Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 7771
Noen med kvalifiserte meninger om hvilken boligavstand man burde bekymre seg for høyspentlinjer ?

(aner ikke strømføringen, det er kanskje mulig å finne ut denne?)

Fant mange mindre kvalifiserte svar på kvinneguiden etc...
For å bygge, og iallfall forsikre, så må huset vere minst 6 meter frå høgspenten.
Er det eg har erfart.
Tror jeg leste at for å være "sikker" avstand unna burde man bo 200-250m unna.

Tok sånn 2 sec på google å finne igjen en kilde:

http://www.dagensmedisin.no/artikler...pentledninger/
http://i.imgur.com/YObPUdH.png

Les på oppdatert informasjon om dette, da det forskes på dette en god del.
Sist endret av HwT; 28. juli 2015 kl. 02:15.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Med mindre du faktisk tar på de, så har du nok lite eller ingenting å frykte. Dette er sagt med den "ømfintligheten" jeg tror du snakker om, i betraktning.
Sist endret av m0b; 28. juli 2015 kl. 02:16.
Sitat av HwT Vis innlegg
http://i.imgur.com/YObPUdH.png

Les på oppdatert informasjon om dette, da det forskes på dette en god del.
Vis hele sitatet...
Dette gir en doblet risiko for leukemi (antar det er der grenserverdien er hentet fra).

Det betyr at du øker sjansen for blodkreft med omtrent 0,02%. Ikke noe jeg ville plassert huset mitt etter.


Dersom huset er bygget lovlig har du ingenting å bekymre deg over.

EDIT: 0,02% pr år, var litt kjapp i innhenting av tallgrunnlag.
Sist endret av Tøffetom; 28. juli 2015 kl. 02:25.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette gir en doblet risiko for leukemi (antar det er der grenserverdien er hentet fra).

Det betyr at du øker sjansen for blodkreft med omtrent 0,02%. Ikke noe jeg ville plassert huset mitt etter.


Dersom huset er bygget lovlig har du ingenting å bekymre deg over.

EDIT: 0,02% pr år, var litt kjapp i innhenting av tallgrunnlag.
Vis hele sitatet...
Godt mulig, men dette er noe av det jeg må forholde meg til når jeg instalerer trafokiosker i kontorbygg/næringsbygg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Dette gir en doblet risiko for leukemi (antar det er der grenserverdien er hentet fra).

Det betyr at du øker sjansen for blodkreft med omtrent 0,02%. Ikke noe jeg ville plassert huset mitt etter.


Dersom huset er bygget lovlig har du ingenting å bekymre deg over.

EDIT: 0,02% pr år, var litt kjapp i innhenting av tallgrunnlag.
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette?
Det har vært mye synsing og spekulasjoner om dette de siste årene, men lite fakta og afaik ingen konkrete bevis for årsakssammenheng. Dersom de har funnet noe mer ville det være interessant å lese.
Finnes det egentlig bevis på, at å oppholde seg på steder med store magnetfelt er skadelig på noe som helst vis?
Den tabellen HwT delte (som han eller henne ikke delte url til nettsted på), kommer fra Imgur, er det noe å stole på? Og jeg vet selvsagt, at desto høyere spenning og strøm, desto høyere blir magnetfeltet. Men etter det jeg har skjønt, har en ikke funnet skadeeffekter av høye magnetdelt, hvis en ikke har pacemaker eller en annen elektronisk duppeditt i hjernen eller noe annet livsviktig.

For å være ærlig, jeg tror det er MYE annet i samfunnet vi heller bør være redd enn noe høyspentmaster!..
Sitat av valle_vendetta Vis innlegg
Noen med kvalifiserte meninger om hvilken boligavstand man burde bekymre seg for høyspentlinjer ?

(aner ikke strømføringen, det er kanskje mulig å finne ut denne?)

Fant mange mindre kvalifiserte svar på kvinneguiden etc...
Vis hele sitatet...

Det er nok en grunn til at er vanskelig å selge tomter kloss på høyspenten. Jeg tenker at en gjør jo ellers nok helseskadelige ting, en trenger ikke bosette seg i en bolig der en får økt sjanse for kreft. Ja selvsagt er det mye annet - men velger heller å røke litt nå og da, kose meg med alkohol og spise fet mat. Jeg trenger ikke ta den helt ut og bo ved en høyspentmast.

Jeg ville nok ikke bosatt meg nærmere enn 200-300 meter.
Sist endret av frtoretang; 28. juli 2015 kl. 15:05.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er nok en grunn til at er vanskelig å selge tomter kloss på høyspenten. Jeg tenker at en gjør jo ellers nok helseskadelige ting, en trenger ikke bosette seg i en bolig der en får økt sjanse for kreft. Ja selvsagt er det mye annet - men velger heller å røke litt nå og da, kose meg med alkohol og spise fet mat. Jeg trenger ikke ta den helt ut og bo ved en høyspentmast.

Jeg ville nok ikke bosatt meg nærmere enn 200-300 meter.
Vis hele sitatet...
Men akkurat hva er det med disse høyspentlinjene som kan gi kreft? Hvorfor har ikke da høyspentarbeidere da kreft i hytt og pine, da en del av dem henger og dingler i en leder på bortimot 500 000 V?!?
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Finnes det egentlig bevis på, at å oppholde seg på steder med store magnetfelt er skadelig på noe som helst vis?
Den tabellen HwT delte (som han eller henne ikke delte url til nettsted på), kommer fra Imgur, er det noe å stole på? Og jeg vet selvsagt, at desto høyere spenning og strøm, desto høyere blir magnetfeltet. Men etter det jeg har skjønt, har en ikke funnet skadeeffekter av høye magnetdelt, hvis en ikke har pacemaker eller en annen elektronisk duppeditt i hjernen eller noe annet livsviktig.

For å være ærlig, jeg tror det er MYE annet i samfunnet vi heller bør være redd enn noe høyspentmaster!..
Vis hele sitatet...
Tabell tatt i fra Statens Strålevern
Jeg forstår godt engstelsen til enkelte når det kommer til kraftlinjer. Når man står under de store, ruvende mastene. Kanskje med litt regn på toppen, kan man høre knitringen i ledningene og det er lett å tenke at dette ikke er sunt.

Men som tabellen viser og fysikken beviser er at spenningen har ingenting å si for magnetfeltstyrken, kun strømmen. Siden strømmen i en høyspent ikke er så stor (høyest mulig spenning og lavest mulig strøm er en forutsetning for minst mulig tap) er ikke verdiene så alt for store. Så det å ha et hus som er i nærheten av en høyspent burde ikke være noe problem, med tanke på alle de andre gjenstandene vi omgir oss med. Heldigvis avtar også feltstyrken med kvadratet av avstanden også!

Jeg sier ikke at det er ufarlig, men hvis det er farlig så må vi da verdiene for det de er. Da kan vi ikke klage over kraftlinjer på 65m avstand. Det blir bare tull når jordas eget magnetfeltstyrke er mye større.

[tabellen er hentet fra et strålevernshefte fra Statens Strålevern]
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Men akkurat hva er det med disse høyspentlinjene som kan gi kreft? Hvorfor har ikke da høyspentarbeidere da kreft i hytt og pine, da en del av dem henger og dingler i en leder på bortimot 500 000 V?!?
Vis hele sitatet...

For det første kan det godt være at høyspentarbeidere er overrepresentert på kraftstatistikken. Det har jeg aldri sjekket og kanskje ikke legene heller.

Men det er nok en forskjell på å henge under mastene noen timer om dagen og å bo rett under i årevis. De som jobber med høyspent henger jo ikke i mastene 8 timer om dagen. Det er jo transport ut til mastene, etc som tar betydelig tid.

Jeg så en dokumentar for et par år siden fra USA. De tomtene som lå langs eller nær høyspentlinjer var for fattigfolket, skoler, og andre som ikke hadde budsjett til å kjøpe noe bedre. De hadde tallmateriale på kreft, og som tøffetom sier så var blodkreft høyt representert. Men også andre kreft typer.

Den er sikkert på youtube..

Fant ikke den dokumentaren jeg så, så her en annen om emnet.

https://www.youtube.com/watch?v=HYqOVoaUVWM

Ifølge denne så er det dobbelt så stor sjanse for at barn som bor nær høyspent får luekemi. Det er ikke noe jeg ønsker mine barn skal utsettes for.
Sist endret av frtoretang; 28. juli 2015 kl. 18:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
For det første kan det godt være at høyspentarbeidere er overrepresentert på kraftstatistikken. Det har jeg aldri sjekket og kanskje ikke legene heller.
Vis hele sitatet...
Det er sjekka, og det ser ikkje ut til å vere veldig farlig. Problemet er imidlertid at det er mange studier som spriker litt, og risikoen generelt er liten.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men det er nok en forskjell på å henge under mastene noen timer om dagen og å bo rett under i årevis. De som jobber med høyspent henger jo ikke i mastene 8 timer om dagen. Det er jo transport ut til mastene, etc som tar betydelig tid.
Vis hele sitatet...
Feltstyrken avtar med kvadratet av avstanden. Det vil sei at du får langt sterkare eksponering av å jobbe nær (elektro)magnetiske felt, enn å bu relativt langt unna dei. Mastene på høge spenningsnivå er ganske høge, så allereie der har du fort 10-20m avstand.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg så en dokumentar for et par år siden fra USA. De tomtene som lå langs eller nær høyspentlinjer var for fattigfolket, skoler, og andre som ikke hadde budsjett til å kjøpe noe bedre. De hadde tallmateriale på kreft, og som tøffetom sier så var blodkreft høyt representert. Men også andre kreft typer.
Vis hele sitatet...
Skal vi sjå...

for det første er det stor motstand mot kraftlinjer i boligområder, fordi dei ser stygge ut, og fordi folk oppfatter dei som uønska. NIMBY er bra stikkord her. Det er gjerne lettare å settje det opp i slumbydelar enn rike bydelar.

For det andre er det å vere fattig ganske god indikator på andre helseproblemer, og det er meir sannsynleg at du t.d. røyker. Og over viste eg til ein studie som ikkje fann samanheng mellom magnetfelt og leukemi. Så utan at det er kontrollert for andre kreftfarer så er ein slik påstått korrelasjon verdilaus for å fastslå årsakssamanheng.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ifølge denne så er det dobbelt så stor sjanse for at barn som bor nær høyspent får luekemi. Det er ikke noe jeg ønsker mine barn skal utsettes for.
Vis hele sitatet...
Relative tal er vanskeleg. Liten risiko multiplisert med to er fortsatt liten risiko. Det er mange andre kreftfaktorer eg ville brydd meg om før noko slikt, t.d. benzen som du vert utsett for når du fyller bensin på bilen.
Sist endret av vidarlo; 28. juli 2015 kl. 18:33.
Kan jeg bare påpeke at det er veldig teit å bare anta at noe er har kilder også si at andre må finne dem. Når man prøver å argumentere for/mot noe, så er det din jobb, ikke alle andres jobb å støtte opp argumentet/argumentene.

Edit,
On-topic: bodd ca 100 meter fra en kraft linje omtrent hele livet, aldri tatt noe skade av det hittil, med mindre du regner ekstra utsatt for mygg/veps-stikk som et symptom, ja veldig anekdotisk.
Sist endret av Ekvivokk; 28. juli 2015 kl. 18:41.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Men det er nok en forskjell på å henge under mastene noen timer om dagen og å bo rett under i årevis. De som jobber med høyspent henger jo ikke i mastene 8 timer om dagen.
Vis hele sitatet...
Så du mener en som bor 100 m unna ei høyspenlinje, får mere "magnetstråling" enn denne karen?

Husk at energien vil bli strålt ut i 360 grader rundt lederen. Hvis vi sier lederen har en utstrålt effekt på Z J.

Hvis du ligger på denne tråden, så kan vi si at du i gjennomsnitt dekker 180 grader. Dermed vil hvert målte sted på kroppen i gjennomsnitt få Z/2 J i strålingsenergi. Hvis du ligger på bakken rett under høyspentlinja, og den er 20 m opp, og vi sier din kroppsbredde er 1 m. Da er denne energien Z J fordelt på omkretsen, som er på 125,6 m. Og med en kroppsbredde på 1 m, vil da kroppen din da få Z/125,6 J. Altså personen 20 m unna, må eksponeres 62,8 ganger (125,6/2) lengre, enn en som ligger oppå linja, får å få samme energidose. Ser du mønstret?
Sitat av zlagther Vis innlegg
Kan jeg bare påpeke at det er veldig teit å bare anta at noe er har kilder også si at andre må finne dem. Når man prøver å argumentere for/mot noe, så er det din jobb, ikke alle andres jobb å støtte opp argumentet/argumentene.

Edit,
On-topic: bodd ca 100 meter fra en kraft linje omtrent hele livet, aldri tatt noe skade av det hittil, med mindre du regner ekstra utsatt for mygg/veps-stikk som et symptom, ja veldig anekdotisk.
Vis hele sitatet...

Vel jeg fant videoen, men jeg har ikke lett etter dokumentasjon. Der står du og alle fritt til å hente det inn om dere føler for det.

Jeg baserer mine uttalelser først og fremst med bakgrunn i lavere tomtepriser. Er noe billig så er det ofte en grunn til det. Dessuten er det jo estetisk skrekkelig å ha monstermaster rutt utenfor vinduene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jeg baserer mine uttalelser først og fremst med bakgrunn i lavere tomtepriser. Er noe billig så er det ofte en grunn til det. Dessuten er det jo estetisk skrekkelig å ha monstermaster rutt utenfor vinduene.
Vis hele sitatet...
Kanskje billegare tomtepriser bygger på at folk tar feil, og at dei verdset estetikk - samt at det stort sett ikkje vert bygd dei store overføringslinjene i tettbygd strøk? Vanlege distribusjoonslinjer er jo stortsett relativt små 22kV-linjer, ofte forlagt i kabel.

Så logikken din har så mange feilkjelder at det er ikkje morsomt ein gong.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Finnes det egentlig bevis på, at å oppholde seg på steder med store magnetfelt er skadelig på noe som helst vis?
Vis hele sitatet...
Tja, hvis feltene blir sterke nok, så vil jo noe skje før eller siden. Hvis du skulle oppholde deg i magnetfelt på noen gigatesla vil for eksempel alle hydrogenatomene i kroppen din rives løs og danne en slags spaghettilignende klase av løsrevne atomer. Jeg vet ikke akkurat hva det vil gjøre med kroppen din, men sunt er det neppe. Man bør her nevne at det sterkeste kontinuerlige magnetfeltet man har på kloden per dags dato ligger på 45T, så for å oppleve slike eksotiske tilstander som det overnevnte må du besøke en nøytronstjerne - og da har du andre problemer å forholde deg til.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
For å være ærlig, jeg tror det er MYE annet i samfunnet vi heller bør være redd enn noe høyspentmaster!..
Vis hele sitatet...
Word. Bare synd at mennesker suger på risikovurdering.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er nok en grunn til at er vanskelig å selge tomter kloss på høyspenten.
Vis hele sitatet...
Som nevnt av andre - høyspentmaster er stygge og bråkete, og folk er irrasjonelle. De trenger ikke å være farlige for å skremme vekk kjøperne.

Sitat av HwT Vis innlegg
Tabell tatt i fra Statens Strålevern
Vis hele sitatet...
Fra artikkelen: "Grenseverdien for befolkningen er 200 uT. Verdien er satt langt lavere enn de laveste nivåene hvor det kan måles effekter på kroppen."
At Statens Strålevern setter en grense på random betyr bare at de el-overfølsomme har laget nok leven til at de må vise media at de 'gjør noe' for å slippe å få unødvendig tyn. Det betyr ikke at magnetfelt er skadelige.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Feltstyrken avtar med kvadratet av avstanden. Det vil sei at du får langt sterkare eksponering av å jobbe nær (elektro)magnetiske felt, enn å bu relativt langt unna dei. Mastene på høge spenningsnivå er ganske høge, så allereie der har du fort 10-20m avstand.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke regna på det, men av dette følger det vel ganske naturlig at du opplever større feltstyrker ved å oppholde deg tett på elektrisk utstyr også? F.eks å ha en klokkeradio på nattbordet eller sitte foran en datamaskin hele dagen og lignende?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Tja, hvis feltene blir sterke nok, så vil jo noe skje før eller siden. Hvis du skulle oppholde deg i magnetfelt på noen gigatesla vil for eksempel alle hydrogenatomene i kroppen din rives løs og danne en slags spaghettilignende klase av løsrevne atomer. Jeg vet ikke akkurat hva det vil gjøre med kroppen din, men sunt er det neppe. Man bør her nevne at det sterkeste kontinuerlige magnetfeltet man har på kloden per dags dato ligger på 45T, så for å oppleve slike eksotiske tilstander som det overnevnte må du besøke en nøytronstjerne - og da har du andre problemer å forholde deg til.
Vis hele sitatet...
Betviler ikke! Men jeg tror neppe dette er en problemstilling, jeg kommer til å komme borti i fremtiden!

Tror også jeg kommer til å dø av gravitasjonen og/eller røntgen- når en kommer nær ei nøytronstjerne. Atomene kollapser, så ett proton og ett elektron blir ett nøytron. Og så blir nøytronene, som engang var meg, gnidd utover nøytronstjerna i et jevnt tykt lag av garvitasjonen. Men når jeg treffer overflata, så vil det antageligvis også smelle verre en verdens atomvåpenarsenal. Snakke om å gå med stil!..
Men dog, aner ikke hva som kverker meg først...