Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1003 119801
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Det er tragisk fordi man gir barnet sitt en dårlig start på livet. De lærer ungene sine ting som ikke er sant. Som feks at man havner i helvete hvis man synder og ikke angrer, at jorden er 6000 år gammel og om Adam og Eva. Dette er kun historier/eventyr, men disse barna lærer det som fakta. Kanskje du var heldig å kom ut av det. Jeg har ikke noe kilder på dette, men jeg vil tro at de fleste barn som får alt dette inn i morsmelka, vil fortsette å tro dette livet ut. Ikke alle, men de fleste!

En ting til om disse menneskene. De har en generell fiendlighet for vitenskap. Menneskeheten er helt avhengig av vitenskap for å overleve i fremtiden. En dag må vi faktisk forlate denne planeten, det er dog lenge til. Men det er uunngåelig. Det hjelper ikke be til Gud da.
Vis hele sitatet...
For det første de fleste kristne foreldre er meget gode foreldre siden de er kristne altså de følger kristne normer kansje litt overbeskyttende men still gode foreldre. Det at de lærer kids ting som ikke er sant, burde ikke bli brukt som et argument siden for foreldrene selv er det noe som eksisterer og de mener er viktig at barnet får med seg. De må jo for faen få lov og lære barna det de selv vil. Jeg er ikke kristen og vet at det ikke finnes en gud men det vet ikke de og dermed synes jeg ikke det er galt at de skal kunne snakke med barna sine om det så lenge de er overbevist om det selv. Og når du er barn tror jeg på ingen måte at du har skade av og være med i det kristne miljøet eller høre om gud og jesus og få en feil start på livet pga det..

Når det kommer til det punktet der du begynner og tenke selv og gir mer faen i hva alle prøver og prakke på deg så skal det ikke være noe problem ettersom viss du først begynner og lure er du ikke gamle karen. Og faktisk danne seg sin egen mening og stå for det du selv vil burde ikke være noe problem. Det var like lett som dagen for meg og mange andre jeg kjenner.

Og viss det nå går så langt at du blir fulltime kristen så hadde det nok skjedd uansett om du hadde fått det inn som liten eller ei.
Sist endret av The Nameless; 10. mars 2011 kl. 17:47.
Jeg vil begynne med å takke deg Provo, for et saklig og velskrevet svar. Det er ikke ofte man finner slike i disse debattene.

Sitat av Provo Vis innlegg
Nå må du gi deg. Det er milevis fra å kritisere noens religion til "å true eller forhåne noen, eller fremme hat, forfølgelse eller ringeakt overfor noen på grunn av deres religion eller livssyn".
Vis hele sitatet...
Du har rett i at det er en overdrivelse. Det var bare at trådstarter begynte å foreslå advarselsskilt på kirkene og kurs for de "vranglærde". Jeg syntes det nesten var komisk, og prøvde meg på litt ironi - nemlig heksejakten, men her er det "vitenskapen" som jakter på troen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg er enig i at det er for drøyt å kalle moderat religiøs oppvekst for barnemishandling, men dette er å forenkle for mye. Saken er at man ikke kan se det fra familiens ståsted, for da er alt rettferdiggjort. En person som slår barna sine som et ledd i oppdragelsen vil være helt uenig i at dette er barnemishandling, og vil kanskje si at det å ikke ha streng disiplin er barnemishandling – det betyr ikke at han "har like rett som alle andre".
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke påstå at barn bør lære hva som helst, nå tenker jeg blant annet på taliban, men kan man sammenligne det med fysisk vold?

Sitat av Provo Vis innlegg
Virkeligheten er sannheten. Det finnes ingen "din og min sannhet". Enten eksisterer julenissen, eller så gjør han ikke det, og det er uavhengig av hva folk skulle velge å tro om saken. Derfor benytter vi oss av en rekke metoder vi vet fungerer for å finne ut av hva som er virkelig og ikke.
Vis hele sitatet...
"Jeg er veien, sannheten og livet" var det første som dukket opp i mitt hode når jeg begynte å lese setningen.


Sitat av Provo Vis innlegg
Feil logikk. Freuds utsagn gjaldt de psykologiske prosessene som kan forklare folks tro på en gud – altså at følelser av skyld og usikkerhet kan manifestere seg som en tro på en ikke-eksisterende entitet som skal balansere følelseslivet – og var ikke i seg selv en tro på Gud. Altså er argumentet kun en billig triksing med ord for å få utsagnet til å feilaktig fremstå som selvmotsigende.


Hårreisende feil logikk. Hvorfor skal det påståtte faktum at bevissthet og tanker har kjemisk opphav gjøre at du ikke skal høre på evolusjonsbiologen?
Vis hele sitatet...
Nå har jeg aldri lest Freud, men jeg synes tanken om at vår oppfatning av virkeligheten bare er noe hjernen vår forteller oss, var god. Men det er dog en annen diskusjon som jeg ikke har kompetanse til å ta opp. Om det er et godt argument tviler jeg på, siden det kan brukes både for og mot religion.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er totalt og fullstendig noe helt annet. En persons hudfarge er ikke basert på feilaktig logikk og løse magefølelser. Det er dessuten ikke snakk om å dømme noen som helst, men å kritisere religionen og deres valg om å følge den. Man kan kritisere menneskers politiske syn, moralske syn eller favorittsportslag, men ikke menneskers religion? Det henger ikke på greip, og det er like mye vår rett til å kritisere religion gjennom ytringsfriheten som det er din rett å tro på en eller annen gud gjennom religionsfriheten.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt var at ved å si at "de kristne" er dumme, så dømmer man over 2 000 000 000 mennesker. De fleste kristne mener ikke at jorden er 6000 år gammel, på samme måte som de fleste utlendinger ikke er terrorister.

Sitat av Provo Vis innlegg
Tvert i mot er det du som har misforstått. Jesuittene stilte seg sterkt mot Galileo etter hans utgivelse av The Assayer. I tillegg fremmet de ikke et heliosentrisk verdensbilde, men Tycho Brahes geo-heliosentriske system, også kalt det Tychoniske system, hvor sola feilaktig er påstått å gå rundt jorden, mens planetene (utenom jorden) skulle gå rundt solen. Dette systemet hadde de tidligere kritisert og avfeid som feil, men siden observasjonene deres stemte overens med Galileos måtte de gå vekk fra geosentrismen. Paven du nevner Galileo var venn med, Pave Urban VIII, var også paven som dømte han til fengsel på livstid, som ble sonet i form av livsvarig husarrest.
Vis hele sitatet...
Nå fikk jeg litt dårlig tid, men jeg leser på Wikipedia at pave Urban likte boken svært godt, og leste den ved middagsbordet.
Sitat av Myrddin Vis innlegg
Jeg vil ikke påstå at barn bør lære hva som helst, nå tenker jeg blant annet på taliban, men kan man sammenligne det med fysisk vold?
Vis hele sitatet...
Alt kan sammenliknes, men man kan ikke med rette sidestille fysisk vold og moderat religiøs oppvekst. Det gjør jeg heller ikke, men presiserer derimot at jeg ikke anser en moderat religiøs oppvekst som barnemishandling. Poenget mitt her var at å se det fra foreldrenes ståsted ikke kan si noe om hvorvidt det er å anse som barnemishandling eller ikke.

Sitat av Myrddin
"Jeg er veien, sannheten og livet" var det første som dukket opp i mitt hode når jeg begynte å lese setningen.
Vis hele sitatet...
Da får du lese på nytt, for du har tydeligvis misforstått grundig. Jeg sier at virkeligheten eksisterer uavhengig av hva du synes om den, og selv om du skulle tro på det flyvende spagettimonsteret vil ikke det si at det flygende spagettimonsteret eksisterer – dets eksistens, eller mangel derpå, er totalt adskilt fra hva du velger å tro om saken.

Sitat av Myrddin
Nå har jeg aldri lest Freud, men jeg synes tanken om at vår oppfatning av virkeligheten bare er noe hjernen vår forteller oss, var god. Men det er dog en annen diskusjon som jeg ikke har kompetanse til å ta opp. Om det er et godt argument tviler jeg på, siden det kan brukes både for og mot religion.
Vis hele sitatet...
At vår oppfatning av virkeligheten ikke nødvendigvis er identisk med virkeligheten er selvsagt og innlysende. Målet da er å gjøre vår oppfatning av virkeligheten så nærme virkeligheten som mulig, og det oppnår man gjennom å være kritisk og undersøkende.

Sitat av Myrddin
Poenget mitt var at ved å si at "de kristne" er dumme, så dømmer man over 2 000 000 000 mennesker. De fleste kristne mener ikke at jorden er 6000 år gammel, på samme måte som de fleste utlendinger ikke er terrorister.
Vis hele sitatet...
Poenget ditt var tydelig å sidestille kritikk av religion og rasisme. De fleste er nok klar over at de færreste kristne (her til lands, i hvert fall) mener at jorden er 6000 år gammel, så du trenger neppe å bekymre deg for det.

Sitat av Myrddin
Nå fikk jeg litt dårlig tid, men jeg leser på Wikipedia at pave Urban likte boken svært godt, og leste den ved middagsbordet.
Vis hele sitatet...
Paven likte The Assayer godt, ja, men det var før konflikten om heliosentrismen. Han likte derimot ikke Galileos utgivelse om heliosentrismen – Dialogue Concerning the Two Chief World Systems – som han selv hadde oppmuntret han til å utgi. Paven mente nemlig at Galileo burde gi ut et verk som argumenterte for og i mot heliosentrismen uten å ta et standpunkt, hvor også pavens egne meninger, som da favoriserte geosentrismen, ble tatt med.

http://en.wikipedia.org/wiki/Helioce..._world_systems:
Pope Urban VIII encouraged Galileo to publish the pros and cons of Heliocentrism. In the event, Galileo's Dialogue concerning the two chief world systems clearly advocated heliocentrism and appeared to make fun of the Pope. Urban VIII became hostile to Galileo and he was again summoned to Rome.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Galileo...r#The_Dialogue:
Although authors Langford and Stillman Drake assert that Simplicio was modeled on philosophers Lodovico delle Colombe and Cesare Cremonini, Pope Urban's demand for his own arguments to be included in the book left Galileo with no option but to put them in the mouth of Simplicio. This portrayal of Simplicio made Dialogue Concerning the Two Chief World Systems appear as an advocacy book: an attack on Aristotelian geocentrism and defence of the Copernican theory, and because Galileo gave Urban's words to Simplicio to espouse, furious cardinals insisted to Pope Urban that Simplicio was intended to represent him. Though this was not the case, as Galileo was a friend of Urban's who was grateful for Urban's support to date, Urban was persuaded of this notion, and months after the book's publication, banned its sale and had its text submitted for examination by a special commission, which reported against Galileo.[25] Most historians agree Galileo did not act out of malice and felt blindsided by the reaction to his book.[28]
Vis hele sitatet...
Sist endret av Provo; 10. mars 2011 kl. 18:26.
Vil heller leve livet med hasj, damer og alkohol enn å ha et kjedelig liv som kristen som er på kirken hver søndag og er den perfekte personen som elsker barna sine og kona hans og aldri gjør en flue fortred. Nei for å ha det fint som pensjonist så må man leve livet når man er ung enn å være hjernevasket av bullshit.
Sitat av Andcat Vis innlegg
Uten reliigion og tro hadde verden forfalt ganske raskt tror jeg, er selv ateist.
Vis hele sitatet...
Tviler jeg sterkt på. Vi mennesker har en ganske god evne til å tenke oss frem til hva som er "riktig og galt" uten å måtte blande inn høyere makter, gamle bøker og religiøse frontpersoner. Stadig flere land får en høyere andel av ateister og agnostikere enn det var tidligere. Allikevel ser det ut til at de fleste mennesker får bedre levevilkår med ytringsfrihet, rettsfrihet, endring av sosiale normer der for eksempel det er greit å være alenemor, gå på gaten som et homofilt par, abort blir akseptert, det å tenke kritisk blir verdsatt, demokratisk styremåte også videre.

Mennesker trenger ikke religion for å fortelle oss hva som er moralsk og etisk riktig. Vi har samvittighet, følelser og sanser for å gjøre det.
Sitat av The Nameless Vis innlegg
For det første de fleste kristne foreldre er meget gode foreldre siden de er kristne altså de følger kristne normer kansje litt overbeskyttende men still gode foreldre. Det at de lærer kids ting som ikke er sant, burde ikke bli brukt som et argument siden for foreldrene selv er det noe som eksisterer og de mener er viktig at barnet får med seg. De må jo for faen få lov og lære barna det de selv vil. Jeg er ikke kristen og vet at det ikke finnes en gud men det vet ikke de og dermed synes jeg ikke det er galt at de skal kunne snakke med barna sine om det så lenge de er overbevist om det selv. Og når du er barn tror jeg på ingen måte at du har skade av og være med i det kristne miljøet eller høre om gud og jesus og få en feil start på livet pga det..

Når det kommer til det punktet der du begynner og tenke selv og gir mer faen i hva alle prøver og prakke på deg så skal det ikke være noe problem ettersom viss du først begynner og lure er du ikke gamle karen. Og faktisk danne seg sin egen mening og stå for det du selv vil burde ikke være noe problem. Det var like lett som dagen for meg og mange andre jeg kjenner.

Og viss det nå går så langt at du blir fulltime kristen så hadde det nok skjedd uansett om du hadde fått det inn som liten eller ei.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler ikke på at de fleste er gode foreldre. Men lærer man ungen sin at verden er 6000 år gammel, at man ikke skal tro på evolusjon og at man havner i helvete om man ikke tror på Gud. Er man ikke en god foreldre. Noe som er tilfellet i familien i åpningsposten min. Det er barnemishandling og burde vært straffbart.

At foreldrene tror på det rettferdiggjør ikke at barna også skal bli hjernevasket til å tro på det. Hva som er sannhet her i verden er ikke noe man kan velge selv. Enten er det sant, eller så er det ikke sant. Man må forholde seg til den virkelige verden. Hva som er sant for meg, er like sant for deg, og for alle andre her i verden. Det spiller ingen rolle hva du tror. Virkeligheten driter i hva du tror.

Jeg tror at de aller aller fleste som er "fulltime" kristne er det nettopp fordi de har fått det inn i morsmelka og gjennom barndommen. Det er ikke mange som vokser opp i ikke-kristne familier, som blir kristne senere i livet. Det er ytterst få.

Hvordan vet du forresten at Gud ikke eksiterer? Sitter du med noen beviser jeg ikke gjør?
Sitat av Løken92 Vis innlegg
Vil heller leve livet med hasj, damer og alkohol enn å ha et kjedelig liv som kristen som er på kirken hver søndag og er den perfekte personen som elsker barna sine og kona hans og aldri gjør en flue fortred. Nei for å ha det fint som pensjonist så må man leve livet når man er ung enn å være hjernevasket av bullshit.
Vis hele sitatet...
Njeah, det å leve et godt liv er en subjektiv sannhet. Du synes som at damer, hasj og alkohol er livet og kunne ikke tenkt deg noen annen måte å leve på. Kristne synes at deres levemåte er ideell. Tanken på å få leve et evig, godt liv i himmelen er motivasjon nok for dem også. Poenget mitt er at du kan ikke sammenligne levemåter og si at en er suveren og at derfor alle andre ikke lever livet sitt optimalt. Da ville jo logisk sett mange-millionærer og milliardærer stukket av med seieren og våre liv ville bare vært "greie", siden vi må stresse med vår økonomiske framtid og ikke kan oppleve det de rike kan.

Så lenge man er fornøyd med sin måte å leve på, og det gir tilstrekkelig med glede og livsfølelse er det godt nok. Er man fornøyd med sitt eget liv er det den optimale livsstilen og levemåten for deg, og hva enn alle andre på jorden gjør har ikke noe å si.

"Jeg tror at de aller aller fleste som er "fulltime" kristne er det nettopp fordi de har fått det inn i morsmelka og gjennom barndommen. Det er ikke mange som vokser opp i ikke-kristne familier, som blir kristne senere i livet. Det er ytterst få."

Dette synes jeg det er viktig å poengtere. Jeg har personlig ingenting i mot at barn blir oppdratt religiøst og at de får et innblikk i foreldrenes tro og hva det innebærer. De fleste foreldre er flinke når det kommer til dette, de sørger for å lære dem om hvordan de lever og hva de tror på, men holder det såpass moderat at ikke barnene får en forestilling om at troen deres er det eneste riktige.

Tingen med i hvert fall trådstarters eksempel er at foreldrene fremstiller kristendommen som den eneste riktige trosretningen. Dermed står barnene uten særlig stor mulighet til å tenke kritisk og å danne seg sitt eget bilde av religion når de vokser opp. Enkelte foreldre kan også ta steget enda lenger og gi barnene en følelse av at de vil bli sett ned på, eller nærmest hatet om de går bort i fra kristendommen. Det er dette jeg synes er noe av det viktigste i denne diskusjonen; barn må få vite at uansett hva de velger å tro på kommer de til å bli verdsatt og respektert like mye.
I verden i dag er det største problemet at folk er late, lite åpen for nye ting, og fryktelig redd.

Dette fører til at folk ikkje gidder å tenke, langt mindre lese. Om livets mening og sette seg opp en mening basert på erfaringer og kunnskap fra alle forsjellige religioner og livssyn. For inntil man har hørt og sett alt som er å høre og se her i verden så kan man ikkje på noen måte si at "det og det er riktig, mens det der er feil"

Faktisk i verden i dag.. så vil du finne like gode beviser imot hva-enn-det-er-du-tror-på som du finner for (men det syns selvfølgelig ikkje du)

Det som er lettest er å lese ên side av saken, f.eks. kristendommen, islam, vitenskap osv... og så ta til seg allt av erfaringer man gjør seg som støtter oppunder denne saken og forkast alt som motsier saken "din".
-Dette er det som kjennetegner de mest fanatiske på sine felt, men denne metoden er også stort sett hvordan den menige mann i gata kommer fram til og holder på sine tanker om livet og andre ting (politikk ol.)

Vi bør rett og slett bare kunne bli enige om at nei, vi vet egentlig ingenting om meningen med livet.. la oss være venner og så får vi se ken som har rett når vi en dag forlater denne verden.
-Men her kommer frykten vår inn og ødelegger, den reagerer med aggresjon og vil konfontrere og latterligøre motparten sitt livssyn/religion. Denne konfontrasjonen står ikkje høyere enn "pappan min er sterkere enn din" typen vi hadde i barnehagen.

«Alt jeg vet er at jeg intet vet»

Forøvrig så veit eg ikkje heilt hva eg er, men eg støtter meg på dette sitatet fra Bill Hiks :
we are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream, and we're the imagination of ourselves
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Så lenge man er fornøyd med sin måte å leve på, og det gir tilstrekkelig med glede og livsfølelse er det godt nok. Er man fornøyd med sitt eget liv er det den optimale livsstilen og levemåten for deg, og hva enn alle andre på jorden gjør har ikke noe å si.
Vis hele sitatet...
Såklart. Hva man måtte tro på for seg selv skal ingen blande seg opp i, og det er heller ikke noe problem. Men det blir ett problem når enkelte mennesker blir så overbevist i sin tro at de prakker det på andre. Det blir ett enda større problem når de prakker det på barn, som ikke har lært seg å tenke kritisk enda.

Bare se på USA. Der har kristne så mye makt at de har fått inn i skolen at evolusjonsteorien kun er en teori, og at man ikke skal tro for mye på det. De har også museumer der borte som lærer befolkningen at dinusaurfossiler er 5000 år gamle. Det hører ikke hjemme noe sted.

Det blir også ett problem når noen blir så overbevist i sin tro at de flyr fly inn i skyskrapere og roper "Gud er god", at folk sprenger seg selv i lufta,, når folk fordømmer homofile fordi de ikke passer inn i troen dems, lista fortsetter i det uendelige.

Det blir også ett problem når paven går ut i det offentlige og fordømmer kondomer i land som afrika.

Derfor mener jeg at det er viktig å prøve å forebygge tro mest mulig. Det vil alltid være noen idioter som blir alt for hjernevasket og gjør ett eller annet idiotisk i "guds navn". Det tjener ingen. Vi burde starte allerede på barneskolen. Vi burde lære ungene våres at religion er mytologi, som mennesker trodde på før i tiden fordi de ikke var like opplyste som oss.
Først vil jeg si at jeg ikke er religiøs.

Jeg blir så forbanna lei av å lese tråder som dette hvor folk slakter religion. Til dere A4-mennesker som kun bryr dere om logikken til religion og om hva som kan bevises fra et vitenskapelig ståsted osv. Ja vel, tror du virkelig hva som kan bevises av en forsker er like viktig for alle som det tydeligvis er for dere? Ved å komme med påstander om at vi ikke trenger religion glemmer man noe viktig. Religion, har, som Patrick sier, hatt store følger for hvordan land er i dag. Dette har jeg sagt før. Samfunnet var mye mer primitivt, det var for eksempel tillatt å sette barn ut i skogen for å la de dø, å rane kvinner og å voldta de var også tillatt. Kristendommen har med andre ord gitt oss grunnmuren for våre holdninger og verdiprinsipper som nasjon i dag. Dessuten har for eksempel kristendommen som det er snakk om her, ganske mange viktige prinsipper, som at alle fortjener en ny sjanse, noe som i høyeste grad gjelder den dag i dag og, selv om folk ikke nødvendigvis anser seg selv som kristne.

Det er kanskje ikke så viktig for oss rike mennesker i Norge å ha noen tro og noe "trygt" som vil hjelpe oss gjennom vanskelige tider i livet vårt. Men ved å være så nonchalante i forhold til religion, glemmer dere at religion har vært svært viktig for spesielt folk i fattigere deler av verden, nemlig det å ha noe trygt å støtte seg til i vanskelige tider. De som ikke er religiøse forstår seg vel heller ikke på den "nærheten" og "kjærligheten" og tryggheten mange religiøse sier de føler sammen med andre mennesker når de er troende. Mange i Norge har rett og slett fått et veldig dømmende forhold til religion, og velger derfor å tro blindt på hva som kan bevises av forskere, uten å stille seg spørsmål om hva som er viktige i livet til mennesker. Dette skremmer meg.
Sist endret av Omnibenevolence; 10. mars 2011 kl. 19:27.
Norskehesten
Alden's Avatar
det er for godt til å være sant at livet på jorden er tilfeldig.
det er mennesker som lager religion, det er mennesker som lager lover og regler om hvordan ting fungerer.
det er mennesker som lager fakta i fohold til hva som er rasjonelt. det er mennesker hele veien så defor er det ingen bevis for at en bestemt lov eller regel er den riktige. det er derfor vi mennesker er unike. det er derfor vi ser forskjellig på livet og hvordan ting er bygget opp.
Det som vi mennesker ikke har har opplevd er bare teori unasett hvor mye fakta vi har ( vi mennesker lager fakta utifra når vi lever) ingen som kan fortelle oss at det 100% sikkert det var liv på jorden x-anntall år tilbake.

til jegermeg: jeg vil bare si at du hele veien sier at folk blir hjernevasket. Du må huske på at det er LIKE STOR SJANSE for det er du som er hjernevasket.
Sist endret av Alden; 10. mars 2011 kl. 19:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alden Vis innlegg
det er for godt til å være sant at livet på jorden er tilfeldig.
Vis hele sitatet...
Er det? Gitt at det er milliarder på milliarder av planeter der ute, så må sjansen for liv på ein gitt planet vere rimeleg låg før sannsynet for intelligent liv på minst ein blir mindre enn 95% eller så... At det er her det er intelligent liv kan vi tolke på to måter: det er rimelig vanlig og vi er ikkje unike, eller vi er unike, men ettersom vi tilfeldigvis har intelligent liv så har oddsa gått i vår retning.
Sitat av Alden Vis innlegg
Det som vi mennesker ikke har har opplevd er bare teori unasett hvor mye fakta vi har ( vi mennesker lager fakta utifra når vi lever) ingen som kan fortelle oss at det 100% sikkert det var liv på jorden x-anntall år tilbake.
Vis hele sitatet...
Du kan studere samanhenger vi ser i dag, og finne regler for oppførsel. T.d. halveringstida for diverse radioaktive grunnstoff. Det kan du bruke til å datere ting i forhistoria. Det kan kalibrerast med t.d. årringer. Difor kan vi sei heva over ein kvar rimeleg tvil at det har vore liv på jorda i nær fire milliarder år. Om du vel å hevde noko anna ser du vekk i frå så godt som all kunnskap vi har fått om verda rundt oss.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Så det der vet jeg ikke hvor du har ifra. Evolusjons er ett faktum, beklager.

Vet du i det hele tatt hvor stor status en teori har innenfor vitenskapen? Vet du hvor mye en hypotese må gjennom før det får status teori?
Vis hele sitatet...
Det er en teori, altså ikke hundreprosent bevist. Om du føler at det er godt nok til å TRO på det velger du helt selv. Har også forstått det slik at en av tingene som det gjenstår å bevise er makro evolusjon, et av hovedprinsippene i evolusjonen.

Som svar på tittelen til jeg si at et opprør mot relgion generelt er ikke nødvendig, men å følge bibelen så slavisk som dette blir litt for dumt i mine øyne. Er selv kristen, men ett sted slår sunn fornuft inn her også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av stetus Vis innlegg
Det er en teori, altså ikke hundreprosent bevist. Om du føler at det er godt nok til å TRO på det velger du helt selv. Har også forstått det slik at en av tingene som det gjenstår å bevise er makro evolusjon, et av hovedprinsippene i evolusjonen.
Vis hele sitatet...
Nei, nei, nei!!!

Igjen: teori i dagligtale er IKKJE det samme som teori i naturvitenskapleg samanheng. Tyngdekrafta er utmerka døme på teori, men ingen ved sine fulle fem vil finne på å anta at en stein ikkje faller, sidan tyngdekrafta bare er ein teori...

Makroevulosjon er forøvrig bevist forlengs, baklengs, sidelengs og på tvers gjennom m.a genstudier. Ved å samanlikne samanhenger i ulike arter sine gener kan ein tydeleg teikne eit stamtre over livet, og komme til at t.d. mennesker og rotter har felles opphav som ligg lenger tilbake i tid enn felles opphavet mellom mennesker og sjimpanser. Og teorigrunnlaget for makroevolusjon forklarte Darwin ypperleg i 1859. Det som er komt til sidan er DNA som metode for å bevise at Darwin hadde rett.

Kort sagt - evolusjonsteorien står sterkare enn nokon sinne. Ingen delar av det Darwin skreiv i 1859 er trekt i tvil. Tvert imot har det sidan blitt forsterka av m.a fossil og genteknologi.
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du vel å hevde noko anna ser du vekk i frå så godt som all kunnskap vi har fått om verda rundt oss.
Vis hele sitatet...
all kunnskap fungerer fint for i den tidsaldern vi lever i dag men jeg stiller spørsmål om den kunne fungere x-anntall år tilbake når vi ikke vet hvordan lover og regler ville reagert da på forholdene som måtte ha vært i en tidsalder vi ikke har noen bevis for har eksistert. men hva vet jeg? det er bare noe jeg tenker på når vi snakker om hvordan livet ville vært i en tidsalder vi ikke har opplevd eller har noen bevis for har skjedd.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Dere er nesten som hitler, gjøre hat mot religion.
Vis hele sitatet...
Nå hatet ikke Hitler religion, men visse folkegrupper.
Når en tenker på at makro-evolusjonen aldri er blitt observert, og at det dessuten er sterke indisier (fra avlsarbeid og bananfluestudier) på at makro-evolusjon ikke kan foregå, virker en slik påstand urimelig.

kilde
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av stetus Vis innlegg
Det er en teori, altså ikke hundreprosent bevist. Om du føler at det er godt nok til å TRO på det velger du helt selv. Har også forstått det slik at en av tingene som det gjenstår å bevise er makro evolusjon, et av hovedprinsippene i evolusjonen.

Som svar på tittelen til jeg si at et opprør mot relgion generelt er ikke nødvendig, men å følge bibelen så slavisk som dette blir litt for dumt i mine øyne. Er selv kristen, men ett sted slår sunn fornuft inn her også.
Vis hele sitatet...
Og nok en gang går du i samme fella som alle andre som absolutt skal påpeke at det er en TEORI. Åneeei, er det bare en teori, sier du? Å gida meg.

I vitenskapen er en teori den sikreste kunnskap vi skal oppnå. Man begynner med en ide/tanke, formulerer en hypotese, tester den, og ender etter litt om og men opp men en teori, som forblir en teori til den eventuelt motbevises. Tyngdekraften er en teori, Newtons lover er teorier og relativitetsteorien er, ja nettopp, en teori. Det betyr ikke at noen betviler disse sannhetene.

I dagligtalen er en teori noe ubekreftet, i vitenskapen noe bekreftet.

Makroevolusjon er forøvrig ikke kontroversielt i det hele. Tror du ikke menneskene stammet fra mindre utviklede menneske-aper? Om du tror det, tror du også på makroevolusjon.

EDIT: Ser at jeg skriver for sent, gitt!
EDIT2: Makroevolusjon har blitt observert. Du har tydeligvis ikke helt forstått det du argumenterer mot.

Sitat av Omnibenevolence
Religion, har, som Patrick sier, hatt store følger for hvordan land er i dag. Dette har jeg sagt før. Samfunnet var mye mer primitivt, det var for eksempel tillatt å sette barn ut i skogen for å la de dø, å rane kvinner og å voldta de var også tillatt. Kristendommen har med andre ord gitt oss grunnmuren for våre holdninger og verdiprinsipper som nasjon i dag.
Vis hele sitatet...
Denne fremstillingen er feilaktig, og de nye verdiene kristendommen stod for i samtiden var ikke akkurat noen frelse for å si det slik.

I tidlig vikingtid hadde kvinnene en sterkere posisjon i familien, og også i samfunnet. De måtte selvfølgelig ofte stelle med hus og gård, men de kunne også være gydjer, volver, håndverkere, handelskvinner, skalder og krigere. Etter kristendommens inntog ble de i større grad tvunget tilbake på kjøkkenet. Samtidig hadde de lov å skille seg fra sin mann, og med sin rett til eiendom, arv og skilsmisse hadde vikingkvinner større rettigheter enn kvinner ellers i Europa.

Kilder:
http://www.arild-hauge.com/familie.htm
http://no.vikingkings.com/PortalDefa...ctiveTabID=734
Sist endret av bronze; 10. mars 2011 kl. 20:05.
Sitat av stetus Vis innlegg
Det er en teori, altså ikke hundreprosent bevist. Om du føler at det er godt nok til å TRO på det velger du helt selv. Har også forstått det slik at en av tingene som det gjenstår å bevise er makro evolusjon, et av hovedprinsippene i evolusjonen.

Som svar på tittelen til jeg si at et opprør mot relgion generelt er ikke nødvendig, men å følge bibelen så slavisk som dette blir litt for dumt i mine øyne. Er selv kristen, men ett sted slår sunn fornuft inn her også.
Vis hele sitatet...
En teori i vitenskaplig krets er noe annet enn teori i dagligtale. Les deg opp på hva teori betyr innen vitenskap før du uttaler deg.

Det gjenstår ikke å bevise makroevoslusjon heller, makroevolusjon er det samme som mikroevolusjon, bare at det skjer over lengre tid. Igjen, les deg opp på temaet før du uttaler deg.

Hva tror du makroevolusjon egentlig er? At en ape bare plutselig bare fødte ett menneske? Må jo spørre...
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Hva tror du makroevolusjon egentlig er? At en ape bare plutselig bare fødte ett menneske? Må jo spørre...
Vis hele sitatet...
Vis meg en kilde på at det er bevist. Jeg finner faktisk ingen!

Og skjønner du må spørre. :P men hold det på et litt høyere nivå er du snill?
Sist endret av stetus; 10. mars 2011 kl. 20:05.
Sitat av Omnibenevolence Vis innlegg
Samfunnet var mye mer primitivt, det var for eksempel tillatt å sette barn ut i skogen for å la de dø, å rane kvinner og å voldta de var også tillatt.
Vis hele sitatet...
Hvilket samfunn og hvilken tid sikter du til? Og er du klar over hvordan Bibelen godtar og oppfordrer til handlinger som er vesentlig verre enn det du avbilder her? Hvordan kan du da påstå at det er religionen som har gjort situasjonen bedre, og ikke bare en naturlig utvikling vi uansett bør forvente å se?

Sitat av Omnibenevolence
Kristendommen har med andre ord gitt oss grunnmuren for våre holdninger og verdiprinsipper som nasjon i dag. Dessuten har for eksempel kristendommen som det er snakk om her, ganske mange viktige prinsipper, som at alle fortjener en ny sjanse, noe som i høyeste grad gjelder den dag i dag og, selv om folk ikke nødvendigvis anser seg selv som kristne.
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke er religiøs så er du nødt til å være enig i at moralen nedskrevet i Bibelen har menneskelig, ikke guddommelig, opphav. Det er også vanskelig, om ikke umulig, å si at moralen som gjelder i dag har endret seg til det positive. Bibelen både anerkjenner og oppfordrer til steining, slaveri, utstøting og ritualdrap av både dyr og mennesker, men de fleste velger å se bort fra dette i dag. Spør deg så, hvem er det som tviholder på de to tusen år gamle moralreglene og fordømmer homofile, mennesker som har sex før ekteskapet, voldtektsofres abort osv? Jo, de kristne. Ikke alle, selvsagt, men en skremmende stor del innehar i det minste noen av disse mildt sagt utdaterte synene. Og hvorfor det? Fordi det står nedskrevet i en ufeilbarlig religiøs bok. Hva er da denne bokens funksjon, når det kommer til moral? Å bremse ned den moralske utviklingen som stadig beveger seg i retning av større aksept, forståelse og empati, ved at folk forankrer sin etikk i to tusen år gammel overtro fremfor å utfordre den med logikk og rasjonalitet og dermed ta del i progresjonen og drive den fremover. Dagens moral og etikk eksisterer derfor ikke på grunn av, men på tross av, de nedskrevne kristne verdiene.

Sitat av Omnibenevolence
Mange i Norge har rett og slett fått et veldig dømmende forhold til religion, og velger derfor å tro blindt på hva som kan bevises av forskere, uten å stille seg spørsmål om hva som er viktige i livet til mennesker. Dette skremmer meg.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvorfor du er så i mot kritikk av religion. Enkelte politiske saker kan også være av stor viktighet for enkelte mennesker, men det er da ingen norm som tilsier at man ikke kan kritisere politiske saker av den grunn.
Sitat av stetus Vis innlegg
Vis meg en kilde på at det er bevist. Jeg finner faktisk ingen!

Og skjønner du må spørre. :P men hold det på et litt høyere nivå er du snill?
Vis hele sitatet...

Vel, som jeg sa. Makro- og mikroevolusjon er 2 sider av samme sak. Når en art forandrer seg litt og litt (mikroevolusjon), vil den etterhvert ha forandret seg så mye at den ikke lenger kan parre seg med den opprinneligen arten. Da har du en ny art. (Makroevolusjon). Er det så vanskelig å forstå?

Grunnen til at vi ikke kan direkte observere dette er fordi det skjer over ufattelig lang tid. Noe mer du lurer på?
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av stetus Vis innlegg
Vis meg en kilde på at det er bevist. Jeg finner faktisk ingen!

Og skjønner du må spørre. :P men hold det på et litt høyere nivå er du snill?
Vis hele sitatet...
Hva er makroevolusjon i et nøtteskall? Jo, at en "art" eller livsform gjennom en opphopning av små endringer blir det vi kan kalle en ny "art". En art er bare et menneskelaget begrep for å skille livsformer fra hverandre, men det finnes ikke noen enerådende grense for når en livsform blir en ny art, man må bare bedømme det (utifra visse kriterier). Men livsformer utvikler seg jo egentlig konstant, i en evig strøm av genetiske mutasjoner.

En genetisk mutasjon som ble oppdaget nylig, er at visse fisker i Hudson-elva kan tilpasse seg PCB-gifter. http://www.sciencecodex.com/a_geneti..._adapt_to_pcbs

Hvordan livsformer kan endre seg, som demonstrert av fossiler, kan du se og lese om her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...tional_fossils

Forøvrig kan teorier aldri bevises, kun motbevises. Tyngekraften er ikke "bevist", prinsipielt sett.
Sitat av Alden Vis innlegg
all kunnskap fungerer fint for i den tidsaldern vi lever i dag men jeg stiller spørsmål om den kunne fungere x-anntall år tilbake når vi ikke vet hvordan lover og regler ville reagert da på forholdene som måtte ha vært i en tidsalder vi ikke har noen bevis for har eksistert. men hva vet jeg? det er bare noe jeg tenker på når vi snakker om hvordan livet ville vært i en tidsalder vi ikke har opplevd eller har noen bevis for har skjedd.
Vis hele sitatet...
Kunnskap og fakta tilgjengelig vil selvfølgelig avhengige av den teknologien vi har disponibel. Om jeg hadde reist tusen år tilbake i tid ville ingen forstått noe som helst om jeg pratet om gener, DNA og hvordan alt man ser egentlig er et resultat av millioner av elektriske impulser i hjernen. Det betyr ikke at det ikke er sant.

Det finnes mest sannsynlig en masse kunnskap som bare ventes på å bli innhentet der ute. Uheldigvis, i mine øyne, sitter ikke mennesket på teknologien eller intellektet til å forstå alt enda. Uansett om vi ikke gjør dette så er det en sannhet, en objektiv virkelighet som ikke vil endre seg noe om menneskene velger å tro at det er Gud eller noe annet feilaktig som har forårsaket det.

Universet er vel det mennesket har flest ubesvarte spørsmål relatert til. Fasiten er der ute, om vi hadde muligheten kunne vi reist ut og fått svar på alt akkurat nå, men det har vi ikke. Dermed står vi her uten svar, og ateister i hvert fall, aksepterer dette. Det er en av grunnene til at jeg kritiserer enkelte religiøse mennesker. Mens ateister kan fint innrømme at; hey, vi har ikke svar på dette, og vi kan heller ikke finne ut av det akkurat nå. Så velger noen kristne for eksempel å heller si: dette kan ikke forklares, da er det jo åpenbart at det må ha vært noe overnaturlig som har skjedd! De drar da frem en fullstendig konklusjon basert på intet annet enn deres tro, noe jeg mener er rimelig trangsynt.

Jeg synes det er litt vanskelig å tolke det du sier, så er ikke helt sikker på nøyaktig hva du mener videre.
Sist endret av Filosofen; 10. mars 2011 kl. 20:25.
Sitat av Omnibenevolence Vis innlegg
Først vil jeg si at jeg ikke er religiøs.

Jeg blir så forbanna lei av å lese tråder som dette hvor folk slakter religion. Til dere A4-mennesker som kun bryr dere om logikken til religion og om hva som kan bevises fra et vitenskapelig ståsted osv. Ja vel, tror du virkelig hva som kan bevises av en forsker er like viktig for alle som det tydeligvis er for dere? Ved å komme med påstander om at vi ikke trenger religion glemmer man noe viktig. Religion, har, som Patrick sier, hatt store følger for hvordan land er i dag. Dette har jeg sagt før. Samfunnet var mye mer primitivt, det var for eksempel tillatt å sette barn ut i skogen for å la de dø, å rane kvinner og å voldta de var også tillatt. Kristendommen har med andre ord gitt oss grunnmuren for våre holdninger og verdiprinsipper som nasjon i dag. Dessuten har for eksempel kristendommen som det er snakk om her, ganske mange viktige prinsipper, som at alle fortjener en ny sjanse, noe som i høyeste grad gjelder den dag i dag og, selv om folk ikke nødvendigvis anser seg selv som kristne.

Det er kanskje ikke så viktig for oss rike mennesker i Norge å ha noen tro og noe "trygt" som vil hjelpe oss gjennom vanskelige tider i livet vårt. Men ved å være så nonchalante i forhold til religion, glemmer dere at religion har vært svært viktig for spesielt folk i fattigere deler av verden, nemlig det å ha noe trygt å støtte seg til i vanskelige tider. De som ikke er religiøse forstår seg vel heller ikke på den "nærheten" og "kjærligheten" og tryggheten mange religiøse sier de føler sammen med andre mennesker når de er troende. Mange i Norge har rett og slett fått et veldig dømmende forhold til religion, og velger derfor å tro blindt på hva som kan bevises av forskere, uten å stille seg spørsmål om hva som er viktige i livet til mennesker. Dette skremmer meg.
Vis hele sitatet...
Du er vel klar over at vi i Norge hadde lover og regler lenge før kristendommen kom hit? At vi i Norge trodde på norrøne guder som thor og slikt? At de kristene kom til Norge, og slaktet de som nektet å slutte å tro på de norrøne gudene?

Jeg er atheist, men om jeg skulle tro på noe som helst, så ville det vært de gode gammle norrøne gudene!
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
Det er teorien om gravitasjonskraft og. Skal vi bare hoppe over reelle teorier, og bestemme oss for å dytte vekk alle ideer, bortsett fra én vag ide?
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg
Hvordan mener du vi mennesker skal komme oss videre da? Alle mot alle i fri utfoldelse?
Vis hele sitatet...
Er religion limet som gjør oss til vesener med moraler? Er det så essensielt, at vi hadde drept, voldtatt og stjelt uten det, i vår tid?
Sitat av Onkel Smågodt Vis innlegg
Det er ikke barnemishandling å lære barna sine at jorden er 6000 år gammel.Kanskje det er feil, men mishandling er det ikke. Jeg ble lært at om jeg ikke la meg i rett tid, kom do-draugen og tok meg neste gang eg satt meg på dass.
Vis hele sitatet...
Morsomt. Barnemishandling er et veldig vidt begrep, og i denne sammenhengen tror jeg ikke det er så far-fetched. Det å fortelle barna sine at det de lærer på skolen er feil, er å skape et illusoriskt bilde over alt-vitende foreldre. Er dette helt ok?
Sitat av Elemental Vis innlegg
Var tidligere som deg og kritiserte alt jeg kom over av tro og religion. Så vokste jeg opp og så hvor viktig det faktisk var enkelte å ha en tro. For hvert argument mot deres tro så mistet enkeltpersoner rett og slett livsgleden. Det er faktisk uhyre viktig for enkelte, og hvis det ikke har noen konsekvenser for andre personer, som feks de lærer barna til å tro på absurde tanker så burde de faktisk få holde på troen deres.
Vis hele sitatet...
Er religion viktig fordi den gir dem en livsglede, er det kanskje ikke religion som gjør forskjellen, men individets generelle livsglede. Da finnes det faktisk bedre medisiner.

EDIT: Så kun den første siden, sorry bout that.
Sist endret av Anonym48997; 10. mars 2011 kl. 20:34.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
synes det er dårlig gjort at trådstarter sier slikt. religion er idividuelt, og kansje ikke sant, men so what? jeg vet om mange, meg i tillegg som har kommet seg gjennom store depresjoner med tro, og dette skal man advare mot? tro er for meg ikke troen på en gud i seg selv, men ett håp om at det finnes noe i verden med godhet i hjertet.
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
Så du tror på dette Jesus pisset?

All krig i verden er nesten på grunn av religioner. Alle muslimer sier de fører hellig krig, hellig krig hadde ikke hvert uten religioner.

Tror like mye på Jesus og Gud som jeg gjør om at moren min er julenissen.

Sitat av drittsekken Vis innlegg
synes det er dårlig gjort at trådstarter sier slikt. religion er idividuelt, og kansje ikke sant, men so what? jeg vet om mange, meg i tillegg som har kommet seg gjennom store depresjoner med tro, og dette skal man advare mot? tro er for meg ikke troen på en gud i seg selv, men ett håp om at det finnes noe i verden med godhet i hjertet.
Vis hele sitatet...
Noe som kalles vranglære. Noen religiøse blir forstyret i hode sitt.
Sitat av drittsekken Vis innlegg
synes det er dårlig gjort at trådstarter sier slikt. religion er idividuelt, og kansje ikke sant, men so what? jeg vet om mange, meg i tillegg som har kommet seg gjennom store depresjoner med tro, og dette skal man advare mot? tro er for meg ikke troen på en gud i seg selv, men ett håp om at det finnes noe i verden med godhet i hjertet.
Vis hele sitatet...
For ørtende gang, tror ikke trådstarter innerst inne er ute etter å destruere ALL form for tro. Men heller, opplyse folk om de sannheter, og de klare beviser vi har på bordet. Få de av dem som har låst seg fast i at Noah kjørte båt med alle verdens dyr... x2!! - til å innse at vi har kommet oss forbi åtteårsalderen og kan se ting i et større perspektiv. Rett og slett få vekk faktastempelet bibelen har for mange.
Sitat av drittsekken Vis innlegg
synes det er dårlig gjort at trådstarter sier slikt. religion er idividuelt, og kansje ikke sant, men so what? jeg vet om mange, meg i tillegg som har kommet seg gjennom store depresjoner med tro, og dette skal man advare mot? tro er for meg ikke troen på en gud i seg selv, men ett håp om at det finnes noe i verden med godhet i hjertet.
Vis hele sitatet...
Ja, men sett at du blir oppfostret i et amish-hjem, og ikke får røre teknologi før du er 16 og skjønner hvor tåpelig det er.
Da har du gått glipp av 16 år med å oppleve hvordan verden virkelig er.

Nå er amishene et ekstremtilfelle, men jeg synes synd på de som ikke får "velge" religion selv, og blir indoktrinert av sine foreldre, og delvis skolen.

Man kan komme over depresjoner uten noe hersens religion også.
Jeg har aldri trodd på noen gud, og jeg har ingen depresjoner i dag. Det betyr at jeg har kommet over de jeg har hatt.
Jeg tror jeg faktisk er den som klager minst av alle jeg kjenner om hvordan jeg selv har det. Det jeg derimot klager på er slikt som dette.
Man bør få velge selv hva man vil tro, uten å få høre hva som er "riktig" av foreldrene.

Det skal være lov å kritisere religion, akkurat slik som andre kritiserer vitenskap.
Men det har seg ofte slik at de som kritiserer vitenskap har lite å komme med.
Sist endret av Grimdoc; 10. mars 2011 kl. 20:56.
Sitat av Alden Vis innlegg
til jegermeg: jeg vil bare si at du hele veien sier at folk blir hjernevasket. Du må huske på at det er LIKE STOR SJANSE for det er du som er hjernevasket.
Vis hele sitatet...

Hvorfor er jeg hjernevasket? Hva er det jeg tror på som du mener jeg er hjernevasket i? Evolusjon? At Jorden er 4.5 milliarder år gammel? Kan du utdype litt?
Sitat av stetus Vis innlegg
Vis meg en kilde på at det er bevist. Jeg finner faktisk ingen!
Vis hele sitatet...
Du kan vel ikke ha lett så veldig hardt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Evidence_of_common_descent

Sitat av stetus Vis innlegg
Når en tenker på at makro-evolusjonen aldri er blitt observert, og at det dessuten er sterke indisier (fra avlsarbeid og bananfluestudier) på at makro-evolusjon ikke kan foregå, virker en slik påstand urimelig.

kilde
Vis hele sitatet...
Og hvilke avlsarbeid og bananfluestudier er så dette? Kilden din inneholder ingen informasjon om det, men konsentrerer seg mer om misforståtte påstander om at evolusjon ikke kan forekomme på grunn av termodynamikkens andre lov. Jeg gidder ikke å forklare i detalj hvorfor det er feil, ettersom en solid forklaring blir ganske omfattende, så du kan lese det selv her: http://www.asa3.org/ASA/education/origins/thermo.htm. Du kan imidlertid merke deg at hvis makroevolusjon skulle brutt med termodynamikkens andre lov, så måtte nødvendigvis mikroevolusjon også gjort det, men mikroevolusjon kan observeres blant annet gjennom industriell melanisme, noe som solid motbeviser hypotesen.
Forskere -finner ut av- ting. De forsker, bryter ting ned, ser hvor lang tid ting har eksistert og dermed fastslår at sånn er det!

Kristne tror på noe som står i en bok som noen har skrevet! Man kan like gjerne lese charlie og sjokoladefabrikken og tro på at det finnes flyvende glassheiser som går på sukkerkraft.

Alle dere som sier at evolusjonsteorien er "bare en teori" .. det er den -mest sannsynlige- teorien etter hva forskere har funnet ut.

Er helt enig med trådstarter, men det er dessverre ikke så mye vi får gjort. Det vi (og du i din situasjon) får gjort, er å fortsette å ha sunn fornuft. Påvirk unge med den sunne fornuften. Syns du var modig som konfronterte foreldra med det der. Det det koker ned til, er at de er så skrudde i huet at det er skummelt.

Er helt enig i at det er barnemishandling å tvinge troen deres på barn sånn. De skal vente til de er 18 da de er nærmest voksne, og DA kan de presentere fram det de tror på og se om barna vil tro på det. Hvis ikke, so be it.

-Hater- alle slags fanatikere på den måten. Gjør meg kvalm.

Har tenkt tanken som deg. Det nærmeste jeg kommer fram til, er å starte en gruppe, et fellesskap, som går inn for å informere -alle- og da spesielt barn og unge, at vi er frie til å tro på hva vi vil -uten påvirkning av noen andre-! En sånn gruppe tror jeg kunne fått mange tilhengere.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg gidder ikke å forklare i detalj hvorfor det er feil, ettersom en solid forklaring blir ganske omfattende, så du kan lese det selv her: http://www.asa3.org/ASA/education/origins/thermo.htm
Vis hele sitatet...
Er det så veldig omfattande? Er det ikkje nok å påpeike korleis fotosyntese verkar, og at jorda får energi frå sola, og dermed ikkje er eit lukka system, og at det blir omtrent som å hevde at vannkokere ikkje kan fungere dersom dei er eit lukka system? Som jo er en fullstendig korrekt påstand isolert sett, men totalt på trynet all den tid premisset er tilført energi utanifrå.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det så veldig omfattande? Er det ikkje nok å påpeike korleis fotosyntese verkar, og at jorda får energi frå sola, og dermed ikkje er eit lukka system, og at det blir omtrent som å hevde at vannkokere ikkje kan fungere dersom dei er eit lukka system? Som jo er en fullstendig korrekt påstand isolert sett, men totalt på trynet all den tid premisset er tilført energi utanifrå.
Vis hele sitatet...
Joda, men kilden han/hun henviste til påstår at også åpne systemer har en konstant eller økende entropi, så å gå inn på dette og også forklare hvorfor økende genetisk kompleksitet ikke strider mot termodynamikkens andre lov kan i det minste bli mer omfattende enn jeg følte for å stupe inn i nå når alt likevel står grundig forklart i linken jeg postet.
Sist endret av Provo; 10. mars 2011 kl. 22:11.
ser ut til at jeg kommer til å dra diskusjonen litt vekk fra det rent vitenskaplige aspektet.

Det jeg ser som et problem ved religiøs oppvekst (da ikke den moderate troende) er når barna ikke lengre er i stand til å ta "egne kritiske vurderinger" når de vokser opp. Deres virkelighetsoppfattelse har da rot i et paradigme som ble uttenkt for 2000 år siden, og har blitt renskrevet et utall ganger som maktinstrument og politisk våpen. Personlig tror jeg ikke det er gunstig for noen.


Er spent på hvordan folk på nff forholder seg til at troende som følger "god moral og etikk" med utgangspunkt i at en religiøs tekst krever det. I mitt hode er disse drevet av en frykt for straff, eller løfter om belønning. Da vil jeg si at ateisten, eller agnostikern som oppfører seg moralskt og godt er et bedre mennesker, ettersom de ikke har noen "gevinst" eller direkte "motiv" (i samme forstand som troende) for å gjøre gode gjerninger. Jeg føler at tro på mange måter fremmer godhet, men ikke for godhetens skyld. At de som ser på seg selv som gode troende også ser på seg selv som de mest moralske finner jeg svært så vittig. Dersom du gir av deg selv i ikke bare påvete, men nesten et slags krav, av å få "din lønn i himmelen", har man på mange måter ikke gitt av seg selv.

" et offer er ikke et offer om det er lett å gi"

men da havner vi jo på det filosofiske spørsmålet om det er resultat eller baktanke som teller når en skal vurdere resultatet.. Men her kan vi jo også putte hele diskusjonen om hvor vidt det er barnemisshandling å indoktrinere barn, eller ei.

Dersom en indoktrinerer et barn til å tro, i ærlig frykt for at ungen kommer i helvete, er det jo subjektivt en god gjerning fra foreldrenes side. det samme gjelder om man handler ut i fra tanken om belønning. Objektivt sett vil i alle fall jeg påstå at å tro på en allmektig, hevnlysten diktator ikke vil gavne barnet i møte med verden. Særlig misliker jeg (da særlig kristendommens) utbredte bruk av "skam". Barn fra ekstremt religiøse hjem har ofte problemer i forhold til egen sexualitet (jah, mangler kilde her..), egen dømmekraft og selvtillit bygget på ens tro på seg selv (etter som selvtilliten ellers kommer fra dine gjerninger reflektert opp mot guds vilje). En ting er å angre sine gjerninger, men skam føler jeg er mer innstørknet anger isped store mengder frykt.

For meg går grensen når konsekvensene av en imaginær frykt kan få så katastrofale følger for et barns videre liv. Dessverre blir man ikke enige om hvor den grensen går.

beklager om det ble veldig rotete...
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
Dersom en indoktrinerer et barn til å tro, i ærlig frykt for at ungen kommer i helvete, er det jo subjektivt en god gjerning fra foreldrenes side. det samme gjelder om man handler ut i fra tanken om belønning. Objektivt sett vil i alle fall jeg påstå at å tro på en allmektig, hevnlysten diktator ikke vil gavne barnet i møte med verden. Særlig misliker jeg (da særlig kristendommens) utbredte bruk av "skam". Barn fra ekstremt religiøse hjem har ofte problemer i forhold til egen sexualitet (jah, mangler kilde her..), egen dømmekraft og selvtillit bygget på ens tro på seg selv (etter som selvtilliten ellers kommer fra dine gjerninger reflektert opp mot guds vilje). En ting er å angre sine gjerninger, men skam føler jeg er mer innstørknet anger isped store mengder frykt.
Vis hele sitatet...
Mange gode poenger her.

Denne skammen mot egen kropp og seksualitet går igjen i de fleste relgioner, men som du nevner er det mye av den innnen kristendommen. De fleste overgripere ble utsatt for overgrep selv, og ved denne onde sirkelen ser vi ofrene utsette andre for den samme ydmykelsen og skammen de opplevde.

Jeg tror pedofile har muterte deler av hjernen, men miljø spiller nok også en stor rolle. Mange som blir utsatt for noe slikt i ung alder ender gjerne opp som totalt knekte individer.

For guds skyld () ikke misforstå meg. Jeg klandrer ikke relgion for pedofili. Overgrep mot barn hadde vi nok sett uansett.

Men det er noe så til de grader leit at mennesker blir fortalt at kroppen deres er dyrisk og at kjødets lyster er djevelens verk. Det burde være så grunnlegende å være glad i kroppen sin og andre menneskers.

Vet dere hvorfor presten heller vann over hodet på ungene som døpes?
Det er for å vaske vekk den skitne hedningen, altså urmennesket.
Tenk på det neste gang dere sitter å smiller i kirken, mens et stakkars barn uten evne til å ytre menninger blir behandlet på denne måten. Fy faen for en morbid og unødvendig tradisjon.
Sist endret av cubanboogie; 10. mars 2011 kl. 22:52.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Først av alt så skal vi egentlig ikke ha så mye hat mot religion, det har tatt oss et stykke frem i form av lovgivning, oppbyggelse av et samfunn og muligheten til å dele denne planeten med hverandre.

Det er ufattelig mange her som ikke ser det store bilde. Religion var faktisk utrolig viktig for oss, ihvertfall når vi ikke hadde utviklet oss nok til å kunne ha egne rasjonelle løsninger, samt mangel på teknisk assistanse. Se for deg scenarioet for mange tusen år tilbake; når religion ikke eksisterte, og alle kunne så og si gjøre hva dem vil. Det fantes antageligvis lover tilbake da, men mennesket var i en litt mer primitiv situasjon. Vi hadde ikke medfølelse i den grad vi har i dag. Samvittighet var bare en vittighet for de få, og folk gjorde som dem ville. Lover fungerte ikke, vi trengte noe annet til å ha kontroll. En prest tilbake da var i bunn og grunn en person som ledet sauene, altså, oss. Mennesket elsker å bli ledet av andre ting, og vi har egentlig ikke endret oss så veldig mye fra tilbake da. Det eneste er at vi har blitt mer rasjonelle i tankegangen. Det vi har av trusler i dag er at vi får et liv i fangenskap om vi bryter lover. Tilbake da var det litt mer radikalt, om man brøt en av de ti bud så ville vi brenne i helvetet i en evighet. Dette er nettopp det som var så bra med religion; om du ikke fulgte med og oppførte deg så hadde du en forferdelig fremtid foran deg. Du ble kanskje ikke straffet i dette livet, men folk kunne nøye seg med å fordømme i etterlivet.

Det er fremdeles en flom av kristne folk som vier sine liv til gud, men det er betraktelig mindre nå enn for 50 år siden. Når det kommer til hjernevasking i religion er vel det beste eksemplet midt-østen, der har vi fremdeles personer som tillater at man skal dø for en høyere sak. For oss så kan det virke utrolig rart for at en utlending kan være så blind på sin tro på Allah, Koranen osv. Men se for deg situasjonen i deres øyne. De har hatt en oppvekst der de ikke har hatt muligheten til å tro noe annet. Samfunnet er preget av at Allah er den allmektige og de som har stått opp og nektet har blitt straffet i piskeslag, i verre tilfeller har de blitt stenet. Det gjør det veldig vanskelig for en gjennomsnittlig muslim å benekte religion.

I vesten, vårt samfunn og vår kultur så er det ikke like radikalt. Vi har hatt muligheten til å danne våres egne meninger, og til syvende sist, når vitenskapen har tatt oss enda et steg videre vil jeg tørre og påstå at religion eventuelt vil forsvinne.
Vis hele sitatet...
Tro du virkelig vi hadde hatt ett lovløst samfunn uten religion?
Det vi kan gjøre er det samme som ble gjort i Sovjetunionen. Der gikk de aktivt inn for å bli kvitt all religion. De lærte alle barn på skolen at gud og Jesus var noe tull som ikke hadde noe grunnlag i samfunnet. Dette var veldig effektivt. I 1945 var 90% i Øst-Berlin kristne. I 1990 var 70% i Øst-Berlin atheister. Skal religioner avskaffes må vi begynne på skolen og lære alle barn at religion er tull og tøys som de ikke har godt av.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
Det vi kan gjøre er det samme som ble gjort i Sovjetunionen. Der gikk de aktivt inn for å bli kvitt all religion. De lærte alle barn på skolen at gud og Jesus var noe tull som ikke hadde noe grunnlag i samfunnet. Dette var veldig effektivt. I 1945 var 90% i Øst-Berlin kristne. I 1990 var 70% i Øst-Berlin atheister. Skal religioner avskaffes må vi begynne på skolen og lære alle barn at religion er tull og tøys som de ikke har godt av.
Vis hele sitatet...
Hadde vi heller lært om vitenskap på skolen (barne og ungdomskole) tror jeg vi hadde kommet mye lenger, og utviklet oss mye kjappere enn når vi kaster bort tiden på å lære om religioner.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hadde vi heller lært om vitenskap på skolen (barne og ungdomskole) tror jeg vi hadde kommet mye lenger, og utviklet oss mye kjappere enn når vi kaster bort tiden på å lære om religioner.
Vis hele sitatet...
Enig.

Om vi ser på fjerdeklassingene i Russland, så ligger de foran oss i å prestere på skolen - både skrivemessig og med tall.

Når vi ser på matte og vitenskap: Les denne rapporten fra 2007 (Mathematics and Science Achievement of U.S. Fourthand
Eighth-Grade Students in an International Context
)
Om vi ser på "Average mathematics scores of fourth- and eighth-grade students by country" - Så ser du at Russland har 544 poeng (6. plass) og Norge har 473 (24. plass).

I følge trendene går Russland nedover raskere enn Norge, men de er fortsatt mye bedre. Norge har tapt 3 poeng siden sist test, og Russland har tapt 12 poeng.
Det er også andre sammenligninger der, og de taler også for at Russland er flinkere enn oss.


Om man vil sammenligne seg når det gjelder skriveferdigheter, så ligger Russland foran oss der også, blant annet på gjennomsnittlig kombinert lesing (Results From the 2001 and 2006 Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS)).
Russland er på toppen med 565 poeng, og Norge på 35. plass med 498 poeng.

PS: Norge oppfylte ikke sammenligningskravene helt ettersom erstatningsskoler ble med når det gjaldt matte/vitenskap. Se vedlegg B i rapporten (Appendix B).
PPS: Disse rapportene er basert på sammenligning for amerikanske skoler, og fargekodene er derfor angitt etter gjennomsnittet for ameirkanske skoler (se på høyresiden av tabellen). Men Norge er uansett under gjennomsnittet til USA sine skoler.

Jeg tror Russland (og andre) presterer bedre fordi de har mer press på seg.
Om man ikke klarer det bra på skolen i Russland får man en drittjobb. Mens i Norge kan man klare å få en helt grei jobb med dårlige karakterer.
Og jeg tror også at det å minske religionsfagene, og heller putte inn vitenskap/natur og miljø/matte ville gitt oss et bedre utbytte.
Er det logisk å gå med korset?
Jeg vet ikke hvordan kristne tenker, elsker man en profet så vifter man ikke med drapsvåpenet som profeten ble drept med.
Eksisterer satan og er satan skyldig i alt som er vondt?
Det blir fortalt at Gud skapte satan og han gjorde opprør mot Gud og ble dermed kastet ut av paradiset. Hvis Gud skapte satan så kan gud fjerne satan også, fordi Gud har mer makt en satan. Og dersom man hater satan, så må man hate Gud også, fordi satan er skapt av Gud.

Er ordet (Gud) helldig å bruke som navn på skaperen?
Hvis Gud eksisterer så vil han neppe like de som ber til han, fordi vi kan ikke gi navn på noe som er høyere enn oss selv. så å nevne ordet Gud det er et synd i seg selv.
Sitat av KeithFlint Vis innlegg
Nå er det faktisk slik at evolusjonsteorien fremdeles bare er en teori.
Vis hele sitatet...
en teori er den høyeste formen for kunnskap vi har. Ordet blir misbrukt.
Ja, evolusjonsteorien er kanskje bare en teori, men er ikke troen på gud og slikt også bare teori da?
En teori blir ikke til en konklusjon før man har prøvd ut teorien og kommet fram til "beviser" som kan bygge opp under teorien, og jeg vil nå påstå at vitenskapen har større overbevisnings evne enn bibelen.

Hvorfor ble vi skapt slik vi er hvis det er en synd å være slik vi er skapt? Det er jo helt meningsløst?
Dessuten, dagens relgion og tolkning av bibelen er jo helt forskrudd, og det er jo tydelig at noen tilbake i hadde en egen tolkning av bibelen og brukte den i egen vinning..
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Evolusjon er en teori på lik linje med gravitasjon (generell relativitetsteori).

Gud er en ubekreftet hypotese som etter flere tusen år ikke har blitt bevist eller underbygd. På tross av det beholder Gud statusen som hypotese, istedenfor å bli sett på som usannsynlig/avkreftet.
det er ikke noe vits i å diskutere religion og hvem som har rett.

for å forstå religion så må du forstå universet.

og de aller fleste religioner har et budskap og det er kjærlighet,kjærlighet og mer kjærliget. mestrerer du optimal kjærliget så har du også mestret forståelsen for naturen og alt rundt oss.

eliminer hat og alt som har med det negative å gjøre. som dere sikkert ser så er det umulig å gjøre i dagens samfunn. tar jo ikke 2 min før man kommer ut av døra og får hat følelser over noe man ser på gata.

det er liksom derfor jesus vandret rundt som et levende hjerte og )) til alle. han skal liksom være symbol of love.
med andre ord, følger du jesus så følger du kjærligheten og. og kjærligheten er den eneste veien til gud. for gud er kjærligheten i seg selv, inn og ut.

og de fleste religioner har samme budskap, desverre er de fleste av dem korrupte idag.
det fine er jo at kjærligheten kan man finne helt på egenhånd, og den dagen du er kapabel til å forstå og dele kjærlighet med absolutt ALLE du møter og hat er en følelse du ikke har hatt på lenge, da kan du være sikker på at du kommer opp til himmern som de liker å kalle det.

de 10 bud osv var bare et desperat forsøk på å skape moral og alt det. men som alle vet så trenger vi ikke de 10 bud lenger for å fortelle oss om sånt. vi har utviklet oss nok til å kunne forstå sånt på egenhånd.

før så hadde jeg mye hat. hatet sosser og alt, og engang så satt jeg på trikken og vedsiden av meg så satt det noen sosser og de lekte så gærne. og jeg merket at jeg begynte å skape negative tanker om dem i hodet mitt.

så stoppet jeg opp og prøvde å se livet fra dem sitt perspektiv. plutselig forsvant hatet og jeg fikk mer forståelse.
hva jeg begynte å tenke er ikke så relevant siden det var basert på dems oppførsel der og da og hvorfor de følte de måtte oppføre seg sånn. og så ønsket jeg dem en fin kveld videre,smilte og gikk ut.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Evolusjon er en teori på lik linje med gravitasjon (generell relativitetsteori).

Gud er en ubekreftet hypotese som etter flere tusen år ikke har blitt bevist eller underbygd. På tross av det beholder Gud statusen som hypotese, istedenfor å bli sett på som usannsynlig/avkreftet.
Vis hele sitatet...

Akkurat det jeg mente :P (sorry, men jeg er ikke mester i termer og vitenskapelige uttrykk, men håper dere andre skjønner innlegget mitt)


Kanskje vi skal sette Mythbusters på dette
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Nå er jeg drittlei. Jeg kjenner en familie som er det man kan kalle hardcore kristne. Foreldrene i denne familien tror oppriktig på at jorden er ca. 6000 år gammel og at den ble skapt på 6 dager. De tror på historien om Adam og Eva og den snakkende slangen også. De tror oppriktig på alt som står i bibelen. Selvom vitenskap for lenge siden har fastslått at Jorden er 4.5 milliarder år gammel og at vi har utviklet oss gjennom evolusjon gjennom millioner av år. De er opprinnelig fra USA, det kan hende at det er det som forklarer problemet. Ikke vet jeg.

Uansett. Nå har jeg ingenting imot at voksne mennesker ødelegger livene sine på denne måten. Men nå har deg seg slik at det er barn i denne familien også. De lærer ungene sine at jorden er 6000 år gammel og at det de lærer på skolen er feil. Hvordan kan de gjøre det? Det er barnemishandling. Det burde ikke vært lov og det burde vært straffbart. Barn er simple mennesker som ikke har en ferdig utviklet hjerne til å tenke kritisk. De burde ikke bli utsatt for sånt.

Jeg spurte dem etter at ungene hadde lagt seg om hvordan de kunne gjøre noe sånt mot barna sine. Men da svarte de at jeg hadde ikke noe med det å gjøre. De sa også at det var veldig uhøflig å kritisere religion.

Hvorfor har det seg slik at religiøse blir fornærmet når noen kritiserer hva de tror og står for? Jeg kritiserte ikke engang troen dems, men hvordan de nærmest "hjernevasket" barna sine. Hvorfor er det slik at man ikke "kan" kritiserer religion? Hvorfor kan man ikke kritisere de på samme måte som man kritiserer ett fotballag, ett politisk parti eller en bil? Hva er forskjellen? Det virker som om man ikke kritiserer religion kun fordi... det gjør man bare ikke. Det hører ikke hjemme noe sted. Hvor lenge skal religion få lov å gjemme seg bak denne muren om at det ikke kan kritiseres?

Er det ikke på tide at vi agnostikere og atheister en gang for alle tar ett oppgjør med dette gudegreiene? Det gjelder ikke bare kristendom, men islam, jøder, katolikker, jehovas vitner og alle de andre tusener av guder som har eksitert gjennom tidene? Er det ikke på tide at vi plasserer all religion det der det hører hjemme, i mytologien? Er det ikke på tide at vi banker litt vett inn i skallen på disse menneskene? En eller annen gang må det skje, hvis ikke vil det fortsette å gå fra generasjon til generasjon i en evig ond sirkel. Hva med å sende de på "kritisk tenkning? kurs?

Kanskje vi skal snekre opp advarselskilt på kirkene/moskene, på samme måte som vi har advarsler på røykpakkene? Jeg foreslår: "Det som blir fortalt i denne kirken er kun eventyr/mytologi som ikke holder mål eller har beviser. Til tross for dette kan du oppleve en følelse av trygghet og varme her. Denne tryggheten er kun en illusjon og det er mest sannsynlig ikke en usynlig himmelpappa som gir deg denne følelsen. Du lurer ingen andre enn deg selv her inne."

Jeg vet ikke jeg. Hva syns dere? Er det på tide at noe skjer snart? Er det ikke på tide at menneskeheten kommer seg videre? Er ikke det at det fins så utallig mange forskjellige guder bevis nok for at vi mennesker har lett for å tro på noe større enn oss selv? Vi har jo trodd på alle mulige rare guder gjennom tidene. Værguder, havguder, himmelguder, tordenguder, matguder, solguder, en allmektig gud, allah, stjerneguder, månegud, dårlig vær gud, skoggud, listen går i det uendelige...

Hva kan vi gjøre?
Vis hele sitatet...
Hva vil du egentlig frem til med dette innlegget? Fordi de fleste forskere er enige i darwin-teoriene, evolusjonsteoriene, big bang osv er de fortsatt bare TEORIER. Alle barn på barne- og ungdomsskoler lærer i historietimene at vi er homo sapiens og at vi en gang i tiden var aper. Dette synes jeg er absurd siden det ikke er bevist at det er sant. Så hvis du velger å ikke tro på at en gud står bak alt dette så må jeg synes synd på deg. At noen i det hele tatt kan tro at INGENTING står bak alt dette perfekte universet som er PERFEKT tilrettelagt for vår overlevelse. For all del, tro hva du vil, men ikke hat på de som tror.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hva vil du egentlig frem til med dette innlegget? Fordi de fleste forskere er enige i darwin-teoriene, evolusjonsteoriene, big bang osv er de fortsatt bare TEORIER. Alle barn på barne- og ungdomsskoler lærer i historietimene at vi er homo sapiens og at vi en gang i tiden var aper. Dette synes jeg er absurd siden det ikke er bevist at det er sant. Så hvis du velger å ikke tro på at en gud står bak alt dette så må jeg synes synd på deg. At noen i det hele tatt kan tro at INGENTING står bak alt dette perfekte universet som er PERFEKT tilrettelagt for vår overlevelse. For all del, tro hva du vil, men ikke hat på de som tror.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt talt ingen her som argumenterer for ''ingenting''.
At du ikke kan tenke deg noenting mellom ingenting og en kommersiel relgion vitner om svært lav intelligens på sin side.
Jeg er enig med det derre Advarselsskilt forslaget ditt. Like idiotisk med røyking som med religion.

Jeg vet ikke om du vet dette, men religion er noe piss og faktisk ganske skremmende.
F.eks, i USA tror jeg det var, finnes det noe de kaller for " Jesus Camp ", der tar de småbarn, og de som er der får se mens de river ut innvollene i det lille barnet og sier at dette kommer til å skje visst du synder og kommer til helvette.

Det finnes flere sånne religioner som gjør det samme. Psykisk mishandling mot små barn.

Jeg hørte dette av en lærer som jeg har, som selv ikke liker religion etter all krig den har skapt og masse andre problemer.

Jesus Camp er faktisk en dokumentar også, jeg har ikke sett denne ennå, men læreren min anbefalte meg å se den siden jeg er i mot alt som har med religion å gjøre.

Bytheway, ganske bra Tråd !

Peace!

Sitat av KingJay Vis innlegg
Hva vil du egentlig frem til med dette innlegget? Fordi de fleste forskere er enige i darwin-teoriene, evolusjonsteoriene, big bang osv er de fortsatt bare TEORIER. Alle barn på barne- og ungdomsskoler lærer i historietimene at vi er homo sapiens og at vi en gang i tiden var aper. Dette synes jeg er absurd siden det ikke er bevist at det er sant. Så hvis du velger å ikke tro på at en gud står bak alt dette så må jeg synes synd på deg. At noen i det hele tatt kan tro at INGENTING står bak alt dette perfekte universet som er PERFEKT tilrettelagt for vår overlevelse. For all del, tro hva du vil, men ikke hat på de som tror.
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke bevist at det finnes en Gud, det er også bare en teori.

" Det du ikke kan ta på, se, eller føle, eksisterer ikke. "

Tenk på det du.

Sitat av Gasolina Vis innlegg


Kanskje vi skal sette Mythbusters på dette
Vis hele sitatet...


Ser den!