Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 754
Jeg fant ikke noe på google om hvorvidt det er dumt å ha dual boot med et Windows og Linux OS, hvis man ønsker maksimal sikkerhet.

Problemet jeg forestiller meg, er at selv med godt oppsatt Linux os, så kunne inntrengere kanskje komme lettere inn i Windows og så gjøre ugagn med Linux installasjonen.

Er det ikke rimelig å tro at det er tryggest å ha kun en stk operativsystem som man har forsøkt sikre på beste måte, og da ikke ha benytte to OS i en dual boot løsning, hvor tull med Windows kanskje (antagelig?) går ut over data som er lagret for Linux operativsystemet?

Hvis det er noe i dette så kunne en kanskje forsøke løse dette sikkerhetsproblemet som jeg har forestilt meg, med å koble harddiskene fra og til etter behov, slik at kun en stk OS til enhver tid er tilgjengelig på maskinen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er en temmelig paranoid forestilling.
Teknisk sett så ja, om man først hadde kommet seg inn i windows med full tilgang kunne man ha lagt til bibliotekfiler som gjør at man kunne lese linux filsystemet for å så tukle med linux installajonen.

Men å si at det er mindre sikkert med to os i dualboot blir feil, man må først kunne bryte seg inn i det OSet som er bootet opp for å kunne gjøre noe med det andre.