Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 12703
Sitter å leser nyhetsartikler:
Fra dagens BA har det kommet en på 20 som på fest har hatt samleie med 14-åring. Ingen tvang, ingen voldtekt: dom: 3 år
http://www.ba.no/nyheter/article6938519.ece

Søkte opp i tidligere nyhetsartikler og finner denne artikkelen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UmkGGpR1hA8
De er 2 stykk. Den ene har gjort en grov uaktsom voldtekt. Dom: 2 år 6mnd
Den andre en seksuell omgang med mindreårig. Dom: 10 mnd.

Er det slik at det skal være like stor straff for å voldta som å ha samleie med noen under 16 år? 2 dager mellom publiseringen av sakene.
Hvorfor så stor forskjell i dom og er dette noe folk er enig i?
Kjør debatt!
Avhenger vel av modenhetsnivået til partene og omstendighetene. Forskjell på en som er å se på som likestilt mentalt og en som har utnyttet ungen.
Sitat av nikita Vis innlegg
Avhenger vel av modenhetsnivået til partene og omstendighetene. Forskjell på en som er å se på som likestilt mentalt og en som har utnyttet ungen.
Vis hele sitatet...
Afgnanerene var 21 år og nordmannen var 20 år.

Uansett, for å være seriøs. Straff har to hovedmål. Det ene er i forhold til rettferdighetsfølelsen, og går ut på å regelrett straffe noen som har gjort noe feil. Dette er en mekanisme det legges særdeles liten vekt på i straffeutmåling i Norge, noe som fler av oss mener er veldig skadelig. Å ta straffen når man har gjort noe galt er en viktig del av prossessen til overgriperen også, for å bli mentalt ferdig med og komme seg videre... og enda viktigere for rettferdighetsfølelsen til offeret og tilhørende familie.

Det andre hensynet er det allmenn-preventive. Det vil si i hvilken grad straffenivået fører til mindre kriminalitet. Det man finner der er at særlig for økonomisk kriminalitet så fører høyere straffer til mindre kriminalitet. For voldelige og voldtekt har derimot straffenivået mindre å si, antageligvis for det veldig ofte er noe som gjøres der og da.. og fordi overgriperen er såpass ute og kjøre i utgangspunktet. Dette er også grunnen til at straffene for frivillig sex med mindreårige er såpass strenge, sånn at folk som Øygard (som jeg "forsvarte" her.. i den form at jeg syntes veldig mange overreagerte) som bevisst og kaldt går inn for å manipulere mindreårige skal la vær. For folk som han, som har et bevisst og kaldt forhold til hva man gjør, så er muligheten for å bli tatt og potensiell straffeutmåling begge en del av regnskapet for hva han velger å gjøre.

... men når samme straffesystemet tar en 20-åring som har møtt en 14-åring tilfeldigvis på fest synes jeg det virker som dommen overhodet ikke har tatt inn over seg at dette etter all sannsynlighet verken var planlagt eller utbytting. En umoden 20-åring er ikke så langt unna en 14-åring. Vi vet derimot ikke detaljene i saken, så vi må ha i bakhodet at det kan være mer til den.
Sist endret av DumDiDum; 24. oktober 2013 kl. 14:21.
HøyRisiko Psykopat
Du vet vel at sex med mindreårige blir sett på som overgrep/voldtekt pga barn er barn og vet ikkje egentlig hva de går med på.
Og i tillegg er det mye verre å ha sex med barn (mindreårige) ennå å voldta en kvinne.
Selvfølgelig er ingen av delene akseptable!
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Du vet vel at sex med mindreårige blir sett på som overgrep/voldtekt pga barn er barn og vet ikkje egentlig hva de går med på.
Og i tillegg er det mye verre å ha sex med barn (mindreårige) ennå å voldta en kvinne.
Selvfølgelig er ingen av delene akseptable!
Vis hele sitatet...
Wait, det er bedre å voldta en mindreårig enn å ha sex med en mindreårig?

Mener også at det ikke trenger å være ulovlig å ha sex med en 15-åring, det spørs hvor mentalt voksen 15-åringen er. Tror det er slik, spørs om jeg roter i hodet nå.
I saken med nordmannen er det også et poeng at tiltalte tilbø alkohol til mindreårige. Uansett så kan man ikke sammenligne 2 så ulige saker på bakgrunn av 2 avisartikler.
HøyRisiko Psykopat
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Wait, det er bedre å voldta en mindreårig enn å ha sex med en mindreårig?

Mener også at det ikke trenger å være ulovlig å ha sex med en 15-åring, det spørs hvor mentalt voksen 15-åringen er. Tror det er slik, spørs om jeg roter i hodet nå.
Vis hele sitatet...
Eg sa det er bedre å voldta en kvinne (myndig til å ha sex) en å ha sex med en mindreårig, i dette tilfellet en 14 åring.

En 14 åring har ingenting med en 20 åring å gjøre (seksuelt sett)
Men hadde de ventet noen år hadde det gått greit.
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Wait, det er bedre å voldta en mindreårig enn å ha sex med en mindreårig?

Mener også at det ikke trenger å være ulovlig å ha sex med en 15-åring, det spørs hvor mentalt voksen 15-åringen er. Tror det er slik, spørs om jeg roter i hodet nå.
Vis hele sitatet...
15-åringer virker kanskje mentalt voksne når man er på den samme alderen selv. Jeg tenkte akkurat det samme da jeg var på den alderen også. Men man kommer til et punkt, forhåpentligvis ikke altfor langt ut i VGS, hvor man begynner å bli så voksen selv at man ser og forstår at det på ingen måte er greit for en voksen å ligge med en 15-åring, uansett hvor "mentalt voksen" denne 15-åringen er.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
15-åringer virker kanskje mentalt voksne når man er på den samme alderen selv. Jeg tenkte akkurat det samme da jeg var på den alderen også. Men man kommer til et punkt, forhåpentligvis ikke altfor langt ut i VGS, hvor man begynner å bli så voksen selv at man ser og forstår at det på ingen måte er greit for en voksen å ligge med en 15-åring, uansett hvor "mentalt voksen" denne 15-åringen er.
Vis hele sitatet...
Men når man blir 16 er det en universell regel som sier at alle automatisk blir klar for å ha sex?
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Eg sa det er bedre å voldta en kvinne (myndig til å ha sex) en å ha sex med en mindreårig, i dette tilfellet en 14 åring.
Vis hele sitatet...
Den må du nesten forklare resonnementet på.
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
Eg sa det er bedre å voldta en kvinne (myndig til å ha sex) en å ha sex med en mindreårig, i dette tilfellet en 14 åring.
Vis hele sitatet...
Det er bedre å ha sex uten samtykke med ei på 16 enn ei på 15 med samtykke?
Lite med info til å kunne bedømme dette, men 3 år for å ha hatt sex med en på 14 år og i tillegg til å betale 100 000 i erstatning er for drøyt. Hva om man snur på det og heller ser på det som at jenta hadde sex med en myndig person, det går klart av artikkelen at 20-åringen ikke husker mye, så det er vel nesten mer trolig at 14-åringen skjenket gutten for å kunne ha sex og dermed kreve erstatning.
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Men når man blir 16 er det en universell regel som sier at alle automatisk blir klar for å ha sex?
Vis hele sitatet...
Nei, overhodet ikke.

At det at jeg repliserte med å si hvor galt det er å ligge med en 15-åring, ble tolket til å bety at alle 16-åringer er klare til å ha sex, finner jeg faktisk litt skremmende. Jeg skrev overhodet ikke noe slikt.

Og selv om man i de fleste tilfeller unngår straffeforfølgelse etter å ha ligget med en 16-åring, så vil jeg understreke at min personlige mening er at 16-åringer ikke bør sees på som et seksuelt emne med mindre man er på noenlunde samme alder selv. 16-åringer er heller ikke "mentalt voksne", uansett hva de selv og deres jevnaldrende venner måtte mene.
Lovlig? Kanskje. Riktig? Nei.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
...så voksen selv at man ser og forstår at det på ingen måte er greit for en voksen å ligge med en 15-åring, uansett hvor "mentalt voksen" denne 15-åringen er.
Vis hele sitatet...
Men 15 år gamle tenåringer ligger med hverandre, og sikkert litt +/- i alder (forhåpentligvis mest +). Hva er forskjellen om de har samleie med noen på sin egen alder og noen som er eldre?
Det er ganske stor forskjell på hvordan en på f.eks. 30 og en på 15 forholder seg til sex. Det er forskjellen.
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Men 15 år gamle tenåringer ligger med hverandre, og sikkert litt +/- i alder (forhåpentligvis mest +). Hva er forskjellen om de har samleie med noen på sin egen alder og noen som er eldre?
Vis hele sitatet...
Graden av utnyttelse. Det er mye studier gjort på senvirkninger av det å bli seksuelt utnyttet i ung alder. Hadde jeg ikke skrevet dette fra mobilen, skulle jeg gjerne googlet etter kilder, men kanskje interesserte finner dette selv. Det er uansett ikke en veldig stor hemmelighet.

Som du vet, praktiseres det ikke noe straff om aldersforskjellen er liten, og særlig ikke om de har et etablert forhold i tillegg. Ting som bidrar til å normalisere og stabilisere det seksuelle forholdet, og gir så trygge rammer som mulig for unge og sårbare mennesker.

Det norske lovverket tolkes altså ikke slavisk, men det blir benyttet ganske mye skjønn når saker her oppstår. Det er likevel ingen formål å beskytte voksne som har sex med mindreårige. Ett sted må man sette en grense. At denne er akkurat 16 er vel ingenting å klage på. Det er en relativt normal grense, sett i forhold til resten av Norden, Europa og verden. Praktiseringen av lovene gjør i tillegg at grensen blir enda mer fornuftig.

Loven setter rammer, og rettsapparatet straffer (delvis skjønnsmessig) etter graden av overtredelse. Samtidig har alle, særlig voksne, et ansvar for å opptre moralsk riktig i situasjoner som innebærer sex og personer som er såpass unge at det kan bli stilt spørsmålstegn ved. Så kan debatten om hva god moral er for noe, taes et annet sted.

Hva som ansees for "normale" alderssprang varierer jo en del ut fra faktorer som geografi og livssyn, for eksempel.
Nei, dette er sykt. Welcome to Norway tho.

På tide å slutte å være så sinnsykt firkanta og virkelighetstwisted, og heller se situasjoner som de er? At han skal straffes for å ha hatt sex med 14-åringen er greit, men gi han 30 dager på cella da, så tenker'n seg om 2 ganger neste gang situasjonen er lik. Men istedet får han hardere straff enn en forbanna afghaner som voldtar en norsk jente, og ryktet og arbeidslivet hans er i tillegg ødelagt. Alt dette for en feil i fylla.
Og som resultat, hva tenker andre mennesker (også innvandrere) som ligger an til å voldta en norsk jente i fremtiden? voldtekt-situasjonen skiller seg ikke ut, tanken på voldtekt skremmer absolutt ingen.

Det er på tide å gi 21 år for voldtekt igjen. Det er på tide å slutte å løse voldtekts-problemene med kaffemøter og åndssvake tiltak! Det er på tide å STRAFFE VOLDTEKTSMENN!!?!
Satan kor domme dokke e, Norge.
Om jeg hadde drifta landet hadde ting helt sikkert gått til helvete, men det hadde vært voldtektsfritt.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Alt dette for en feil i fylla.

Om jeg hadde drifta landet hadde ting helt sikkert gått til helvete, men det hadde vært voldtektsfritt.
Vis hele sitatet...
Om han ikke klarer å styre seg selv i fylla, burde han revurdere drikkingen sin. Fylla har kanskje skylla, men du må fortsatt ta konsekvensene.

Og nei, det kommer aldri til å bli voldtektsfritt. Sånn er dessverre verden.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Nå synes jeg du er unødvendig slem. Afghanerene kommer fra et krigsherjet land, og da er det viktig at vi nordmenn som samfunn viser oss som åpne, forståelsesfulle og tolerante.
Vis hele sitatet...
Ironi?

Om ikke så har det ingenting med saken å gjøre.
Bare fordi de kommer fra et krigsherjet land så kan dem ikke gå rundt å ødelegge livet til andre!
Sitat av Sinken Vis innlegg
Om han ikke klarer å styre seg selv i fylla, burde han revurdere drikkingen sin. Fylla har kanskje skylla, men du må fortsatt ta konsekvensene.
Vis hele sitatet...
Du gjentar jo det jeg sier - bare at konsekvensene kunne vært 30-60 dager, ikke 3 år.

Sitat av Sinken Vis innlegg
Og nei, det kommer aldri til å bli voldtektsfritt. Sånn er dessverre verden.
Vis hele sitatet...
Nei, du må gjerne gi opp.

Skal man sette seg et mål, så er målet voldtektsfritt. Og jo nærmere man kommer målet, jo bedre. Det betyr ikke at vi skal gi opp bare fordi det ikke går.
Sist endret av enanthate; 24. oktober 2013 kl. 17:11.
Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
Sitter å leser nyhetsartikler:
Fra dagens BA har det kommet en på 20 som på fest har hatt samleie med 14-åring. Ingen tvang, ingen voldtekt: dom: 3 år
http://www.ba.no/nyheter/article6938519.ece

Søkte opp i tidligere nyhetsartikler og finner denne artikkelen:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UmkGGpR1hA8
De er 2 stykk. Den ene har gjort en grov uaktsom voldtekt. Dom: 2 år 6mnd
Den andre en seksuell omgang med mindreårig. Dom: 10 mnd.

Er det slik at det skal være like stor straff for å voldta som å ha samleie med noen under 16 år? 2 dager mellom publiseringen av sakene.
Hvorfor så stor forskjell i dom og er dette noe folk er enig i?
Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
Fra artikkelen om afghanerne:
Den ene mannen er dømt for grov uaktsom voldtekt og seksuell omgang med barn under 16 år, og får en fengselsstraff på to år og seks måneder.
Vis hele sitatet...
Og så ser vi hva som faktisk skjedde:
Den grove hendelsen skjedde 24. februar i år. Den 14 år gamle jenta traff den ene av de to asylsøkerne i et tettsted i Vest-Agder om natta. Hun oppholdt seg på en barnevernsinstitusjon, men gikk ut da hun ikke fikk sove. Jenta kom i snakk med den ene tiltalte, og han ba henne bli med ham hjem.
Ifølge rettens dom ble jenta der utsatt for seksuell omgang med først den ene domfelte. Deretter brukte den andre mannen, som også oppholdt seg i leiligheten, vold for å gjennomføre samleie med jenta.
Vis hele sitatet...
I tillegg har vi flere skjerpende (normalt) omstrendigheter: Begge de to mennene har nektet straffskyld og forklart at de trodde jenta var over 16 år.
Så, de overtalte henne til å bli med hjem, deretter hadde først den ene sex med henne, så brukte den andre vold for å få ha sex med henne. Det er uansett ulovlig, men de unskyldte seg altså med at de trodde hun var 16.
Hvor kommer uaktsomheten inn i bildet? Den ene ble dømt for seksuell omgang med barn, den andre for grovt uakstom voldtekt. Da heck? Nuvel, vi har ingen erkjennelse av skyld, løgn og usammenhenger;
Lister tingrett tror ikke på de to tiltaltes forklaringer, som ifølge dommen fremstår som usammenhengende og lite tillitvekkende.
Vis hele sitatet...
Og likevel altså - 10 måneder på han ene, i underkant av tre år på ham andre. Dette til tross for at vold var med i bildet. Å ha sex med en mindreårig, og så unnlate å gripe inn når en annen bruker vold for å oppnå det samme straffes med ti måneder. Å bare ha sex, alene og frivillig i fylla med ei du kjenner litt fra før, det straffes med tre år.
Dette skrider imot min rettferdighettsans. Men, som de skriver i dommen mot tyveåringern:
Om det er frivillig betyr i denne sammenheng intet. Loven er satt for å verne særlige unge jenter mot nettopp denne type overgrep
Vis hele sitatet...
Neivel, nei.

Sex med mindreårige bør være ulovlig, men det bør vel i det minste ansees som skjerpende hvis noen bruker tvang og vold i tillegg?

Eller er straffeutmålingen helt tilfeldig? Kunne vært artig å se hvordan en ankesak ville arte seg.
Sist endret av Myoxocephalus; 24. oktober 2013 kl. 17:19.
Sitat av enanthate Vis innlegg
Du gjentar jo det jeg sier - bare at konsekvensene kunne vært 30-60 dager, ikke 3 år.
Vis hele sitatet...
Tja, en del av dem som blir missbrukt som mindreårig, får også alvorlige psykiske senskader av dette. Disse kan vare livet ut, eller man trenger kanskje noen år med samtaleterapi, for å komme over dette. I skjeldne tilfeller ordner dette av seg selv. Men det hender også, at denne personen blir seksuelt inaktiv resten av sitt liv. Altså har dermed så og si mistet all tiltro til andre mennesker.
Og da mener du det passer med 30-60 dager? For min del kunne det gjerne vært 21 år for voldtekt av barn og voksne og hyppig seksuelt missbruk av barn! Ei jeg kjenner ble lesbisk p.g.a. dette. Og selv om et barn kan være med på dette når det skjer. Så er det dermed ikke sagt, at dette ikke kan få konsekvenser etterpå!



Sitat av enanthate Vis innlegg
Nei, du må gjerne gi opp.

Skal man sette seg et mål, så er målet voldtektsfritt. Og jo nærmere man kommer målet, jo bedre. Det betyr ikke at vi skal gi opp bare fordi det ikke går.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal gjøre Norge fritt for voldtekt, så er jeg redd, at det er noen få folk, som har så lavt respekt av andre og det andre kjønn. At du må drepe, eller amputere lemmer og kjønnsorganer, så bare hode og kroppen er igjen på dem. Noe jeg tror er uaktuelt.

Jeg er sikker på, at det er noen av disse, som er så pervo. At dem kommer til å klø personer på private steder med sin ene fot, hvis de kun har dette igjen.

Så jeg tror at ditt "voldtektsfrie samfunn" er bare en hypotetisk utopi!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Tja, en del av dem som blir missbrukt som mindreårig, får også alvorlige psykiske senskader av dette. Disse kan vare livet ut, eller man trenger kanskje noen år med samtaleterapi, for å komme over dette. I skjeldne tilfeller ordner dette av seg selv. Men det hender også, at denne personen blir seksuelt inaktiv resten av sitt liv. Altså har dermed så og si mistet all tiltro til andre mennesker.
Og da mener du det passer med 30-60 dager? For min del kunne det gjerne vært 21 år for voldtekt av barn og voksne og hyppig seksuelt missbruk av barn!
Vis hele sitatet...
Joda, men dette blir en avsporing. Vi har to tilfeller:
1) Ei jente har litt kontakt med en fyr, de møtes, havner på fylla og har, i den grad det betyr noe, frivillig sex. Det er ingen kynisk planlegging, ingen vold, intet lureri. Tiltale vedkjenner seg alt og nekter ikke for noe. Straff: 3 år.
2) Ei jente, som bor på barnevernsinstitusjon, blir overtalt til å bli med en fyr hjem. Der har først en mann sex med henne, så blir hun utsatt for vold og voldtatt av en annen. Hun stikker av, men de prøver å hindre henne. I retten nekter de straffeskyld og lyver til den store gullmedaljen. Straff: 10 måneder for han ene, i underkant av tre år for han andre. Den mest alvorlige tiltalen pålyder "grov uaktsom voldtekt".

At han første fyren skulle ha vært straffet, det er jeg forsåvidt enig i. Hva som er en rimelig straff, vel, der har jeg for lite kunnskap til å ha noen mening. Men det er to ting som er fullstendig åpenbart: i tilfelle 2 er det elementer av tvang, frihetsberøvelse, grov vold, gruppevoldtekt og ingen anger hos de tiltalte. I tilfelle 1 er situasjonen stikk motsatt. Slik jeg ser det er det fullstendig hinsides at de tiltalte i tilfelle 2 fikk mindre straff enn i tilfelle 1. Det burde åpenbart ha vært motsatt. Hvorvidt 1 måned, 5 år eller livstid er 'rimelig' straff for seksuell omgang med mindreårige er i så måte revnende likegyldig.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ei jeg kjenner ble lesbisk p.g.a. dette. Og selv om et barn kan være med på dette når det skjer. Så er det dermed ikke sagt, at dette ikke kan få konsekvenser etterpå!
Vis hele sitatet...
Dette høres utrolig ut. Var hun virkelig heteroseksuell først, og skiftet fil på grunn av dette? De fleste er jo pr. i dag enige om at seksuell legning er medflødt.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis du skal gjøre Norge fritt for voldtekt, så er jeg redd, at det er noen få folk, som har så lavt respekt av andre og det andre kjønn. At du må drepe, eller amputere lemmer og kjønnsorganer, så bare hode og kroppen er igjen på dem. Noe jeg tror er uaktuelt.

Jeg er sikker på, at det er noen av disse, som er så pervo. At dem kommer til å klø personer på private steder med sin ene fot, hvis de kun har dette igjen.

Så jeg tror at ditt "voldtektsfrie samfunn" er bare en hypotetisk utopi!
Vis hele sitatet...
Jada, et voldtektsfritt samfunn får vi dessverre aldri. Men en ting vi kan få er et samfunn der folk stort sett har tiltro til lov ogrettsvesen. Det fordrer at lovene er rasjonelle og stringente og at domsavsigelsen saklig. Som disse to sakene viser, så er rettferdighet mangelvare.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Joda, men dette blir en avsporing. Vi har to tilfeller:
1) Ei jente har litt kontakt med en fyr, de møtes, havner på fylla og har, i den grad det betyr noe, frivillig sex. Det er ingen kynisk planlegging, ingen vold, intet lureri. Tiltale vedkjenner seg alt og nekter ikke for noe. Straff: 3 år.
2) Ei jente, som bor på barnevernsinstitusjon, blir overtalt til å bli med en fyr hjem. Der har først en mann sex med henne, så blir hun utsatt for vold og voldtatt av en annen. Hun stikker av, men de prøver å hindre henne. I retten nekter de straffeskyld og lyver til den store gullmedaljen. Straff: 10 måneder for han ene, i underkant av tre år for han andre. Den mest alvorlige tiltalen pålyder "grov uaktsom voldtekt".

At han første fyren skulle ha vært straffet, det er jeg forsåvidt enig i. Hva som er en rimelig straff, vel, der har jeg for lite kunnskap til å ha noen mening. Men det er to ting som er fullstendig åpenbart: i tilfelle 2 er det elementer av tvang, frihetsberøvelse, grov vold, gruppevoldtekt og ingen anger hos de tiltalte. I tilfelle 1 er situasjonen stikk motsatt. Slik jeg ser det er det fullstendig hinsides at de tiltalte i tilfelle 2 fikk mindre straff enn i tilfelle 1. Det burde åpenbart ha vært motsatt. Hvorvidt 1 måned, 5 år eller livstid er 'rimelig' straff for seksuell omgang med mindreårige er i så måte revnende likegyldig.
Vis hele sitatet...
Enig! Han siste dom missbrukte en mindreårig og voldtok, skulle ha hatt 3 år for bare å ta jenta før hun er 16, og hatt en 5-6 år til for voldtekt. Får iallefall håpe. at de blir faste såpeplukkere, og at de ikke får problemer med "treg mage" fremover. 3:-)


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette høres utrolig ut. Var hun virkelig heteroseksuell først, og skiftet fil på grunn av dette? De fleste er jo pr. i dag enige om at seksuell legning er medflødt.
Vis hele sitatet...
Jeg vet også, at en del/fleste parten av seksuelle legninger er medfødt. Men jeg tror også en (liten) del kan være miljø. Hun har iallefall sagt til meg, at det er overgrepet som er grunnen.
Jeg tror at det blir feil å si, at seksuell legning kommer av det ene eller det andre. Det blir litt som å male verdenen svart og hvitt, jeg tror det er mange gråtoner i mellom.
Og pedofili tror ikke jeg har så mye med gener å gjøre. Det er heller aksepten til dette i oppvekstmiljø, og elementer i ens oppvekst som avgjør det. Sammen med at denne personen må ha ganske elendig empati, hvis han klarer å utføre dette, på tross av han ser det er fryktelig vondt hos barnet. Å jeg kjenner det nesten koker i meg, når jeg tenker på slike!

For en med total ballongfetish, kan jo dette umulig komme fra gener. Da ballonger ikke har eksistert i så mange år, at vi kan ha noe gener på det enda.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Jeg vet også, at en del/fleste parten av seksuelle legninger er medfødt. Men jeg tror også en (liten) del kan være miljø. Hun har iallefall sagt til meg, at det er overgrepet som er grunnen.
Jeg tror at det blir feil å si, at seksuell legning kommer av det ene eller det andre. Det blir litt som å male verdenen svart og hvitt, jeg tror det er mange gråtoner i mellom.
Og pedofili tror ikke jeg har så mye med gener å gjøre. Det er heller aksepten til dette i oppvekstmiljø, og elementer i ens oppvekst som avgjør det. Sammen med at denne personen må ha ganske elendig empati, hvis han klarer å utføre dette, på tross av han ser det er fryktelig vondt hos barnet. Å jeg kjenner det nesten koker i meg, når jeg tenker på slike!

For en med total ballongfetish, kan jo dette umulig komme fra gener. Da ballonger ikke har eksistert i så mange år, at vi kan ha noe gener på det enda.
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner en del lesbiske, og jeg er ganske sikker på at en del av dem (langt fra alle!) har "valgt" å bli lesbiske fordi de egentlig er ganske redde for menn. Pga overgrep og annet lignende. Tror ikke det er et bevisst valg alltid, men mange av oss kan føle seg tiltrukket av begge kjønn, og jeg tror det er mulig å bestemme seg for å kutte ut det ene, er det jo naturlig at man dyrker interessen for det andre isteden.

Jeg prøvde faktisk å bli lesbisk en gang i tiden. Hadde et mildt sagt vanskelig forhold til menn lenge. Men jeg er rett og slett for glad i menn til at det gikk noe særlig bra. Det må nok være et slags anlegg som ligger der om man skal "bli lesbisk" av traumatiske opplevelser.
Sist endret av Susa; 24. oktober 2013 kl. 20:44.
Sex med en 14-åring bør ikke være straffbart gitt at det er frivillig. Enough said. Men de er flinke til å leke med ord som voldtekt, plutselig har en litt tabu romanse gjort deg til voldtektsmann. Fytti for en verden vi lever i.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette høres utrolig ut. Var hun virkelig heteroseksuell først, og skiftet fil på grunn av dette? De fleste er jo pr. i dag enige om at seksuell legning er medflødt.
Vis hele sitatet...
Hvem man tenner på er i stor grad seksuellt medfødt, ja.

Hva man identifserer seg som, og hvilket kjønn man har sex med, er overhodet ikke det. For denne jenta sin del høres det ut som hun var latent bifil, og hadde en opplevelse som gjorde at identiten hennes som 'heteroseksuell' gjorde et markant hopp til 'lesbisk'.
Problemet nå til dags er at 14 år gamle jenter lett kan se ut som 20 år gamle damer.
Sitat av ThaMan Vis innlegg
Problemet nå til dags er at 14 år gamle jenter lett kan se ut som 20 år gamle damer.
Vis hele sitatet...
om man ikke kan se forskjelden på ei på 20 å ei på 14 bør man kansje begynne å spørre?

Sitat av Warz Vis innlegg
Sex med en 14-åring bør ikke være straffbart gitt at det er frivillig. Enough said. Men de er flinke til å leke med ord som voldtekt, plutselig har en litt tabu romanse gjort deg til voldtektsmann. Fytti for en verden vi lever i.
Vis hele sitatet...
dette kommer vell strengt tatt ann på alderen til den andre personen eller mener du at 30 åringer kan gå å pule fritt rundt på lettlurte 14 åringer?
Sist endret av madchild2303; 24. oktober 2013 kl. 21:39.
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
dette kommer vell strengt tatt ann på alderen til den andre personen eller mener du at 30 åringer kan gå å pule fritt rundt på lettlurte 14 åringer?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg mener at 30-åringer skal kunne gå rundt å pule lettlurte 14-åringer.
Sitat av Warz Vis innlegg
Ja, jeg mener at 30-åringer skal kunne gå rundt å pule lettlurte 14-åringer.
Vis hele sitatet...
det er godt at flesteparten i samfundet ikke deler den meninga. lyst å utdype litt hvordan du rettferdiggjør dette?
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
det er godt at flesteparten i samfundet ikke deler den meninga. lyst å utdype litt hvordan du rettferdiggjør dette?
Vis hele sitatet...
Kan ikke du heller fortelle meg hvorfor seksuell lavalder i spania er 13-år? Hvordan rettferdiggjør spanjoler det. Eller at seksuell lavalder er 15 år i sverige? Hvordan kan spanjolene og svenskene tillate at 30-åringer begår slike grusomme overgrep?

Jeg har svaret, men kan være interessant å høre dine tanker først.
mine personelige tanker rundt dette er at en 14 åring generelt ikke er moden nok for dette. at en 30 år gammel mann har langt større erfaring i livet å vill lett kunne manipulere et så ungt meneske heller tror jeg ikke at en så ung person er like bevist på hva dette innebærer. det var mine nå gleder jeg meg til å høre dine, selv om spanjolene har satt 13 år som minste alder betyr vell strengtatt ikke dette at det er riktig?
Sist endret av madchild2303; 24. oktober 2013 kl. 22:17.
Sitat av Warz Vis innlegg
Kan ikke du heller fortelle meg hvorfor seksuell lavalder i spania er 13-år? Hvordan rettferdiggjør spanjoler det. Eller at seksuell lavalder er 15 år i sverige? Hvordan kan spanjolene og svenskene tillate at 30-åringer begår slike grusomme overgrep?

Jeg har svaret, men kan være interessant å høre dine tanker først.
Vis hele sitatet...
Det har mer med tradisjon enn vitenskap å gjøre. Lav seksuell lavalder har vist seg å medføre både kjønnssykdommer, psykiske lidelser og tidlig graviditet, som igjen fører til vanskeligere økonomi og nedsatt livskvalitet.

Hva var dine argumenter sa du? At gresset er grønnere på den andre siden? Så lenge det er gress på banen bør det være lov å spille?
Sitat av Warz Vis innlegg
Kan ikke du heller fortelle meg hvorfor seksuell lavalder i spania er 13-år? Hvordan rettferdiggjør spanjoler det. Eller at seksuell lavalder er 15 år i sverige? Hvordan kan spanjolene og svenskene tillate at 30-åringer begår slike grusomme overgrep?

Jeg har svaret, men kan være interessant å høre dine tanker først.
Vis hele sitatet...
Ja, og i noen land er dette lov allerede fra barnbens av (iallefall 13 år). Syns du virkelig det er greit at en på 30 år feier over 11-12 åringer?

Jeg kan også nevne at den fremre hjernebarken, som bl.a. styrer impulsive handlinger og bremser vill oppførsel, ikke er moden før du fyller ca. 25. Så kanskje også 16 er for ungt?

Ellers anbefaler jeg disse forelesningene, de omhandler hjernens biologi. Med dette mener jeg generelt om menneskehjernen, seksualitet (bl.a. homofili), og bl.a. psykiske sykdommer. Også at den fremre hjernebarken (prefrontal cortex) ikke er moden før en alder av 25, er også nevnt her.
Sitat av Warz Vis innlegg
Kan ikke du heller fortelle meg hvorfor seksuell lavalder i spania er 13-år? Hvordan rettferdiggjør spanjoler det. Eller at seksuell lavalder er 15 år i sverige? Hvordan kan spanjolene og svenskene tillate at 30-åringer begår slike grusomme overgrep?

Jeg har svaret, men kan være interessant å høre dine tanker først.
Vis hele sitatet...
Spanjolene har nylig øket seksuell lavalder til 16 år. De har også hatt en paragraf som i praksis gjorde at 30-åringer ville bli straffet for sex med barn under 16 år i en del år nå.

De fleste land har 15-16 år som alder for samtykke fordi solid psykologfaglig forståelse av menneskesinnets utvikling tilsier at emosjonell og intellektuell modenhet er under utvikling i hele puberteten. Loven i de fleste land, i likhet med den norske straffeloven, er ikke laget for å straffe jevnaldrende som har sex, men heller godt voksne som prøver seg på mye yngre ungdommer i gråsonen mellom barn og voksen. En voksen person på 30+ har såpass mye mer livserfaring enn en 14-åring at de ikke er likeverdige. Det er selvsagt lov å mene at likeverdighet ikke er viktig i en relasjon, men da bør man ha gode argumenter for å reise 60 år tilbake i tid...
Sitat av madchild2303 Vis innlegg
mine personelige tanker rundt dette er at en 14 åring generelt ikke er moden nok for dette. at en 30 år gammel mann har langt større erfaring i livet å vill lett kunne manipulere et så ungt meneske heller tror jeg ikke at en så ung person er like bevist på hva dette innebærer. det var mine nå gleder jeg meg til å høre dine, selv om spanjolene har satt 13 år som minste alder betyr vell strengtatt ikke dette at det er riktig?
Vis hele sitatet...
Alle mennesker kan bli manipulert uavhengig av alder. Men sex i seg selv er ikke farlig og det er ingen forskning som viser at 14-åringer tar direkte skade av sex.

Problemet ligger snarer hos deg. Ja, og alle andre som deg. Moralens voktere. Ved å tvinge unge mennesker inn i en offerrolle når dere legger ut om hvor forderdelig sex er så skaper du frykt og psykiske problemer hos personen som blir utsatt. Det er samfunnets fordømmelse og skam rundt sex som gjør at en 14-åring "tar skade" av sex og ikke det at sex i seg selv er skadelig.

Jeg vil derfor anbefale alle å være mer positive til sex og se litt lenger enn sin egen nesetipp når man vurderer hva som er rett og galt. Seksuel lavalder er som jeg viser til en subjektiv lov hvor ulike kulturer har ulikt syn på når man er klar for sex. Noen land mener 12-år, andre mener 21-år.

Norge er på ingen måte den som har det rette svaret og det har heller ikke du.

Så lenge man ikke skader andre mennesker kan man gjøre som man vil.
Sitat av Warz Vis innlegg
Ved å tvinge unge mennesker inn i en offerrolle når dere legger ut om hvor forderdelig sex er så skaper du frykt og psykiske problemer hos personen som blir utsatt. Det er samfunnets fordømmelse og skam rundt sex som gjør at en 14-åring "tar skade" av sex og ikke det at sex i seg selv er skadelig.
Vis hele sitatet...
Kilder takk!

Sitat av Warz Vis innlegg
Norge er på ingen måte den som har det rette svaret og det har heller ikke du.
Vis hele sitatet...
For det har vel du?

Sitat av Warz Vis innlegg
Så lenge man ikke skader andre mennesker kan man gjøre som man vil.
Vis hele sitatet...
Hva vet du om hvilke senskader å feie over en unge kan gi?
Og hvis du vet det, hvordan vet du det, og har du kilder til forskning/vitenskapelige publikasjoner?
Sitat av Warz Vis innlegg
Alle mennesker kan bli manipulert uavhengig av alder.
Vis hele sitatet...
Ja, men voksne er bedre rustet til å takle det enn barn som akkurat har entret puberteten.

Sitat av Warz Vis innlegg
Men sex i seg selv er ikke farlig og det er ingen forskning som viser at 14-åringer tar direkte skade av sex.
Vis hele sitatet...
Ok. Bortsett fra en haug med farlige sykdommer. Og graviditet. Og de psykiske plagene som medfølger når den lille jenta forstår at hun ble utnyttet og brukt. Og det at mange 14 år gamle kropper faktisk utrolig nok ikke er klar for sex, og faktisk kan ta fysisk skade av det.

Sitat av Warz Vis innlegg
Problemet ligger snarer hos deg. Ja, og alle andre som deg. Moralens voktere. Ved å tvinge unge mennesker inn i en offerrolle når dere legger ut om hvor forderdelig sex er så skaper du frykt og psykiske problemer hos personen som blir utsatt. Det er samfunnets fordømmelse og skam rundt sex som gjør at en 14-åring "tar skade" av sex og ikke det at sex i seg selv er skadelig.
Vis hele sitatet...
Nei.

Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg vil derfor anbefale alle å være mer positive til sex og se litt lenger enn sin egen nesetipp når man vurderer hva som er rett og galt.
Vis hele sitatet...
Sex er fint når det er mellom to likeverdige, samtykkende parter som nyter det. Ikke ellers.

Sitat av Warz Vis innlegg
Seksuel lavalder er som jeg viser til en subjektiv lov hvor ulike kulturer har ulikt syn på når man er klar for sex. Noen land mener 12-år, andre mener 21-år.
Vis hele sitatet...
Riktig. Oman mener 9 år. Du kan veldig lett se geografisk hvor de har hvilken seksuell lavalder. Lav seksuell lavalder hører sammen med gammel tradisjon og gamle kulturer som ikke har endret seg. Moderne samfunn, som har forsket mye på medisinske og psykologiske konsekvenser, har besluttet å øke lavalderen.

Sitat av Warz Vis innlegg
Norge er på ingen måte den som har det rette svaret og det har heller ikke du.
Vis hele sitatet...
Nei, og ikke du heller, til tross for at du hevdet det:
Sitat av Warz
Jeg har svaret
Vis hele sitatet...
Moral har ingen fasit, men samfunnet definerer et sett med regler. Når så mange er av samme oppfatning at det blir laget lover av det, så får du tåle å følge de reglene, eller ta konsekvensene om du blir tatt for å bryte dem.

Sitat av Warz Vis innlegg
Så lenge man ikke skader andre mennesker kan man gjøre som man vil.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du åpenbart ikke er i stand til å vurdere om den lille jenta du ligger med tar skade av det eller ikke.
Sitat av Warz Vis innlegg
Kan ikke du heller fortelle meg hvorfor seksuell lavalder i spania er 13-år? Hvordan rettferdiggjør spanjoler det. Eller at seksuell lavalder er 15 år i sverige? Hvordan kan spanjolene og svenskene tillate at 30-åringer begår slike grusomme overgrep?.
Vis hele sitatet...
Spania har nettopp økt den seksuelle lavalderen fra 13 til 16, så det var vel akkurat det de ikke gjorde, altså rettferdiggjorde det. Jeg tviler forøvrig på at du ble noe vel ansett om du hadde deg med en 13-åring før september i år, siden de aller fleste voksne mennesker heldigvis ikke trenger en lov for å forstå at det er galt å ha sex med en 13-åring.

Jeg tror (og håper) dette gjelder her hjemme også. Ja, voksne nordmenn kan i teorien dra på harrytur og ha lovlig sex med noen som hadde vært mindreårige her hjemme. De aller fleste gjør det allikevel ikke.

Dessverre er det enkelte som ikke evner å se at det er galt av en voksen person å utnytte en 14-åring på den måten. Derfor har vi en seksuell lavalder, som skal gi barn under 16 år juridisk beskyttelse fra disse. Det vil allikevel ikke si at det moralsk er fritt fram for en 60-åring å ha seg med en som nettopp har fylt 16. Men igjen, de aller fleste evner å skjønne dette på egenhånd.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Ja, voksne nordmenn kan i teorien dra på harrytur og ha lovlig sex med noen som hadde vært mindreårige her hjemme. De aller fleste gjør det allikevel ikke.
Vis hele sitatet...
Heldigvis er dette feil.
Straffelovens § 12 del 3 forteller oss at også § 195 og § 196 gjelder nordmenn overalt i verden.
Sist endret av Realist1; 24. oktober 2013 kl. 22:53.
Det finnes 14-åringer som er like modne som 18-åringer og omvendt. Jeg mener dette bør tas sterkt med i vurderingen før du slenger en kar i fengsel i 3 år for ha hatt frivillig sex. Syns folka her at gutten skal kreve legitimasjon før man hopper til køys eller?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det finnes 14-åringer som er like modne som 18-åringer og omvendt. Jeg mener dette bør tas sterkt med i vurderingen før du slenger en kar i fengsel i 3 år for ha hatt frivillig sex. Syns folka her at gutten skal kreve legitimasjon før man hopper til køys eller?
Vis hele sitatet...
Loven tar hensyn til dette. Er det ikke et greit minimum å lese den faktiske lovteksten før man poster? Den er ikke veldig lang.
Realisten: My bad!

bloodshotEyes: Ja. Det er kanskje ikke så veldig sexy der og da, men bedre å ta forholdsregler og være sikker enn å sitte igjen med en overgrepsdom.

Helt off topic: Kan noen være snille og forklare meg hvordan jeg siterer fra flere innlegg?!
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Loven tar hensyn til dette. Er det ikke et greit minimum å lese den faktiske lovteksten før man poster? Den er ikke veldig lang.
Vis hele sitatet...
Finner ingenting om modenhet?

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 6 år.
Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom
a) handlingen er begått av flere i fellesskap,
b) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,
c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller
d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.
Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.
Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.
Vis hele sitatet...
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Helt off topic: Kan noen være snille og forklare meg hvordan jeg siterer fra flere innlegg?!
Vis hele sitatet...
Knappen mellom "siter" og "hurtigsvar på dette innlegget", med en tegning av "+ med et papirark i bakgrunnen.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
bloodshotEyes: Ja. Det er kanskje ikke så veldig sexy der og da, men bedre å ta forholdsregler og være sikker enn å sitte igjen med en overgrepsdom.
Vis hele sitatet...
Det er klart det er den beste tingen å gjøre, men det er et urealistisk krav når folk har 1,5 i promille og hormoner som løper løpsk
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det er klart det er den beste tingen å gjøre, men det er et urealistisk krav når folk har 1,5 i promille og hormoner som løper løpsk
Vis hele sitatet...
Da bør du som en ansvarlig person, kutte ned på alkoholen!
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Det finnes 14-åringer som er like modne som 18-åringer og omvendt.
Vis hele sitatet...
I stedet for å bruke dette som argument for å ligge med en "moden" 14-åring, burde det heller bli brukt MOT å ligge med umodne 18-åringer...
Sist endret av Realist1; 24. oktober 2013 kl. 23:18.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Finner ingenting om modenhet?
Vis hele sitatet...
LOL never mind

Sitat av Realist1 Vis innlegg
I stedet for å bruke dette som argument for å ligge med en "moden" 14-åring, burde det heller bli brukt MOT å ligge med umodne 18-åringer...
Vis hele sitatet...
Føler du vrir litt på ordene mine her. Jeg stadfestet at det er svært vanskelig å dømme noens alder i 14-18 års-alderen og at det derfor er urimelig å dømme noen til 3 års fengsel uten at modenhet tas med i bildet. Men etter å ha lest gjennom loven en gang til ser jeg nå at det er relevant. MEN så leser jeg artikkelen hvor det står «Om det er frivillig betyr i denne sammenheng intet. Loven er satt for å verne særlige unge jenter mot nettopp denne type overgrep». WTF? Hvis samtykke har 0 å si for tingretten tviler jeg på at modenhet har det.