Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 31403
Først litt skryt til Moobi. Jeg leverte inn iPhonen min til butikken jeg kjøpte den i på fredag forrige uke. Det hadde begynt å komme tydelige sprekker i bakdekselet etter 3 måneder, uten at jeg noen gang har mistet den i bakken.
I dag er saken ferdigbehandlet hos Moobi, og ny telefon er sendt ut. Kjempeservice!

Men til spørsmålet mitt. Jeg har lest meg litt rundt på forskjellige nettforum, om hva en SWAP telefon egentlig er. En av disse to har jeg forstått at det er:

1) En brukt telefon de har satt på nye ytre deler
2) En fabrikkny enhet

På servicesiden hos Moobi står det "Fabrikkny enhet", og "SWAP". Vet noen av dere hva SWAP vil si? Er det en brukt telefon med nytt ytre, eller er det en sprett ny iPhone? Takker for svar
en SWAP enhet er en helt ny Iphone ;D !

Når man får en SWAP enhet, og det ikke er snakk om Iphone, så bruker de som oftest det gammle bakdekselet ditt og gammle batteriet ditt fra den telefonen du leverte inn, men den telefonen du får ut da er helt ny =). Men iphone repareres ikke de byttes ut, så du har fått en ny en !
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
SWAP-enhet er IKKE en helt ny iPhone. Det er en iPhone som har blitt re-assemblet med deler som er brukbare fra forrige reparasjoner som gis ut til kunden.
tagefo's Avatar
Trådstarter
Skjønner, skjønner. Er de to forskjellige forklaringene jeg har funnet på nettet :P Men det står jo fabrikkny enhet på serviceskjemaet da...
Sist endret av tagefo; 29. april 2010 kl. 20:38.
Sitat av M72 Vis innlegg
SWAP-enhet er IKKE en helt ny iPhone. Det er en iPhone som har blitt re-assemblet med deler som er brukbare fra forrige reparasjoner som gis ut til kunden.
Vis hele sitatet...
Jeg deler ut nye SWAP iphone hver dag nesten, og SWAP enhetene er uten en eneste ripe, alt er nytt! (iphone)
tagefo's Avatar
Trådstarter
Jeg velger vel da å tro at det er en helt fabrikkny enhet. Venter i spenning... Den har ankommet Bergen allerede i dag, håper de får den ut i butikken jeg kjøpte den i i dag også!

En annen ting, Herman0090, siden du jobber med dette; når dere sender ut en fabrikkny enhet, da er det kun telefonen, ikke sant? Ikke salgspakke? (altså esken og alt innholdet i tillegg)

I dag har jeg lest litt til. Jeg har funnet ut at Apple er strenge når det gjelder reperasjon av iPhone. Eller for å si det på en annen måte; de tillater ikke reperasjoner på telefonene sine. Dermed vil det vel si at Moobi ikke kan reparere iPhones og sende dem ut igjen som byttetelefoner; de må sende ut nye telefoner.

God løsning for kundene. Ikke fullt så god løsning for markedsaktørene.
Det er Kun Iphone-enheten du får, ingenting annet, utenom at den ligger beskyttet i en sykt kul plast-lomme :P Det er digg for kundene, men ikke fullt så digg for forsikringselskapene :P Det er en grunn at Gjensidige har sluttet å tilby forsikring på Iphone= hos Telenor er det ikke Iphone forsikring... :P!
En "swap" kan være alt fra helt ny telefon til "refurbished", det vil si en telefon hvor store deler av komponentene har blitt byttet med nye og fungerende deler. Slik jeg har forstått det så bruker man betegnelsen "swap" når kunden kun får telefonen tilbake. Når man får en ny enhet så kommer det komplett i salgspakke. Er nok enkelt og greit for å kunne skille mellom "ny/i salgspakning" og "kun mobil/refurbished".
Som M72 sier er swap-phones iPhones som er satt sammen av deler hos Apple for så å deles ut igjen. Deler med typiske merker som f.eks bakdeksler setter man bare på helt nye slik at enheten ser ubrukt ut.

I stedet for å reparere den faktiske skaden på en iPhone setter Apple priser på delene som er defekte, og sender ut swap-telefoner. Sparer kundene for masse tid og verkstedene for mye arbeid. De telefonene som blir sendt inn som defekte får senere byttet den defekte delen og blir sendt ut igjen som "ny"
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg fikk ny SWAP iPhone, med nytt IMEI-nr. Det må vel si at mobilen er helt ny, ja?
Sist endret av mo3; 27. juli 2011 kl. 16:53.
Nei, ikke nødvendigvis. Det sier bare at du har fått en annen enhet (selv om det er mulig å bytte imei, men dette er ulovlig og er neppe noe forhandlere/servicepersonell gjør), men det er ikke dermed sagt at den er fabrikkny.
Nei, som nevnt mange ganger i tråden er SWAP telefoner brukte telefoner som er gjennomgått på Apple sine fabrikker hvor de bytter ut eventuelle defekte deler og setter på nytt skall. Da oppleves telefonen som ny, og Apple sparer mye penger på arbeidet. Alle er fornøyde.

Det er teknisk sett ikke en "ny" telefon, men for deg som kunde vil den oppleves helt ny.