Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4269
Har en 2,5 kilo røkt svinekam med ben som jeg har googlet meg fram til at jeg skal legge i vann og "nesten-koke" et par timer.
Spørsmålet er om jeg må tine den i microen først eller kan jeg pælme den rett i kjelen i dypfryst tilstand?
Hvis den er vakuumpakket så ville jeg lagt den i kaldt vann i noen timer. Har ingen gode erfaringer med å tine kjøtt i micro. Ville nok heller ikke «kokt» den i fra frossen tilstand.

Det beste er å la kjøtt tine i ca et døgn i kjøleskap, men jeg har bare gode erfaringer med vannbad. Men da bør det jo være pakket på en slik måte at dette lar seg gjøre.

Lykke til, håper det blir godt!!
Tin den i kjøleskapet over natta. evt hvis du har dårlig tid på benken i noen timer
Ok. Takker. Det er hastverksgreie siden butikkene er stengt i dag og det var lite i fryseren som fristet unntatt denne.
Har nok driti meg ut allerede da jeg tok den ut av plasten. Visste ikke at den skulle ligge i plasten nedi kjelen.
Endte opp med å tine den i microen (Uten plasten) og nå ligger den micro-tint i kjelen og lar den ligge der et par timer.
Er bare til meg og ungene så så lenge den er spiselig så er ikke sluttresultatet så viktig.
Er vel slik at når bena løsner fra kjøttet så begynnere den å bli klar?
Men da trengte du vel egentlig ikke noen råd, du hadde jo allerede lagt opp løpet.

Vel, håper resultatet blir bra og at dere koser dere.
Jeg bruker å steike svinekam i ovnen. Setter den i ildfast form me litt vann i og steiker den i 3-4 timer på middels varme!
Jeg synes røkt svinekam blir best stekt i ovnen.
Jeg bruker en ildfast glass-form med lokk, legger et lag med kuttede gulrøtter, løk og stangselleri i bunnen av formen, har på en liten skvett med vann, ikke så mye at det dekker grønnsakene, legger steken oppå og steker i 3-4 timer på 170-180 grader.
Temperaturen varierer jeg litt, men starter gjerne med litt høyere temperatur (200-220 grader) bare for å få prosessen i gang, så skrur jeg ned temperaturen når vannet koker å prøver å holde det akkurat varmt nok til at det bobler litt i vannet/kraften.
Ved å gjøre det på den måten synes jeg svinekammen blir best, samtidig som jeg får masse god kraft til å lage saus med.