Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4846
Hei. Meg og en venn tenkte oss til Amsterdam i høstferien, men han har blitt busta nylig og skal inn til urinprøve i midten av Oktober en gang.

Kan han si at han var i Amster, der det er lovlig, og ikke få noe mer dritt pga positiv pisseprøve?

Og er det sant at det blir ulovlig for turister å kjøpe weed fra neste år av? Derfor vi prøver å ta det i år, og fordi jeg går på skolen og skal til USA i juleferien har vi egentlig bare høstferien å ta det i hvis vi vil bli der en uke.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Positiv prøve er positiv prøve.
Bare ikke fortell at du har kjøpt noe, så tror jeg det skal gå bra. Var ihvertfall det jeg fikk fortalt av en militærpoliti under avhør. Kjøp var ulovlig, men ikke bruk. Kan tenke meg at begge havner litt i gråsona og det kan sikkert gå begge veier avhengig av hva faen veit jeg. Treffer du snut som er helt gung ho på å "ta deg" så får de det sikkert til.
Sist endret av Bothrops; 14. september 2011 kl. 23:03.
Sitat av Bonziamo Vis innlegg
Og er det sant at det blir ulovlig for turister å kjøpe weed fra neste år av?
Vis hele sitatet...
Nei. Det ble utsatt til 2015 tror jeg
Viser prøven positivt så tror jeg det er ganske negativt. lol. Trokke det hjelper å vise flybilletten din eller noe slikt lizm. Skipp røykinga om det skal urineres, sier jeg.
hmm, mener da at det ikke er lov anyway hvor du er, er fortsatt norsk statsborger selv om du er i ett annet land.

er det ikke noe slikt at norsk lov gjelder deg uansett hvor du er? maybe im wrong

er det jeg har hørt hvertfall.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Norsk lov gjelder for norske statsborgere i alle land, så teoretisk sett hjelper det ikke å si du har vært i Amsterdam. Spesielt hvis vennen din har blitt tatt allerede er han på tynn is og burde unngå å bruke cannabis frem til han har avlagt urinprøve.

Det kan hende han har hellet med seg og ingenting slår ut, eller vedkommende som tester ham ser mellom fingrene, men det er risikabelt å satse på.
Sist endret av Takub; 14. september 2011 kl. 23:33.
er ikke ulovelig å innhalere passiv røyk. kan ikke være ulovelig å sitte i 2 uker å innhalere på en coffieshop
Bruk av narkotika er under legemiddelloven. Kjøp, salg og oppbevaring er under straffeloven. Legemiddeloven gjelder ikke i utlandet, og du kan derfor ikke straffes for bruk utenfor norges grenser. Kjøp er som allerede nevnt straffbart.

Det er iallefall slik jeg har forstått det. I Norge kan man imidlertid bli dømt på indisier, så at de oppretter sak med påstand om at du har røyket etter du kom hjem fra Amsterdam, er vel en sannsynlighet. Med andre ord, vent heller med turen til prøven er unnagjort.
Sitat av bjakolle Vis innlegg
er ikke ulovelig å innhalere passiv røyk. kan ikke være ulovelig å sitte i 2 uker å innhalere på en coffieshop
Vis hele sitatet...
Får du effekt av passiv cannabisrøyking da?
hvis han drikker masse vann før prøven, blir den for utvannet, og de ber om ny prøve. Dette vil si at hvis derer drar til amster, og han har pissings en uke etter dere kommer hjem, og han da drikker masse vann for å vannet ut urinet, blir han bedt om en ny prøve ca 1 uke senere. Etter 2 uker har det gått ut av pisset, problem solved
Sitat av Takub Vis innlegg
Norsk lov gjelder for norske statsborgere i alle land, så teoretisk sett hjelper det ikke å si du har vært i Amsterdam. Spesielt hvis vennen din har blitt tatt allerede er han på tynn is og burde unngå å bruke cannabis frem til han har avlagt urinprøve.

Det kan hende han har hellet med seg og ingenting slår ut, eller vedkommende som tester ham ser mellom fingrene, men det er risikabelt å satse på.
Vis hele sitatet...
Hvor er kilden på dette?
Er det slik at jeg må kjøre på venstresiden i England da?
For ved å følge engelsk lov vil jeg bryte norsk lov.
For ikke å nevne norske fartsgrenser på autobanen.

Du kan ikke bli straffet for noe du har gjort i utlandet om dette er lovlig der, problemet blir vel å påvise at røyking har skjedd i utlandet og ikke i Norge. Noe som er tilnærmet umulig.
Bruk av cannabis er vel fortsatt ulovlig på papiret i Nederland, men myndighetene har bestemt at det ikke skal straffes. Aka avkriminalisert. Men om du sitter i Norge og forteller norsk politi at du gjorde noe ulovlig (røykte) i Amsterdam vet jeg ikke hva som skjer.

Og at Norsk lov gjelder norske borgere i andre land er tull. Skjønner ikke hvorfor folk tror det er sånn. Blir du tatt for noe ulovlig i f.eks. Kina, så er du fucked uansett hvor du kommer fra! Og dreper du noen i USA så nytter det ikke å komme med "jammen æ e norsk æ" når du blir dømt til 240 år i fengsel...

Og om du tenker deg om, så skjønner du at det må være sånn. Tenk om Iransk lov skulle gjelde for iranere i Norge, og tyskerne skulle få kjøre så fort de ville på motorveien her?
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av caperno Vis innlegg
Bruk av narkotika er under legemiddelloven. Kjøp, salg og oppbevaring er under straffeloven. Legemiddeloven gjelder ikke i utlandet, og du kan derfor ikke straffes for bruk utenfor norges grenser.
Vis hele sitatet...
Kan du vise til kilder på dette?

Såvidt jeg har fått med meg, er all anskaffelse av narkotika forbudt, dvs om du finner en joint eller en venn gir deg en pose med kokain, vil det i lovens øyne være det samme som å kjøpe siden det er ulovlig uansett.

Derfor virker det logisk, for meg, at det spiller liten rolle hvorvidt bruk faller under legemiddel- eller straffeloven, all den tid det er umulig å bruke narkotika uten først å erverve narkotika.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Hvor er kilden på dette?
Er det slik at jeg må kjøre på venstresiden i England da?
For ved å følge engelsk lov vil jeg bryte norsk lov.
For ikke å nevne norske fartsgrenser på autobanen.

Du kan ikke bli straffet for noe du har gjort i utlandet om dette er lovlig der, problemet blir vel å påvise at røyking har skjedd i utlandet og ikke i Norge. Noe som er tilnærmet umulig.
Vis hele sitatet...
Her tar du feil. Ikke ALLE lover gjelder ved utenlandsopphold. Trykk her og les det som står skrevet, så trenger du å komme med vrøvl i fremtiden (i hvert fall i forhold til straffeloven § 12).


Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Og at Norsk lov gjelder norske borgere i andre land er tull. Skjønner ikke hvorfor folk tror det er sånn. Blir du tatt for noe ulovlig i f.eks. Kina, så er du fucked uansett hvor du kommer fra! Og dreper du noen i USA så nytter det ikke å komme med "jammen æ e norsk æ" når du blir dømt til 240 år i fengsel...

Og om du tenker deg om, så skjønner du at det må være sånn. Tenk om Iransk lov skulle gjelde for iranere i Norge, og tyskerne skulle få kjøre så fort de ville på motorveien her?
Vis hele sitatet...
Her er det snakk om hvordan man vil bli dømt her i NORGE om man blir tatt for en kriminell handling utført i utlandet. Selvfølgelig blir man dømt etter gjeldende lands lovverk om man blir tatt av deres egne politi. Det er lov å tenke litt lenger enn nesetippen.
Sist endret av mandelbrot; 15. september 2011 kl. 01:01.
Sitat av Takub Vis innlegg
Kan du vise til kilder på dette?

Såvidt jeg har fått med meg, er all anskaffelse av narkotika forbudt, dvs om du finner en joint eller en venn gir deg en pose med kokain, vil det i lovens øyne være det samme som å kjøpe siden det er ulovlig uansett.

Derfor virker det logisk, for meg, at det spiller liten rolle hvorvidt bruk faller under legemiddel- eller straffeloven, all den tid det er umulig å bruke narkotika uten først å erverve narkotika.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg ser poenget. Ordet "ervervelse" er vel det som er brukt i lovteksten om jeg ikke husker feil. Det er vel en slags gråsone tenker jeg. I Norge kan jeg heller ikke tro at det er ulovlig å finne tilfeldig narkotika, og jeg vet ikke hva loven sier om dette i Nederland, men kan aldri tro det er forbudt der heller. Å "overdra" narkotika til andre er nok imidlertid forbudt i begge land. Dersom noen holder jointen for han mens han trekker, så burde han nok være trygg.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Straffeloven 1ste kapittel
http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#12

§ 12. For så vidt ikke annet er særlig bestemt, får norsk straffelov anvendelse på handlinger som er foretatt:

3. i utlandet av norsk statsborger eller noen i Norge hjemmehørende person når handlingen

a) hører blant de som omhandles i denne lov kapittel 8, 9, 10, 11, 12, 14, 17, 18, 20, 23, 24, 25, 26 eller 33, eller §§ 135, 141, 142, 144, 145 annet ledd, 145 b, 147 a, 147 b, 162 c, 169, 222 til 225, 227 til 235, 238, 239, 242 til 245, 291, 292, 294 nr. 2, 317, 326 til 328, 330 siste ledd, 338, 342, 367 til 370, eller 423,

c) er straffbar også etter det lands lov i hvilket den er foretatt,
Vis hele sitatet...
Jeg har uthevet 162 c, som omhandler straff for de som inngår forbund om å utføre (organisert) kriminalitet med strafferamme > 3 år.

§ 162 (ingen bokstav) omhandler narkotikaforbrytelser som brukog ervervelse. Slik jeg tolker det - og jeg er ingen jurist - gjelder ikke § 162 i utlandet med mindre det er en tilsvarende lov i det aktuelle landet. I Nederland er bruk osv ulovlig, men enkelte stoffer (evt bare cannabis) er avkriminalisert dvs noe politiet ikke forfølger og du ikke blir straffet for.


caperno: Erverve er å få tak i noe på hvilken som helst måte og med mindre jeg har misforstått, betyr det at det er ulovlig å finne narkotika.
Sist endret av Takub; 15. september 2011 kl. 01:53.
Sitat av Takub Vis innlegg
Straffeloven 1ste kapittel
http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#12



Jeg har uthevet 162 c, som omhandler straff for de som inngår forbund om å utføre (organisert) kriminalitet med strafferamme > 3 år.

§ 162 (ingen bokstav) omhandler narkotikaforbrytelser som brukog ervervelse. Slik jeg tolker det - og jeg er ingen jurist - gjelder ikke § 162 i utlandet med mindre det er en tilsvarende lov i det aktuelle landet. I Nederland er bruk osv ulovlig, men enkelte stoffer (evt bare cannabis) er avkriminalisert dvs noe politiet ikke forfølger og du ikke blir straffet for.


caperno: Erverve er å få tak i noe på hvilken som helst måte og med mindre jeg har misforstått, betyr det at det er ulovlig å finne narkotika.
Vis hele sitatet...
Bruk er ikke nevnt i straffelovens §162 men reguleres via legemiddelloven og narkotikalisten. Som tidligere nevnt så er ikke legemiddeloven gjeldende når man befinner seg i utlandet. Bruk av narkotika kan derfor ikke straffes i norsk rett dersom bruken har skjedd i utlandet. Hvorvidt man kan straffe noen for å finne narkotika ønsker jeg ikke å spekulere i, men noe sier meg at det er en vanskelig sak å få noen dømt for med mindre det gjelder større mengder enn en joint.
Sitat av Takub Vis innlegg
Straffeloven 1ste kapittel
http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#12



Jeg har uthevet 162 c, som omhandler straff for de som inngår forbund om å utføre (organisert) kriminalitet med strafferamme > 3 år.

§ 162 (ingen bokstav) omhandler narkotikaforbrytelser som brukog ervervelse. Slik jeg tolker det - og jeg er ingen jurist - gjelder ikke § 162 i utlandet med mindre det er en tilsvarende lov i det aktuelle landet. I Nederland er bruk osv ulovlig, men enkelte stoffer (evt bare cannabis) er avkriminalisert dvs noe politiet ikke forfølger og du ikke blir straffet for.


caperno: Erverve er å få tak i noe på hvilken som helst måte og med mindre jeg har misforstått, betyr det at det er ulovlig å finne narkotika.
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig at cannabis er avkriminalisert i Nederland. Besittelse av cannabis er ulovlig og følgelig kriminelt. Besittelse av små mengder blir imidlertid ikke straffeforfulgt/prioritert av politiet. Denne forskjellen er vesentlig sett fra et politisk ståsted.

For salg fra Coffeshops til/og konsumering i Coffeshops er det imidlertid korrekt at cannabis er avkriminalisert.

Å erverve og besitte narkotika i utlandet er straffbart for norske borgere jf strl § 12, 3a jf strl 162.

Bruk, som er ulovlig jf legemiddelloven, er ikke omhandlet.

Spørsmålet er i hvor stor utstrekning det er mulig å bruke narkotika uten samtidig å besitte den.
Sist endret av 001; 15. september 2011 kl. 02:43.
Sitat av Potetsjokolade Vis innlegg
Er vell lov oppholde seg i Amsterdam? :P
Vis hele sitatet...
Jævlig bra innlegg, takk for et flott bidrag.

Jada, jeg var mye bedre selv nå...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Besittelse vil sei å ha meir enn brukerdoser, og er meint for å ramme smugling eller forsøk på smugling. Du vil ikkje bli hekta for besittelse av to gram hasj. Grensa går iht. wikipedia på 1-2 brukerdoser, uavhengig av stoff. Så har du ein brukerdose så er det ikkje ulovleg. Har du ti brukerdoser er det ulovleg i utlandet.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
problemet blir vel å påvise at røyking har skjedd i utlandet og ikke i Norge. Noe som er tilnærmet umulig.
Vis hele sitatet...
Er man ikke uskyldig til det motsatte er bevist da? Det er de som skal bevise at du har røyka, ikke du som skal bevise at du IKKE har...

men jeg kommer nok til å droppe turen, for selv om jeg aldri har hatt noe problem med snuten så tviler jeg på at kameraten min vil ta sjansen.. som sagt er pisseprøva hans allerede satt opp for midten av oktober. Mulig vi tar det til våren hvis begge har penger.

Takk for så mange gode svar forresten. Første gang jeg gjør noe annet enn å lurke på forumet her, deilig at jeg fikk såpass detaljerte svar.

Blir ikke noen tur i år, men skal som sagt prøve å få gjort det til våren.
Sitat av Bonziamo Vis innlegg
Er man ikke uskyldig til det motsatte er bevist da? Det er de som skal bevise at du har røyka, ikke du som skal bevise at du IKKE har...

men jeg kommer nok til å droppe turen, for selv om jeg aldri har hatt noe problem med snuten så tviler jeg på at kameraten min vil ta sjansen.. som sagt er pisseprøva hans allerede satt opp for midten av oktober. Mulig vi tar det til våren hvis begge har penger.
Vis hele sitatet...
Med en positiv pisseprøve har de bevist at han har røyka, høres ikke urimelig ut om han da må sannsynliggjøre at det ikke var ulovelig.

Ja, tror nok det er ganske lurt. Best å ikke ta noen sjanser, så får man alltid anledning til å reise dit en annen gang.
Få noen til å pisse for deg ?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Besittelse vil sei å ha meir enn brukerdoser, og er meint for å ramme smugling eller forsøk på smugling. Du vil ikkje bli hekta for besittelse av to gram hasj. Grensa går iht. wikipedia på 1-2 brukerdoser, uavhengig av stoff. Så har du ein brukerdose så er det ikkje ulovleg. Har du ti brukerdoser er det ulovleg i utlandet.
Vis hele sitatet...
Er ikke grensen i Norge på 15 gram før man kan bli straffet for salg/besittelse?
Sitat av Muradi Vis innlegg
Er ikke grensen i Norge på 15 gram før man kan bli straffet for salg/besittelse?
Vis hele sitatet...
Har lest om denne 15g grensen mye i det siste. Har dog ikke sett noen konkrete erfaringer hvor en spesifikk mengde utelukkende har talt til eller fra forskjellen fra å bli dømt for eget forbruk til salg. Derfor tror jeg at det har mer med omstendighetene rundt situasjonen du blir tatt på enn bare mengde, selv om mengde er en viktig faktor.

Vist du blir bustet med relativt store mengder for en forbruker (10g+) regner jeg med politiet vil bruke info på tlf til å fastslå om du dealer eller bruker, og hvordan du formulerer deg på spørsmålene de stiller.

Vist du f.eks skulle bli tatt med 10g+ i bilen i ferdig pakkede salgsdoser en lørdagskveld vil nok politi trekke konklusjonen at du kjører rundt å dealer.

Derimot i samme situasjon med en enkelt plate på 20g, uten vekt, poser og annet typisk 'dealer-verktøy' med et godt argument for at det bare er til eget forbruk (som at du kjøper mye om gangen for rabatt og at du liker å ha litt liggende) kan du kanskje slippe unna med forbruk.

Erfraringer?
Sitat av mag00us Vis innlegg
hvis han drikker masse vann før prøven, blir den for utvannet, og de ber om ny prøve. Dette vil si at hvis derer drar til amster, og han har pissings en uke etter dere kommer hjem, og han da drikker masse vann for å vannet ut urinet, blir han bedt om en ny prøve ca 1 uke senere. Etter 2 uker har det gått ut av pisset, problem solved
Vis hele sitatet...

Skal vel ha ganske flaks om du pisser reint etter 2 uker
Det med 15g mener jeg å huske er maks grensa for forelegg. Så er det over det er det ingen mulighet for å bare slippe unna med bot.
Røyke hasj i Amsterdam er ikke ulovelig, men om det er en god nok unnskyldning for arbeidsgiver kommer helt annpå... Jeg trur heller ikke at hasj kommer til å bli ulovelig, utsettelsen er til 2015 (og den har kommet pga masse tull med turister) Det er store bevegelser internasjonalt på en endring innenfor The War On Drugs. Politikere begynner å forstå at dette bare gjør vondt verre. Hadde jeg vært i deres sko, ville jeg holdt meg unna hasj til pisseprøven kommer. Få det unnagjort, og reis til Amsterdam med god samvittighet og lav tolleranse

BTW: Pisseprøver komme annpå hvilke tester dere skal ta, stikkprøve fra apoteket er seff ikke like bra som sykehusets. Arbeidsgiver har helt sikkert bare stikkprøver tho, men vanntriks og alt slikt er iaf bare bullshit når det kommer til labratoriumstester/sykehus test.
http://www.scantest.no/sporsmal---sv...rkotika-spore/
Sist endret av oliboli; 16. september 2011 kl. 23:23.
Jeg var i Amsterdam i fjor, kom hjem til pisseprøve. Testet positivt, jeg dokumenterte at jeg hadde vært i Amsterdam og røyket det lovlig. Kan ikke påstå at de var veldig blide, men ellers fikk jeg ingen straff for det.

Kjør på.
Sitat av Subliminos Vis innlegg
Jeg var i Amsterdam i fjor, kom hjem til pisseprøve. Testet positivt, jeg dokumenterte at jeg hadde vært i Amsterdam og røyket det lovlig. Kan ikke påstå at de var veldig blide, men ellers fikk jeg ingen straff for det.
Vis hele sitatet...
Var dette hos politiet eller var det privat (f eks arbeidsgiver)?

Det er altså politiet min venn skal ha pisseprøve hos. Han godtok å skulle ta prøva frivillig (personlig ville jeg nekta og bedt dem komme med rettskjennelse), men hørtes ut som det var politiet du snakka om, så jeg går ut ifra det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Subliminos Vis innlegg
Jeg var i Amsterdam i fjor, kom hjem til pisseprøve. Testet positivt, jeg dokumenterte at jeg hadde vært i Amsterdam og røyket det lovlig. Kan ikke påstå at de var veldig blide, men ellers fikk jeg ingen straff for det.

Kjør på.
Vis hele sitatet...
Veldig interessant, ettersom det ikke er lovlig i Amsterdam, men det tolereres: Lover mot besittelse og salg er på plass, men de håndheves ikke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Veldig interessant, ettersom det ikke er lovlig i Amsterdam, men det tolereres: Lover mot besittelse og salg er på plass, men de håndheves ikke.
Vis hele sitatet...
Er jo kansje ikke alle politidistrikter som tenker på om det er 100% lovlig, eller bare godkjent.

For jeg hadde en razzia noen få dager før jeg skulle til Amsterdam en gang, å da fant de billeten, Å da spurte de meg enket å greit, gleder du deg til å røyke hasj å spise sopp lovlig?

Dette var også etter at soppforbudet kom, eller at det ble kriminalisert, eller hva jeg skal kalle det.

Men sa at jeg bare kom til å røyke, så smålo de litt av meg å til stasjonen det bar.

Godtatt, ikke godkjent^^