Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 26094
Hei.

Jeg har klart å søle vanlig springvann på min kjære iPhone 3G, og den er helt slokna. Den vil ikke skru seg på og ikke lade, selv om det bare kom litt vann på undersiden. Fikk høre at den "knappen" som skulle bli rød etter vannskade, ikke har blitt det, så det er vel håp enda?

Noen forslag til hva jeg kan gjøre? Har vært hos dr. Ipod i Oslo, og han nekter å fikse vannskader.

På forhånd, takk!
Demonter alt du klarer, la det ligge på et varmt sted å tørk 1 uke.
Ingen kilder e.l tilgjengelig, men mener å ha hørt at du kan resette vannskadesensoren.

Du sier dog at vannskadesensoren ikke har gitt utslag, foreslår isåfall å la være å si at iPhonen er vannskadet ved en evt. levering til reperasjon.


Sitat av mikkello Vis innlegg
Demonter alt du klarer, la det ligge på et varmt sted å tørk 1 uke.
Vis hele sitatet...
Foreslår heller å ikke demontere, for så å legge den i en bolle ris et par uker.
Sist endret av binkabi; 18. januar 2010 kl. 17:30.
Trådstarter
Den er originalt kjøpt i Australia, og gidder ikke betale mange høvdinger for å fikse den
Her er en video av en dude som åpner en iPhone 3G på under 1 minutt: http://www.youtube.com/watch?v=jmi4lq0FTU4

Du trenger skrujærn og sugekopp.
Demonter, og la den ligge avskrudd til tørk i et par dager på et tørt sted.
Sist endret av Turbolego; 18. januar 2010 kl. 17:31.
Lillebror mista den i do utrolig nok, den virka ikke før 6 dager etterpå. Så kunsten er nok å vente
Har du prøvd å skrudd den på, så ga du deg selv en større sjanse for at slaget er tapt.
Trådstarter
Okey, så jeg har tapt skikkelig siden jeg prøvde konstant i 5 min å skru den på etter det?

Har forresten hørt myter om å dynke den i rødsprit og varme den i ovnen på svak varme.. Siden rødsprit er så rent og blander seg med vannet, så skal det visstnok rense hovedkort osv, og fordampe vekk med vannet i ovnen..
Dersom det er kommet fuktighet inn på printkortet / kretsene spiller det ingen rolle hva du gjør. Det er en grunn til at ingen verksted gir deg garanti på å reparere fuktskader. Man blir rett og slett ikke kvitt dritten. Det finnes nok mer tekniske navn på det, men den eiringen eller hva det er som oppstår på kretskortet kommer alltid tilbake og blir bare verre og verre. At ikke fuktindikatoren har slått ut spiller heller ingen rolle, for teknikeren sjekker selvsagt for fuktskader på printkortet også.
Demonter den så mye du tørr, veldi enkelt.. http://www.powerbookmedic.com/manual.php?id=10

Så putter du den i ris eller noe?
Sitat av binkabi Vis innlegg
Ingen kilder e.l tilgjengelig, men mener å ha hørt at du kan resette vannskadesensoren.

Du sier dog at vannskadesensoren ikke har gitt utslag, foreslår isåfall å la være å si at iPhonen er vannskadet ved en evt. levering til reperasjon.
Vis hele sitatet...
Du tenker på den papirlappen som blir rød gjennom en kjemisk reaksjon med fuktighet? Tror du skal lete lenge etter en resettknapp på den, for å være ærlig. Det er forøvrig også ganske mange flere (og mer sensitive) indikasjonslapper på innsiden av telefonen, som med høy sannsynlighet har gitt utslag på fuktigheten den har blitt utsatt for. For ikke å snakke om "irringen" som oppstår på kopperet.
Ok dette her er faktisk ikke kødd. Jeg mistet min iphone i vasken på badet mitt. Løsningen var som jeg har gjort før: Legg tlf i et håndkle, så i stekeovnen på 60 grader.. i noen min så prøver du igjen å ser om den funker
Sist endret av tøffel; 19. januar 2010 kl. 00:02.
har skjedd med meg og at iphonen har tatt et bad, Var ved et basseng og telefonen datt ut av lomysma, ( jada jobbet i sommarland og klarte seff å miste telefonen i et basseng)

telefonen ville ikke lyse lage lyd, kunne bare se bakgrunns bilder, var tillogmed vann på kamera linsa!

men skrudde ikke av telefonen, det første eg gjorde var å ta munnen til alle åpninger på telefonen og ta eg skikkelig magadrag suge ut luft og vann, så fikk nok ut det verste.

men når eg kom heim tok eg telefonen til lading i noen timer, og det rare var at iphonen blei grusom varm, og etterhvert ble den faktisk helt bra igjen. Er fortsatt usikker på om iphonen er laget slik at den skjønner at den har blitt våt og når den settes til lading vil den varme seg opp for å få ut fuktighet

Håper det var passe bra forklart, men isåfall få ut mest mulig vann så fort som mulig ved å blåse/suge ut fuktighet.

EDIT: Telefonen min lå bare under vann i ca 3 sek. men er nok til å kunne ødelegge en tlf trur eg.
Sist endret av WhiteHat; 19. januar 2010 kl. 00:28.
Uhm - ved å blåse/suge risikerer du å flytte på vann til andre mer sensitive områder og kortslutte den helt. Hvis du skal ha noen som helst håp vil jeg tro det er å la den tørke ved svak varme. På den måten fordamper forhåpentligvis alt vannet fra sitt orginale sted uten å skape problemer for andre komponenter. Overnevnte kis har trolig bare hatt utrolig flaks.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Uhm - ved å blåse/suge risikerer du å flytte på vann til andre mer sensitive områder og kortslutte den helt. Hvis du skal ha noen som helst håp vil jeg tro det er å la den tørke ved svak varme. På den måten fordamper forhåpentligvis alt vannet fra sitt orginale sted uten å skape problemer for andre komponenter. Overnevnte kis har trolig bare hatt utrolig flaks.
Vis hele sitatet...
er nok sant det, var nok ganske heldig der.

men telefonen var ikke lenge under vann, men det med det telefonen ble så vannvittig varm? det må vell være noe iphonen gjør hvis den blir våt? noen som har en ide?
Det var nok heller en effekt av Litium Ion blandet med en god porsjon vann.
Jeg mistet min iPhone i takrennen, mens det var masse vann der, skrudde den av alle ting på med en gang, også funket den noen timer før den konket. Tolmodighet som jeg har greide jeg bare å la den ligge noen timer før jeg prøvde å starte den igjen, men da funket den ikke. Etter å latt den ligge noen uker uten heldig resultat sendte jeg den inn til Tekniker24. Tar en smule lang tid (min tok 1 måned å få fikset), men det var relativt billig og enkelt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har nettopp vært på ferie og noen klarte å dytte meg uti ett vann, men heldigvis kom jeg meg raskt opp....

Prøve å skru den på dagen etterpå og fikk den på med masse feilmeldinger etc og hadde ikke tilgang til så mye verktøy etc ettersom jeg var på vandrehjem så jeg la den på lading og merket den ble veldig varm så la den mellom dyna over natten.

Vannet/duggen som var i kameraet var forsvunnet morningen etterpå og ting begynte å fungere litt og etter å oppdatere noen programmer i iTunes så begynte også disse å fungere.

Det eneste problemet jeg har nå er at skjermen er helt sort slik jeg må ha sterkt lys for å kunne se noe som helst.
Jeg har akkuratt kommet hjem og skal teste med å legge den i ovnen over natten samt nullstille alt og se om det kan hjelpe.....

Tror dere tekniker24 kan hjelpe meg med den sorte skjermen hvis ikke?
Hva kostet det å fikse den Allure?
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Det er nok bakbelysningen i LCD-skjermen din som er gåen. Men som med alt annet vil det mest sannsynlig bare dukke opp mer alvorlige feil. Et lite ninjatriks kan være å legge den i en pose med ris (!). Det fungerer visst veldig bra på å fjerne fuktighet. Hvis ikke ville jeg bare benyttet meg av Apple sin ombytteordning. Koster alt fra 1400 til 4000 for ombytte, avhengig av skade.