Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1839
Med tanke på taushetsplikt etc - kan man være ærlig med sin lege/psykolog/psykiater om cannabisbruk -- uten at dette får følger ?? Grunnen til at jeg spør et at mine behandlere i psykiatrien MERKER at jeg er mye BEDRE når jeg har perioder med inntak av `kvelds-grønt`.. Men jeg tørr ikke si det som det er - i frykt for å miste plassen min i helsevesenet . Men grønt hjelper meg faktisk MYE !!
Jeg har å en `frivillig tisseprøve-kontrakt` med min psykiater hengende over meg - grunnet tidligere å langt verre selv`medisinerings`prosjekt , men ikke avlagt prøve på over et år - og er selvfølgelig også nervøs for dette ..
Uvaksinert 👍
Førerkort trumfer taushetsplikt. Så man kan miste lappen siden leger og psykologer vel egentlig har en plikt til å så fra hvis man ikke oppfyller kravet til inneha lappen.
daffe har rett!

Mistet selv lappen (mer enn bare personbil) etter å ha vært ærlig med DPS rundt bruk av rusmidler utover alkohol
Trådstarter
5 0
Hmffff ! Takk for svar !! Frykta det dessverre !!
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke sikkert det får følger i det hele tatt. Det kommer helt ann på legen og behandlerene. Jeg tror ikke de er pliktet til å si i fra om noe iallfall. Jeg fortalte det til legen min den gang jeg røyka relativt tett. Selv om han ikke vet om jeg røyker mer eller mindre idag har jeg aldri hatt noe trøbbel med politiet eller andre instanser. Dessuten burde de ikke se på det som noe som er verdt å rapportere videre før de mistenker at du er såpass uforsiktig at du røyker og kjører. De tar ikke lappen fra folk som tar seg et glass vin på kvelden heller. Sålenge du stoler på psykriater og andre behandlere er det bedre å være åpen om noe som hjelper deg i behandlinga enn å la de se det på en pisseprøve.
Tauhestplikt kan brytes hvis:

1. Du har barn.

2. Du bruker stoffer som kan påvirke deg i trafikken

3. Du står umiddelbar i fare for deg selv eller andre.

Dessverre er det vanskelig å få hjelp av helsevesenet når det kommer til rus. Sa selv for lenge siden til lege at jeg røyket en sjelden gang og ble da fratatt fører rett frem til jeg hadde pisset rent i en periode.
Trådstarter
5 0
jo , ser den .. Synes bare det er et merkelig system i helsevesenet at man da ikke skal tørre å si at en `uskyldig røyk` til kvelds kanskje er årsaken til bedring i helsa ,, mens dem samtidig har pakka meg full av alskens godkjente legemidler i årevis - som igjen `egentlig` var årsak til mye grovere misbruk og farlig utforskning!! å vedr. kjøring - jeg husker når jeg begynnte med f.eks rivotril ,, der fant legen meg skikket til å kjøre etter en samtale å en liten `følg fingeren test` , mens i pakningsvedlegget står det at men ikke skal kjøre i det hele tatt !( å for å være ærlig - så kjente jeg den bak rattet innimellom )! Troooor jeg har kjørt veldig mye lovlig - ulovlig , mens på en grønn - er jeg helt fin !! hmfffff !!
Dette tror jeg varierer mye fra lege til lege. Så lenge du fremstår som en oppegående person og ikke gir legen en grunn til å tro at du misbruker stoffet burde det gå bra. Har selv vært ærlig med to forskjellige leger om bruk av kokain og valium (sporadisk bruk), uten at det fikk noen konsekvenser for lappen.
Uvaksinert 👍
http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-...lysningsplikt/


"Opplysninger om skikkethet for førerkort

Etter helsepersonelloven § 34 har leger, psykologer og optikere en særskilt plikt til å opplyse politiet eller de offentlige myndighetene som utsteder førerkort for motorvogn/luftfartøy, om pasienter som har førerkort, men som ikke ansees fysisk eller psykisk skikket til å kjøre bil eller føre luftfartøy. Personer som ikke tilfredsstiller helsekravene, skal få sitt førerkort inndratt. Med helsemessige krav menes de kravene som stilles for å sikre at personer som fører motorvogn eller luftfartøy, gjør det på en forsvarlig måte. Kravene til fører av motorvogn er presisert i førerkortforskriften. Vegtrafikkloven har også bestemmelser som stiller helsemessige krav til førere av motorkjøretøy.

Hovedregelen er at legen først skal forsøke å få pasienten selv til å melde fra om sin tilstand. Dersom pasienten ikke følger legens oppfordring, utløses det en plikt for legen til å melde fra om forholdet. Vilkåret er at den aktuelle personen ikke oppfyller nødvendige krav som stilles til forsvarlig ferdsel med ovennevnte fartøy. Det kan være fysiske forhold, som svekket syn, blindhet, svekket motorikk, svekket evne til oppmerksomhet og oppfattelsesevne. Av psykiske forhold kan nevnes psykoser, vrangforestillinger og rusmiddelmisbruk. Personer kan også anses uskikket dersom det er vedvarende risiko for plutselige endringer i den fysiske eller psykiske tilstanden, for eksempel ved epileptiske anfall.

Opplysningsplikten inntrer når tilstanden ansees å være av en viss varighet. Det er ikke krav om at den må ansees varig, men derimot «ikke kortvarig». Selv en helsemessig tilstand som er antatt ikke-varig, for eksempel noen uker, kan tilsi at vilkåret for å gi opplysninger er oppfylt. Dersom tilstanden er kortvarig, må pasienten gjøres oppmerksom på at han eller hun i en viss periode må avholde seg fra å føre motorvogn og luftfartøy."