Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1861
beklager for så dum tråd.
Men lurer på om jeg trenger og vise pass/bankkort om jeg skal til finland?
Har ikke fått skaffet meg nytt pass enda og vil gjerne reise denne helgen fant litt på google men var mye fram og tilbake noen som vet om jeg trenger pass/id?
glemte og skrive jeg skal fly
Sist endret av ShabbRanks; 21. januar 2016 kl. 18:19.
Kommer an på selskapet du skal med. Jeg har vært i finland x antall ganger, med bil, men har aldri vist ID der.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Kommer an på selskapet du skal med. Jeg har vært i finland x antall ganger, med bil, men har aldri vist ID der.
Vis hele sitatet...
Er sas jeg skal fly med, har bare lest at noen må vise id når de skal inn dit og noen ikke? Så begynner og lure litt selv.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sånn rent juridisk kan du bare peise over grensen som du vil uten pass, ettersom Finland er en del av Schengen, men mange flyselskap krever at du har pass for å reise likevel.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Sånn rent juridisk kan du bare peise over grensen som du vil uten pass, ettersom Finland er en del av Schengen, men mange flyselskap krever at du har pass for å reise likevel.
Vis hele sitatet...
Ja det er det da..
rekker ikke skaffe pass i tide heller, så får bare styre med dem vist dem spørr om pass.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Siden Finland er med i Schengen har du ikke passplikt når du krysser grensa.
Men siden du er i Schengen har du plikt til å vise internasjonalt gyldig legitimasjon hvis det skulle være noe/du blir stoppet. Et slikt er f eks pass.

Flyselskaper, ferjeselskaper og buss-selskaper kan operere med egne regler for ombordsstiging.
Sitat av bakkus Vis innlegg
Siden Finland er med i Schengen har du ikke passplikt når du krysser grensa.
Men siden du er i Schengen har du plikt til å vise internasjonalt gyldig legitimasjon hvis det skulle være noe/du blir stoppet. Et slikt er f eks pass.

Flyselskaper, ferjeselskaper og buss-selskaper kan operere med egne regler for ombordsstiging.
Vis hele sitatet...
mhm.
Er som sagt blir litt skeptisk siden jeg alerede har bestilt flyturen og har noe greier å gjøre der. Men kan jo bare prøve å dra og sjekke om alt går greit.
Stikk på politistasjon og skaff deg nødpass
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Stikk på politistasjon og skaff deg nødpass
Vis hele sitatet...
Må først gå der så få fornyet passet mitt, så spørre om nødpass en dag senere?
Drar tidlig i morgen og da blir det litt vanskelig.
De skaffer deg nødpass iløpet av en time.

Da har du i allefall ett pass, hvis ikke du gjør det kan du risikere og stå igjen på flyplassen og vinke goodbye til flyet
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
De skaffer deg nødpass iløpet av en time.

Da har du i allefall ett pass, hvis ikke du gjør det kan du risikere og stå igjen på flyplassen og vinke goodbye til flyet
Vis hele sitatet...
Vel var ikke sånn når jeg skulle fly til tyrkia for noen år tilbake, måtte vente minst 1 dag for å få mitt nødpass da. Men for bare håpe på det beste siden jeg ikke har tid til og skaffe nødpass i morgen for evt. dra dit en annen gang.
Sist endret av ShabbRanks; 21. januar 2016 kl. 20:06.
Jeg har ordna nødpass på gardemoen engang, kosta en liten formue men jeg kom meg til tyrkia jeg også med resten av gjengen
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Jeg har ordna nødpass på gardemoen engang, kosta en liten formue men jeg kom meg til tyrkia jeg også med resten av gjengen
Vis hele sitatet...
å? viste ikke man kunne gjøre det der.

Schengensamarbeidet innebærer at det ikke lenger er personkontroll/ passkontroll på grensene mellom Schengenstatene. Retten til fri reise gjelder for alle som har lovlig opphold i et Schengenland, både Schengenborgere og tredjelandsborgere som har kommet lovlig inn i ett Schengenland.
Leste dette på politi.no, så har jeg tid skaffer sikkert nødpass els i morgen i tilfelle.
Sist endret av ShabbRanks; 21. januar 2016 kl. 20:12.
Sitat av gotta_love_dmt Vis innlegg
Google nødpass og der du skal fly ifra

http://www.gardermoen.no/flyplassen/...masjon/ndpass/
Vis hele sitatet...
Dersom noen mangler pass, må søknad om ordinært pass fremsettes.
Mangler jo pass akk nå, har ikke tid til og reise til oslo politi els så skaffe nødpass på gardemoen for det vil ta litt tid.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kvifor drar folk inn Schengen? Finland er med i den den nordiske passunionen, som er langt meir liberal på papirer enn Schengen.

I Schengen-land er pass og sjømannsbok einaste gyldige ID-papirer for nordmenn, så der er det de jure passplikt fortsatt, sjølv om det de facto ikkje vert praktiskert. I den nordiske passunionen er det de jure ikkje passplikt.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Og som vanlig kunne hele tråden ha løst seg med en kjapp telefon til reiseselskapet OP skal bruke.
"Øko-Terrorist"
Sitat av bakkus Vis innlegg
Og som vanlig kunne hele tråden ha løst seg med en kjapp telefon til reiseselskapet OP skal bruke.
Vis hele sitatet...
Bruker folk fortsatt reiseselskap?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av tr80r Vis innlegg
Bruker folk fortsatt reiseselskap?
Vis hele sitatet...
Muligens feil uttrykk.
Flyselskap/fergeselskap/buss-selskap.