Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1118
Heisann! Nå kommer det et spørsmål som jeg håper at noen av dere kan hjelpe meg med.

Når jeg forsøker å skru på min gamle aldrende gaminglaptop skrur den seg av etter jeg har fått opp MSI-logoen i noen sekunder. Kan nevne at viftene på PCen går helt til den skrur seg av.

Fikk forøvrig også min første bluescreen i går, hvor jeg fikk opp en feilkode som inneholdt ordene "faulty_hardware_corrupted_page". PCen fungerte fint etter dette i går, men vil nå altså ikke fungere i dag. (Takk gud for at jeg har tatt kopier til ekstern HDD av alle filene mine)

Maskinen ble kjøpt den 21/09/2013 hos komplett.no. Er det noen av dere som har peiling på hva som kan feile min ellers trofaste følgesvenn? Har jeg eventuelt en reklamasjonssak her?
Det er 5 års reklamasjon på datamaskiner i norge, så uansett kan en reklamasjonssak være en mulighet.

Kan det hende at maskinen blir varm? Bytte kjølepasta?
Får du opp noen informasjon om temperaturen på prosessoren i BIOS?

Trønder
Snaphance's Avatar
Trådstarter
Ehrm.. Nå skal det nevnes at jeg ikke er så flink med PCer, men jeg finner ikke temperaturen.. x)
Trønder
Snaphance's Avatar
Trådstarter
Takker for hjelpen Nå har det seg sånn at jeg faktisk på ett eller annet mirakuløst vis greide å få liv i dataen igjen. Tok batteriet inn og ut (Opptil flere ganger uten at den startet først), men så skrudde den seg plutselig på når jeg skulle demonstrere for han på nabohybelen. Har null peil på hva som var feilen, men kjekt å vite at jeg fortsatt har reklamasjonsrett.
Mens maskinen fortsatt lever, sjekk temperaturene til cpu (prosessoren) og gpu (skjermkortet) med hwinfo eller andre programmer.

https://www.hwinfo.com/

Eksempel fra min laptop som akkurat nå har cpu og gpu på rundt 60 grader:

Trønder
Snaphance's Avatar
Trådstarter
CPU:



GPU:


Betyr dette at det er noe snodig med skjermkortet? x)

Edit: Får opp dette i Speccy, tho:
Sist endret av Snaphance; 27. oktober 2016 kl. 18:32.
Ser helt kurrant ut, men fikk du blåskjerm mens du f.eks. spilte? Sjekk temperaturene mens du spiller neste gang, just in case.
Trønder
Snaphance's Avatar
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Ser helt kurrant ut, men fikk du blåskjerm mens du f.eks. spilte? Sjekk temperaturene mens du spiller neste gang, just in case.
Vis hele sitatet...
Satt bare å loka på nettet, men will do Hvor høy må temparaturen være for at jeg bør få det sjekka?
Jeg mener 90 grader er høyt.