Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1346
Hei.

Jeg jobber i et produkssjonsselskap som ønsker en serverløsning for backup av filmmateriale og som evt. fungerer som en felles platform for lagring fra 3 maskiner. Har lite erfaring med dette selv og lurte derfor på om noen har noen tips på gode løsninger, og hvordan priser man må se for seg?

Som sagt er det i all hovedssak filmmateriale det er snakk om (ca. 50TB).

Setter pris på alle svar, takk!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
HP StoreOnce har muligheter for å backe opp rett fra klienter med den nye Catalystfunksjonen.

http://www8.hp.com/us/en/products/da...ompURI=1225909

Men 50TB unike data hørtes mye ut.

Det blir isåfall en 4420\4430 eller en B6200

http://hp.99oktan.no/index.php?optio...5773&Itemid=12

http://hp.99oktan.no/index.php?optio...5774&Itemid=12
Dedup-bokser er fine de, men til ren binærdata er effekten heller begrenset. Og når du snakker 50TB vil du hvertfall ikke kaste det inn på sånne bokser, med mindre du vil bla opp en liten million. HP kjører tilbud på boksene i disse dager men fremdeles blir nok prisen ganske stiv.

Bør nok se mot mer vanlige lagringsløsninger, men selv de blir jo svindyre i klassen >=50TB.


Så, noen råd:

1: Bedre kravspec
2: Budsjett
3: Ikke bestem deg ene og alene på råd fra et random forum
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er vanskelig å si uten å vite mer om hans miljø om dedup er veien å gå eller ei, dedup kan forøvrig skrus av hvis man ikke vil ha det.
Men jeg mistenker at tallet på 50TB er noe overdrevet og muligens inneholder mange kopier.
Trådstarter
4 0
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er vanskelig å si uten å vite mer om hans miljø om dedup er veien å gå eller ei, dedup kan forøvrig skrus av hvis man ikke vil ha det.
Men jeg mistenker at tallet på 50TB er noe overdrevet og muligens inneholder mange kopier.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Tallet er nok heller underdrevet i dette tilfellet, hvor det er filmmateriale (RED 5K RAW) fra 2 år med innspilling. 50TB ble kun skrevet som en referanse for å se hvilke prisklasser man ville sett for seg.

Har som sagt ingen erfaring med dette!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
i 50TB-klassen snakker vi gjerne SAN eller SAN med NAS-støtte.

Eksempler blir da de nevnt over + HP P6000 + HP P4000 + HP P9500 + HP 3PAR7200 etc.

50TB+ er latterlig store datamengder fra en enkel løsning og er ikke noe man lager fra random deler fra komplett.

Hvis dere har historiske data kan dere vurdere tape for mye av det, men siden jeg tipper det er mye forskjellige størrelse på filene og hvor mye aksess hver fil har ville jeg satset på multi-tiered SAN (FATA\FC\SSD)-basert for den størrelsesordenen der, og da havner man fort over millionen.


Og husk, å ha data en plass er ikke backup, så dere kan ikke slette det fra den nåværende lagringsplassen deres heller.
Sist endret av AtXbYeA; 10. mai 2013 kl. 13:25.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Vil nok bære billigere å bli kunde av større selskap som levere skytjenester. De har stort sett infrastrukturen som kreves for dette, så da blir det langt ifra like kostbart.

Et viktig pluss er jo at man selvsagt får med erfaringen og kunnskapen som kreves for å sette opp og drifte slike lagringsløsninger.
ta kontakt med http://nextron.no , de er sikkert behjelplige Det blir kostbart da du har 50gb plus plus, men skal da la seg gjøre. Kommer jo litt ann på hvilken hastighet og sikkerhet du krever på filene også. Men med 3 clienter burde ikke hastighet være noe issue thou.
Om du er villig til å bygge selv anbefaler jeg deg til å ta en titt på disse: http://blog.backblaze.com/2013/02/20...orage-pod-3-0/
Hvis du blar litt lenger ned på siden finner du instruksjoner til å bygge, kabinettet kan man bestille
Skal ikke påberope meg å være ekspert når det gjelder lagringsløsninger av det kaliberet der, men vil tro det blir veldig dyrt om det skal gjøres skikkelig. Hva med backup? Hva med offsite lagring av dataene? Uff og huff, nei dette tror jeg blir dyrt
Sitat av edzaster Vis innlegg
Om du er villig til å bygge selv anbefaler jeg deg til å ta en titt på disse: http://blog.backblaze.com/2013/02/20...orage-pod-3-0/
Hvis du blar litt lenger ned på siden finner du instruksjoner til å bygge, kabinettet kan man bestille
Vis hele sitatet...
Selvbyggbokser er latterlig tøffe når man kommer opp i størrelser ja. Det er veldig lett å ha sånt hjemme, da er tross alt bare du kunden. Og ikke minst så får du en veldig god garanti på mer eller mindre alt av utstyr, diskene, ikke minst. I næringslivet er det ikke så lett, der er du avhengig av produsentens garanti, typisk 1 år.

Mine kommentarer her baserer seg på erfaring med HP/IBM SAN + dedupliseringsløsningene til HP. Alt fra enkle SAN til flere RACK med disker.

Basert på at innholdet er hovedsakelig multimedia så anbefaler jeg ikke dedupliseringsutstyr, da betaler du mye for teknologien som du ikke får god utbytte av. Du vil heller se i retning av vanlige SAN, du fikk noen gode forslag tidligere i tråden

Typisk EVA SAN gir deg nå 24 diskbays, du mister og en del diskplass for redudans og slikt. Så at du må ut med 3 diskhyller er ikke utenkelig. Som regel er SCSI-disker tingen der, men om du ikke bruker SANet heftig 24/7 *kan* SATA-disker være et billigere alternaltiv. Diskene blir uansett dyrere jo større kapasitet du trenger.

Hva skjer om dere mister -all- data dere har lagret på SANet, kontoret eksploderer og slikt? Er dere såpass fucked at dere må ha backup? Holder det da med tape, eller trenger dere enda et SAN? Det finnes features for å replikere data mellom SAN som er noe å se på da.

Dere vil uansett ha serviceavtaler med SLAer fra produsent, typisk HP. Da har man typisk en avtale om at de skal komme på lokasjonen innen 4 timer og utbedre eventuelle feil som har dukket opp. Da ordner de også eventuelle disker som dør. har du f.eks 70 disker -vil- jo det skje

Tips: Har dere budsjettet, ta kontakt med en reseller for f.eks HP/IBM eller liknene, de hjelper deg videre.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Ueland Vis innlegg
I næringslivet er det ikke så lett, der er du avhengig av produsentens garanti, typisk 1 år.
Vis hele sitatet...
1 år ? Alt HP-utstyr iallefall er 3 år standard, normalt er det dog innsalg av 5 år fra selgerens side.

Typisk EVA SAN gir deg nå 24 diskbays, du mister og en del diskplass for redudans og slikt. Så at du må ut med 3 diskhyller er ikke utenkelig. Som regel er SCSI-disker tingen der, men om du ikke bruker SANet heftig 24/7 *kan* SATA-disker være et billigere alternaltiv. Diskene blir uansett dyrere jo større kapasitet du trenger.
Vis hele sitatet...
Var da det minste "EVA" (heter P6000 nå) SAN'et jeg har hørt om, minimum er dog 8 disker, men de scaler opp til 384 disker, går du istedet for 3PAR-systemer (som tar mer og mer over for P6000 kan du scale opptil 1920 disker med tiering).

Dere vil uansett ha serviceavtaler med SLAer fra produsent, typisk HP. Da har man typisk en avtale om at de skal komme på lokasjonen innen 4 timer og utbedre eventuelle feil som har dukket opp. Da ordner de også eventuelle disker som dør. har du f.eks 70 disker -vil- jo det skje
Vis hele sitatet...
Standard SLA for de fleste enterpriseprodukter er en 4h onsite, som vil si, hvis man har løsning og deler skal man være onsite iløpet av fire timer, denne følger med når man kjøper produkter og varer som nevnt over 3-5år, for lavere segmenter er det dog vanligvis NCD (next coverage day), men for de kunder som har behov for oppetid kan man kjøpe f.eks 6HCTR, 6timer fra call -> systemet skal være oppe igjen.
Sist endret av AtXbYeA; 10. mai 2013 kl. 19:08.