Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1101
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Om jeg tar et unikt og kult bilde, som jeg verdsetter høyt, hvis jeg da putter det på nettet, og noen stjeler det eller hevder de tok det istede, hvilken forsikring har jeg hvis jeg skulle anmeldt vedkommende for copyright fraud? Det originalet bildet mitt er på kameraet, men har jeg en "forsikring" på at det er mitt verk?

-Chris
Om du har et unikt og kult bilde du verdsetter høyt deler du det ikke på nett uten watermark.
Eller så er du kul nok til å legge den ut på internett med CC-lisens. Ikke vær kjip, del!
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skateward Vis innlegg
Om du har et unikt og kult bilde du verdsetter høyt deler du det ikke på nett uten watermark.
Vis hele sitatet...
Bildet er på nett med watermark, da. Jeg bare lurer, om jeg f.eks legger det her for vurdering.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hehe, «unikt» (:

Vel, du kunne lest om åndsverksloven, Bernkonvensjonen og lignende.

Det er jo ditt åndsverk, men å putte det på et sted som t.d. MyFreeCopyright gjør det nok enklere å bevise at det er ditt.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hehe, «unikt» (:

Vel, du kunne lest om åndsverksloven, Bernkonvensjonen og lignende.

Det er jo ditt åndsverk, men å putte det på et sted som t.d. MyFreeCopyright gjør det nok enklere å bevise at det er ditt.
Vis hele sitatet...

Tro meg, hadde du sett det ville du kalt det unikt. Man ser ikke det jeg har fanget hver dag
Å legge ut her burde nok gå greit, bare se på han her. En del unike bilder der, alle uten vannmerke.
Hvis du bare legger ut en nedskalert og evt. croppet versjon av originalen, så klarer du kanskje å bevise at bildet er ditt.

Forresten ikke dumt å tenke så langt. Du vil helst unngå slikt som dette: http://www.jeremynicholl.com/blog/20...hotographer-2/
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kusetjuv: Kommentaren min gikk på at det er vanskelig å ta et bilde for tiden som _ikke_ er unikt, med antall megapiksler på kameraer og slikt. Relatert.

Hehe, jeg gleder meg hvertfall til å se bildet (:
Watermark er jo tiss. Tar noen sec å fjerne i photoshop
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jonta Vis innlegg
Kusetjuv: Kommentaren min gikk på at det er vanskelig å ta et bilde for tiden som _ikke_ er unikt, med antall megapiksler på kameraer og slikt. Relatert.

Hehe, jeg gleder meg hvertfall til å se bildet (:
Vis hele sitatet...

Har ikke tenkt å legge det ut her, du får sende meg en PM om du vil se
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Har ikke tenkt å legge det ut her, du får sende meg en PM om du vil se
Vis hele sitatet...
Så legger du som har fått det på pm ut her
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Trådstarter
Sitat av Staggere Vis innlegg
Så legger du som har fått det på pm ut her
Vis hele sitatet...
PpPpPPPpPP
Og jeg som trodde litt av poenget med å fotografere var å vise frem de fine bildene man tar.
Sitat av shitrich Vis innlegg
Og jeg som trodde litt av poenget med å fotografere var å vise frem de fine bildene man tar.
Vis hele sitatet...
Absolutt, har hatt denne diskusjonen med flere fotografer opp gjennom årene og gjentar meg selv.

Helst ikke legg ut bilder med vannmerker, de som vil fjerner disse uansett, og et vannmerke forringer lett kvaliteten på bildet noe alvorlig.

Dersom det er bilder man skal selge / holde sterkt på så legg dem ut i en uhorvelig dårlig oppløsning (1024x768 eller lavere), da er de ikke brukende til noe profesjonelt, men funker fint til å se på. Skal man da vise detaljnivået eller annet så kan man også legge ut et croppa nærbilde av et spesifikt område.