Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  106 17608
Hei freaks!

Er veldig glad i kniver og får bruk for en nesten hele tiden, etter min mening det beste verktøyet man kan ha på seg til en vær tid, var jo helt vanlig at nordmenn hadde kniv i belte eller i lomma til en vær tid før. Bruker selvfølgelig ikke kniven på folk (om jeg ikke er 120% nødt!) noe som mest sannsynlig aldri kommer til å skje (vanker ikke i noen kriminelle miljøer osv)

Men nå har det seg sånn at vi har en paranoid møkka lov her til lands som ikke tillater dette lengre. Forstår egentlig ikke greia med at vanlige folk ikke skal få lov til å bære kniv. Vist noen har tenkt til og bruke kniv til og stikke ned noen så kommer jo de til og ha på seg kniv uansett hva loven sier + at de som er offer da stiller jo dårligere i og med at de mest sannsynlig ikke har på seg kniv til og beskytte seg med, i og med loven.

Men jeg driter mer eller mindre i de lovene jeg ikke er enig i så jeg vill ha på meg kniven min! Men har seg også sånn at jeg bor på en liten plass der alle kjenner alle og er ikke ett usannsynlig scenario at jeg blir stoppet og ransaket uten grunn, ble tatt med hasj en gang og etter det så blir jeg stoppet ofte når jeg er ute å går og ransaket (politiet her er helt syke og har lite og gjøre)

spørsmålet er:

Er det noe jeg kan si vist politiet finner kniven på meg ute'? (for og beholde den og slippe bot)

Når har jeg egentlig lov til og ha på meg kniv ute?

Kan jeg si at jeg har den på meg til en kamerat som skal kjøpe den eller noe?

Setter pris på alle svar, har du en ide så spy ut!
Sist endret av Alge; 12. februar 2016 kl. 14:11.
Du kan gå med kniv når du kan godtgjøre at det er til et aktverdig formål. Håndverkere kan gå med kniv til og fra jobb. En speider, jeger eller annen type friluftsmenneske kan gå med kniv til og fra skauen. Uansett bør du helst ha den i en sekk e.l. og ikke "klar til bruk" for å være sikker på å unngå misforståelser. Ja, du kan ha kniv i sekken hvis du skal selge den til noen, akkurat som du kan det på vei hjem fra butikken du har kjøpt den i.
Min erfaring er at det kommer ann på kniven og hvordan du bærer den. Jeg går rett som det er med kniv (jakt/tur kniv) i beltet og da sammen med (jakt/tur klær) møtt politi flere ganger, aldri noen reaksjoner. En gang venta jeg på mat på en bensinstasjon og kommer inn to politifolk i uniformer. han ene stiller seg opp ved siden av meg og spør hvordan kniv det var. Jeg uten og tenke over det drar den opp opp og viser han, så fikk ha se på den og spurte hvor jeg hadde kjøpt den og om jeg var fornøyd. Han hadde mista sin sist jakt tur og trengte ny :P

Men hvis du bærer sekk og har den i sekken og ikke lett tilgjengelig kan dy jo bare si du akkurat kjøpte den. og er på vei hjem.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
kniven jeg tenker på er en hunting folder, jeg går ikke så ofte med sekk så er jo litt drit og måtte ta med seg sekken for å ha en liten lommekniv nedi. kan heller ikke si at jeg akkurat har kjøpt den i og med at den er godt brukt.
Da bør du muligens ha en kompis klar som er med på greia og kan bekrefte overfor politiet at du nettopp har kjøpt den av ham. Å gå med kniv i lomma utenom akkurat på vei til/fra noe som innebærer aktverdig formål, er ulovlig.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Ja forsåvidt go ide det med og ha en kompis klar som kan bekrefte salget eller hva jeg skulle finne på og si, men kan også tenke meg minst 3 veier dette kan feile også. Hva vist jeg sier at jeg har brukt den til og spikke grill pinne eller noe og har ikke vært hjemme om enda? (om jeg skulle befinne meg midt i byen eller en bil eller noe)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det primære problemet ditt her er jo at du oppfører deg slik at politiet har grunn til å stoppe deg.
Du kan prøve, men siden du er tatt for dop før og allerede anses som kriminell av politiet, stiller du svakere enn en åpenbar streiting som aldri har hatt noe med snuten å gjøre. Saken er at det er veldig individuelt hvordan de ser på slikt. En tveegget kniv vil f.eks. kun anses som en dolk hos en streit knivsamler, men en ulovlig stilett hos en voldsdømt torpedo e.l. Hvis snuten allerede ransaker deg i hytt og pine, og er ute etter å ta deg, anser jeg det som sannsynlig at du vil bli bøtelagt uansett hvor mye du insisterer på at du bare har vært å spikka i skauen. Med mindre du da kan vise til ferske spor på kniven, og et sted i skauen med ferske barkeskrell (eller hva man skal kalle det) etter spikkingen. Du kan selvsagt si at du er på vei til skauen, men min erfaring med onkel, kombinert med det du har fortalt, sier meg at det er stor sjanse for at de bare vil fnyse av denne forklaringen, og bøtelegge deg okkesom.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Ja da blir det rettssak! Jeg går ikke med på og blir bøtelagt for noe som ikke politiet kan dra opp noen konkrete bevis for.. og vist jeg sier jeg skal ut i skauen og spikke så er ikke det så usannsynlig heller.
Sitat av Alge Vis innlegg
Ja da blir det rettssak! Jeg går ikke med på og blir bøtelagt for noe som ikke politiet kan dra opp noen konkrete bevis for.. og vist jeg sier jeg skal ut i skauen og spikke så er ikke det så usannsynlig heller.
Vis hele sitatet...
Tingen er jo at du hvis du bor et sted der skogen er en vei og byen en annen vei, er det ikke troverdig at du er på vei til skogen hvis du står i byen.
Tror kanskje du kunne kommet langt med en litt bedre innstilling i politiet også.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
bedre innstilling til politiet? nei min personlig mening og hvordan jeg opptrer ovenfor dem er 2 vidt forskjellige ting. Blir jeg stoppet så bare smiler jeg og snakker høflig til dem (er ikke dum).. men her omkring så gjør politiet akkurat som dem selv har lyst, vært vitne til at dem bryter loven rett som det er.. er ikke akkurat som politiet i oslo dette her.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hei freaks!

Er veldig glad i kniver og får bruk for en nesten hele tiden, etter min mening det beste verktøyet man kan ha på seg til en vær tid, var jo helt vanlig at nordmenn hadde kniv i belte eller i lomma til en vær tid før. Bruker selvfølgelig ikke kniven på folk (om jeg ikke er 120% nødt!) noe som mest sannsynlig aldri kommer til å skje (vanker ikke i noen kriminelle miljøer osv)
Vis hele sitatet...
Er du arbeidsledig og uten et sted å bo? Ikke for å være frekk, men det er ingen i Norge som trenger å ha kniv på seg hele tiden med mindre den benyttes i jobben eller de ikke har et hjem. Har du gaffel og skje med deg hele tiden?

Jeg har utrolig nok klart meg gjennom hele livet uten en kniv i beltet. Å "få bruk for en nesten hele tiden" når man samtidig er utendørs høres merkelig ut.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Er ikke det at jeg ikke klarer meg uten kniven, Men får ofte bruk for kniven til små ting samt som jeg er ofte ute i skog og mark (gidder da fks ikke gå hjemm for og legge fra meg knive). I tillegg så syns jeg det er beroligende og vite at jeg har et våpen på meg (har aldri hatt behov for et våpen, men vet jo aldri) kniven er mitt universal verktøy/våpen. finner jeg en klump med krefttjuke fks så er det veldig mye lettere og få den av treet med en kniv enn med hendene.

Dessuten føler jeg at jeg ikke trenger noen grunn til og ha den på meg (selv om jeg har det)
Syns den er kul og jeg er forberedt til jeg eventuelt skulle trenge en kniv!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det primære problemet ditt her er jo at du oppfører deg slik at politiet har grunn til å stoppe deg.
Vis hele sitatet...
kan du utdype dette? ser til og med at du har fått KP for denne, noe som jeg syntes er tullete i og med du ikke har noen peiling på hvordan jeg er som person og hvordan jeg oppfører meg (min personlige mening er noe helt annet) og jeg opptrer som en vanlig person ovenfor politiet.

Så nå som jeg er tatt med hasj så er jeg "kriminell" og farlig haha! noe galt med narkopolitikken ass! men det kan vi ta i en annen tråd.
Poenget hans er vel at adferden sin gjør det sannsynlig at politiet tar kontakt.

Det formelle:
- Det er ikke lov å bære kniv eller annet redskap som egnet for kroppsskade på offentlig sted uten aktverdig formål.
- At kniven skal være egnet for kroppsskade betyr at en mindre kniv, der bladet ikke kan festes i åpen stilling (liten lommekniv, f.eks.) i utgangspunktet ikke er forbudt. Ditto om du har en liten fruktkniv for å spise eple på piknikk.
- Likevel kan også verktøy rammes. En mann lokalt her ble dømt for bæring etter at han gå multiverktøyet til en dørvakt på et utested.
- Aktverdig formål innebærer, som andre peker på enten yrkesformål, privat arbeid med håndverk, fiske, friluftsliv o.l. Om du skal grille i parken er det aktverdig formål å ha kniver som faktisk kan skjære en biff eller flintstek i flere deler.
- Transport til fisketuren, eller til jobb er nok også lovlig. Men det forventes at du ikke glemmer deg og tar med kniven på byen fordi du glemmer deg.

Grunnen til at vi har forbud mot kniv er at alle blir sinte av og til. Ofte reagerer vi med vold. Har man kniv på seg er det dessverre ikke lang vei til å bruke den. Du trenger ikke å planlegge det. Det skjer bare, akkurat som ni av ti som blir voldelige i fylla.

Vi hadde en kultur for å bære kniv i bondesamfunnet. Og en kultur for å knivstikke hverandre. Ikke glem det.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Snakker ikke om at det skal være lov og bære kniv beruset, men i edru tilstand derimot.
Personlig tror ikke jeg det er så mange som drar kniven bare man blir litt sinte.. Da er du ruset eller har go nok grunn til og dra kniven.
Sist endret av Alge; 12. februar 2016 kl. 18:20.
Sitat av Alge Vis innlegg
Snakker ikke om at det skal være lov og bære kniv beruset, men i edru tilstand derimot.
Personlig tror ikke jeg det er så mange som drar kniven bare man blir litt sinte.. Da er du ruset eller har go nok grunn til og dra kniven.
Vis hele sitatet...

Det er jo sånne som deg denne loven er laget for. For å hindre folk i affekt bruker kniv som et våpen til forsvar eller angrep i hverdagslige situasjoner.

Hva er en god nok grunn til å dra kniv? Og hvorfor føler du at du er så utsatt at du ønsker å gå bevæpnet til enhver tid? Er det kanskje noe i din livsstil eller levesett du bør ta opp til en nøye vurdering? Om du endrer dine vaner så trenger du kanskje ikke gå med med kniv......alle jeg kjenner klarer seg fint uten å gå med våpen, hver dag hele året.
Sist endret av frtoretang; 12. februar 2016 kl. 19:27.
Sitat av Alge Vis innlegg
Hei freaks!
Vist noen har tenkt til og bruke kniv til og stikke ned noen så kommer jo de til og ha på seg kniv uansett hva loven sier
Vis hele sitatet...
Hele poenget med loven er jo at det er lettere å ty til kniv dersom dette var normalt å bære på seg.
De fleste konflikter kan løses uten å ty til våpen, men om du har et våpen på deg, er sjansen større for at du bruker det, selvom det ikke er nødvendig for å ordne opp i situasjonen.

Det har ingenting å gjøre med "å, han ble tatt med hasj. Han er farlig".
Politiet vet ikke om du har skjulte intensjoner når du vandrer med kniv på gata. Det er svært få grunner til at det faktisk er nødvendig å bære en kniv på butikken.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det er jo sånne som deg denne loven er laget for. For å hindre folk i affekt bruker kniv som et våpen til forsvar eller angrep i hverdagslige situasjoner.
Vis hele sitatet...
En vær borger burde ha rett til og kunne beskytte seg selv, og det er lettere og beskytte seg selv med en kniv. Så om jeg blir overfalt av en eller flere og min trolig eneste sjanse er og dra kniven er ikke dette da greit? (vist ikke er vi ikke på samme bølgelengde). Det er jo ikke sånn at jeg kan stoppe tiden for og ringe politiet.
De fleste ganger så trenger man ikke bruke kniven engang, holder med og røske den opp fra lomma og skrike litt. Og om det ikke hjelper da, så tror jeg virkelig man skal være glad man tok med seg kniven.

Når det er sagt, så har jeg aldri hatt bruk for kniven som ett våpen (som nevnt flere ganger i tråden). Har en fin og rolig livs stil. Er ikke sånn at jeg ikke tar en fist fight uten og måtte dra opp kniven, men vist jeg føler at livet mitt er i fare så drar jeg den opp uten å nøle.

men det er ikke poenget i det hele tatt! jeg har bruk for kniven og kommer til og gå med den om jeg så blir tatt med den 100 ganger, jeg bruker kniv til små ting hele tiden og er et supert verktøy (att det i tilleg kan brukes som våpen om nødvendig er bare en bonus)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
En vær borger burde ha rett til og kunne beskytte seg selv, og det er lettere og beskytte seg selv med en kniv. Så om jeg blir overfalt av en eller flere og min trolig eneste sjanse er og dra kniven er ikke dette da greit? (vist ikke er vi ikke på samme bølgelengde). Det er jo ikke sånn at jeg kan stoppe tiden for og ringe politiet.
Vis hele sitatet...
Kor ofte skjer tilfeldige drap i Noreg? Så godt som aldri. Tilfeldig vold er stortsett vold på fylla fordi du har uflaks, eller er flåkjefta. I slike tilfeller er det særs god grunn til å ikkje ha kniv - risikoen for å skade seg sjølv og andre er større enn nytteverdien.

Det er kort og greit eit fullstendig konstruert behov.
Sitat av Alge Vis innlegg
De fleste ganger så trenger man ikke bruke kniven engang, holder med og røske den opp fra lomma og skrike litt.
Vis hele sitatet...
Om det er noko som skjer ofte, så vil eg igjen påstå at problemet ditt er ikkje relatert til knivforbod, men det faktum at du nok vanker i et kriminelt miljø.
Sitat av Alge Vis innlegg
Når det er sagt, så har jeg aldri hatt bruk for kniven som ett våpen (som nevnt flere ganger i tråden). Har en fin og rolig livs stil. Er ikke sånn at jeg ikke tar en fist fight uten og måtte dra opp kniven, men vist jeg føler at livet mitt er i fare så drar jeg den opp uten å nøle.
Vis hele sitatet...
Det vert antakeleg ikkje mindre i fare av at du viser våpen, ettersom det gjerne vil gjere ein angriper litt meir nervøs og. Blind vold er som sagt slag på fylla, og ranere har jo ikkje ei veldig stor interesse av å skade deg. Så igjen - det er ikkje eit reelt behov.

At du argumenterer i dei banene er eit fantastisk godt argument for knivforbodet.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Kor ofte skjer tilfeldige drap i Noreg? Så godt som aldri.
Vis hele sitatet...
Nettopp! Så da kommer jeg så godt som aldri til og kunne trenge og bruke kniv som et våpen!
og vist du leser tråden så står det jo at jeg ikke vanker i kriminelle miljøer og har også sagt at jeg ikke er for at man skal kunne få bære kniv beruset! så poenget dett er?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det primære problemet ditt her er jo at du oppfører deg slik at politiet har grunn til å stoppe deg.
Vis hele sitatet...
Den her var litt drøy syns jeg, hvordan kan du har sånne fordommer ? kjenner du personen som har postet dette innlegget personlig ? måtte bare nevne det.

Greit nokk kniv har blir brukt til våpen i alle år plus jeg kan si meg enig i at fleste voldelige tilfeller med kniv skjer på fylla, MEN jeg veit Eks. Besterfar å min egen far går med kniv i belte til en hver tid (ikke på fylla) som verktøy. Vil ikke nevne vilke yrker dette er pågrunn av mulig gjennkjennelse.

Jeg vil kalle Kniven et multiverktøy, Ja man kan bruke den til Vold, men det kan jo de faen meg med en Kjevle eller en stekepanne også..

Veit om du blir stoppa med kniv å den er Yrkerelatert så får du ikke straff med mindre du er rusa eller er ustabil. selv ville jeg prøvd dumpa kniven vis jeg så politiet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Nettopp! Så da kommer jeg så godt som aldri til og kunne trenge og bruke kniv som et våpen!
og vist du leser tråden så står det jo at jeg ikke vanker i kriminelle miljøer og har også sagt at jeg ikke er for at man skal kunne få bære kniv beruset! så poenget dett er?
Vis hele sitatet...
I tilfelle du ikkje forsto det: du har veldig sjelden bruk for å forsvare deg mot slikt, og i dei tilfella du har behov for å forsvare deg er det langt bedre å springe stortsett.

Og om fleire går med kniv, vil fleire av valdsepisodane verte alvorlege, og større skader. Difor har vi forbodet. Argumentasjonen din bommer totalt på poenget. Poenget er nemleg eksplisitt at vi ikkje skal vere eit væpna samfunn. Og du argumenterer jo for å bære kniv som våpen.

Så har du behov for kniv som våpen, eller har du det ikkje? Du argumenterer iherdig for at du har det, og det er eit godt argument for kvifor du ikkje bør ha kniv på deg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
I tilfelle du ikkje forsto det: du har veldig sjelden bruk for å forsvare deg mot slikt, og i dei tilfella du har behov for å forsvare deg er det langt bedre å springe stortsett.

Og om fleire går med kniv, vil fleire av valdsepisodane verte alvorlege, og større skader. Difor har vi forbodet. Argumentasjonen din bommer totalt på poenget. Poenget er nemleg eksplisitt at vi ikkje skal vere eit væpna samfunn. Og du argumenterer jo for å bære kniv som våpen.

Så har du behov for kniv som våpen, eller har du det ikkje? Du argumenterer iherdig for at du har det, og det er eit godt argument for kvifor du ikkje bør ha kniv på deg.
Vis hele sitatet...

Vi er jo allerede et væpnet samfunn nå som politiet går rundt med Glock's ? å våpen kommer inn i landet om du vil det eller ei, trukke han har nevnt noe om å av-væpne samfunnet..

Hoved poenget er vell at Kniven er mer brukbar en bare til Mord, hva kan man si til politiet for å Komme unna med kniv på seg..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Slittsen Vis innlegg
Vi er jo allerede et væpnet samfunn nå som politiet går rundt med Glock's ? å våpen kommer inn i landet om du vil det eller ei, trukke han har nevnt noe om å av-væpne samfunnet..

Hoved poenget er vell at Kniven er mer brukbar en bare til Mord, hva kan man si til politiet for å Komme unna med kniv på seg..
Vis hele sitatet...
No vart vel politiet avvæpna, men det er ein viss prinsipiell skilnad på væpna politi og almenn væpninga av befolkinga. Det er ikkje heilt urimeleg å anta at betre tilgang på kniv i situasjoner der voldsepisoder skjer vil føre til auka bruk av kniver i slike episoder, med netto negative effekter for samfunnet.

Og har ein aktverdig grunn kan ein gå med kniv. Og eg har aldri opplevd å bli stoppa av å trakke rundt i Bergen sentrum, med leatherman godt synlig i beltet. Difor min påstand om at det primære problemet til trådstarter er at han oppfører seg på ein sånn måte at politiet er litt over snittet interesserte i kva han held på med - ikkje at han vil ha lommekniv på seg.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Det er du som missforstår her vidarlo. hadde jeg hatt en leatherman på meg hadde politiet stoppet meg og tatt den fra meg! har faktisk skjedd.
Jeg bor ikke i Bergen, så alle som er tatt for narko her i området blir mer eller mindre forfulgt og trakassert!
har ikke noen grunn til og bli stoppa anent en den ene gagne jeg tilfeldigvis ble tatt med noe hasj
Håper alle dine kniver blir tatt fra deg, vil ikke ha en umoden tosk som deg flygende rundt med en kniv i beltet. Du sier jo att du kan finne på og bruke den om det klikker for deg, og det er ene og alene grunnen til den loven.


Har vi ikke hatt lover ville det vært ville tilstander. Respekter dem og du vil ha det fint, og er man spm deg og ikke bryr seg om de man selv ikke er enig i så blir man straffet. Det er jo hele poenget bak systemet, og det er til egen sikkerhet.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Tusen takk for OT innlegg og i tillegg kaller meg en umoden tosk.
kan du utdype nærmere hvor det står at jeg drar den opp bare det klikker for meg?
står vell at jeg ikke drar kniv før jeg er 120% nødt? og det tror jeg kanskje du hadde gjort selv?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Alge Vis innlegg
Tusen takk for OT innlegg og i tillegg kaller meg en umoden tosk.
kan du utdype nærmere hvor det står at jeg drar den opp bare det klikker for meg?
står vell at jeg ikke drar kniv før jeg er 120% nødt? og det tror jeg kanskje du hadde gjort selv?
Vis hele sitatet...
Det er du som heile vegen har drege fram behovet for kniv som våpen, eit behov ein del har påpeikt er oppkonstruert, og som du går langt i å vedgå at er oppkonstruert når du vedgår at det er eit rimelig sjeldant behov.

Men det at du argumenterer med at du vil ha våpen gjer at det ikkje verkar veldig truverdig, når du hevder kniven er eit verktøy som du bruker til alt. Ja, eg bruker kniv til mykje, og har kniv liggande fast på kontorpulten og heime, men eg har heilt ærleg relativt sjeldan behov for det når eg vandrer gatelangs.

Du har enkelt og greit ikkje komt opp med spesielt gode argument for kvifor du bør få gå med kniv, men du har komt opp med eit par relativt gode argument for kvifor samfunnet bør prøve å hindre deg i å gå med kniv - nettopp at du har tenkt å bruke den til å forsvare deg. Då går brått eit ran som hadde endt opp med at du hadde ein blåveis over i å verte eit potensielt drap, eller omfattande skader. Uavhengig av om det er du eller raneren som ender opp på sjukehus koster det mykje penger for samfunnet.

Så du får hoste opp litt sakleg argumentasjon for kvifor du bør få gå med kniv. Forøvrig står eg på påstanden min om at problemet er ikkje at du går med kniv - problemet er at du gir politiet grunn til å ransake deg.
Det er veldig on-topic å påpeke hvorfor vi har loven som hindrer deg i å gjøre det du vil, samme hvor fredfull du er. Politiet kan dessverre ikke skille "mann klar for knivkamp" og "mann med kniv fordi han ikke gadd å gå hjemom", og som allmennpreventivt middel har man da valgt å si at du må kunne rasjonalisere hvorfor du har den på deg. Husk at du ved å lyve om intensjon har løyet til politiet og graver deg dypere ned i dritten.

Hvordan du er tatt med hasj, vandrer rundt med kniv og blir stoppet random av politiet uten å ha noe med kriminalitet å gjøre får være logikk du selv står for. Du overbeviser ingen her i alle fall.
Du fikk meg til å tenke på han her, dog jeg mener det litt humoristiskt. Jeg skjønner hva du mener, men ingen har nødvendighet for å bære en kniv til en hver tid. Selv er jeg også en som er veldig glad i kniver når jeg skal jobbe, bærer på meg to kniver på jobb, en til større ting i hylsen og en til lettere ting hengende fra beltet. Ellers har jeg noen kniver jeg bruker hjemme til det jeg trenger dem til, men har aldri, og kan ikke tenke meg at jeg kommer til å få bruk for denne til/fra jobb og/eller når er er ute og handler matvarer. Hva behøver du kniven din til utenom jobb/hobby?
Jeg vil selvsagt fraråde alle å bære våpen, men du gå med kniv, så du gå med kniv. Dette er det bare du som bestemmer. Får du problemer med myndighetene så får du enten tåle støyten, eller lyve. Dette er enkelt.
Sitat av Alge Vis innlegg
Er ikke det at jeg ikke klarer meg uten kniven, Men får ofte bruk for kniven til små ting samt som jeg er ofte ute i skog og mark (gidder da fks ikke gå hjemm for og legge fra meg knive). I tillegg så syns jeg det er beroligende og vite at jeg har et våpen på meg (har aldri hatt behov for et våpen, men vet jo aldri) kniven er mitt universal verktøy/våpen. finner jeg en klump med krefttjuke fks så er det veldig mye lettere og få den av treet med en kniv enn med hendene.


Syns kniven er kul og jeg er forberedt til jeg eventuelt skulle trenge en kniv!


Vis hele sitatet...
Skal du gå i skogen og finne ting du kan spikke så har du lov å bære kniv - det er alt det du gjør når du ikke er i skogen for å spikke(eller hva annet du gjør som legitimerer gyldig behov for kniv) du ikke kan bære kniv. Dvs at du ikke kan bære kniv når du skal på byen, edru eller ei. Ei heller kan du bære kniv når du går på butikken/McD/Kino/whatever.

Du er klar over at selv i en forsvarssituasjon der du blir angrepet kan du ikke med hold i loven trekke kniv om ikke angriper også benytter kniv? Du kan bruke samme middel til forsvar. Så selv ikke dine små paranoide forestillinger om at du trenger kniv til forsvar vil hjelpe deg. For hvor ofte blir nordmenn utsatt for knivangrep? Statisk sett nær aldri. Og hva om en evt. angriper har pistol, og du står der tafatt med din lille foldekniv? Tror du kniven øker eller minsker sjansen for alvorlig eller dødelig utfall?

Vi har ikke lengre tradisjon for å være bevæpnet her i landet. Og som en konsekvens av dette, at vi lever i et relativt harmonisk samfunn uten særlig aggressiv vold/overfall (sett i forhold til mange andre land) så er det veldig få mennesker som går rundt bevæpnet. Og de som gjør det hører gjerne til det kriminelle miljøet. Om mange tenkte som deg så skulle vi hatt mange flere knivstikk skader, dødsfall og drap relatert til knivbruk. Heldigvis respekterer de aller fleste loven.

Du synes det er kult med kniv og du liker tanken på at du går bevæpnet. Videre sier du at du vil kun trekke kniv mot andre mennesker om du har en god grunn. Hva er en god grunn? Vil en god grunn være det samme idag som i morgen? Om du feks er litt sår og sint for at dama er utro. Er plutselig det en god grunn til å trekke kniv?

Loven mot å bære kniv er helt topp. Den er laget for å tøyle slike som deg. Velger du å gå utenfor loven å bære kniv i offentligheten så får du ta støyten. Og ikke regn med at en rettsak vil gjøre at du går fri.
Sist endret av frtoretang; 13. februar 2016 kl. 00:18.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Du fikk meg til å tenke på han her, dog jeg mener det litt humoristiskt. Jeg skjønner hva du mener, men ingen har nødvendighet for å bære en kniv til en hver tid. Selv er jeg også en som er veldig glad i kniver når jeg skal jobbe, bærer på meg to kniver på jobb, en til større ting i hylsen og en til lettere ting hengende fra beltet. Ellers har jeg noen kniver jeg bruker hjemme til det jeg trenger dem til, men har aldri, og kan ikke tenke meg at jeg kommer til å få bruk for denne til/fra jobb og/eller når er er ute og handler matvarer. Hva behøver du kniven din til utenom jobb/hobby?
Vis hele sitatet...
hehe! ja men syns nesten han har ett poeng også
kan på en måte ikke si at dere ikke har rett til en viss grad, men resten er perspektiver. men syntes folk hang seg litt vell oppi at jeg påpekte at en kniv er ett våpen i tillegg til et verktøy. klikka jo mere eller mindre for noen jo haha!

Ja jeg har ett behov for kniv, men langt i fra hele tiden, det er jeg enig i, men nettopp derfor er det greit og hå den i lomma til en vær tid får du vet aldri når du får bruk for den ikke sant. nok om det folkens, og tilbake til mine spørsmål.
Ikke noen som har noe smart og komme med om man blir stoppet?

hvorfor en "umoden tosk" som i tillegg er en livsfarlig hasj narkoman som meg burde ha på seg kniv kan vi ta på pm eller en annen tråd

frtoretang: En god grunn er vist mitt eller noen andre sitt liv står i livsfare for eksempel. ikke om dama er utro XD
Sist endret av Alge; 13. februar 2016 kl. 00:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Er veldig glad i kniver og får bruk for en nesten hele tiden
Vis hele sitatet...
Hva bruker du den til da?

Sitat av Alge Vis innlegg
Ja da blir det rettssak! Jeg går ikke med på og blir bøtelagt for noe som ikke politiet kan dra opp noen konkrete bevis for.. og vist jeg sier jeg skal ut i skauen og spikke så er ikke det så usannsynlig heller.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo an på omstendighetene. Det er vel du som må sannsynliggjøre at du faktisk bærer den for "aktverdig formål", og å påstå at du skal ut i skogen og spikke mens du lusker rundt midt i byen er ikke akkurat overbevisende. Du blir nok dømt da, ja.

Sitat av Alge Vis innlegg
men her omkring så gjør politiet akkurat som dem selv har lyst, vært vitne til at dem bryter loven rett som det er..
Vis hele sitatet...
F.eks. hvordan da?

tillegg så syns jeg det er beroligende og vite at jeg har et våpen på meg
Vis hele sitatet...
Der kom den ja...

Sitat av Slittsen Vis innlegg
Vi er jo allerede et væpnet samfunn nå som politiet går rundt med Glock's ?
Vis hele sitatet...
Nei, de bruker H&K P30. Men de har også aktverdig grunn til det, nemlig tjeneste som politi.

Og som nevnt er jo den midlertidige bevæpningen opphevet uansett, men de har fortsatt maktmidler som pepperspray og batong. Og det er greit fordi de har det til et aktverdig formål, nemlig som et verktøy de bærer som politi i aktiv tjeneste. De har ikke lov til å bære disse tingene på fritiden.
Sist endret av hemmeligegreier; 13. februar 2016 kl. 01:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Alge Vis innlegg
Men jeg driter mer eller mindre i de lovene jeg ikke er enig i
Vis hele sitatet...
Dette sier jo alt da.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av YankeenAtion Vis innlegg
Dette sier jo alt da.
Vis hele sitatet...
hold deg til topic. mange her på forumet som ikke følger loven får å si det sånn

orker rett og slett ikke bry meg om alle lover og regler... som F.eks att jeg ikke kan ha spikkekniv i lomma selvom jeg kanskje ikke kom til og spikke den dagen eller att jeg ikke kan røyke en joint vist jeg har lyst til det
Sist endret av Alge; 13. februar 2016 kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her er et eksempel på hvorfor vi har forbud mot bæring av kniv.
Døde etter knivstikking

Det er en god grunn til forbudet. Og for storsamfunnet så er den kollektive tryggheten i at folk ikke bærer kniv større enn ulempen for deg som mangelen på kniv måtte medføre.
Sitat av Alge Vis innlegg
orker rett og slett ikke bry meg om alle lover og regler... som F.eks att jeg ikke kan ha spikkekniv i lomma selvom jeg kanskje ikke kom til og spikke den dagen eller att jeg ikke kan røyke en joint vist jeg har lyst til det
Vis hele sitatet...
Neivel. Da er det ingen grunn til å lage en tråd heller, når du kommer til å dure på uansett. Du kommer til å være superkul med kniv, vi kommer til å synes du er en idiot som gjør det.

Vi begår alle små lovbrudd i ny og ne, med eller uten viten, men da må man være klar for å ta straffen. Så bare ta straffen om den skulle komme, for det er ingen overraskelse om den gjør det. Du kan jo prøve det for retten, om du er gira på å være prinsipiell og kvitte deg med enda flere riksdaler.
Sitat av Alge Vis innlegg
frtoretang: En god grunn er vist mitt eller noen andre sitt liv står i livsfare for eksempel. ikke om dama er utro XD
Vis hele sitatet...
Hvordan bedømmer du så det da?

Rent hypotetisk;
Si at du blir overfalt og banka av to store karer.
Uten kniv så ender du opp med brukken nese og såre ribbein.
De var bare ute etter å lære deg ei lekse og lot det bli med det -
men er ganske sikker på at det ville vært nok til at du følte deg truet.

Så ta samme situasjon, men denne gangen er du væpet med kniv.
Dette eskalerer situasjonen siden nå er begge parter nervøse,
og enten en av angriperene (eller mest sannsynelig, du selv) ender opp med et brekt knivblad i strupen.

Hva tror du folk flest ville ansett som det beste utfallet?
At du fikk deg en omgang eller at noen døde?
Skaff deg en solid leatherman etc multiverktøy. de kan ha helt greie kniver.. og har aldri hørt noen få bot for å ha det på seg.
Problemet her er jo at du vil bære kniv av helt feil grunner, vidarlo treffer helt korrekt når han sier at du har konstruert deg et behov.
Hvis du virkelig hadde hatt et behov for kniv, til enhver tid, så er en leatherman trygt oppbevart i en taske på beltet midt i blinken. I tillegg til en kniv, så har man mange andre nyttige verktøy tilgjengelig i samme slengen.
Klart, en leatherman i taske oser vel ikke akkurat coolness, er det der skoen trykker kanskje?

Du blei kanskje litt blendet av navnet på forumet, svært få er av typen som går rundt å gaper acab og er generelt mot alt av lover og regler. Min erfaring er at mange her er svært oppegående og reflekterte mennesker som ser tvers igjennom tynne argumenter.
Kniv er kun kult på tur og blir man stoppa i skauen/fjellet/eller en odde på sjøen så blir det aldri noe spørsmål om kniven

Noen andre som får litt flashbacks til denne sangen?

http://youtu.be/mIL6Ovsi1wM
Merkelig hvor enspora tankegang folk har i denne saken. Det å bære våpen i det offentlige rom er en sammensatt problemstilling. Fra et samfunnspolitisk perspektiv, så er det liten tvil om at det er ønskelig at færrest mulig individer er bevæpnet. Det er enkel matte. Færre dødelige våpen fører til færre livstruende skader. Når dette veies opp mot enkeltindividets praktisk nytte av kniv som verktøy i urbane omgivelser, så er det ikke vanskelig å se at førstnevnte veier tyngst.

Samtidig er problemstillingen langt ifra oppsummert med det. Det finnes jo faktisk mennesker som er skikket til å bære kniv, og som i prinsippet burde fått lov til dette. Personer som vet med seg selv at de faller inn under denne kategorien kan naturligvis oppleve forbudet som en irritasjon hvis det er slik at de stadig vekk har bruk for kniv. Allikevel bør de jo være i stand til å se det store bildet, og forstå hvorfor det er ønskelig å begrense bæring av kniv i offentlig rom.

Kniv som våpen er forøvrig også en mer nyansert problemstilling enn mange skal ha det til. Noen tror det går automatikk i at det viktigste av alt er å spare liv for enhver pris, men det er jo slett ikke alle som ser på det sånn. Hvis du blir angrepet av to karer i en park på natten, så er det kanskje noen som vil tenke at "jaja, de skal vel bare lære meg en lekse. Jeg får ta imot en brukket nese og noen såre ribbein, og så går det nok bra". Sånn tenker imidlertid ikke alle, og med god grunn. Det å uprovosert angripe noen med full kraft er nemlig en form for kommunikasjon som legger alle slike ideologiske tanker til side for mange. Ja, kanskje alt ordner seg til slutt for han snille fyen, men kanskje det også ikke gjør det. Kanskje vil disse karene påføre deg permanent hjerneskade, livstruende indre blødninger eller brukkede ryggvirvler som parkerer deg i rullestol for resten av livet. I en slik situasjon er det ingen regler som gjelder før den akutte faren er avverget, og for personer som ikke er trent i kamp, så kan et våpen bety forskjellen på et verdig liv, og et liv i angst, bitterhet og konstante smerter. Å forsvare seg med dødelig kraft i en slik situasjon er moralsk sett helt innafor i mine øyne.

Så selv om man fra et politisk perspektiv støtter forbudet mot å bære våpen i offentlig rom, så går det altså an å både forstå og respektere at enkelte individer velger å bryte denne regelen. Og selv om du lever et trygt og komfortabelt liv der du stort sett reiser til og fra jobb og tusler deg en tur på butikken, så betyr det ikke at alle andre har de samme trygge rammene rundt sin tilværelse.

Det finnes selvsagt våpen som er bedre egnet for selvforsvar enn kniv, men disse er jo også forbudt i Norge, og betydelig vanskeligere å få tak i. Unntaket er vel en type selvforsvarspray som ikke akkurat kan sies å være veldig effektiv.
Sist endret av mentalmelt; 13. februar 2016 kl. 13:40.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Merkelig hvor enspora tankegang folk har i denne saken. Det å bære våpen i det offentlige rom er en sammensatt problemstilling. Fra et samfunnspolitisk perspektiv, så er det liten tvil om at det er ønskelig at færrest mulig individer er bevæpnet. Det er enkel matte. Færre dødelige våpen fører til færre livstruende skader. Når dette veies opp mot enkeltindividets praktisk nytte av kniv som verktøy i urbane omgivelser, så er det ikke vanskelig å se at førstnevnte veier tyngst.

Samtidig er problemstillingen langt ifra oppsummert med det. Det finnes jo faktisk mennesker som er skikket til å bære kniv, og som i prinsippet burde fått lov til dette. Personer som vet med seg selv at de faller inn under denne kategorien kan naturligvis oppleve forbudet som en irritasjon hvis det er slik at de stadig vekk har bruk for kniv. Allikevel bør de jo være i stand til å se det store bildet, og forstå hvorfor det er ønskelig å begrense bæring av kniv i offentlig rom.

Kniv som våpen er forøvrig også en mer nyansert problemstilling enn mange skal ha det til. Noen tror det går automatikk i at det viktigste av alt er å spare liv for enhver pris, men det er jo slett ikke alle som ser på det sånn. Hvis du blir angrepet av to karer i en park på natten, så er det kanskje noen som vil tenke at "jaja, de skal vel bare lære meg en lekse. Jeg får ta imot en brukket nese og noen såre ribbein, og så går det nok bra". Sånn tenker imidlertid ikke alle, og med god grunn. Det å uprovosert angripe noen med full kraft er nemlig en form for kommunikasjon som legger alle slike ideologiske tanker til side for mange. Ja, kanskje alt ordner seg til slutt for han snille fyen, men kanskje det også ikke gjør det. Kanskje vil disse karene påføre deg permanent hjerneskade, livstruende indre blødninger eller brukkede ryggvirvler som parkerer deg i rullestol for resten av livet. I en slik situasjon er det ingen regler som gjelder før den akutte faren er avverget, og for personer som ikke er trent i kamp, så kan et våpen bety forskjellen på et verdig liv, og et liv i angst, bitterhet og konstante smerter. Å forsvare seg med dødelig kraft i en slik situasjon er moralsk sett helt innafor i mine øyne.

Så selv om man fra et politisk perspektiv støtter forbudet mot å bære våpen i offentlig rom, så går det altså an å både forstå og respektere at enkelte individer velger å bryte denne regelen. Og selv om du lever et trygt og komfortabelt liv der du stort sett reiser til og fra jobb og tusler deg en tur på butikken, så betyr det ikke at alle andre har de samme trygge rammene rundt sin tilværelse.

Det finnes selvsagt våpen som er bedre egnet for selvforsvar enn kniv, men disse er jo også forbudt i Norge, og betydelig vanskeligere å få tak i. Unntaket er vel en type selvforsvarspray som ikke akkurat kan sies å være veldig effektiv.
Vis hele sitatet...
Okay, la meg forklare den posten litt nærmere.

Selvsagt kan *all* vold medføre alvorlige skader - med eller uten våpen.
Poenget er at når du introduserer våpen så øker den sjangsen flerfoldige ganger.
Det sier jo seg selv at en fyr med våpen er farligere enn en fyr uten (ellers er det jo ingen vits. Sverdet ble ikke oppfunnet fordi folk synes never var for effektive...), så skadepotensialet øker betraktelig.

Så ser man på de mest vanlige situasjonene, som f.eks. 2 tullinger som braker i hop på fylla. Noen ganger går det galt - men de aller, aller fleste slagsmål som dette ender uten noen spesielt alvorlige skade.
Men du skjønner jo også at dette hadde sett helt annerledes ut om samtlige av disse "fulle idiotene" hadde ladde pistoler i lomma!

La oss da si at TS havner i slosskamp mot en fyr som seg selv.
Når én av dem drar kniv så drar også den andre naturligvis sin kniv.
Da har du to stykker som gyver løs på hverandre med kniv.
Hva er oddsen for alvorlige skader der?

Det er i grunn så enkelt som at
Ingen kniv = 0% sjangse for kniv i magen
Kniv = ueendelig mye høyere sjanse for kniv i magen
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Enig med mentalmelt at denne diskusjonen er enspora. Jeg også skjønner jo at vist alle hadde hatt kniv så hadde sikkert prosenten på kniv stikk økt, men på den andre siden så hadde kanskje folk tenkt seg om 2 ganger før før det ble noe bråk i det hele tatt i frykt om å bli kniv stukket. og også enig om at vist to stykker skal gi deg en lære penge så kan det også fort gjort ende med drap eller varige skader utover dett som var tanken i førsteomgang.

Neptunia:
Jeg ser godt dine argumenter, men for det første så har jeg vært i slåsskamp med min kniv i lomma, uten og ha dratt den opp. For det andre så har jeg sagt flere ganger at rus og våpen ikke er akseptabelt.
Vist det kom noen skummel karer for og lemleste meg så hadde jeg sikkert ikke turt og trekke kniven uansett.
Tror også du undervurdere ett spark eller knyttneve i ansiktet. (hørt flere historier om folk som har drept andre i vanlig fist fights)

Og en annen ting, man vet faen ikke når shit skjer:
http://www.dagbladet.no/2014/09/11/n...dres/35235019/
Tilbake til mine første argumenter. Om noen kommer med kniv så er ikke denne personen *unik* i den form at bare den syke personen har en kniv.

hadde alle vært like umodne tosker som meg så hadde det ikke blidt noen knivdrap ever!
(Alle hadde ligget og klådd på hverandre på mdma )

gotta_love_dmt:
https://www.youtube.com/watch?v=WteGefeMiMc :P

Til dere andre grinebitter: Jeg har bestilt meg en fuckings lettherman!
Sist endret av Alge; 13. februar 2016 kl. 15:54.
Er selv en stor kniv entusiast og samler, og har tenkt litt på de problemstillingene du har nå før.
Når jeg bodde på bygda pleide jeg alltid å ha en kniv på meg ala slirekniv eller en litt større foldekniv. Dette var aldri et problem da det som oftest var i sammenheng med tur eller arbeid. Fikk aldri noen spesielle blikk selv når jeg gikk inn i butikken med en synlig stor kniv på beltet. Dette var jo fordi mange gjorde det samme pga arbeid eller tur.

På den tiden var jeg ung og dum og hadde lignende filosofi som deg når det kom til loven.
Men når jeg flyttet til byen innså jeg hvor teit det ville være å vandre rundt med kniv, selv etter det JEG mente var aktverdige fomål. Jeg innså at største grunnen til de store knivene var at det var "kult" i mine øyne. De hadde sin nytte, men helt ærlig, så har en mye mindre kniv samme nytteverdi i byen.

Derfor ble min løsning en mini Victorinox kniv som jeg alltid har på nøkkelknipet. Denne er lovlig overalt (også på fly, etter egen erfaring, de har sett på den men alltid latt meg gå videre med den, til og med i Tokyo) og gjør mer eller mindre de samme jobbene som en større kniv gjør. Dette gjelder jo det urbane obviously.

Når det kommer til tur så drar jeg frem litt større type da den har bedre egenskaper til det formålet. Og hvis jeg må innom byen etter en tur så slenger jeg den alltid i sekken, uten unntak. Dette har aldri vært et problem for meg eller samfunnet rundt meg virker det som.

Så for å ramse opp, tenk litt over hva du faktisk TRENGER kniven til, og hvilket miljø du er i. Urbant = minikniv som ikke låser seg, I skauen = hva enn du tror du trenger, da det er obviously litt vanskelig å fikse et bål med et to cm knivblad.

Når det kommer til beskyttelsesformålet, så er det i Norge mer lønnsomt å være "naiv" og tenke at det skjer aldri meg. Du blir tatt mye mer seriøst av "vanlige" mennesker hvis du sier at kniv er et verktøy, og KUN et verktøy.

Så inngå et kompromiss med den "kjipe" loven, skaff deg en minikniv for urbane hverdagsformål.
Sitat av mentalmelt
Kanskje vil disse karene påføre deg permanent hjerneskade, livstruende indre blødninger eller brukkede ryggvirvler som parkerer deg i rullestol for resten av livet. I en slik situasjon er det ingen regler som gjelder før den akutte faren er avverget, og for personer som ikke er trent i kamp, så kan et våpen bety forskjellen på et verdig liv, og et liv i angst, bitterhet og konstante smerter. Å forsvare seg med dødelig kraft i en slik situasjon er moralsk sett helt innafor i mine øyne.
Vis hele sitatet...

Ja helt greit det at du har egne meninger, men du er her ikke i tråd med lovverket. Om du blir angrepet og jult opp av bare never så kan du ikke trekke kniv. Her er loven veldig grei.

Klart man kan se saken fra flere sider, men her er det hva som er best for samfunnet som setter føringene. Det er bedre for resten av samfunnet at færrest mulig bærer våpen, inkludert kniver. Enkeltindivider kan føle seg overstyrt, men slik er nå engang loven. Og loven er veldig klar fordi vi ønsker å minimere situasjoner som i affekt kan føre til alvorlige skader eller drap. Blir du angrepet så suger det, men ville det føltes greit etterpå om du faktisk knivstakk og drepte 2 som egentlig "bare" skulle rane deg? Her har storsamfunnet sagt at vi ikke trenger å ta slike valg i en mulig stresset situasjon - fordi vi bærer ikke våpen.

Og skal en bryte loven så må en tåle det som evt. kommer.
Alge faen!
Alge's Avatar
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja helt greit det at du har egne meninger, men du er her ikke i tråd med lovverket. Om du blir angrepet og jult opp av bare never så kan du ikke trekke kniv. Her er loven veldig grei.
Vis hele sitatet...
Er ikke alle lover og regler som er satt for folkets beste (somregel satt for økonomiens beste)
fuck det!
Som menatlmelt nevner der er jeg 203% enig i, lovverket eller ikke.
(ok kan vi være så grei og ta lovverket i en annen tråd?)
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja helt greit det at du har egne meninger, men du er her ikke i tråd med lovverket. Om du blir angrepet og jult opp av bare never så kan du ikke trekke kniv. Her er loven veldig grei.
Vis hele sitatet...
Nei, loven er ikke veldig grei her. Det er fullt mulig å drepe noen med bare nevene, og i en situasjon hvor du blir utsatt for et brutalt angrep for eksempel innendørs, hvor kniver er tilgjengelig på lovlig vis, så kan det godt hende man slipper unna med å bruke kniv til selvforsvar. Det vil komme an på en rekke omstendigheter og forhold, som graden av vold du blir utsatt for, maktforholdet mellom partene, eventuell historie dem imellom osv.

Men uansett så er det ikke så veldig interessant hva loven sier her. Trådstarter spør jo om hvordan han kan bryte loven på tryggest mulig måte. Han er innforstått med at det er et lovbrudd, så den regla om å tåle steken osv er jo ikke noe videre berikende for debatten.
Sist endret av mentalmelt; 13. februar 2016 kl. 20:26. Grunn: leif
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Ja helt greit det at du har egne meninger, men du er her ikke i tråd med lovverket. Om du blir angrepet og jult opp av bare never så kan du ikke trekke kniv. Her er loven veldig grei.
Vis hele sitatet...
Artig. Kan du vise til kor det måtte stå?