Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 7130
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg sitter her nå ganske fortvilet etter å ha blitt sendt hjem igjen fra eksamen grunnet mangel på ID ved privatist eksamen i Norsk skriftlig. Jeg har søkt på skole til høsten, men uten norsk skriftlig har jeg derfor ikke generell studiekompetanse. Det jeg da lurer på er om det er noen som helst sjanse for at jeg fortsatt kan begynne på studier til høsten for så å ta opp eksamen da, eller om jeg må vente et helt år før jeg får begynt på studier? Jeg har eksamenskarakter i norsk fra før, men strøk grunnet fravær (R-94). Jeg har også tatt norsk muntlig som privatist dette året og har nynorsk skriftlig nå på onsdag.

Jeg lurer også på om jeg kun må ta opp norsk skriftlig som privatist til høsten eller om jeg må ta alt på nytt. Jeg har da som nevnt før Vitnemål fra Reform-94.
Sist endret av kosepaa; 26. mai 2011 kl. 12:27.
Hadde du virkelig ingen form for ID på deg eller mulighet til å prate med/ringe lærer for å bekrefte at du er du?

Vet de er ultra strenge på ID men..

Ring opptakskontoret dit du har søkt, forklar situasjonen, de vil kanskje kunne være behjelpelig. Jeg har dog en følelse av at det studiet du evt. skal komme inn på må være slik at det har ledige plasser ETTER hovedopptaket.
Du kunne ikke dratt hjem og hentet ID og dratt rett tilbake da?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Trådstarter
Det eneste jeg hadde på meg var bankkort fra Skandiabanken (som ikke har bilde), helsetrygdkort og diverse annet rusk.
Jeg kunne nok ha dratt hjem og hentet ID, men den personen jeg snakket med sa at jeg bare skulle sette meg ned og vente så kom det noen og snakket med meg ang. glemt leg. Han kom selvfølgelig ikke før etter prøven hadde begynt. Jeg fikk så lov til å gå utenfor "rommet" vi satt i og ringe for å høre om noen kunne hente ID til meg, men da kom en annen person (som visstnok var sjef for eksamensvaktene) og sa at jeg ble tatt for juks i og med at jeg ringte under eksamen og kunne bare dra hjem med en gang. Jeg prøvde selvfølgelig å forklare situasjonen først for så å foreslå at jeg kunne dra og hente ID, noe som var helt uaktuelt. Jeg skal selvfølgelig ringe HiO i morgen og høre hva jeg må gjøre.
Sist endret av kosepaa; 26. mai 2011 kl. 12:40.
Unlicensed Surgeon
I særlige tilfeller er det lov å komme opptil 1 time for sent til eksamen. Derimot er det mer enn 1 time for sent får man ikke lov til å ta den.

Grunnen til dette er selvsagt at eksamen er lik på veldig mange steder, og at man kan gå hjem etter 1 time. Derfor kunne man tatt kontakt med noen som allerede hadde tatt eksamen. Så det å komme for sent på eksamen er svært dumt! Dessverre er det å glemme ID akkurat like dumt hvis man ikke rekker å hente det på 1 time.

Du kan som nevt ta kontakt med opplæringskontoret å høre hva som finnes av muligheter. De kan gi et fasit svar.
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Trådstarter
Sitat av dafog Vis innlegg
I særlige tilfeller er det lov å komme opptil 1 time for sent til eksamen. Derimot er det mer enn 1 time for sent får man ikke lov til å ta den.
Vis hele sitatet...
Det virket ikke som det var tilfellet der jeg hadde eksamen i dag. Mens jeg satt og ringte kom minst 5 stykker for sent uten at det var noe problem. Dette var da ca. halvannen time etter oppmøtetid.
Satt selv eksamensvakt idag på norsk hovedmål. Har du ikke id med bilde så får du ikke gå opp enkelt og greit.
Kommer du mere en 1 time for sent kan du egentlig gå og prate med rektor med engang. Kun han som kan få deg inn da.
Mobilen skal være avslått og i sekken. Har du den oppe og ringer skal vi egentlig si ifra til rektor så skal han ta avgjørelsen om du blir tatt for juks eller ikke.
Iogmed at du ikke har fått utleveret oppgaven din enda, som du ikke får uten id så ser jeg ikke helt hvorfor du skal bli tatt for juks på en prøve du ikke har fått?
Du må lære deg triksa alle småripsa her brukte på de mannlige eksamensvaktene, et par skikkelig dådyr øyne og greier. Vi lot det tilogmed gå da den ene jenta kobla til en usb ekstern hard disk på pcen. Vi kunne ha tatt henne for juks og kastet henne ut men hun kom mye lengere med honning enn med eddik. Hadde også en som hadde glemt id, men jeg var litt snill og tilbød meg og hente det. Fikk addressen hennes og hun ringte moren sin og sa ifra at jeg kom (tok meg kun 5 min med bilen) og fikk ordna det der. Vi er som regel løsningsorientert med mindre du får noen skikkelig gamle grinebitere.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Satt selv eksamensvakt idag på norsk hovedmål. Har du ikke id med bilde så får du ikke gå opp enkelt og greit.
Kommer du mere en 1 time for sent kan du egentlig gå og prate med rektor med engang. Kun han som kan få deg inn da.
Mobilen skal være avslått og i sekken. Har du den oppe og ringer skal vi egentlig si ifra til rektor så skal han ta avgjørelsen om du blir tatt for juks eller ikke.
Iogmed at du ikke har fått utleveret oppgaven din enda, som du ikke får uten id så ser jeg ikke helt hvorfor du skal bli tatt for juks på en prøve du ikke har fått?
Du må lære deg triksa alle småripsa her brukte på de mannlige eksamensvaktene, et par skikkelig dådyr øyne og greier. Vi lot det tilogmed gå da den ene jenta kobla til en usb ekstern hard disk på pcen. Vi kunne ha tatt henne for juks og kastet henne ut men hun kom mye lengere med honning enn med eddik. Hadde også en som hadde glemt id, men jeg var litt snill og tilbød meg og hente det. Fikk addressen hennes og hun ringte moren sin og sa ifra at jeg kom (tok meg kun 5 min med bilen) og fikk ordna det der. Vi er som regel løsningsorientert med mindre du får noen skikkelig gamle grinebitere.
Vis hele sitatet...
kan eg få spøre hvor du sitter som eksamensvakt???

her eg er, er det bare folk mellom 50 og 60 som sitter vakt. dei kan ingen regler om korleis eksamenen skal væra eller noko.
True phreak.
Det står klart og tydelig når man melder seg opp til eksamen at man skal ha med ID med bilde. Ikke for å være drittunge, men det er din egen feil at du ikke kjente til reglementet godt nok, eller glemte identifikasjon. Eksamen blir gitt ut sentralt, og skal være lik fra region til region (hvis ikke hele landet). Oppgavene ligger forseglet frem til eksamen, og blir først åpnet når de er i eksamenslokalet.

Du har nok ingen sjans til å få dette gjort før tidligst til jul, dessverre.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Hadde du virkelig ingen form for ID på deg eller mulighet til å prate med/ringe lærer for å bekrefte at du er du?

Vet de er ultra strenge på ID men..

Ring opptakskontoret dit du har søkt, forklar situasjonen, de vil kanskje kunne være behjelpelig. Jeg har dog en følelse av at det studiet du evt. skal komme inn på må være slik at det har ledige plasser ETTER hovedopptaket.
Vis hele sitatet...
det hjelper ikke, en kamerat hadde samme problem, da hadde skolen sendt mail til han (skole id), men vaktene påstod at det fortsatt kunne være fake! eneste alternativet var om en lærer hadde kjørt opp til eksamenslokalet...
Sitat av Marzzh Vis innlegg
kan eg få spøre hvor du sitter som eksamensvakt???

her eg er, er det bare folk mellom 50 og 60 som sitter vakt. dei kan ingen regler om korleis eksamenen skal væra eller noko.
Vis hele sitatet...
Sitter eksamensvakt i follo regionen.
Vet ikke hvordan dere har eksamen, men hos meg (Rauma, Møre og Romsdal) hadde vi eksamen i norsk skriftlig idag. Den gikk riktignok ikke noe bra, men vi trengte ikke ta med oss leg. el. lignende. Vi hadde brukernavn og passord vi fikk utlevert for å logge inn og levere besvarelsen. Det var vel det som verifiserte at det var meg og ingen andre
Sitat av Smileyface Vis innlegg
Vet ikke hvordan dere har eksamen, men hos meg (Rauma, Møre og Romsdal) hadde vi eksamen i norsk skriftlig idag. Den gikk riktignok ikke noe bra, men vi trengte ikke ta med oss leg. el. lignende. Vi hadde brukernavn og passord vi fikk utlevert for å logge inn og levere besvarelsen. Det var vel det som verifiserte at det var meg og ingen andre
Vis hele sitatet...
Det er litt strengere på høyere utdanning enn på vgs
True phreak.
Sitat av Smileyface Vis innlegg
Vet ikke hvordan dere har eksamen, men hos meg (Rauma, Møre og Romsdal) hadde vi eksamen i norsk skriftlig idag. Den gikk riktignok ikke noe bra, men vi trengte ikke ta med oss leg. el. lignende. Vi hadde brukernavn og passord vi fikk utlevert for å logge inn og levere besvarelsen. Det var vel det som verifiserte at det var meg og ingen andre
Vis hele sitatet...
Når man tar det gjennom vgs er det nå greit, da er faglærerne der. Her var det snakk om en privatisteksamen.
hadde eksamen i dag, Ingen i klassen viste noe form for ID
Sitat av powerole Vis innlegg
hadde eksamen i dag, Ingen i klassen viste noe form for ID
Vis hele sitatet...
Det er fordi du går i en klasse. Det er ikke relevant her.
kjedelig streiting
Man får vel en karakter for hver form, så det skal da gå ann å bare ta norsk skriftlig til høsten. Ellers så kan jeg trøste deg med at oppgavene var jævlige i år.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Satt selv eksamensvakt idag på norsk hovedmål. Har du ikke id med bilde så får du ikke gå opp enkelt og greit.
Kommer du mere en 1 time for sent kan du egentlig gå og prate med rektor med engang. Kun han som kan få deg inn da.
Mobilen skal være avslått og i sekken. Har du den oppe og ringer skal vi egentlig si ifra til rektor så skal han ta avgjørelsen om du blir tatt for juks eller ikke.
Iogmed at du ikke har fått utleveret oppgaven din enda, som du ikke får uten id så ser jeg ikke helt hvorfor du skal bli tatt for juks på en prøve du ikke har fått?
Du må lære deg triksa alle småripsa her brukte på de mannlige eksamensvaktene, et par skikkelig dådyr øyne og greier. Vi lot det tilogmed gå da den ene jenta kobla til en usb ekstern hard disk på pcen. Vi kunne ha tatt henne for juks og kastet henne ut men hun kom mye lengere med honning enn med eddik. Hadde også en som hadde glemt id, men jeg var litt snill og tilbød meg og hente det. Fikk addressen hennes og hun ringte moren sin og sa ifra at jeg kom (tok meg kun 5 min med bilen) og fikk ordna det der. Vi er som regel løsningsorientert med mindre du får noen skikkelig gamle grinebitere.
Vis hele sitatet...
Ekstern harddisk er da lov på norskeksamen? Den tillater ikke kommunikasjon og er ikke verken mer eler mindre en harddisk enn den interne?

Sitat av legalize_it Vis innlegg
Man får vel en karakter for hver form, så det skal da gå ann å bare ta norsk skriftlig til høsten. Ellers så kan jeg trøste deg med at oppgavene var jævlige i år.
Vis hele sitatet...
Jeg går og i en klasse, vi måtte vise for å få brukernanv og passord
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Man får vel en karakter for hver form, så det skal da gå ann å bare ta norsk skriftlig til høsten. Ellers så kan jeg trøste deg med at oppgavene var jævlige i år.
Vis hele sitatet...
Word! En større smørje med analyser,tolkninger og sammenlikninger skal man lete lenge etter.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er fordi du går i en klasse. Det er ikke relevant her.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk overraskende stor variasjon mellom skoler på dette feltet. Jeg har tatt syv eksamener som privatist de siste ukene, både skriftlig og muntlig, og ikke én gang har jeg blitt bedt om å vise ID.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Eirik0405 Vis innlegg
Ekstern harddisk er da lov på norskeksamen? Den tillater ikke kommunikasjon og er ikke verken mer eler mindre en harddisk enn den interne?
Vis hele sitatet...
Forklaringen jeg har fått på dette er at harddisken/usbpennen kan være et usb-modem.
Sitat av Orph Vis innlegg
Når man tar det gjennom vgs er det nå greit, da er faglærerne der. Her var det snakk om en privatisteksamen.
Vis hele sitatet...
Faglærerne har ikke lov til å være på skolen når elevene til lærer har skriftelig eksamen.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
Forklaringen jeg har fått på dette er at harddisken/usbpennen kan være et usb-modem.
Vis hele sitatet...
Det er da heller ikke noe problem å integrere et USB-modem i en PC, så jeg ser virkelig ikke problemet. Menneskene som sitter å lager disse reglene er, som vanlig, helt blank når det gjelder teknologi!


Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Faglærerne har ikke lov til å være på skolen når elevene til lærer har skriftelig eksamen.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke noe som blir gjennomført i praksis, tydeligvis.
Sist endret av Rejolo; 27. mai 2011 kl. 10:32.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Faglærerne har ikke lov til å være på skolen når elevene til lærer har skriftelig eksamen.
Vis hele sitatet...
Har du kilder til dette? Vi har alltid fått besøk av lærerene. De har vært innom på hver eksamen for å spørre om det er uklarheter i oppgavene.
Sitat av Orph Vis innlegg
Når man tar det gjennom vgs er det nå greit, da er faglærerne der. Her var det snakk om en privatisteksamen.
Vis hele sitatet...
Nei, det har ikke vært tilfellet de gangene jeg har vært oppe til eksamen. Da har det kun vært fremmede eksamensvakter, samt kontroll av ID hos alle elevene.
Heldige meg kom ikke opp i noe som helst eksamener
True phreak.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Faglærerne har ikke lov til å være på skolen når elevene til lærer har skriftelig eksamen.
Vis hele sitatet...
Det er da merkelig. Faglærere har ALLTID vært innom under alle eksamener jeg har hatt, både på ungdomsskole, videregående og universitetet. De sitter ikke vakt, av naturlige årsaker, men de kommer alltid innom og tar en runde, for å oppklare eventuelle uklarheter ved oppgaven.

Det er en smal sak for faglærer å se om det er noen som ikke hører hjemme på eksamen da. I tillegg er det en god sjanse for at andre elever sier ifra. Det er gode grunner for at det ikke er nødvendig med legitimasjonsplikt når man tar eksamen gjennom skolen på vgs.
Sitat av Reow9 Vis innlegg
Heldige meg kom ikke opp i noe som helst eksamener
Vis hele sitatet...
muntlig er ikek trukket enda

Er så glad jeg har gått media i 2 år før denne eksamenen Da ble annonseanalysering mye lettere
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Trådstarter
Som sagt så var prøven blitt delt ut og jeg var selv fullt klar over at det ikke var lov til å snakke i mobiltelefon, men når jeg får beskjed av eksamensvakten om at jeg kan sitte utenfor og ringe så regnet jeg jo med at det var greit.
Får hvertfall tatt nynorsk nå på onsdag da
Vi tillater ikke eksterne hard disker men satt også en eksamensvakt på hver side av rommet så vi så pc skjermene. de hadde nemlig tilgang til internett for å levere besvarelsen. De fikk også utdelt brukernavn og passord når vi fikk se iden.
Men som det står i eksamensloven at alle programer og programvare som kan tillate kommunikasjon var forbudt. Derfor satt jeg og fulgte med på pc skjermene dems.
Hadde de vært på en side de ikke skulle være på som facebook eller annet hadde jeg glatt strøket dem uten noen som helst forklaring fra deres side. Eller det vil si jeg ville rapportert de til rektor for juks da jeg ikke kan stryke dem. Men og bli tatt for juks gir vel stryk vil jeg tro.
Var dårlig informasjon fra eksamensvakten at du kunne bruke mobil. Den skal ligge avslått i veska og veskene skal opp til oss og de får dem igjen når de er ferdig og forlater rommet.
Men du får ha lykke til på nynorsken da
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er da merkelig. Faglærere har ALLTID vært innom under alle eksamener jeg har hatt, både på ungdomsskole, videregående og universitetet. De sitter ikke vakt, av naturlige årsaker, men de kommer alltid innom og tar en runde, for å oppklare eventuelle uklarheter ved oppgaven.

Det er en smal sak for faglærer å se om det er noen som ikke hører hjemme på eksamen da. I tillegg er det en god sjanse for at andre elever sier ifra. Det er gode grunner for at det ikke er nødvendig med legitimasjonsplikt når man tar eksamen gjennom skolen på vgs.
Vis hele sitatet...
Veit ikke om det er noe som gjelder for alle skoler men her ble de mer eller mindre kastet på hue ut vis de kom.
Dette er vell fordi de regnes som inhabile.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Veit ikke om det er noe som gjelder for alle skoler men her ble de mer eller mindre kastet på hue ut vis de kom.
Dette er vell fordi de regnes som inhabile.
Vis hele sitatet...
Faglærere som kom ble kastet på hue ut? De visste ikke at de ikke hadde lov til å komme til eksamenslokalene?
Faglærer skal ikke være til stede så vidt jeg vet. Faglærer kan heller ikke være sensor for egne elever. Nå ser de ikke engang navn på prøvene. Kun et nr fordi de skal være 100% habile
True phreak.
Sitat av NotToSmart Vis innlegg
Veit ikke om det er noe som gjelder for alle skoler men her ble de mer eller mindre kastet på hue ut vis de kom.
Dette er vell fordi de regnes som inhabile.
Vis hele sitatet...
Hm. Det finner jeg merkelig, da må systemet ha blitt endret på siden jeg tok 3mx eksamen for to år siden. Da kom en faglærer til salen, for de som hadde gått på f.eks Sonans, i tilfelle noen elever hadde spørsmål i forhold til oppgaven.

Sånn har det vært på alle eksamener jeg har hatt på NTNU og.
Faglærer på skolen jeg går på (vgs) fikk ikke lov til å komme inn på eksamen, kun sensorene som alle var 50+ og it-folka.
Men på heldagsprøver som er øving til eksamen, så pleier faglærer å ta seg en kort tur innom.
Sitat av Orph Vis innlegg
Når man tar det gjennom vgs er det nå greit, da er faglærerne der. Her var det snakk om en privatisteksamen.
Vis hele sitatet...
Feeeeeeeeil !!!!


Faglærene har ikkje lov til og væra der under eksamenen, dei blir sendt heim til eksamenen er ferdig !!

dette gjelder 10 klasse, eg veit ikkje korleis det er videre
Sist endret av Marzzh; 29. mai 2011 kl. 18:35.
Sitat av Marzzh Vis innlegg
Feeeeeeeeil !!!!


Faglærene har ikkje lov til og væra der under eksamenen, dei blir sendt heim til eksamenen er ferdig !!

dette gjelder 10 klasse, eg veit ikkje korleis det er videre
Vis hele sitatet...
Det er ikke vanlig praksis, med mindre det er noe nytt som kom i år.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Sitat av Marzzh Vis innlegg
Feeeeeeeeil !!!!


Faglærene har ikkje lov til og væra der under eksamenen, dei blir sendt heim til eksamenen er ferdig !!

dette gjelder 10 klasse, eg veit ikkje korleis det er videre
Vis hele sitatet...
Vel, når jeg tok eksamen i år (VG3), så var det mange faglærere tilstede, dog ikke din egen lærer.

Og igjen, hva mener du med sendt hjem? Hvis det er vanlig praksis på skolen din at lærerene ikke skal være til stede når det er eksamen, så kommer de vel ikke på skolen, bare for å bli "sendt hjem"?
På NTNU og universitet generelt er det rimelig standard at faglærer eller noen andre tar en tur rundt og spør om alle forstår spørsmålene.

På VGS er det formell feil om din faglærer kommuniserer med deg, og det kan føre til at eksamen blir underkjent. Andre faglærere har derimot lov til å oppklare usikkerheter ved oppgavene og forståelse av teksten, selv om det er normalt at det gjøres av eksamensvaktene. Jeg er klar over at dette ikke praktiseres på alle skoler, men de gjør feil.

Ungdomskolen tror jeg det er samme som VGS, men jeg er usikker.