Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1543
Halloen!

Jeg lager et program til sjefen (i håp om den søte forfremmelsen) via Autoit. Oppgaven min er å hente ut en registreringsnøkkel og slenge den over på dropbox. Det har jeg allerede klart å lage.

Det jeg sitter igjen med nå er over 200 datamaskiner som skal kjøre dette programmet, hver 6. måned.

Jeg ønsker veldig gjerne at man kan kontrollere alle maskinene via fjernstyring. Vi har Logmein på maskinene, men det er utrolig slitsomt å gå gjennom èn etter èn.

Finnes det et script/program som jeg kan innstallere på alle maskinene som kun lytter etter kommando fra en hovedserver? Ønsker også veldig gjerne mulighet for å kunne rulle ut evnt. oppdateringer på programmet jeg lager, uten å måtte gå gjennom hver eneste datamaskin.
Kan du ikke bare bruke task scheduler eller hva det heter i windows? Og sette dette programmet til å kjøre hver 6. mnd?
PsTools http://technet.microsoft.com/en-us/s.../bb896649.aspx

Nærmere bestemt PsExec.
Sist endret av Dyret; 2. oktober 2012 kl. 10:56.
Problemet med en schedule er at når vi mottar nye nøkler (manuelt fra Spania), så må jeg kjøre et script som gjør det motsatte; hente riktig nøkkel og legge den inn. Det er vanskelig å beregne tid når vi mottar dem. Og alle har en deadline før tiden går ut.

Psexec har jeg så vidt tittet på, men er det riktig at man bare kan ha èn aktiv tilkobling om gangen?


Det idèelle hadde vært om man koblet opp alle maskinene til en server med passord/bruker som lytter til eventuelle kommandoer. F.eks run eller filemove.

Takker for forslag hittil.
Er ikke maskinene i et domene? Er jo idioti og ha 200 maskiner uten domene.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Problemet med en schedule er at når vi mottar nye nøkler (manuelt fra Spania), så må jeg kjøre et script som gjør det motsatte; hente riktig nøkkel og legge den inn. Det er vanskelig å beregne tid når vi mottar dem. Og alle har en deadline før tiden går ut.

Psexec har jeg så vidt tittet på, men er det riktig at man bare kan ha èn aktiv tilkobling om gangen?


Det idèelle hadde vært om man koblet opp alle maskinene til en server med passord/bruker som lytter til eventuelle kommandoer. F.eks run eller filemove.

Takker for forslag hittil.
Vis hele sitatet...
Må du registrere alle samtidig da? Jeg forestilte meg at du kunne pushet eksekvering av dette scriptet ditt i en batch-jobb med PsExec. Alternativt finnes det mange domeneverktøy som kan pushe programvare og kommandoer, men dette avhenger veldig av hva slags kall du faktisk har tenkt å gjøre og om nettverksoppsettet ditt har muligheten til det.
hva med og kjøre oppdatringene av nøklene som en gpo på domenet?
Maskinene har ikke et felles domene. Dette er maskiner som kan skrive ut billetter til kunder. De er alle koblet opp mot logmein, så vi kan individuelt hjelpe kunder som sliter med et eller annet.

Dette systemet er ikke satt opp av noen som har peiling. Alle burde registreres samtidig ja, men hvis det lar seg gjøre på under 15 min at alle blir koblet opp er jeg fornøyd.

Greia er at vi må inn hver 6 måned for å hente ut unike nøkler via et program. Hvis vi ikke gjør det før fristen har gått ut så blir programmet låst. Dette er fordi et eksternt firma har laget programmet, og gir vi ikke en bit av vår kake så får vi ikke nye nøkler.

Jeg har allerede laget et script med autoit. det fungerer knall, men hjelper lite om vi fremdeles må inn med logmein på hver maskin for å execute.

Er det noen som har erfaring med tcp i autoit? Lager gjerne driten selv om jeg kunne fått noen pekepinner.
Gjør det enkelt. Meld alle inn i domenet og push ut det du vil via GPO.
Da anbefaler jeg dere og kontakte kunden for og legge fram et tilbud om og sette opp og drifte domene for dem det gjør ting så mye enklere for alle sammen med tanke på drift og support av maskinene

hvis man skal ha mer en 2 maskiner på et "jobb-nettverk" så er domene et must og så får det være fritt valg om man kjører AD eller openLDAP til dette
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Slik jeg skjønner det er dette forskjellige kunder som jeg antar ikke har noe felles nettverk annet en internett.
Det burde være mulig å sette opp en scheduled task som med en gitt intervall laster ned et script og kjører det.
Nedlastingen kan kjøre for eksempel hver uke eller hver dag og hvis det ikke er lagt ut noe script skjer det heller ingen ting.

Du kan bruke wget for å laste ned scriptet og så bruke et script som sjekker om det er lastet ned noe.

Et kjapt eksempel i batch:

Kode

wget http://dinserver.no/script.cmd
if exist script.cmd start /wait script.cmd
del script.cmd
Hvis det ikke blir lastet ned noe skjer det ikke noe, og når scriptet er ferdig å kjøre blir det slettet.
Sist endret av datagutten; 2. oktober 2012 kl. 16:32.
Sitat av datagutten Vis innlegg
Slik jeg skjønner det er dette forskjellige kunder som jeg antar ikke har noe felles nettverk annet en internett.
Det burde være mulig å sette opp en scheduled task som med en gitt intervall laster ned et script og kjører det.
Nedlastingen kan kjøre for eksempel hver uke eller hver dag og hvis det ikke er lagt ut noe script skjer det heller ingen ting.

Du kan bruke wget for å laste ned scriptet og så bruke et script som sjekker om det er lastet ned noe.

Et kjapt eksempel i batch:

Kode

wget http://dinserver.no/script.cmd
if exist script.cmd start /wait script.cmd
del script.cmd
Hvis det ikke blir lastet ned noe skjer det ikke noe, og når scriptet er ferdig å kjøre blir det slettet.
Vis hele sitatet...
Knallbra!
Ikke helt det jeg var ute etter, men det får i det minste jobben gjort.

Det stemmer at maskinene ikke skal være koblet opp mot samme nettverk, da kundene har sine egne domener.
Litt på siden: Er du sikker på at AutoIt er riktig verktøy for dette scriptet? Automatiserer du GUI-operasjoner for å kopiere registernøkkelen til dropboxen? Eller bruker du bare AutoIt som et hvilket som helst annet scriptspråk?
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Litt på siden: Er du sikker på at AutoIt er riktig verktøy for dette scriptet? Automatiserer du GUI-operasjoner for å kopiere registernøkkelen til dropboxen? Eller bruker du bare AutoIt som et hvilket som helst annet scriptspråk?
Vis hele sitatet...
Autoit er egentlig det eneste språket jeg kjenner til. Bruker til ren automasjon, hele veien til dropbox, som vi henter nøklene fra.

Er dette feil/snodig fremgangsmåte? Kan det gjøres lettere?
Sitat av Patrick Vis innlegg
Autoit er egentlig det eneste språket jeg kjenner til. Bruker til ren automasjon, hele veien til dropbox, som vi henter nøklene fra.

Er dette feil/snodig fremgangsmåte? Kan det gjøres lettere?
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at et GUI-automasjonskript kan bli for sårbart i dette tilfellet. Det må være en bruker pålogget for at det skal kjøre. Små forskjeller i oppsettet på maskinene kan gjøre at scriptet ikke virker. Og hva skjer om en bruker kommer borti musen eller tastaturet mens scriptet kjører?

Derimot bør det være ganske enkelt å lage et lite batch eller PowerShell script som gjør samme jobben med et par-tre linjer kode.
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Jeg tenker at et GUI-automasjonskript kan bli for sårbart i dette tilfellet. Det må være en bruker pålogget for at det skal kjøre. Små forskjeller i oppsettet på maskinene kan gjøre at scriptet ikke virker. Og hva skjer om en bruker kommer borti musen eller tastaturet mens scriptet kjører?

Derimot bør det være ganske enkelt å lage et lite batch eller PowerShell script som gjør samme jobben med et par-tre linjer kode.
Vis hele sitatet...
Kan powershell manipulere gui instanser? Filen må manuelt lagres en plass før man kan flytte den over til dropbox? Ingen av oss har bakgrunn med programmering, og jeg er den eneste som påstår at et slikt program er hundre ganger bedre enn å manuelt gå inn på hver maskin etter stengetid via logmein.

Jeg trenger noe pålitelig som får jobben gjort, eller så får jeg høre det i lang tid!

Hvis det er slik at powershell er som autoit men mer pålitelig skal jeg definitivt sjekke det ut. Takker for tips.
Sikkerhetsklarert
Holder det ikke bare med batch her da?

eksportere fra registry:

Kode

C:\WINDOWS> REG.EXE /EXPORT
HKLM\SOFTWARE\Ditt Program\DinKey C:\temp\export.reg
deretter kan du flytte det til din dropboxmappe med

Kode

copy c:\temp\export.reg c:\path\til\dropbox\export.reg
Er alle 600 maskiner koblet opp mot samme dropbox mappe?
I såfall, kan f,eks være hensiktsmessig og rename -reg filen utifra hostname og dato. Evt lage en ny mappe med dato for hver eksport.

Lagre dette i en .bat/.cmd fil og kjør den som en scheduled task.
Sist endret av Pjukern; 3. oktober 2012 kl. 13:23.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Holder det ikke bare med batch her da?

eksportere fra registry:

Kode

C:\WINDOWS> REG.EXE /EXPORT
HKLM\SOFTWARE\Ditt Program\DinKey C:\temp\export.reg
deretter kan du flytte det til din dropboxmappe med

Kode

copy c:\temp\export.reg c:\path\til\dropbox\export.reg
Er alle 600 maskiner koblet opp mot samme dropbox mappe?
I såfall, kan f,eks være hensiktsmessig og rename -reg filen utifra hostname og dato. Evt lage en ny mappe med dato for hver eksport.

Lagre dette i en .bat/.cmd fil og kjør den som en scheduled task.
Vis hele sitatet...
Nei desverre. Programmet må først utvikle en *.txt fil som inneholder en linje med kode.

Siden alle maskinene har standard navn som "pc" og "datamaskin" etc. så kan jeg desverre ikke bruke hostname som en pålitelig kilde. Men heldigvis så er det en streng i programmet jeg har vært inne og lagret som funger hensiktsmessig til mitt behov. Men jeg ser den at autoit kan være veldig ustabilt.

Ingen har per i dag dropbox, så jeg må nok innstallere det på hver maskin.

En ny mappe med dato var smart, det skal jeg definitivt ta med.
Sist endret av Patrick; 3. oktober 2012 kl. 21:52.