Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 4820
Hallais!

Det er så utrolig varmt på soverommet så jeg har lyst til å lage noe selv. Jeg tenkte på å lage noe med peltier, vannkjølingsblokk og radiator, så det blir ett komplett kjølesystem, nesten som på bil. Altså, det er en kjøleblokk utvendig med peltier på hver side som kjøler ned og varmen går ut, mens en pumpe pumper det kalde vannet inn vinduet mitt og til en radiator innvendig.

Radiator:
http://www.dx.com/p/wt-006-aluminum-...r-black-301383

Kjøleblokk:
http://www.ebay.com/itm/Water-Coolin...61921590&rt=nc

Peltier:
http://www.dx.com/p/tec1-12706-semic...3#.U4HRg_l_sk2

Hva tror dere? Vil jeg få nok kjøleeffekt til at det ihvertfall blir en liten antydning til kald luft rundt radiatoren? Eventuelt tips til andre komponenter hvis de jeg har valgt ut, ikke er så veldig bra?

Dette behøver ikke bli så effektivt at det blir minusgrader inne på soverommet, men en liten kald strøm av luft rundt senga hadde vært herlig Og jeg gjør dette mest for lysten på å lage noe
Eller hva med en 100 kroners bordvifte fra billigkjedene? Gjør samme nytten.
Det blir svalt å sove med en vifte på rommet.
Sist endret av frtoretang; 25. mai 2014 kl. 15:31.
Som han over meg sier.. kjøp heller ei vifte.. funker veldig bra.
Varmen i Norge varer i så kort tid uansett at det er veldig lite point i å bygge egen aircon.. Spesiellt med det oppsettet du tenker på.. Da er det faktisk billigere å kjøpe en liten flyttbar aircon på nærmeste elektrohandel.. Da får du garanti på kjøpet også.. Hvem vet, bygger du selv så kan det jo være at du gjør en liten tabbe som gir brannrisiko..

Sitter på Mactan i filippinene nå, med 26c klokka 9:30 om kvelden.. kun vifte i stua, aircon på soverommet.
En vifte flytter jo bare luften rundt i rommet, men gjør det ikke kaldere

Sitat av nZaal Vis innlegg
Som han over meg sier.. kjøp heller ei vifte.. funker veldig bra.
Varmen i Norge varer i så kort tid uansett at det er veldig lite point i å bygge egen aircon.. Spesiellt med det oppsettet du tenker på.. Da er det faktisk billigere å kjøpe en liten flyttbar aircon på nærmeste elektrohandel.. Da får du garanti på kjøpet også.. Hvem vet, bygger du selv så kan det jo være at du gjør en liten tabbe som gir brannrisiko..

Sitter på Mactan i filippinene nå, med 26c klokka 9:30 om kvelden.. kun vifte i stua, aircon på soverommet.
Vis hele sitatet...
Hehe, er også i Filippinene, men da i Taguig. For å si det sånn, hadde d ikke vært for aircon så hadde jeg krepert
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
En vifte flytter jo bare luften rundt i rommet, men gjør det ikke kaldere



Hehe, er også i Filippinene, men da i Taguig. For å si det sånn, hadde d ikke vært for aircon så hadde jeg krepert
Vis hele sitatet...
Nei, det blir ikke kaldere, men sirkulerende luft avkjøler bedre enn stillestående.. Derfor vi blåser på fingern når du har brent deg!
Trådstarter
20 2
Joda, har vifte og har hatt den stående i vinduet hver sommer, men nå vil jeg ha noe annet. Brannrisiko er ikke noe jeg bekymrer meg for. Jeg jobber daglig med elektroniske styringssystemer på generatoranlegg, så jeg vet hva brannrisiko er.

Litt av gleden er å bygge noe selv også. Er trossalt derfor jeg postet i DIY delen av forumet.
Hvor mange sånne 72W elementer hadde du tenkt å bruke egentlig?
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
En vifte flytter jo bare luften rundt i rommet, men gjør det ikke kaldere
Vis hele sitatet...
Fra met.no:
Effektiv temperatur
Det hjelper ikke å vite hvor kaldt det er, hvis du ikke samtidig vet hvor mye det blåser. Lufttemperatur + vind gir et annet gradetall enn det som vises på termometeret.
Termometeret måler luftmolekylenes ”energitilstand”, og denne er den samme enten det er vindstille eller det blåser. Men hvordan huden vår reagerer, varmetapet fra kroppen, avhenger av vinden.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
20 2
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Hvor mange sånne 72W elementer hadde du tenkt å bruke egentlig?
Vis hele sitatet...
Tja....200 stykker?
Regna litt på dette og fant ut at det krever 520 watt ifra peltiers for å kjøle ned 500ml vann 15*C på 600 sekunder. Dette er ved fullstendig isolasjon så ikke noe varme har mulighet til å forflytte seg inn i det lukkede systemet, som i dette tilfellet er vannet.
http://lifehacker.com/5335024/how-to...-dorm-legal-ac

Med en kjøleblokk og pumpe så man slepper og bytte vann. Har jeg tenkt til og prøve ihvertfall!
Sitat av GalaxyS3 Vis innlegg
Joda, har vifte og har hatt den stående i vinduet hver sommer, men nå vil jeg ha noe annet. Brannrisiko er ikke noe jeg bekymrer meg for. Jeg jobber daglig med elektroniske styringssystemer på generatoranlegg, så jeg vet hva brannrisiko er.

Litt av gleden er å bygge noe selv også. Er trossalt derfor jeg postet i DIY delen av forumet.
Vis hele sitatet...
Ok, om du bygger mest for å ha noe å pusle med så skjønner jeg.
Vil bare si at jeg bor i en loftsleilighet hvor taket går nord-sør. Så fra ca 12 så steker solen på svarte takpanner og når kvelden kommer så er det fort 28-30 grader på soverommet. Jeg åpner velux vinduet i taket og slår på viften og sover som et barn. Om noe så er det faktisk slik at ofte blir det til at jeg blir litt for kald av viften så har satt på en Nexa kontakt med fjernkontroll sånn at det er enkelt å slå av vifta om jeg våkner av at det er kaldt.

Har ennå til gode å ikke sovne eller våkne svett og trasig sålenge jeg starter vifta før jeg legger meg.
Trådstarter
20 2
Jeg kan også tilføye at i helgene er det ofte mye støy utenfor. Folk som skriker og skråler, surrer og drikker osv. Jeg bor midt i by og har politistasjonen+innflyvninga til Gardermoen rett utenfor døra. Bruflat, det er noe sånt jeg tenkte først på, men å bytte vann blir nok plagsomt i lengden hehe.

Jeg har ett lite kjøleskap med 36 watt peltier, og det kjøler greit nok til at om jeg hadde montert sammen 2-4 stykk 72 watt'ere så hadde det blitt bra tror jeg.
Det kan jo fungere greit. Men må nok opp i 500W. Når det var -10 ute på mitt rom som er 15m2 så måtte jeg opp i 1000W i perioder for å holde 30-35 grader diff. Med 500W går det nok 20 grader forskjeld.

Så hvis man kjøper inn

3X http://www.ebay.com/itm/Peltier-Elem...item258e48e230

*6 radiator blokker.
* 1 stor, 3X 120 mm vifte
* 1 Mindre 1X 120mm vifte
så man må ha et kaldt system, og et varmt system.

Det kan jo fungere greit. Men må nok opp i 500W. Når det var -10 ute på mitt rom som er 15m2 så måtte jeg opp i 1000W i perioder for å holde 30-35 grader diff. Med 500W går det nok 20 grader forskjeld.

Så hvis man kjøper inn

3X http://www.ebay.com/itm/Peltier-Elem...item258e48e230

* 6 radiator blokker.
3 til varm side på peltier som du kjøler ned med stor ute radiator.
3 til kald side på peltier som du leder det kalde vannet inn i den lille radiatoren som kvitter seg med kulden.

De holder max 72 Grader forskjeld på varm og kald side. Så hvis du klarer å holde varm side rundt 50-60 grader med den store radiatoren burde du få ut rundt 0 grader vann, hvis ikke kaldere så husk glykol som man bruker i radiator på bil så vesken i den kalde siden ikke fryser.
* 2 pumper
* 2 ganger vanntank.
* 1 stor, 3X 120 mm vifte eller 2 X 120mm
* 1 Mindre 2X 120mm vifte til den kalde siden.

Også bruk et gammelt PC power til 12V.
http://www.youtube.com/watch?v=OllEoHdwmuE

Så har du en aircon på 500W til rundt 1000kr med litt jobb.
Sist endret av Markula; 26. mai 2014 kl. 15:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det blir vel en del kondensvann på radiatoren?
Trådstarter
20 2
Markula, jeg tenkte at jeg skal ha så lite som mulig komponenter for å minske tapet av kulde(riktignok at det er varme som kommer inn i systemet i følge termofysikkens lover) så da blir det å ha alt av peltiers+heatsinks+vifter+pumper+reservoar utvendig, mens det eneste som er innvendig er radiatoren og en vifte. Eventuelt ta det motsatt, så det meste av deler kommer innvendig og radiatoren kommer utvendig for å slippe ut varmen. Bare å bytte polaritet på peltierne så er på en måte hele prosessen snudd om.

Jeg bestilte 2x TEC1-12706 og 1x TEC1-12709 i dag, så skal jeg eksperimentere litt og se hva som vil fungere best.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Hold oss oppdatert.

Har akkurat samme problem som deg, vifte holder ærligtalt ikke.

Hvis man lager seg muligheten til å ha en vifte på radiatoren som kan reguleres trinnvis slik at man kan skru den av når man skal sove ville det vært genialt. (Man vil jo få en form for "passiv" kjøling uten forflytning av luften noe som sikkert vil være bra nok slik at man unngår forkjølelse ila. natten)
Sist endret av uaexed; 26. mai 2014 kl. 21:59.
Greit nok.
Du kan kanskje også prøve en vifte som du fester praktisk nok i vinduet, gjerne en kraftig en.



Mitt raske forsøk som faktisk virker nokså bra

Altså, dersom det er vindstille ute kan du få uteluften inn med denne metoden.
Raskt og enkelt, sikkert ikke en kjempegod løsning om det er varmt ute men fra kveld/natt så virker dette personlig bra.
Trådstarter
20 2
Sitat av uaexed Vis innlegg
Hold oss oppdatert.

Har akkurat samme problem som deg, vifte holder ærligtalt ikke.

Hvis man lager seg muligheten til å ha en vifte på radiatoren som kan reguleres trinnvis slik at man kan skru den av når man skal sove ville det vært genialt. (Man vil jo få en form for "passiv" kjøling uten forflytning av luften noe som sikkert vil være bra nok slik at man unngår forkjølelse ila. natten)
Vis hele sitatet...
Jepp skal holde dere oppdatert med bilder og diverse testresulater

Jeg tenkte siden det er pc-vifte jeg skal bruke, så hvorfor ikke ha en hastighetsregulator, eventuelt en slik fancy modul med lcd så man kan se temperaturer(på forskjellige prober), som justerer vifteturtallet etter temp og kanskje en timer for å slå av vifta, men la alt annet sirkulere.