Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5210
Noen som har prøvd coops nye mobilbetaling "Coopay"? Jeg frykter det vil være sikkerhetshull slik det var når Rema lanserte "Æ" for noen år siden. Da lå info om hva kundene hadde kjøpt, telefonnumre og deler av kortnummeret åpent tilgjengelig. Dette ble oppdaget to uker etter lansering om jeg ikke husker feil.
Enda godt at noen fortsatt er litt varsom med sitt eget personværn. Flere skulle tenkt som deg, føler vi kollektivt må ha en holdningsendring når det kommer til dette. Jeg tror det er litt lurt å vente litt med å ta Coopay i bruk. Syns også det er litt skummelt at det begynner å bli så sykt populært å lage databaser med brukerdata med algorytmer som tolker disse. Man ender jo opp med orakler og tanken på hva kapitalistiske mennesker bruker de til...

Jeg handler mye på coop pga det ligger en stor en med jobben min, men jeg er ikke en gang medlem. Taper litt penger på det, men jeg tror ikke jeg ligger inne med handlemønster og komplett historikk i alle fall, syns det er verdt prisen.
Sist endret av Lataralus; 1. juli 2019 kl. 17:25.
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Enda godt at noen fortsatt er litt varsom med sitt eget personværn. Flere skulle tenkt som deg, føler vi kollektivt må ha en holdningsendring når det kommer til dette. Jeg tror det er litt lurt å vente litt med å ta Coopay i bruk. Syns også det er litt skummelt at det begynner å bli så sykt populært å lage databaser med brukerdata med algorytmer som tolker disse. Man ender jo opp med orakler og tanken på hva kapitalistiske mennesker bruker de til...

Jeg handler mye på coop pga det ligger en stor en med jobben min, men jeg er ikke en gang medlem. Taper litt penger på det, men jeg tror ikke jeg ligger inne med handlemønster og komplett historikk i alle fall, syns det er verdt prisen.
Vis hele sitatet...
Hvordan føler du selv din egen hverdag er beriket ved å ikke være medlem?
Jeg er Coop medlem og forstår ikke hvilken pris jeg har betalt.
Jeg vil tørre å påstå at en dagligvareforretning ikke fører nok spesialvarer til å kunne si noe om deg annet enn at du har mensen eller ikke.
Det ender vel opp med å være en personlig prinsipp sak. Og jeg vet at i det store og det hele, det at jeg ikke er medlem har omtrent like stor effekt som et piss i havet, både for coop og database trenden i sin helhet.

Jeg føler et aldri så lite ubehag over å ligge i mange forskjellige systemer med mye info om meg selv. Det er mange grunner for det. Hva om noen kobler disse systemene sammen. Matvarebutikken, spotify, banken, legen, myndighetene, politiet, mobilselvskaper, etc. Det er alt mulig å gjøre dette, og det har allerede vært et par kjempeskandaler innen dette emnet.

Er det virkelig så sært og paranoid å ikke ville være på dette toget?
Sitat av Lataralus Vis innlegg
Det ender vel opp med å være en personlig prinsipp sak. Og jeg vet at i det store og det hele, det at jeg ikke er medlem har omtrent like stor effekt som et piss i havet, både for coop og database trenden i sin helhet.

Jeg føler et aldri så lite ubehag over å ligge i mange forskjellige systemer med mye info om meg selv. Det er mange grunner for det. Hva om noen kobler disse systemene sammen. Matvarebutikken, spotify, banken, legen, myndighetene, politiet, mobilselvskaper, etc. Det er alt mulig å gjøre dette, og det har allerede vært et par kjempeskandaler innen dette emnet.

Er det virkelig så sært og paranoid å ikke ville være på dette toget?
Vis hele sitatet...
Sært er det ikke, og jeg er enig i grunntanken din. Men jeg spør igjen hva slags pris jeg som Coop medlem betaler?

I disse personverntider er det lett å tenke at alt er farlig, det handler i hovedsak å bli litt mer restriktiv i hva man deler.
Dine daglige innkjøp sier ingenting om deg som ikke allerede finnes i andre databaser.
Banken kan se når tid du besøker butikken, Google måler aktivt hvor lenge du er i butikken, overvåkingskameraene kan se hvilke varer du handler.
Det kan hun bak deg i kassen også.
Det lagres også transaksjonsdata hos butikken uansett om du betaler med app eller kort.
Jeg har vel aldri sakt at du betaler noe? Jeg har sakt jeg betaler noe for en personlig prinsipp sak. Varehistorikk kan si ganske mye om en og ens situasjon. Jeg er godt innforstått med at det er visse ting jeg bare ikke har kontroll over som en person som lever i sivilisasjonen i 2019, men jeg vil prøve å begrense så mye info som mulig på så mange områder som mulig. Om det til slutt utgjør en forskjell fra en annen som ikke tenker over dette i det hele tatt vet jeg faktisk ikke, men jeg vil forsøke
Jeg har jobbet som konsulent (systemutvikling blant annet) for flere store norske butikker. Den største kundebasen jeg hadde tilgang til var det rundt 2 millioner unike medlemmer.

Man får svært god innsikt i handlemønster til hver kunde, og dette brukes aktivt til for eksempel markedsføring og fronting av produkter i samme serie eller tilsvarende produkter.

I detaljhandel kan man i noen tilfeller bruke informasjonen til å se hvilke varer som er populære i forhold til bosted, alder, kjønn. Dette kan danne grunnlag for kampanjer, fokus på varetyper / produsenter og lignende. Det kan for eksempel være stor forskjell på handlemønster i Bærum kontra Grønland. Man kan også gjette seg til sivilstatus også, eller kanskje religion, eller om man er vegetarianer.

I utgangspunktet er ikke dette katastrofe enda, siden man ikke har lov å bruke data på tvers av forretningsområder, men tenk hva som kan skje dersom det blir lov. Remagruppen selger dagligvare og forsikringer. Da kan man for eksempel differensiere bilforsikring basert på hvor mye øl man handler, eller livsforsikring basert på kosthold. Det vil være skummelt synes jeg.

Jeg registrerer meg sjelden på slike kundeklubber uten at jeg sparer svært mye på det.
Bilforsikring basert på alkoholforbruk, hva er negativt ved det f. eks? Spørsmålet er jo hva du risikerer ved å registrere deg og bruke dette. De fleste bruker visakortet daglig. Skal man være noenlunde anonym og utenfor all statistikl må man jo få tak i ett uregistrert nummer, kanskje kontantkort fra Finland om man slipper registrering av navn osv. Ta ut alt i kontanter hver måned slik banken ikke har oversikt over forbruk. Kjører man bil vet jo bomselskapet ganske mye om dine bevegelser. I dagens samfunn er vel ikke det farligste om noen finner ut av hva du handlet på coop sist du handlet.

Bruker selv alt av apper og kundefordelsprogrammer så lenge jeg finner det lønnsomt og brukbart. De fleste installerer apper på telefonen og gir full tilgang til alt på telefonen uten å blunke så ser ikke helt hvorfor det skal være verre å registrere seg hos coop eller æ for eksempel som er bransjer som blir gjennomgått av datatilsynet osv. Man bør heller være skeptisk til snapchat, facebook, instagram og twitter.
Sist endret av bullshit..; 1. juli 2019 kl. 22:35.
Er ikke å leve helt off grid det er snakk om for min del. Jeg kan vise til et eksempel da som illustrer litt bedre kanskje. Jeg hadde playstation 3 når det var tingen og på et tidspunkt kom det ut en remake til Shadow of the colossus til den, som meg og en kompis begge hadde på ps2 og hadde veldig lyst å spille igjen. Den ble sluppet på store og fysisk kopi i platebutikkene etc. Da det kom ut var kompisen min hos meg og skjønte ikke hvorfor jeg ikke ville kjøpe den på storen. Jeg ønsket ikke å linke opp kortet mitt og sa heller at jeg kom til å kjøpe hardcopy i butikken. I butikken brukte jeg bankkort og det er jo kamera der og. En tid senere hadde Sony en skandale hvor de ble hacket og det viste seg at de hadde lagret kundeinfo i klartekst.. Mitt kort var ikke med i den bunten, selv om jeg hadde brukt det til å kjøpe spillet i butikken. Det er i alle fall 1 tilfelle jeg kan vise til hvor min varsomhet og kanskje litt gammeldagse holdninger kom meg til gode.

Du må gjerne nyte dine medlemskupp og rabatter, jeg personlig syns folk strør om seg for mye for slepphendt og er villig til å tape penger (mtp tapte medlemskupp og rabatter) for å ha minst mulig info om meg der ute. Jeg kan umulig gradere meg mot absolutt alt, men jeg tror at det å prøve å begrense det i den grad jeg kan, kan hjelpe mye. Og da mener jeg også sosiale medier og mye annet også.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Bilforsikring basert på alkoholforbruk, hva er negativt ved det f. eks? Spørsmålet er jo hva du risikerer ved å registrere deg og bruke dette. De fleste bruker visakortet daglig. Skal man være noenlunde anonym og utenfor all statistikl må man jo få tak i ett uregistrert nummer, kanskje kontantkort fra Finland om man slipper registrering av navn osv. Ta ut alt i kontanter hver måned slik banken ikke har oversikt over forbruk. Kjører man bil vet jo bomselskapet ganske mye om dine bevegelser. I dagens samfunn er vel ikke det farligste om noen finner ut av hva du handlet på coop sist du handlet.

Bruker selv alt av apper og kundefordelsprogrammer så lenge jeg finner det lønnsomt og brukbart. De fleste installerer apper på telefonen og gir full tilgang til alt på telefonen uten å blunke så ser ikke helt hvorfor det skal være verre å registrere seg hos coop eller æ for eksempel som er bransjer som blir gjennomgått av datatilsynet osv. Man bør heller være skeptisk til snapchat, facebook, instagram og twitter.
Vis hele sitatet...
Det var et løst eksempel jeg tok i farten. Klart at man hadde blitt frustrert av å måtte betale mer for forsikring basert på hva man har handlet, eller puttet i en bås om du vil. Poenget er at data kan fortelle svært mye om mennesker, som de kanskje ikke tenker over.

Personvern er bedre nå etter GDPR, men det er ikke et sikkerhetsnett for at man ikke skal kunne bruke informasjon til egne statiske formål.