Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  61 6263
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvis det å trykke "OK" i dialogboksen skulle være problematisk kan man alltids installere VLC gjennom det svært "newbie"-vennlige Ubuntu Software Center og aldri bli spurt om kodek igjen.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om at det er problematisk å finne ut hva man skal gjøre på hvilken måte, men brukervennlighet. Jeg opplevde det som lite brukervennlig å måtte vente i 20 minutter på å innstallere nødvendige pakker for å se filmen. Og hvis jeg opplevde det slik, så er det mange andre også. Dermed er det mange som foretrekker Mint fremfor Ubuntu, fordi enda mer er klart fra starten (:

|d13m0b: Ah, da forstår vi hverandre.
Digger ubuntu's brukervennlighet, support og utseende. Eneste jeg har hatt litt problemer med er drivere til trådløskort på laptopper.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Sealine Vis innlegg
Vurderer virkelig å skifte til ubuntu, men jeg føler at hvis man skal ha kule effekter etc så må man kunne endel?
Vis hele sitatet...
Med kule effekter tenker du da på compiz/beryl/compiz-fusion (eller hva det nå heter.... )
Slik jeg har forstått det er det kun to ting du trenger å gjøre for å slå på dette.
1) Bytte fra åpne skjerm drivere til proprietære (disse blir ikke boundlet med ubuntu pga. at Ubuntu ønsker å være 100% open source).
2) Aktivere Compiz.
Her er en enkel guide.

Sitat av Sealine Vis innlegg
hvordan er vista i forhold til ubuntu?
Vis hele sitatet...
Siden du spør på linux forumet vil nok de fleste svare deg ubuntu>vista.

Sitat av Sealine Vis innlegg
Vil pcen være raskere?
Vis hele sitatet...
Ubuntu (linux generelt) er godt dokumentert raskere enn windows. kilde.

Sitat av Sealine Vis innlegg
Vil det være mindre feil etc?
Vis hele sitatet...
Har kun hørt at ubuntu er dønn stabilt.
Min objektive mening er at det er mye mindre feil. Det beste er at hvis det oppstår en feil, er det utrolig simpelt å forhindre denne feilen fra å skje i fremtiden.

Sitat av Sealine Vis innlegg
Vil spill kunne kjøre raskere pga operativsystemet?
Vis hele sitatet...
Hvis du spiller spill som kjører nativ i Linux vil disse i teorien gå fortere. Men er dessverre ikke alltid slik da skjermkortdriverne til linux ikke er like godt utviklet som sine windows søsken.
Sitat av Snerk Vis innlegg
Enkleste måten å installere ubuntu for dere som sitter med Windows:

http://wubi-installer.org/

Wubi er en installer som lar deg instalere Ubuntu som et program i Windows.
Du får muligheten til å velge Ubuntu ved oppstart, og hele operativsystemet ligger i en fil på harddisken. Ingen skumle forandringer, på filsystem og partisjoner med andre ord. Kan avinstalleres som et hvilket som helst program.

Noen med litt peiling som kan fortelle om evt. ulemper?
Vis hele sitatet...
Håper jeg ikke svarer noe ingen andre har svart, orker ikke lese hele tråden :c

Det største problemet med Wubi, er at den installeres på en NTFS-partisjon. Ubuntu selv fikser det fint, men GRUB-bootloaderen liker det ikke. Jeg presterte å ødelegge bootsektoren, og kom ikke lenger enn GRUB RECOVERY>. Prøvde å mounte riktig partisjon, og fikk feilmelding "unknown file system".

Ubuntu installert på NTFS er også etter min erfaring treigere. Anbefaler å lage USB-install stick, som nevnt tidligere i tråden
Sitat av niklasj Vis innlegg
Ubuntu (linux generelt) er godt dokumentert raskere enn windows. kilde.
Vis hele sitatet...
På den kilden din var nå faktisk Windows 7 raskere enn Linux på en del ting, og dette var 9 måneder FØR Windows 7 slapp ut.
Jeg kjører Ubuntu nå. Har vært Windows-mann i alle år, men dette har åpnet mye nytt for meg. Det er raskere, mer stabilt, jeg slapp å installere en eneste driver, alt fungerer, alle codecs blir lastet ned automatisk, alt virker
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Digger ubuntu's brukervennlighet, support og utseende. Eneste jeg har hatt litt problemer med er drivere til trådløskort på laptopper.
Vis hele sitatet...
Herremildejesus, jeg satt til tre i går natt med Broadcom 4322.. Veit du hva som ga meg løsningen? Boot i safe mode -> "repair broken packages". Proprietary Drivers detekterte installerte smooth etter det
Sitat av niklasj Vis innlegg
Hvis du spiller spill som kjører nativ i Linux vil disse i teorien gå fortere. Men er dessverre ikke alltid slik da skjermkortdriverne til linux ikke er like godt utviklet som sine windows søsken.
Vis hele sitatet...
Men minne håndteringen er såpass overlegen at det jevner ut for potensielt svakere drivere. Angående ikke native spill kan jeg nevne at i World of Warcraft vil du få en bedre ytelse med combo-en Linux+Wine kontra Windows. Vet ikke hvordan dette stiller seg i forhold til OSX (BSD).
Sist endret av kaptein...; 31. august 2010 kl. 01:04.
Ubuntu er digg, men eneste som hindrer meg i å skifte 100% er League of Legends.
Det vil ikke kjøre.. :/
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var i en periode innom Ubuntu i noen måneder for noen år siden, men siden har jeg kjørt Windows og vært fornøyd med det. Etter å ha lest denne tråden begynte jeg smått å lese meg frem litt igjen, så denne posten skrives på en Wubi installert Ubuntu 10.4 mens jeg laster ned restricted extras. Blir spennende å se hvordan jeg trives og om jeg kommer til å begynne å bruke det fast, men med tanke på spill, så forsinner ikke Windows helt enda ihvertfall.
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Det eneste som ikke er så veldig kult med Linux, er nettopp det at man ikke kan installere nye spill på pcen, det tar gjerne flere måneder/år før wine klarer å oppdatere seg til å støtte det spillet..

Men ellers 6+ til Linux!
Vis hele sitatet...
Men dette er ikke GNU/Linux sin feil. Dette ligger hos spillprodusentene.

Sitat av Sealine Vis innlegg
Vurderer virkelig å skifte til ubuntu, men jeg føler at hvis man skal ha kule effekter etc så må man kunne endel?
Vis hele sitatet...
Når systemet er installert, vil det automatisk tilby deg de nyeste driverne for grafikkort og lignende, ingenting avansert.
Om driverne er installert, vil effekter bli aktivert automatisk.

For å legge til mer avanserte effekter o.l, installerer du bare "Compiz Config Manager" (som du finner under "Legg til/Fjern Programmer" på hovedmenyen).

Sitat av Sealine Vis innlegg
Har vista den dag idag, hvordan er vista i forhold til ubuntu? Vil pcen være raskere? Vil det være mindre feil etc?
Vis hele sitatet...
Det vil nok være som natt og dag. Ubuntu krever mindre av maskinvaren, og er mer ressursvennlig. Og siden Ubuntu er åpen kildekode, blir bugs og sikkerhetshull rettet på veldig raskt. Og systemet vil fortelle deg at oppdateringer er tilgjengelig. Veldig enkelt.

Sitat av Sealine Vis innlegg
Vil spill kunne kjøre raskere pga operativsystemet?
Vis hele sitatet...
Ubuntu er ikke Windows. I utgangspunktet kan du ikke kjøre Windows programmer.
Men, det finnes ett kompatibilitetslag, kalt "Wine" (som du installerer via "Legg til/Fjern Programmer"). Dette lar deg kjøre en god del Windows programmer.
Men siden Windows APIet er lukket, og lite dokumentert, så vil ikke alt fungere, og ytelsen er ikke nødvendigvis like bra som under Windows. på www.winehq.com kan du sjekke hvor bra forskjellige Windows programmer kjører under Wine.
Kan anbefale eventuelle nykommere om å ikke installere Nyeste ubuntu 10.10 beta (også kjent som maverick).
Systemet fungerer... Ok, det er programmer som stadig vekk kræsjer i bakgrunnen, ting som ikke fungerer, og kompatibilitetsproblemer ut mot resten av verden.

Blant annet måtte jeg nedgradere endel applikasjoner for at de skulle kommunisere med serveren jeg har i stua, og måtte oppgradere noe på serveren fordi det ikke lot seg nedgradere på min maskin.

Sitat av djxfade
Men dette er ikke GNU/Linux sin feil. Dette ligger hos spillprodusentene.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at det er linux sin feil, jeg sier at det er ikke kult at man ikke kan installere spillene på Linux før en stund etterpå spillet har blitt sluppet.
Sist endret av RandomiZed; 10. september 2010 kl. 13:44.