Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 6149
Hei!
Jeg driver et nettsted, som har eksistert lenge. Jeg har et problem som jeg bare ikke klarer å løse, selv om jeg bruker verktøy for analyse av nettstedet.

Jeg mister alle brukerne på første side, Jeg har en bouncerate (altså, brukerne ser bare første sider, og klikker over til andre domener) på mer en 80%.
Jeg har også alt for stor overvekt på nye brukere kontra folk som besøker siden for andre gang. Over 70% er nye brukere.

Jeg ber ikke om en analyse. Kun tilbakemelding om magefølelsen deres når dere ser siden for første gang. Jeg tror den er bedre en alle analyser

Nettstedet det er snakk om er www.netfun.no

PS: Er jeg i feil forum? Flytt gjerne innlegget i så tilfelle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjå på korleis nettsida di ser ut versus korleis andre nettsider ser ut. Den ser jo ut som den er fra nittitallet. Vitsane er tørre, og er jo reposts av det du finner andre plasser.

Kvifor skal folk gidde å besøke sida meir enn ein gong, eller trykke på lenker der?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Den ser jo ut som den er fra nittitallet.
Vis hele sitatet...
Må si meg enig i dette. Designet er av typen jeg lærte å lage på webdesign-linja i 1999.

Edit: Når det er sagt, setter jeg pris på tørr humor, så for meg personlig var et par av vitsene faktisk siterbare. Men jeg er nok i mindretall der.
Sist endret av kallisti; 8. februar 2016 kl. 09:49.
Jeg tror nok mye av problemet ligger der. Det er rett og slett lite som gjør det fristende å navigere videre eller komme tilbake og besøke siden på nytt.
Hvilke vitsesider synes dere er bra?

Vitser er jo så vanskelig, for de fleste av oss har hver vår smak på vitsene, men dere har kanskje eksempel på nettsider med vitser dere synes er ok?
Jeg oppdaterer vitsene daglig, og har en database på over 3000 vitser, så det er jo litt opp og ned med hva som havner på førstesiden.

Hvilke design synes dere er bra og inviterende? Har dere noen eksempler?

Jeg er supertakknemlig hvis dere gidder
Greia er vel heller at du begynner i feil ende. Du bryr deg om bouncerate og datatrafikk. Det gjør du antakelig fordi du tjener penger på annonser, lenkesalg og denslags, ja? Uansett hva du gjør med sida di, så er det ingenting som kan skjule at det er en pengeside. Mest mulig penger for minst mulig arbeid. Du gjør ikke dette fordi du elsker vitser, du bruker vitser fordi du antar at det er en enkel måte å tjene penger på. Hadde du bare hatt en lidenskap for vitser, så hadde du ikke hatt en database på 3k du rullerte. Da hadde denne sida vært en aktiv hobby for deg, du hadde interragert med brukerne dine, laget vitser selv og tatt imot biddrag. Det hadde blitt veldig mye mer jobb. Og timelønna hadde trolig vært bedriten. Men kanskje hadde du klart å lage et bra nettsted. Kanskje. Heck, freak.no er vel stjerneeksempelet i så måte. Sånn som det er nå er sida di bare søppel og å endre på layouten vil ikke endre på det grunnleggende problemet.

Dersom en kjøleskapsmagnet med plastikktroll på ikke gjør varig inntrykk på folk, så er ikke designet av trollet problemet - problemet er at det er snakk om plastikkræl som ikke er salgbart utenfor souvenirsjapper i høysesongen. Nettsiden din havner litt i den kategorien.
Vitsesider som er bra?
De fleste var vel bra den gang de kom ut og bildene og vitsene var nye.
Ta feks 9gag, husker for noen år tilbake da det faktisk var morsomt å titte innom der i ny og ne, men nå som det kun er repost 24/7 er det ikke like gøy lenger.
For noen år tilbake var også Artige.no stort, det døde vel ganske fort ut det også mener jeg og huske selvom det blir brukt idag også.

Når det kommer til design, se feks på designet til de sidene jeg har nevnt, artige og 9gag.
Veldig ryddig og oversiktlig samt at det er simpelt.

På siden din har du tekst bokstavelig talt over hele siden, det blir alt for mye å lese.
Ha heller en forside som feks viser de 10-30 mest likte eller delte bildene også heller ha en fin meny som er oversiktlig i motsetning til de 4-5 forskjellige menyene du har rundt på siden.

Ellers ville jeg nok fikset veldig på designet, til å bli oppdatert daglig så ligner det ikke på en side som har vært oppdatert på et par år.

Men stå på og lykke til

Edit; Bruk orginalt innhold, ikke bli som de nettsidene som poster hundrevis av de samme bildene.
Sist endret av Slæsken; 8. februar 2016 kl. 10:43.
Oppsettet er helt ok, altså du har menyen på toppen, elementene er greit kategorisert i div-er osv. En søkefunksjon f.eks oppe i høyre hjørne hadde vært fint, så kan man komme tilbake til bilder og vitser man har sett før. Fargevalget er etter min mening 1001/123-spill på tidlig 2000-tall. Minions er corny og kanskje enda mer corny å ha en stor gul jævel på "Kontakt oss" siden.
Hva med rettskriving og stavekontroll på vitsene?

I tillegg har en del av de håpløs oppbygging av poenget. Dvs potensialet i vitsen er der, men den blir lagt frem dårlig og da forsvinner humoren på veien.

"En kveld kikk faren forbi sønnens rom og"
"Faren syntes de4t var veldig merkelig"
"Det skal bygges tre galehus i Norden: et i Norge, et i Danmark og tak over Sverige."
"Hvorfor vil du bruke så mye penger på å sende din man hjem"
Oi... Skrivefeil burde jeg unngå ja. Tatt med buksa nede der. Jeg tror jeg har plukket opp essensen av hva som blir sagt her, og vil forsøke å finne en måte å bruke det til noe vettugt.

Tusen takk til alle som tok seg tid til å svare! Det er kjempenyttig, selv om det gjorde litt vondt i ett pappahjerte når hjertebarnet får litt juling
Sist endret av Jakbaehl; 8. februar 2016 kl. 11:34.
Jeg følte jeg var kommet inn på noe reklame-ræl da jeg klikka inn på sida di. Fikk pop-up angst. Klikket meg umiddelbart ut igjen på rent innstinkt.
HM. Det skal ikke være noen popups, etter hva jeg veit. Hva poppet opp? Jeg kan ikke fordra popups selv....
Sitat av Jakbaehl Vis innlegg
...selv om det gjorde litt vondt i ett pappahjerte når hjertebarnet får litt juling
Vis hele sitatet...
Akkurat dét må du regne med når du stiller deg såpass laglig til for hugg. Kudos for riktig holdning.

PS. "Ett" brukes kun når du skal presisere at det er én ting det er snakk om, ellers skal det stå "et". Viser til nomores post. Ville bare nevne det siden dette åpenbart ikke var snakk om skrivefeil, men en iboende språkfeil.
Sitat av Jakbaehl Vis innlegg
HM. Det skal ikke være noen popups, etter hva jeg veit. Hva poppet opp? Jeg kan ikke fordra popups selv....
Vis hele sitatet...
Poenget er at alle varsellamper om at dette er en typiske pop-up-side blinket for full pupp. Personlig fikk jeg sterke reklame-vibber av layouten på sida di. Og klikket meg umiddelbart ut igjen (på rent innstinkt). Jeg tipper mange føler som meg - og rett og slett ikke orker den reklame-aktige designen.
Jeg trenger antakelig å tenke nøye igjennom dette. Faktum er at, med unntak av topbanneret, så må du en full page down (i 1920x1080 oppløsning) før neste reklame kommer. Da leser jeg ut fra det du sier at siden i seg selv ser ut som det er reklame, altså innholdet med vitser og bilder?
Var også ganske plagsomt å bla igjennom bildene. Noen havnet på toppen, hvor de skulle være. Over en viss bredde så havnet de nederst. Siden har altså ett krav til minstebredde, og det merkes fort og skremmer bla meg bort.

Ser og at mye av reklamen glir inn i selve siden. Godt over 50% av venstre side er reklame, i tillegg til toppbanneren og flere bannere innimellom listene.

Lyser dessverre reklameside
Ja, siden har reklame, og det kommer den nok til å fortsette med. Det betaler serverleien. Tro meg, det er ikke noe jeg blir rik på....

Jeg må få til en måte å tone ned reklamepreget, så mye forstår jeg. Det har faktisk aldri slått meg at den virket så reklametung.
Hva er formålet med siden egentlig? Dvs hvorfor driver du siden?
Har du sett på hva slags brukere som skaper bounceraten? Noe som er litt "inn" om dagen blant spammere er jo "referral spam" hvor manipulerer google analytics til å tro at du har flere besøk enn det du har, i håp om at du skal trykke på domenene deres. Disse hitsa gir som regel 100% bounce-rate.
Det skal jeg jammen forsøke å sjekke opp. Tak for tipset! Når det gjelder hva jeg vil med siden. Vel, som sagt, jeg har drevet siden i vel 15 år. Då dette er ikke, som noen trodde lenger opp, en get rich quick plan. Jeg startet den som en spill/humor side, med mindre og mindre trykk på spill delen. Det kommer til å falle helt ut. Jeg ønsker å drive en levende nettside, med masse toveiskommunikasjon. Jeg hadde både chat og forum før, men de må begge øde. Så istedet for å ha forum med to innlegg, så fjernet jeg det. Netfun er et hobbyprosjekt, har aldri vært noe jeg planla å drive på heltid.

Fikk ikke redigert innlegget. skreiv på mobil, så det ble bare tøys. Ny versjon under.

Det skal jeg jammen forsøke å sjekke opp. Takk for tipset! Når det gjelder hva jeg vil med siden. Vel, som sagt, jeg har drevet siden i vel 15 år. Så dette er ikke, som noen trodde lenger opp, en «get rich quick» plan. Jeg startet den som en spill/humor side, med mindre og mindre trykk på spill delen. Det kommer til å falle helt ut.

Jeg ønsker å drive en levende nettside, med masse toveiskommunikasjon. Jeg hadde både chat og forum før, men de lå begge øde. Så istedet for å ha forum med to innlegg, så fjernet jeg det. Netfun er et hobbyprosjekt, har aldri vært noe jeg planla å drive på heltid.
Sist endret av Jakbaehl; 8. februar 2016 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Synes det så vesentlig bedre ut på mobil enn på PC.
Siden var nok mer aktuell før enn nå, nå flyter det over av vitser i sosiale medier.

Du bør se på mulighetene for integrering med sosiale medier. Mulighet til å dele vitser på Facebook og en Facebook-side hvor du jevnlig poster nye vitser med link til websiden kan også være en ide.
Har du vurdert å implementere dele-knapper for facebook og andre sosiale plattformer? Det vil jo kunne generere mye mer trafikk. Dessuten tror jeg folk har lettere for å bla gjennom innhold når de havner midt oppi det, enn når de må navigere seg inn fra en forside som man ikke helt vet hva man synes om.

Kanskje også vurdere å opprette en seksjon for litt drøyere humor? Internetthumor har få grenser og tabuer. Siden din virker litt bestemoraktig, for å si det på den måten. Jeg har jo ikke sett over alt, så det kan hende jeg tar feil, men det er mitt førsteinntrykk.

Jeg ser grovis-seksjonen, men blondinevitser er ikke helt det jeg tenker på.
Sist endret av mentalmelt; 8. februar 2016 kl. 23:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg får litt den samme følelsen som når jeg tykker meg inn her: http://www.lingscars.com/. Lag det oversiktlig, lite knapper og styr er populært. En oversiktlig liste over forskjellige kategorier, og i hver kategori kan du oversiktlig se begynnelsen på en rekke vitser samt overskriften. Når man leser en vits, altså åpner den legger du inn en funksjon for å dele på facebook, kommentere, og kanskje like. Like-funksjonen vil legge den lenger mot toppen. Deretter kan du så enten navigere deg ut og se på overskriftene igjen, eller trykke på neste, eller trykke på tilfeldig vits. Det er hva jeg ville likt. Bare et tips. Lykke til. Ikke lag noe masete.
Siden har både del på facebook/twitter/G+ og følg oss på facebook/twitter/G+. Dette er tydeligvis alt for dårlig merket.
Har facebookside: G+ side: og twitter:

Alle disse oppdateres daglig.
Når det gjelder vitser, så leser jeg ut av kommentarene at jeg bør våge å gå enda hardere ut. Grovere vitser, og mer på kanten humor.

Design: Tone ned, og forsøke å finne et roligere uttrykk, gjerne noe mer moderne.

Reklamer. Jeg har fjernet alle Google reklamer. De som er betalt for (tekstlenker) må få bli (PS: Mange av lenkene er ikke betalte reklamer, men lenker til andre nettsteder)

Og til sist: Å samenlikne netfun.no med http://www.lingscars.com/ syntes jeg ikke var helt rettferdig
Sist endret av Jakbaehl; 9. februar 2016 kl. 07:26.
Sitat av Jakbaehl Vis innlegg
Siden har både del på facebook/twitter/G+
Vis hele sitatet...
Hvor da? Jeg har ikke sett det noen steder.
Del på venstre side, følg på høyre side. Men jeg forstår nå at det er alt for usynlig. Jeg må gjøre det bedre...http://www.netfun.no/_img/screen.jpg Disse er på alle sider.
Rent intuitivt, de knappene trodde eg var til for å dele _siden_, ikke vitsen.

Knapper/funksjoner som følger med uansett hvor en er på siden knyttes ofte opp mot hele siden og ikke bare den ene tingen du er inne på. De fleste er blitt vant med at skal man dele den ene vitsen, filmen, bilde eller artikkel så ligger knappene for dette i selve artikkelen.

Folk er rare sånn
Jepp, jeg er enig. Jeg må ha mye bedre muligheter for sosial deling.
Jeg synes det er ganske kleint når du prøver å være morsom og kommenterer alt du legger ut på norsk.

Bare det gjorde at jeg klikket meg til en annen side.
Tough crowd? Det er internett..
Sist endret av Pope; 9. februar 2016 kl. 08:14.
Jeg ba om meninger, og da får jeg ta det sure med det søte. Det var en eneste grunn til at jeg valgte å be freak forum om tilbakemeldinger, og det var at jeg visste at det er mange unge mennesker som ikke var redde for å si sin mening. Jeg regnet med at det kom til å bli tøft, men jeg ønsker å lage en bedre og mer interessant side, og da måtte jeg fjerne meg fra ja menneskene.
Sjekk også opp i responsive design på bildene. Dersom bildene er over en viss bredde og skjermen en viss størrelse så vil bildet havne helt nederst på siden. Blar man seg igjennom flere bilder blir dette til slutt veldig håpløst.
@nomore.
Ja, jeg så at det var en rar reaksjon der.
Jeg har optimalisert for desktop og mobil. Ikke pad. Det er i det segmentet mellom desktop og mobil at det skjer noe rart. Jeg må gå igjennom koden, men jeg antar at det er en minstestørrelse på bildet som lager krøllet. Mao, enten lage pad versjon, eller utløse mobilversjon tidligere...
Eg får problemet på desktop
Hah. Det var rart :P
Fattigmannsblod;
Underklass's Avatar
Beklager, men jeg er dessverre nødt til å fortelle hva jeg også tenker. Jeg støtter meg på de andres mening om utseendet. Jeg får dessverre ikke interesse av å lese videre der.

Men en annen ting: jeg tror egentlig ikke folk er så interessert i egne vitse-nettsteder lengre. Skyt meg gjerne om jeg tar feil, men det er bare hva jeg tenker og tror. Jeg får mine beste vitser servert rett i nyhets feeden på facebook, og behøver derfor ikke oppsøke andre steder for å finne en god latter. Vitsene finner meg, og slik tror jeg det er for mange.
Sitat av Jakbaehl Vis innlegg
Hah. Det var rart :P
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke. Mobil, nettbrett, desktop eller laptop... det er må være uvesentlig for deg. Hvilken oppløsning har folk? Alt mellom himmel og jord.

Designet ditt må være responsivt. Dvs tilpasse seg størrelsen på skjermen til den besøkende, uansett hvilken størrelse det skulle måtte være.
Det kan godt være at det ikke er så mange som leser vitsenetsteder lenger, men når jeg bruker Googles verktøy over søk på ordet vitser, så er det i underkant av 30000 søk pr mnd. Så det er ikke et dødt marked.

Det er i tillegg det jeg har lyst til å drive med, men jeg hadde gjerne sett at arbeidet resulterte i mer besøk. De vitsenettstedene som kommer på de par tre første søkesidene synes ikke jeg (alt er selvfølgelig subjektivt) at de heller er spesielt bra....

@nomore:
Ja, du har rett i det, men samtidig er det begrenset med hvor mange resurser jeg kan legge i det. Alt skal oppdateres og vedlikeholdes.

Jeg så på mine søkeresultater at pad var veldig lite brukt på mine sider, og utelot dermed det i kodingen. Hvorfor du får feil bildeplassering på desktop størrelse er et for meg, inntil nå, helt ukjent problem. Kunne du lage en skjermdump? Hvis du gidder?
Sist endret av Jakbaehl; 9. februar 2016 kl. 10:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du skal ikke måtte legge ressurser i forskjellige skjermstørrelser når du har laget ett design som er responsivt. Innholdet vil da tilpasse seg skjermstørrelsen uavhengig av hvor liten eller stor den er, og da vil siden både fungere bra på mobil, nettbrett, laptop og desktop med x-antall variasjoner av skjermstørrelser.

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=12461&stc=1&d=1455011644

http://freak.no/forum/attachment.php?attachmentid=12462&stc=1&d=1455011679
Sitat av Jakbaehl Vis innlegg
Del på venstre side, følg på høyre side. Men jeg forstår nå at det er alt for usynlig. Jeg må gjøre det bedre...http://www.netfun.no/_img/screen.jpg Disse er på alle sider.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte på deling av enkelte vitser og bilder. Altså som integreres i FB. Det kom nok ikke helt klart frem fra min side. Jeg la merke til knappene på høyre og venstre side, de var synlige nok de.
Sist endret av mentalmelt; 9. februar 2016 kl. 10:58.
@nomore
Dette er litt utenfor det opprinnelige spørsmålet, men jeg tenkte jeg ville ta det for meg allikevel.

Jeg bruker Media Query for mitt design, som faktisk ER responsivt, noe du vil se hvis du løser nettleservinduet ditt, og justerer størrelsen på det. Etter mitt vitende (kan selvfølgelig ha feil) så finnes det ikke en "magic bullet" som dekker alle oppløsninger. Ved hjelp av media queries (http://www.w3schools.com/cssref/css3_pr_mediaquery.asp) setter du opp alt etter hvor mange oppløsninger du vil at den responsive designen skal takle. Kommer det noen med oppløsning mindre en 480px, vel bruk denne CSS, kommer noen med oppløsning mellom 480 og 800 bruk denne css osv. Det vil da si at for hver oppløsning du bestemmer deg for, må du lage et alternativt CSS design av siden. Denne teknikken er mye brukt i bootstraps som er mye brukt i disse dager. Dere må gjerne korrigere meg hvis jeg har feil, men dette er kanskje en diskusjon for en annen tråd?

Jeg er fortsatt veldig usikker på hvorfor dette skjer på din skjerm. Hva skjermoppløsning har du?

@mentalmelt
Jepp, jeg ser hva du sier, og det er en god ide. Det havner på fremdriftsplanen!

@underclass
Takk for tipset! Men SEO var ikke en del av problemet mitt. Jeg scorer ikke så bra på vitser, men jobber med saken. groviser derimot kommer opp på 8-9 plass i skrivende stund.
Sist endret av Jakbaehl; 9. februar 2016 kl. 11:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Folk har allerede sagt det som er å si om designet, så det lar jeg være. Har du vurdert å tillate brukeropplastninger (sammen med ett system som sorterer på votes)? Jeg ser at du har "Send oss en" hvor man kan sende e-post, men det er ikke noe jeg hadde giddet i hvertfall. Og kanskje gå helnorsk? For jeg ser ingen grunn til å bruke din side når det er mange konkurrenter som tilbyr engelsk innhold. Og også en "Se alt" knapp eller noe? Når jeg browser humorsider så skiller jeg ikke på vitser og humorbilder, jeg vil bare bli underholdt. Jeg ville også vært mer interessert om du hadde kommentarfelt, nå så bare scroller man forbi bildene/vitsene i stillhet, og om man har en vittig kommentar til vitsen må man nesten samle sammen en gruppe og sitte å browse sammen.
Tusen takk til alle som tok seg tid til å være med på denne diskusjonen! Jeg har lært masse, og fått mange gode innspill. Håper det hever hjemmesia mi et hakk eller to!