Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 3655
Det som har vært min tankegang når jeg har prøvd/brukt andre ting en hasj: Okay her er det egentelig samme risk. Jeg kan slippe unna, eller jeg kan bli tatt av politiet og få en bot. Den vil ikke være så mye høyere en den bota jeg får for røyking, og uansett kommer jeg ikke til å betale den.

Når cannabis er ilegalt blir det (hvert fall for meg) enklere å følet at jeg faktisk ikke har så mye å tape på å prøve andre stoffer.
Derimot kan jeg få en ny rus-opplevelse.

Jeg tror ikke jeg hadde vært så åpen for andre rusmilder om jeg ikke ble stemplet som kriminell fordi jeg røyker hasj.

er det noen andre som også tenker slik?



er selvfølgelig mange andre argumenter også. En kompis av meg pleier å spørre hvem det er han skader når han sitter hjemme med pipa og tar seg et trekk. I forhold til hvem han kunne skada om han drakk seg full på byen.

Dessuten bruker politiet, etter min mening, alt for mye ressurser på å løpe etter relativt rolige hasjrøykere. Jeg ville faktisk trodde det var alvorligere lovbrudd både generelt og innen narkotikakriminalitet, en to stykker som rolig og fredlig sitter hjemme hos seg selv og røyker.

det her kan sikkert virke litt meningsløst. Men jeg prøver å si noe. Uten å være spesielt flink til å utrykke meg
Poenget er jo at hasjrøyking er ulovlig, og det er ikke å drikke seg dritings på byen. Forstå det den som kan.

Når det kommer til argumentet ditt med at hasj åpner for andre ulovlige rusmidler- fordi det er ulovlig, mener jeg derimot at du bommer litt.

Er det virkelig slik at et lovbrudd "uskyldiggjør" et annet lovbrudd?Satt på spissen, dersom du bryter den inn for å stjele en TV på en butikk, kan man liksågodt knerte en eventuell vekter på veien også da- fordi man allerede er kriminell eller har begått en kriminell handling?
Det er jo for såvidt greie argumenter, men er vel også de mest brukte argumentene for en hasjrøykende/"avkriminaliserings-støttende".
Selv har jeg tenkt i ganske lik bane. Er nok mange andre her inne som er enig også.

Men det er nok ikke noe som kommer til å revolusjonere statens/folkets syn på cannabis i Norge...=)
Sist endret av sumoivar; 25. november 2008 kl. 12:53.
Det er bare det at det i seg selv ikke er nok for å få til en avkriminalisering.
de som bestemmer sitter med "fakta" på at det er veldig farlig å røyke hasj.
De tenker nok også på alle psykosene osv folk vil få hvis det blir lov å røyke. Tenk å mange penger de taper på behandlingsplasser.
Og at det blir enda et lovlig rusmiddel i Norge.
De er vel redd for å få enda fler innvandrere hit siden det er lovlig også.
Nei ikke vet jeg hva de tenker når de sier nei, men ville trodd dette var noen av de tingene de tenker på.

Selv om det i seg selv heller ikke er godt nok!
Sitat av reklame Vis innlegg
Poenget er jo at hasjrøyking er ulovlig, og det er ikke å drikke seg dritings på byen. Forstå det den som kan.

Når det kommer til argumentet ditt med at hasj åpner for andre ulovlige rusmidler- fordi det er ulovlig, mener jeg derimot at du bommer litt.

Er det virkelig slik at et lovbrudd "uskyldiggjør" et annet lovbrudd?Satt på spissen, dersom du bryter den inn for å stjele en TV på en butikk, kan man liksågodt knerte en eventuell vekter på veien også da- fordi man allerede er kriminell eller har begått en kriminell handling?
Vis hele sitatet...
Det er jo satt veldig på spissen men allikevel, ja. Du hadde jo ikke hatt noe behov for å knerte han hvis du ikke allerede hadde hatt noe å tape på å bli tatt. Du er allerede kriminell, og ytterligere kriminelle handlinger oppfattes ikke lenger som like virkelighetsfjernt for deg. Ergo, det er lettere å begå kriminelle handlinger hvis samfunnet allerede ha stemplet deg som kriminell. Det er kanskje vanskelig å forstå for en som aldri har opplevd det selv, men sånn er det.
Sist endret av mentalmelt; 25. november 2008 kl. 14:29.
Men om cannabis ble legalisert, hadde staten likevel tjent på det.

*Turisme
*Penger fra salg går til staten
*Mindre tid og pengeforbruk på å forfølge brukere, raide boliger og ødelegge plantasjer.

Jeg kommer aldri til å forstå meg på narkotikapolitikken i Norge. Vi trenger en forandring. Cannabis skader somregel bare brukeren, og ikke de som tar avstand.

Det er flere gode grunner for å legalisere;

* Medisinsk cannabis kan hjelpe mange, og gjøre livet bedre.
* Penger til staten (woho...)
* Brukere gjør ikke særlig skader eller ødeleggelser (unntak kan forekomme)
* Cannabis har liten avhengighet
* Cannabis kan brukes til å hjelpe rusMISbrukere.

Argumentene mot cannabis er derimot somregel lite oppdatert. De sier cannabis dreper, er verre enn alkohol m.m. Tull mener jeg.

Dessverre er cannabis plassert i samme kategori som tunge stoffer: Narkotika. Les en artikkel i avisen som omhandler cannabis, så ser du at heroin blir blandet inn omtrent i hver eneste. Dette skremmer jo uvitende til å tro "hasj" og heroin henger sammen.
Derfor synes jeg man skal avkriminalisere cannabis og behandle det på lik linje som alkohol:

-Politiet kan heller bruke de få ressursene de har på noe fornuftig.
-De som bruker cannabis bruker det uansett om det er ulovlig eller ikke.
-Staten kan tjene masse penger på hasjsalg, dette burde egentlig vært god nok grunn i seg selv. De kan også føre en mye bedre statistikk på cannabisbruk.
-Jeg har aldri sett en som bare har røyket gjort noe annet enn å slappe av og nyte livet.
-Det er sosialt, for mange er det kanskje den eneste tingen de gjør med andre.
-Jeg synes det virker som psykiske latente sykdomer har en tendens til å komme frem før eller senere, med eller uten hasj.
-Sånn kreftmessig er vel ikke tobakk stort bedre.
-Det bør være opp til en hver og enkelt av oss myndige å velge om vi vil bruke cannabis eller ikke.
-Alt i alt bør de som vil få lov til å bruke cannabis, men salg kan jeg godt være i mot.

Det er også mange motargumenter, men alt i alt synes jeg at det er så mange fler argumenter for at det burde bli avkriminalisert for de som er over 18 år. Personlig synes jeg også at kath skal bli avkriminalisert.

Når dagens politikere er pensjonerte og dødd ut aner jeg et håp om en mer liberal narkotikapolitikk.
Synes kanskje aldersgrensa på hasj (om det skulle blitt avkriminalisert) skulle vært 20, samme som sprit over 22(?)%
Jeg er egentlig veldig enig med deg der pilleknaskeren, det beste hadde også vært om alle ventet med å begynne til de var ferdig med studier og slikt.

Men litt fler argumenter jeg kom på mens jeg sto i dusjen.
- Det vil jo kutte ned på fengselskøer.
- Det vil åpne for mer forskning på cannabis her til lands.
- Åpne for mer bruk av cannabis i terapi o.l.
- Kutte ned på volden som kommer med all helgefyllen.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Jeg er egentlig veldig enig med deg der pilleknaskeren, det beste hadde også vært om alle ventet med å begynne til de var ferdig med studier og slikt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan man ikke røyke en helg en gang i blandt om man studerer og slikt?
Jeg synes man bør vente med hasj til man er litt gamlere enn 18 da hasj går mere inn på deg psykisk enn alkohol. Jeg har iallfall den erfaringen, men kan jo ta feil da dette varierer fra person til person.
Det mest logiske ville være å legalisere hasj, og alt annet dop. Men hasj for denne gang:
Hvis man legaliserer cannabis, og starter et statskontrollert monopol vil man automatisk fjerne grunnlaget for enhver dealer og smugler som kunne profittert på å selge det, og altså da fjerne de verste elementene innen narkotikamiljøer samtidig som politiet da kan slippe å lage falske artikler om "se på denne hasjplantasjen" i avisa for å ha noe å skylde på utgiftene fra den overdrevne bruken av det nye helikopteret sitt (det koster nesten 100.000 i timen å holde i lufta. alts, skattepenger) og heller fokusere på faktisk kriminalitet, som korrupsjon, voldtekt, innbrudd etc
Man vil også kunne fjerne de nest farligste elementene, utblanda produkter med alt fra motorolje til pensla shit til henna og andre skadelige stoffer fra det, da det utvilsomt vil komme strikse regler for renhet, litt som på vinmonopolet. (som i bunn og grunn er det samme, med tanke på at alkohol var ulovlig for en tid siden).
Man vil også kunne utvikle nye, mye mer sunne måter å røyke på, da en etat med statstøtte kunne grodd shiten under ordentlige omstendigheter, og faktisk bedrevet forskning på stoffet, altså hederlige folk, feks. botanikere som kunne oppnå å skape en f.eks. helt ny form for hasj osv.
Det er også som kjent et godt alternativ til piller og andre kjemiske legemidler.

men uansett er alt bedre enn hva de gjør i dag. Å gå til krig mot noe så utbredt som dop er den ultimate ignoranse en stat kan utvise overfor sin befolkning. Og å repetere den samme handlingen flerfoldige ganger og forvente et annet resultat .hver gang. er definisjonen på galskap, i henhold til en kis jeg ikke husker navnet på nå.
ja burde hvertfall være 18, mulig 20 også. Men hvis det er så ille for noen at man ikke kan røyke i helgen en gang i blandt før man er ferdig med studier, burde det aldri bli lovlig i det heletatt. Da skjønner jeg de som jobber så jævlig hardt for at det ikke skal bli lov.
Da er min oppfattning av stoffet alt for mildt.. Og mange som ser på det som mildere enn meg også.
Sier bare: personlig frihet!!!
Hvis folk kan drikke, herpe levra si, bråke, drive faenskap og drepe andre mennesker, bør en voksen kunne ta seg et trekk i ny og ned. Grunnen til at det er ulovlig (stort sett i verden) er fordi folk er redde for forandring. Hvorfor skulle jeg ikke ha rett til og gjoere noe med MIN kropp, når røykere og drikkere dreper gjør mer med sin kropp og andre enn hasj noen gnag har gjort?? Det er ingen logikk igjen... Fakta er at INGEN har noen gang dødd av hasj.
Vil bare si en ting om cannabis og psykose, så tror jeg ikke det vil bli så mye verre enn statistikken er idag om cannabis blir avkriminalisert. Debatten går vel ut på at cannabis kan gi psykose for de som er disponert for det. Det samme kan alkohol, så det argumentet er vel kanskje diskuterbart i et avkriminaliseringsspørsmål, siden alkohol er lovlig idag. Finnes alkohol-psykose eller pasienter som er blitt psykotiske etter alkohol-misbruk også.
Sitat av carla901 Vis innlegg
En kompis av meg pleier å spørre hvem det er han skader når han sitter hjemme med pipa
Vis hele sitatet...
Svar: Ingen

Sitat av Glowingstick Vis innlegg
De sier cannabis dreper, er verre enn alkohol m.m. Tull mener jeg.
Vis hele sitatet...
Hvem i helvete er det som sier at cannabis dreper? Det finnes til og med dokumentarer som sier at cannabis ikke dreper og jeg kunne aldri tenkt meg at det er dødelig heller. Selvfølgelig unntak hvis du spiser et kilogram med cannabis på under 30 minutter.
Sist endret av Mexxy; 25. november 2008 kl. 22:39.
1. Det man gjør mot sin egen kropp, er vel enhver sitt eget problem, om det gjelder alkohol, hasj eller andre stoffer. (Individets rett til å bestemme over seg selv)

2. Argumentet om at hasj gjør at du prøver sterkere stoff, er et irrelevant argument for de som argumenterer mot legalisering av hasj. For når man først begynner å røyke hasj, har man gjerne havnet i et kriminelt miljø hvor dette er akseptert, og presset fra andre mot å prøve sterkere stoffer blir høyere. Derfor er dette heller et argument for legalisering av hasj.

3. Det er aldri påvist at hasj alene har drept et menneske, og dødsstatistikk når det gjelder hasj versus alkohol seires i lange baner av alkoholen.

4. Folk som havner i fengsel på grunn av distrubering eller besittelse av hasj, går gjerne en skeiv vei i møte senere i livet, nettopp på grunn av fengselsoppholdet.

Om hasj burde legaliseres eller ikke er en viktig debatt, men det er også en viktig debatt å ta med selve rusproblematikken. Staten hjelper ikke misbrukere.
apropop medisinsk marihuana:
- Cannabis hjelper mot Alzheimers
Forskere med sjokkfunn

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=554786
Sist endret av ErikH; 27. november 2008 kl. 22:48.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
Fakta er at INGEN har noen gang dødd av hasj.
Vis hele sitatet...
Selv om det kanskje er sant, så har mange folk fortsatt fått livene sine ødelagt av stoffet.

Ellers skulle jeg gjerne sett hasj blitt avkriminalisert, hvilket hadde vært positivt for meg, men jeg kan samtidig se at det kunne blitt et problem for andre. Jeg er fult klar over hvor lett det er å komme inn i en hverdag hvor hasj har blitt rutine, og da er det blitt et problem (slik jeg ser det.)
Men spørsmålet er vell heller: Er det du som er problemet, eller rusmiddelet? Jeg ønsker en legalisering, jeg ønsker mer INFORMASJON om rusmiddlene som er der ute. Jeg vil at folk skal vite hva det er de putter i seg, før de gjør det, og hvilken skadevirkninger det har. Bedre informasjon rundt rusmiddelet ser jeg for meg at det ville blitt gitt ut på div plasser de ville solgt det. Som f.eks ett apotek, eller vinmonopol.

Det som er synd per dags dato, er at masse av informasjon du finner om "narkotiske midler", altså ulovlig rusmidler, er løgn. Masse av det er overdrevent og bare tull. Så hvis man først har trodd på en ting hele livet, så viser det seg at når man er voksen finner de ut at de har blitt løyet til hele livet. Da er det vell lett og ta alt, eller det meste som løgn?
Sist endret av Quetzalcoatl; 30. november 2008 kl. 18:12.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
"Even if one takes every reefer madness allegation of the prohibitionists at face value, marijuana prohibition has done far more harm to far more people than marijuana ever could." William F. Buckley, Jr.

enough said!!=D
Staten kommer ikke til å tjene på det hvis du tenker på hvor mange som kommer til å havne på sosialen..
Kan ikke helt begripe at mange her inne tror vi hadde fått mindre rusproblematikk hvis cannabis hadde blitt avkriminalisert. Alkohol er så godt spikret inn i den norske folkesjelen at jeg aldri kan tenke meg at cannabis hadde blitt et substitutt til alkohol, snarer et ekstra tilskudd.

All forsking tilsier at økt tilgjengelighet gir økt forbruk. Ved en eventuell avkriminalisering er det vel også trolig at prisene vil synke ganske drastig pga økt konkuranse. Og lavere priser har også i et historisk perspektiv vist seg å gi høyere forbruk.
Jeg kjenner ikke så utrolig mange som bruker cannabis, men de jeg kjenner er akkurat så stereotypiske cannabisbrukere at jeg begynner å lurer på om denne stereotypen, som vi kjenner så godt igjen fra media og myndighetene, faktisk stemmer bedre med virkeligheten enn jeg hadde trodd. Sløve mennesker totalt uten livsglede som har kveldsjointen som det eneste lyspunktet i hverdagen.

Nå vet jeg selvfølgelig at mange cannabis-brukere lever et helt normalt liv med andre gleder i livet enn cannabisen. Mange av disse er medlem her på freakforum. Men hvilket inntrykk har dere som er "inni i miljøet" at fordelingen mellom stereotypiske cannabis-brukere og "vanlige" mennesker er? (med vanlige mener jeg mennesker som ikke passer inn i det bildet det offentlige ønsker å gi offentligheten av cannabisbrukere). Med mine erfaringer "nekter" jeg å tro at andelen misbrukere (i den grad man kan bruke det uttrykket) er like stort blandt alkolkonsumere som hos cannabis-brukere.

Dette er satt veldig på spissen, men vil vi at neste generasjons ungdom skal være en gjeng med sløve mennesker uten ambisjoner for livet? Ikke ta meg bokstavelig, men det jeg prøver å presisere er at cannabis får langt større følger for samfunnet enn mange legalisering/avkriminaliserings-aktivister ser ut til å mene.

Har ikke kilder på dette, men er det ikke slik at Nederland, som av cannabis-brukere er blitt opphøyet som et forbilde for andre nasjoner når det kommer til narkotikapolitikk, har begynnt å stramme inn på reglene angående cannabis?
Sitat av spharx Vis innlegg
Selv om det kanskje er sant, så har mange folk fortsatt fått livene sine ødelagt av stoffet.

Ellers skulle jeg gjerne sett hasj blitt avkriminalisert, hvilket hadde vært positivt for meg, men jeg kan samtidig se at det kunne blitt et problem for andre. Jeg er fult klar over hvor lett det er å komme inn i en hverdag hvor hasj har blitt rutine, og da er det blitt et problem (slik jeg ser det.)
Vis hele sitatet...
Det med rutine kan man jo også se ved røyking av tobakk. Iom at det er et lovlig rusmiddel som kan brukes offentlig. Jeg røyker selv og det er blitt en vane. Røyking er også helseskadelig og jeg utsetter kroppen min for stoffer jeg absolutt ikke burde. Røyking av tobakk er vel også ganske godt påvist at nikotin du får gjennom røyken er avhengihetskapende.

Men uansett så er det fullt lovlig for meg å røyke tobakk uten å bli stemplet som en kriminell. Jeg har også lov å drikke alkohol (med unntak av offentlige steder) å utsette kroppen min for et rusmiddel som også medfører inntak av giftige stoffer. Alkohol er også påvist at kroppen kan utvikle en vanedannelse ved inntak over lengre tid og føre til at du blir avhengig av rusen denne giften gir. (se: alkoholikere).

Både tobakk og alkohol er mer utbredt og farligere enn cannabis. Likevell blir jeg sett på som en kriminell.
Jeg har også lest mange "gode" forklaringer på hvorfor alkohol og tobakk er avkriminalisert i vårt samfunn da kriminalisering kan gjøre folk ganske desperate siden alkohol allerede er i våres kultur. Staten har jo også prøvd å kriminalisere alkohol. Da vokste hjemmebrent kraftig frem. Her kan vi trekke linjer til cannabisen. Ulovlig dyrking hjemme.

Siterer United Health Directory on "Dangers of Alcohol":
Sitat av United Health Directory
Alcohol brings damage to every organ in your body, even if you don’t consume a big amount and if you take in a big dose, it may bring damage to your heart, liver and brain. When alcohol enters your brain, it numbs nerve cells, slowing down their ability to send messages to your body. If you continue to drink, the nerve centers in the brain and you may lose control over speech, balance, vision, and judgment. Alcohol also depresses the activity of your heart muscle and speeds up your pulse. When you drink too much, fats accumulate in the liver, resulting in a condition known as fatty liver. Continued heavy drinking rapidly produces 2 stages of liver disease: cirrhosis and alcoholic hepatitis. People with these diseases experience appetite and weight loss, enlarged and inflamed liver, accumulation of fluid in the abdomen. Cirrhosis usually leads to liver failure or liver cancer. Other possible effects of heavy drinking are heart failure, varicose veins in the esophagus, stomach bleeding, and inflammation of the pancreas. The disorders produced by alcoholism are very costly in terms of human suffering and economic hardship.
Kilde
Vis hele sitatet...
Legger også til en link fra Tobacco-Facts.info om "Dangers of Tobacco".
(noen sterke bilder på siden)

Jeg påroper meg "retten" til å klage på staten Norge! Jeg syntes det er feil at jeg blir sett på som en kriminell da jeg ruser meg på stoff som i værste tilfelle er like farlig som diverse rusmidler som er lovlige!
Nederland strammer vel inn på forbruksmengde og antall coffee-shops, ellers fungerer så vidt jeg vet avkriminaliseringen der nede godt, Steinar-Lima. Når det gjelder avkriminalisering av cannabis her til lands, tror jeg det fint ville gått inn som en substitute for de som ønsker det. Et fåtall liker å drikke og røyke samtidig og blir til at en velger en av delene slik jeg har erfart. Dette likestiller røykere med drankere, og sånn sett vil du alltid finne noen som faller utenfor. I den grad ser jeg på at det er like mange misbrukere på hvert sitt rusmiddel. Det grenser til propaganda å mene at enhver som benytter seg av mulighetene ved en gitt avkriminalisering, ville endte opp som sløve, apatiske sosial-klienter. Vi har en alkohol-kultur som ikke ligner grisen, og like lang tid som det tar å få fylla ut av kroppen forsvinner bakrusen på cannabis. Det er en kultur-endring du etterlyser, og den kommer med avkriminaliseringen.
Var vel derfor jeg skrev at det var skrevet på spissen, for å få frem et poenget med at cannabis har flere baksider enn mange som er pro-avkriminalisering uten problemer overser.
Men jeg har et åpent sinn, jeg bare reflekterer over mine egne erfaringer og kunnskaper om emnet. Hva er grunnlaget for at Nederland strammer inn på forbruksmengde og antall coffee-shops? Og hvordan definerer du at avkriminaliseringen i Nederland fungerer bra?
Jeg vet ikke helt den eksakte grunnen, men kan gjette meg til det: Forbruksmengde blir kuttet ned på mye på grunn av ytre politisk press fra EU, dels som ledd i å begrense misbrukspotensialet, dels fordi en ønsker å opprettholde en viss kontroll på salget. Antall coffee-shops begrenses også p.g.a. ytre politisk press, samt at det er i overkant vel mange i forhold til innbyggertallet. Behovet for så mange coffee-shops er strengt tatt ikke nødvendig.

Når det gjelder definisjonen med at avkriminaliseringen fungerer vel der nede, blir det litt gjetting til fra meg. Siden jeg ikke har sikre kilder på at det jeg skriver er sant, bes det om å ta disse ordene med en klype salt. Men jeg tror ikke Nederland har opplevd særlig økning av rusmisbrukere på å gjennomføre legaliseringen. Tvert imot tror jeg de har opplevd en synkende statistikk.

De har vel sågar begrenset den kriminelle statistikken noe innen rusområdet og har en mer kontrollert miljø å forholde seg til. Den liberale samfunnsmoralen har medført en kultur med svært strenge moralske regler for hva som er akseptabelt. På coffee-shops røykes det eller drikker, intet annet er tillatt. Du får ikke tak i pepper, cola eller heroin der med andre ord - prøv heller redlight district.

Dette er noen av tingene verdt å nevne samt at staten tjener inn på avgifter og diverse som medfølger landets avkriminalisering. Dette gjelder såvel produksjon som detalj-handel av varene.
steinarlima:

Hvis vi fikk et cannabismonopol slik som vi har et alkoholmonopol så ville det det ikke være rom for at konkurranse skulle senket prisene. Det er jo tvert imot slik situasjonen er nå, hvor konkurransen på det illegale markedet bestemmer prisnivået, noe som i stor grad bidrar til å øke tilgjengeligheten.

Jeg tror heller ikke legalisering i seg selv i stor grad ville bidratt til økt forbruk blant de befolkningsgruppene som bør vernes (ungdom osv) mtp at et pol ville vært i stand til å begrense hvem fikk kjøpt cannabis. Slik det er nå kan jo hvem som helst, uavhengig av alder får tak i det, og produktene pushes i stor grad ut i ungdomsmiljøene på gatenivå (skoler osv).

Hvis den betydelige andelen voksne cannabisbrukere benyttet seg av et statlig regulert monopol fremfor det illegale markedet så ville det jo vært langt mindre etterspørsel etter cannabis via undergrunnskanalene, noe som igjen ville ført til mye mindre smugling av cannabis inn til landet, selv om dette naturligvis ikke ville opphørt fulstendig.

Et statlig kontrollert marked ville med andre ord gitt myndighetene langt mer kontroll og oversikt over situasjonen, frigjort enorme ressurser hos politiet, fjernet store deler av et illegalt nettverk som sender enorme pengesummer ut av landet og inn i kriminelle miljøer, bidratt til å kvalitetssikre varene, og sist men ikke minst ville det stoppet forfølgelsen av en enorm folkegruppe som på ingen måte har gjort seg fortjent til å bli stemplet som kriminelle.
Sist endret av mentalmelt; 3. februar 2009 kl. 02:06.
når folk sier at cannabisrøykere blir passive virker det ganske riktig i mange tilfeller, men jeg mener mye av det skyldes at du på en måte må isolere deg og skjule din bruk i samfunnet siden det er forbudt.
"vanlige" folk ser på deg som kriminell og narkoman vis de ser, eller vet at du er påvirket av cannabis. hadde det derimot vært lovlig, og akseptert ville du ikke trengt å anstrenge deg like mye for å gjøre aktiviteter/ting som krever at du er blant folk.

vis du sitter en lørdags ettermiddag i sola på en brygge og tar deg en pils, ser vel ikke folk rart på deg da?
sånn skulle det hvert med cannabis også, og sånn tror jeg det hadde hvert vis det ikke hadde kommet et forbud noen gang.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Tenk hvilken flott plass Freakforum hadde vært hvis hver eneste person som tok del i legaliseringstrådene her hadde lest hele denne wikipediaartikkelen før de postet... Drug policy of the Netherlands.

Edit: Gjelder både for de som taler for og ikke minst MOT legalisering.
Så mye feilinformasjon som er ute å går angående narkotikapolitikken til Nederland at jeg føler for å gråte.
Sist endret av sofa; 8. mars 2009 kl. 17:48.
Så lenge cannabis er ulovlig og ikke akseptert, så blir brukerne mer isolerte, og de som faktisk får et problem (ikke bare med cannabis, men med andre stoffer for den saks skyld) tør ikke å søke etter hjelp, i frykt for å bli stemplet som en kriminell narkoman.
Sist endret av Mexxy; 8. mars 2009 kl. 19:51.
Sitat av sofa Vis innlegg
Tenk hvilken flott plass Freakforum hadde vært hvis hver eneste person som tok del i legaliseringstrådene her hadde lest hele denne wikipediaartikkelen før de postet... Drug policy of the Netherlands.

Edit: Gjelder både for de som taler for og ikke minst MOT legalisering.
Så mye feilinformasjon som er ute å går angående narkotikapolitikken til Nederland at jeg føler for å gråte.
Vis hele sitatet...
Kunne vært allright om du hadde trukket frem noen eksempler på feilinformasjon til oss på nFF så vi kunne korrigert det, fremfor at du skal gråte over det

Har sjekket på diverse kilder nå, og står egentlig igjen som et lite spørsmålstegn? Gjelder dette pro-cannabis postene her på nFF altså?
jeg synes at norge skulle hatt den samme policyn på hasj som dem har på drikkevarer altså det skulle vært lov å selge det visse steder(coffe shops) og hvis man ble tatt i å selge eller å produsere skulle man fått klaps på handa :P altså dyrking og selging skulle vært kriminaliseert men dyrkinng og selging innad buttiker skulle vært avkriminalisert hadde nå trekt folk ut ihvert fall og ikke bare sitti inne og smoka seg steine.
Mange tror at det vil bli like mye ulovlig salg av cannabis, selv om det hadde vært solgt på polet. Merkelig at de fleste idag velger å bruke flere hundre kroner ekstra på en kveld på alkohol, når de kunne ha kjøpt heimbrent for halve prisen. Jeg har god tilgang på heimbrent, men alikevel velger jeg å bruke litt mer på lovlig polvare, og det tror jeg de fleste vil med cannabis den dagen det blir legalisert.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
jeg kjenner meg utrolig godt igjen i tankegangen din, trådstarter

denne "diskusjonen" kommer alltid opp når vi sitter å nyter rusen og bare prater piss egentlig

hva faen er det med folk, "han der røyker seg skakk på sokkene sine og klarer ikke te seg sosialt. kom igjen a, så drar vi på byen å drikker oss totalt drita og kan risikeres å pumpes!"

det blir for dumt etter min mening å bli stemplet kriminell for å ta ett par trekk på bongen.


jeg mener det burde være f.eks. slik at man ikke kan kjøpe mye om gangen, eller ikke ubegrenset kjøpsmuligheter i f.eks. halvåret, samme salgsregler på alkohol etter spesielle tider osv.

son andre sier lengre oppe i tråden, jeg støtter dere FULT ut i at vi kanskje vil få mer informasjon om stoffet hvis det blir legalissert.

btw, bare noe jeg har fått for meg, eller ble bruken av hasj i nederland minsket etter det ble legalisert?
Sitat av sengetøv Vis innlegg
jeg mener det burde være f.eks. slik at man ikke kan kjøpe mye om gangen, eller ikke ubegrenset kjøpsmuligheter i f.eks. halvåret, samme salgsregler på alkohol etter spesielle tider osv.

son andre sier lengre oppe i tråden, jeg støtter dere FULT ut i at vi kanskje vil få mer informasjon om stoffet hvis det blir legalissert.

btw, bare noe jeg har fått for meg, eller ble bruken av hasj i nederland minsket etter det ble legalisert?
Vis hele sitatet...
Nå skal det nevnes at i Nederland kan en transaksjon av cannabis-produkter fra Coffeeshops ikke overstige 5g. Hvis Norge skulle avkriminalisert cannabis tror jeg vi hadde fått noe lignendes Nederland sine regler. I hvertfall ikke langt unna.
Faglært idiot
sengetøv's Avatar
det visste jeg faktisk ikke, men sånn tankegangen min ang avkriminalisering av hasj skulle vært
Neutral Good
Mith's Avatar
Anbefaler folket The Union: The business behind getting high. Den tar opp det meste som er nevnt i tråden og setter fokus på hvorfor det er ulovlig.
BC's illegal marijuana trade industry has evolved into a business giant, dubbed by some involved as 'The Union', Commanding upwards of $7 billion Canadian annually. With up to 85% of 'BC Bud' being exported to the United States, the trade has become an international issue. Follow filmmaker Adam Scorgie as he demystifies the underground market and brings to light how an industry can function while remaining illegal. Through growers, police officers, criminologists, economists, doctors, politicians and pop culture icons, Scorgie examines the cause and effect nature of the business - an industry that may be profiting more by being illegal.
Vis hele sitatet...
Mith slo meg på streken, skulle akkurat poste samme film Veldig informativ, anbefaler folk å se den.

Det ser ut som om den er vekke fra blip, men du kan se den på video.google.com. Litt dårligere kvalitet, men den har bra lyd.
Sist endret av yeey?; 10. mars 2009 kl. 21:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.