Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 8088
Er en smule trøtt idag. så jeg tviler sterkt på at dette er mulig uansett.

Uansett: Si jeg har et skrapelodd med 500 kr gevinst(under 1000 kr skal bare scannes og utbetales). jeg kopierer dette på fotopapir eller noe realistisk, og gir dette til en venn som går i en annen koisk. vi komuniserer med en handsfree eller noe. begge leverer samtidig
er det da noe delay i systemet? kansje begge blir godkjent?


sikkert bare jeg som er superstuk men.. hehe

inspill`?
Sitat av visualn00b Vis innlegg

jeg kopierer dette på fotopapir eller noe realistisk
Vis hele sitatet...
tror det er vanskelig til å få det å se realistisk ut ved å kopire det. Selv bruk av samme type papir så må det jo være lett å se at det ikke er "skrapt " på kopien? og at det kun er kopi?

vil tro at det er sansylighet for a systemet vil hindre utbetalting to ganger på samme lodd selv om dere prøver dere i to ulike butikker samtidig uten at jeg vet dette helt sikkert
Vært skraplodd har sin egen 3-sifret kode som må skrives inn for at gevinsten skal utbetales. Strekkoden må også skannes.

Det er kaaaannskje mulig om dere timer det så likt at begge skraploddene skrives inn på kassa iløpet av samme sekundet, men selv da tviler jeg. Rent praktisk så er det tilnærmet umulig å få til selv om det skulle fungere.
Sist endret av Bombasa; 17. november 2013 kl. 16:28.
Hm... det er norsk tipping som driver med flakslodd?
Har ikke de en sentral database som brukes for å sende inn tippekupponger osv?
Vil det da ikke være naturlig at systemet settes opp slik at flaksloddet scannes inn i butikken, nummeret på loddet sjekkes opp mot en database hos norsk tipping mot utbetalte lodd... og dersom den ikke er utbetalt, legges den til, før pengene utbetales?

Tviler på at delayet i systemet er stort nok til at du klarer å levere flere lodd mellom sjekken mot utbetalte lodd og registreringen av at loddet er utbetalt...

Men yeah, kommer vle ann på hvordan de har gjort det da... det vet vi jo ikke.

Dersom systemet fungerer på den måten at loddet scannes, loddet sjekkes mot utbetalte lodd-databasen, og dersom det ikke er utbetalt så får kasadamen beskjed om å utbetale, og ETTER at pengene har blitt betalt, registreres loddet i databasen som "utbetalt".

Dersom systemet tillater deg å hale ut tiden mellom sjekken og registreringen f.eks. ved å be kassadamen om spesiell veksel eller snakke om hva du vil bruke pengene til etc. mens kompisen din gjør det samme, kanskje det kan funke...

men... then again... hva skjer om to kasser prøver å registrere samme lodd i databasen?

går alarmen kanskje?
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Sitat av h3kr0 Vis innlegg
tror det er vanskelig til å få det å se realistisk ut ved å kopire det. Selv bruk av samme type papir så må det jo være lett å se at det ikke er "skrapt " på kopien? og at det kun er kopi?

vil tro at det er sansylighet for a systemet vil hindre utbetalting to ganger på samme lodd selv om dere prøver dere i to ulike butikker samtidig uten at jeg vet dette helt sikkert
Vis hele sitatet...
vi tar bare bort all "skrape materiale" da.. så den er blank, lager noen riper og skader det litt.

Bombasa: planen ville jo vært å time det så godt som mulig.. (så langt det lar seg gjøre) Evnt si at du fant det på utsiden og at det sikkert allerede er brukt hvis/når det ikke fungerer.

kan jo hende den ikke registrerer noe i Norsk tipping sin database før de har scanet strekkoden?


ALT her blir jo ren spekulasjon, men hvem vet


Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hm... det er norsk tipping som driver med flakslodd?
Har ikke de en sentral database som brukes for å sende inn tippekupponger osv?
Vil det da ikke være naturlig at systemet settes opp slik at flaksloddet scannes inn i butikken, nummeret på loddet sjekkes opp mot en database hos norsk tipping mot utbetalte lodd... og dersom den ikke er utbetalt, legges den til, før pengene utbetales?

Tviler på at delayet i systemet er stort nok til at du klarer å levere flere lodd mellom sjekken mot utbetalte lodd og registreringen av at loddet er utbetalt...

Men yeah, kommer vle ann på hvordan de har gjort det da... det vet vi jo ikke.

Dersom systemet fungerer på den måten at loddet scannes, loddet sjekkes mot utbetalte lodd-databasen, og dersom det ikke er utbetalt så får kasadamen beskjed om å utbetale, og ETTER at pengene har blitt betalt, registreres loddet i databasen som "utbetalt".

Dersom systemet tillater deg å hale ut tiden mellom sjekken og registreringen f.eks. ved å be kassadamen om spesiell veksel eller snakke om hva du vil bruke pengene til etc. mens kompisen din gjør det samme, kanskje det kan funke...

men... then again... hva skjer om to kasser prøver å registrere samme lodd i databasen?

går alarmen kanskje?
Vis hele sitatet...
Har tenk akuratt samme tanken, så lurte på om noen viste noe mer. er vel ingen som jobber i NT her, og heller få som hadde avslørt noe =P
Sist endret av visualn00b; 17. november 2013 kl. 16:33.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Hm... det er norsk tipping som driver med flakslodd?
Har ikke de en sentral database som brukes for å sende inn tippekupponger osv?
Vil det da ikke være naturlig at systemet settes opp slik at flaksloddet scannes inn i butikken, nummeret på loddet sjekkes opp mot en database hos norsk tipping mot utbetalte lodd... og dersom den ikke er utbetalt, legges den til, før pengene utbetales?

Tviler på at delayet i systemet er stort nok til at du klarer å levere flere lodd mellom sjekken mot utbetalte lodd og registreringen av at loddet er utbetalt...

Men yeah, kommer vle ann på hvordan de har gjort det da... det vet vi jo ikke.

Dersom systemet fungerer på den måten at loddet scannes, loddet sjekkes mot utbetalte lodd-databasen, og dersom det ikke er utbetalt så får kasadamen beskjed om å utbetale, og ETTER at pengene har blitt betalt, registreres loddet i databasen som "utbetalt".

Dersom systemet tillater deg å hale ut tiden mellom sjekken og registreringen f.eks. ved å be kassadamen om spesiell veksel eller snakke om hva du vil bruke pengene til etc. mens kompisen din gjør det samme, kanskje det kan funke...

men... then again... hva skjer om to kasser prøver å registrere samme lodd i databasen?

går alarmen kanskje?
Vis hele sitatet...
Det sjekkes opp med databasen iløpet av sekunder. Du får ikke ut pengene før kontakt og lodd er sjekket oppimot norsktipping. Er det ikke noe kontakt så er det ingen utbetaling, eller annen form for registrert spilling.

Prøver du å få utbetalt gevinst på et lodd som allerede er innløst så kommer det opp et lite vindusom sier ''lodd er innløst!'' eller noe i den dur. Ingen alarmer og politi som kommer løpende, men heller ingen penger.
Fort å løse inn samme lodd to ganger når det kommer kunder som skal hente gevinsten på 4-5 lodd samtidig.
Tviler sterkt. Interessant hvis de faktisk ikke har tatt høyde for delay i systemet.
Men kan jo faktisk hende, for har fått til akkurat dette på billettautomaten på kino. Min kompis som hadde lagt ut for billettene stod og tasta inn referansekoden på skjermen. For morroskyld så jeg over skuldern hans og tasta inn koden på automaten ved siden av. Jeg trykka ok et millisekund etter ham, men begge automatene printa ut billetter! De var riktignok til de samme plassene, men det sjekker jo ikke dørvakta, så kunne ha gitt de til noen som kunne satt seg bakerst og håpet på at salen ikke ble full.

Om du skulle prøve kan du kanskje heller si at du glemte loddet hjemmet men kompisen/dama sendte deg tallene på strekkoden og kontrollsiffer på sms.
Sitat av fustercluck Vis innlegg

Om du skulle prøve kan du kanskje heller si at du glemte loddet hjemmet men kompisen/dama sendte deg tallene på strekkoden og kontrollsiffer på sms.
Vis hele sitatet...
Funker ikke. Strekoden må skannes.
Sist endret av Bombasa; 17. november 2013 kl. 16:44.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Når man designer et system som dette så skal du være ganske hjernedød for å ikke sørge for at dataene til enhver tid er konsistente og bare har én tilstand. Jeg vil personlig spise skinnstøvlene mine hvis Norsk Tipping har laget et system som muliggjør noe slikt.
Semiconductor
visualn00b's Avatar
Trådstarter
Uansett, tviler som sagt selv på hele opplegget, ville vært rart om de ikke har tatt høyde for dette. men hva har en å tape?

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Funker ikke. Strekoden må skannes.
Vis hele sitatet...
Antar du jobber eller har jobbet i kiosk/butikk?
kom til å tenke på det samme ang de dere snus/tobakk automatene. du får en lapp og det er ofte 2 automater..

profitt? vet du noe? :P
Selv om dere klarer å scanne flaksloddene eksakt samtidig, så vil det switchede nettverket kalt internett gjøre at data'en mest sannsynlig kommer med litt delay fram til serveren.
Flakslodd må ikke scannes, tallene kan skrives inn manuelt, men det er bare vis strekkoden ikke kan scannes, vis den er revnet etc.
Flakslodd må ikke scannes nei. Grunnen til at tallene i det hele tatt står der er at man skal kunne skrive de inn om strekkoden er skadet og ikke vil scanne.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Flakslodd må ikke scannes nei. Grunnen til at tallene i det hele tatt står der er at man skal kunne skrive de inn om strekkoden er skadet og ikke vil scanne.
Vis hele sitatet...
Merkelig rart at strekkoden for verifisering av gevinst må scannes før den 3-siffrede kontrollkoden skal punches inn da.

Det er 2 strekkoder bak på flaxloddene. Det ene er for salg\pris. Den andre er for verifisering\gevinsthåndtering.

Hver pakke flaxlodd har aktiveringskoder atpåtil som også sjekkes. Avdekkes svindel eller forsøk på svindel på dette vil hele pakker bli automatisk deaktivert..

men for all del

GLHF
Om jeg husker rett, så kan du ikke trykke inn koden når du skal heve premien.
Som Mxzyzptlk skriver, så får du først muligheten til å skrive inn den 3-sifra koden etter at du har scannet strekkoden.
Slik er det for kassereren som mottar et lodd med gevinst på:

1) Han trykker på ''Flaxlodd gevinst'' knappen på menyen i 'tippekassa'.
2) Han får beskjed om å skanne loddet. (Den avlange strekkoden)
3) Han får beskjed om å taste inn en kode på 3 siffer.
4) Kasseren avslutter og pengene utbetales/trekkes fra totalsummen om kunden har handlet itillegg.
Sist endret av Bombasa; 17. november 2013 kl. 18:36.
For meg høres dette ut som en scam med mye arbeid og lite profit. Når maxgrensen for utbetaling er 1000 kr må du regne med å bruke mye mer enn den summen på å kjøpe nok lodd til å faktisk få et lodd med en dugelig gevinst på som du kan bruke og kopiere.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Uansett, tviler som sagt selv på hele opplegget, ville vært rart om de ikke har tatt høyde for dette. men hva har en å tape?



Antar du jobber eller har jobbet i kiosk/butikk?
kom til å tenke på det samme ang de dere snus/tobakk automatene. du får en lapp og det er ofte 2 automater..

profitt? vet du noe? :P
Vis hele sitatet...
Hadde vært veldig interessant å prøve det med snus automater. Tror jeg skal prøve det så gir jeg beskjed om resultatet. Blir jo litt merkelig å kjøpe den der lappen uten å ta ut snusen med en gang, og så komme tilbake. Må gjøre det når ingen ser da.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Hadde vært veldig interessant å prøve det med snus automater. Tror jeg skal prøve det så gir jeg beskjed om resultatet. Blir jo litt merkelig å kjøpe den der lappen uten å ta ut snusen med en gang, og så komme tilbake. Må gjøre det når ingen ser da.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ser det merkelig ut? Mange som gjør det.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av visualn00b Vis innlegg
kom til å tenke på det samme ang de dere snus/tobakk automatene. du får en lapp og det er ofte 2 automater..
Vis hele sitatet...
For å sjå det frå den som har designa systemet sitt synspunkt:
-Kvart kort har enten unik strekkode, eller det vert printa strekkode i kassa.
-Sjekk strekkode opp mot database. Sjekk om produktet er tilgjengelig.
-Viss ja - merk kode som brukt, spytt ut produkt.
-Viss nei - gi feilmelding.

Kor mange millisekunder tar det? Og for at du skal greie å utnytte ein slik race condition må du treffe pokker så godt, og du må vere avhengig av at automatane ikkje låser tabellen før endring, og at dei ikkje sjekker faktisk endring før dei spytter ut produktet.
Det er nok enklere å prøve å få stjelt en rull med flaxlodd først gitt.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er nok enklere å prøve å få stjelt en rull med flaxlodd først gitt.
Vis hele sitatet...
Ved tyveri av flaxlodd rapporteres det inn til Norsk Tipping, slik at loddene blir ugyldiggjort. Stjeler du lodd før de har kommet ut til kassa (fra safe f.eks.), er ikke loddserien aktivert, og du får ikke ut noe premie.

Det er lettere å rane folk som kjøper lodd.


Og å kopiere lodd/lapper er en dårlig idé, selv pantelappene er unike, og låst til butikken de kommer fra (hos Coop iallfall).
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det er nok enklere å prøve å få stjelt en rull med flaxlodd først gitt.
Vis hele sitatet...
Neh, loddpakkene er ikke verd noe før de er aktivert. Og de vil bli deaktivert like etter de har blitt stjålet.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Neh, loddpakkene er ikke verd noe før de er aktivert. Og de vil bli deaktivert like etter de har blitt stjålet.
Vis hele sitatet...
Og for å aktivere må du ha tilgang til Norsk-Tipping terminal, kjøpmannskort\operatørkort. Samt en liten men svært godt skjult detalj til.... Aktiveringskodene er låst til den terminalen flaxloddene ble bestillt fra...

Skal dere svindle Norsk-tipping med flaxlodd må dere ha tilgang til.. tja... Neo?

/Thread

Og for å aktivere må du ha tilgang til Norsk-Tipping terminal, kjøpmannskort\operatørkort. Samt en liten men svært godt skjult detalj til.... Aktiveringskodene er låst til den terminalen flaxloddene ble bestillt fra...

Skal dere svindle Norsk-tipping med flaxlodd må dere ha tilgang til.. tja... Neo?

Og når det kommer til snusautomater\vensafe. Koden aktiveres etter handel er gjennomført, eneste måte å svindle dette systemet på er å hardnakka påstå at varen ikke ble utlevert og håper at kundebehandleren ikke har vett\kompetanse til å sjekke loggen for den aktuelle lappen (ja de kan gjøre det)
/Thread