Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1887
Jeg er ny innen brenning av vin/brennevin.

Jeg har nettopp gjæret 20 liter sats. Og gjæringen har god gjort seg i en 25liters vin donk.
Så jeg skal bruke denne vin dunken til (vin) apparatet mitt, så lurte på om om det vil skje noe med satsen om jeg for eksempel heller den over i mange flasker eller bøtter?
Heller du det oppi flasker og gjæreinga ikke er helt ferdig vil du få en brutal overaskelse. Er du heldig må det bare vaskes
Men bruk luftehull / gjærlås videre så unngår du det
Ser ikke hvorfor du skulle oppbevare det i bøtter, men skal du ha det ut av gjæringsdunken for oppbevaring er det også en god idè å bruke hevert for å unngå bunnslam.
Satsen kan oksydere om den ligger lenge dårlig oppbevart.
Trådstarter
2 0
Sitat av Masclet Vis innlegg
Heller du det oppi flasker og gjæreinga ikke er helt ferdig vil du få en brutal overaskelse. Er du heldig må det bare vaskes
Men bruk luftehull / gjærlås videre så unngår du det
Ser ikke hvorfor du skulle oppbevare det i bøtter, men skal du ha det ut av gjæringsdunken for oppbevaring er det også en god idè å bruke hevert for å unngå bunnslam.
Satsen kan oksydere om den ligger lenge dårlig oppbevart.
Vis hele sitatet...

Takk for tipset
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei jeg har noe spørsmål om sats.
Hvordan oppbevarer man sats best mulig på for eksempel 5-10 liters kanner?

Kan jeg oppbevare den lenge, tilsette for eksempel gjærstopp og klarningsmiddel?
Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg har et apperat som kun tar 4 liter i slengen, og det å brenne 25 liter på en gang er noe tidskrevende. Håper noen kan svare meg
Anonym bruker
"Forelsket Levitan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har hatt sats stående i flere uker, og det har gått helt fint. Oppbevar den uten for mye temperatursvingninger, gjerne mørkt. Sørg for at flaskene er veldig rene.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Okey, det er ikke noe tikkende bombe slik som Lurifax999 mener? Jeg steriliserer flaskene og klarner opp satsen slik det ikke er noe kullsyre.
Vet du noe om jeg burde tilsette gjærstopp for sikkerhets skyld?
Det er ikke kullsyren som er i satsen som gir eksplosjonsfare, det er ufermentert sukker som fører til ettergjæring (og mer kullsyre).

Så lenge du har latt satsen stå til den er ferdigfermentert er det ingen fare. Om den har klarnet naturlig er den ferdig fermentert. Du kan verifisere gjæringsgraden med et hydrometer. Du er ute etter 1000/0 eller lavere tetthet. Litt over gjør ingenting. Skal du oppbevare i plastikk eller glass? Plastikk har lavere risiko sånn sett. En glassflaske kan naturlig nok ikke utvide seg slik som plast.

Sterilisering er unødvendig i brygging om du i det hele tatt har utstyr, tid og kompetanse til det. Det er primært før gjæringen man må bekymre seg for mikrober uansett. Alkoholen i satsen er et utmerket konserveringsmiddel. Vask godt og bruk gjerne Star-San e.l. om du har det for hånden hvis du vil helgardere.
Det enkleste er å sette sats i vindunk med gjærlås. Da vet du at den er ferdig gjæra, når det slutter å boble.
Jo mindre man tilsetter av kjemikalier, dess bedre. Gjærstopp, osv er ikke nødvendig.
Jeg hadde ikke giddet å stikke den om på flasker, men brent den så fort den var ferdig.