Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 9814
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Har hatt lyst til å prøve
Lucid Dreaming en gang, men lurer på noe først...

Er det vanskelig å slutte å oppleve det? Sånn, at man hver gang man sovner får man LD?

Det må jo bli litt slitsomt etterhvert, hvis man vil slutte med det,
og bare sove vanlig en natt?

Feks: Med den metoden hvor man skriver noe på en lapp
for å ta opp den lappern mange ganger daglig, sånn at når man
drømmer så gjør man det i drømmen, og setter igang LD.

Er det da vanskelig å få til en drøm hvor det ikke skjer?
Jeg har ikke hørt om noen med det problemet. Det er nok ikke noe du behøver å bekymre deg for. Om du skulle bli "lucid" i den drøm uten at det er ønskelig er det uansett bare å vekke deg selv.
Aldri hørt om at det blir en plage når du lucid dreamer hver natt og det ødelegger nattesøvnen din. Det er ikke alltid man forstår at det er en drøm, selv om man lucid dreamer ofte. Og det er lett å vekke seg selv også. Du får søvnen din uansett.

Tviler veldig på at det er en plage hvis dette er sant: Å sove er delt i flere deler, og den meste av tiden er du i en fase av søvnen hvor du IKKE KAN drømme, tror at jeg hørte at det var bare 1/2, eller 1/4 del av søvnen din som du kan drømme i. (ikke helt sikker men hørte det ett eller ett annet sted
Svaret på dette er vell ganske så relativt da dette fenomenet ofte er særs subjektivt. Selv er jeg av den oppfatning at det kommer ann på din egen psyke. Selv har jeg en god del erfaring med Lucid Dreaming og har gjennomsnittlig erfart 4-5 LD`s hver uke i flere perioder. Det som ga utslag for både hyppighet og mengde forstod jeg tidlig var mitt eget fokus på opplevelsene og fokus rundt gitt tema. Hvis en fokuserer sterkt på dette i hverdagen og gjør øvelser av typen du ga eksempel på vil det nok resultere i en kraftig økning av LD`s.

Fokuserer du mindre på dette tema og eventuellt øvelsene så vil etter min erfaring antall LD`s reduseres. Husk at en stor prosentandel av verdens befolkning ikke husker èn eneste drøm eller har hørt stort om Lucid Dreaming, og dette påvirkes, ville jeg tro, nok av deres oppfattelse av tilværelsen og hva som blir fokusert på i hverdagen.

Forøvrig vil jeg anbefale deg om å lese mer om "lucid dreaming" og kansje ta en titt på "astral projection" mens du er igang. Spennende!
Sist endret av Triaz; 28. juni 2009 kl. 20:17.
Trust me, det blir aldri slitsomt. Du kommer til å ønske du hadde minst fem ganger så mange drømmer som du evt. får Hvordan kan det bli slitsomt å .. gjøre hva faen du vil? Neste gang du får en LD, prøv å ligg deg på en sky og få "himmelen" til å spille favorittmusikken din. Har prøvd det selv, og det er helt sinnsykt!!

Humøret dagen derpå etter en god LD er dobbelt så bra som vanlig. Er som oftest mer uthvilt også, føler meg skikkelig "clear minded" og konsentrert. Pleier alltid å få gjort noe konstruktivt dagen etter jeg våkner fra en LD. Det er altså null grunn til å være redd for å få for mange drømmer...

(Er forresten veldig lett å våkne når du vil, så om du fucker noe skikkelig til kan du som *oftest* vekke deg selv)

Lykke til.
Sist endret av Exmagician; 28. juni 2009 kl. 21:07. Grunn: typo
Sitat av loathsome Vis innlegg
Trust me, det blir aldri slitsomt. Du kommer til å ønske du hadde minst fem ganger så mange drømmer som du evt. får Hvordan kan det bli slitsomt å .. gjøre hva faen du vil? Neste gang du får en LD, prøv å ligg deg på en sky og få "himmelen" til å spille favorittmusikken din. Har prøvd det selv, og det er helt sinnsykt!!

Humøret dagen derpå etter en god LD er dobbelt så bra som vanlig. Er som oftest mer uthvilt også, føler meg skikkelig "clear minded" og konsentrert. Pleier alltid å få gjort noe konstruktivt dagen etter jeg våkner fra en LD. Det er altså null grunn til å være redd for å få for mange drømmer...

(Er forresten veldig lett å våkne når du vil, så om du fucker noe skikkelig til kan du som *oftest* vekke deg selv)

Lykke til.
Vis hele sitatet...
Hvilken fremgang brukte du for å starte med LD ?

Har lenge tenkt på dette med lappen i lomma og lignende teknikker, men orker aldri starte med det. Kommer bare til å glemme det.

En gang leste jeg veldig mye om LD på nettet og tenkte veldig mye på det når jeg la meg og prøvde å sovne. Da fikk jeg faktisk en ørliten smak på Lucid Dreaming, men tror jeg "dro på" for mye ved at jeg absolut ville fly og tenkte for hardt på det. Da endte det med at jeg våkna fort.

Keen på å få til dette igjen, men har lyst til å vite om en fin måte å gjøre det på.
Sist endret av Source; 28. juni 2009 kl. 21:30.
Har altlid hatt lett for å drømme, og fikk et par LD lenge før jeg visste hva det var. Teknikken jeg som oftest bruker, er å holde hjernen bevisst akkurat i det jeg sovner. Det tar som oftest bare et par sekunder fra du merker at du siver inn i drømmeland, fra du plutselig våkner opp et annet sted. Personlig våkner jeg nesten alltid i min egen seng, bare et helt annet - random - sted. En teknikk er også å prøve å finne absurde ting i hverdagen, unike og "merkelige" ting som skjer og så legge merke til og huske disse. Etter hvert er det noe du gjør naturlig, og ofte i en helt vanlig drøm tenker jeg "alt dette er falsk, det er bare en drøm!!!" helt uten videre og løper vekk i ekstase (avbryter alltid det som skjer i den vanlige, kjedelige drømmen) over at jeg finner ut jeg drømmer ... noe som ofte resultereri såkalte "sudden awakenings", fordi jeg blir for oppspint

Er veldig vanlig å få helt syke kick, i alle fall de første gangene, som gjør du våkner med en gang. Du bare tenker "wtf wtf hva gjør jeg nå??". Tingen er at du må tenke ut hva du vil gjøre på forhånd! Ikke sikt skyhøyt i begynnelsen, prøv f. eks å løp og slikt i begynnelsen (du kan løpe dritfort). Og hold roen. Det hjelper veldig å spinne rundt deg selv mens du tenker "nå kommer jeg til å drømme mye sterkere". Har også laget en "drømme potion" som ga meg sterkere drømmer når jeg drakk den, funka som faen. Etter hvert vil du lære deg å takle hvordan hjernen reagerer på slike drømmer, og få mye bedre kontroll. Som oftest varer bare drømmene i et par minutter, men det kan føles som evigheter... alt etter hva du gjør det til! Bare å spørre om du lurer på noe mer ang. dette
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
mener å huske å ha lest ett sted her på forumet at man kan sove 20 min hver 4 time og til slutt havner man i en LD transe når man sover.

prøvde dette men klarte det ikke xD
Sitat av sengetøv Vis innlegg
mener å huske å ha lest ett sted her på forumet at man kan sove 20 min hver 4 time og til slutt havner man i en LD transe når man sover.

prøvde dette men klarte det ikke xD
Vis hele sitatet...
Det du prater om er mest sannsynlig "Uberman's sleep schedule", som er et polyfasisk søvnmønster. Det vil si at man sover bare en liten stund, flere ganger i døgnet. "Uberman" er nok det absolutt optimale polyfasiske søvnmønsteret som man kjenner til hittil, men det kan være vanskelig å følge det slavisk om man har tenkt til å leve et vanlig yrkesfør og sosialt liv. På grunn av manglende forskning, kan det også være potensielt farlig å holde på med over lengre tid.

Lucid Dreaming kan bli enklere å få til med "Uberman", fordi drømmene bruker å bli en del sterkere. Og ettersom man sover flere ganger i døgnet, så kan man også drømme flere ganger. Men man havner absolutt ikke i noen "LD-transe" ... Det som skjer, er at man omtrent øyeblikkelig kommer inn i REM-søvn - hvor man drømmer.
Loathsome: "Drømme potion" Morsom og garantert en effektiv idè! Skal jeg teste, om jeg husker det

Å holde din LD gående er vell det mest krevende i starten. Det gjelder å finne en balanse mellom å observere drømmeland og la seg slippe løs. Gjør en for mye av en av delene så ender det med at omgivelsene forsvinner. Ett trick jeg har lært er å se på hendene mine. Det hjelper. Har også hørt at det hjelper å gni hendene imot hverandre og, men har enda ikke klart å huske på det når jeg blir bevisst drømmen.

Ett trick til å starte en LD fra våken tilstand, som ofte fungerer, er å være bevisst idet du sovner (som loathsome nevnte over). Selv legger jeg meg ned og tar en kropps-"check"; går igjennom hvert lem av kroppen og føler alle muskler slappe av. Etter noen min. (varierer) føles det som om kroppen mer eller mindre flyter og du har større sjangs til å observere at kroppen/musklene paralyseres (paralyseringen skjer også under normal søvn for å hindre at enn ikke emulerer det kroppen gjør i drømme, i virkligheten) og være seg bevisst overgangen mellom våken tilstand og søvn/drøm.

Ofte kan metoden beskrevet ovenfor trigge en søvnparalyse. Er du kjent med søvnparalyser så finnes det metoder for å trigge en LD eller en astral projection fra denne tilstanden. Ved å tenke at du er på vei opp av sengen, istedet for å tvinge kroppen til å reagere (slik vi er vandt med), kan du mentalt sett gå inn i en LD fra en søvnparalyse.
Sist endret av Triaz; 28. juni 2009 kl. 23:21.
Sitat av Triaz Vis innlegg
Ofte kan metoden beskrevet ovenfor trigge en søvnparalyse. Er du kjent med søvnparalyser så finnes det metoder for å trigge en LD eller en astral projection fra denne tilstanden. Ved å tenke at du er på vei opp av sengen, istedet for å tvinge kroppen til å reagere (slik vi er vandt med), kan du mentalt sett gå inn i en LD fra en søvnparalyse.
Vis hele sitatet...
Veldig interessant det du skriver her. Det var faktisk slik mine første bevisste drømmer startet; The 'Old Hag' Syndrome. I stedet for å frykte den opplevelsen - ta kontroll! I og med at de fleste (inkl. meg) er ganske bevisst under en slik opplevelse, er det veldig lett å oppretholde bevisstheten mens du flyr avgårde. Husk på det om du som leser dette noen gang opplever det. Vi frykter det ukjente, og fy steike så skummelt søvnparalyse kan være... helt til du vet hva det er!
"The Old Hag strikes!"
Søvnparalyse er ikke særlig tilfredsstillende for den uvitende, men den kan være svært effektiv til å trene ditt mentale jeg.
Du befinner deg i en slags kvasi-fantasi/virklighets sfære der du om ikke like raskt som i drømme, så ihvertfall svært hyppig kan manifistere tanker rundt deg. Ditt sinnelag, enten du er redd eller likegyldig vil som regel fi utslag i omgivelsene.

En ting som er verdt å merke seg er at visse fenomener innen søvnparalyse ser ut til å være verken kultur betinget, eller subjektivt betinget da det er loggført opplevelser av lik karakter verden over. Noen slags vesner, gjerne små og skyggeaktige, samtidig vanvittig vansklig å få has på rent visuellt da du aldri riktig ser dem, er rapportert. Også en følelse av å bli tvunget ned i sengen en ligger i (noe som kansje kommer av at kroppen er paralysert), og at de aller aller fleste våkner opp på det eksakt samme sted de la seg, men små til ingen variasjon i omgivelsene...

Selv har jeg hatt uttallige slike søvnparalyser og jeg tar ikke i når jeg melder 200 stykk iløpet av en fireårsperiode, mange av de ufrivillig og ekstremt ubehagelige da frykt er en av de sinnstilstandene du assossierer svært så raskt med og er vansklig å konsentrere seg vekk ifra. Ikke rart noen tror de blir bortført... En av mange merkverdigheter er de gangene jeg har sovnet ved siden av kjæresten og våknet i en søvnparalyse, og jeg ser at hun ligger ved siden av meg og hører henne puste. Og det stemmer alltid ihop med virkligheten. Dette er også mitt første minne fra det tidligste jeg kan huske. Jeg var vell enn tre-fire år og lå i senga til bestemor da jeg våknet og ikke klarte å røre kroppen. Skrek så jeg skulle tru hu hørte det, vill panikk men hun reagerte ikke. Rent traumatisk. Haha.
har klart å fått LD i våken tilstand er ikke sikker på hvordan men har klart det 3-4 ganger løpet av mine 20 år^^

første gangen var på bussen, hadde musikk på ørene lukket øynene satt å tengte for meg selv, hørte på musikken så plutselig forsvant musikken og jeg stod på en vei. soppas lenge siden nå så husker ikke mere...

husker siste gangen jeg fikk en våken LD når jeg kjørte bil en gang. hva sykt.. det var siste gangen jeg fikk det.. kompisen min som satt på sa at det var *tomt* i øyne mine og han fikk ikke kontakt med meg.. våknet da etter ca. 1 min med LD. etter dette har jeg blitt såppas redd får å havne i LD mens jeg kjører at jeg har sluttet med det.:/

men trur jeg skal lere meg det når jeg sover, er ikke like farlig det enn å hvære "borte" mens man kjøre bil^^
Henger meg paa her istede for ny taard.

Hvordan kommer man seg fram i LD? Kjorer man bil, eller er man plutselig bare der man vil? Hehe..
Jeg hadde en "bevisst drøm" inatt, men klarte ikke å styre drømmen. Prøvde mane frem uvirkelige goder, men klarte det ikke.. :/
jøss.dette emnet virker meget interesangt.
jeg har selv "slitt" med noen syke "søvnproblem" i mange år nå.
det som skjer er at i det jeg holder på og sovne blir hele kroppen
min lamm,men jeg klarer og se og tenke klart.
ofte har jeg sett ting som mennesker i rommet der jeg ligger og
merkelige lyder som "svirrer" rundt meg.har sett myye sykt opp gjennom tidene.
er faktisk et par ganger jeg har fløyet opp under taket og sett ned på meg selv
og dama som ligger og sover nede i sengen.men da får jeg ihvertfall panikk!

jeg har altid synest at dette er plagsomt etter som jeg får
panikk og febrilsk prøver å komme meg ut av denne "transen".man blir sliten.

hadde vert helt konge og klare og kontrolere dette!
kansje kan jeg klare og fly rundt i huset og kansje ut
ytterdøra.
Ja, det er jo mulig vil jeg tro. Har selv lucid dramed en gang, ca 10-15 aar siden. Det var fett! (var ikke mange aar da)
Men sovnparalyse er sikkert litt noia ja. Har aldri opplevd det selv, men har opplevd en annen greie som jeg ikke husker navnet paa. Det skjedde naar jeg var under hypnose, det er motmuskler i kroppen som settes i verk, saa du kjenner ikke at du holder armen i luften . ( sorry hvis det ble vanskelig og skjonne.) Det gaar ut paa at .. vel, det er en slags muskel-paralyse.
Jeg har akkurat begynt å følge et lucid dream "program" som jeg fant på nettet. I går kveld hørte jeg på en lydfil som innholdt noe som hørtes ut som bølger, og en stemme som gjentok "you are aware that you are dreaming" osv. Jeg sovnet 2 - 3 ganger i løpet av 30 minutter mens jeg hørte på den. Siste gangen jeg våknet, føltes det ut som jeg falt bakover i det uendelige. Det føltes ut som jeg spant baklengs i ganske høy fart, og følesen var veldig kraftig.
Jeg lå med øyene igjen mens det skjedde, men jeg tror jeg var våken.

Har dette noe med lucid dreaming eller lignede å gjøre, eller er det helt ubetydlig i forhold til å lære seg lucid dreaming?
Gunnar Gul: vilken side hva det du fant det programmet hørtes spenende ut
Sitat av n0zz0 Vis innlegg
Gunnar Gul: vilken side hva det du fant det programmet hørtes spenende ut
Vis hele sitatet...
Sikkert dette programmet han mener

http://ld4all.com/forum/viewtopic.php?t=33619

Jeg hadde min først LD etter å ha brukt programmet i 8 dager
Sist endret av Grix; 2. juli 2009 kl. 16:41.
Sitat av Grix Vis innlegg
Sikkert dette programmet han mener

http://ld4all.com/forum/viewtopic.php?t=33619

Jeg hadde min først LD etter å ha brukt programmet i 8 dager
Vis hele sitatet...
Jeg har hatt ca. tre-fire LD tidligere, og ettersom jeg har hatt en veldig lang "tørke" nå, så bestemte jeg meg for å teste dette programmet. Jaggu fikk jeg en lucid dream den første natten - uten å bruke lydopptakene. Tror ikke jeg brukte noen reality-checks i drømmen heller, men det økte fokuset på LD kvelden før jeg la meg, må ha gjort at jeg ble mer oppmerksom i drømmen, og plutselig bare skjønte at jeg drømte.

Jeg fløy ut soveromsvinduet, og flakset litt rundt omkring - helt til jeg landet, mistet evnen til å fly, og konkluderte med at jeg sikkert ikke drømte likevel. Litt absurd, ja ... jeg vil tro det skyldtes at jeg holdt litt for godt fast på den menneskelige oppfatningen om at det å fly er vanskelig - noe det ikke er i drømmeland.
Har hatt 1.5stk nå. Den første våknet jeg hvert minutt, så til slutt så blei jeg så lei av å våkne i drømmen at jeg gjorde en reality-check --> skrudde på lyset.. Funka ikke.. kasta meg ut vinduet og fløøøøy!

0.5 denne var spennende.. Drømte at jeg hadde blandet meg inn i noe mafia-shit og greier.. etter masse drømming stod jeg der med et par millioner i henda og hadde klart å løpe fra alle.. Men da fikk jeg noja.. hadde jeg klart det?? har jeg virkelig 2mil... venta..* sjekke om jeg drømmer!* (her pleier jeg normalt å våkne) Så jeg gjorde en reality-check der jeg stod på den 2.etg togstasjonen, så på henda mine... nei.. alt normalt der.. faen, da stemmer vel dette da... Men vakke så veldig begeistret for et liv på rømmen, så våkna heller :P
Men jeg våkna ihverfall ikke der jeg pleier å våkne.. fikk gjort reality-checken først
Hadde minst 3 lucide drømmer samme morgen her om dagen. På alle var problemet og holde fokus et sted så jeg ikke våkna og at ikke glemte at jeg drømte. Fant en helt merkelig teknikk i søvne den natta. Jeg hadde en snusboks i lomma i drømmen, og jeg som ikke snuser fant dette litt merkelig. Så på en eller annen måte brukte jeg snusboksen til og lette over lufta med, og når jeg fikk til det så skjønte jeg at jeg drømte. Fløy litt rundt, prata med folk og opplevde litt merkelige ting. Problemet var at jeg fort mista fokus og ting ble mer uklart og jeg begynte og kjenne kroppen utenfor søvne etterhvert. Noen som har en bra teknikk for å holde seg i drømmeverden når man får lucide drømmer?
Sitat av Grix Vis innlegg
Sikkert dette programmet han mener

http://ld4all.com/forum/viewtopic.php?t=33619

Jeg hadde min først LD etter å ha brukt programmet i 8 dager
Vis hele sitatet...
Jeg har lastet det ned, men skjønner ikke poenget emd den brainWave generatoren..?
Hjelp?
Har sett på dette med å sette på vekkerklokka så den går av 6 timer etter at du har sovnet. Jeg tror den kommer til å vekke meg... Kan det fyngere og lage en mp3 fil med 6 timers tomrom..? Så kommer en låt på relativt høyt volum, så blir du lucid?
Finnes denne lydfilen elelr må jeg lage selv?
Fikk ideen fra Lucid DigiBook fra linken din Grix.
Poenget med den brainwave generatoren får du på dag 8

Anbefaler forresten å fullføre hele 2 ukers programmet, man får inn noen gode vaner som kan hjelpe stort med å få en LD ( eller mange )

Bare synd jeg suger så jævlig på dream recall, husker egentlig lite når jeg våkner, men det er blitt bedre etter at jeg startet å skrive dream journal.
Ja, det var det programmet jeg mente. Jeg annbefaler andre å prøve det.

Det er fortsatt ingen som har svart på spørsmålet mitt, har det noe med lucid dreaming å gjøre, eller var det helt uinteressant?
etter mine utallige timer på ld4all.com tror jeg det du opplevde var at kroppen din gikk inn i soveparalyse.
Kroppen din imobiliserer musklene dine slik at du ikke skal gjøre irl det du gjør i drømmeverdenen

Lest om mange som opplever følelsen av å falle bakover, dette ut av senga osv når dette skjer, somregel i sammenheng med at man prøve å holde hjernen bevist mens man prøver å sove.
Ah.. Så det er ikke bare den ene tingen i linken jeg må laste ned, men alle de andre også..? (3-4 programmer..?)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hmm, søkte på wiki etter svar på hva dette var... Om jeg skjønte riktig så er det å vere bevisst i drømmene og vite at du kan manipulere det.


I såfall så gjør jeg det OFTE, jeg vet nesten alltid at jeg drømmer og derfor vet jeg at jeg kan stupe ut og faktisk fly. Til og med, når jeg var liten var jeg bevisst på dette, så visst jeg hoppa fra en høy plass og traff bakken, ville jeg våkne med et rykk og dermed kansje vokse om det gjorde litt vondt. Gjorde ikke alltid vondt, men som oftest så gjorde det det.

Nå i senere tid som jeg har "utviklet" en slags ferdighet i å manipulere det, kan jeg for eksempel begynne å springe som et kattedyr på alle fire, til bakbena begynne å lette(en fantastisk følelse), og jeg springer forbi alle folk/vennene mine med bare armen og så til slutt lette. Jeg beveger armen som alle kattedyr gjør ved raske sprang, ved at begge armen tar tak i bakkken og drar meg fram over.

Til og med etter å ha spilt mye CSS, kan jeg av og til ta bunnyjump, høres villt ut men sant, men er ikke så god følelse som å fly.
Jazzin:
Du trenger: Denne og denne alternativt hvis du bruker mac: denne
Sist endret av eclipze; 17. juli 2009 kl. 10:01.
Jøss. Dette skjer meg helt uten at jeg trenger jobbe for det. Om jeg ligger og slumrer på morgnene, eller om jeg sover på kvelden, men med tv på feks, så jeg ikke sovner helt, men bare dupper litt av og på. Er bare å være trøtt, men ikke FOR trøtt, så skjer det. Dvs jeg klarer ikke styre drømmene, men jeg har svært lav terskel for å drømme. Senest her om dagen drømte jeg at mamma var innom soverommet mitt og snakket med meg. Husker det klart, men hun var ikke her. Hun er på ferie. Jeg trodde jeg var våken da dette skjedde.

Lurer på hvordan man sjekker om man drømmer jeg? Jeg har en hyperkinetisk forstyrrelse (adhd), noe som jeg antar er årsaken til at dette skjer. noen fler med erfaringer ang dette?
Sist endret av bækkslæsj; 17. juli 2009 kl. 12:39.
Man kan skjekke at man drømmer ved:

Å Holde for nesen, kan du fortsatt puste drømmer du
Se på hendene dine, er de normale?
Tenke hvordan du kom deg til det stedet du befinner deg nå. I drømmer reiser du ikke, du bare er der.


Generelt så skjer det syke ting i drømmer.
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Generelt så skjer det syke ting i drømmer.
Vis hele sitatet...
AMEN!

Alltid når jeg står i ro forandrer stedet seg alltid til et annet uten at jeg syns det er rart...
Haha, det er noe av poenget. Hvis du går rundt om dagen og ca hver halvtime tenker" hvordan i huleste kom jeg hit..? Er det som skjer normalt?" så vil du til slutt gjøre det i drømme, og PANG, der var du jaggumeg lucid.
Etter jeg leste igjennom svarene her, skjønner jeg selv att jeg ikke er så langt unna til å klare LD. Før jeg skal sove, så er jeg veldig bevist å jeg visiualiserer bilder og settinger der mennesker gjør forskjelige ting, så plutselig blir alt VELDIG detaljert. Å jeg får en "woow" å øynene spretter opp. Jeg kjenner selv en deilig følelse i sinnet å att jeg er på vei inn i drømmeland bevist, er jeg close da?

Vil legge til litt dejavu, drømte jeg møtte to personer i en drømm, neste dag, møtte jeg på den første personen ikke så langt unna huset mitt, å den andre rett etterpå. Det har skjedd veldig mange ganger, jevla rått synes jeg
Sist endret av FranzLiszt; 18. juli 2009 kl. 20:04.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fikk veldig lyst til å prøve dette og ha ordentlig kontroll. Har hatt noen skumle der jeg er skikkelig redd. Jeg vet det er en drøm, men kan ikke kontrolere hva som skjer eller va jeg gjør. Hender ofte i sammenheng med at jeg er syk.
Har hørt om LD før, men skjønnte ikke hvordan jeg skulle begynne med det ..

Men hadde jo vært jævlig nice og bare kunne ligget og hatt "seg" i drømmene hver jævla natt!?

PS: Hvordan burde jeg begynne ?
Jeg hqdde kun hørt om Lucid Dream før, men for ca 2 mnd siden startet jeg og lese masse om dette.
Var i utlandet på denne tid så var vekke ifra stress og daglige ting.
Etter første dag skjønnte jeg at dette var noe jeg ville prøve ut, og sånn ca etter 5 dager med mye mer lesing fikk jeg min første LD drøm!
Dette skjedde ved at jeg de siste 4 dagene tok opp hånden og telte fingrene ifra 1-5 på begge hendene, så tenkte jeg hver gang at siden jeg hadde 5-fingre måtte dette være virkelig! Gjorde dette rundt 5-8 ganger daglig, tar bare et par sekunder og teste. Kan sikkert høres ganske sprøtt ut, men pluttselig når jeg sovnet natt til dag 6 skjedde det.
I og med at jeg er i utlandet har de bønnerop 5 ganger til dagen, og jeg hadde da vært i utlandet i 3 uker og blitt svært vannt til dette. I drømmen min var jeg i en by i Norge, når jeg "våknet" der av bønnerop så jeg på klokken og en var hall 3 på natten ( i utlandet her bedde de presis hall 5 hver natt`) Tenkte da at dette måtte være en drøm, men samtidig var jeg våken, så da husket underbevisten min det fingertrikset, så i drømmen så tenkte jeg at jeg måtte teste om det var virkelig eller en drøm, tok deretter opp den ene hånden og når jeg telte den hadde den 6 fingre, var helt sprøtt! Og da skjønnte underbevistheten min at dette var en drøm siden jeg ikke hadde 5 som jeg hadde telt så mange andre ganger dagene i forveien.
Jeg kledde på meg i drømmen, og gikk ut...det første jeg gjorde når jeg kom ut var at jeg hoppet rett opp i luften, ca 3meter (skulle sikkert prøve og fly som så mange andre kan i ld drømmene sine ) Siden dette var nytt for meg datt jeg rett i bakken igjen! Tenkte bare kjiipt, så skjedde det noe annet heelt sykt(privat) som jeg kunne styre så masse jeg ville siden jeg visste at det var en drøm. Har ikke hatt tid til å lese hverken noe mer om LD eller har ikke tellt noen fingre etter jeg kom hjem for en mnd siden!
Men tro meg,jeg skal prøve det igjen..Høres sprøtt ut, men les masse om Ld, tell fingre...så pluttselig skjer det en dag i drømmen din der du tar opp hånden for og skjekke om det er en drøm du har eller om det er real life!
Hælvette, gjør reality check 40-50 ganger dagelig, men har ikke hatt LD siden jeg begynte. Ca 10 dager siden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av loathsome Vis innlegg
Neste gang du får en LD, prøv å ligg deg på en sky og få "himmelen" til å spille favorittmusikken din. Har prøvd det selv, og det er helt sinnsykt!!
Vis hele sitatet...
Tusen takk for dette tipset! Det er noe jeg sannsynligvis aldri ville kommet på å prøve selv. Natt til å går skjedde dette:

Jeg var midt i en drøm skulle løpe og se hvor langt jeg greide å hoppe. Jeg hoppte sinnsykt langt, og jeg kunne "padle" eller dra meg framover i lufta med hendene. Dette skjedde helt automatisk. Det var ikke før jeg landa at det gikk opp et lys for meg. "Wow! Jeg drømmer! Yes! Dette har jeg venta på!"

Jeg fløy litt rundt og hadde det helt konge, som det heter på fagspråket. Jeg kunne ikke se helt klart hvor jeg var hen, men jeg fløy iallfall over en by. Dette har jeg gjort utallige ganger før i tidligere drømmer, og det er sinnsykt herlig hver gang.

Men så kom jeg på noe en person på freakforum hadde nevnt. "Neste gang du får en lucid drøm - prøv å legg deg på en sky og få himmelen til å spille favorittmusikken din". Dette ville jeg prøve. Jeg fløy kjempehøyt opp og la meg til ro på en sky.

Så begynte hele himmelen å spille begynnelsen av en Pink Floyd-sang.

Det var så hinsides nydelig, at det må være en høyst umulig oppgave å beskrive opplevelsen. Det som foregikk i hodet finnes det ikke ord for. Men jeg skal prøve så godt jeg kan å skildre det kroppslige aspektet ved opplevelsen.

Jeg kjente først at ei bølge av sterke frysninger skyllet over meg. Frysninger som pleier å komme når du hører noe harmonisk eller vakkert. Men det føltes sterkere enn til vanlig. Og så kom det ei ny, enda sterkere... Så kom det enda ei ny, og denne var mange ganger sterkere enn den forrige igjen.

Og sånn fortsatte det, til det det til slutt bare føltes som en lang, kontinuerlig vibrasjon av frysninger. Jeg kunne aldri i livet trodd at jeg skulle føle noe så intenst.

For det som gjorde det så ekstraordinært, var at frysningene ikke bare lå på overflaten av huden, som de pleier -- nei, de var sterke nok til å gjennomtrenge både hudlaget og kjøttet, helt inn til beinmargen. Jeg kjente en herlig og intens strøm av frysninger helt inn til hjertet, og det vibrerte i hver en millimeter av kroppen. Tårene rant og rant. Massevis av tårer. Aldri før har jeg kjent noe lignende. Og enda så ble det bare sterkere og sterkere.

Plutselig kjentes det som om det var hjertet som sendte ut alt, og jeg kjente en knyttende følelse fra hjertet, som breidde seg utover brystet og som plutselig gjorde kroppen min steinhard. Nå begynte det nesten å bli ubehagelig, og jeg våkna opp.
Sist endret av mann; 13. august 2009 kl. 08:16.
Velll, jeg vil legge til noe som skjedde i sommerferien.

Jeg fikk en drøm/ salgs mareritt jeg kunne og akn fortsatt huske veldig detaljert. Noen børt seg inn på hytta vi var i. Det skjedde mye rart, og etetr at jeg fikk jagd dem vekk, hukser jeg at jeg så på hendene mine, og tenkte.. Dette er ikke virkelig.. Hende var litt rare.. Men jeg fikk ikke LD?!!!!!!
Skjønner ikke hva som skjedde..
Sitat av Jazzin Vis innlegg
Velll, jeg vil legge til noe som skjedde i sommerferien.

Jeg fikk en drøm/ salgs mareritt jeg kunne og akn fortsatt huske veldig detaljert. Noen børt seg inn på hytta vi var i. Det skjedde mye rart, og etetr at jeg fikk jagd dem vekk, hukser jeg at jeg så på hendene mine, og tenkte.. Dette er ikke virkelig.. Hende var litt rare.. Men jeg fikk ikke LD?!!!!!!
Skjønner ikke hva som skjedde..
Vis hele sitatet...
Jeg aner ikke, men har opplevd sånn circa det samme

Jeg så meg i et speil i en drøm hvor mye uligisk skjedde. og tenkte "er dette en drøm?"
Så og jeg så litt annerledes ut, men så kom jeg frem til at jeg ikke drømte, og fik ikke LD

Sykt rart og irriterende når en våkner xD

Men i forigår drømte jeg og kom plutselig på at jeg drømte uten å sjekke om det var drøm på noen måte.
Fik da en LD Og så greier jeg lett å våkne på kommando mener jeg.
Jeg ville stå opp, og så klarer jeg ikke å forklare hvordan jeg gjør det. Fordi jeg ikke vet hvordan selv. Jeg bare våkner...
haha, vell. Det er mulig jeg hadde 6 fingre, men tenkte bare.. Tja.. Jeg drømmer ikke..

Husker ikek helt.. :/
stopper å få lucid dreams når jeg slutter å tenke på det... men dersom jeg f.eks. har en samtale om lucid dreaming sammen med en kamerat så er det nesten helt sikkert at jeg kommer til å få lucid dream i løpet av natta. underbevisstheten min tar svært lett inn ytre stimuli, så jeg trenger bare å skrive på en papirlapp "jeg skal ha lucid dreams" og så får jeg det.

det eneste som irriterer meg er at det er vanskelig å opprettholde fokus når jeg først innser at jeg drømmer, og noen ganger kan det være litt vrient å manipulere drømmene. den siste uka har jeg hatt lucid dreams hver eneste natt.

i en veldig bra drøm hadde jeg svært bra fokus. jeg husker at jeg ble overrasket over hvor virkelig alt sammen føltes, enda jeg visste at jeg drømte. jeg lekte dr. manhatten, fløy rundt og ødela hus etc... det beste med lucid dreams though er at man trylle fram en hvilken som helst babe og få henne til å gjøre nøyaktig som du vil et svært godt alternativ for oss nørds som har litt for lite vaginal action i livene vårt

... pervert !
Sitat av loathsome Vis innlegg
Neste gang du får en LD, prøv å ligg deg på en sky og få "himmelen" til å spille favorittmusikken din. Har prøvd det selv, og det er helt sinnsykt!!
Vis hele sitatet...
Okay, Jeg har en ny hobby. Høre på musikk fra himmelen.
Finnes ikke ord...

Problemet mitt er at jeg klarer ikke alltid å fly.
Er akkurat som at hjernen min ikke er "fri" enda. sån som dem prater om på matrix, da neo skal hoppe over bygningen, det er ingen som har klart det første gangen.
så jeg måtte se tre - fire ganger på handa mi, for å være sikker på at det faktisk var en drøm, og at jeg ikke sto i hagen å hoppa midt på dagen som en idiot, for når jeg prøvde å fly opp så gikk det ikke.
Jeg husker jeg klarte det første gang når jeg tok fart å stupte utover.

På handa mi står det forøvrig Lucid med spritusj. og i drømmen er det somregel bare noe svart skrot.

=)
Veldig vanlig det, Sixpounder. Personlig hoppet jeg bare i slike ting, for når jeg først fant ut det var en drøm visste jeg at jeg kom til å være 100% sikker når drømmen var over. Mye jeg ikke fikk til i begynnelsen fordi jeg ikke var helt overbevist om at jeg klarte osv. Som med alt annet må man trene opp sin evne til å kunne drømme bevisst.

Er du usikker på om du drømmer så drømmer du for å si det sånn - hvor mange ganger har du våknet og lurt på om du var våken med mindre du bare drømte du våknet? Så lenge du klarer å huske akkurat dette i en drøm burde du være sikker på at du drømmer. Er ofte lett å glemme helt at du drømmer, gjørde det hele tiden selv.. men da er det bare å finne neste drømmesymbol, ta deg en lucid-potion eller en million og ha det gøy igjen
Yes, skal prøve å huske det,
skal prøve ut lucid-potion også

Og vis du har flere tips så vil jeg gjerne høre =)
Er det noen som kan skrive opp en liste over hva de gjør på degen evt. kvelden og morgen.
Hadde vært fryktelig digg å kunne se ordentlig hva som hjelper for folk. Prøv å ikke sende link til stedet, men heller bare skriv det punktevis, hvordan gjør du reality checks osv.

Takk på forhånd
Vel...AndaRockaz, man trenger ikke alltid gå å konsentrere seg om Reality å sjekke.
Men det er en metode som jeg tror er mest easy, og lettest å igjennomføre.
Skrive et ord på handa de å simpelt bare se på den en gang iblant.

En annet fenomen som kan skje er at du gleder deg til noe, eller lignende. I den perioden her gleder jeg meg noe sinnsykt til noe, og drømmer ofte om at jeg kommer i situasjonen jeg gleder meg til. og jeg tenker vær gang at når den situasjonen oppstår, så skal jeg se på handa mi & voila!