Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4275
Hei

Er det noen som har erfaring med å kjøpe for eksempel 10-20kg tørrfisk å selge i mindre kvanta? Er det penger å tjene på det?
Ja og jeg ble ikke rik

Kjøpte to esker på en tur til island, fikk helt dilla når jeg smakte tørrfisk. Den var saltet noe som ikke er vanlig i norge, har ikke smakt saltet tørrfisk før. Prisen var rett god men det var pakket ganske store poser husker ikke størrelsen. Tanken var egentlig ikke salg, bare at det smakte så sykt godt og at det var sunt snacks og mye billigere enn beef jerky.

Ble dog lei før jeg var ferdig med første pappeske og bestemte meg for å forsøke å pakke om i 30gr poser og annonsere online Prisen min var lavere enn norsk tørrfisk men fikk likevel ikke solgt mange posene. Og jeg kjøpte faktisk sous vide machine for å kunne pakke om. Så jeg gikk i minus. Om du vil klare å tjene penger på tørrfisk kommer vel mest an på hvor god du er på salg, markedsføring og hvilke kanaler du velger å rette salgsfremstøtet mot. Det er jo tross alt folk som tjener bra på salg av tørrfisk. Men som reseller av tørrfisk der du kjøper 2-4 esker fisk og pakker om selv så er det betydelig jobb for hvert salg.

Har du gjort som meg og "overkjøpt" så kan du jo like godt bare forsøke. 20 kilo tørrfisk tar en stund å konsumere helt selv.

Har faktisk ennå endel poser liggende i fryseren og om jeg får akutt snack behov så tar jeg med en pose saltet tørrfisk om jeg ikke har beef jerky i huset.
Sitat av random67489 Vis innlegg
...

Og jeg kjøpte faktisk sous vide machine for å kunne pakke om.
Vis hele sitatet...
Antar du mener at du kjøpte en vakumpakkemaskin, da jeg ikke helt ser hva en sous vide sirkulator kan bidra med i et tørrfisksalgsprosjekt..
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Antar du mener at du kjøpte en vakumpakkemaskin, da jeg ikke helt ser hva en sous vide sirkulator kan bidra med i et tørrfisksalgsprosjekt..
Vis hele sitatet...
Hehe ja selvsagt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kjøpte to esker på en tur til island, fikk helt dilla når jeg smakte tørrfisk. Den var saltet noe som ikke er vanlig i norge, har ikke smakt saltet tørrfisk før.
Vis hele sitatet...
Klippfisk. Spanjoler kaller det gjerne bacalao.

Det vanlege er å vatne det ut, og trekke den. Då har du eit utmerka måltid.
Nei det var ikke tradisjonell klippfisk. Det var islandsk snack-tørfisk, laget for å spise direkte. Protein snack om du vil. Den ble visstnok saltet for å være et sunnere salt snacks, som feks potetgull.

Det var noen forskjellige varianter, både forskjellige fiskesorter men også forskjellig grad av hvor porøse de var. Har sikkert med måten de blir tørket på. Forstod det slik at de tørket på hjell der også. De jeg kjøpte var veldig porøse og var sånn sett langt mer vennlig for tennene enn den norske varianten.

Klippfisken har en helt annen konsistens, selv om den bankes lenge og vel. Egner seg vel best for vanning og koking?

Den kan helt sikkert brukes som klippfisk eller i bacalao, men det blir veldig dyr bacalao kontra å kjøpe klippfisk.
Sist endret av random67489; 8. juli 2019 kl. 21:05.
Da fikk jeg avklart det. Kom bare på tanken da jeg scrollet gjennom facebook imorgest å så en som spurte i en kjøp og salg gruppe om noen solgte 5kg tørrfisk. Hehe
Skal man ta det veldig enkel: skal man få solgt noe av dette må man selge dette der det kommer masse turister til Norge. Så må de være pakket inn små poser med eksklusivt Norsk navn.
Slik som der alle cruisebåtene og slikt kommer i havn. Millionær blir du nok aldri

Har sett sånne så poser på ca 30gram selges for 50kr til 75kr stk
Sist endret av RapTouR; 8. juli 2019 kl. 23:43.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Skal man ta det veldig enkel: skal man få solgt noe av dette må man selge dette der det kommer masse turister til Norge. Så må de være pakket inn små poser med eksklusivt Norsk navn.
Slik som der alle cruisebåtene og slikt kommer i havn. Millionær blir du nok aldri

Har sett sånne så poser på ca 30gram selges for 50kr til 75kr stk
Vis hele sitatet...

Nei man må jo ikke det. Der er det fort konkurranse pluss at når det kommer til salg handler det jo om å være kreativ. Finne på noe andre ikke har tenkt på.

Er det feks noen grupper som er mer tilbøyelig for å kjøpe tørrfisk, eller whatever du nå selger? Tja hva med folk med diabetes eller høyt langtidsblodsukker som trenger enkel men næringsrik kost som ikke øker insulin nivået? Eller folk som slanker seg? Kanskje er noen veldig opptatt av naturlig kost, eller ønsker mer omega 3 eller hva vet jeg.

Turfolk som ønsker lettest mulig sekk på tur? Dropp hermetikk eller real turmat og ta med tørrfisk. Eller så kjenner du kanskje en eller flere som er kjent i et miljø som kan tenkes å omfavne varene dine.

En kan alltids gjøre som alle andre, og mange ganger er det kanskje den sikreste måten, eller den med minst risiko for å få salg på. Men det er neppe den måten som gir høyeste pris eller mest fortjeneste nettopp for at det er konkurranse.