Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1718
Hei.. Jeg har en tendens til å laste ned på arbeidsnettet (som er veldig bra).. I den forbindelse lurer jeg på om it-avdelingen kan se hvilken fil jeg laster ned gjennom torrent klienten min (merk, har lagt til torrenten hjemme, men laster ned på jobb)..
Vet at de kan se internett belastningen.. Men kan de se hvilken fil som blir lastet ned ?
Ja de kan det, det kan også samtlige som overvåker nettet for piratkopiering. IT-avdelingen på jobben din blir sikkert veldig happy når de får abuse-melding på det. Nok av grunner til advarsler/oppsigelser så det bør du gi deg med jævlig kjapt.
Var det jeg lurte på Da tar jeg for meg internettet hjemme.. Lettere å betale en copyright bot om man har fast jobb
▼ ... over en uke senere ... ▼
Datastudent
sinzim's Avatar
2 0
Bare bekrefter det Ueland sier. Om du bryter opphavsretten hjemme (på privat ikke-jobb nett) vil det sannsynligvis ikke ha noen konsekvenser da det virker som om norske ISPer generelt ignorerer klager fra innholdsleverandører. Men svært mange bedrifter tar slike klager svært alvorlig og kan få veldig kjipe konsekvenser for deg :/

"Alle" kan se hva "du" laster ned når du benytter P2P teknologi så lenge de har torrent-filen. Rettighetshavere bruker gjerne torrenten til å kartlegge hvilke IPer som laster ned filen og sender så klage til eier av IP med timestamp. Denne informasjonen kan brukes av eier/arbeidsgiver til å identifisere hvor du har kontor/hvilken trådløsstasjon/bruker som benyttet IPen.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Sitat av sinzim Vis innlegg
Bare bekrefter det Ueland sier. Om du bryter opphavsretten hjemme (på privat ikke-jobb nett) vil det sannsynligvis ikke ha noen konsekvenser da det virker som om norske ISPer generelt ignorerer klager fra innholdsleverandører. Men svært mange bedrifter tar slike klager svært alvorlig og kan få veldig kjipe konsekvenser for deg :/

"Alle" kan se hva "du" laster ned når du benytter P2P teknologi så lenge de har torrent-filen. Rettighetshavere bruker gjerne torrenten til å kartlegge hvilke IPer som laster ned filen og sender så klage til eier av IP med timestamp. Denne informasjonen kan brukes av eier/arbeidsgiver til å identifisere hvor du har kontor/hvilken trådløsstasjon/bruker som benyttet IPen.
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet, så er det ikke lov med slik overvåkning.
De kan se i real-time at noe blir lastet ned, men med mindre de ønsker laste ned det samme selv (ref hva du sier med at de må ha torrenten), så klarer de ikke å se hva du laster ned. Det kan godt være en linux distribusjon, gratis lovlige filmer, etc.

Dersom rettighetshavere sender inn klage til et firma, så kan firmaet deretter iverksette tiltak for å sperre slik nedlasting.
Men de har ingen måte for å finne en spesifikk synder med mindre de:
a) har aktivert overvåkning på internett trafikk og lagrer logger over hva alle ansatte gjør
b) alle ansatte sitter på sin egen public IP.


Jeg vil derfor tro han trygt kan laste ned. Eneste han risikerer er en sinna arbeidsgiver som straffer alle med restriksjoner.
Sist endret av Kekurikekaka; 14. desember 2012 kl. 19:46.