkohol, det er også en kanal inn til hardere stoffer. Jeg mener det er minst like mange som drikker alkohol som sniffer kokain og amfetamin, enn de som røyker marijuana.

Men har aldri levd i noe belastet miljø, og er ingen ekspert, så kjenner ikke til det.
Sist endret av Taurean; 25. november 2013 kl. 21:53.
Da jeg begynte å nyte cannabis reduserte jeg alkoholinntaket betraktelig, slutta etterhvert å spise kjøtt, og har vel egentlig blitt mer bevisst på hva jeg dytter i meg.

Så for mitt vedkommende har det vel funka som et getaway drug som har hjulpet meg med å bli kvitt mye av det som forgifter kroppen min.
Da vi var kids og røyka masse hasj satte vi bare stivnet fast i sofaen i timesvis uten å gjøre en dritt. Det var da shottene kom på bordet i helgene at vi ble hypp på sterkere saker. Da var vi klare for ALT

Men at Cannabis bryter en slags "barriere" til de som eksperimenterer for første gang tviler jeg ikke på.
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
De fleste her vet vel at det er miljøet som er gatewayen ikke rusmiddelet?
Vis hele sitatet...
Miljøet er ikke hovedgrunnen selv om den er en faktor som tilbyr fristelser.

Integritet i forhold til hvilket rusmidler man velger å innta er hovedgrunnen. Vi har selv ansvar for hvilke rusmidler man putter inn i kroppen. Hvis man mener dette er feil har man en umoden holdning IMO.
Sitat av lurvelen Vis innlegg
men hvorfor blir det da brukt som et stort argument i kampen mot lovligjøring?
Vis hele sitatet...
Fordi folk er dum.

Ta deg noen minutter og les deg opp på statistikk i Nederland eller Portugal, all bevis du trenger er å finne der.
Sitat av lurvelen Vis innlegg
men hvorfor blir det da brukt som et stort argument i kampen mot lovligjøring?
Vis hele sitatet...
Det høres bra ut for hvermannsen.

Men nå er jeg ikke sikker på om det virkelig er grunnen til at folk som er mot legalisering, er mot det. Jeg vet ikke om det finnes noen spørreundersøkelser blant et representativt utvalg av folk flest som har stilt spørsmålet, "Om du er mot legalisering av cannabis, hva er hovedårsaken?" Men om du hadde stilt det spørsmålet, så tror jeg gateway-teorien (som ikke stemmer med bevisene) kommer langt under "det er ikke bra for deg"-teorien (som selvsagt heller ikke stemmer).
Sitat av lurvelen Vis innlegg
Ser på ettertid at muligens dette er et litt feil sted å starte denne diskusjonen ettersom vi her er vell rimelig pro cannabis. noen som heller motsatt vei? hadde vært artig å høre alle sine sider
Vis hele sitatet...
Jeg er vel kanskje motsatt.

Man havner ikke tilfeldig i et miljø, man oppsøker likesinnede... At noen "havner i dårlig miljø" er bare en dum unnskyldning.

Da jeg ville røyke hasj, så oppsøkte jeg hasjrøykere. Da de ble for kjedelige oppsøkte jeg de som kunne skaffe annet og lære meg opp i det. Å si at jeg "har gått over til" synes jeg dog er å ta i litt kraftig, for jeg bruker bare sånt innimellom.

Angående harmløsheten til cannabis som trådstarter nevner: Jeg mener at folk flest har altfor lite respekt for cannabis. Det har enormt misbrukpotensiale, selv om misbrukerne vanligvis ikke skjønner hva de er selv. I mange miljøer er det helt akseptert å røyke hver dag og unge mennesker stagnerer og klarer ikke gjøre noe ut av livet sitt. På grunn av cannabisens spesielle egenskaper synes de vanligvis at det er helt greit, for ambisjonene forsvinner dessverre ofte sammen med røyken. Jeg røyka daglig i flere år. Ingen andre rusmidler har ødelagt like mye. Men så har jeg heller ikke misbrukt andre rusmidler så hemningsløst. For cannabis var jo så harmløst..
Nææh, drakk alkohol før jeg røyka den første bongen - Så by any standards er det vell det som var min gateway.

Etter weed har jeg jo prøvd noe forskjellig, men ingen stimulanter. Sikkert fordi jeg alltid har vært så bestemt på at jeg ikke vil det, trakter etter det og/eller har viljestyrke til å holde det på et OK nivå. Det har jo vist seg vanskelig nok med weed, det blir litt "alt eller ingenting" uten at ingenting er noe som helst problem da

"Man havner ikke tilfeldig i et miljø, man oppsøker likesinnede... At noen "havner i dårlig miljø" er bare en dum unnskyldning." -Susanna.

Men er det da stoffet som er en gateway? Slik jeg ser det, så vil jo den faktoren forsvinne så fort man gjør noe med lovgivningen. Hvis man hadde gjort canabis lovlig regulert, hva tror du/dere da hadde blitt den store stygge gatewayen alle snakker om?
Sist endret av random42099; 25. november 2013 kl. 22:20.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg er vel kanskje motsatt.

Man havner ikke tilfeldig i et miljø, man oppsøker likesinnede... At noen "havner i dårlig miljø" er bare en dum unnskyldning.

Da jeg ville røyke hasj, så oppsøkte jeg hasjrøykere. Da de ble for kjedelige oppsøkte jeg de som kunne skaffe annet og lære meg opp i det. Å si at jeg "har gått over til" synes jeg dog er å ta i litt kraftig, for jeg bruker bare sånt innimellom.

Angående harmløsheten til cannabis som trådstarter nevner: Jeg mener at folk flest har altfor lite respekt for cannabis. Det har enormt misbrukpotensiale, selv om misbrukerne vanligvis ikke skjønner hva de er selv. I mange miljøer er det helt akseptert å røyke hver dag og unge mennesker stagnerer og klarer ikke gjøre noe ut av livet sitt. På grunn av cannabisens spesielle egenskaper synes de vanligvis at det er helt greit, for ambisjonene forsvinner dessverre ofte sammen med røyken. Jeg røyka daglig i flere år. Ingen andre rusmidler har ødelagt like mye. Men så har jeg heller ikke misbrukt andre rusmidler så hemningsløst. For cannabis var jo så harmløst..
Vis hele sitatet...
Som du nevner er det ikke bra med hver dag, men jeg føler absolutt ikke at jeg har blitt noe "ødelagt'" av daglig cannabisrøyking i flere år. Det eneste jeg kan peke på er at jeg sikkert har blitt en roligere og litt mer asosial person. Pr. dags dato har jeg ikke røyket på 2 måneder.

Jeg er dog enig i at cannabis kan bremse utviklingen din når det gjelder jobb og utdanning. Cannabis gjør at det er greit å kjede seg/ ikke ha noe å gjøre. Det er bare å fyre seg opp en joint forran TVen, så har du det fint. Derfor gjelder det å kunne droppe/kutte ned på cannabisen, noe jeg har gjort. Har hatt lite skolegang, men har tatt meg selv i nakken(kutta ned på røykinga), noe som har gjort at jeg snart har en årslønn på ca. 800k.

Hver dag er ikke til å anbefale, men hver helg ser jeg absolutt ingen problemer med.

Se for deg at du hadde drukket deg drita hver dag i flere år, eller misbrukt noe annet stoff daglig, Susanna, slik du gjorde med cannabis. Tror du ikke det hadde vært mer skadelig enn daglig cannabisrøyking?
Moralen er "alt med måte".
Sist endret av pkk1990; 25. november 2013 kl. 22:21.
Jeg er fullstendig klar over hva fylla, amfetamin eller heroin hver dag gjør med deg, og det er helt klart ikke pent!

Men jeg mener at det så veldig mye enklere å begynne å røyke hasj hver dag. Folk som sannsynligvis ikke ville startet med å misbruke noe annet kan fort komme til å misbruke hasj, ihvertfall i en periode. Og for noen kan rus bli en vane de ikke klarer å kvitte seg med. Sånn sett er det en gateway også til andre stoffer.

Man stagnerer mtp til jobb og utdanning, men også i personlig utvikling. Det blir så lett, som du sier, å gjøre ingen ting. Ribbe livet for alt som gjør det verdt å leve, til man til slutt glemmer hvordan man gjør det.
Ser mange påpeker at alle som har røykt cannabis har drukket alkohol først og at alkohol altså er gateway druget. Etter min mening blir dette feil da man bryter en barriere når man tar et valg om å prøve et ulovlig rusmiddel, som cannabis er og alkohol ikke er. Mange som bryter denne barrieren sitter kanskje igjen med en følelse av at det ikke var så ille - heller bare en god opplevelse - og har dermed lettere for å prøve andre ting.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg er fullstendig klar over hva fylla, amfetamin eller heroin hver dag gjør med deg, og det er helt klart ikke pent!

Men jeg mener at det så veldig mye enklere å begynne å røyke hasj hver dag. Folk som sannsynligvis ikke ville startet med å misbruke noe annet kan fort komme til å misbruke hasj, ihvertfall i en periode. Og for noen kan rus bli en vane de ikke klarer å kvitte seg med. Sånn sett er det en gateway også til andre stoffer.

Man stagnerer mtp til jobb og utdanning, men også i personlig utvikling. Det blir så lett, som du sier, å gjøre ingen ting. Ribbe livet for alt som gjør det verdt å leve, til man til slutt glemmer hvordan man gjør det.
Vis hele sitatet...
Dette tror jeg du har et fryktelig godt poeng i, selvom det nok ikke gjelder for alle. til en viss grad for meg vil jeg nok si, om jeg skal være ærlig, men dette var nok en mye større realitet da jeg var yngre og ikke var like reflektert og jeg tror nok også det er der den store gateway-fallgruven er! Særlig for dem som ikke har resurssterke våkne (og konstant bekymrede ) foreldre.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Ser mange påpeker at alle som har røykt cannabis har drukket alkohol først og at alkohol altså er gateway druget. Etter min mening blir dette feil da man bryter en barriere når man tar et valg om å prøve et ulovlig rusmiddel, som cannabis er og alkohol ikke er. Mange som bryter denne barrieren sitter kanskje igjen med en følelse av at det ikke var så ille - heller bare en god opplevelse - og har dermed lettere for å prøve andre ting.
Vis hele sitatet...
Eller bare at toleransen for å ta andre ting er vesentlig laver når man er full.
Hvorvidt er er lovlig eller ikke spiller liten rolle.

Sånn som med alt her i livet, alt med måte.

Study: The "gateway drug" is alcohol, not marijuana
Tror det har mye med individet å gjøre. Det er kanskje litt vanskelig å sette fingeren på en grunn. Kan vel være personlighet, miljø og andre faktorer som spiller sammen. Noen blir vel mer interessert i de forskjellige mulige rusfølelser der ute. Bruk av hasj for noen kan vel etter tid åpne en dør med disse ideene. Da virker det gjerne givende for noen å eksperimentere, antar jeg. Her er det jo også noen som begir seg ut på det uten å ha anelse om hva de egentlig driver med eller hvordan man skal bruke rusmidlet riktig og andre som studerer seg mer inn i det. Men jo mer du leker med rus, jo mer risky blir det jo.
Personlig har jeg absolutt følt interesse for noen av de andre rusmidlene utifra andres opplevelser og lesing om emnet. Er så klart fortsatt skeptisk til det meste og er egentlig veldig lite jeg syns virker verdt å prøve. Med mange rusmidler blir jo ofte de negative effektene mer prominente enn de gode etterhvert. Men er jo nettopp der personlige forskjeller og erfaringer spiller inn.
Sist endret av dazezone; 25. november 2013 kl. 23:29.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Ser mange påpeker at alle som har røykt cannabis har drukket alkohol først og at alkohol altså er gateway druget. Etter min mening blir dette feil da man bryter en barriere når man tar et valg om å prøve et ulovlig rusmiddel, som cannabis er og alkohol ikke er. Mange som bryter denne barrieren sitter kanskje igjen med en følelse av at det ikke var så ille - heller bare en god opplevelse - og har dermed lettere for å prøve andre ting.
Vis hele sitatet...
Kan man da ved legalisering fjerne effekten som ¨gateway-drug¨?

Siden alkohol ikke er gateway ifølge deg
Jeg tror cannabis bryter en moralsk barriere, og når man ser det går helt fint, til tross for alle advarslene mot dette narkotikumet man får av myndighetene, så er det lettere å tenke det samme om andre ting, og det finnes jo flere stoffer som ikke er særlig farlig eller avhengighetsskapende.
Gatewaydrug er et funky begrep. Handler vel så og si kun om å bryte ned barrierer. Har du prøvd cannabis har du brytt en barriere og du vil være mindre kritisk til å prøve et annet narkotikum. Samma hva stoff man først prøver. Har du stjelt en bil engang har du mindre sperrer for å gjøre det/noe lignende igjen. Ville vært rart om en som prøver ett type narkotikum ikke har mindre sperrer for å prøve ett annet, enn hva en person som ikke har prøvd noe, vil ha for å prøve ett(?)

At miljøene hvor narkoomsetning er skylden til at folk går videre til sterkere stoffer syns jeg er en rimelig naiv tanke - Om du kommer der for å kjøpe cannabis men personen sier; "jeg har extacy og, vil du ha?" og det er nok for at du tar det steget så vil jeg i all hovudsak si at det er hos deg 'problemet' ligger//det hadde skjedd før eller siden uansett.

Til de som mener at Cannabis sin status som illegalt er med på å gjøre det til et gateway-drug, så er jeg sikker på at det finnest haugevis med folk der ute som kunne tenkt seg sitt favoritt narkotikum legalisert også.
Sitat av Mofse Vis innlegg
Miljøet er ikke hovedgrunnen selv om den er en faktor som tilbyr fristelser.

Integritet i forhold til hvilket rusmidler man velger å innta er hovedgrunnen. Vi har selv ansvar for hvilke rusmidler man putter inn i kroppen. Hvis man mener dette er feil har man en umoden holdning IMO.
Vis hele sitatet...
Du aner ikke...
Prøvde selv Cannabis første gang som 16 år. Første gang under alkoholpåvirkning.

Alkohol var jeg aldri kritisk til siden det var lovlig...men etter å ha lest meg opp en del om Cannabis og prøvd det noen ganger så begynte jeg å røyke en del mens jeg gikk på fagskole.

Har ikke prøvd noen andre stoffer da jeg aldri har følt behov for det. For min del er gleden å kunne ta meg en joint i de 2 første ukene etter en arbeidsperiode.
Da er jeg alltid clean til neste arbeidsperiode og jeg blir heller ikke innrøyket.

Uten om så drikker jeg helst øl. Enten fra mikrobryggerier eller hjemmelaget. Da er det god smak + det å bli god brisen som gjør susen for meg. Aldri hatt behov for noe annen rus og det er nok av avskrekkende anekdoter her inne om mange andre rusmidler
Cannabis var et gateway drug for meg i hvertfal. Jeg ble inså at alt jeg har blitt lært var en løgn, dette var ikke farlig og jeg fikk ikke lyst til å prøve noe nytt på grunn av dette, så prøvde jeg det meste så klart. Uten at noe var like gøy som cannabis og cola.

Har slutta med alt for lenge siden, men å si at cannabis ikke var et gateway er jo litt feil, for min del i hvertfall. Jeg ble nysjerrig på andre typer rus og mijøet jeg var i gikk fra Puff Daddy til P. Diddy
Klart det er et gateway drug. Man liker det å man vil prøve noe annet, å siden man mest sannsynlig har en deler som deler ut mer en græss så har man lett tilgang. Å uansett hvor "sterk" man er å bare skal holde seg til græss, så trenger du bare et dårlig øyeblikk før du begynner med sterkere ting, enten det er benis eller heroin.
ALT handler om tilgjenglighet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Har røyket nå jevnlig i 15 år.
Jeg angrer på at jeg takket ja når jeg ble introdusert for stoffet (jeg var 13-14 år), jeg skulle heller ha ventet til jeg ble eldre, som min bror gjorde (han prøvde det ikke før etter fyllte 19 år).
Jeg teoriserer om at jeg hadde kommet bort i cannabis og psykedelika på et eller annet vis uansett i løpet av livet mitt, jeg var et veldig filosofisk og stille barn.
Mitt andre møte med illegale rusmidler var amfetamin, en kompis hadde fått tak i litt og solgte til noen bekjente, på et par måneder hadde jeg prøvd det en håndfull ganger, jeg likte energien, intensiteten og all pratingen. Men en dag så jeg rusen fra utsiden, folk var jo totalt idioter, samtalene var pisspreik fra start til slutt og folk var generellt sett plagsomme, jeg rørte det ikke på mange år (jeg sa ja til en linje av skvipet på en fest for en fire år siden, og angret meg ganske fort etterpå).

Så kom psykedelika, den hellige gralen i mine øyne på tiden jeg oppdaget det. Jeg leste hundrevis av tripprapporter, kjøpte bøker om emnet, og kom borti et forum men ildsjeler.
Jeg ble kjent med en fyr som jeg møtte på IRC/forum, vi møttes og plukka sopp, viste seg i ettertid at vi hadde felles bekjentskaper.
Det gikk en 5 år med litt sopp nå og da, jeg fikk også prøve LSD og etterhvert handlet jeg litt Research chemicals som 5-MeO-DMT og 2C-I.

Jobb tok mer og mer tid fra meg så tripping ble det mindre og mindre av, forberedelser tar tid, og så vil man gjerne ha en hel dag på å bearbeide opplevelsen, jeg har ikke rørt psykedelika på flere år nå.

Jeg røyker nå omtrent daglig, og jeg er fullt klar over at jeg har en uvane, det er misbruk, jeg røyker kanskje 3 joiner på kvelden, noen ganger bare 1 om jeg har lite tid, men det blir alltid noe.
Så jeg har ikke endt opp som blandingsmisbruker, men det ene stoffet jeg bruker, bruker jeg alt for mye.

Det jeg har sett derimot, er klassekamerater og bekjente som har ruset seg sønder og sammen, og det aller værste, av alt, er misbruk av medikamenter. Det finnes ingenting værre enn pillenarkiser. Jeg tror de har hatt en avskrekkende effekt.



Sitat av hideout Vis innlegg
Til de som mener at Cannabis sin status som illegalt er med på å gjøre det til et gateway-drug, så er jeg sikker på at det finnest haugevis med folk der ute som kunne tenkt seg sitt favoritt narkotikum legalisert også.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt poenget ditt.
Poenget til cannabisbrukerne er at skadeomfanget overdrives og når forebyggende tiltak går ut på overdrivelser av skadene så mister unge tillit til de voksne med pekefingeren når de selv finner ut av hva virkeligheten er.
Slikt kan til en viss grad sies om andre stoffer også, men du må også tenke på kulturen forbundet med cannabis. De fleste kjenner igjen cannabisbladet, og alle vet om hippiene og kampen mot "sjefen" på 60 og 70-tallet i USA.

Man ser klart forskjellene om du leter etter støtteorganisasjonene, det finnes flere tusen organisasjoner som jobber for cannabislegalisering, jeg har hittil ikke sett en eneste organisasjon som f.eks jobber med å legalisere amfetamin.
Jeg startet å røyke da jeg var i 11-13årsalderen, og har røyket siden den gang, vi alle har jo blitt spurt om å gå vidre til Cola og pepper og MDMA og alt det der, og må jo innrømme at det har fristet, men jeg har alltid sagt "Hold det organisk", så nei, for meg har det ikke vært et "gateway drug". Men desverre så kjenner jeg mange som har gått ned den veien og endt opp som tunge rusmisbrukere, og en ting er jo sikkert, 99% av alle tunge rusmisbrukere startet med alkohol og marihuana, så gikk videre. (min mening).
Cannabis kan få folk inn i dårlige miljøer, selvfølgelig. Men kan ikke alle fellesinteresser med de feile folka gjør det? Mange kan i sin søken etter cannabis ende opp med å forholde seg til dem som tar tyngre stoffer. Men det er nok like mange som ender opp i "cannabis only"-stoner miljøer.

Gateway-effekten når det gjelder miljø handler ikke om cannabis i seg selv. Da kan en ikke tilskrive cannabis denne egenskapen på det grunnlaget.
Har prøvd alkohol, weed/hasj, MDMA og ecstasy (i den rekkefølgen). For meg har ingen av disse vært gateways. Jeg begynte å drikke fordi jeg var nysgjerrig. Jeg begynte å røyke fordi jeg var nysgjerrig. Jeg tok emma og x fordi jeg var nysgjerrig. Jeg fortsatte å bruke disse rusmidlene fordi jeg liker følelsen de gir meg.

Tror ikke jeg ville tatt MDMA og ecstasy hvis jeg ikke hadde røyket først. Grunnen til dette er at weed er mer harmløst, og det er greit å se hvordan man reagerer på dette før man hopper over til hardere saker.

Skjønner at det nå virker som om jeg motsier meg selv, men det jeg mener er at weed "hører med" sterke stoffer, ikke at sterkere stoffer hører med weed.
Tror ikke det finnes noe fasit. I mitt tilfelle var det den vanelige. Begynte å snuse og røyke rundt 12-13 års alderen. Smakte øl 13-14 år og hasj i løpet av 8-9 klasse. Så holdt jeg meg til øl og hasj fra 14-17 år. 17 år Da prøvde jeg benzoer (rivotril, valium, xanor osv) kokain, speed og ecstasy. Røyka hele tiden i tillegg. Det siste jeg prøvde var subutex i en alder av 20. Så kom det en liten unge til verden som reddet meg før jeg var så dum at jeg prøvde smack.. Så jeg vil påstå at hasj var en inngang på lik linje med alkohol og selvfølgelig de jeg var med. Følelsen av å være ruset. Følelsen av å prøve noe nytt... Og at jeg ble pappa ble utgangen :-) nå er jeg nøktern. Drikker som alle andre og tar meg en bønne i ny og ne :-)
Miljøet som en kan havne i som kan gjøre at en tar seg en blås.

Er nok alt etter person til person hvor mye de liker det. Har selv røkt hver dag opptil flere måneder, noe som selvsagt ingen har godt av.

Cannabis er helt harmløst om de hadde blitt brukt like lite som en gjennomsnittsperson bruker alkohol, dvs. alkohol.
imo ville folk ha hatt mer glede av de
Sitat av kimmy9gga Vis innlegg
De fleste her vet vel at det er miljøet som er gatewayen ikke rusmiddelet?
Vis hele sitatet...
Når jeg vet at jeg kan kontrollere og like ett rusmiddel tenker jeg at jeg kan klare sterkere og mer vanedannende, så grensene mine stadig flyttes. Dette har utviklet seg utenfor miljøene jeg har levd i, over lang tid, og har ikke havnet i noe uleit sånn sett.

Må jo tro jeg er en av mange.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg ser ikke helt poenget ditt.
Poenget til cannabisbrukerne er at skadeomfanget overdrives og når forebyggende tiltak går ut på overdrivelser av skadene så mister unge tillit til de voksne med pekefingeren når de selv finner ut av hva virkeligheten er.
Slikt kan til en viss grad sies om andre stoffer også, men du må også tenke på kulturen forbundet med cannabis. De fleste kjenner igjen cannabisbladet, og alle vet om hippiene og kampen mot "sjefen" på 60 og 70-tallet i USA.

Man ser klart forskjellene om du leter etter støtteorganisasjonene, det finnes flere tusen organisasjoner som jobber for cannabislegalisering, jeg har hittil ikke sett en eneste organisasjon som f.eks jobber med å legalisere amfetamin.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mitt poeng - Det er dem som hevder at Cannabis er et gateway-drug grunnet ulovligheten sitt poeng. Så glorifisert som cannabis er idag via diverse medium så vil jeg påstå at det er ulovlig har fint lite å si for om det er et gatewaydrug eller ei. Som om de fleste cannabisrøykere som vokser opp idag vet noe om hva som foregikk på 60-70tallet, mer trolig at de ser alle deres popidoler og filmstjerner røyke cannabis enn at de har noe innsikt i kampen mot 'sjefen'.
Jeg skulle likt å visst hvor denne gjengen med ungdom som har hatt et helt svart/hvitt syn på cannabis og hvor farlig det er, for så å miste tilliten til de voksne når de selv har funnet ut realitetene rundt stoffet. Jeg kan ikke engang forstå hva slags informasjon de får eller hvor de får den fra om de vokser opp idag og får inntrykket av at cannabis er et veldig farlig narkotikum.

Og som sagt, prøver du ut flere typer stoff -kun- for du måtte erverve cannabis illegalt, så tror jeg vi skal holde døra åpen for at det er en overveldende sjange for du hadde gjort dette selv om du fikk din cannabis lovlig.

Vet ikke hvilke tusenvis av organisasjoner man kan betrakte som seriøse som kjemper for legalisering av cannabis som -rusmiddel-. Er nok endel globalt. I Norge har vi.....ikke vet jeg, men tror ikke jeg bruker opp fingrene på begge henda med å telle? Vi har vel og organisasjoner som kjemper for avkriminalisering av heroinbruk(Thorvald Stoltenberg og Kofi Annan f.eks), amfetamin som legemiddel(noe som forsåvidt eksisterer) - Finner nok de politikere som mener man bør gå for en total legalisering og. Så akkurat legalt eller illegalt tror jeg har en knapp innvirkning i 2013 kontra back in the days
Hideout: Se for deg at alle de som røyker cannabis idag går til et lovlig utsalgssted og kjøper marijuanaen/hasjen sin der, et sted man ikke får kjøpt noe annet, fordi cannabis har blitt lovlig. Tenkt deg da alle de dealerne som ikke får tilbudt sine weed-kjøpere andre stoffer og igjen alle weed-kjøperne som ikke har anledning til å takke ja. Vil det ikke da bli færre som blir tilbudt og takker ja til andre stoffer?

Jada jeg vet selvsagt at det ikke er så enkelt, dette er bare et lite fragment av saken, men det ER et fragment.

Og forresten: cannabis er ikke et narkotikum. Det står på narkotikalisten ja, men det er ikke et narkotikum som omfatter de søvndyssende og smertestillende opiatene (heroin, morfin)
Jeg personlig synes ikke at cannabis er et Gateway drug.
Jeg ser for meg at om det skulle vise seg å være det er det pga at det er ulovlig, dealere vil selge, pusher på mot potensielle kjøpere! Hadde det vært dekriminalisert så hadde det ikke vært et tema.

Ingen som kan tenke seg til at alkohol er en Gateway om noe absolutt skulle være Gateway....?
Sitat av Klavi Vis innlegg
Hideout: Se for deg at alle de som røyker cannabis idag går til et lovlig utsalgssted og kjøper marijuanaen/hasjen sin der, et sted man ikke får kjøpt noe annet, fordi cannabis har blitt lovlig. Tenkt deg da alle de dealerne som ikke får tilbudt sine weed-kjøpere andre stoffer og igjen alle weed-kjøperne som ikke har anledning til å takke ja. Vil det ikke da bli færre som blir tilbudt og takker ja til andre stoffer?

Jada jeg vet selvsagt at det ikke er så enkelt, dette er bare et lite fragment av saken, men det ER et fragment.

Og forresten: cannabis er ikke et narkotikum. Det står på narkotikalisten ja, men det er ikke et narkotikum som omfatter de søvndyssende og smertestillende opiatene (heroin, morfin)
Vis hele sitatet...
Sure, et fragment. Om du reiser til din dealer med kun intensjoner om å kjøpe cannabis men ender opp med amfetamin eller kokain, så vil jeg tørr å påstå at det er et fragment som veier litt tyngre dog, men det er bare min mening. En slik situasjon der du blir tilbudt stoffer vil du komme i på gaten, på byen, på nachspiel, på jobben, på gymmen eller i en eller annen sosial situasjon. Ta bort illegalt salg av cannabis selv om det blir litt drømmeverden for meg, så sitter du igjen med en haug med dealere som pusher nye stoffer som de må være mer proaktiv i reklameringa for, så spørsmåla vil dukke opp regardless.

Slapp av, ordet narkotikum kan fint brukest om cannabis.

Selv om det ikke bærer altfor stor relevanse føler jeg for å nevne at etter å solgt cannabis i 7-8år+, så har jeg ikke tall på hvor mangen ganger jeg har blitt spurt om jeg kan ordne andre typer narkotika også. Årsakene er sikkert forskjellig, men jeg vil si at Kokain spesielt definitivt er et stoff ungdom søker til av samme grunn som de søker til cannabis. Mytene om hvor bra det skal være, kjendisene som bruker det, statusen det har som et 'inn' stoff og hvor allment tilgjengelig det er.
Personlig tror jeg miljøet man starter med cannabis i har mye å si for veien videre. Selv røyka jeg 4-5 ganger i midten av tenårene. Følte aldri noen grunn til å fortsette med verken cannabis eller andre typer narkotika (implying at cannabis er et narkotikum vel og merke - hint, it's not) etter disse 4-5 gangene. Husker den siste gangen jeg røyka, da med bøtte (wii, not.) hadde helt ødelagte lunger etterpå. Bestemte meg da for å legge ruskarrieren min på hylla. Ingen kan komme å fortelle meg at cannabis er avhengighetsskapende!

Derimot kan jeg faktisk se hvordan det kan lede til andre rusmidler, men ikke på grunn av selve rusmidlet. Man ender opp i et miljø der "supply > demand" - jeg hadde tilgang på pepper, sopp og anabole steroider. Jeg kan se for meg at en person som ønsker å føle seg "akseptert" i et slikt miljø gjerne ville gitt etter for presset. Vet faktisk ikke hvor jeg hadde vært i dag hvis jeg hadde gjort nettopp det. Men jeg ser ikke mørkt på å prøve cannabis en gang i blant igjen hvis sjansen skulle være der!
Har røyka cannabis mange ganger. Jeg syns at rusen jeg får er mer enn nok, og føler aldri at jeg har bruk for noe sterkere saker. Jeg kunne aldri tenkt meg å prøve andre ting som f.eks heroin, kokain, osv..