Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2734
Om man finner flein og drar den opp med roten, kan man da plante den i hagen og få et bra resultat? Vil det da formere seg i hagen ? Eller dø?
Spiss fleinsopp er sær og egenrådig. Du kan prøve å spre den på forskjellige måter, men jeg har til gode å høre om et eneste vellykket prosjekt hvor dette har båret frukter.
Jeg har sett enkelte folk har dryssa hagen sin med flein ja og at det har kommet året etterpå... Så jeg vil påstå det fungerer uten at jeg har kompetanse til å bekrefte det. Spesielt viss det regner litt slik mycelinet får komme ned i jorda og at ingen klipper plena å gjødsler, tror det skal være en god forutsetning.
Om du skal forsøke ville jeg gravd opp et stykke jord og fått med meg hele fleinbunten. Så grave et tilsvarende hull i hagen og plante dem i hagen. De er glad i rikelig med vann, men ikke myr, gjerne lurt å plassere dem 2 meter fra en mulig vannkilde eller der vann drenerer gjennom hagen. Så er det dette med gjødsling; fleinsoppen virker spesielt glad i lort fra sau og kyr.

Vist du er villig til å prøve, post gjerne oppdateringer med fremgangsmåte og bilder, om du gidder
Jeg har en hage der jeg låner dyr som beiter sånn 2 ganger i året. Men jeg er ikke flink å flippe plen. Bor rett ved en elv. Men tror ikke det er nok vannforsyning da den er langt nedi på en måte. Hadde vært gøy å prøvd
Men eneste fleinene jeg finner er på sånne offentlige steder så ikke lett å bare hugge en bit av hagen da haha
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Husk selve soppen er bare kjønnsorganet til organismen, det er myceliumet i bakken som er selve organismen.

I Nederland snakket jeg med folk som sa de dyrket frem spiss fleinsopp mycelium og så gikk de rundt på sensommeren og spredte dette utover marker for å booste avlingene sine. Jeg har selv aldri prøvd det, men jeg mener å huske flere har klart å gro frem mycelium til spiss fleinsopp men å få substratet til å vokse sopp er utfordringen.
Sist endret av Dodecha; 23. august 2018 kl. 14:37.
Vist du har hage som blir beitet på tror jeg sjangsen for suksess er der. Er det da rimelig å anta at du bor litt landlig til? Jeg som byklyse har aldri hatt hell med å lete på gressmarker i byen, ikke at jeg har prøvd veldig hardt. Ute på landet på beitemarker derimot har jeg funnet en del Det at du ikke er så flink å klippe gresset ditt bryr ikke fleinsoppen seg om, tvert imot.

Som et lite bonus-tips, når du er ute å leter, ta med deg et kamera. Vist bonde-mannen plutselig står der med høygaffelen i hånda og lurer på hvorfor i helvette du sitter med trynet trykt ned i beitet hans kan du si du er amatørfotograf/medie-student etc etc. Du likte landskapet, selvsagt skulle du bett om lov først, jada jada, så piler du avgårde