Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4436
Ser det er mange tråder allerede om temaet, men jeg prøver meg fordet om.

Det jeg lurer på er om noen har noen klar formening om hvordan man kan forhindre at direktivet i praksis går igjennom? -Jeg mener, selv om noe blir vedtatt i stortinget kan mannen i gata sette dagsorden dersom han har hele nabolaget med seg. Har lest om kreative forslag fra totalt anarki, væpnede opptøyer, til hackeangrep på stortinget. Jeg føler ikke det tjener formålet.

det jeg ser etter er en fredlig måte å sette en stopper for denne galskapen. etter mitt hodet er det ikke så mange måter "folket" kan gjøre opptøyer mot "makten". Det går jo selvfølgelig an å håpe på regjeringsskifte, men i praksis tviler jeg på at det vil ha så mye å si. Når direktivet er innplentert tviler jeg på at man bli kvitt det med det alle første.

Den første tanken som slo meg var å arrangere en enorm sittdown utenfor stortinget. Etter å ha lest på forum, facebook, nettdebatter osv ser det ut til at en solid del av befolkningen er imot DLD. Hva om man kunne mobilisere disse til ganske enkelt sette seg ned forran stortinget? Man kan jo bare kaste et blikk mot midtøsten for å se at mengden har makt. Dessuten vil en slik markering vise en samlet front blant folket, snarere enn om hackere går renegade og angriper statlige nettsider.

noen som har noen bedre forslag eller inspill?
Sitdown høres ikke så dumt ut. Er helt enig med deg at hvis noe skal gjøres så må det foregå like utenfor Stortinget. Jeg har troen på plakater med: DLD, Folkeavstemning nå. For det virker som dette er noe de har lyst til å avgjøre selv.

Var det i Tyskland de kom fram til at det ikke ga noen bedre oppklaringsprosent ?
Stiller meg tvilende til at plakater og demonstrasjoner hjelper noe særlig, jeg god tro på at denne saken ender i rettssystemet og forhåpentligvis blir det så tidkrevende at innen de er ferdige med å finne ut om direktivet er lovstridig eller ikke har EU forkastet hele driten fordi det ikke har noen effekt
St. Vitus: ja, det er gjort undersøkelser i tyskland, nederland og polen tror jeg, hvor alle viser til en mariginal økning i oppklaringsraten. (tror vi snakket om promiller, men har ikke kildene her)

Moridin: Jeg håper ikke du har rett i at det blir for tidkrevende. Da vil folk miste fokus og oppmerksomheten rundt vedtaket, og så får tilhengerne av DLD som de vil.

er enig i at bare plakater og tog ikke har så mye for seg, men en sitdown vil ha som formål å stenge av tilgangen til stortinget. Det er et mye mer direkte steg, og som krever å bli behandlet rimelig umiddelbart. men det er nå bare min mening

har du noe bedre forslag?
Vi skulle ha fått med Anon på noe sprell
Sitat av maxphone Vis innlegg
Vi skulle ha fått med Anon på noe sprell
Vis hele sitatet...
trur du ikke trenger å få de med om du leste vimenn når "anon" ble intervjuet, blir DLD iverksatt så blir det nok det ganske fort et mål for anon?

blir det iverksatt så håper jeg inderlig at noen klarer å hacke det og lage et så stort oppstyr at de må pakke sammen og legge ned hele direktivet?

Hva med folkeavstemning? er det noe som er umulig å få til i norge eller er det bare partiene som bestemmer alt?

hvis høyre skal holde på en stor del av sine stemmere burde de ikke gå såpass imot DLD. for det ser ut til at det får veldig mange velgere til å tippe over.
Det jeg lurer på, er hvorfor DLD saken har fått så lite oppmerksomhet i media? DLD er jo faktisk en ganske stor sak. DLD vil jo overvåke hee befolkning.

Noen som har noen ideer på hvorfor DLD har fått så lite oppmerksomhet i media?
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Det jeg lurer på, er hvorfor DLD saken har fått så lite oppmerksomhet i media? DLD er jo faktisk en ganske stor sak. DLD vil jo overvåke hee befolkning.

Noen som har noen ideer på hvorfor DLD har fått så lite oppmerksomhet i media?
Vis hele sitatet...
Siden staten har så forferdelig lyst å innføre direktivet så får de nok media til å lage liten interesse av det? ikke noe jeg vet sikkert men er nok noe de prøver å få lite fokus på.

liker ikke at utenriks er viktigere enn innenriks på en måte, altså at libya f.eks har så enormt fokus istedenfor direktivet f.eks ( ikke det at media skal holde på med DLD konstant men det er stor aktivitet på det nå så hadde det vært aktuelt nå mener jeg)

åpne Vg.no og det første som popper opp er noe om libya ( som oftest)
Folkeavstemmning blir vel aktuelt hvis mange nok krever det. Tviler litt på at politikerne er veldig glade i dette, da får de jo ikke bestemme selv. Demonstrasjoner er jo aktuelt men spørs hvor mange som faktisk stiller opp. Det har heller ikke alltid like god effekt.
Hvis forslaget blir godkjent er mitt forslag å lage og dele ut et hefte eller en cd med informasjon og programmer som hjelper "hvermannsen" å sikkre seg mot DLD.
Det er jo såklart mulig å lære seg dette, men finnes det et alternativ som er enkelt og greit som de med minimale datakunnskaper kan benytte seg av?
Sitat av Bomber Vis innlegg
Folkeavstemmning blir vel aktuelt hvis mange nok krever det. Tviler litt på at politikerne er veldig glade i dette, da får de jo ikke bestemme selv. Demonstrasjoner er jo aktuelt men spørs hvor mange som faktisk stiller opp. Det har heller ikke alltid like god effekt.
Hvis forslaget blir godkjent er mitt forslag å lage og dele ut et hefte eller en cd med informasjon og programmer som hjelper "hvermannsen" å sikkre seg mot DLD.
Det er jo såklart mulig å lære seg dette, men finnes det et alternativ som er enkelt og greit som de med minimale datakunnskaper kan benytte seg av?
Vis hele sitatet...
De skal jo ikke bestemme selv, de skal representere folket. I grunn så er DLD folkets vilje da det er folket som har stemt frem politikerne på stortinget.
Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
De skal jo ikke bestemme selv, de skal representere folket. I grunn så er DLD folkets vilje da det er folket som har stemt frem politikerne på stortinget.
Vis hele sitatet...
1) Hvis Høyre fristiller sine egne og de stemmer likedan så går ikke DLD gjennom.
2) Dette er stikk i strid med hva Høyre har på sitt program, og de er derfor folkevalgte på feil grunnlag.

Verden har ikke kun én side
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Det jeg lurer på, er hvorfor DLD saken har fått så lite oppmerksomhet i media? DLD er jo faktisk en ganske stor sak. DLD vil jo overvåke hee befolkning.

Noen som har noen ideer på hvorfor DLD har fått så lite oppmerksomhet i media?
Vis hele sitatet...
Det har vært rolig i media om dette helt til i disse dager.
VG har hatt noe om DLD hver dag i det siste, og det er positivt.

Dette kom i kveld: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10099061
09.03.11: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10098969
10.03.11: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10099025
10.03.11: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10098983
22.02.11: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10022018

Og dette er jo bare fra VG.
Nationen har også skrevet: http://www.nationen.no/2011/03/09/po...ng/eu/6501614/

Men jeg er helt enig om at det er for sent å komme med info nå.
Burde vært mye mer i media tidligere.
Sist endret av Grimdoc; 10. mars 2011 kl. 20:50.
Er helt enig i at dette burde vært i media tidligere og at det burde blitt informert mye mer.
Det som er betenkelig er at VG er en som støtter direktivet(Iallefall følge wikipedia).
Sitat av maxphone Vis innlegg
Vi skulle ha fått med Anon på noe sprell
Vis hele sitatet...
not your personal army...


men fra spøk til alvor, selv om anon kan akjsonere er det tvilsomt at det vil føre til noe, eneste som kan hjelpe er solidariet & protester fra norske folk for og endre loven!
Det er korrekt som Rejolo sier, de 11 i Høyre som er mot er i praksis nok til å velte forslaget når det skal stemmes på stortinget. Høyre har visstnok kultur på å la representantene sine stemme etter egen mening så det vil være veldig uvanlig om de faktisk tvinger alle til å stemme etter partiets standpunkt.

Men så er jo dette en spesiell sak da... Blir veldig spennende å se hva som skjer.
Sitat av neurotor Vis innlegg
Høyre har visstnok kultur på å la representantene sine stemme etter egen mening så det vil være veldig uvanlig om de faktisk tvinger alle til å stemme etter partiets standpunkt.
Vis hele sitatet...
Høyre har óg kultur for å stemme i likhet med flertallet, men jeg håper bare at de er prinsippfaste nok til å stemme mot datalagringsdirektivet, selv om det ser relativt mørkt ut i skrivende øyeblikk. Noen av de som stemte mot har sagt at de ikke gidder å kjempe i mot lengre, noe som viser hvor vanskelig det er å ha en mening i den politiske verdenen.
Jeg er rimelig sikker på at vi har gått gjennom dette før, men jeg kan skrive det på nytt.

Sitat av Bomber Vis innlegg
Folkeavstemmning blir vel aktuelt hvis mange nok krever det.
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Folkeavstemning

6 stk på 100 år.

En heller sjelden affære, selv om de aller fleste tror at det er noe som skjer ofte. Det gjør det ikke. Slutt å tenk på det, det kommer ikke til å skje.

Sitat av jegermeg Vis innlegg
Noen som har noen ideer på hvorfor DLD har fått så lite oppmerksomhet i media?
Vis hele sitatet...
Veldig enkel forklaring der. Aviser er kommersielle institusjoner som skriver om ting folk har interesse av å lese. De gjør dette for å tjene penger. For at folk skal ha noen interesse av å lese om et tema må det være noe de kan forstå.

Jeg er ganske sikker på at mindre enn 5% av befolkningen forstår hva DLD faktisk gjør. Hvor trekker jeg det tallet fra? Jo, jeg vet hvor mange folk jeg støter på som har peiling på data. Altså mer enn å kunne bruke det, men forstår hva som foregår i bakgrunnen.

Det tallet er igjen mindre enn 1%. Det er ikke mange som forstår hva en datamaskin faktisk er, langt mindre hvordan datamaskiner og nettverk snakker sammen. De resterende som skjønner hva DLD går ut på, klarer å trekke paralleller mellom data og dagligdagse ting, feks som om noen skulle lagre informasjon om hvem du sender brev til eller hvor du kjører bilen din.

Når så få forstår hva dette går ut på, faller sjansen for at det kommer til å ta plass i media. Det er rett og slett for teknisk vanskelig. Og journalistene som kjemper om plassen i avisene og redaktørene som skal finne det som selger best er også mennesker, og de forstår sannsynligvis heller ikke så mye mer enn resten av den gemene hop.
Sitat av meitemark Vis innlegg
6 stk på 100 år.

En heller sjelden affære, selv om de aller fleste tror at det er noe som skjer ofte. Det gjør det ikke. Slutt å tenk på det, det kommer ikke til å skje.
Vis hele sitatet...
Nei, det skjer ikke ofte. Men betyr det at man bør glemme hele konseptet ? I teorien bør jo folkeavstemning være ganske essensielt i demokratiet.

Jeg forstår jo hva du mener. Altså at det skjer svært sjelden. Men dette er jo en sak som ganske tydelig påpeker at det kanskje bør skje en endring.

Sitat av Ginnungagap Vis innlegg
I grunn så er DLD folkets vilje da det er folket som har stemt frem politikerne på stortinget.
Vis hele sitatet...
Ja, det hadde vært deilig om det fungerte så avslappende som det.
Betyr det av vi ønsket norsk deltagelse i Afghanistan også da ?
Jeg er ganske sikker på at det ikke er tilfelle.
Om ARaPaCaNa Dhih
Apraksin's Avatar
Sitat av meitemark Vis innlegg

Veldig enkel forklaring der. Aviser er kommersielle institusjoner som skriver om ting folk har interesse av å lese. De gjør dette for å tjene penger. For at folk skal ha noen interesse av å lese om et tema må det være noe de kan forstå.

Jeg er ganske sikker på at mindre enn 5% av befolkningen forstår hva DLD faktisk gjør. Hvor trekker jeg det tallet fra? Jo, jeg vet hvor mange folk jeg støter på som har peiling på data. Altså mer enn å kunne bruke det, men forstår hva som foregår i bakgrunnen.

Det tallet er igjen mindre enn 1%. Det er ikke mange som forstår hva en datamaskin faktisk er, langt mindre hvordan datamaskiner og nettverk snakker sammen. De resterende som skjønner hva DLD går ut på, klarer å trekke paralleller mellom data og dagligdagse ting, feks som om noen skulle lagre informasjon om hvem du sender brev til eller hvor du kjører bilen din.

Når så få forstår hva dette går ut på, faller sjansen for at det kommer til å ta plass i media. Det er rett og slett for teknisk vanskelig. Og journalistene som kjemper om plassen i avisene og redaktørene som skal finne det som selger best er også mennesker, og de forstår sannsynligvis heller ikke så mye mer enn resten av den gemene hop.
Vis hele sitatet...
Spot on, DLD er ikke salgbart i media, man klarer ikke å gjøre emosjonelt ramaskrik ut av elektroniske spor for mannen i gata.

Det blir demonstrasjon utenfor stortinget 4 April. Alle monner drar, still opp!
Meitemark: Jeg burde ha presisert at svaret mitt var til whitehat. Folkeavstemninger kan bli gjennomført på grunn av "folkelig press". Jeg er klar over at folkeavstemninger skjer sjeldent og ikke kommer til å bli aktuelt i denne saken.
Uansett om folkeavstemning er en reell mulighet eller ikke, er jeg ikke sikker på om det er et ønskelig alternativ. Jeg holder med meitemark om hvor mange som faktisk skjønner hva de hadde stemt på. For min del virker folkeavstemning uforsvarlig, som direkte demokrati ellers. Med nok medieoppmerksomhet på "alle de fæle pedofile og kriminelle som er i mot DLD" tipper jeg at landets husmødre hadde fått det som de ville. (Ikke helt meningen å svartmale her, men trenger jo ofte noe bombastisk til slutt)
De 11 representantene som er imot det ifra Høyre sin side, vil også stemme imot når den endelige avgjørelsen skal taes.
Noe som ikke gjør at DLD kommer igjennom i Norge.


DLD har også to sider ved seg. Den ene siden er veldig positiv, den andre meget negativ.
Så personlig er jeg for å innføre halve DLD, og droppe den andre halvdelen.
Jeg holder en liten knapp på Anders Brenna som har sagt at han kommer til å ta direktivet til rettsalen. Det er mange som mener at direktivet strider mot grunnlovens § 102 "Hus-Inkvisitioner maa ikke finde Sted, uden i kriminelle Tilfælde".
Sitat av moridin Vis innlegg
Stiller meg tvilende til at plakater og demonstrasjoner hjelper noe særlig, jeg god tro på at denne saken ender i rettssystemet og forhåpentligvis blir det så tidkrevende at innen de er ferdige med å finne ut om direktivet er lovstridig eller ikke har EU forkastet hele driten fordi det ikke har noen effekt
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal dette ende i rettssystemet fordi det er lovstridig?

Det vil jo i alle tilfeller være Stortinget, som gjennom en transformasjonsprosess, vil gjøre direktivet til norsk lov. Om direktivet skulle være i strid med annen norsk lov, kommer forrangsprinsippet i EØS-lovens § 2 inn i bildet og løser det problemet relativt smertefritt.

Et problem i denne situasjonen, som mange tilsynelatende overser, er de politiske ringvirkningene av å ikke akseptere direktivet.

Direktivet skal nå innføres i EFTA-landene, altså Norge, Liechtenstein og Island, gjennom EØS-avtalen. Om Norge stiller seg på bakbeina, vil ikke direktivet kunne bli vedtatt av EØS-komiteen, fordi det (bl.a.) er et krav om konsensus blant EFTA-landene.

Om direktivet ikke blir innført, vil det true homogenitetsmålsetningen som står svært sentralt i EU/EØS. Om målet om homogenitet på rettsområdene som EØS omfatter ikke nås, vil avtalepartene som "skaper problemer" bli kastet ut av samarbeidet.

For Norges del vil dette medføre å stå utenfor frihandelsområdet i Europa, og forøvrig de fire friheter. Det er vel unødvendig å si at det vil være uheldig.

Brennas tolkning av Grunnloven blir vel ikke akkurat sett på som en forsvarlig tolkning av Grunnloven, av de som forsker på statsrett.
Sist endret av zarion; 13. mars 2011 kl. 01:28. Grunn: skrivefeil.
Sitat av Beskjeden Vis innlegg
noen som har noen bedre forslag eller inspill?
Vis hele sitatet...
Høytlesing av george orwell's 1984 og Animal farm på biblotekene rundt om i landet. Det er der de fleste som bryr seg er.
Sist endret av skeptfisk; 13. mars 2011 kl. 02:46.
Sitat av zarion Vis innlegg
Hvorfor skal dette ende i rettssystemet fordi det er lovstridig?

Det vil jo i alle tilfeller være Stortinget, som gjennom en transformasjonsprosess, vil gjøre direktivet til norsk lov. Om direktivet skulle være i strid med annen norsk lov, kommer forrangsprinsippet i EØS-lovens § 2 inn i bildet og løser det problemet relativt smertefritt.

Et problem i denne situasjonen, som mange tilsynelatende overser, er de politiske ringvirkningene av å ikke akseptere direktivet.

Direktivet skal nå innføres i EFTA-landene, altså Norge, Liechtenstein og Island, gjennom EØS-avtalen. Om Norge stiller seg på bakbeina, vil ikke direktivet kunne bli vedtatt av EØS-komiteen, fordi det (bl.a.) er et krav om konsensus blant EFTA-landene.

Om direktivet ikke blir innført, vil det true homogenitetsmålsetningen som står svært sentralt i EU/EØS. Om målet om homogenitet på rettsområdene som EØS omfatter ikke nås, vil avtalepartene som "skaper problemer" bli kastet ut av samarbeidet.

For Norges del vil dette medføre å stå utenfor frihandelsområdet i Europa, og forøvrig de fire friheter. Det er vel unødvendig å si at det vil være uheldig.

Brennas tolkning av Grunnloven blir vel ikke akkurat sett på som en forsvarlig tolkning av Grunnloven, av de som forsker på statsrett.
Vis hele sitatet...
for å være ærlig, så kan vi si opp hele EØS-avtalen for min del, om det betyr vi slipper DLD. Jeg har ingenting å skjule, men mitt privatliv mener jeg staten ikke har noen rett til å loggføre. Og selv uten EØS avtalen tror jeg mange land er interesert i våre eksportprodukter...
Kripos kunne ikke gjøre noe med 34 norske pedofile Hos dagbladet idag. Jeg sletter hermed dagbladet fra mine bokmerker. Denne Pollen var nemlig under artikkelen "Er du for DLD?"
Sitat av Omaha Vis innlegg
Kripos kunne ikke gjøre noe med 34 norske pedofile Hos dagbladet idag. Jeg sletter hermed dagbladet fra mine bokmerker. Denne Pollen var nemlig under artikkelen "Er du for DLD?"
Vis hele sitatet...
..Som i skrivende øyeblikk ligger på 23110 stemmer:
Nei : 69%
Ja: 25%
Vet ikke 6%
Sitat av Rejolo Vis innlegg
..Som i skrivende øyeblikk ligger på 23110 stemmer:
Nei : 69%
Ja: 25%
Vet ikke 6%
Vis hele sitatet...
Fortsatt ett tabloid sleivspark i temaet rundt DLD. Jeg er glad for at avstemningen går slik og folk ser bløffen, men så er jo sikkert de som klikker stem mer opptatt av saken enn gjengs leser også.

Videre kommer det fram at politiet/kripos rett og slett lyver, siden ipene er 3 år gamle og hadde vært ubrukelige med tanke på dld.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
DLD har også to sider ved seg. Den ene siden er veldig positiv, den andre meget negativ.
Så personlig er jeg for å innføre halve DLD, og droppe den andre halvdelen.
Vis hele sitatet...
Hva er den positive siden?

Sitat av etse Vis innlegg
For Norges del vil dette medføre å stå utenfor frihandelsområdet i Europa, og forøvrig de fire friheter. Det er vel unødvendig å si at det vil være uheldig.
Vis hele sitatet...
for å være ærlig, så kan vi si opp hele EØS-avtalen for min del, om det betyr vi slipper DLD. Jeg har ingenting å skjule, men mitt privatliv mener jeg staten ikke har noen rett til å loggføre. Og selv uten EØS avtalen tror jeg mange land er interesert i våre eksportprodukter...
Vis hele sitatet...
Helt enig, EU vil fortsatt være interessert i våre produkter. Såvidt jeg vet er de største norske eksportartiklene olje, gass og fisk. For å ta fisken først: Norge har allerede en eksportavtale for fisk med EU fra før EØS ble opprettet. Den trer automatisk i kraft igjen når EØS-avtalen blir sagt opp.
Og olje og gass kan de ganske enkelt ikke være foruten. De importerer jo løpende store mengder gass fra Russland. Og det er ikke akkurat fordi de liker å handle med Russland. På samme måte blir de nødt til å handle med Norge.
Sitat av yeey? Vis innlegg
Uansett om folkeavstemning er en reell mulighet eller ikke, er jeg ikke sikker på om det er et ønskelig alternativ. Jeg holder med meitemark om hvor mange som faktisk skjønner hva de hadde stemt på. For min del virker folkeavstemning uforsvarlig, som direkte demokrati ellers. Med nok medieoppmerksomhet på "alle de fæle pedofile og kriminelle som er i mot DLD" tipper jeg at landets husmødre hadde fått det som de ville. (Ikke helt meningen å svartmale her, men trenger jo ofte noe bombastisk til slutt)
Vis hele sitatet...
Folkeavstemning eller ikke. Vi stemte nei til EU i 1994 mot enkelt personer i regjeringens vilje. Nå er vi ikke medlem på papiret, bare en av de som implementerer stort sett alle direktiver uansett.
Det er ganske mange som bastant uttaler seg i denne saken, på dette forumet som i så mange andre fora. Det forbauser meg fortsatt at så mange som er negative til DLD mener litt for mye uten i det hele tatt å ha lest direktivet. Bare for å oppklare en del ting som burde være innlysende:

1: DLD fører selvfølgelig ikke til økt oppklaring. Dette fordi det i det store og hele er en formalisering av dagens ordning. De data det er snakk om, har allerede blitt innhentet av politiet i 30 år. Politiet får ikke mer informasjon, men heller ikke mindre.

2: Det er ikke politiet som skal oppbevare dataene (merkelig hvor mange som enda ikke har forstått dette). Det er den enkelte tilbyder (som i dag) som skal oppbevare dataene. Politiet får i det enkelte tilfellet tilgang til data ved henvendelse. Alt foregår skriftlig og kun etter at de rette beslutninger er innhentet (hovedsakelig retten, men påtalemyndighet dersom det haster). Alt dette blir akkurat som i dag.

3: Politiet får ikke lettere tilgang, men kravene skjerpes faktisk inn. Blant annet økes kravet til strafferamme for å kunne innhente lokasjonsdata. Det vil ikke være økt overvåking i forhold til hva som foregår i dag. Dersom du ikke føler deg overvåket i dag, er det ingen grunn til å føle seg overvåket etter innføring av DLD.

4: JA, det er et prinsippielt skille mellom det å lagre data for faktureringsøyemed og det å lagre med tanke på etterforskning. Dette er et viktig skille og det naturlige og fornuftige ville etter min mening være å legge debatten rundt dette prinsippielle spørsmålet.

5: HVA HVIS IKKE DLD INNFØRES? Uavhengig av om DLD innføres eller ikke, vil dagens ordning eller en versjon av denne fortsette. Det vil si at den samme form for "overvåking" som DLD-motstanderne er så redde for vil fortsette som i dag.

6: NEI, ingen dømmes på elektroniske spor alene. IP-adresser kan ikke bevise hvem som satt på datamaskinen på det aktuelle tidspunkt. Elektroniske spor er kun en liten del av de verktøy politiet bruker. Likevel er denne typen spor avgjørende i enkelte saker selv om det er andre metoder (avhør osv) som får folk dømt.

Jeg oppfordrer alle motstandere til å faktisk lese direktivet og lese litt om hvordan elektroniske spor innhentes i dag for så å delta i debatten. Når det er sagt, er det også mange konstruktive og veldokumenterte innlegg her.

@Omaha: Jeg hadde blitt veldig glad om du kunne legge opp en link med offisiell kilde på at IP-adressene i den saken var tre år gamle.
Sitat av 4pekatt Vis innlegg
Mener ikke gå off-topic men hva/hvem er Anon?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Anonymous_(group)

anon i norge er tydeligvis ikke glad i DLD, anon var forside sak for vimenn for ikke så altfor lenge siden. der stod det mye om hva de mente om DLD. osv osv

EDIT: var bilde av en med guy fawkes maske på forsiden istedenfor deilig dame -.-
Sist endret av WhiteHat; 20. mars 2011 kl. 00:50.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
@juster:

Har du sett denne illustrasjonen ?

http://gfx.nrk.no/R_tlc7vxrQZ5uleDWb08Nw5d0h0rSy9b5A9nhIe07ANw.jpg
Jeg kom over en større versjon for en drøy uke siden, men kan ikke finne den igjen.

I alle fall- om du myser litt er teksten leselig, og dersom du mener at dette ikke er økt overvåkning ber jeg deg vennligst begrunne synet ditt.


@4pekatt:

"Anon" eller "Anonymous" er en samlebetegnelse på folk som bruker mye tid på 4chan og har gode tekniske ferdigheter med data, og gjerne har få skrupler.
jeg leste akkurat denne skremmende nyheten jeg skal dele med dere

http://www.itavisen.no/850979/slik-s...-overvaake-deg
@Takub: Jada. Jeg har sett den plansjen. Den plansjen illustrerer hvordan dette systemet fungerer i Norge i dag. Det eneste som er annerledes med DLD er en noe lenger lagringstid.

Alle de tingene som nevnes i den plansjen du viser til gjøres allerede daglig av politiet i dag.

Det eneste unntaket er at DLD vil at også trafikkdata (husk: ikke innhold) av e-post skal lagres. Og det er her mange tråkker feil. Det er kun snakk om e-post som sendes via ISP-en. Altså e-post sendt via Outlook eller annen POP/IMAP-klient. Hotmail, Gmail osv lagres ikke. Men husk at de fleste tilbydere av e-post på internett lagrer denne infoen i sine respektive land. Denne informasjonen kan leveres ut til norsk politi uavhengig av om DLD innføres eller ikke.

Så tilbake til Takub; du ber meg begrunne synet mitt. Det var dette jeg snakket om i det første innlegget mitt. Jeg oppfordrer deg til å sette deg inn i selve direktivet, men også hvordan ordningen fungerer i dag og hvordan den har fungert de siste 30 år. Du vil IKKE bli mer overvåket. ALT som står på den plansjen (foruten nevnte unntak) gjennomføres allerede i dag.