Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1539
Her er opsettet: (Switchen er den dere må anbefale meg)

http://i969.photobucket.com/albums/ae178/Fekillix/Nettverk.jpg

PC 1 er server PC'en min (Den må ha mulighet til å Port-Forwarde [Minecraft 25565]).
PC 2 er min gaming PC.
PC 3 er standard surfe PC.
PC 4 er standard surfe PC.
PC 5 er standard surfe PC.

Røde linjer er patche kabler.
Blått er trådløst.

og hva er forskjellen på managed og unmanaged?

-Switchen må ha minst 7 internett utganger (helst mer).
-Er helt noob når det kommer til nettverk, så plug'n play er et must.
-Budsjett opptil 1000kr.
-Helst fra komplett, eller butikk i Oslo.
-Har 60/60 linje fra alltbox, så Switchen må ha så høy støttet båndbredde som mulig.

(Altibox'en har bare en internett utgang).
Sist endret av Fekillix; 24. november 2011 kl. 16:17.
Random gigabitswitch fra komplett vil dekke dine behov.

Jeg vil anbefale en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498013

Lifetime warranty, nextdayreplace, og du kan bruke litt mer avanserte funksjoner hvis du ser behovet i framtiden.
Hvorfor trenger du switch når du har ruter?
Datafreak
Fekillix's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Random gigabitswitch fra komplett vil dekke dine behov.

Jeg vil anbefale en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=498013

Lifetime warranty, nextdayreplace, og du kan bruke litt mer avanserte funksjoner hvis du ser behovet i framtiden.
Vis hele sitatet...
OK, og det ville ikke være et problem med Port-Forwarding via AltIBox'en og det ville fungere ganske laggfritt? Noen andre innspill?

Sitat av AWA Vis innlegg
Hvorfor trenger du switch når du har ruter?
Vis hele sitatet...
Ruteren jeg har er ganske ustabil + for få porter.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
OK, og det ville ikke være et problem med Port-Forwarding via AltIBox'en og det ville fungere ganske laggfritt? Noen andre innspill?



Ruteren jeg har er ganske ustabil + for få porter.
Vis hele sitatet...
En switch gjør ingen routing sålenge du ikke rører noe Layer3, mao trenger du ikke åpne noen porter utenom på altiboxen.

Med det oppsettet ditt ville jeg anbefale å skru av DHCP-server på routeren du har og koble kabelen i en LAN-port kontra WAN porten, så lenge du får nok IP'er fra Altiboxen vil dette være den optimale løsningen.

Jeg kjenner ikke altibox, så jeg vet ikke om det er begrensninger på antall IPer du får fra altiboxen, hvis dette er tilfelle må du ha routeren mellom altiboxen og switchen, ellers får du ikke koblet maskin X-Y-Z på nett.
Sist endret av AtXbYeA; 24. november 2011 kl. 16:31.
Datafreak
Fekillix's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Med det oppsettet ditt ville jeg anbefale å skru av DHCP-server på routeren du har og koble kabelen i en LAN-port kontra WAN porten, så lenge du får nok IP'er fra Altiboxen vil dette være den optimale løsningen.
Vis hele sitatet...
OK, Kunne du snakke Norsk?, "WAN" porten er på ruteren, er det en av de 4 ut eller den ene inn?
Sist endret av Fekillix; 24. november 2011 kl. 16:39.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
OK, Kunne du snakke Norsk?, "WAN" porten er på ruteren, er det en av de 4 ut eller den ene inn?
Vis hele sitatet...
Leser du manualen eller på routeren vil du fort oppdage dette.
Datafreak
Fekillix's Avatar
Trådstarter
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Leser du manualen eller på routeren vil du fort oppdage dette.
Vis hele sitatet...
OK, Internett inn, Makes sense :P

Ingen som har noen flere Switch forslag, har aldrig stolt på HP, men men...
Sitat av Fekillix Vis innlegg
OK, Internett inn, Makes sense :P

Ingen som har noen flere Switch forslag, har aldrig stolt på HP, men men...
Vis hele sitatet...
HP er høyst stolbar, Procurve er en egen divisjon og du kan uansett ikke sammenligne random jalla-laptops med resten av verdens største IT-selskap.
Jeg er også enig i AtX sitt forslag! Både mtp. switch og endringer i strukturen. HP er til å stole på, men for å si det, Cisco er KVALITET og beregnet i business. Dvs, switchen til AtX kjøper du.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg er også enig i AtX sitt forslag! Både mtp. switch og endringer i strukturen. HP er til å stole på, men for å si det, Cisco er KVALITET og beregnet i business. Dvs, switchen til AtX kjøper du.
Vis hele sitatet...
Spørs hva man kaller "Cisco" da.

Det meste av Linksys er jo også rebranded Cisco, men jeg ville ikke nødvendigvis implementert det en annen plass enn en kjellerleilighet med mye kattepiss.