Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2238
Hei!

Driver for tiden å skolerer meg litt

å sitter fast på ein oppgave i mattematikk.

Oppgaven beskrives slik:

En blanding av jordbærsaft og vann inneholder 1/6 saft og 5/6 vann.

a) Hvor mye jordbærsaft og hvor mye vann er det i 3 liter blanding?

svar til saft = 1/6 x 3 = 0,5 liter saft
svar til vann = 5/6 x 3 = 2,5 liter vann

b) Hvor mye jordbærsaft og hvor mye vann er det i 3,6 liter blanding?

svar til saft 1/6 x 3,6 = 0,6 liter
svar tl vann 5/6 x 3,6 = 3 liter

så til oppgaven jeg sliter med som beskrives slik

c) hvor mye vann er det når det er 2 liter rein jordbærsaft?


hvordan er formelen her?
Sist endret av HectorX; 1. september 2019 kl. 15:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
1/6x=2

Multipliser med seks på begge sider.

Det handler stortsett ikkje om å pugge formler, men å sjå samanhenger.
hmm, jeg forstår ikke helt hva du mener.. har du mulighet til å utdype deg litt? beklager men har ikke vært på skolebenken på flere år så driver me litt hjernetrimm serdu
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ein sjettedel er lik to liter. Kva må du multiplisere 1/6 med for å få 6/6 (eller 1, som her er totalen)?
Oppgaven spør etter vann når 2l konsentrert saft utgjør 1\6.

Det er 10l vann. Tilsammen 12l ferdigblandet saft.
aha! de må da bli 5! :P
Prøv å tegne en illustrasjon, så ser du det nok lett. Tegn opp to litermål med saft, og tenk etter hvor mye vann det må være for at saften skal være en sjettedel av alt sammen. Så kan du prøve å løse det som en ligning etterpå og se om du forstår hvorfor det blir slik.

Men merk at spørsmålet er hvor mange liter vann det er, ikke hvor mye ferdigblandet saft det blir.

Sitat av HectorX Vis innlegg
aha! de må da bli 5! :P
Vis hele sitatet...
Det er 5 liter vann på én liter saft. Oppgaven sier to liter saft.

Men hvis poenget er å lære deg matte og ikke å få passe sterk saft, så bør du sette opp stykket og bruke ligningsreglene, og prøve å forstå hvorfor det blir riktig å gjøre det sånn.
Sist endret av *pi; 1. september 2019 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hehe takker å bukker for alle svar her! Jeg kommer tilbake til dere når jeg har forstått det! ønsk meg gjerne lykke til
I ferdigblandet saft er det 1/6 saft og 5/6 vann, altså 5 ganger så mye vann som saft. Har du 2 liter saft, skal det altså være 5x2=10 liter vann. Til sammen blir det da 2+10=12 liter ferdigblandet saft. Drit i formler. Tenk praktisk.
Sitat av Kikagaku Vis innlegg
Drit i formler. Tenk praktisk.
Vis hele sitatet...
Det er et godt tips når du blander saft. Når du lærer matte derimot, så er poenget med de enkle stykkene å forstå formlene og reglene slik at du kan bruke dem i tilfeller der du ikke greier å bare løse det praktisk eller i hodet.

Merk "forstå formlene og reglene", ikke "pugge formlene og reglene".
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Et annet perspektiv: formler og uttrykk er bare en måte å gjengi en idé på. Likninger og ulikheter gjengir sammenhenger, formler og funksjoner kan ses på som en måte å skrive ned en oppskrift på - algebra er verktøyet du bruker til å tweake den oppskriften slik at den gir deg det du vil.

Vi er alle forskjellige, men inntrykket mitt er at mange som har lært matematikk i Norge setter skrivemåter og symboler i vrangstrupen og går glipp av intuisjonen og sammenhengene de er ment å lære bort, så man ikke ser skogen for bare trær, så å si.