Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3158
Hei folkens.

har tenkt til å lage noen mycobags med 1 - 2 lite rug spawn i vær pose, men har ingen trykkoker.

mitt spørsmål blir som følgende:

- kan jeg lage mycobagsa uten trykkoker. f.eks dampkoke bagsa litt lengre eller noe?

- Kan noen anbefale en så billig som mulig trykkoker som får plass til 1 eller 2 bagger omgangen som egner seg til sopp dyrking?

Svar og tips tas imot med kjærlighet
Anbefaler trykkoker, blir ikke like bra resultat med «vanlig» koking…

Du kan prøve tyndallisering, koking over flere dager. Første dagen koker du en time, så lar du det ligge en dag, rinse and repeat i tre dager. Greia er at du vekker til live eventuelle sporer i substratet, lar de begynne med sitt før du tar knekken på de ved å dampkoke igjen.

Men ja, anbefaler virkelig trykkoker, best resultat med det. Er en investering som koster litt, men ikea har to varianter som ikke koster all verden.

Lykke til
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Tusen takk! akkurat det svaret jeg trengte
Jeg har aldri brukt trykk-koker. Kok dem dobbelt som anbefalt i trykkkoker. Det skal helt greit ta knekken på sporene. Har fått perfekt resultat med denne metoden, og egentlig ikke skjønt hvorfor trykkkoker skal være nødvendig.

Det er IMO mye viktigere å være nazi på steril inseminering av sporer til substrat.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Har testa å lage pf kaker uten trykkoker, det gikk kjempefint, men tenkte at mycobagsa er jo mye større og tykkere så trenger kanskje litt høyere varme?
Sitat av Alge Vis innlegg
Har testa å lage pf kaker uten trykkoker, det gikk kjempefint, men tenkte at mycobagsa er jo mye større og tykkere så trenger kanskje litt høyere varme?
Vis hele sitatet...
Tja. Går det greit med pf-kaker så burde jo samme temperatur funke også på mycobagsa? Men det er klart, det tar litt lengre tid å varme opp noe som er større og tykkere. Jeg vil tro dobling av koke-tid ordner den biffen. Om du tviler så kan du jo kjøre på med Eplegutts metode.
Greia med trykkoker er jo at du får høyere temperatur, som tar knekken på bakterier/sporer som overlever vanlig koking (~100°C). Better safe than sorry
Om du har PF-jars, spawnbags eller whatever har ikke noe å si, så lenge alt av materiale når max. temperatur og får ligge der en god stund, sånn at ingenting overlever.


Som med alt annet innenfor denne hobbyen, lønner det seg å være tålmodig. La ting ta den tiden det trenger, så får du et godt resultat.