Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4264
God kveld godtfolk.
Jeg begynner å slite litt om dagen med all elendigheten rundt i verden.
Man hører stadig på radioen at folk voldtar og dreper hverandre,
men når disse tingene handler om barn så vekker det sterke følelser, iallefall hos meg.

Barn ned i barneskole alder som dreper hverandre og speielt voksene som mishandler eller dreper barn gjør at jeg vurderer å oppsøke hjelp for å ikke sette meg ned å grine når disse tingene kommer meg før øre.

Jeg føler på en måte også dårlig samvittighet for disse barna.
For at jeg ikke kan hjelpe dem på noen måte.

Det er ikke så lett å prate om slikt i hverdagen da det ofte bare blir besvart med klisjeer som: Ja det er helt forferdelig eller for en syk verden vi lever i.
Men jeg tenker litt slik at vi er alle ansvarlige for den verden vi lever i da det ikke er noen andre enn oss som skaper den.
Selvom vi "normale" ikke gjør slike ting så gjør vi heller ikke stort for å forhindre dem. Uten å støte de som faktisk gjør det.

Så mitt spørsmål er som følger;
Hva kan JEG gjøre for å hjelpe, forhindre? Og er det flere som har det slik som meg?

Noe må skje, for verden kan ikke fortsette å utvikle seg i denne retningen!
1) Du kan dra ned og hjelpe direkte. Leie inn en hær av leiemordere og skape et bedre velferdssystem. Vil kreven sinnsykt mye penger, vilje, og hjelp fra lojale mennesker. Noe som vil være uhyre vanskelig.

2) "Kjøpe" landet. Få inn et bedre styre, som demokrati, slik at all faenskapet blir gjort bukt med og det blir bedre system på alt generelt. Få vekk all korrupsjon.

3) Sende masse penger i u-hjelp. Vet ikke om dette er det beste men det hjelper vel så vidt det er littegrann. Men det hjelper bare ofre som -har blitt- voldtatt og jult opp og sulter, så det hjelper jo egentlig ikke i det hele tatt. Lær dem å lage mat, ikke gi dem mat.
Du kan jobbe deg opp til en stilling hvor du har reell politisk eller økonomisk innflytelse, og bruke posisjonen din til å formidle ressurser dit hvor du mener at det trengs. Ellers kan du jobbe som frivillig for en idealistisk organisasjon, men det blir mest for din egen del, og har ikke så mye å si for noen andre enn deg selv.

Utover dette må du bare gjør som alle oss andre, og lære deg å leve med at verden er full av grusomheter. Hvis du takler dette dårlig, så bør du la være å lese aviser og se på nyheter hele tiden. Det er fint å til en viss grad vite hva som skjer i verden, men når du uansett ikke får gjort noe med all elendigheten, så er det ikke noe poeng i å konstant oppdatere seg på alt det grusomme som skjer hundrevis av mil herfra. Da er det bedre å fokusere på å gjøre ting litt bedre for de som faktisk lever i din umiddelbare nærhet.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ellers kan du jobbe som frivillig for en idealistisk organisasjon, men det blir mest for din egen del, og har ikke så mye å si for noen andre enn deg selv
Vis hele sitatet...
Synes du skal være forsiktig med denne påstanden, heldigvis finnes det mange litt mer optimistiske personer som gjør at vi faktisk har hjelpeorganisasjoner.
Som mentalmelt sier,jeg har kuttet ned på det som har med nyheter å gjøre da jeg som deg TS blir deperimert og lei all faenskapen som voldtar,dreper å herjer. Verden blir mer å mer grotesk og jeg føler stadig mere skam over å være av samme rase som disse grusomme menneskene! Men kutt ned på nyheter og fokuser på hva som gjør det bedre for deg å dine så skal du se hvor mye det faktisk hjelper.
Sitat av Cheese Vis innlegg
Synes du skal være forsiktig med denne påstanden, heldigvis finnes det mange litt mer optimistiske personer som gjør at vi faktisk har hjelpeorganisasjoner.
Vis hele sitatet...
Sant nok. Det er mye fint man kan bidra til. Jeg mener bare at din personlige innsats i det store og hele har liten reell innflytelse. Hjelpeorganisasjonenes arbeid er til viktig hjelp for mange, og for noen er det også livreddende.
Nå må ikke dere misforstå meg, jeg mener at alle mennesker er like mye verdt!
Men jeg tenkte mer på "her hjemme".
Og ja, jeg takler det dårlig.
For øyeblikket er jeg for dødsstraff i Norge når det kommer til mishandling eller drap av barn.
Jobbe meg opp til en politisk stilling der jeg har nok innvirkning er helt klart et bra forslag men jeg skulle gjerne gjort noe nå..
Det bor 7 milliarder utviklede aper på denne jorden, vil si det er ignorant å gå rundt med den tanken at alt skal gå smertefritt og tralalala. Selvfølgelig har jeg ingen medfølelse for de menneskene som utfører disse ufyselige handlingene, men sitter ikke foran nyhetene og tenker neiognei hvor fæle mennesker er. Nyhetene er der for å hente ut det verste som skjer i verden, så ikke forvent annet en elendigheten når du skrur på nyhetene.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Som mentalmelt sier,jeg har kuttet ned på det som har med nyheter å gjøre da jeg som deg TS blir deperimert og lei all faenskapen som voldtar,dreper å herjer. Verden blir mer å mer grotesk og jeg føler stadig mere skam over å være av samme rase som disse grusomme menneskene! Men kutt ned på nyheter og fokuser på hva som gjør det bedre for deg å dine så skal du se hvor mye det faktisk hjelper.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår deg veldig godt og vil også gjerne gjøre det samme, men jeg er redd det hjelper meg mer enn det hjelper de som trenger det.
Å kutte ned på nyheter hadde vært veldig fint, men det blir desverre siste utvei da jeg føler en trang til å hjelpe og å forebygge slike grusomheter.
Mener du at verden har utviklet seg til et verre sted? Kan du underbygge din påstand om at vi utvikler oss i feil retning?
Det at alt var så mye bedre før er en utbredt oppfatning som for det meste ikke holder vann.
Sitat av plipp Vis innlegg
Det bor 7 milliarder utviklede aper på denne jorden, vil si det er ignorant å gå rundt med den tanken at alt skal gå smertefritt og tralalala. Selvfølgelig har jeg ingen medfølelse for de menneskene som utfører disse ufyselige handlingene, men sitter ikke foran nyhetene og tenker neiognei hvor fæle mennesker er. Nyhetene er der for å hente ut det verste som skjer i verden, så ikke forvent annet en elendigheten når du skrur på nyhetene.
Vis hele sitatet...
Da har kanskje jeg fått din porsjon medfølelse og føler den for ofrene.
Og ignorant vil jeg heller påstå at er å lukke øynene og drite i hva som skjer i det samfunnet vi lever i.

Sitat av Monod Vis innlegg
Mener du at verden har utviklet seg til et verre sted? Kan du underbygge din påstand om at vi utvikler oss i feil retning?
Det at alt var så mye bedre før er en utbredt oppfatning som for det meste ikke holder vann.
Vis hele sitatet...
om den oppfatningen holder vann eller ei er vel irrelevant? Det er min oppfatning utifra hva jeg får med meg av det som skjer i verden. Om den oppfatningen er feil eller rett er ikke poenget med dette. Poenget her er å prøve å gjøre noe med det som skjer rundt ørene på oss, som dessverre er en realitet.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Som mentalmelt sier,jeg har kuttet ned på det som har med nyheter å gjøre da jeg som deg TS blir deperimert og lei all faenskapen som voldtar,dreper å herjer. Verden blir mer å mer grotesk og jeg føler stadig mere skam over å være av samme rase som disse grusomme menneskene! Men kutt ned på nyheter og fokuser på hva som gjør det bedre for deg å dine så skal du se hvor mye det faktisk hjelper.
Vis hele sitatet...
Verden har neppe blitt mer og mer grotesk, problemet er heller at vi fores med nyheter fra alle verdens hjørner raskere og i større omfang enn noen gang tidligere.

Som flere har nevnt er det beste å kutte ut nettaviser dersom man lar seg påvirke av slikt, realistiskt sett er det lite annet man kan gjøre for å få slutt på elendigheten.
Sitat av Zachariassen Vis innlegg
Da har kanskje jeg fått din porsjon medfølelse og føler den for ofrene.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg forstått settingen kunne jeg kanskje gitt deg et svar. Men hvis du prøver å si at jeg ikke har medfølelse for uskyldige ofrene som handlingene til andre går ut over, så tar du helt feil. Er bare uenig med tankegangen din om at verden utvikler seg til et verre sted osv. Det har alltid vært mennesker som velger å trå utfor normene vi andre har satt og det kommer til å være sånn for alltid.
Sitat av Zachariassen Vis innlegg
Jeg forstår deg veldig godt og vil også gjerne gjøre det samme, men jeg er redd det hjelper meg mer enn det hjelper de som trenger det.
Å kutte ned på nyheter hadde vært veldig fint, men det blir desverre siste utvei da jeg føler en trang til å hjelpe og å forebygge slike grusomheter.
Vis hele sitatet...
Det mest åpenbare du kan gjøre for å forbedre forholdene i det samfunnet du lever i er å ytre deg, spre gode holdninger og si klart ifra når folk driver med ufine ting. Vær klar og tydelig på hva du mener, overfor fremmede så vel som mennesker du til daglig omgås. Prøv å vær det forbildet som du selv ville satt pris på å ha.

Utover det kan du delta i forebyggende arbeid som å gå natteravn, eller delta i arbeid i regi av frivillighetssentralen.

I Oslo har vi mange slike sentraler:
http://www.frivillig-oslo.no/

På Nøtterøy har dere også en. Du kan jo stikke innom og høre om det er noe du kan bidra med, selv om det ser litt mer koseklubb-aktig ut.
http://www.notteroy.kommune.no/artik...Id=1513&Back=1

Dere har også noen frivillige organisasjoner, som nevnt på kommunens nettsider:
http://www.notteroy.kommune.no/artik...1=689&AId=1752
Først: Det er fint at du vil gjøre verden bedre.

Så litt fakta: Det er en klar tendens over hele verden at det, per capita, blir færre og mindre kriger, færre og mindre alvorlige voldshandlinger, desto mer tid som går. Dette fenomenet gjør seg gjeldende i alle kulturer og på alle nivåer – fra kjernefamilienivået til det storpolitiske spillet mellom supermakter. Generelt blir det mindre erting, mobbing og grov voldskriminalitet. Statistikken viser faktisk at medmenneskeligheten og godheten griper om seg, enten det høres ut som en New Age-klisjé eller ei. Andre dyrearter blir også behandlet stadig mer humant av oss mennesker.

Dette er kontraintuitivt for de fleste, siden vi daglig tutes ørene fulle med medieskapt propaganda om hvor voldelig og grusom verden er sammenlignet med ”gamle dager” – og siden vi har vanskelig for å forstå statistikk, men desto lettere for å forstå anekdotiske og selektive indisier som blåses opp til uforholdsmessig store dimensjoner på TV-skjermen. Sannheten er at menneskeslekten aldri har sett en fredeligere dag enn akkurat denne.

Men som sagt: Det er ennå stort forbedringspotensial, og det er hederlig av deg å ville yte din skjerv for å forløse dette potensialet.
Sist endret av Zabbath; 14. desember 2011 kl. 22:48.
Tenker mange av de samme tankene som du gjør. Tenker også på hvordan verden blir for barna mine, og barna dems igjen, for jeg vil tro at vi faktisk lever på den beste tiden uten at jeg skal skryte på for mye angående det men det er hvertfall det jeg tror.
Wow, fornemmelse for Si;D.
Det skjer ekstremt mye dritt rundt omkring i verden. Hovedsakelig i fattige land, hvor ressursene er enda mer markant skjevt fordelt enn i Norge.

Man kan ha flere innfallsvinkler for å forsøke å forandre dette, og selvsagt vil ingen av de fungere helt ut, om ikke en majoritet av menneskene her i verden bestemmer seg for å hjelpe til. Disse innfallsvinklene kommer til å variere utifra hvordan du analyserer problemet, og det er kanskje her grunnen til at de aldri har blitt behandlet ligger.

Hvis man mener at det er en generell systemfeil som er årsaken til en stor del av verdens lidelse, kan man begynne med å organisere seg politisk. Dette trenger ikke være i et parti, det finnes mange andre politiske organisasjoner som kanskje jobber bredere og med mer langsiktige visjoner. Du kan lese litt om politiske ideologier, modeller for økonomi og historisk politikk for å kunne velge noe du tror kan fungere.

Hvis man velger å anse problemene som individuelle hendelser med individuelle problemer som alle må løses hver for seg, er kanskje en hjelpeorganisasjon noe å tenke på, hvor du kan jobbe direkte. Som nevnt tidligere, er det usikkert om dette vil være mest til nytte for din selvrealisering eller for de faktiske problemene. Jeg tror de er mer dybtliggende og man må jobbe politisk for å kunne håpe på en bedre fremtid.

Edit: PS, ikke skru av nyhetene.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 14. desember 2011 kl. 23:10.
Tusen takk for gode svar! Det "bikket vel litt over" da jeg var vitne til en hendelse her for en liten stund siden. Den var aldeles ikke så alvorlig som mye annet, men det skal ikke mye til for å vekke "frelseren" i meg, om jeg kan si det, når det kommer til barn.

Jeg var ute å kjørte et erend i forbindelse med jobb da jeg så to barn stå ute i hagen med skolesekkene på.
En ung jente, atakeligvis midt i barneskolealder og en yngre bror sto fredelig å pratet mens far låste bilen.

Jeg så ikke hva som ble sagt men plutselig gikk faren bort til dem og jenta tok seg for øynene. Så klappet han til guttungen så han gikk i bakken. Da han reiste seg igjen ble han klappet til igjen men denne gangen gikk han ikke i bakken og faren løftet han etter kragen og bar han inn.

I mellomtiden hadde jeg stoppet bilen og åpnet døra for å gå bort å fortelle faren en ting eller to men så tenkte jeg at om jeg gjør det ser jeg for meg at vi hadde begynt å sloss forran ungene og faren ville bare blitt mer sur, noe som igjen kunne gått utover barna. så jeg måtte ta meg i nakken og kjøre videre. Var rett på telfonen til barnevernet men det hørtes ikke ut som de hadde tenkt å gjøre så mye med det.

Har brukt mye tid på å tenke på hvordan det går med disse barna i etterkant. Og om jeg hjalp dem på noen måte,
men jeg har vel mine tvil.
Det har vell ikke direkte "skjedd" noe med verden? Spartanerene kastet jo babyer som virket svake ned fra en klippe Mange hundre år før Kristus. Og fokuserer du kun på dritten, så er det jo ikke rart du blir depressiv.
Mennesker har jo alltid vært ekle mot hverandre, og tror aldri det vil ta slutt hvis det ikke skjer noe virkelig drastiskt noe som at noen kommer å besøker oss. Bare se på hvordan de torturerte folk i fortiden, det har skjedd veldig mye brutale ting på denne stein klumpen vi flyter på rundt i universet opp igjennom tiden. Man kan ikke sitte å få dårlig samvittighet for alt som skjer, fordi du ikke kan hjelpe alle sammen.
Når du ser noe som er galt så kan man jo trå til å gjøre noe, men ikke sitt å tenk på alt dritt som skjer på andre siden av jorda hele tiden.
Vel, du kan jo søke jobb på et krisesenter i morgen. Veit at mange steder ikke stiller noen krav til utdannelse.

Noe du kan gjøre i dag? Spre det glade budskap! Frihet bemektiger og jo flere som føler seg trygg i seg selv, dess mindre grunn er det for å drive med jævelskap. Som de sier i Nigeria; "Har du noe bra, så gi det til verden!" Forresten, tipper det er lenge siden du har hørt Land of Confusion?

Vel, du kan jo søke jobb på et krisesenter i morgen. Veit at mange steder ikke stiller noen krav til utdannelse.

Noe du kan gjøre i dag? Spre det glade budskap! Frihet bemektiger og jo flere som føler seg trygg i seg selv, dess mindre grunn er det for å drive med jævelskap. Som de sier i Nigeria; "Har du noe bra, så gi det til verden!" Forresten, tipper det er lenge siden du har hørt Land of Confusion?
Er det egentlig reelt grunnlag for å si at verden er så ille nå? Ja det begås mange grusomheter til enhver tid, men hva med før i tiden? Nå får vi alt trykket inn igjennom internet til enhver tid.

For bedre å vise mitt poeng :

"Vi blir jevnt over mer intelligente, og dette gjør oss mer medfølende og mindre voldelige, hevder den kanadisk-amerikanske psykologen og forfatteren Steven Pinker i kommentaren Taming the devil within us i siste utgave av tidsskriftet Nature.

Han viser til at skalaen på IQ-tester har måttet justeres oppover, slik at en middels begavet ungdom i dag ville scoret 130 på en test fra 1910.

Pinker hevder at evnen til rasjonell tenkning har fremmet mellommenneskelig forståelse og gitt oss bedre evne til å kontrollere naturlige aggressive impulser.

Han hevder også at tidligere tider var langt mer voldelige, og krevde flere liv enn selv de verste krigene i det 20. århundre, korrigert for befolkningstetthet."

Forskning.no idag. Se også Steven Pinker "taming the devil within us som nevnt over.
Få deg jobb i barnevernet og gjør jobben de ikke alltid gjør i dag (sikter til episoden du etc. var vitne til)
Godt å se jeg ikke er alene om dette. Faen meg mye djevelskap for tiden. Drap, voldtekter, folkemord, krig, fattigdom, overgrepsringer, massedrapsmenn +++

Bynner å lure på om noen har trykka på self destruct knappen vår
Tror dette har med bredere mediadekning å gjøre. før i tiden ble det ikke lagd en reportasje om hver gang noen bombet noe, eller når det var en sultkatastrofe, eller noen ble drept på et usedvanlig vis. vg hadde ikke konstant raportere på andre siden av jorda, og man hadde ikke internett.
Hvis du tror verden har forandret seg i det siste, så er det nok egentlig bare du selv som har forandret hvordan du ser på den.
Du kan reise litt rundt omkring i de jævligere deler av verden.

Skandinavia kommer til å føles som et paradis etterpå.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis du tror verden har forandret seg i det siste, så er det nok egentlig bare du selv som har forandret hvordan du ser på den.
Vis hele sitatet...
Jess. Les Jens Bjørneboes trilogi "Bestialitetens historie"... Mennesker har ALLTID vært jævlige med hverandre, lite man faktisk kan gjøre annet enn å hjelpe de i rundt deg og gjøre det så godt som mulig. Kan ikke tenke på ALLE i verden osv. da vil det sluke livet ditt fordi du rett og slett IKKE kan hjelpe alle. Det er ikke dermed sagt at du skal glemme de, men du kan bare ikke engasjere deg i all grusomheten.

Er helt greit med litt skylapper, tenk på deg selv og.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Som mentalmelt sier,jeg har kuttet ned på det som har med nyheter å gjøre da jeg som deg TS blir deperimert og lei all faenskapen som voldtar,dreper å herjer. Verden blir mer å mer grotesk og jeg føler stadig mere skam over å være av samme rase som disse grusomme menneskene! Men kutt ned på nyheter og fokuser på hva som gjør det bedre for deg å dine så skal du se hvor mye det faktisk hjelper.
Vis hele sitatet...
At verden blir mer og mer grotesk tror jeg det er dårlig holdepunkter for å hevde, heller tvert imot. Og med det mener jeg at allmen opplysning har utviklet seg enormt i positiv retning. Den kjente historie gammel som nyere kan vel bekrefte noe av denne påstanden. Men hva er grotesk når man ser det ene opp mot det andre... Det TS kan bidra med (og alle andre): Bry deg! Jeg skal ikke utdype det, da blir det et langt innlegg. Heller starte en tråd en gang om "å bry seg".
Sitat av Taurean Vis innlegg
1) Du kan dra ned og hjelpe direkte. Leie inn en hær av leiemordere og skape et bedre velferdssystem. Vil kreven sinnsykt mye penger, vilje, og hjelp fra lojale mennesker. Noe som vil være uhyre vanskelig.

2) "Kjøpe" landet. Få inn et bedre styre, som demokrati, slik at all faenskapet blir gjort bukt med og det blir bedre system på alt generelt. Få vekk all korrupsjon.

3) Sende masse penger i u-hjelp. Vet ikke om dette er det beste men det hjelper vel så vidt det er littegrann. Men det hjelper bare ofre som -har blitt- voldtatt og jult opp og sulter, så det hjelper jo egentlig ikke i det hele tatt. Lær dem å lage mat, ikke gi dem mat.
Vis hele sitatet...
Korrupsjon og Demokrati hører sammen hånd-i-hånd.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Korrupsjon og Demokrati hører sammen hånd-i-hånd.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg at du leser deg opp på hva demokrati betyr (Samtidig som du slutter å skrive ordet med stor bokstav )
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Da foreslår jeg at du leser deg opp på hva demokrati betyr (Samtidig som du slutter å skrive ordet med stor bokstav )
Vis hele sitatet...
Kan du motbevise mitt argument? Og ikke link meg til duppeditt sider som mener å ha funnet definisjonen på demokrati.

VIS MEG demokratiet du prater om, som ikke inneholder korrupsjon. For jeg har sett det stikk motsatte hele mitt liv.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Ivar Vis innlegg
VIS MEG demokratiet du prater om, som ikke inneholder korrupsjon. For jeg har sett det stikk motsatte hele mitt liv.
Vis hele sitatet...
Hvor ligger terskelen for korrupsjon? Lobbyvirksomhet for eksempel, lobbybedrifter har den tendensen til å dulle en hel del med politikere. Når politikere mottar slik smøring, er dem da korrupte? Om de så er korrupte, betyr dette at politikere i et demokrati ikke skal få lov til å ha venner? Hvor går grensen?

Om du setter grensen der hvor man bytter meninger mot goder, da er vel Norge et demokrati? Vi har vel faktisk ikke opplevd at et parti har gått imot sine egne meninger på grunnlag av smøring. Vi har opplevd at de har gått imot sine egne meninger på grunnlag av "byttehandler" med andre partier (type rødgrønn regjering) men ellers ser vi fint til at partier går imot egne programmer.
grunnen til ALL dritten som skjer er hvordan samfunnet er bygget opp til å få deg til å se ut som en liten fyr på en liten planet i et stort univers... egentlig er DU unik og ditt liv er mye mer fantastisk enn det du blir lært opp til.
Fra du er liten unge begynner konkurransen i samfunnet. Det er helt sykt.
Og så er det den 3 verden... all dritten som skjer der er bare hinsides din fantasi. Det er klart for meg at de vonde tankene de går rundt med, har en effekt på alle på planeten. Det kan være grunnen til at en 10åring kveler en annen unge, til at unge mennesker drar på skolen med våpen for å skyte alle de går i klasse med. Fordi samfunnet vi har nå er absolutt ødelagt, manipulert og tatt over av onde vesner, derfor er det noen som bare plutselig snapper og gjør det mest inhumane som overhode mulig.

Det finnes en bevissthet vi alle deler, og når vi gjør skade mot andre skader vi også oss selv.
Sist endret av Dagdriver; 16. desember 2011 kl. 18:30.
Jeg har sluttet å se på TV fordi mesteparten av det som sendes er negativt og dekadent. Lever i min egen isolerte boble og har aldri hatt det bedre! Kall det virkelighetsflukt, men jeg er den typen som blir følelsesmessig innvolvert når jeg er vitne til urett. Det går inn på meg og jeg blir fysisk dårlig.
Så lenge du har et positivt livssyn og er grei mot de rundt deg, bidrar du til å gjøre samfunnet bedre.
Sitat av Zachariassen Vis innlegg
God kveld godtfolk.
Jeg begynner å slite litt om dagen med all elendigheten rundt i verden.
Man hører stadig på radioen at folk voldtar og dreper hverandre,
men når disse tingene handler om barn så vekker det sterke følelser, iallefall hos meg.

Barn ned i barneskole alder som dreper hverandre og speielt voksene som mishandler eller dreper barn gjør at jeg vurderer å oppsøke hjelp for å ikke sette meg ned å grine når disse tingene kommer meg før øre.

Jeg føler på en måte også dårlig samvittighet for disse barna.
For at jeg ikke kan hjelpe dem på noen måte.

Det er ikke så lett å prate om slikt i hverdagen da det ofte bare blir besvart med klisjeer som: Ja det er helt forferdelig eller for en syk verden vi lever i.
Men jeg tenker litt slik at vi er alle ansvarlige for den verden vi lever i da det ikke er noen andre enn oss som skaper den.
Selvom vi "normale" ikke gjør slike ting så gjør vi heller ikke stort for å forhindre dem. Uten å støte de som faktisk gjør det.

Så mitt spørsmål er som følger;
Hva kan JEG gjøre for å hjelpe, forhindre? Og er det flere som har det slik som meg?

Noe må skje, for verden kan ikke fortsette å utvikle seg i denne retningen!
Vis hele sitatet...
Inntrykket man gjerne får av at verden blir verre og verre, kommer
i stor grad av at nyheter om all elendigheten i større grad fyller
hverdagen nå enn før. Fjernsyn og etterhvert internett sender jo
nyheter rett i skallen på folk nær sagt uten stans.

Det var mye drit før også, men mesteparten av det blir glemt over tid.
Folk voldtok og drepte hverandre for hundre år siden også. Bladde litt
i en gammel bok som har sakset norske avisklipp fra rundt 1900 og
frem til 2. verdenskrig.

Eksempel: under storstreikene på 20-tallet ble soldater hentet
inn, og sammen med politiet skjøt og drepte de mange streikende.
Ville dette skjedd i dagens Norge? Jeg tviler.

På samme tiden ble der i minst ett tilfelle avdekket store lagre med
sprengstoff, planlagt for å brukes i terroraksjoner. Et av disse lagrene
var i en kjeller på Grünerløkka. Terroristene var norske.

En kuriositet er det også at det ble fremmet lovforslag om å forby
musikk ved serveringssteder, da "musikken lokket folk til å drikke
for meget" !

Jeg tror ikke verden blir verken bedre eller verre, kanskje bare mer
effektiv, på godt og vondt.
Sist endret av PVestlandia; 22. desember 2011 kl. 16:42.