Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2488
Hvordan går jeg fra å aldri hatt kontakt med psykolog - null forhold til fastlege, til å få regelmessige timer hos psykolog?

Jeg er helt blank på dette og bare kaster ut en haug med spørsmål og håper noen snille sjeler kan svare.

Er det fastlegen jeg går gjennom? Kontakter jeg psykolog direkte? Er det vanlig med privat eller kommunal psykolog? Hva betaler jeg for?

Hva bør jeg ikke si til psykolog for å unngå å miste lappen/tvangsinnlegelse/etc. Kan jeg snakke om selvmordstanker? Evt. tidligere (udokumenterte) selvmordsforsøk? Rus- og alkoholvaner? Andre ulovlige aktiviteter?

Er psykolog i det hele tatt det hjelpemiddelet jeg går til for å forbedre psykisk helse? Hvordan funker en time hos psykolog i praksis? Bare snakker jeg om livet mitt og hva som skjer i hodet mitt? Noen som kan dele erfaringer?

Er godt over myndig alder om det er relevant.
Sitat av kastvekk Vis innlegg

Er det fastlegen jeg går gjennom? Kontakter jeg psykolog direkte? Er det vanlig med privat eller kommunal psykolog? Hva betaler jeg for?
Vis hele sitatet...
Du kan gå til fastlegen og få henvisning, da betaler du egenandel. Du kan også ta kontakt direkte med privatpsykolog. Noen har refusjonsordning og noen ikke. Hvis de ikke har, må du betale. Det koster sånn et par tusen i timen.

Hva du vil velge kommer an på økonomi, og hva du trenger. Du kan selvsagt ha flaks og havne hos en flink en når du blir henvist, men ved å velge privat så kan du velge mer fra øverste hylle blant noen du har tro på og som er spesialisert på ditt problem. Kommer jo litt an på hvor komplisert det er. Du må også regne med litt ventetid når du blir henvist.

Hva bør jeg ikke si til psykolog for å unngå å miste lappen/tvangsinnlegelse/etc. Kan jeg snakke om selvmordstanker? Evt. tidligere (udokumenterte) selvmordsforsøk? Rus- og alkoholvaner? Andre ulovlige aktiviteter?
Vis hele sitatet...
Dubør selvsagt snakke om selvmordstankene dine til en psykolog, det er penger ut vinduet hvis du ikke har tenkt å være ærlig. Du blir verken innlagt eller mister lappen av det, om du ikke har konkrete planer eller fremstår til fare for deg selv og andre. Hva rus angår, så hører jeg så mye forskjellig. Jeg er helt sikker på at min psykolog ikke hadde meldt inn moderat rusbruk hvis det ikke faktisk var trafikkfarlig. Du får føle deg frem.

Er psykolog i det hele tatt det hjelpemiddelet jeg går til for å forbedre psykisk helse?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg tro kommer an på, men en god psykolog er et godt hjelpemiddel.

Hvordan funker en time hos psykolog i praksis? Bare snakker jeg om livet mitt og hva som skjer i hodet mitt? Noen som kan dele erfaringer?
Vis hele sitatet...
Det vil jeg tro varierer, men det er mye snakking, ja. Det er psykologens ansvar å følge og lede ettersom hva behovet ditt er. Du trenger ikke ha noen plan for samtalen, faktisk synes jeg det funker bedre når jeg ikke har det. Hvis det er noe du vil hen skal vite som du synes er vanskelig å si, så kan du skrive en epost. I starten er det mest å bli trygg på relasjonen.
Sist endret av *pi; 12. juni 2020 kl. 15:58.
Å snakke med psykolog er den beste investeringen i meg selv jeg noen har gjort. Har vært på et par DPSer og alltid vært veldig fornøyd med psykologene jeg fikk.
Psykolog/psykiater:
Jeg har både sittet hos mange av sorten og vokst opp med en mor som var en anerkjent fagperson innen bransjen. (Ja, jeg er klar over 'skomakerens unger';P)

Begynn med å be fastlegen om en henvisning. Legg frem for FL situasjonen i ekstremt kort og 'praktisk' versjon og si at du ønsker kontakt med noen du kan snakke med/psykolog.

En (noe i retning av) dyktig psykolog vil naturlig lede samtalen på en slik måte at du gradvis finner det naturlig å åpne deg for vedkommende, men det er fullt 'lovlig' å begynne med å si at det er en fremmed situasjon for deg. Mao: Gå dit med et åpent sinn og la fagpersonen i rommet gjøre det han/hun kan best.

Avgjørelsen med å søke hjelp kan vise seg å bli (som TrippyKing nevner) noe av det beste du har gjort for deg selv. Det du bør ha i bakhodet er at ikke alle fagpersoner passer for deg (din personlighet) og vice versa, men tommelfingerregelen i så henseende er å gi vedkommende 3 timer/konsultasjoner før du evt vurderer å se deg om etter en annen. Dette tror jeg særlig er viktig ettersom du muligens vil føle en første konsultasjon litt klein. Det er mao også fullt akseptabelt å mene at vedkommende ikke er den rette - bare ikke gi opp etter første forsøk

Jeg ønsker deg LYKKE TIL
Om du misliker de første timene ikke gi opp, prøv heller en annen psykolog. Å gå til psykolog innebærer seriøse personlige samtaler, så det er en forutsetning at psykologen og du kommer overens sosialt.

Må også legge til at det er ingen mirakelkur, men å ha noen å snakke med uten bekymringer (taushetsplikt) kan være til stor hjelp for mange.
Sitat av TrashMazta Vis innlegg

En (noe i retning av) dyktig psykolog vil naturlig lede samtalen på en slik måte at du gradvis finner det naturlig å åpne deg for vedkommende, men det er fullt 'lovlig' å begynne med å si at det er en fremmed situasjon for deg. Mao: Gå dit med et åpent sinn og la fagpersonen i rommet gjøre det han/hun kan best.

Avgjørelsen med å søke hjelp kan vise seg å bli (som TrippyKing nevner) noe av det beste du har gjort for deg selv. Det du bør ha i bakhodet er at ikke alle fagpersoner passer for deg (din personlighet) og vice versa, men tommelfingerregelen i så henseende er å gi vedkommende 3 timer/konsultasjoner før du evt vurderer å se deg om etter en annen. Dette tror jeg særlig er viktig ettersom du muligens vil føle en første konsultasjon litt klein. Det er mao også fullt akseptabelt å mene at vedkommende ikke er den rette - bare ikke gi opp etter første forsøk
Vis hele sitatet...
Jeg begynte nylig selv i behandling hos DPS, etter å ha blitt videresendt fra helsetjeneste i skolen. Føler ikke at det funker helt, da jeg slitter veldig med å sette ord på det jeg sliter med. I tillegg føles det nesten som om det forventes at jeg skulle hatt diagnosen klar selv på forhånd, og at jeg ikke har "slitt nok" de siste to ukene. Så langt har jeg fått beskjed om å se på selvhjelpsvideoer, og får følelsen av at det fort kan bli med det. Er det jeg som er en "dårlig pasient" her? Bør jeg spør om å få bytte behandler? Blir 3. timen neste gang. Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan komme noe lenger, for selvhjelpsvideoer har jeg prøvd lenge...
Sitat av heisannhalloja Vis innlegg
Bør jeg spør om å få bytte behandler?
Vis hele sitatet...
Hvis du er usikker kan du i alle fall spørre litt hva psykologen tenker, hva som er planen hens. Hvis hen ikke har noe å si om det i det hele tatt, hadde jeg byttet.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis du er usikker kan du i alle fall spørre litt hva psykologen tenker, hva som er planen hens. Hvis hen ikke har noe å si om det i det hele tatt, hadde jeg byttet.
Vis hele sitatet...
Må nesten gjøre det neste time. Jeg hadde ikke helt forventa at det skulle gå mot tips om selvhjelpsvideoer når jeg først turte å ta steget og spørre om hjelp, men jeg aner jo heller ikke hva jeg kan forvente.
Sitat av heisannhalloja Vis innlegg
Må nesten gjøre det neste time. Jeg hadde ikke helt forventa at det skulle gå mot tips om selvhjelpsvideoer når jeg først turte å ta steget og spørre om hjelp, men jeg aner jo heller ikke hva jeg kan forvente.
Vis hele sitatet...
Man får av og til øvelser kan kan gjøre hjemme, eller tips til lesestoff og andre ressurser. Men behandlingen består jo ikke av det.
Sitat av *pi Vis innlegg
Man får av og til øvelser kan kan gjøre hjemme, eller tips til lesestoff og andre ressurser. Men behandlingen består jo ikke av det.
Vis hele sitatet...
I dette tilfellet fikk jeg veldig inntrykk av at det ikke ble så mye annet å tilby, men jeg skal se hvordan neste time går.
Jeg begynte nylig selv i behandling hos DPS, etter å ha blitt videresendt fra helsetjeneste i skolen. Føler ikke at det funker helt, da jeg slitter veldig med å sette ord på det jeg sliter med. I tillegg føles det nesten som om det forventes at jeg skulle hatt diagnosen klar selv på forhånd, og at jeg ikke har "slitt nok" de siste to ukene. Så langt har jeg fått beskjed om å se på selvhjelpsvideoer, og får følelsen av at det fort kan bli med det. Er det jeg som er en "dårlig pasient" her? Bør jeg spør om å få bytte behandler? Blir 3. timen neste gang. Tar gjerne imot tips på hvordan jeg kan komme noe lenger, for selvhjelpsvideoer har jeg prøvd lenge...
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen dårlige pasienter! (Vi omtales forøvrig som 'klienter', men det er irrelevant). Det at du har inntrykk av å ikke ha 'slitt nok' er en skikkelig kjip følelse (snakker av erfaring), og KAN tyde på at du ikke har rett behandler. Jeg synes du skal gi vedkommende en sjanse til (som nevnt den 3. timen), men ta det opp med ham/henne og si at selvhjelpsvideoer er gammelt nytt som du ikke føler gir deg noe. Uten overhodet å kjenne deg tror jeg ikke det finnes noen andre råd enn å være mest mulig åpen - også om at du synes det er vanskelig å sette ord på det du opplever som vanskelig. Siden du refererer til skole regner jeg med at du er ganske ung. For en fagperson som er vant til å jobbe med voksne (som gjerne har gått i mange (ti)år og 'ruget på' - og med det gjerne forverret - sine problemer) kan sannsynligvis ungdom og deres problemer oppleves som små og bagatellmessige. Jeg sier overhodet ikke at en slik holdning er akseptabelt, men jeg vet at endel psykologer/psykiatre gjerne spesialiserer seg på ungdom.

Jeg er av den klare oppfatning at hvis man har det dritt nok til at man velger å ta steget å søke hjelp, så skal man tas på alvor!

Beklager at jeg ikke har noe mer oppløftende å skrive, men jeg er som sagt ikke fagperson selv

Husk bare at terapi er en prosess som tar tid.

Ønsker deg oppriktig LYKKE TIL
Du går gjennom fastlegen om du vil søke kommunal psykolog, men DPS er ikke et tilbud for alle. Det er noen måneders kø så kommer du til vurderingssamtale.
Det koster 351 kr per gang opp til frikortgrensa og gratis etter den er nådd. Det fins mange private psykologer med det som heter offentlig avtale der du får samme økonomisk ordning hos dem som på DPS, liste over de ligger på nett om du søker på psykolog med offentlig avtale og din by. Uten offentlig avtale koster privat psykolog rundt tusenlappen. Privat psykolog har kortere ventetid og mange opplever de mer involverte i deg som menneske og mer empatiske for disse får jo betalt som flesk for å gi deg følelsen av å bli sett og hørt sånn at du kommer tilbake. Erfaringsmessig kan jeg si at noen kommunale jeg har vært hos virker ikke til å bry seg om deg men andre er veldig bra og har valgt yrket fordi de oppriktig vil hjelpe og bryr seg om deg.

Det er ikke farlig å fortelle om tidligere selvmordsforsøk og du blir ikke tvangsinnlagt av å fortelle at du er suicidal. Du vil bli spurt om du har konkrete planer og om det er akutt at du kommer til å ta livet ditt nå og så få spørsmål om du vil inn på frivillig akuttavdeling. Tvang skjer som regel bare med psykosetilfeller hvor man er til fare for seg selv og andre, eller om man for eksempel akuratt har blitt redda fra et selvmordsforsøk.

Det er ikke farlig å fortelle at du har brukt eller bruker rusmidler heller, det er derimot vesentlig å nevne fordi det også påvirker psyken din. Med mindre du er hverdagsdranker eller daglig pillenarkoman pleier de ikke bry seg angående førerkortet. Andre ulovlige aktiviteter hmm du kan jo si du driver med kriminalitet hvis du føler det er noe som preger deg og kan hjelpe å snakke om indre konflikter eller traumer rundt det men ikke innrømme konkrete tilfeller med tid og sted, uansett har psykologen taushetsplikt med mindre du har drept noen.

En vanlig time er forskjellig fra psykolog til psykolog, noen er gode på å spørre og kartlegge mens andre forventer at du skal snakke og tømme deg mens de bare lytter. Hvis det er mistanke om diagnose skal du gjennom en del timer i begynnelsen med kartlegging og gjennomgang av skjemaer hvor du svarer ja eller nei på spørsmål om væremåte, reaksjoner, tankemønster og symptomer.
Du trenger ikke gå gjennom fastlegen.

Google psykolog I området, ta en tlf og sett opp en time. Verre er det ikke. Pris er på 1-2k PR time

Litt som eskortedate xD
Sist endret av Tøffetom; 13. juni 2020 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hva slags ventetid må man regne med? Jeg ser at flere av de psykologene med refusjonsordning her jeg bor har ventetider på 6-12 mnd. Kanskje DPS eller psykiater er et bedre alternativ?
Sitat av BossBitch Vis innlegg
Hva slags ventetid må man regne med? Jeg ser at flere av de psykologene med refusjonsordning her jeg bor har ventetider på 6-12 mnd. Kanskje DPS eller psykiater er et bedre alternativ?
Vis hele sitatet...

Jatakk begge deler? Du kan jo sette deg på liste hos private, også kan du parallellt søke til DPS. Så blir du der du føler du får best hjelp. DPS har jo gjerne "pakkeløsninger". Feks kan du få et bestemt antall timer hos DPS poliklinikk - om du ikke er i mål etter feks 12 timer så må du ofte søkes inn på nytt og det kan bli ny ventetid. Slikt slipper du om du til en privat. Da får du behandling så lenge du trenger. Og du må ikke kaste bort masse tid på gjentatte ventelister.

Store sjanser for at det er ventetid og kø også på DPS så noe venting må du kanske påregne. Håper du finner en løsning som hjelper deg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jatakk begge deler? Du kan jo sette deg på liste hos private, også kan du parallellt søke til DPS. Så blir du der du føler du får best hjelp. DPS har jo gjerne "pakkeløsninger". Feks kan du få et bestemt antall timer hos DPS poliklinikk - om du ikke er i mål etter feks 12 timer så må du ofte søkes inn på nytt og det kan bli ny ventetid. Slikt slipper du om du til en privat. Da får du behandling så lenge du trenger. Og du må ikke kaste bort masse tid på gjentatte ventelister.

Store sjanser for at det er ventetid og kø også på DPS så noe venting må du kanske påregne. Håper du finner en løsning som hjelper deg.
Vis hele sitatet...
Det er nok noe geografiske forskjeller her men pakkeløsning har jeg aldri hørt om. Hvis fastlege skriver henvisningen alvorlig nok kan du regne med å komme inn til en samtale for kartlegging, vurdering så blir du satt i kø med tilhørende ventetid etter behovet. Min nåværende situasjon med DPS er mer at de holder på meg og at vi ikke har så ofte timer som et alternativ til at jeg blir utskrevet. Det er mye myter om DPS anbefaler å ta alt med en god klype salt og gi det en sjangse.

Sitat av BossBitch Vis innlegg
Hva slags ventetid må man regne med? Jeg ser at flere av de psykologene med refusjonsordning her jeg bor har ventetider på 6-12 mnd. Kanskje DPS eller psykiater er et bedre alternativ?
Vis hele sitatet...

Vet ikke helt hva du mente med psykiatere som alternativ til DPS. DPS er psykiatere. Kan også være psykologer men da blir ev medisinering i samarbeid med en psykiater.

Begge er psykologer men psykiater har også legeutdanningen og kan medisinere. Det kan ikke psykologer.
Sist endret av Dough; 27. juni 2020 kl. 09:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.