Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5273
Liker å gi KP
Grisefett's Avatar
HallO! Dette er min andre tråd denne dagen, nytt problem dukket opp!
Installerte GNOME 3 på min arch linux! Jeg kjørte kommandoen systemctl enable gdm service i håp om at Gnome skal boote opp automagisk hver gang pcen startes. Når jeg starter pcen nå går alt i oppstarten normalt helt til jeg kommer til punktet" reached target network" da blir er det bare dette teget: _ som står og blinker! Vet noen hvordan jeg avbryter oppstarten og kjører kommandoen systemctl disenable gdm for å få slått dette av? Eller en løsning sånn at jeg kan kjøre Gnome?
▼ ... over en måned senere ... ▼
arch brukere bruker .xinitrc her er min

#!/bin/sh

##
# ~/.xinitrc
#
# Executed by startx (run your window manager from here)
#

## Ensure that the D-Bus Communication System is running properly to fix
## File management, authentication, and other essential system processes

if which dbus-launch >/dev/null && test -z "$DBUS_SESSION_BUS_ADDRESS"; then
eval "$(dbus-launch --sh-syntax --exit-with-session)"
fi


## Ensure that GTK themes are applied uniformly in the Desktop Environment

export GTK2_RC_FILES="$HOME/.gtkrc-2.0"


## Where the default Home folders have not already been created, generate them

if [ -x /usr/bin/xdg-user-dirs-update ]; then
/usr/bin/xdg-user-dirs-update
fi


DEFAULTSESSION=i3

case "$1" in
openbox) exec openbox-session ;;
xfce) exec xfce4-session ;;
2bwm) exec
# Set a nice background.
xsetroot -solid grey20

# Load resources.
xrdb -load ~/.Xresources

# Start window manager in the background. If it dies, X still lives.
2bwm &

# Start a terminal in the foreground. If this dies, X dies.
exec urxvt ;;
gnome3) exec gnome-session ;;
i3) exec i3 ;;
cinnamon) exec cinnamon-session-cinnamon ;;
pekwm) exec pekwm ;;
*) exec $DEFAULTSESSION ;;
esac




menyen nedersrt er at man kan velge window manager med kommandoen "xinit WindowManager"

display managers er bloat, bruk xinitrc

OOG slett det med 2bwm , det er noe jeg eksperimenterer med, resten er korrekt
Sist endret av mocp; 4. juli 2014 kl. 14:49.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av mocp Vis innlegg
display managers er bloat, bruk xinitrc
Vis hele sitatet...
Lever du i 1995? I dag starter alle X uansett, og det tar ikkje ekstra tid på dagens maskiner å laste 2MB kode for ein DM. Er ein litt smart bruker ein DM som nyttar same bibliotek som WMen du måtte like, slik at du slepp å laste to ulike dynamiske bibliotek - og sparer hundre millisekunder på det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
beklager necro posting

Men hvis du kjører en display manager så kjører den hele tiden du er innlogget og selv en lettvekter DM som slim vil ta sine ressurser. Da er det langt bedre å gjøre det gjennom .xinit. Det har ingenting med tiden å gjøre men med ressurser av cpu og mem.

Konsensus er ingen garanti for noe, men i arch verden er ting litt annerledes. https://spreadsheets.google.com/view...VM1ZUNDbm9xMHc

Med en god .xinitrc er det to store fordeler. Du kan lage aliaser for å logge inn i ett DE eller en wm, for aliasene i .bashrc vil fungere i tty (eksempel alias xo=' xinit openbox' : for openbox er ett ord definert i .xinitrc). Så man kan veldig lett skifte mellom forskjellige wm og/eller de. Bare logg ut av der du er og alias deg inn til der du vil være.

En annen ting er at man ikke trenger å avslutte for mange programmer ved å skifte wm/de for de som driver med dette kjører programmer med deamoner hele tiden. Så torrentene går, musikken spiller og du er i tty. Alt du trenger å gjøre er å laste inn ett wm og kalle på programmene i en terminal for å se status, selv om det også kan gjøres i en tty.

ok. 3 ting. du kan logge ut fra alle wm/de, ha deamonene kjøre, slukke skjermen og dra på ferie. Med minst mulig ressurser brukt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jo, som de fleste allerede har sagt så er det xinitrc som er tingen...
Når det er sagt, hvis du ikke kommer deg til terminal for å kjøre

Kode

systemctl disable (greia di)
så kan du boote installasjonsmediet ditt og koble deg på arch igjen ved hjalp av chroot... Da vil du kunne disable gdm osv. Hvis du av en eller annen grunn ikke får gjort det så kan du jo alltids gå å slette symlinken som

Kode

systemctl enable (greia di)
oppretter. Husker ikke hvor disse ligger men det finner du sikkert på wikien..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Med en god .xinitrc er det to store fordeler. Du kan lage aliaser for å logge inn i ett DE eller en wm, for aliasene i .bashrc vil fungere i tty (eksempel alias xo=' xinit openbox' : for openbox er ett ord definert i .xinitrc). Så man kan veldig lett skifte mellom forskjellige wm og/eller de. Bare logg ut av der du er og alias deg inn til der du vil være.