Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  139 47990
Har nå kjøpt meg 5 meter prisol 10mm . til spiralen ,men sliter med å bøye den . Røret er drit hart så det går ikke ann å rulle rundt en flaske . har noen noe tips til en lett måte å bøye det bra??
spankingguru
Worner's Avatar
Jeg leste for mange år tilbake på et av bryggeforumene at kobberrørene du får kjøpt på biltema er lette å bøye. Bare å ha feks en colaflaske å bøye de rundt. Men de fra clas ohlson var vanskelige å bøye.

Edit: Man kan få kjøpt en tang på biltema som brukes til å bøye sånne rør med

Edit2: Disse er lette å bøye: http://www.biltema.no/products/produ...&iItemId=94137
Sist endret av Worner; 30. januar 2008 kl. 20:35.
Helvete, det skulle jeg visst før -.- . fikk bare tak i 24 timers gjær . hva er det som er galt med det ?
Sist endret av Akia; 30. januar 2008 kl. 21:06.
spankingguru
Worner's Avatar
Er det noe galt med det?
I første post står det i oppskriften til hvordan man skal lage sats :48 timer IKKE 24 !

Jeg betalte faen meg 500 kroner for et kopperrør på clas ohlson . må prøve å få byttet det . 200 kroner på biltema er billig i forhold
Sist endret av Akia; 30. januar 2008 kl. 23:55.
▼ ... over en uke senere ... ▼
!"-Jeg leste senest i går at det var på 68 grader."

det ligger mellom 78,4 og 78,15
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av krissffs
!"-Jeg leste senest i går at det var på 68 grader."

det ligger mellom 78,4 og 78,15
Vis hele sitatet...
Det stemmer..
Skjønner ikke hvorfor folk sier noe annet, egentlig..
Jeg synes det er flott at det fortsatt putrer i hb-apparater rundt om i landet vårt!

Å lese disse diskusjonene gir meg flashback til bygdefestene jeg var på i konfirmasjonstida!

En ørliten filmatisering må til for å få meg helt inn i rett stemning! Lykke til videre med hb-brenninga folkens!
Sist endret av Jack Dalton; 14. februar 2008 kl. 05:27.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av Jack Dalton
Jeg synes det er flott at det fortsatt putrer i hb-apparater rundt om i landet vårt!

Å lese disse diskusjonene gir meg flashback til bygdefestene jeg var på i konfirmasjonstida!

En ørliten filmatisering må til for å få meg helt inn i rett stemning! Lykke til videre med hb-brenninga folkens!
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg er enig.
Alltid like koselig å bli møtt i døra på grendefest av en kjenning som serverer deg doktor.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, poppe vil bare si at satsen som jeg lager sjøl er på 20-21% og oppskriften rett og slett var 28kg sukker og 100liter vann og 3pakker turbogjær fra europris i et 150liters fat som sto i 9-10dager.

Men har noen spm ang destilleringen, apparatet tar ca 15-20liter sats og jeg lurer på hvor mye ferdigvare man burde satse på? ser dere snakker om å få 90% allerede etter første brenning men min erfaring tillsier at jeg må brenne 2ganger for å oppnå slik alkohol %

lurer også på hvor fort man burde brenne, har blitt anbefalt 1 dråpe i sekundet, er en fin hastighet men det tar jo flere dager før man sitter med noen liter brennvin da.
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Sitat av jeisn
Hei, poppe vil bare si at satsen som jeg lager sjøl er på 20-21% og oppskriften rett og slett var 28kg sukker og 100liter vann og 3pakker turbogjær fra europris i et 150liters fat som sto i 9-10dager.

Men har noen spm ang destilleringen, apparatet tar ca 15-20liter sats og jeg lurer på hvor mye ferdigvare man burde satse på? ser dere snakker om å få 90% allerede etter første brenning men min erfaring tillsier at jeg må brenne 2ganger for å oppnå slik alkohol %

lurer også på hvor fort man burde brenne, har blitt anbefalt 1 dråpe i sekundet, er en fin hastighet men det tar jo flere dager før man sitter med noen liter brennvin da.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hørt om turbogjær som git sats på mer enn 18%
Tror vi skal gå ut ifra at målingene dine er litt unøyaktige.

Får du ut ca 60% er dette bra. Du skal jo selvfølgelig rense spriten etter brenning for å konsentrere etanolen.
Noen som har en liten og god sats oppskrift ?
Skal ha ca 10-15 liter : )
Sitat av Bzerk1337
Noen som har en liten og god sats oppskrift ?
Skal ha ca 10-15 liter : )
Vis hele sitatet...

Lag en helt vanlig sats med 6-8kg sukker, en pakke turbogjær av valgfritt merke og 25liter vann. La den gjære ut. Tøm så 10-15liter i dass.

Eller halver mengden sukker, vann og gjær...
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Hehe, ja... Enig med deg Squirrel..
Turbogjær er billig. Du kan like gjerne sette 25l som 15l..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Men kan man la satsen stå åpen uten noen gjærlås ?
Er det nødvendig eller bare for og ikke få så mye lukt ?
Gjærlåse er et lite bøyd rør i plast, som er fylt med vann. Den settes på ballongen igjennom en gummipropp/foring. Ballongen skal være helt tett utenom åpningen i gjærlåsen. Gjærlåsen har følgende funksjoner:
*Den hindrer at insekter og andre forurensingskilder kommer i kontakt med vinen.
*Den holder karbondioksyden på et "gunstig" nivå. D.v.s. at den holder karbondioksyden på plass inne i beholder, slik at den beskytter vinen mot påvirkning fra oksygenet i luften. Samtidig slipper den ut en del slik at ikke trykket blir for stort.
*"Blopper" det i gjærlåsen vet vi at vinen gjærer.
*Det er også en indikator for hvor i gjæringsprosessen vi er, når det blir lengre og lengre mellom hvert "blopp" betyr det at gjæringen avtar, og vinen begynner å bli ferdig.
Vis hele sitatet...
En gjærlås koster omkring 20 kroner, så jeg anbefaler å skaffe en
Men nei, du MÅ ikke ha det.
Sist endret av Grimdoc; 11. april 2008 kl. 23:40.
Ikke no problem og skaffe men da driter jeg og kjøpe en ordentelig dunk

Finner heller bare noe annet og ha satsen i ; )
Et komplett gjæringskar på 30liter, inkusive gjærlås, lokk og gummipropp koster i overkant av 100kroner. Det er en god investering. Gjæringskarene har i tillegg litersmerking på siden, noe som gjør det lettere å se at du får i rett mengde vann til satsen din.
Og lukter gjør det, både med og uten lokk og gjærlås. Men dekker du til satsen med et lokk, vil du unngå fluer og annet drit som ikke er så kult å få oppi. Anbefales....

For å unngå de verste luktproblemene anbefaler jeg deg å ta en gjærlås som du skjærer av påfyllingstrakten for vann. Da vil feks en hevertslange eller lignende passe på det gjenværende røret. Bruk en halvmeter lange slange og tape gjerne igjen mellom gjærlåsen og slangen hvis det ikke er tett, tre den andre enden ned i en tom halvlitersflaske, fyll denne halvfull med aktivt kull (som du uansett vil trenge når varene er ferdig) og VOILA! Du har eliminert ALL satslukt i huset. Jeg har min dunk stående på kjøkkenet og det eneste folk reagerer på er den rare klukkinga fra gjærlåsen. Funker fjell.

BTW. Jeg hadde kjøpt TO gjæringskar jeg. For da kan du gjære i det ene, klarne den naturlig, stikke den om i nummer to, ha i klarningsmiddel så den blir krystallklar, og så sette en ny sats med det samme i nummer 1 med en gang. Har du først begynt, kan det ikke blir FOR effektivt....
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvor får man kjøpt utstyr for å måle % på alkoholholdige vesker?

Litt greit å vite hvor høy konsentrasjon man faktisk HAR på spriten sin i forhold til beregninger fra ferdig destilert vare.
Kan du kjøpe på europris.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Pope: Ja jeg kan innrømme at ganske mye stemmer i seg selv her. og ethanol koker på 78,4 grader. Men satsen som er på 18% koker IKKE før det er oppnådd en temperatur på vel over 84 grader! Og de fleste innleggene du har kommet med er latterlige. Har du i det hele tatt prøvd den såkalte ideen din selv!?

Sitat av Pope Vis innlegg
Jeg har aldri hørt om turbogjær som git sats på mer enn 18%
Tror vi skal gå ut ifra at målingene dine er litt unøyaktige.

Får du ut ca 60% er dette bra. Du skal jo selvfølgelig rense spriten etter brenning for å konsentrere etanolen.
Vis hele sitatet...
Det skal lett være mulig og få ut 95% under første brenning om man vet hva som foregår
Sist endret av mentalmelt; 21. november 2008 kl. 11:28. Grunn: fjernet barnslig skitsnakk
Har hørt om et triks jeg lurer på om noen her på forumet har benyttet seg av, nemlig det og sile spriten gjennom sånne kuler som brukes til og filtrere bort dritt på bensin pumper.
Sitat av iwannarock Vis innlegg
Har hørt om et triks jeg lurer på om noen her på forumet har benyttet seg av, nemlig det og sile spriten gjennom sånne kuler som brukes til og filtrere bort dritt på bensin pumper.
Vis hele sitatet...

Det der må du nesten forklare nærmere...
Det vanligste og det som gir best resultat er uansett et kullfilter.
Det der må du nesten forklare nærmere...
Det vanligste og det som gir best resultat er uansett et kullfilter.
Vis hele sitatet...
Det finnes noen kuler inni bensinpumper som filtrerer vekk smuss og annen dritt fra bensinen.

Vis man bruker disse kulene og siler spriten gjennom di, dette skal vist gi et mye bedre resultat enn kullfilter.
Prøv det vis du ikke tror meg.
Sist endret av iwannarock; 24. november 2008 kl. 16:24.
og hvor ahr du tenkt å få det fra?
▼ ... noen uker senere ... ▼
lurte litt på dette ang plastbrennern. http://www.amazingstill.com/no/Plastbrenneren.pdf
går det ann å få det til å funke hvis man følger denne step-by-step? leste noen innlegg over her, som fortalte at plastbrennern bare var svada og vås.

det jeg lurte mest på var ang denne akvarievarmern, jeg har faktisk en liggende rundt som jeg hadde tenkt til å bruke, men er ikk 45-50grader litt hett for småfisk i et akvarie?

dette er min første post her på forumet forresten, så ønsk meg velkommen=D
Hai RAXOR!

Plastbrenneren fungerer, men ikke bruk den i akvariet sammen med fiskene dine. Anbefaler deg å sjekk ett annet forum om denn vis du er intersert:
http://www.brygging.net/phpBB2/
Plast brenneren er typisk for "nybegynnere" og "småunger", men du lærer en masse om du prøver og eksprementere, så stå på. Etthvert så skaffer du deg eller sveiser en LM eller VM kollone hvor du får 95/96 prosent rein smakløs sprit rett ut av apparatet. Lykke till
Mange av oss må nokk kjøre også disse to ganger og/eller kullfiltrere. Kullfiiltrering er også noe du bør løre deg.
Hai BTH!

Tusen hjertelig takk for den linken, den hjalp meg no uhorvelig mye.
men et kjapt spm; Gjærlås. skal denne festes på bøtta med sats i? mens satsen godgjør seg altså, ikke når du har satt den oppi selve brennern.
Eller skal den monteres i lokket på selve brennern?

takk for en hyggelig velkomst=)
Sist endret av raxor; 16. desember 2008 kl. 01:54.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei, Jeg lurer på om satsen skal koke i en spiralbrenner eller? på hvor mange grader?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Til dere som vil lage apparat, sjekk det her, brukte det på skolen i dag fikk ut 95% på det meste da fikk vi ut 1,2L/t, og nede i 90% med 2,25L/t. Dette er ikke destilasjon av sprit, men rektifikasjon.
(bilder kommer snart)
http://img211.imageshack.us/img211/1927/img0134p.th.jpg
http://img200.imageshack.us/img200/6388/img0135lcd.th.jpg
Sist endret av kinaputt; 5. juni 2009 kl. 20:01.
Til dere som vil lage apparat, sjekk det her, brukte det på skolen i dag fikk ut 95% på det meste da fikk vi ut 1,2L/t, og nede i 90% med 2,25L/t. Dette er ikke destilasjon av sprit, men rektifikasjon.
(vennligst se bort i fra den personen som skaper seg på det ene bildet)
http://img200.imageshack.us/img200/6388/img0135lcd.th.jpg
http://img211.imageshack.us/img211/1927/img0134p.th.jpg
Sist endret av kinaputt; 5. juni 2009 kl. 20:03.
Mener du at vanlige folk vil rektifisere sin egen sprit, eller hvorfor gir du oss et bilde av et rektifiseringsapparat da?
Et destillasjonsapparat kan konstrueres mye enklere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg og en kamerat hadde tenkt til å brenne litt sats. Men vet ikke om alt er som det skal. Vi hadde en kjele med sats i, varma den opp til 78-80 grader. Og hadde hull i lokket så dampen skal komme ut. slangen gikk ned i en bøtte med kaldt vann, veit ikke om det vannet var kaldt nok men... Men problemet var at vi ikke fikk damp til å komme inn i slangen og videre. Noen som vet hva annet vi kan gjøre? eller hva vi gjorde feil?
Legger ved noen bilder også.

Ikke bry dere om den maskinen eller pumpa i bakgrunn

http://bildr.no/view/437675
http://bildr.no/view/437676
http://bildr.no/view/437677
http://bildr.no/view/437678
slik jeg ser det så kondenserer "alt" dampen på lokket og drypper ned i kjelen igjen.
Tror at dere bare trenger lokket som kondensator, eneste problem er å få det ut.
Kanskje lage en 40 graders vinkel på lokket med et lite hull på laveste nivå, slik at det kan komme ut.

Utenom det så kan kanskje isolasjon av lokket og slangen være en idè siden du ikke vil at det skal kondesere før dampen er kommet til bøtta med vann.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitter og leser alkoholloven å kom over avsnittet om straffer.

Gjelder overtredelsen tilvirking, omdestillering eller overdragelse mot vederlag, av brennevin eller væske som beskrevet i § 8-3, skal alltid fengselsstraff anvendes med mindre særlig formildende omstendigheter foreligger.

§ 8-3. Forbud mot tilvirking, oppbevaring og omsetning av gjærende eller gjæret udestillert væske.
****** Det er forbudt å tilvirke eller overdra eller ha i sin besittelse en gjærende eller gjæret udestillert væske, med mindre det må antas
1.
at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke er brennevin
2.
at væsken er bestemt til framstilling av brennevin som lovlig kan tilvirkes, eller
3.
at væsken er bestemt til framstilling av eller er vare som ikke inneholder over 2,50 volumprosent alkohol.
****** Overdragelse mot vederlag av væske som nevnt, er forbudt selv om den er bestemt til framstilling av alkoholholdig drikk som nevnt under nr. 1.
Vis hele sitatet...
Så hvist jeg forstår det rett får man automatisk en fengselsstraff hvist man blir tatt med en dunk sats eller HB?
Sitat av steinarja Vis innlegg
Sitter og leser alkoholloven å kom over avsnittet om straffer.



Så hvist jeg forstår det rett får man automatisk en fengselsstraff hvist man blir tatt med en dunk sats eller HB?
Vis hele sitatet...
Uten å dra inn den teksten, så vil jeg si at det skal dreie seg om større kvanta beregnet på salg hvis du skal bli bura inn.. Dette etter hva jeg har sett andre har fått i straff.
Det legalize_it sier stemmer. Har også opplevd at om du har noe på deg fra før, og blir tatt med noe stort, havner du i fengsel. Jeg personlig fikk bare en bitteliten bot i forhold til det jeg tjente, mens kompisen min havna i fengsel. Dette skjedde for to år siden, han er nå ute.

http://www.verdalingen.no/aktuelt/article936340.ece <-
Sist endret av Verdaling; 6. oktober 2009 kl. 09:38.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei!
Er det noen som har oppskrifta som ligger i første post, siden linkene ikke funker?=)
Kok opp 4 liter vann kokes opp og løs opp 4 kg sukker.
Hell i 25 liter spann/dunke når det er passe kaldt.
Gjenta med nye 4 liter vann og 4 kg sukker.

Kan gjøres i en omgang om du har stor nok kjele.

Fyll til 25 liter+

Vent til temperaturen er under 30 grader og tilsett gjær.

Gjær fra Europris eller f.eks vinogbar.no. (Cobra 24 er bra).

Set på lokk/kork med gjærlås. Det er ikke nødvendig å fylle vann på gjærlåsen.

Det begynner å gjære ganske snart, maks noen timer.

Dett skal stå til det helt har slutta å gjære. ikke mer skum.

Stikk om og tilsett gjærstopp (fra f.eks Europris eller annen vinråstoff butikk)

la det stå noen dager og stilkk om igjen, nå er det en helt/ganske klar væske.

Nå er alt klart for sviing.

Gjærstop er ikke nødvendig om du tar tiden til hjelp. Etter gjæring kan det gjærne helst stå kaldt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Squirrel Vis innlegg
For å unngå de verste luktproblemene anbefaler jeg deg å ta en gjærlås som du skjærer av påfyllingstrakten for vann. Da vil feks en hevertslange eller lignende passe på det gjenværende røret. Bruk en halvmeter lange slange og tape gjerne igjen mellom gjærlåsen og slangen hvis det ikke er tett, tre den andre enden ned i en tom halvlitersflaske, fyll denne halvfull med aktivt kull (som du uansett vil trenge når varene er ferdig) og VOILA! Du har eliminert ALL satslukt i huset. Jeg har min dunk stående på kjøkkenet og det eneste folk reagerer på er den rare klukkinga fra gjærlåsen. Funker fjell.
Vis hele sitatet...
Skisse? forstod den ikkje heilt.

Går det ann og bygge om ein Varmvannsbereder til dette formålet? såg det at biltema har begynt med det art nr 87630,
Er det noen som har en link eller kan lage en oppdatert guide?
Jeg er absolutt helt grønn på dette, men jeg vil prøve.

Hvor får jeg kjøpt mostvekt?
Europris blant annet.
hvordan ser den ut?

Ok, nå har jeg lest og forstått plastbrenner.

Jeg sitter igjen med noen spørsmål, som en som aldri har gjort det før.
Når satsen har gjæret ferdig, blir det tykt slam igjen i bunn?
Om det er det, bruker man dette også under destillering?

Hvor mye sats er det igjen av 25l vann, 8kg og gjær etter den har gjæra ferdig med gjerlås?

Når jeg destillerer, blir det slam igjen i bunn av 10l bøtta under plastbrenner metoden?
Må jeg vaske den, når jeg skal destillere resterende sats?

Siden jeg har resterende sats mens jeg destillerer i 6 dager, vil den bli sterkere eller dårligere eller holder den seg akkurat som etter 2 dager(24t gjær)?

Når kan jeg tilsette smak? Under gjæring?
Hva kan jeg tilsette smak med?

hvordan bruker man mostvekt og alkometer?

Putter man bare kull i gjærlåsen, eller heller du vann i også?

Er det sant at man må bytte ut allt kullet for hvær 10 Liter sprit.

Og at de 5 første literene som kommer ut av renserøret smaker vann?
Hva vil det si? Er det vann som bare er å hive?
Hva bør jeg bruke for å måle etanolnivået i 96%'en?
(For å finne ut at det faktisk er 96%)

Hydrometer eller flytevekt?
Hvor kan man evt. kjøpe dette i Oslo?

Hvordan bør jeg finne ut om det er Metanol innblandet i spriten?

Kaliumpermanganat?
Kaliumdikromat?

Takker for svar!
ingen svarer oss, de hater oss
kjedelig streiting
Sitat av sexploit Vis innlegg
ingen svarer oss, de hater oss
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal noen gidde å svare dere, når dere ikke gidder å gjøre en innsats selv? Les helt til dere forstår teorien bak gjæring, destillering og rensing, og deretter kanskje folk vil gidde å svare på spørsmåla.

"Hvordan finne ut om det er metanol i satsen" Hvis dere søker litt rundt, så finner dere ut dette, da det er blitt besvart 10 000 ganger på dette og andre forum.
Jeg har søkt og lest, men det er så jævlig mange som snakker mot hverandre hele tida, jeg har også lest plastbrenneren, men den besvarer ikke de spørsmåla jeg stiller her.

Jeg spør siden jeg ikke finner svar på det jeg lurer på.

Anten så forstår jeg ikke det som blir sagt om mine spørsmål har blitt besvart i det jeg leser, eller så er det ikke her.


Om du ikke selv kan svare, kan du spare meg for den "søke" preiken.
Sist endret av TylerDurden; 12. mars 2010 kl. 14:37.
kjedelig streiting
Sitat av sexploit Vis innlegg
Om du ikke selv kan svare, kan du spare meg for den "søke" preiken.
Vis hele sitatet...
Hva med å bruke litt logikk da? Når du har ca 200g gjærceller +næring ned i en sats, og disse formerer seg mens den gjærer. Hvor tror du da gjærcellene blir av når satsen er ferdig gjæra? Blir de borte i løse lufta, eller synker de?
Er det etanol, eller døde gjærceller/smak av de man vil ha med i sluttproduktet sitt?

Og når man heller oppi kokende vann for å aktivere kullet, vil vannet da bli borte, eller vil det komme ut en del først av renserøret?
Sist endret av legalize_it; 12. mars 2010 kl. 15:08.
Det er det jeg ikke veit, merk deg at jeg sier "med gjærlås", da trodde jeg at jeg tenkte logisk og at noe damp av vannet fordampet ut av den gjærlåsen. Og iom at jeg trodde det ble slam igjen i bunn og du bare bruker den klare satsen blir mengden redusert.

Ikke veit jeg hvordan man regner ut 200gram gjær i formert slam i liter, kansje en vanlig kunnskap for deg, men ikke for meg.
kjedelig streiting
Sitat av sexploit Vis innlegg
Det er det jeg ikke veit, merk deg at jeg sier "med gjærlås", da trodde jeg at jeg tenkte logisk og at noe damp av vannet fordampet ut av den gjærlåsen. Og iom at jeg trodde det ble slam igjen i bunn og du bare bruker den klare satsen blir mengden redusert.

Ikke veit jeg hvordan man regner ut 200gram gjær i formert slam i liter, kansje en vanlig kunnskap for deg, men ikke for meg.
Vis hele sitatet...
Litt damp vil selvfølgelig sige ut gjærlåsen, men dette er ganske så lite. Når man bruker turbogjær kan forsåvidt også sløyfe gjærlåsen, da turbogjær gjærer så fort at den vil holde alle typer bakterier og organismer ute.

Det å regne ut hvor mye bunnslam det blir igjen er selvfølgelig ganske vanskelig, da gjæren formerer seg fort. Men det blir nok til at det er verdt å klarne den slik at du ikke får den med i apparatet.