Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  114 14103
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Velkommen til oss revolusjonære, det er bra dere er sterke i trua, men synd dere er rablende gale.
Vis hele sitatet...
Frihet er aldri galt.

Bare tyranner og retards tror tvang er løsningen på sosiale problemer.
Pøh, det må da vel være mulig å tenke lenger enn til sin egen lommebok?
Trådstarter
Sitat av Bearass Vis innlegg
Enkelt og greit. Vil man ha et samfunn mere likt det Ron Paul snakker så varmt om kan vi se til USA. Der blander staten seg inn i betydelig færre oppgaver enn hva staten i Norge driver med. Klasseskillene er til gjengjeld enorme. Kriminalitetsstatistikken skyhøy. Skytevåpen uten jakt-potensiale florerer.

Skal jeg sammenligne USA med Norge synes jeg selvsagt at Norge er et MYE mere fornuftig sammenskrudd samfunn.

Jeg er forøvrig selv fan av Ron Paul - og hans politikk fungerer nok utmerket på et land med amerikas tradisjoner og flere hundre millioner innbygere. Spesiellt med tanke på utenrikspolitikk. Norge er ikke akkurat den store krigshisseren - og jeg ser derfor ikke det store behovet for noen Ron Paulsk utenrikspolitikk her i Norge. Norge er også et svært lite land på under 5 millioner innbygere. Her betaler de fleste skatt med glede - grunnet våre fine fellesordninger. Det er klart det blir annerledes i et land på nesten 300 millioner innbygere.
Vis hele sitatet...
FEIL =)

Det er en myte at USA er fritt og kapitalistisk. Den amerikanske staten er 39% av USAs GDP. den norske er 40%.
Mao er den amerikanske staten akkurat like involvert i deres økonomi/liv som den norske er her.

Ron Paul kjemper for å returnere USA til sine røtter, han vil endre på ekstremt mye.

Han vil ta USA tilbake til et samfunn der individet er i fokus og frihet/velstand florerer.

USA har klasseskiller, men USAs fattigste er faktisk verdens rikeste fattige.


Dette enorme klasssekillet er uansett ikke skapt av det frie markedet.

Bailouts, sentralbanksystemet, corporate welfare, subsidier, IP-rettigheter, lisenser og tonnevis med andre reguleringer gjør at eksisterende store firmaer med politiske tilknytninger har en enorm fordel i markedet. USA har et refordelingsystem som tar penger fra de fattige og middelklassen og gir til de rike. Dette er det staten som gjør, ikke markedet.

Måten klasseskillet blir mindre er gjennom mer konkuranse, ikke mer refordeling.

"Norge er ikke akkurat den store krigshisseren "

I mine 21 år i live, har Norge vært i konstant krig i minst 15 av dem.

Kosovo/Balkan, invasjonen av Irak, 10 års okkupasjon i Afghanistan og nå senest bombing av Lybia. Vi har tusenvis av menneskeliv på samvittigheten. Kanskje du ikke synes bruninger er mennesker (de er bare statistikk for de fleste), men individualister som Ron Paul og meg mener alt liv er hellig, ikke bare de som tilfeldigvis ble født under samme skattemyndighet som deg selv.

Selv om vi ikke hisser disse krigene er vi med på alle de galne imperialistiske ideene til USA/Nato. Det er like ille.
Sist endret av erikv; 16. november 2011 kl. 13:28.
Sitat av erikv Vis innlegg
(..)
USA har klasseskiller, men USAs fattigste er faktisk verdens rikeste fattige.

(...)
Måten klasseskillet blir mindre er gjennom mer konkuranse, ikke mer refordeling.
(...)
Vis hele sitatet...
Bare et par korte kommentarer før jeg går:
- USAs fattigste er kanskje de rikeste fattige i verden (hvordan du nå har beregnet dette), men de er samtidig fattige i et av landene hvor de rike er verdens rikeste, og forskjellen på rik og fattig kanskje er aller størst.

- I en konkurranse er det noen som vinner, og noen som taper. Jeg vil gjerne se argumentasjonen som viser hvordan taperne taper mindre enn når godene fordeles...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av erikv Vis innlegg
Jeg studerer selv økonomi og å sammenligne Helsesektoren med IT sektoren er ikke epler og bananer prinsipielt sett.
Vis hele sitatet...
Jo, det er det. Og grunnen er at medisinen har gått fra å vere utelukkande palliativ for hundre år sidan, til ein altomfattande inngripen i dagliglivet i dag, med massive mengder forskning. Forskninga ekspanderer år for år, og vi får betre og betre medisiner, på grunn av forskninga. Det pressar prisane, og behovet for helsetenester opp, fordi vi kan behandle fleire. Det er altså ikkje overraskande at samfunnet sin bruk av kroner på helse auker i takt med at det finst fleire behandlinger.
Kontaktet Vegard Martinsen i DLF og ba han utrede om DLF sine synspunkter og hvordan de står i forhold til Ron Paul. Her er svaret:

Ron Paul er blitt diskutert en rekke ganger på DLFs forum. Her er et sammendrag av noen punkter fra innlegg skrevet av DLFs leder Vegard Martinsen hvor han begrunner hvorfor DLF ikke kan støtte ham. ∞∞∞∞Det er en viss grad av overensstemmelse mellom den økonomiske politikken Ron Paul står for og den politikken DLF står for, men politikk er langt mer enn økonomi:Ron Paul oppfattes av enkelte som ideologisk, og som en som står nær oss. Han er ideologisk, men han står ikke nær oss.

Han sier følgende:” I freely confess that Jesus Christ is my personal Savior, and that I seek His guidance in all that I do. I know … that our freedoms come not from man, but from God.”

DLF mener at frihet er rasjonelt begrunnet ut i fra menneskets natur.

Paul tror ikke på evolusjonsteorien.

DLFs baserer seg på rasjonalitet, og dette innebærer både ateisme og full støtte til evolusjonsteorien.

Paul mener at basis for hans politikk er grunnloven.

DLFs basis for politikk er individers rettigheter.

Paul er imot kvinners moralske rett til selvbestemt abort.

DLF er for.

Paul mer at USA selv har skylden for terrorangrep fra militante muslimer - og han mener vel da at det samme gjelder Spania og India og Indonesia og Australia og Russland og Sverige etc.

DLF mener at skylden ligger i gjerningsmennene og i deres ideologi militant islam.

Paul mener det var galt av USA å gå inn i Irak (slik USA gjorde i 2003).

DLF mener det motsatte.

Paul mener at det er galt å likvidere bin Laden og andre topp-alQaida-folk.

DLF mener at dette er helt korrekt.


DLFs syn er at politikk er et utslag av mer fundamentale synspunkter og verdier. Frihet er umulig å begrunne på andre verdier enn rasjonalitet og individualisme. Paul har som man ser et annet syn her.

Det er da opplagt at Paul og DLF står svært langt fra hverandre (selv om Paul på enkelte punkter i konkret politikk har noen standpunkter som ligger nær våre).
∞∞∞∞ Dette er fra en pro-Ron paul artikkel på http://www.lewrockwell.com/vance/vance127.html

Religion: Ron Paul has issued a statement of his personal faith that should satisfy Protestant Christians of any persuasion:

"I have never been one who is comfortable talking about my faith in the political arena. In fact, the pandering that typically occurs in the election season I find to be distasteful. But for those who have asked, I freely confess that Jesus Christ is my personal Savior, and that I seek His guidance in all that I do. I know, as you do, that our freedoms come not from man, but from God. My record of public service reflects my reverence for the Natural Rights with which we have been endowed by a loving Creator."

Abortion: Ron Paul is a physician who has delivered more than 4,000 babies. He not only opposes federal funding of embryonic stem cell research and partial-birth abortion, he is against abortion itself. As he himself has said:

"In 40 years of medical practice, I never once considered performing an abortion, nor did I ever find abortion necessary to save the life of a pregnant woman. In Congress, I have authored legislation that seeks to define life as beginning at conception, H.R. 1094. I am also the prime sponsor of H.R. 300, which would negate the effect of Roe v Wade by removing the ability of federal courts to interfere with state legislation to protect life. This is a practical, direct approach to ending federal court tyranny which threatens our constitutional republic and has caused the deaths of 45 million of the unborn. I have also authored H.R. 1095, which prevents federal funds to be used for so-called "population control." Many talk about being pro-life. I have taken and will continue to advocate direct action to restore protection for the unborn."


Family values: Ron Paul lives his family values. Unlike Christian "leaders" like prophecy guru Hal Lindsey, who is on his fourth wife, and adulterous Republican politicians like the thrice-married Newt Gingrich and Rudy Giuliani, Dr. Paul has been married to the same woman for fifty years, and has five children and seventeen grandchildren. He also opposes same-sex marriage, and has voted to prohibit federal funding for the joint adoption of a child between individuals who are not related by blood or marriage.

Illegal immigration: Ron Paul is opposed to "open borders." He believes that the U.S. government should fight terrorism by first securing its own borders. Because he believes that true citizenship requires cultural connections and an allegiance to the United States, he favors an end to birthright citizenship. And because he believes that it insults legal immigrants, he does not favor amnesty for illegal immigrants in any form. But Dr. Paul is not anti-immigrant in any sense of the word. He believes that the immigration problem fundamentally is a welfare state problem. He joins the vast majority of Americans who welcome immigrants who want to come here, work hard, and build a better life. He opposes welfare state subsidies for illegal immigrants that alienate taxpayers and breed suspicion of immigrants. Dr. Paul also believes that all federal government business should be conducted in English. ∞∞∞∞ Rom Paul er libertarianer, og her en kritisk artikkel Vegard Martinsen har skrevet om libertarianismen: http://vegmar.wordpress.com/2011/05/...sk-perspektiv/
Vis hele sitatet...
Tusen takk til Vegard for at du tok deg tid til å svare på min epost. Jeg er selv uenig i noe av det Ron Paul står for, men de positive sidene overveier de negative mener jeg.
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det er det. Og grunnen er at medisinen har gått fra å vere utelukkande palliativ for hundre år sidan, til ein altomfattande inngripen i dagliglivet i dag, med massive mengder forskning. Forskninga ekspanderer år for år, og vi får betre og betre medisiner, på grunn av forskninga. Det pressar prisane, og behovet for helsetenester opp, fordi vi kan behandle fleire. Det er altså ikkje overraskande at samfunnet sin bruk av kroner på helse auker i takt med at det finst fleire behandlinger.
Vis hele sitatet...
Dette er et argument som kommer igjen og igjen, men det er forsatt like feil.

Kapitalinvesteringer i medisin-sektoren skulle egentlig drevet prisene nedover slik det gjør i alle andre sektorer.

Pcer blir bare mer og mer avanserte, forskingen ekspanderer hvert år og vi får flere og flere pcer omkring oss som utfører forskjellige oppgaver.

You see what i did there? =)

Sitat av Morgul Vis innlegg
Kontaktet Vegard Martinsen i DLF og ba han utrede om DLF sine synspunkter og hvordan de står i forhold til Ron Paul. Her er svaret:



Tusen takk til Vegard for at du tok deg tid til å svare på min epost. Jeg er selv uenig i noe av det Ron Paul står for, men de positive sidene overveier de negative mener jeg.
Vis hele sitatet...
Objektivistene synes jeg generelt er EKSTREMT lite objektive når det kommer til Ron.

Grunnen for dette er at Ayn Rand (objektivistenes gud) og Murray Rothbard (Libertarians gud) hadde en krangel som splittet dem for mange herrens år siden.

Etter det har de to leirene hatt ekstremt lite med hverandre å gjøre selv om de basically er helt identiske for utenforstående.

Viktig å merke at det er objektivistene som hater libertarians og ikke omvendt. Hos libertarians er alle velkomne sålenge man er uening med bruken av makt mot andre mennesker. Hos objektivistene må man være fullblods Randian for å slippe til.

I praksis er DLF og Ron Paul uenige på 3 punkter:

abort: begge har legitime argumenter - begge argumentene baseres på frihet. DLF forsvarer kvinnens frihet mens Ron Paul forsvarer det ufødte fosterets rett til å leve. Uansett er dette en non-issue. Det er ikke presidenten som lager lover. Han er utøvende makt, ikke lovgivende.

-Irrelevant argument.

religion. ron paul er religiøs. SO FUCKINGS WHAT? han vil aldri tvinge sin religion på andre. han er en forkjemper for grunnloven, og der står det at staten og religion skal holdes adskilt. dette respekterer han mer enn noen andre.
- irrelevant argument

itillegg er det bare fakta at man må være kristen i USA for i det hele tatt å kunne bli vurdert som president.

Utenriskpolitikk: DLF er generelt en gjeng blodtørstige krigshissere. De hater religion over alt (fordi det er irrasjonelt) og dette tar de spesielt utover muslimer. Inntrykket av forumet deres er at de skulle ønske USA bare kunne teppebombe hele midtøsten og drepe hver eneste muslim der.

- relevant argument.

http://www.lewrockwell.com/schiff/schiff31.1.html

les for å forstå grunnen til høye helsekostnader i USA.

jeg melder meg ut. ville bare sjekke tempen for Ron Paul her inne.

mye engasjement ihvertfall =)

kos dere videre.
Sitat av erikv Vis innlegg
FEIL =)

Det er en myte at USA er fritt og kapitalistisk. Den amerikanske staten er 39% av USAs GDP. den norske er 40%.
Mao er den amerikanske staten akkurat like involvert i deres økonomi/liv som den norske er her.

Ron Paul kjemper for å returnere USA til sine røtter, han vil endre på ekstremt mye.

Han vil ta USA tilbake til et samfunn der individet er i fokus og frihet/velstand florerer.

USA har klasseskiller, men USAs fattigste er faktisk verdens rikeste fattige.


Dette enorme klasssekillet er uansett ikke skapt av det frie markedet.

Bailouts, sentralbanksystemet, corporate welfare, subsidier, IP-rettigheter, lisenser og tonnevis med andre reguleringer gjør at eksisterende store firmaer med politiske tilknytninger har en enorm fordel i markedet. USA har et refordelingsystem som tar penger fra de fattige og middelklassen og gir til de rike. Dette er det staten som gjør, ikke markedet.

Måten klasseskillet blir mindre er gjennom mer konkuranse, ikke mer refordeling.

"Norge er ikke akkurat den store krigshisseren "

I mine 21 år i live, har Norge vært i konstant krig i minst 15 av dem.

Kosovo/Balkan, invasjonen av Irak, 10 års okkupasjon i Afghanistan og nå senest bombing av Lybia. Vi har tusenvis av menneskeliv på samvittigheten. Kanskje du ikke synes bruninger er mennesker (de er bare statistikk for de fleste), men individualister som Ron Paul og meg mener alt liv er hellig, ikke bare de som tilfeldigvis ble født under samme skattemyndighet som deg selv.

Selv om vi ikke hisser disse krigene er vi med på alle de galne imperialistiske ideene til USA/Nato. Det er like ille.
Vis hele sitatet...
Når jeg peker på USA - så peker jeg på at USA er nærmere norge hva gjelder f.eks 100% privatisert helsevesen. 100% privatisert pensjonssektor. 100% Rett til å bære håndvåpen. Alle ting som er i god Ron Paulsk politisk ånd - som du ønsker å innføre i Norge.

Ellers høres sikkert tankegangen din som at "Måten klasseskillet blir mindre er gjennom mer konkuranse, ikke mer refordeling" logisk ut i hodet ditt. Satt i praksis på det norske så og si klasseløse samfunnet (der de rike betaler mest skatt!) vil det unektelig føre til større klasseskiller.

Det du forfekter er at Norge, som forøvrig er ranket som verdens beste land å bo i av FN, skal gjøre en drastisk endring av velferdssystemet vårt til 100% privatisering.

Kult at du blir inspirert av den meget inspirerende Ron Paul - men å innføre Ron Paul tankegang på sosialistiske Norge med en fundamentalt annerledes kultur og historie enn den amerikanske - tror jeg faktisk det har veldig lite for seg.

Norge er et lite land, med penger på bok, der mennesker er nært knyttet sammen til hverandre. De fleste betaler fortsatt gladelig skatt for våre flotte velferdsordninger. Det er ikke noe galt i å ha noen private alternativer til det offentlige - men har minimal tro Ron Paulsk 100% privatisering tankegang

(Dog mener jeg, som stor Ron Paul-fan at han kan føre til flotte økonomiske endringer i et USA som grunnlovsmessig er bygget på de prinsippene han snakker så varmt om (din egen lykkes smed tankegang))

Utenrikspolitisk virker du å forfekte et nøytralt Norge på linje med Sverige eller Sveits. Det er for såvidt fett nok, og jeg har ikke de store innvendingene.

Dog mener jeg det er feil å si at Norge deltok i invasjonen av Irak. Eller at Natos inngripen i Kosovo-konflikten var så forferdlig. Man kan godt snu på flisa og mene at uten Natos inngripen i Kosovo hadde tusenvis av menneskeliv unektelig godt tapt. Man kan faktisk velge å se på det som at Norge var med å redde menneskeliv når det gjelder denne konflikten.
Sist endret av Bearass; 16. november 2011 kl. 17:58.
Sitat av erikv Vis innlegg
Det er en myte at USA er fritt og kapitalistisk. Den amerikanske staten er 39% av USAs GDP. den norske er 40%.
Mao er den amerikanske staten akkurat like involvert i deres økonomi/liv som den norske er her.
Vis hele sitatet...
Vil ikke det at USA bruker mer penger på militæret enn alle andre land tilsammen ha noe å si? Sånn sett er det jo ikke rart at den amerikanske staten har 39% av USAs GDP. The industrial-military(-congressional) complex har jo bare gått en vei siden andre verdenskrig. Nå er det bare private aktører som leverer til militæret, men militærets penger kommer jo fra staten.
Sist endret av Sinister; 16. november 2011 kl. 19:08.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du kan også starte din egen stat om du vil, ingenting som stopper deg fra det bare du klarer å overbevise oss andre om at du har rett på et eget land.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke overbevise engang, bare ha nok makt til å holde de andre borte..

Se for deg et samfunn hvor vi har en hovedstat, som alle er en del av. Denne staten tar for seg det viktigste, som rettsvesenet og fordeling av naturressursene. Vi kunne hatt et direkte eller semidirekte demokrati, slik at vi blir enige om hvordan naturresursene skal brukes og hvilke lover som alle må følge og hva som skal være opp til enkelmenneskene/enkeltstatene.

Vi har også flere understater/syndikater, som hvem som helst kan lage og bli med i. Du kan kjøpe din egen eiendom og lage et land, som kan gjøre hva det vil så lenge det følger hovedstatens lover. En trenger ikke engang å ha sitt eget landområde for å ha sitt eget land, sosialister, liberalister og kapitalister kan bo i samme gate, men hver person svarer til sin stat. Så hvis en vil være kommunist, vil hele lønna di gå til ditt syndikat, hvis du er kapitalist vil kanskje ingenting gå til staten.

Slik tror jeg vi kunne hatt ekte frihet, for hvis du er uenig med staten, jo da driter du i de og lager din egen stat/syndikat eller melder deg inn i en annen på dagen, uten å trenge å flytte engang.

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg

Det som er, er at et slikt parti vil aldri få nok stemmer til å ha noe å si for noen.. Det er bare masse jobb for de som driver partier, men det viser jo at noen vil ta et magedrag for å brøle litt fornuft inn i drittpolitikken vi har nå.
Vis hele sitatet...

Ja, et sted må man begynne hva? Grunnlovspartiet har nærmere 1000 medlemmer på faceb. Det er et mye bedre utgangspunkt enn å starte NOK et parti, med minimale forskjeller. Man trenger 5000 underskrifter for å kunne offisielt etablere et nytt parti. Å kalle seg for "Ron Paul partiet" er også litt merkelig.
http://norgespartiet.no/ideologi.html
Sitat av skytouch Vis innlegg
Liker Ron Paul, men har mine tvil om at den ville fungert i Norge. Han er en meget reflektert mann, og har stort potensiale til å få USA på rett vei, men det blir en alt for ekstrem politikk for Norge.

Ron Paul er for privatisering av både utdannelse og helsesystemet. Dette er systemer som fungerer forferdelig dårlig i USA, men som vi har "gode" løsninger på i Norge. Jeg kan til dels være for et delvis privatisert marked innfor disse sektorene, men for å opprettholde den høye levestandarden vår, samt tryggheten vi har her til lands så er vi avhengig av at staten tar vare på dem som trenger det uansett hvor mye penger de måtte ha på konto.

Hans ståsted på personlig frihet støtter jeg derimot fullt ut. Jeg trenger ikke staten til å passe på meg og i verste fall straffe meg for hva jeg eventuelt velger å putte i min egen kropp.

Alt i alt tror jeg det vil være lurt å velge ut visse elementer fra hans politikk å tilpasse det vårt lands politiske bilde før du/dere velger å starte et nytt parti.

Uansett lykke til.
Vis hele sitatet...
En politikk som er for ekstrem for Norge, blir nok også for ekstrem i USA.
http://www.youtube.com/watch?v=UMSEa...eature=related

Ron Paul vs Obama i Marihuana debatt, 2004.
Sist endret av PerPerPerPer; 19. november 2011 kl. 01:56.
Han vil ikke gjøre det ulovlig, selv om han jo er imot abort selv, derimot vil han la det være opp til hver enkelt delstat. Noe som jo kan sees på som litt hyklersk ettersom han selv har stemt for en lov som gjør det ulovlig på et statlig plan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Politic...ed_legislation
▼ ... over en uke senere ... ▼
Vil bare påpeke at Ron Pauls holdning til evolusjon ikke er en komplett avskriving av teorien slik man kan få inntrykk av etter å ha sett et 30 sek klipp på youtube, men heller en mer reflektert holdning vedrørende spørsmålet om menneskets opphav og utvikling.

Her følger et sitat fra hans nyeste bok Liberty Defined, s. 104. Her påpeker Paul det andre allerede har nevnt, nemlig at dette er ganske irrelevant mht politikk:

No one person has perfect knowledge as to man's emergence on this earth. Yet almost everyone has a strong religious, scientific, or emotional opinion he or she considers gospel. The creationists frown on the evolutionists, and the evolutionists dismiss the creationists as kooky and unscientific. Lost in this struggle are those who look objectively at all the scientific evidence for evolution without feeling any need to reject the notion of an all-powerful, all-knowing Creator. My personal view is that recognizing the validity of an evolution process does not support atheism nor should it diminish one's views about God or the Universe.
From my viewpoint, this is a debate about science and religion (and I wish it could be more civil!) and should not involve politicians at all.


Jeg er uenig med Ron Paul om ganske mye, men syns også at de positive sidene overskygger de negative. Hans sterkeste kort er i mine øyne hans refleksjonsevne, integritet og brutale ærlighet.
Hvis noen er interessert startet jeg en blogg idag for å promotere liberalisme/ron paul.

plugger den her i tilfelle noen bryr seg. man vet aldri.

adressen er http://misesnorge.blogspot.com/
Tenkte på dette tideligere i dag:
Liberty - Liberal
Det er i seg selv ikke så utrolig fasinerende eller spennende, men det er litt gøy å tenke på at folk er mot liberalisme, men for liberty. Når det egentlig er samme ting.

Sitat av erikv Vis innlegg
Hvis noen er interessert startet jeg en blogg idag for å promotere liberalisme/ron paul.

plugger den her i tilfelle noen bryr seg. man vet aldri.

adressen er http://misesnorge.blogspot.com/
Vis hele sitatet...
Bra at du tar innitativ, men du kunne vell ikke endrett designet på bloggen? Det er faktisk litt kvalmende å se slikt fargebruk.
det kan jeg sikkert. startet den idag, så forstår fortsatt ikke helt hvordan man fikser på ting.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Tenkte på dette tideligere i dag:
Liberty - Liberal
Det er i seg selv ikke så utrolig fasinerende eller spennende, men det er litt gøy å tenke på at folk er mot liberalisme, men for liberty. Når det egentlig er samme ting.
Vis hele sitatet...
Det er ikke det samme. Det kommer helt an holdent ut på hva slags historie- og samfunnssyn man har. Hvis man mener at bedrifter er demokratiske institusjoner som har en egeninteresse av å bevare sine arbeideres frihet og velstand, samtidig som et frigjort marked vil ivareta alles muligheter til å nå hvor de vil i verden, så ja. Men dette er ahistorisk. Bedrifter har aldri fungert på den måten (bortsett fra de gangene bedrifter har blitt tatt over av arbeiderne).

Det er finnes alternativer til statssosialismen, statskapitalismen og økonomisk liberalisme!
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 1. desember 2011 kl. 19:03.
drog en markør over noe farge-greier så er litt mer dempet nå.

det som er a-historisk er å tro at noe annet enn frihet fremmer menneskelig velferd.
Du skjønner vel at frihet ikke er en definert verdi?
Jeg ønsker frihet for folket jeg også, men jeg er ikke enig i din visjon om hva frihet innebærer.
For å understreke poenget, http://www.youtube.com/watch?v=9gtuACQ9RMs
Sist endret av Mith; 1. desember 2011 kl. 20:28.
Sitat av erikv Vis innlegg
det som er a-historisk er å tro at noe annet enn frihet fremmer menneskelig velferd.
Vis hele sitatet...
Nettopp.
Hvis du har mekka hele greia i dag så er det bra jobbe gitt, er jo fyllt opp med innlegg der


Må se hva dette går ut på gitt.
jeg kom nettop hjem fra studier i utlandet. har sommerferie nå, ikke noe arbeid før mandag, pøsregner og få kompiser er hjemme så blir mye pc-tid :P

få innlegg er mer enn noen linjer + en youtube film.

Jeg definerer frihet likt som klassiske liberale. Altså retten til å gjøre som en vil sålenge det ikke går utover andres rett til å gjøre det samme.

dette tror jeg ikke er en særlig kontroversiell definisjon.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Tenkte på dette tideligere i dag:
Liberty - Liberal
Det er i seg selv ikke så utrolig fasinerende eller spennende, men det er litt gøy å tenke på at folk er mot liberalisme, men for liberty. Når det egentlig er samme ting.
Vis hele sitatet...
Anbefaler deg a lese en bok om politisk teori om du tror det kun er en mate a se frihet.
jeg forstår at folk kan definere ordet annerledes, men jeg ville bare forklare hva jeg mener når jeg bruker ordet.

i mitt hodet er det den eneste formen for frihet som ideologisk sett kan være konsekvent.
Sitat av erikv Vis innlegg

Jeg definerer frihet likt som klassiske liberale. Altså retten til å gjøre som en vil sålenge det ikke går utover andres rett til å gjøre det samme.

dette tror jeg ikke er en særlig kontroversiell definisjon.
Vis hele sitatet...
Denne formen for frihet kan selvsagt også eksistere innenfor andre samfunn. Problemet er den økonomiske modellen dere også vil innføre, som, i bunn og grunn, er udemokratisk, hierarkisk og frihetsinnskrenkende.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 2. desember 2011 kl. 11:07.
man vil ikke "innføre" noe som helst.

kapitalisme er bare frie mennesker som handler med hverandre på et marked uten noen form for tvang fra utenforstående (som staten). altså det motsatte av å "innføre noe". kapitalisme er det som naturlig skjer når eiendomsrettigheter blir respektert og det ikke finnes noe tvang.

hva er frihets innskrenkende med et totalt fritt system?
Sitat av erikv Vis innlegg
man vil ikke "innføre" noe som helst.

kapitalisme er bare frie mennesker som handler med hverandre på et marked uten noen form for tvang fra utenforstående (som staten). altså det motsatte av å "innføre noe". kapitalisme er det som naturlig skjer når eiendomsrettigheter blir respektert og det ikke finnes noe tvang.

hva er frihets innskrenkende med et totalt fritt system?
Vis hele sitatet...
Ja, ser at "innføre" blir feil ord, da systemet til en stor grad er i aksjon allerede i dag. Dette har jeg spurt libertarianere om utallige ganger, men aldri fått et tilfredstillende svar på;

Når du ser at en bedrifts struktur er, som sagt, udemokratisk, hierarkisk og frihetsinnskrenkende (ovenfor markedet og bedriftens egne arbeidere), samt basert på eksponentiell vekst; hvordan i all verden skal man motarbeide monopoler og nye kommersielle diktaturer?

Kapitalisme fungerer kanskje så lenge ressursene nogenlunde er jevnt fordelt, men systemet vil automatisk lage en ubalanse, fordi mekanismene rett og slett bygger på det.

Jeg er heller for et samfunn hvor man bygger inn mekanismer for å motarbeide denne effekten i selve grunnstrukturen. Jeg snakker om et anarkistisk system, uten stat og uten kapitalisme, hvor man demokratiserer mange av prosessene som i dag er mest udemokratiske.
Ta å klargjør det første delen spørsmålet ditt så blir det lettere å svare på. (og så unngår vi misforståelser)

Mange misforstår dette med monopoler.

Et monopol som oppstår "naturlig" fordi det er store "economies of scale" er ikke noe å frykte.

Poenget med konkurranse er å gi kunden det beste produktet til den laveste prisen. Konkurranse er ikke positivt for kokurransens del.

Hvis et "naturlig" monopol kan gi kunden den beste varen til den laveste prisen er ikke dette noe å bekjempe.

Alle monopoler som ikke er naturlige er selvfølgelig negative. Ca. Alle monopoler som noen gang har eksistert har heller ikke vært naturlige. De har vært skapt på bakgrunn av statlig tvang. Enten gjennom statlig beskyttede monopoler som lisenseering, "søknads"-prosesser, evt andre måter å holde konkurrenter ute, eller gjennom at staten drifter monopolet selv.

Eksempler på det første er når amerikanerne bygde jernbanene sine på 1800 tallet, og eksempel på det siste er den norske stats (så og si) monopol på utdanning/helse/transport.

I alle andre situasjoner vil markedet selv unngå monopoler gjennom den vanlige markedsprosessen.

Dette er basic micro. Når profitt skapes i et marked vil det tiltrekke seg konkurrenter som vil ha sin del av denne profitten. Det er denne prosessen som hindrer monopol i alle vanlige markedstilfeller.

Demokrati er heller ikke et mål i seg selv.

Vil du at jeg skal være med å bestemme over din kropp, din eiendom og dine valg?

Demokrati bør holdes til saker som faktisk er av "felleskapets" legitime bekymringer. Type lands-forsvar o.l.

Hva du gjør med din kropp, eiendom og liv har ingen andre mennesker noen grunn til å være med å "demokratisk" bestemme over. mener jeg.

http://www.youtube.com/watch?v=ntMa0Fxrp0U

I dette klippet tar Peter Schiff for seg akkurat det spørsmålet du stiller tror jeg.

Du kan høre på det og se hva du synes.
Sitat av erikv Vis innlegg
Ta å klargjør det første delen spørsmålet ditt så blir det lettere å svare på. (og så unngår vi misforståelser)
Vis hele sitatet...
Når man velger å bygge et handelssystem basert på en kapitalistisk modell (kapitalisme er ikke et naturlig system i noen større grad enn hva anarkisme, statssosialisme eller statskapitalisme er) åpner man for skjeve eierskapsforhold, utnyttelse av individer som arbeidere og skjeve politiske maktforhold. For å kunne akseptere tesen min, må man også anerkjenne disse faktorene, om du ikke gjør det har vi en grunnleggende forskjellige samfunnsanalyse:

1. Ansettelsesforholdene innenfor kapitalisme undertrykker individets autonomi, fordi han må underlegge seg et marked som putter ham i en underlegen posisjon .

2. Markedet vil alltid kunne manipuleres; ikke bare av statlig regulering, men også av aktive selskaper. Reklame er et godt eksempel på dette.

3. Markedskreftene vil alltid prioritere profitt, noe som alltid vil gå på bekostning av bedriftens ansatte, samt jordas generelle ressurser.

4. Markedsliberalisme er basert på eksponentiell vekst, noe som står i direkte konflikt med en endelig verden.

5. Patentsystemet samt konkurransetvang vil undertrykke vitenskapelig utvikling og dermed neglisjere den jevne borgers mulighet til å fritt kunne utnytte seg av teknologiske nyvinninger.

6. Arveretten vil akkumulere makt og forsterke maktopphopningen som allerede vil være tilstede innenfor systemet.

Jeg har dessverre ikke muligheten til å se filmen nå, men du må gjerne oppsummere hva han sier, om du kan det.
Sitat av erikv Vis innlegg

Mange misforstår dette med monopoler.

Et monopol som oppstår "naturlig" fordi det er store "economies of scale" er ikke noe å frykte.

Poenget med konkurranse er å gi kunden det beste produktet til den laveste prisen. Konkurranse er ikke positivt for kokurransens del.

Hvis et "naturlig" monopol kan gi kunden den beste varen til den laveste prisen er ikke dette noe å bekjempe.

Alle monopoler som ikke er naturlige er selvfølgelig negative. Ca. Alle monopoler som noen gang har eksistert har heller ikke vært naturlige. De har vært skapt på bakgrunn av statlig tvang. Enten gjennom statlig beskyttede monopoler som lisenseering, "søknads"-prosesser, evt andre måter å holde konkurrenter ute, eller gjennom at staten drifter monopolet selv.

Eksempler på det første er når amerikanerne bygde jernbanene sine på 1800 tallet, og eksempel på det siste er den norske stats (så og si) monopol på utdanning/helse/transport.

I alle andre situasjoner vil markedet selv unngå monopoler gjennom den vanlige markedsprosessen.

Vis hele sitatet...
Så du mener at markedsskapte monopoler er greit, så lenge de levererer kvalitets-varer/tjenester til lave priser? Men samtidig mener du at stats-skapte monopoler som f.eks helsetjeneste automatisk er negative?

Nå er det svært lite sannsynlig i dagens samfunn at en markeds-skapt monopolist vil redusere priser og øke kvalitet. Uten konkurranse har de jo ikke noe insentiv til å gjøre dette. Og hvis de faktisk bestemmer seg for senke priser, så betyr det effektivisering; kutte kostnader innad i firmaet. Dette igjen vil bety lavere lønninger (unatt til sjefene selvsagt), færre bedriftsgoder til ansatte (helsetjeneste, forsikring etc) og dårligere arbeidsforhold for arbeiderene (stress, urealistiske krav etc). Det vil også gå på bekostning av lønninger til leverandører i utlandet, slik at de fattige arbeiderene der vil bli enda fattigere.

I et statsmonopol for f.eks helsetjeneste vil det være hjemlet i loven at alle aspekter ved helsetjenesten skal gå ut på at pasientene/kundene får den beste behandlingen eller legemiddelet (som har best cost-effectiveness), til den laveste sosialt akseptable prisen til brukeren.

Du vil få den beste behandlingen til en pris du kan klare å betale enten du er trygdet, industriarbeider eller sjef for Apple Norge. De ansatte vil få gode lønninger. Kostnader vil bli regulert ved f.eks opp-og-ned-reguleringer av blåresept, refusjon og reseptfrihet, og ved at den dyreste (for staten) behandlingen ikke skal tilbys bare fordi "dyr=best". All behandling skal evalueres. Om du har to behandlinger A og B, med respektive priser 50.000 og 500.000, og respektive "effectivenesser" 2 og 2.8, så vil alle pasienter bli tilbudt alternativ A.

Under markeds-helsevesen vil kun de rike ha råd til helseforsikring eller egenbetaling av tjenester, og dermed få bedre netto helse-gain. De sosioøkonoiske helseforskjellene vil øke enda mer, når de allerede fattige (som er predisponerte for atferd som er negativ for helse; f.eks røyking) må slutte i jobb pga. underbehandlet sykdom. Har man da i tillegg dårlige trygdetilbud, vil dette føre til sykt dårlige forhold for de allerede utsatte. Dersom du har lest litt om etikk og moral, skjønner du fort at dette fører til en stor gruppe med individer som er tilbøyelige til å utføre kriminelle handlinger (vinningskriminalitet) og også utvikle rus- og voldsproblemer. Er man også så heldig at man som de fleste andre kapitalistiske land har ekstremt høye straffer og private fengsler, ender man opp med overfylte slaveri-anstalter som ødelegger psykisk og fysisk helse for de insatte.
"Nå er det svært lite sannsynlig i dagens samfunn at en markeds-skapt monopolist vil redusere priser og øke kvalitet"

du misforstår.

hvis et markeds monopol slutter å levere det beste produktet til den laveste prisen slutter monopolet å opphøre.

dette er som sakt basic micro. med en gang monopolet begynner å "unytte situasjonen" vil konkurenter snike seg inn i markedet for å ta for seg av profitten.

et markedsmonopol kan bare oppstå hvis det leverer beste produkt til lavest pris - per definisjon.

Sitat av EoT Vis innlegg
Når man velger å bygge et handelssystem basert på en kapitalistisk modell (kapitalisme er ikke et naturlig system i noen større grad enn hva anarkisme, statssosialisme eller statskapitalisme er) åpner man for skjeve eierskapsforhold, utnyttelse av individer som arbeidere og skjeve politiske maktforhold. For å kunne akseptere tesen min, må man også anerkjenne disse faktorene, om du ikke gjør det har vi en grunnleggende forskjellige samfunnsanalyse:

1. Ansettelsesforholdene innenfor kapitalisme undertrykker individets autonomi, fordi han må underlegge seg et marked som putter ham i en underlegen posisjon .

2. Markedet vil alltid kunne manipuleres; ikke bare av statlig regulering, men også av aktive selskaper. Reklame er et godt eksempel på dette.

3. Markedskreftene vil alltid prioritere profitt, noe som alltid vil gå på bekostning av bedriftens ansatte, samt jordas generelle ressurser.

4. Markedsliberalisme er basert på eksponentiell vekst, noe som står i direkte konflikt med en endelig verden.

5. Patentsystemet samt konkurransetvang vil undertrykke vitenskapelig utvikling og dermed neglisjere den jevne borgers mulighet til å fritt kunne utnytte seg av teknologiske nyvinninger.

6. Arveretten vil akkumulere makt og forsterke maktopphopningen som allerede vil være tilstede innenfor systemet.

Jeg har dessverre ikke muligheten til å se filmen nå, men du må gjerne oppsummere hva han sier, om du kan det.
Vis hele sitatet...
vi har forskjellige syn på ting. helt klart =)

1. nei.

markedet for arbeidskraft er likt alle andre markeder. man har tilbud (arbeidere) og etterspørsel (bedrifter).

arbeidere konkurrere om å bli ansatt i de beste bedriftene, og bedriftene konkurrere om de beste arbeiderne. de to gruppene samlet sett er likestilte i markedet.

2. jeg er enig at markeder kan manipuleres, men bare av krefter utenfor markedet (som en stat).

reklame er ikke manipulasjon. det skal selvfølgelig lokke deg til å kjøpe et produkt, men jeg ser ikke noe galt i dette. ytringsfrihet? =)

3. ja, det vil fokusere på profitt. profitt er positivt. profitt betyr at du tok resurser og gjorde dem mer verdt. dette er jo fantastisk.

historien viser seg at privat eierskap er den beste beskyttelsen mot "rovbruk" av resurser.

har du hørt om "the tradgedy of the commons"? det forklarer hvordan rovdrift oppstår uten eierskap. derimot når noen eier resursene (som en skog) er det er incentiv til å ta vare på skogen sin slik at han han høste profitt hvert eneste år i fremtiden også.

4. nei. veksten oppstår pga markedskreftene, men det er ikke en nødvendighet for å ha et marked. vekst betyr bare fremgang. vi vil ha fremgang, og liberalisme har vist seg å være den beste måten å få en slik fremgang på.

5. JEG ER IMOT IP OG COPYRIGHT =) de fleste libertarians er sterkt imot patenter er mitt inntrykk. dette er bare en statlig monopol-ordning og må fjernes asap.

6. arverett er bare et annet ord for eiendomsrett. eiendomsretten er i min mening absolutt og må respekteres uansett.

i tillegg ville en fjerning av arveretten hatt en mengde negative konsekvenser. oppsparing av kapital er hoved driveren av vekst i samfunnet vårt. når man fjerner arveretten oppfordres alle til å bare waste all kapital de har spart opp før de stryker med. dette vil gjøre at velstandsveksten i landet vil avta dramatisk, da alle generasjoner må bygge opp kapital helt fra scratch.

når jeg skrev "nei" var det bare for å vise at jeg er uenig - ser at det så litt teit ut nå.

arverettspørsmålet føler jeg viser en grunnleggende tankefeil som mange på "venstresiden" begår.

de tror at de kan gjøre forandringer i økonomien uten at det får uforutsette konsekvenser.

eksempel: hvis økonomien skaper 100,- hvert år tror en på venstresiden at hvis de innfører en 100% skatt vil de motta 100,-. I virkeligheten ville de mottat 0,- fordi ingen ville jobbet under 100% skatt.

slik er det med arverettspørsmålet også. alle ville gjort det til et mål å daue med absolutt 0,- i assets. huset, klærne, møbler, sparekonto, bil osv ville blitt likvidert og midlene ville blitt blåst på konsum. dette er negativt da det er sparing som skaper økonomisk vekst og arveretten oppfordrer til sparing fordi folk generelt sett vil gi assetsene sine videre til barna.

"Under markeds-helsevesen vil kun de rike ha råd til helseforsikring eller egenbetaling av tjenester"

hvor tar du dette fra?

helsetjenester ville (som alle andre varer) blitt billigere under et markedsystem pga markedskreftene som trer inn.

tror du at det er røkke som betaler for alle våre helsetjenester nå? nei, det er vanlige folk som betaler skatt og får tilbake litt i helsetjenester. en liten del av befolkningen ville ikke hatt råd til helsetjenester, akkurat som det er en gruppe i dagens samfunn som ikke har råd til mat.

disse folkene kan vi hjelpe gjennom frivillige metoder som donasjoner, frivillige organisasjoner, kirker, lokalmiljø, familie, venner osv osv.

mennesker bryr seg om hverandre, så ikke vær redd for at vi ikke frivillig vil hjelpe hverandre =)
Sitat av erikv Vis innlegg

1. nei.

markedet for arbeidskraft er likt alle andre markeder. man har tilbud (arbeidere) og etterspørsel (bedrifter).
Vis hele sitatet...
Dette blir å idealisere situasjonen og ekstremt ahistorisk. Er du ikke enig i at så lenge en viss arbeidsledighet er tilstedet vil bedriftene ha det lengste strået?
Sitat av erikv Vis innlegg
arbeidere konkurrere om å bli ansatt i de beste bedriftene, og bedriftene konkurrere om de beste arbeiderne. de to gruppene samlet sett er likestilte i markedet.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til arbeidsplasser som ikke er basert på ekstrem spisskompetanse vil, som sagt, alltid bedriftene være i en overlegen situasjon. Dette reflekteres ganske klart når man tar en titt på leder- kontra arbeiderlønninger.
Sitat av erikv Vis innlegg
2. jeg er enig at markeder kan manipuleres, men bare av krefter utenfor markedet (som en stat).

reklame er ikke manipulasjon. det skal selvfølgelig lokke deg til å kjøpe et produkt, men jeg ser ikke noe galt i dette. ytringsfrihet? =)
Vis hele sitatet...
Reklame er nok en mekanisme som ytterligere vil akkumulere makt; når du først har råd til reklame får du høyere profitt -> mer reklame -> osv. osv.

Sitat av erikv Vis innlegg
3. ja, det vil fokusere på profitt. profitt er positivt. profitt betyr at du tok resurser og gjorde dem mer verdt. dette er jo fantastisk.


historien viser seg at privat eierskap er den beste beskyttelsen mot "rovbruk" av resurser.
Vis hele sitatet...
Nja, i sin idealiserte form, ja. Men proifitt handler også om konkurransetvang, noe som vil presse bedrifter til å ta uetiske beslutninger.

Vil gjerne se kilder på nederste utsagn, om du da ikke bare stiller det opp mot statssosialisme, som eksisterte under totalt andre premisser.

Sitat av erikv Vis innlegg
har du hørt om "the tradgedy of the commons"? det forklarer hvordan rovdrift oppstår uten eierskap. derimot når noen eier resursene (som en skog) er det er incentiv til å ta vare på skogen sin slik at han han høste profitt hvert eneste år i fremtiden også.
Vis hele sitatet...
Jeg tror "tragedy of the commons" kun vil oppstå når man snakker om uoversiktelig statlig eierskap, ikke nødvendigvis innenfor lokalt, kollektivt eierskap. Det er uansett en grov forenkling av virkeligheten.

Har du hørt om "Tragedy of the anticommons", forresten?

Sitat av erikv Vis innlegg
4. nei. veksten oppstår pga markedskreftene, men det er ikke en nødvendighet for å ha et marked. vekst betyr bare fremgang. vi vil ha fremgang, og liberalisme har vist seg å være den beste måten å få en slik fremgang på.
Vis hele sitatet...
Hva med oppblåste sektorer som finansnæringa? Er det "fremgang"? Det var økonomisk vekst, det kan vi alle være enige i, men fremgang?

Sitat av erikv Vis innlegg
5. JEG ER IMOT IP OG COPYRIGHT =) de fleste libertarians er sterkt imot patenter er mitt inntrykk. dette er bare en statlig monopol-ordning og må fjernes asap.
Vis hele sitatet...
Det er flott, i hvert fall.


Sitat av erikv Vis innlegg
6. arverett er bare et annet ord for eiendomsrett. eiendomsretten er i min mening absolutt og må respekteres uansett.

i tillegg ville en fjerning av arveretten hatt en mengde negative konsekvenser. oppsparing av kapital er hoved driveren av vekst i samfunnet vårt. når man fjerner arveretten oppfordres alle til å bare waste all kapital de har spart opp før de stryker med. dette vil gjøre at velstandsveksten i landet vil avta dramatisk, da alle generasjoner må bygge opp kapital helt fra scratch.

når jeg skrev "nei" var det bare for å vise at jeg er uenig - ser at det så litt teit ut nå.

arverettspørsmålet føler jeg viser en grunnleggende tankefeil som mange på "venstresiden" begår.

de tror at de kan gjøre forandringer i økonomien uten at det får uforutsette konsekvenser.

eksempel: hvis økonomien skaper 100,- hvert år tror en på venstresiden at hvis de innfører en 100% skatt vil de motta 100,-. I virkeligheten ville de mottat 0,- fordi ingen ville jobbet under 100% skatt.

slik er det med arverettspørsmålet også. alle ville gjort det til et mål å daue med absolutt 0,- i assets. huset, klærne, møbler, sparekonto, bil osv ville blitt likvidert og midlene ville blitt blåst på konsum. dette er negativt da det er sparing som skaper økonomisk vekst og arveretten oppfordrer til sparing fordi folk generelt sett vil gi assetsene sine videre til barna.
Vis hele sitatet...
Ja, men poenget mitt er at dette er en tendens ved kapitalismen som vil føre til skjeve maktforhold. Jeg føler at diskusjonen har sklidd litt ut; jeg snakker ikke om modifikasjoner innafor kapitalismen, jeg snakker om tendenser og mekanismer som beviser at kapitalismen er økonomisk fåtallstyre og alltid kommer til å være det. Er du enig?

Sitat av erikv Vis innlegg

mennesker bryr seg om hverandre, så ikke vær redd for at vi ikke frivillig vil hjelpe hverandre =)
Vis hele sitatet...
Da bør vi bygge et system som gjør det enkelt å hjelpe hverandre, og som ikke helt grunnleggende motarbeider dette.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Angående Ron Paul og Evolusjonsteorien, så sa han aldri at han var en kreasjonist, ja han tror på gud, som alle andre amerikanere gjør; i alle fall fra Texas.

Poenget er at han nevnte at evolusjonsteorien har mye godt, som tyder på er sant, men at man kan ikke bevise noen av de 100%. Rett og slett for å unngå drama.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Poenget er at han nevnte at evolusjonsteorien har mye godt, som tyder på er sant, men at man kan ikke bevise noen av de 100%. Rett og slett for å unngå drama.
Vis hele sitatet...
Jo, evolusjonsteorien kan du langt på veg bevise. M.a. gjennom genforskning, og ved å observere evolusjon i praksis. Det er omlag like fornuftig å argumentere mot evolusjonsteori som å argumentere mot gravitasjonsteori. Merkeleg nok er det få som har sistnemde syn.
Ron Paul sier mye bra og står for mye bra, men det er heller skremmende at han er den beste kandidaten Republikarnerne har. Å ikke tro på evolusjon og å mene at Kirka og staten skal stå hverandre nærme, er galskap. Nå skal det sies at fordi om han er imot abort så vil han la hver enkel stat bestemme selv. Noe som og er helt på bærtur.
Sitat av Sqq Vis innlegg
Ron Paul sier mye bra og står for mye bra, men det er heller skremmende at han er den beste kandidaten Republikarnerne har. Å ikke tro på evolusjon og å mene at Kirka og staten skal stå hverandre nærme, er galskap. Nå skal det sies at fordi om han er imot abort så vil han la hver enkel stat bestemme selv. Noe som og er helt på bærtur.
Vis hele sitatet...
Er han virkelig den beste kandidaten?
Dette må da avhenge av samfunnet du ønsker deg.

Han er i mot hjelp til ofre for naturkatastrofer, under orkanen Katrina uttalte han at de som var rammet var så pga. deres egen skyld da de selv valgte å bosette seg ved kysten.

Han er sterkt i mot statlige subsidier og annen statlig innblanding, likevel er hans distrikt et av de som mottar mest penger fra de føderale myndighetene. Konfrontert med dette så mener han at hans distrikt fortjener å få noe igjen av pengene de har betalt i skatt, en mening som tydeligvis ikke gjaldt ofrene for orkanen katrina.

Ron Paul fremmes av sine supportere som prinsippfast og ærlig mann, problemet oppstår først når hans historie fremheves der slike påstander enkelt kan avises.

Et fritt kapitalistisk marked er en utopi, problemet er at det ikke fungerer i praksis og gjør ikke annet enn å øke klasseskiller noe USA er et godt eksempel på.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, evolusjonsteorien kan du langt på veg bevise. M.a. gjennom genforskning, og ved å observere evolusjon i praksis. Det er omlag like fornuftig å argumentere mot evolusjonsteori som å argumentere mot gravitasjonsteori. Merkeleg nok er det få som har sistnemde syn.
Vis hele sitatet...
Det er sant det, men alt i forskning er ikke 100%; det kan fortsatt motbevises.
Dog, alle som har litt vett holder påden teorien som er mest velgjørende, men ogsåmest sansynlig.

Som for eks med hvordan solsystemet vårt er satt sammen, før den "teorien" vi har i dag, var det flere, blant en som var mye mer komplisert, den som var mest velgjørende ble valgt - før man visste det var faktisk fakta.

Ron Paul 2012 !
Ron Paul har en EKTE stil... han snakker det HAN SELV mener, ikke masse svada for å sanke stemmer. Hvis han tror på Gud tror han på Gud, det er greit for meg, er ikke amerikansk engang men føler verden er tryggere med Ron Paul enn den gale Rick Perry idioten og de andre hovne drittsekkene. Ron Paul er jo faktisk så populær blant folket at media blokkerer han ut i USA.... tro det eller ei

Ron Paul er en presidentkanditat uten like over flere tiår. Ron Paul ellers er USA ute og kjøre

Kode

http://www.youtube.com/watch?v=PMO7YG3Ul5g&feature=related
<--- Ron Paul blocked out by major news channel
Sist endret av Dagdriver; 2. januar 2012 kl. 22:25.
Jeg skal prøve meg på litt politikk her :P

Det er mange positive sider ved privatisering. Blandt annet er det begrenset hvor stor en stat faktisk kan bli før bobla sprekker. Samtidig er jo staten demokratiets institusjon. Vi stemmer på de vi vil at skal bestemme over staten, og sånn sett er det tryggere enn at private aktører skal bli kjempestore.

Nå er jo USA og Norge totalt forskjellig, men i USA kan det virke som at mange av de private i for eksempel våpen og bankindustrien har skapt mye trøbbel på det politiske planet. De private tenker jo på personlig profitt, og da kan det bli problemer når de har så enormt mye makt og innflytelse.

I et valgsystem som de har i USA er kandidatene fullstendig avhengig av enorm økonomisk støtte fra private aktører i valgkamper. På den måten har jo de private aktørene som gir økonomisk støtte i valgkamper sine politikere i lomma.

Det handler nok mye om å skape en balanse der staten er sterk nok til å kunne stå imot innflytelse fra styrtrike privataktører, men samtidig så svak at staten har respekt for velgerne, og deres personlige frihet.
Hvordan USA klarer seg på hjemmefronten bryr meg fint lite, men det hadde unektelig vært spennende å se ringvirkningene av at USA sluttet med de latterlige forsøkene sine på imperialisme. Det blir litt på siden av tråden, men må bare spørre:
Hvor sannsynlig er det egentlig at Ron Paul vinner? Er det en reell mulighet eller får han bare oppmerksomhet pga tendenser til "nytenking" (anførselstegn siden han også kommer med en god dose middelaldermentaliet)?
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det blir litt på siden av tråden, men må bare spørre:
Hvor sannsynlig er det egentlig at Ron Paul vinner? Er det en reell mulighet eller får han bare oppmerksomhet pga tendenser til "nytenking" (anførselstegn siden han også kommer med en god dose middelaldermentaliet)?
Vis hele sitatet...

Blant eksperter så er det liten tro på at Ron Paul faktisk kan være en reell presidentkandidat. Det er nok mer den nytenkende og liberalistiske politikken hans som får fram en del velgere. For de aller fleste republikanere, så har en en for radikal og liberalistisk politikk, noe som strider med den grunnleggende konservative politikken på høyresiden.
Trådstarter
Dette er konge.

Gruppen vår (Nordmenn for Ron Paul) får nå omtale i Aftenposten.

link til saken: http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...t-6733250.html

link til gruppen: http://www.facebook.com/pages/Nordme...49946115094854

Om du setter pris på frihet, individuelt ansvar og er imot vold, tvang og krig - kom bli med! =)
Igår satt jeg oppe lenge og så youtubefilmer fra debatter Ron Paul har vært med i, kan ikke si annet enn at jeg liker den mannen særdeles godt. Og ja jeg tror vi har godt av et Ron Paul parti i Norge. Mange nevner DLF, men etter litt lesing på deres foraer så tar de klart avstand fra Ron Paul, jeg mistenker det bunner ut i hans motstand av Krigen i Irak og Afghanistahn!
Her var det mye som må avklares

Sitat av Unsub Vis innlegg
Han er i mot hjelp til ofre for naturkatastrofer, under orkanen Katrina uttalte han at de som var rammet var så pga. deres egen skyld da de selv valgte å bosette seg ved kysten.
Vis hele sitatet...
I et orkanherjet område med diker og folkehav, så er det veldig uforsvarlig av myndighetene der nede å ikke ha spart opp midler til en katastrofe de burde ha vært forberedt på. For ikke å snakke om informering av innbyggerne. I stedet må skattebetalere fra hele nasjonen ut med krisepenger. Det må være lov til å vise misnøye. Spørsmålet var nesten garantert stilt retorisk (fant ikke video) og Paul, som nesten egenhendig, jobber mot føderal inngripen er et vant mål for aggressiv journalistikk.

"If someone chooses to build a high-risk house on a beach and then loses that house in a storm", he said, "it should not fall to the most risk-averse to pay for their decision. "

Sitat av Unsub Vis innlegg
Han er sterkt i mot statlige subsidier og annen statlig innblanding, likevel er hans distrikt et av de som mottar mest penger fra de føderale myndighetene. Konfrontert med dette så mener han at hans distrikt fortjener å få noe igjen av pengene de har betalt i skatt, en mening som tydeligvis ikke gjaldt ofrene for orkanen katrina.
Vis hele sitatet...
Når systemet fungerer som det gjør, så må man ta i bruk de midlene som står til rådighet. Er ikke i tvil om at forholdet mellom skatt og øremerkede midler er totalt ubalansert, selv i denne staten. Sammenligningen synes jeg er blåst ut av proporsjoner.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Ron Paul fremmes av sine supportere som prinsippfast og ærlig mann, problemet oppstår først når hans historie fremheves der slike påstander enkelt kan avises.
Vis hele sitatet...
Reagan og innvandring? Ronald gjennomførte ikke valgløftene sine, men gikk motsatt vei. Da Paul uttalte seg om innvandring på tidlig 90-tall, hadde han ikke tatt høyde for en masseinnvandring som ligner invasjon. Bortsett fra disse to har ikke jeg hørt om noen saker hvor han har endret ståsted. Å hoppe bukk over at han har preket fornuftig økonomisk politikk siden 70-tallet er ganske dårlig gjort, synes jeg.

Sitat av Unsub Vis innlegg
Et fritt kapitalistisk marked er en utopi, problemet er at det ikke fungerer i praksis og gjør ikke annet enn å øke klasseskiller noe USA er et godt eksempel på.
Vis hele sitatet...
Vi burde uansett ikke oppfordre til mer monopol ved å stikke huet i sanda og se på at vårt politiske system blir overkjørt av bedrifter. Makt til folket - hvorfor ikke?

EDIT

Mente forholdet mellom skatt og totalen av offentlige goder og tjenester, ikke bare øremerkede midler.
Ville ikke på noe måte støtte et slikt parti, det beste ville vært at staten styrte alt og ingen private firmaer, allt overskudd gått til staten og igjen tilbake til folket
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Ville ikke på noe måte støtte et slikt parti, det beste ville vært at staten styrte alt og ingen private firmaer, allt overskudd gått til staten og igjen tilbake til folket
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at et slik system igjen og igjen har blitt påvist en utopi!
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Poenget er vel at et slik system igjen og igjen har blitt påvist en utopi!
Vis hele sitatet...
Nja, det er ikke så vanskelig for en statssosialist å forsvare seg mot den anklagen.
Sitat av EoT Vis innlegg
Nja, det er ikke så vanskelig for en statssosialist å forsvare seg mot den anklagen.
Vis hele sitatet...
Å? Sånn jeg ser det forfeketer Notoneofthem en sosialistisk styreform, staten eier all industri, bestemmer produksjonsmåte og produksjonsmengde og fordeler godene likt mellom folk?