Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1557
På jobb har vi en backup-streamer som rommer 8 kassetter. Denne bruker 4 kassetter til "full backup" og 4 kassetter til "diff backup". Diff kjører hver natt, full kjører hver natt til søndag. Problemet vårt er bare at kassettene aldri skiftes. Hvilke rutiner ville dere innført for å sikre dette litt bedre?

Jeg tenkter f.eks. noe alla dette;

Uke 1:
Sett 1 brukes til å ta backup på.
Uke 2:
Sett 1 flyttes til brannsikker safe et annet sted på huset. Sett 2 brukes til å ta backup på.
Uke 3:
Sett 1 flyttes til ekstern lokasjon. Sett 2 flyttes til brannsikker safe. Sett 3 brukes til å ta backup på.
Uke 4:
Sett 1 hentes fra ekstern lokasjon. Sett 2 flyttes TIL ekstern lokasjon. Sett 3 flyttes til brannsikker safe. Sett 1 brukes igjen til å ta backup på.
Vis hele sitatet...
.. og sånn kan det fortsette? Ser også for meg at vi f.eks. hver 3./6. mnd tar vare på full backup-kassetter så ekstern lokasjon, for å forhindre eventuelle fysiske problemer med kassettene som går på omgang.

Jeg har ikke gitt dette så veldig mye tanke enda, men tar gjerne imot innspill på dette emnet da jeg er interessert i å forbedre både mine kunnskaper rundt dette, samt hjelpe bedriften min til å leve en litt tryggere hverdag.
hvis det er litt stor bedrift med flere bygg eller noe avdelt bygg, så plasser en backup server der, som kjører auto backup. så kan bruker gjøre hva dem vil
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Evt bruk staging med disk to disk backup på normal basis, deretter ut på tape etter x antall uker og disse fullbackups kan godt forlate huset for fjernlagring i 6-12 måneder.

Forøvrig er deduplisering og D2D backup en knall kombo, kombinert med tape for langvarig lagring.
Dette gjør det enkelt å restore kjapt dersom noe skulle skje på et par uker, istedet for å belage seg på tape for all restore (noe som er høyst arkeisk).