Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6576
Hvor mange her er det som har blitt frisk av legens piller, og hvor mange har opplevd å få tilstanden forverret?

For min egen del ble tilstanden flere titalls ganger verre enn før jeg startet og i løpet av få år ble jeg arbeidsufør og har vert det siden. Det var et helvete å komme seg ut av pillleavhengigheten og jeg vil aldri klare å komme meg tilbake i arbeidslivet.

Er det andre her med samme erfaring?
Ble bedre, antidepressiva.

Fikk hjelp av smertestillende, trampalgin litt svakere opiat enn tramadol. Valgte å slutte pga fare for avhengighet men fikk ingen problemer med medisinen.

Vet ikke om du brukte andre rusmidler samtidig som du brukte medisiner men det er ofte ødeleggende for kropp og sjelens helbredelse.
Sist endret av Mefibon; 3. juni 2020 kl. 03:28.
Jeg levde i et helvete med angst og panikkanfall over en lang periode. Fikk antidrepresiva cipralex og etter noen uker landa jeg og ble så og si frisk Wow for en følelse nå medesinene virker, og jeg er så glad for at jeg den gang endelig tok turen til legen og fikk hjelp!
Ble mye bedre av Zoloft etter en stund. Fikk noen bivirkninger som lavere sexlyst og insomnia, men det var verdt det. Slet allerede med insomnia fra før så det ble ikke store forskjellen, og jeg følte at jeg runka for mye uansett. Men etter en stund så begynte jeg å få problemer med å urinere i tillegg.. Jeg skal aldri røre en eneste SSRI igjen. Er i begynnelsen av 20-åra, vil ikke slite med noe slik så tidlig. Fuck SSRI'er, det er ikke den første jeg har tatt.
Det er bra å få begge sider tydelig fram. Piller kan være et problem eller det kan være løsningen, da gjerne i samband med terapi. Det er viktig å huske at piller kan redde liv. Feks kan tungt deprimerte mennesker få livslyst og gnist tilbake på SSRI. Panikkangst eller sosialangst kan gjøre folk fullstendig isolerte og ensomme. Medisiner kan hjelpe folk tilbake til livet. Noen får god hjelp mot angst av feks betablokkere og SSRI og da er det lite risiko knyttet til disse medisinene, i det minste i forhold til avhengighet. Har angsten virkelig satt seg så må det kanskje kombineres med terapi eller en periode med terapi og benzo eller benzo ved behov.

Problemene med avhengighet er i det minste veldig godt kjent blant leger idag. Slik at leger fleste er veldig restriktive med å skrive ut store mengder av piller som kan gi avhengighet. Og de fleste leger vil først forsøke å finne legemidler uten risiko for avhengighet før det evt. skriver ut piller der det er risiko for avhengighet.

Men det er jo også folk som aldri helt blir kvitt styggen på ryggen. Uansett mengde terapi, egeninnsats, eksponering, livstilsendring. Og de må kanskje akseptere at de må stå på feks SSRI over lengre tid, selv om de evt. merker noen bivirkninger. Fordi alternativet tross alt er mye værre.

Det er jo noen som finner hjelp i alternative behandlinger. Alt fra turer på sopp eller lsd til krystallgnikking eller healing eller bønn for den del. Whatever works. Tunge psykiske problemer reduserer livskvalitet og funksjonsnivå så kraftig for så mange at jeg tenker alt de kan forsøke er bedre å resignere å bare gi opp. Hjelper det å tale i tunger eller å bli inkludert i forbønn så gjør det. Er det lettere å takle livet etter en dose lsd eller kopp te av magisk sopp så er det bare fortsette.

Når det gjelder medisiner så lytt til legen, still kritiske spørsmål og bruk medisinene slik de er foreskrevet både i dosering og over tid. Ikke fall for fristelsen til å skaffe mer enn legen skriver ut fra alternative kilder eller sluk en halv pakke for kosens skyld. For da har du brått et alvorlig tilleggsproblem som gjør veien tilbake til et liv i balanse og med innhold ennå tyngre. Og skulle du nå havne der at du merker at du ikke klarer deg uten å stadig øke doser så be om hjelp fra legen. Få en nedtrappingsplan. Eller be om å bli lagt inn mens du trapper ned. Det hjelper ingenting om du blir narkoman i tillegg til å være psykisk syk.
Trådstarter
Sitat av Mefibon Vis innlegg
Ble bedre, antidepressiva.

Fikk hjelp av smertestillende, trampalgin litt svakere opiat enn tramadol. Valgte å slutte pga fare for avhengighet men fikk ingen problemer med medisinen.

Vet ikke om du brukte andre rusmidler samtidig som du brukte medisiner men det er ofte ødeleggende for kropp og sjelens helbredelse.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge gikk du da på disse medisinene, og opplevde du ikke noe motsatt effekt i ettertid?

Sitat av Ekstase Vis innlegg
Jeg levde i et helvete med angst og panikkanfall over en lang periode. Fikk antidrepresiva cipralex og etter noen uker landa jeg og ble så og si frisk Wow for en følelse nå medesinene virker, og jeg er så glad for at jeg den gang endelig tok turen til legen og fikk hjelp!
Vis hele sitatet...
Hvor lenge gikk du på disse, måneder eller år?

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er bra å få begge sider tydelig fram. Piller kan være et problem eller det kan være løsningen, da gjerne i samband med terapi. Det er viktig å huske at piller kan redde liv. Feks kan tungt deprimerte mennesker få livslyst og gnist tilbake på SSRI. Panikkangst eller sosialangst kan gjøre folk fullstendig isolerte og ensomme. Medisiner kan hjelpe folk tilbake til livet. Noen får god hjelp mot angst av feks betablokkere og SSRI og da er det lite risiko knyttet til disse medisinene, i det minste i forhold til avhengighet. Har angsten virkelig satt seg så må det kanskje kombineres med terapi eller en periode med terapi og benzo eller benzo ved behov.

Problemene med avhengighet er i det minste veldig godt kjent blant leger idag. Slik at leger fleste er veldig restriktive med å skrive ut store mengder av piller som kan gi avhengighet. Og de fleste leger vil først forsøke å finne legemidler uten risiko for avhengighet før det evt. skriver ut piller der det er risiko for avhengighet.

Men det er jo også folk som aldri helt blir kvitt styggen på ryggen. Uansett mengde terapi, egeninnsats, eksponering, livstilsendring. Og de må kanskje akseptere at de må stå på feks SSRI over lengre tid, selv om de evt. merker noen bivirkninger. Fordi alternativet tross alt er mye værre.

Det er jo noen som finner hjelp i alternative behandlinger. Alt fra turer på sopp eller lsd til krystallgnikking eller healing eller bønn for den del. Whatever works. Tunge psykiske problemer reduserer livskvalitet og funksjonsnivå så kraftig for så mange at jeg tenker alt de kan forsøke er bedre å resignere å bare gi opp. Hjelper det å tale i tunger eller å bli inkludert i forbønn så gjør det. Er det lettere å takle livet etter en dose lsd eller kopp te av magisk sopp så er det bare fortsette.

Når det gjelder medisiner så lytt til legen, still kritiske spørsmål og bruk medisinene slik de er foreskrevet både i dosering og over tid. Ikke fall for fristelsen til å skaffe mer enn legen skriver ut fra alternative kilder eller sluk en halv pakke for kosens skyld. For da har du brått et alvorlig tilleggsproblem som gjør veien tilbake til et liv i balanse og med innhold ennå tyngre. Og skulle du nå havne der at du merker at du ikke klarer deg uten å stadig øke doser så be om hjelp fra legen. Få en nedtrappingsplan. Eller be om å bli lagt inn mens du trapper ned. Det hjelper ingenting om du blir narkoman i tillegg til å være psykisk syk.
Vis hele sitatet...
Problemet er at legene ikke informerer om kroppens evne til å omforme proteinene i maten til de samme signalstoffene som medisinene inneholder eller binder i synapsespaltene.

Istedenfor å knaske SSRI så kan man spise mat med høyt innhold av aminosyren Tryptophan og metabolisere denne ved å være i fysisk aktivitet slik at man da får en kontinuerlig tilførsel av Serotonin som på sikt vil gi en bedre effekt enn piller.

Det samme gjelder alle de andre stoffene som legene nærmest kaster etter folk. Alt dette får man i seg ved å spise sunt og være fysisk aktiv, men det får ikke folk info om på legekontorene. Der blir de tilbudt medisiner siden legen heller vil mele sin egen kake istedenfor å informere om alternative måter å kontrollere angst og depresjoner på.
Sist endret av Lauritz; 3. juni 2020 kl. 05:10.
Istedenfor å knaske SSRI så kan man spise mat med høyt innhold av aminosyren Tryptophan og metabolisere denne ved å være i fysisk aktivitet slik at man da får en kontinuerlig tilførsel av Serotonin som på sikt vil gi en bedre effekt enn piller.
Vis hele sitatet...
Ja er det nå så enkelt? Blod-deprimert og så tung i kroppen og hodet at det er såvidt en orker å karre seg ut av senga og flytte seg til sofaen. Eller at en blir 3 dager på sofaen fordi en ikke hadde krefter til å gå opp trappen til soverommet? Åssen skal en komme dit at en klarer å bevege seg og være i fysisk aktivitet når en er på det aller mest deprimerte? For du sier fysisk aktivitet + Tryptophan. Litt ute av det aller tyngste av depresjonen så ser jeg mer at det vil være mulig å få til. Men kanskje ikke når ting er som aller mørkest og det er fullstendig fravær av energi og krefter?

Om dette faktisk virker så er det jo et kjempeflott alternativ og da bør du nevne det så ofte du kan slik at andre også prøver det. Skal forsøke å huske det til neste runde nede i det sorte hullet.
Sist endret av _abc_; 3. juni 2020 kl. 08:20.
Aldri fått noe som har gjort meg frisk, men da jeg begynte på seroquel for søvn så merka jeg at plutselig en dag ble jeg trøtt og har ikke hatt problemer med søvn etter det. Slutta vell den dagen etter ca 1 år på seroquel. Ellers har jeg fått endel antidepressiva osv som i beste fall ikke funka, men ga meg endel bivirkninger.
Jeg får 2x5mg Vival om dagen av DPS mot russug (Benzo er mitt drug of choice) og tankekjør. Det hjelper noe enormt, men det blir ikke særlig gøy å trappe ned når det skal gjøres. Selv om det er en ganske lav dose.

Men! Hvis jeg i perioden jeg får Vival får styr på livet (økonomi/jobb, sted å bo, ordne opp i diverse relasjoner og å distansere seg fra rusmiljøet ettersom jeg ikke trenger å oppsøke det lenger) er det uten tvil verdt det, og medisinen har da hjulpet meg.
Jeg er godt på vei på alle punktene, delvis takket være Vivalen, delvis takket være kjæresten min, ruskonsulenten min og familien min. Og litt takket være min egen vilje til å endre livsstil.

Jeg vil si medisinering har hjulpet meg enormt.
Sist endret av krystallkongen; 3. juni 2020 kl. 10:29.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja er det nå så enkelt? Blod-deprimert og så tung i kroppen og hodet at det er såvidt en orker å karre seg ut av senga og flytte seg til sofaen. Eller at en blir 3 dager på sofaen fordi en ikke hadde krefter til å gå opp trappen til soverommet? Åssen skal en komme dit at en klarer å bevege seg og være i fysisk aktivitet når en er på det aller mest deprimerte? For du sier fysisk aktivitet + Tryptophan. Litt ute av det aller tyngste av depresjonen så ser jeg mer at det vil være mulig å få til. Men kanskje ikke når ting er som aller mørkest og det er fullstendig fravær av energi og krefter?

Om dette faktisk virker så er det jo et kjempeflott alternativ og da bør du nevne det så ofte du kan slik at andre også prøver det. Skal forsøke å huske det til neste runde nede i det sorte hullet.
Vis hele sitatet...
Det er desverre ikke bare de aller mest deprimerte som får slike piller. Det hjelper selvsagt for dem som er aller lengst nede og ikke klarer å bevege seg, men de har nå engang blitt slik pga. den feile livsstilen som du beskriver, dvs. at de ligger eller sitter for lenge i ro og gjerne spiser usunn mat i tillegg. Sjokolade er f.eks en form for antidepressiva som gir motsatt effekt i ettertid, dvs at man får et enormt tungsinn dersom man spiser mye av det.

Legene skriver egentlig ut altfor mye av dette stoffet, også til lettere deprimerte mennesker, mens de heller burde gi ut et lite hefte med beskrivelse om hvordan man kan komme ut av dette på en naturlig måte ved å forandre livsstil.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg får 2x5mg Vival om dagen av DPS mot russug (Benzo er mitt drug of choice) og tankekjør. Det hjelper noe enormt, men det blir ikke særlig gøy å trappe ned når det skal gjøres. Selv om det er en ganske lav dose.

Men! Hvis jeg i perioden jeg får Vival får styr på livet (økonomi/jobb, sted å bo, ordne opp i diverse relasjoner og å distansere seg fra rusmiljøet ettersom jeg ikke trenger å oppsøke det lenger) er det uten tvil verdt det, og medisinen har da hjulpet meg.
Jeg er godt på vei på alle punktene, delvis takket være Vivalen, delvis takket være kjæresten min, ruskonsulenten min og familien min. Og litt takket være min egen vilje til å endre livsstil.

Jeg vil si medisinering har hjulpet meg enormt.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk også på Benzodiazepiner og opplevde etter noen ukers forbruk å bli fysisk avhengig og veldig deprimert. Jeg mistet kontroll over kroppen min og fikk ukontrollerte skjelvinger, rykninger og hoderistninger. For min egen del så ville jeg aldri begynt på slike tabletter igjen.

Mulig at det fungerer for noen få, men det gjør også alkohol, dvs. at det finnes såkalte "fungerende alkoholikere" som gjerne drikker et par flasker vin hver kveld, de drikker gjerne også i arbeidstiden og klarer allikevel å leve et tilsynelatende normalt liv. Men det betyr ikke at de ikke ville fått det mye bedre ved å endre livsstil..
Det er desverre ikke bare de aller mest deprimerte som får slike piller. Piller hjelper selvsagt for dem som er aller lengst nede og ikke klarer å bevege seg, men de har nå engang blitt slik pga. den feile livsstilen som du beskriver, dvs. at de ligger eller sitter for lenge i ro og gjerne spiser usunn mat i tillegg. Sjokolade er f.eks en form for antidepressiva som gir motsatt effekt i ettertid, dvs at man får et enormt tungsinn dersom man spiser mye av det.
Vis hele sitatet...

Nei nå må du bremse mister. Sier du at det folks egen feil at de er blitt deprimerte? Beklager men altså det stemmer ikke. Om det var slik så kunne jo bare de deprimerte "tatt seg sammen" også ville de blitt friske. Men det er ikke slik psyken vår virker. Depresjoner kan ha mange årsaker. Det kan være påkjenninger over tid, store livsendringer, traumer, etc eller bare ren kjemi. At det er feil nivå av forskjellige kjemiske forbindelser i hodet.
R.i.p 23.04.2021
Legemidler har aldri gjort meg frisk ,de hjalp der og da ja ,men så fort man avsluttet behandlingen ble man 10x være som ts kommenterer. I mine øyne så utsetter bare medisiner problemer,de reparer det ikke.du må jobbe og finne årsaken til problemet selv. Kroppen og hodet er utrolig flink til og årne seg selv når problemet er åpenbart.
Jeg får valium fast på resept - fikk en på 50 tabletter i dag av legen. Jeg er foreskrevet 5x3 pr dag, men det er ikke slik jeg bruker dem. Jeg bruker ved behov for angst, jeg har generell angstlidelse, noen dager går veldig fint uten og andre dager vil jeg kunne ha bruk for det. Vil si at det definitivt hjelper meg på dagene jeg har behov for det, men de er veldig lett å misbruke. Jeg misbrukte de veldig i starten - men kom frem til at jeg måtte skjerpe meg og faktisk bruke det som et medikament, som det tross alt er om det blir brukt korrekt. I hvertfall, på min måte, så blir jeg ikke avhengig av valium fordi jeg ikke foreholder meg til "fast" bruk.

Hadde også god effekt av anti-depressiva, cipralex 10mg i en stund, men så flatet kurven helt ut og jeg sluttet brått. Har vurdert å ta den opp mange ganger men har holdt meg unna. Anti-depressiva er noe man virkelig burde være om man er ekstremt deprimert og suicidal. Da prøver du anti-depressiv uansett hvor "dårlig" det er for deg. For noen gir det en veldig bra effekt, for noen kan det gjøre ting verre. Dette er ting du finner ut av, men jeg har vært så langt nede at jeg har vært villig til å prøve ALT, fordi ALT er bedre enn helvete.
Sist endret av Bankrollcunt; 4. juni 2020 kl. 00:00.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei nå må du bremse mister. Sier du at det folks egen feil at de er blitt deprimerte? Beklager men altså det stemmer ikke. Om det var slik så kunne jo bare de deprimerte "tatt seg sammen" også ville de blitt friske. Men det er ikke slik psyken vår virker. Depresjoner kan ha mange årsaker. Det kan være påkjenninger over tid, store livsendringer, traumer, etc eller bare ren kjemi. At det er feil nivå av forskjellige kjemiske forbindelser i hodet.
Vis hele sitatet...
Det er riktig det du skriver om at det er feil nivå av kjemiske forbindelser i hodet, f.eks ved depresjon så mener legene at det skyldes at synapsepaltene har for lavt nivå av Serotonin og de lager derfor en kjemisk reoptakshemmer som sørger for at nivået blir noenlunde stabilt.

Det betyr imidlertid ikke at dette er eneste alternativ til å ha et adekvat nivå av Serotonin i hjernen. Som sagt kan dette signalstoffet produseres på en naturlig måte ved at man spiser mat med høyt innhold av aminosyren Tryptophan, som er forløperen til serotonin og omdannes til dette ved at man aktiverer stoffskiftet ved å være fysisk aktiv. Man får også en høyere mengde Serotonin ved å være lenge ute i dagslys.

Det er i mange tilfeller folks egen feil at de blir deprimerte når de velger en passiv og stillesittende livsstil istedenfor å være fysisk aktiv ute i friluft. Legene må også påta seg en stor del av skylden siden de heller skriver ut piller istedenfor å informere om sunnere alternativ. Men det er desverre slik for leger at de tjener enormt mye mer på å sette folk på en pillekontrakt istedenfor å gi dem en såkalt "grønn resept".
Sist endret av Lauritz; 4. juni 2020 kl. 03:25.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Det er riktig det du skriver om at det er feil nivå av kjemiske forbindelser i hodet, f.eks ved depresjon så mener legene at det skyldes at synapsepaltene har for lavt nivå av Serotonin og de lager derfor en kjemisk reoptakshemmer som sørger for at nivået blir noenlunde stabilt.

Det betyr imidlertid ikke at dette er eneste alternativ til å ha et adekvat nivå av Serotonin i hjernen. Som sagt kan dette signalstoffet produseres på en naturlig måte ved at man spiser mat med høyt innhold av aminosyren Tryptophan, som er forløperen til serotonin og omdannes til dette ved at man aktiverer stoffskiftet ved å være fysisk aktiv. Man får også en høyere mengde Serotonin ved å være lenge ute i dagslys.

Det er i mange tilfeller folks egen feil at de blir deprimerte når de velger en passiv og stillesittende livsstil istedenfor å være fysisk aktiv ute i friluft. Legene må også påta seg en stor del av skylden siden de heller skriver ut piller istedenfor å informere om sunnere alternativ. Men det er desverre slik for leger at de tjener enormt mye mer på å sette folk på en pillekontrakt istedenfor å gi dem en såkalt "grønn resept".
Vis hele sitatet...
Dette er første gangen jeg hører om endogene serotonin reopptaks-hemmere og vi ser ikke lyst på påstander dratt ut av intet her på bruket. Her er listen over serotonin reopptaks-hemmere, og alle de er substanser som ikke produseres av kroppen/hjernen vår.
Du har kommet med flere påstander i denne tråden uten å bygge opp med noe som helst kilder, og denne her er vel den mest ekstravagante.

Leger får ingen andel av inntektene fra reseptbelagte legemidler, du virker å ha tatt dette fra situasjonen som har vært i USA, våre helsetjenester er ikke basert på den samme kommersielle modellen de bruker. Du ser ikke ut til å ha fått med deg mange av avisopplsagene der Fylkeslegen holder et skarpt øye på leger som skriver ut resepter slepphendt, vi er et av landene som har et mer nykternt bruk av resepter kontra endel andre vestlige land: Flere legemidler man får over disk i andre Europeiske land er enten forbudt eller reseptbelagt her.

Det er tydelig at du tar det her veldig personlig, men du kan ikke la dine egne erfaringer blinde deg for etablert vitenskap.
Så, kan du være så snill å slutte å lyve?
Sist endret av Dodecha; 4. juni 2020 kl. 09:30.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Jeg gikk også på Benzodiazepiner og opplevde etter noen ukers forbruk å bli fysisk avhengig og veldig deprimert. Jeg mistet kontroll over kroppen min og fikk ukontrollerte skjelvinger, rykninger og hoderistninger. For min egen del så ville jeg aldri begynt på slike tabletter igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg blir definitivt både fysisk og psykisk avhengig, det er jo uunngåelig med Valium og andre Benzoer. Det vil si, jeg merker ubehag når jeg går uten medisin for lenge eller når jeg har trappet ned eller slutta tvert.
Jeg har en god del erfaring med benzoabstinenser for å si det mildt - det er vanskelig å beskrive hvor jævlig vondt det er for hodet, og det følger også med så mange merkelige og dritkjipe fysiske abstinenssymptomer.

Hadde jeg opplevd det du opplever når du tar Benzo hadde jeg så klart latt være. Det høres jo nesten usannsynlig ut ettersom Benzo er muskelavslappende og angstdempende og det du beskriver høres helt omvendt ut. Eller snakker du om da du skulle slutte og måtte trappe ned/kutte tvert?
Hvilket Benzodiazepin brukte du? Hvilken dose? Hvor lenge?
Sist endret av krystallkongen; 4. juni 2020 kl. 10:12.
Trådstarters premisser her blir litt merkelige og viser etter min mening lite innsikt i andres situasjon. Han har funnet noe som funker for han og da må drt være sånn for alle andre. Som et ledd i depresjon blir mange mer sedate og holder seg hjemme pga manglende tiltakslyst. Jeg tror de fleste deprimerte vet at frisk luft, sollys og fysisk aktivitet kan virke positivt, men å komme igang med det kan være uoverkommelig for enkelte. Man må faktisk gjøre ting som er lystbetont og, finnes mange som ikke ser gleden av å røre på kroppen og trives best innendørs desverre, vet ikke om depresjonen blir bedre om man tvinger seg til å gjøre ting man misliker selv om det og har positive helseeffekter. Kanskje samtalebehandling og antidepressiva en kortere periode er løsningen for endel av dem?
Ble dårligere, antidepressiva (SSRI).
Ble forresten veldig suicidal de første to ukene på Zoloft. Kan ikke si jeg merka det på escitalopram, men jeg har hørt fra flere som har opplevd det på samtlige SSRI'er. Ble ekstremt grublete og litt paranoid, også. Er enig i at medisinen kan funke bra, gjorde det for meg i et par år, men bivirkningene gjør medisinen veldig skummel for min del.

Er ikke noen benzojeger heller i tilfelle noen lurer, kan være åpen for å prøve sobril, men jeg er litt redd for å bli avhengig i.o.m at jeg allerede er avhengig av alkohol og har sett hva benzoer gjør med misbrukere.
Sist endret av Huskestuggu; 4. juni 2020 kl. 11:26.
Det er få medikamenter som gjør deg frisk, de behandler og demper symptomer.

Så den største jobben er det du som gjør. Vi tror at en pille fikser alt men det gjør den ikke.

Depresjon er en diagnose og ikke en mal. Medikamenter tar bort toppene og bunnene. Noen trenger ikke mer enn det, andre igjen trenger mer. Terapi i form av samtaler og trening psykisk og fysisk.

Men alt høres jo lett ut på papiret, men virkeligheten er jo at mennesket er ett uhyre komplekst system og ingen er like.

Det er vel her ting går galt vi flater ut på medisin, men utsetter hjelpen, ihvertfall når det kommer til psykisk helse. Ta deg sammen hjelper liksom ikke når du ikke vet hvordan.

Det jeg prøver å si er at det er du som gjør jobben, medisiner er bare en krykkje.
Opplever selv at medisinene fungerer på enkelte symptomer eller tilstander for min del.

Lamictal (antiepeleptika) har klart å holde depresjonene mine i sjakk så langt, merker så og si ingen ''bivirkninger'' annet enn at jeg klarer å holde fokus nok til å sette meg realistiske mål uten at 'stemmen' i bakhodet skal skyte deg ned før du i det hele tatt kommer i gang.

Seroquel (antipsykotika) har dempet angstsymptomer, ført til mer søvn som også er mer sammenhengende i tillegg til at den forebygger maniske perioder.

Circadin (melatonin) har også bidratt veldig for min del til søvnighet som slår inn så fort som 20 minutter etter at jeg har tatt dosen (6mg) og som sammen med seroquel bidrar til sammenhengende søvn.

--

Nå er dette medisiner jeg har fått ifht. bipolar lidelse så om det er relevant til spørsmålet ditt eller ikke kan jo diskuteres, men for å svare direkte på det: Ja, de har hjulpet meg å holde tilstanden min i sjakk. Sannsynligvis ikke bare som resultat av medisinene direkte, men også pga. rutiner ifht. søvn (noe som er en avgjørende faktor ved denne 'lidelsen').
Sitat av Huskestuggu Vis innlegg
Er ikke noen benzojeger heller i tilfelle noen lurer, kan være åpen for å prøve sobril, men jeg er litt redd for å bli avhengig i.o.m at jeg allerede er avhengig av alkohol og har sett hva benzoer gjør med misbrukere.
Vis hele sitatet...
Alkohol er minst like ille som benzo. Hadde jeg vært avhengig av alkohol, så ville jeg forsøkt å bytte over til benzo istedenfor - adskillig mindre giftig for kroppen, ingen hangover (som også kan knyttes til lav giftighet), avhengigheten tilsvarer alkohol og vil erstatte den knirkefritt. Bare fordeler når man allerede er avhengig. Men jeg er ingen lege, så rådfør deg med legen hvis du ikke har lappen og barn. Legen kan hjelpe deg med å gå over til benzo og trappe ned sakte til du er rusfri, hvis det er det du vil.

Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Circadin (melatonin) har også bidratt veldig for min del til søvnighet som slår inn så fort som 20 minutter etter at jeg har tatt dosen (6mg) og som sammen med seroquel bidrar til sammenhengende søvn.
Vis hele sitatet...
Circadin er overpriset så til de grader. Anbefaler å kjøpe dette: https://www.tights.no/butikk/bodyfue...tonin-100x1mg/

99 kr for 100 instant release tabletter. Innenlands og reseptfritt (fordi det bare er 1 mg, men melatonin trenger man ikke å dosere høyere enn 0,5 mg for å få det fulle spekteret av effekter).

Lauritz, mulig at jeg er helt på bærtur, men din måte å tenke på og kunnskapsnivået om legemidler og psykiske lidelser minner meg veldig om en fyr med brukernavnet lorentz. Hvordan går det med lodding av båndsagblad?
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Dette er første gangen jeg hører om endogene serotonin reopptaks-hemmere og vi ser ikke lyst på påstander dratt ut av intet her på bruket. Her er listen over serotonin reopptaks-hemmere, og alle de er substanser som ikke produseres av kroppen/hjernen vår.
Du har kommet med flere påstander i denne tråden uten å bygge opp med noe som helst kilder, og denne her er vel den mest ekstravagante.

Leger får ingen andel av inntektene fra reseptbelagte legemidler, du virker å ha tatt dette fra situasjonen som har vært i USA, våre helsetjenester er ikke basert på den samme kommersielle modellen de bruker. Du ser ikke ut til å ha fått med deg mange av avisopplsagene der Fylkeslegen holder et skarpt øye på leger som skriver ut resepter slepphendt, vi er et av landene som har et mer nykternt bruk av resepter kontra endel andre vestlige land: Flere legemidler man får over disk i andre Europeiske land er enten forbudt eller reseptbelagt her.

Det er tydelig at du tar det her veldig personlig, men du kan ikke la dine egne erfaringer blinde deg for etablert vitenskap.
Så, kan du være så snill å slutte å lyve?
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri påstått at kroppen produserer endogene reoptakshemmere, men derimot endogene Serotonin-agonister, så jeg opplever det derfor som grovt urettferdig når du påstår at jeg driver med løgn.

Den som ønsker å sette seg inn i hvordan kroppen selv kan produsere Serotonin kan søke på Serotonin precursors og kroppens nevrobiologiske mekanismer er det også mulig å lese seg opp på. Det var slik jeg klarte å komme meg ut av pille-helvete og jeg synes derfor det blir feil å bli motarbeidet når det eneste jeg prøver på er å hjelpe andre ut av det samme uføre som ødela store deler av mitt eget liv. Jeg har det hundre ganger bedre nå enn da jeg brukte medisiner ved bare å leve en sunn livsstil.

Legene tjener selvsagt på dette ved at de tar seg betalt ved hver konsultasjon både fra pasient og subsidiært fra staten.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg blir definitivt både fysisk og psykisk avhengig, det er jo uunngåelig med Valium og andre Benzoer. Det vil si, jeg merker ubehag når jeg går uten medisin for lenge eller når jeg har trappet ned eller slutta tvert.
Jeg har en god del erfaring med benzoabstinenser for å si det mildt - det er vanskelig å beskrive hvor jævlig vondt det er for hodet, og det følger også med så mange merkelige og dritkjipe fysiske abstinenssymptomer.

Hadde jeg opplevd det du opplever når du tar Benzo hadde jeg så klart latt være. Det høres jo nesten usannsynlig ut ettersom Benzo er muskelavslappende og angstdempende og det du beskriver høres helt omvendt ut. Eller snakker du om da du skulle slutte og måtte trappe ned/kutte tvert?
Hvilket Benzodiazepin brukte du? Hvilken dose? Hvor lenge?
Vis hele sitatet...
Jeg opplevde disse symptomene også når jeg brukte Valium og måtte derfor øke dosen. Etter at jeg sluttet ble det helt jævlig og jeg gikk mange år på antidepressiva og antipsykotika.
Sitat av OneofaMind Vis innlegg
Trådstarters premisser her blir litt merkelige og viser etter min mening lite innsikt i andres situasjon. Han har funnet noe som funker for han og da må drt være sånn for alle andre. Som et ledd i depresjon blir mange mer sedate og holder seg hjemme pga manglende tiltakslyst. Jeg tror de fleste deprimerte vet at frisk luft, sollys og fysisk aktivitet kan virke positivt, men å komme igang med det kan være uoverkommelig for enkelte. Man må faktisk gjøre ting som er lystbetont og, finnes mange som ikke ser gleden av å røre på kroppen og trives best innendørs desverre, vet ikke om depresjonen blir bedre om man tvinger seg til å gjøre ting man misliker selv om det og har positive helseeffekter. Kanskje samtalebehandling og antidepressiva en kortere periode er løsningen for endel av dem?
Vis hele sitatet...
De nevrobiologiske mekanismene er de samme hos alle med hensyn på at kroppen kan produsere endogene agonister.
Sitat av tearz83 Vis innlegg
Det er få medikamenter som gjør deg frisk, de behandler og demper symptomer.

Så den største jobben er det du som gjør. Vi tror at en pille fikser alt men det gjør den ikke.

Depresjon er en diagnose og ikke en mal. Medikamenter tar bort toppene og bunnene. Noen trenger ikke mer enn det, andre igjen trenger mer. Terapi i form av samtaler og trening psykisk og fysisk.

Men alt høres jo lett ut på papiret, men virkeligheten er jo at mennesket er ett uhyre komplekst system og ingen er like.

Det er vel her ting går galt vi flater ut på medisin, men utsetter hjelpen, ihvertfall når det kommer til psykisk helse. Ta deg sammen hjelper liksom ikke når du ikke vet hvordan.

Det jeg prøver å si er at det er du som gjør jobben, medisiner er bare en krykkje.
Vis hele sitatet...
Det er dette leger og psykologer prøver å innbille oss for å få oss til å kjøpe det de tjener penger på. Som jeg skrev i et annet innlegg så er de nevrobiologiske mekanismene de samme hos alle med hensyn på at kroppen kan produsere endogene agonister.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Jeg har aldri påstått at kroppen produserer endogene reoptakshemmere, men derimot endogene Serotonin-agonister, så jeg opplever det derfor som grovt urettferdig når du påstår at jeg driver med løgn.
Vis hele sitatet...
Må innrømme jeg missforsto deg her, du beskrev hvordan vitenskapen ser på problemet og hvordan de løster det med SSRI. Beklager.

Sitat av Lauritz Vis innlegg
Det var slik jeg klarte å komme meg ut av pille-helvete og jeg synes derfor det blir feil å bli motarbeidet når det eneste jeg prøver på er å hjelpe andre ut av det samme uføre som ødela store deler av mitt eget liv. Jeg har det hundre ganger bedre nå enn da jeg brukte medisiner ved bare å leve en sunn livsstil.
Vis hele sitatet...
Det du må ta inn over deg er at din opplevelse er på ingen måte noen fasit på et komplekst problem som berører mange forskjellige folk i hele verden. Du har jo i hovedsak tatt for deg depressjon ut i fra dårlig livsstil men tar ikke med depressjon som følge av f.eks traumer fra barndom e.l: I dette tilfellet er terapi en behandling som hjelper de fleste. Det største hinderet, dog, er å stole på terapeuten sin nok til å åpne seg slik at terapien er effektiv: I slike tilfeller kan medikamenter være katalysatoren som skal til for at terapien kan bli effektiv. Man kan også nevne nyere forsøk med psykoaktive stoffer som Psilocybin sopper eller MDMA assistert psykoterapi.

Depressjon er ikke noe som har en universiell løsning, det som fungerer for deg er ikke noe som fungerer for alle, noe du selv er inne på tidligere i tråden:

Sitat av Lauritz Vis innlegg
[Medisinsk behandling] hjelper selvsagt for dem som er aller lengst nede og ikke klarer å bevege seg, men de har nå engang blitt slik pga. den feile livsstilen som du beskriver, dvs. at de ligger eller sitter for lenge i ro og gjerne spiser usunn mat i tillegg. Sjokolade er f.eks en form for antidepressiva som gir motsatt effekt i ettertid, dvs at man får et enormt tungsinn dersom man spiser mye av det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Legene tjener selvsagt på dette ved at de tar seg betalt ved hver konsultasjon både fra pasient og subsidiært fra staten.
Vis hele sitatet...
Så legene er korrupte fordi de gjør jobben sin og foreskriver medisiner med intensjonen om å hjelpe, samt ikke foreskriver medikamenter der de ikke ser det nødvendig ut i fra utdannelse og erfaring.
Hører du ikke selv hvor tåpelig dette resonnementet er? Ordlyden din var vag og insinuerte det værste: At legemiddelselskaper bestikker leger til å foreskrive medikamenter til de som ikke trenger de, slik du fortsetter i neste sitat:

Sitat av Lauritz Vis innlegg
Det er dette leger og psykologer prøver å innbille oss for å få oss til å kjøpe det de tjener penger på. Som jeg skrev i et annet innlegg så er de nevrobiologiske mekanismene de samme hos alle med hensyn på at kroppen kan produsere endogene agonister.
Vis hele sitatet...
Igjen reduserer du et komplekst problem til noe du mener du har den universielle løsningen på, uten noen relevant medisinsk eller psykiatrisk utdannelse. En ting er vi enige om: Piller er ikke løsningen på alt.
Men, det finnes, som du selv var inne på tilfeller der medikamenter er det som skal til for å få pasienten i rett sinnstemning til å faktisk kunne forbedre seg selv, så fra mitt ståsted har du allerede innrømmet at ikke alle har utgangspunktet til å forbedre livsstilen sin for å få bedre livskvalitet.

Det du fremstår som er en person som tydeligvis har hatt det vanskelig, men du retter skylden på helsetjenesten som prøver å gjøre sitt beste for å hjelpe deg. Det er ingen "onde bakmenn" som prøver å føre mennesker inn i elendighet.
For å sitere deg selv: Så er det jo din egen feil at du hadde en livsstil som resulterte i tilstanden din. Det vi derimot er totalt uenig om, som sagt, er at legen er en ond person som bare vil lyve for å tjene penger på deg, noe som er totalt absurd i Norge: Det er slikt du kan finne i det Amerikanske helsevesenet samt kvakksalvere som påstår friske mennesker er syke og spiller på deres egen usikkerhet for å få de til å punge ut for behandling.
Sist endret av Dodecha; 4. juni 2020 kl. 19:49.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Jeg har aldri påstått at kroppen produserer endogene reoptakshemmere, men derimot endogene Serotonin-agonister, så jeg opplever det derfor som grovt urettferdig når du påstår at jeg driver med løgn.
Vis hele sitatet...
Men du skrev jo følgende:
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Problemet er at legene ikke informerer om kroppens evne til å omforme proteinene i maten til de samme signalstoffene som medisinene inneholder eller binder i synapsespaltene.
Vis hele sitatet...
Proteiner blir omdannet til signalstoffer? Så vidt meg bekjent er det aminosyrer som gjerne blir omdannet til signalstoffer. Som f.eks. tryptofan som omdannes til en rekke av nevrotransmittere, blant annet serotonin. Men vitenskapen har enda til gode å dokumentere tilfeller av helbredelse fra moderat til alvorlig depresjon ved hjelp av bananer.

Depresjon er en sammensatt problemstilling og har mange årsaker. Det er langt fra alle tilfeller som kan kureres ved hjelp av ekstra serotonin. Og selv i tilfeller der serotonin spiller en sentral rolle, vil ikke tilførsel av større mengder av det forbedre situasjonen når serotonin nekter å forbli i synapsen lenge nok. Derfor behøver enkelte å benytte seg av reopptakshemmere.

Når det kommer til din benzobruk, så kan du skylde på deg selv like mye som du kan skylde på legen. Du har også et ansvar om å informere deg selv om medisinene du tar. Det å bruke benzo i ukesvis vil selvsagt føre til tilvenning. Medisinen er alltid ment for kortvarig bruk, med mindre man trapper ned fra en eller annen GABA-agonist eller bor på gamlehjem og ikke har lang tid igjen på Jorda.
Trådstarter
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Men du skrev jo følgende:


Proteiner blir omdannet til signalstoffer? Så vidt meg bekjent er det aminosyrer som gjerne blir omdannet til signalstoffer. Som f.eks. tryptofan som omdannes til en rekke av nevrotransmittere, blant annet serotonin. Men vitenskapen har enda til gode å dokumentere tilfeller av helbredelse fra moderat til alvorlig depresjon ved hjelp av bananer.

Depresjon er en sammensatt problemstilling og har mange årsaker. Det er langt fra alle tilfeller som kan kureres ved hjelp av ekstra serotonin. Og selv i tilfeller der serotonin spiller en sentral rolle, vil ikke tilførsel av større mengder av det forbedre situasjonen når serotonin nekter å forbli i synapsen lenge nok. Derfor behøver enkelte å benytte seg av reopptakshemmere.

Når det kommer til din benzobruk, så kan du skylde på deg selv like mye som du kan skylde på legen. Du har også et ansvar om å informere deg selv om medisinene du tar. Det å bruke benzo i ukesvis vil selvsagt føre til tilvenning. Medisinen er alltid ment for kortvarig bruk, med mindre man trapper ned fra en eller annen GABA-agonist eller bor på gamlehjem og ikke har lang tid igjen på Jorda.
Vis hele sitatet...
Proteinene i maten inneholder aminosyrer og når disse proteinene blir spaltet av enzymene vi får i oss fra bl.a grønnsaker, så får man jo inn en hel del aminosyrer i blodet som igjen omdannes til agonister ved at man aktiverer stoffskiftet ved å være fysisk aktiv. Dvs. at man får da en herlig coctail av Serotonin, Dopamin, Endorphiner, Gaba osv osv, og på den måten kan legenes piller erstattes med sunn mat og fysisk aktivitet. Når man er ute i frisk luft og dagslys så får man i tillegg en øket mengde med bla. Serotonin og Ocsytocin.

Det som tømmer synapsene for disse stoffene er bl.a. stress og negative opplevelser som f.eks å være sammen med destruktive mennesker som trekker deg ned, så ved å være fysisk aktiv ute i naturen så unngår man jo dette.

Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Men du skrev jo følgende:


Proteiner blir omdannet til signalstoffer? Så vidt meg bekjent er det aminosyrer som gjerne blir omdannet til signalstoffer. Som f.eks. tryptofan som omdannes til en rekke av nevrotransmittere, blant annet serotonin. Men vitenskapen har enda til gode å dokumentere tilfeller av helbredelse fra moderat til alvorlig depresjon ved hjelp av bananer.

Depresjon er en sammensatt problemstilling og har mange årsaker. Det er langt fra alle tilfeller som kan kureres ved hjelp av ekstra serotonin. Og selv i tilfeller der serotonin spiller en sentral rolle, vil ikke tilførsel av større mengder av det forbedre situasjonen når serotonin nekter å forbli i synapsen lenge nok. Derfor behøver enkelte å benytte seg av reopptakshemmere.

Når det kommer til din benzobruk, så kan du skylde på deg selv like mye som du kan skylde på legen. Du har også et ansvar om å informere deg selv om medisinene du tar. Det å bruke benzo i ukesvis vil selvsagt føre til tilvenning. Medisinen er alltid ment for kortvarig bruk, med mindre man trapper ned fra en eller annen GABA-agonist eller bor på gamlehjem og ikke har lang tid igjen på Jorda.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Må innrømme jeg missforsto deg her, du beskrev hvordan vitenskapen ser på problemet og hvordan de løster det med SSRI. Beklager.



Det du må ta inn over deg er at din opplevelse er på ingen måte noen fasit på et komplekst problem som berører mange forskjellige folk i hele verden. Du har jo i hovedsak tatt for deg depressjon ut i fra dårlig livsstil men tar ikke med depressjon som følge av f.eks traumer fra barndom e.l: I dette tilfellet er terapi en behandling som hjelper de fleste. Det største hinderet, dog, er å stole på terapeuten sin nok til å åpne seg slik at terapien er effektiv: I slike tilfeller kan medikamenter være katalysatoren som skal til for at terapien kan bli effektiv. Man kan også nevne nyere forsøk med psykoaktive stoffer som Psilocybin sopper eller MDMA assistert psykoterapi.

Depressjon er ikke noe som har en universiell løsning, det som fungerer for deg er ikke noe som fungerer for alle, noe du selv er inne på tidligere i tråden:




Så legene er korrupte fordi de gjør jobben sin og foreskriver medisiner med intensjonen om å hjelpe, samt ikke foreskriver medikamenter der de ikke ser det nødvendig ut i fra utdannelse og erfaring.
Hører du ikke selv hvor tåpelig dette resonnementet er? Ordlyden din var vag og insinuerte det værste: At legemiddelselskaper bestikker leger til å foreskrive medikamenter til de som ikke trenger de, slik du fortsetter i neste sitat:



Igjen reduserer du et komplekst problem til noe du mener du har den universielle løsningen på, uten noen relevant medisinsk eller psykiatrisk utdannelse. En ting er vi enige om: Piller er ikke løsningen på alt.
Men, det finnes, som du selv var inne på tilfeller der medikamenter er det som skal til for å få pasienten i rett sinnstemning til å faktisk kunne forbedre seg selv, så fra mitt ståsted har du allerede innrømmet at ikke alle har utgangspunktet til å forbedre livsstilen sin for å få bedre livskvalitet.

Det du fremstår som er en person som tydeligvis har hatt det vanskelig, men du retter skylden på helsetjenesten som prøver å gjøre sitt beste for å hjelpe deg. Det er ingen "onde bakmenn" som prøver å føre mennesker inn i elendighet.
For å sitere deg selv: Så er det jo din egen feil at du hadde en livsstil som resulterte i tilstanden din. Det vi derimot er totalt uenig om, som sagt, er at legen er en ond person som bare vil lyve for å tjene penger på deg, noe som er totalt absurd i Norge: Det er slikt du kan finne i det Amerikanske helsevesenet samt kvakksalvere som påstår friske mennesker er syke og spiller på deres egen usikkerhet for å få de til å punge ut for behandling.
Vis hele sitatet...
Det finnes nok av eksempler på at helsepersonell (sykepleiere, leger og psykologer) som blir tatt på fersken av å forgripe seg seksuellt på pasientene også har påstått at det skulle være en del av behandlingen.

Jeg har ikke snakket om korrupsjon, det er å sette det hele på spissen. Jeg menet imidlertid at det er umoralsk å sette pasienter på en pillekontrakt istedenfor å gjøre som man gjorde før i tiden, dvs. å sende dem på noen ukers gårdsarbeid eller annen fysisk aktivitet.

Jeg har selv hørt at enkelte fengselsfugler som har slitt psykisk har hevdet i tv-innslag at det er bedre å bli trett av arbeid enn av piller.
Sist endret av Lauritz; 4. juni 2020 kl. 20:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Det finnes nok av eksempler på at helsepersonell (sykepleiere, leger og psykologer) som blir tatt på fersken av å forgripe seg seksuellt på pasientene også har påstått at det skulle være en del av behandlingen.
Vis hele sitatet...
Ah, men ikke nok av de til at du faktisk kan komme med konkrete bevis? Det her er tullprat av en annen dimensjon, det er veldig tydelig at du har noen uløste konflikter i deg og du retter sinnet ditt mot en imaginær mørk kraft som du påstår eksisterer i helsetjenestene våre.
De eneste onde kreftene som påvirker helsetjenestene våre er politikere med budsjettkuttene og økte arbeidslasten på våre fantastiske helsearbeidere.

Sitat av Lauritz Vis innlegg
Jeg har ikke snakket om korrupsjon, det er å sette det hele på spissen. Jeg menet imidlertid at det er umoralsk å sette pasienter på en pillekontrakt istedenfor å gjøre som man gjorde før i tiden, dvs. å sende dem på noen ukers gårdsarbeid eller annen fysisk aktivitet.

Jeg har selv hørt at enkelte fengselsfugler som har slitt psykisk har hevdet i tv-innslag at det er bedre å bli trett av arbeid enn av piller.
Vis hele sitatet...
Nå får du ta deg sammen, det her er forbi idioti å påstå.
Ut i fra din påstand så eksisterte ikke depressjon før i tiden altså.

Men takk for at det var så lett å avsløre deg. Ha en fortsatt fin dag.
Trådstarter
Her er en liten mengde av de utallige overgrep som utføres av helsepersonell, eller såkalte "fagpersoner" med vitenskapelig innsikt i hvordan man skal behandle andre mennesker. Det finnes nok også enorme mørketall siden ikke alle går til anmeldelse fordi det nærmest er umulig å bevise.
https://www.dagbladet.no/nyheter/39-...leger/63240771

https://www.tv2.no/a/3150670

https://www.dagbladet.no/nyheter/ove...inger/61392414

https://www.aftenposten.no/norge/i/d...t-ni-personer?

https://www.aftenposten.no/norge/i/k...rgen-legevakt?

https://www.rb.no/lokale-nyheter/sex...s/1-95-3905685

https://www.ba.no/nyheter/lege-sikte...rt/s/5-8-99770

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...aar-praktisere

Sitat av Dodecha Vis innlegg
Ah, men ikke nok av de til at du faktisk kan komme med konkrete bevis? Det her er tullprat av en annen dimensjon, det er veldig tydelig at du har noen uløste konflikter i deg og du retter sinnet ditt mot en imaginær mørk kraft som du påstår eksisterer i helsetjenestene våre.
De eneste onde kreftene som påvirker helsetjenestene våre er politikere med budsjettkuttene og økte arbeidslasten på våre fantastiske helsearbeidere.


Nå får du ta deg sammen, det her er forbi idioti å påstå.
Ut i fra din påstand så eksisterte ikke depressjon før i tiden altså.

Men takk for at det var så lett å avsløre deg. Ha en fortsatt fin dag.
Vis hele sitatet...
Depresjon eksisterte nok da også, men de løste det på en annen måte.
Sist endret av Lauritz; 4. juni 2020 kl. 20:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Endelig kommer du med noen kilder utenfra, men det er et særdeles dårlig stråmannsargumentasjon at noen få dårlige epler (som forøvrig finnes i alle yrker) skal avskrive hele legevitenskapen.

Du har fremdeles ikke tatt noe ståsted til flere av argumentene mine og plukker ut de få tingene du vil diskutere mot meg og ignorerer resten. Det er ikke særlig god debatteknikk.

Min mening er at råd som dine kan i værste fall være direkte farlige, du snakker om mørketall: Vi vet at de fleste deprimerte søker ikke hjelp, ofte er det skammen rundt mentale lidelser som er årsaken og det rasjonaliseres litt i samme banene som deg: At man er svak og trenger bare å komme seg ut, bli aktiv og "skjerpe seg", alikevell er selvmord et økende problem, og vi kan bare håpe at de som virkelig sliter får mindre terskel til å søke hjelp ved å redusere stigmaen rundt depresjon, samt ikke hører på selvutnevnte eksperter som deg.
Sist endret av Dodecha; 6. juni 2020 kl. 23:47.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Hvor lenge gikk du da på disse medisinene, og opplevde du ikke noe motsatt effekt i ettertid?
Vis hele sitatet...
Jeg gikk på antidepressiva et års tid eller 1,5 år tror jeg, begynner å bli mange nå siden nå. Fikk ikke noe motsatt effekt når jeg sluttet, men de første månedene etter jeg begynte var jeg kjempezombie og det var kjipt særlig fordi andre merka det så godt. Men tror det var starten på bedringen lissom at det som skjedde i huet da på sikt var nødvendig for å få til de positive forandringene.
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Endelig kommer du med noe med noen kilder utenfra, men det er et særdeles dårlig stråmannsargumentasjon at noen få dårlige epler (som forøvrig finnes i alle yrker) skal avskrive hele legevitenskapen.

Du har fremdeles ikke tatt noe ståsted til flere av argumentene mine og plukker ut de få tingene du vil diskutere mot meg og ignorerer resten. Det er ikke særlig god debatteknikk.

Min mening er at råd som dine kan i værste fall være direkte farlige, du snakker om mørketall: Vi vet at de fleste deprimerte søker ikke hjelp, ofte er det skammen rundt mentale lidelser som er årsaken og det rasjonaliseres litt i samme banene som deg: At man er svak og trenger bare å komme seg ut, bli aktiv og "skjerpe seg", alikevell er selvmord et økende problem, og vi kan bare håpe at de som virkelig sliter får mindre terskel til å søke hjelp ved å redusere stigmaen rundt depresjon, samt ikke hører på selvutnevnte eksperter som deg.
Vis hele sitatet...
Dersom legenes piller er et bra alternativ, hvorfor virker disse ikke noe særlig bra på dem selv. Legene topper nemlig selvmordsstatistikken, noe som ikke betyr annet enn at alt dette kjemiske svineriet som ikke virker på dem selv liksom skal være en kjempeløsning for oss andre?

Det finnes også god dokumentasjon på at sunn mat og fysisk aktivitet er en meget god medisin mot psykiske lidelser, og det kan du faktisk finne ut av selv dersom du gjør noen søk istedenfor å be om at jeg skal mate deg med slik info. Du kommer jo bare med motargumenter uansett hva jeg skriver og latterliggjør det ved å kalle det stråmannsargumentasjon.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Dersom legenes piller er et bra alternativ, hvorfor virker disse ikke noe særlig bra på dem selv. Legene topper nemlig selvmordsstatistikken, noe som ikke betyr annet enn at alt dette kjemiske svineriet som ikke virker på dem selv liksom skal være en kjempeløsning for oss andre?
Vis hele sitatet...
Legeyrket er det mest belastende yrket som finnes av flere faktorer: Arbeidstid (lange dager, mye overtid), Psykologisk belastende: å ha ansvar for livet til pasienten, noen ganger gjør de feil og noen tar dette såpass innover seg selv at de ikke klarer å komme seg videre. Å være Lege krever omtrent å å være et slags supermenneske, at det yrket er overrepresentert i selvmordsstatistikken kommer da kanskje ikke som noe overraskelse. Å koble det mot at medikamenter ikke fungerer blir ganske søkt.
Det er bedre å se på vitenskapelige journaler om emnet for se nyansene: som her.

La det være klart, at medikamenter er hjelpemidler for å starte å forbedre seg selv: De er ingen kur, det har ingen påstått.

Sitat av Lauritz Vis innlegg
Det finnes også god dokumentasjon på at sunn mat og fysisk aktivitet er en meget god medisin mot psykiske lidelser, og det kan du faktisk finne ut av selv dersom du gjør noen søk istedenfor å be om at jeg skal mate deg med slik info. Du kommer jo bare med motargumenter uansett hva jeg skriver og latterliggjør det ved å kalle det stråmannsargumentasjon.
Vis hele sitatet...
Problemet er at du ikke holder deg til etablert debatteknikk, det er ikke min oppgave å finne bevis på dine påstander. Og ja, jeg motargumenterer alt du sier for jeg er ganske uenig i at depresjon kan fikses med å bli fysisk aktiv og endre kosthold.
Du, en tilfeldig fyr på internett, som såvidt jeg vet ikke har noe relevant utdanning, mener den etablerte legevitenskapen angående depresjon er tull og alt kan bare fikses med å ta tak i seg selv.
Trådstarter
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Legeyrket er det mest belastende yrket som finnes av flere faktorer: Arbeidstid (lange dager, mye overtid), Psykologisk belastende: å ha ansvar for livet til pasienten, noen ganger gjør de feil og noen tar dette såpass innover seg selv at de ikke klarer å komme seg videre. Å være Lege krever omtrent å å være et slags supermenneske, at det yrket er overrepresentert i selvmordsstatistikken kommer da kanskje ikke som noe overraskelse. Å koble det mot at medikamenter ikke fungerer blir ganske søkt.
Det er bedre å se på vitenskapelige journaler om emnet for se nyansene: som her.

La det være klart, at medikamenter er hjelpemidler for å starte å forbedre seg selv: De er ingen kur, det har ingen påstått.



Problemet er at du ikke holder deg til etablert debatteknikk, det er ikke min oppgave å finne bevis på dine påstander. Og ja, jeg motargumenterer alt du sier for jeg er ganske uenig i at depresjon kan fikses med å bli fysisk aktiv og endre kosthold.
Du, en tilfeldig fyr på internett, som såvidt jeg vet ikke har noe relevant utdanning, mener den etablerte legevitenskapen angående depresjon er tull og alt kan bare fikses med å ta tak i seg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har meget god kunnskap innen nevrobiologi og vet hvordan overstimulering med legemidler gir motsatt effekt i ettertid. Jeg kan imidlertid ikke legge frem min CV på et anonymt forum uten å røpe min priv. identitet.
Jeg har sagt at du selv kan lese deg opp på nevrobiologi og dersom du ikke gidder det, så er det ikke min oppgave å undervise deg i dette faget. Gjør heller noen søk på nettet. Det finnes f.eks mange youtube videoer som beskriver neurosubstansenes virkninger og skadevirkninger.

Her er forøvrig en av mange artikler som underbygger min påstand:
https://www.heretohelp.bc.ca/vision-...drug-addiction

Jeg kan også nevne at det bare i 2017 var 50 000 overdosedødsfall i USA relatert til bruk av smertestillende legemidler og de ferreste av disse hadde en travel hverdag slik legene unnskylder seg med når de selv ikke responderer positivt på legemidler og tilslutt tar en overdose for å gjøre slutt på galskapen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Igjen fortsetter du bare i samme banene: Jeg skal bare ta ordet ditt for godt, jeg kan vel liksågodt påstå at jeg er lege med
spesialisering i suicidologi med 30 års erfaring.

Du slår til med å gi meg en lenke, som ikke omhandler depresjon i det hele tatt men det velkjente faktum at rusmisbrukere ofte sliter med ernæring og hva slags kosthold de burde ha når de skal rehabiliteres.
Jeg ser ikke relevansen med det siste argumentet ditt om opioidkrisen i USA. Jeg brukte nettopp det som et eksempel på ordentlig korrupsjon der legemiddeldistributører betaler leger for at de skal skrive ut flere slike resepter til pasientene sine.
For din påstand var at Norske leger var korrupte fordi de faktisk tok seg betalt for jobben sin, du ordla deg slik at det virket som de fikk direkte økonomisk utbytte av å sette pasienter på antidepressiva.

Jeg slår meg til ro med at du heldigvis ikke kan påvirke det store og hele bildet, legene vil fortsette å hjelpe folk etter beste
evne til tross for ditt tafatte forsøk på å lære oss vanlig dødelige at ekspertene tar feil.

Jeg vil rette oppmerksomheten din mot en stor meta studie som slår fast at SSRI fungerer i de fleste tilfellene.

Jeg vil likevel gjøre mitt beste for å motargumentere slik vranglære som du presenterer her. Og ikke missforstå meg: Trening og kosthold
er klart en stor faktor i livskvalitet, og det er her jeg får lyst til å strekke ut en liten hånd: Kanskje du ordlegger deg feil, for du har jo
selv innrømmet i tråden her i et svar til _abc_ at det finnes de som er så langt nede at de trenger antidepressiva for å komme seg på banen: Du snakker kanskje bare om milde depresjoner som resultat av dårlig kosthold og livsstil. Men det er ganske klart at du har et personlig vendetta mot leger, kanskje du fikk feil behandling for ditt tilfelle: Leger er bare mennesker de og, er man i tvil har man sin fulle rett til å skifte lege for å få en annen vurdering på saken sin. Du legger ut om at leger er korrupte ondskaper som vil tvinge
deg inn i behandling som de tilsynelatende skal tjene mer penger på. Slike fargefulle fantasier hører ikke hjemme uten at du kan underbygge påstanden din med bevis, men gang på gang vrir du deg unna, du styrer debatten dit du vil og ignorerer gode argumenter fra flere her i tråden og det føles ut som man står å diskuterer med en murvegg.

Jeg føler jeg har fått presentert saken min godt nok, og diskusjonen i seg selv avslører motivene dine.
Så med det lar jeg saken være, til neste gang du kommer med grunnløse påstander som kan potensielt sette liv i fare: For da klarer
jeg ikke å la være å motsi deg, eller hvem som helst som kommer hit og tror grunnløse påstander
får stå i fred.
Sist endret av Dodecha; 5. juni 2020 kl. 09:50.
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Hvor mange her er det som har blitt frisk av legens piller, og hvor mange har opplevd å få tilstanden forverret?
Vis hele sitatet...
Ja, selvsagt har jeg det. Ikke alltid, men stort sett, når diagnosen stemmer.

Kan trekke fram den gangen antibiotikaen sluttet å fungere på en tilbakevendende halsbetennelse og infeksjonen spredte seg til omliggende vev og dannet en halsbyll.

Visste dere at giktfeber –en langtidskomplikasjon av en ubehandlet streptokokkinfeksjon– fortsatt rammer mer en 33 millioner personer årlig, der 12.5% av disse (hovedsakelig mennesker under 25) vil dø av hjertesvikt på grunn av det?
Halsbyll i seg selv er også en komplikasjon min bestemor har fortalt flere skrekkhistorier om. Google det hvis du vil gjøre deg selv kvalm.

Etter en stund sluttet standardantibiotikaen å fungerte så godt. Da fikk jeg en type sykehuset reserverer for vanskelige tilfeller. Det er svært viktig at sykehus har alternativ antibiotika i bakhånd, siden bakterier med antibiotikaresistens har blitt et såpass utbredt problem grunnet feilbruk mange steder.

Deretter ble jeg satt i kø for kirurgi, hvor jeg så ble lagt i fentanyl-narkose slik at jeg ikke skulle kjenne noe mens de skar bort mandlene mine. Etterpå mottok jeg nok et antibiotikum for å forebygge betennelse og blodforgiftning.

Det tok meg under to uker å bli nesten helt frist, jeg er strålende fornøyd!

Det var helt jævlig å ha en aktiv infeksjon i kroppen stort sett hele tiden. Hadde konstant feber, så vondt at jeg ikke kunne spise, og jeg ble utmattet og nedbrutt av at immunforsvaret alltid jobbet på høygir. For ikke å snakke om dårlig ånde! Fikk lite gjort i denne perioden, kan du si.

Kan også trekke fram vaksineprogrammet, som har gjort at jeg antagelig har unngått å bli en del av statistikken av en barnedødelighet på nesten 50%. Ei heller en voksen full av arr og misdannelser etter å ha vært heldig nok til å overleve flere epidemier.

Takk for at jeg slapp å bli utsatt for kopper, polio, tuberkulose, stivkrampe, meslinger, difteri, skarlagensfeber, hepatitt, kolera, smittsom hjernebetennelse, rabies, kusma, rotavirus, smittsom lungebetennelse og livmorhalskreft, med mer.

Sånt gjør det så mye enklere å være et produktivt medlem av samfunnet!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Lauritz Vis innlegg
Artikkelen jeg henviste beskriver også at feilt kosthold senker innholdet av bl.a. serotonin i hjernen.

Her er et lite utdrag:
Food influences the way the brain functions. When your body isn’t producing enough brain chemicals (neurotransmitters) or the chemicals are out of balance, you can feel irritable and anxious. You can suffer from food cravings, anxiety and an inability to sleep. Resulting stress can also affect memory and/or make people paranoid, tired, dissatisfied or depressed.

Og du påstår at denne lenken ikke omhandler depresjon i det hele tatt?? Hva betyr det siste ordet i utdraget over?
Vis hele sitatet...
I sammenhengen med rehabilitering fra rusmissbruk, ikke i alvorlige depresjonstilfeller: du må da se på sammenhengen. Du bare plukker ut små snutter som samsvarer med ditt eget syn på saken slik kristne plukker og setter sammen biter fra bibelen.

Sitat av Lauritz Vis innlegg
Jeg kunne henvist til mange andre nettsider, men det kommer nok ikke til å hjelpe på din urokkelige tro på at pilletrillere er fagfolk som ikke tjener en slant på å sette folk på pillekontrakt.
Vis hele sitatet...
Å repetere den grunnløse påstanden din gjør den ikke mer gyldig, om du forstetter i disse banene så begynner du å bryte med reglene her på forumet,

Sitat av Lauritz Vis innlegg
Jeg har også lest artikler i ukeblad om folk som har fått livene sine ødelagt etter at de har blitt servert benzo som sovemedisin under sykehusinleggelser.
Vis hele sitatet...
Og jeg la frem bevis på hvor mange som ikke oppsøker leger og hvordan selvmordsraten øker blandt disse, noe som faktisk er relevant til diskusjonen. Ukritisk bruk av benzodiazepiner er en sak jeg også har argumentert mot ved å vise til at fylkeslegen har godt øye med denne praksisen, men igjen ignorerer du dette og jazzer på som videre.


Sitat av Lauritz Vis innlegg
Hva er årsaken til at du ønsker at andre mennesker heller skal ødelegge livet sitt ved å knaske piller enn å leve et sunt og godt liv? Hvordan er det mulig å være så jævlig mot andre mennesker? Er du selv i et avhengighetsforhold til piller og derfor ikke ser noen annen mulighet?
Vis hele sitatet...
Og her legger du onde intensjoner som motivet mitt når jeg gang på gang har gitt utrykk for det stikk motsatte, og enda en grunnløs påstand.

Skjerp deg.
Daglig bruk av Benzodiazepiner off label mot schizoaffective lidelse. Dose 2 mg Rivotril daglig i 5 år. milevis mer stabil med tanke på depresjon, psykosene og mye av paranoian jeg hadde er borte. Gikk fra Uføretrygd og fått til slutt en jobb jeg er veldig fornøyd med. Tidligere vært gjennom hele regla av antipsykotika og andre legemidler med mye dårlig effekt og bivirkninger.
Sitti å skumlest igjennom her. Er jeg alene om å tenke at absolutt alt man får fra legen er skummelt å putte i seg? 80% isj av virkestoffene i legemidler er laget i Kina/India. 30 prosent feil produksjon av legemidler. (For mye for lite virkemiddel og eller ukjente midler) Sier ikke at alle bare burde la vær men er vanligvis folk her bevisst på legemidler og den sykt skitten industrien der? Er det slik at man forventer at myndigheter er til å stole på? (Mynd eier jo lege industri) og det enkle faktum at man mister hele industri hvis folk ble friske av legemidler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jensslårlens Vis innlegg
80% isj av virkestoffene i legemidler er laget i Kina/India. 30 prosent feil produksjon av legemidler. (For mye for lite virkemiddel og eller ukjente midler)
Vis hele sitatet...
Kan du underbygge påstanden om at 30% av det som ender opp på apoteket er feilprodusert? Det er rimeleg oppsiktsvekkande påstand, og legemiddelbransjen er relativt grundig regulert når det kjem til å levere det etiketten påstår.
Sitat av Jensslårlens Vis innlegg
Sier ikke at alle bare burde la vær men er vanligvis folk her bevisst på legemidler og den sykt skitten industrien der?
Vis hele sitatet...
Det endrer ikkje at veldig mange av medisinane har svært god effekt. Det er problemområder der, men kritikken bør vere meir spesifikk enn at det er ein skitten industri.
Sitat av Jensslårlens Vis innlegg
Er det slik at man forventer at myndigheter er til å stole på? (Mynd eier jo lege industri) og det enkle faktum at man mister hele industri hvis folk ble friske av legemidler.
Vis hele sitatet...
Eg veit ikkje om du har sett på eit statsbudsjett i det siste, men det er altså slik at største enkeltposten er helse og omsorg. Staten vil spare massivt om vi på magisk vis kunne halvert den posten. Du må nesten forklare i detalj korleis du meiner staten tenar på at folk er sjuke...
Alternativindustrien lever vel også av at folk er syke, så jeg forstår ikke hvorfor man skal stole mer på deres intensjoner. Den eneste forskjellen er at de ikke trenger å dokumentere at det de driver med funker.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Er Veldig interessert i studier som dokumenterer at fks L dopa, tryptofan, 5htp, tyrosin, og alt i den kategorien faktisk øker produksjonen av nevrotransmittere i mennesker
I teorien kan et godt kosthold etc legge tilrette for at kroppen lager det den skal, men vi er ulike, ikke alle danner stoffene vi skal like effektivt og depresjon er ofte langt mer enn komplusert enn serotonin. Er man deprimert pga et traume vil trolig samtalebehandling/traumebehandling være førstepri, er man deprimert pga bipolar lidelse kan man i noen tilfeller komme i land med mye fysisk aktivitet alene eller ofte med lamictal eller andre stemningsstabiliserende medikamenter. Grunnene til at folk er deprimerte er mange og derav er løsningene og ulike.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Er Veldig interessert i studier som dokumenterer at fks L dopa, tryptofan, 5htp, tyrosin, og alt i den kategorien faktisk øker produksjonen av nevrotransmittere i mennesker
Vis hele sitatet...
Hvor kunne man fått tak i slike ting? Er det lovlig å kjøpe?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Mesteparten er lovlig, iHerb.com er bra plass å finne mange av de, men tøft å navigere alle de forskjellige merkene og prisklassene.

En feil folk gjør i min mening er å ta dem på tom mage, veldig mange næringsstoffer påvirkes av hva du spiser samtidig, fks gir stoffer i spinat dårligere jernopptak, mens stoffer i rødt kjøtt gir deg bedre jernopptak.

Jeg tror det må finnes sånne sammenhenger for aminosyrer også
Sist endret av meaculpaUIO; 5. juni 2020 kl. 18:12.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Er Veldig interessert i studier som dokumenterer at fks L dopa, tryptofan, 5htp, tyrosin, og alt i den kategorien faktisk øker produksjonen av nevrotransmittere i mennesker
Vis hele sitatet...
Jeg personlig har STOR positiv effekt fra L-Tyrosin og 5-HTP, både for humørløft og innsovning.
Vert deprimert siden første klasse. Begynt av å på med forskjellige antidepresive og antipsykotikum. Begynte nylig igjen med fluoxetin og abilify. Pikken fungerer ikke, hodet crasher, jeg føler meg døende. på kanten av selvmord.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Er Veldig interessert i studier som dokumenterer at fks L dopa, tryptofan, 5htp, tyrosin, og alt i den kategorien faktisk øker produksjonen av nevrotransmittere i mennesker
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal legemiddelindustrien betale millioner for å dokumentere noe som reduserer deres egen inntektskilde? Dersom noen medisinere påstår at det ikke har effekt så er det meget selmotsigende siden man får serotonergt syndrom dersom man bruker slike midler sammen med antidepressiva.

Jeg er forøvrig helt enig med trådstarter. Er selv oppdatert på kroppens biologiske mekanismer og kan bekrefte at det han/hun skriver er korrekt.

Sitat av NicoWolf Vis innlegg
Vert deprimert siden første klasse. Begynt av å på med forskjellige antidepresive og antipsykotikum. Begynte nylig igjen med fluoxetin og abilify. Pikken fungerer ikke, hodet crasher, jeg føler meg døende. på kanten av selvmord.
Vis hele sitatet...
Begynn med yoga og følg forøvrig trådstarters råd. Jeg har selv god erfaring med dette.
Sist endret av seriouslowitch; 10. juni 2020 kl. 15:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Rett på legemiddelindustrien er korrupt ja.

Det er jeg enig i, for mange saker, fks prising av medikamenter, opioid-krisen i USA, off-label bruk av medisiner som ikke levde opp til forventningene de ble designet for, hva man forsker på, at alt skal være "isolat" kontra fulle ekstrakt, og en masse andre observasjoner og kjepphester som de subversive og alternativkulturelle kan gjenkjenne og selv være enig i.

Men jeg har gjennom min "oppdatering på kroppens biologiske mekanismer" alltid samlet og pugget kildene, nettopp fordi man blir eksponert og leser dem så mange ganger. Og dokumentasjonen for at man kan spise noen av prekursorene for kroppens endogene nevrotransmitterere, og så automatisk få mere dopamin eller mere serotonin i cellen, som er alle sitt hemmelige håp på dette feltet,
fremstår svak.

Jeg vil ta avstand til en del andre besserwissere her, som skal oppdra og belære andre konstant, holde KP ratioen høy og alltid være den overlegne og den som er mest kritisk og mest seriøs, men selv for meg som er ganske åpen for wild shit selv, så blir en så tynn argumentasjon som du kommer med her, mer ødeleggende for interessen for temaet, enn en bekreftelse på at jeg er inne på noe.

Overtillit til skolemedisinen og det offentlige helsevesen finner du ekstremt mange tilfeller av her på freak i disse diskusjonene, jeg er ikke en av dem, men selv jeg skjønner at det er litt mer komplekst enn å bare spise en enkelt ingrediens av det kroppen bruker for å fremstille.

Kan begynne med å påpeke at selv om kroppen hadde byggematerialer, så betyr ikke det at ordren til å bygge blir gitt.. i biologisk forstand.
Sist endret av meaculpaUIO; 10. juni 2020 kl. 15:50.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Rett på legemiddelindustrien er korrupt ja.

Det er jeg enig i, for mange saker, fks prising av medikamenter, opioid-krisen i USA, off-label bruk av medisiner som ikke levde opp til forventningene de ble designet for, hva man forsker på, at alt skal være "isolat" kontra fulle ekstrakt, og en masse andre observasjoner og kjepphester som de subversive og alternativkulturelle kan gjenkjenne og selv være enig i.

Men jeg har gjennom min "oppdatering på kroppens biologiske mekanismer" alltid samlet og pugget kildene, nettopp fordi man blir eksponert og leser dem så mange ganger. Og dokumentasjonen for at man kan spise noen av prekursorene for kroppens endogene nevrotransmitterere, og så automatisk få mere dopamin eller mere serotonin i cellen, som er alle sitt hemmelige håp på dette feltet,
fremstår svak.

Jeg vil ta avstand til en del andre besserwissere her, som skal oppdra og belære andre konstant, holde KP ratioen høy og alltid være den overlegne og den som er mest kritisk og mest seriøs, men selv for meg som er ganske åpen for wild shit selv, så blir en så tynn argumentasjon som du kommer med her, mer ødeleggende for interessen for temaet, enn en bekreftelse på at jeg er inne på noe.

Overtillit til skolemedisinen og det offentlige helsevesen finner du ekstremt mange tilfeller av her på freak i disse diskusjonene, jeg er ikke en av dem, men selv jeg skjønner at det er litt mer komplekst enn å bare spise en enkelt ingrediens av det kroppen bruker for å fremstille.

Kan begynne med å påpeke at selv om kroppen hadde byggematerialer, så betyr ikke det at ordren til å bygge blir gitt.. i biologisk forstand.
Vis hele sitatet...
For at de nevnte aminosyrene skal metaboliseres til signalstoffer, så må man aktivere stoffskiftet ved å være fysisk aktiv som trådstarter påpeker.

Dersom man ikke får effekt av Tryptophan, hvorfor får man da serotonergt syndrom om man kombinerer det med antidepressiva. Kan du gi oss en forklaring på det?
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Er Veldig interessert i studier som dokumenterer at fks L dopa, tryptofan, 5htp, tyrosin, og alt i den kategorien faktisk øker produksjonen av nevrotransmittere i mennesker
Vis hele sitatet...
Det var et forunderlig ordvalg - er du bare interessert i studier som bekrefter antakelsene dine? Er ikke det litt uvitenskapelig?


Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Hvorfor skal legemiddelindustrien betale millioner for å dokumentere noe som reduserer deres egen inntektskilde?
Vis hele sitatet...
Hvis de kommer over andre stoffer med farmakologiske effekter, så kan de ekstrahere, syntetisere og manipulere disse. Dermed kan de utvide produktporteføljen sin og tjene enda mer penger. Det er derfor legemiddelindustrien bruker flerfoldige milliarder på forskning og utvikling. Milliarder. Ikke millioner.