Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  183 45015
Bauge har en mening om lisens au.
Det handler vel mest om at de fleste av oss har nok av utgifter fra før av uten å ville melde oss frivillige til å betale nrk lisens når vi kan slippe.

Og her er noen ekstra grunner.
1.Den reklame frie kanalen Nrk har reklame til sports sendingene sine.

2. En SMS til svisj uansett hva det gjelder koster 10+ kroner som de sier at tjenesten koster og at de ikke tjener noe på det, en SMS til nrk P3 koster 3 kroner, kom ikke å påstå at nrk ikke tjener penger på svisj. Nrk skal ikke ha noen annen intekt en lisensen.

3. Alle sim ikke får inn nrk2 og 3, dette blir nå ordnet med statnett, men det kommer alt for sent til folk som har betalt full lisens i mange år og ikke hatt nrk2.
Lisensperioden 01.01.08 - 31.06.08 skal de ha 1100,- spenn for. Altså, kr 2200,- i året. Helt latterlig mye penger spør du meg - særlig siden dette er en avgift som faktisk faktureres. Jeg betaler gladelig skatt, også til formål jeg ikke selv har glede av for øyeblikket. Men TV-lisensen er jævla sur. Som student er den et enormt utlegg for meg, og denne her kommer jeg enkelt og greit ikke til å betale. Bir mail om at TV'en røyk ut vinduet på nyttårsaften eller noe. Så får de ringe på til de blir blå i trynet.
Hørt rykter om at det er 1100,52 kroner per halvår i trøndelag, noen som vet om det er samme over hele landet, og i tilfelle det ikke er det, hvorfor?
GOSH! Fikk akkurat lisensenfakturaen i posten. 1100 flis for et halvt år. Var det ikke 600 før? Hallo? Vi snakker nesten en 100% økning. Hva skjer. Utrolig.
Sitat av hyys
GOSH! Fikk akkurat lisensenfakturaen i posten. 1100 flis for et halvt år. Var det ikke 600 før? Hallo? Vi snakker nesten en 100% økning. Hva skjer. Utrolig.
Vis hele sitatet...
Sist gang jeg hadde tv registrert på meg så var den på rundt 900,- det er riktignok endel år siden.
Mener den lå på litt over 1000,- for et år eller 2 siden?
Fikk i dag, 1100.52

Man kan jo kjøpe kabel TV og få 100 kanaler for samme prisen
Gjett hvem som idag fikk regning også? De skal bli blå før jeg betaler denne! Har alt skrevet en skriftelig klage på den jeg skal sende. Har da aldri hatt tv jeg.....
Skatt og avgifts helvete.

Snart er det avgift for damene å gå med tampong.

"Godag Mann Økseskaft , jeg skal bare se efter om deres kone bruker tampong."
Det skulle jo bare mangle.
Sitat av mp34567
Gjett hvem som idag fikk regning også? De skal bli blå før jeg betaler denne! Har alt skrevet en skriftelig klage på den jeg skal sende. Har da aldri hatt tv jeg.....
Vis hele sitatet...
Trodde ikke de ville gå så langt... For å være helt ærligt synes jeg ikke du burde sende de en klage, heller en kopi av en politianmeldelse. Grav frem alt det du kan komme på som er ulovligt/krenkende så de har gjort, så går du på politiet og anmelder de. Og hvis saken går videre i rettssak (dvs ikke henlagt), så tipser du avisene.
Å skrive en klage å sende til dem vil jo være å spille på laget med dem.
Er jo for å forhindre at de sender hele saken til inkasso. Det har de ikke lov til om jeg skriftelig protesterer på den.
Vet hele greiene ligger i politiloggen fra før
Sitat av KrissHad
Trodde ikke de ville gå så langt... For å være helt ærligt synes jeg ikke du burde sende de en klage, heller en kopi av en politianmeldelse. Grav frem alt det du kan komme på som er ulovligt/krenkende så de har gjort, så går du på politiet og anmelder de. Og hvis saken går videre i rettssak (dvs ikke henlagt), så tipser du avisene.
Å skrive en klage å sende til dem vil jo være å spille på laget med dem.
Vis hele sitatet...
Om han tipser avisene er det jo en mulighet for at denne tråden kanskje dukker opp i lyset - hvem vet hvem som faktisk leser her. Og da har han kanskje en tynn sak..?
For og kunne bevise noe her må de faktisk hente ut ipen min. Så må de bevise at ingen andre har tilgang til pcen min. Noe som kan bli satans så vanskelig da ofte er 3-4 personer her.
Dessuten tror jeg ikke freakforum adminsene vil være de første til å gi ut ipen min. For å få den skal de ha en ganske god sak. Politiet kan be om den men om noen nrk lisens kontrollører kommer og ber om å få ipen min stoler jeg på at freakforum adminsene bare ler dem opp i trynet...
Sitat av EoN
Fikk i dag, 1100.52

Man kan jo kjøpe kabel TV og få 100 kanaler for samme prisen
Vis hele sitatet...
Du må betale lisens selv om du har kabel-tv. Jeg har canaldigital, og betaler lisens i tillegg til at jeg betaler for kabel-tv. det er litt rart synest jeg.

når det er sagt, mener jeg å ha lest tidligere på forumet at man kan "ta bort" antenne inngangen på tv'en på et tv-verksted og slippe å betale lisens.

noen som vet om dette gjelder fremdeles, eller er det nye reguleringer med tanke på digitaltv? jeg bruker personlig bare scart kabel til å få inn kabelsignalene.
Sitat av mp34567
For og kunne bevise noe her må de faktisk hente ut ipen min. Så må de bevise at ingen andre har tilgang til pcen min. Noe som kan bli satans så vanskelig da ofte er 3-4 personer her.
Dessuten tror jeg ikke freakforum adminsene vil være de første til å gi ut ipen min. For å få den skal de ha en ganske god sak. Politiet kan be om den men om noen nrk lisens kontrollører kommer og ber om å få ipen min stoler jeg på at freakforum adminsene bare ler dem opp i trynet...
Vis hele sitatet...
Det jeg mente var at om du hadde fortalt din historie til avisene - hvordan lisens kontrollørene voldtok din rett til privatlivets fred, presset seg inn uten lov, for så sende lisens regning UTEN at du har tv, så kan det godt tenkes at noen ville sett likhetstrekk ved denne tråden og lagt sammen 2 + 2. De kan selvsagt ikke _bevise_ noe, men likevell.
Sitat av emphi
Det jeg mente var at om du hadde fortalt din historie til avisene - hvordan lisens kontrollørene voldtok din rett til privatlivets fred, presset seg inn uten lov, for så sende lisens regning UTEN at du har tv, så kan det godt tenkes at noen ville sett likhetstrekk ved denne tråden og lagt sammen 2 + 2. De kan selvsagt ikke _bevise_ noe, men likevell.
Vis hele sitatet...

JA JA, gjør det. Det har vært litt kjedelig å lese Dagbladet i det siste.

Kok sammen en skikkelig god historie om hvordan du ble overfalt av lisenskontrolleren fra NRK. Hvis du ikke har mørk hudfarge, ta på deg negermaske under intervjuet og si at det har rasistiske overtoner.

Garantert en slager i mediebildet!
Sist endret av Kaunda; 17. januar 2008 kl. 20:52.
Sitat av atomet
Det er ikke noe peiling, det er bare noe de sier for å skremme folk. Det som er greia er at de rett og slett ser på listene sine om en husstand har betalt tv-lisens eller ikke. Stort sett ALLE husstander har tv i dag, mens det er ca 10% som ikke betaler tv-lisens, så dermed er det veldig stor sjanse for at en husstand som ikke betaler tv-lisens, allikevel har tv.
Vis hele sitatet...
Du har rett. Jeg fikk en slik fyr på døra en dag, som legimenterte seg og det hele. Jeg bad ham dra til helvete for her var det ikke noen tv. Etterpå sendte jeg et brev til lisenskontoret om at jeg hadde hatt besøk av en uhøflig fyr som prøvde å trenge seg inn uten lov og dom. Sa at jeg ikke hadde noen tv. Har blitt slettet fra lisensavd., og har ikke hørt noe mer.
Politiet har ingen grunn til å gå inn i din leilighet uten spesiell grunn, (mistanke etc) ellers må de ha dom på husransakelse. Ta det med ro!
Har skrevet brev til lisens avdelingen om hvordan de 4 mørke skumle typer snek seg rundt leiligheten min og tittet inn av vinduene. Skremte både meg og bikkja og skapte unødig stor frykt når de trengte seg inn på den måten de gjorde. At vi måtte ha politiet til å løse floken sier jo sitt.
Har forøvrig også bemerket at og trenge seg forbi eier av leiligheten når det er en illsint skremt hund i nærheten er noe de burde lære seg og ikke gjøre da hunden faktisk kan og vil bite om den oppfatter at eier er under angrep og hans territoriet blir truet.
Forhåpentligvis viser de litt mere forståelse en lisens kontrollørene utviste
drQ
Egendefinert
Sitat av Kaunda
JA JA, gjør det. Det har vært litt kjedelig å lese Dagbladet i det siste.

Kok sammen en skikkelig god historie om hvordan du ble overfalt av lisenskontrolleren fra NRK. Hvis du ikke har mørk hudfarge, ta på deg negermaske under intervjuet og si at det har rasistiske overtoner.

Garantert en slager i mediebildet!
Vis hele sitatet...
Har vært en del slike saker etterhvert ja, der man synes det er grusomt at det brukes makt under pågripelser for eksempel.

Men å sammenligne disse med lisenskontrollører blir nok litt feil. Vi har nok en forholdsvis liberal holdning når det gjelder å slippe politiet inn i hjemmet (friske spor etc.) i Norge. En god regel i mine øyne, da nytten er høy, og politiet er en etat med (stort sett) høy tillit. Liten grunn til å la være å ha en slik regel.

Lisenskontrollører kan desverre ikke skryte av det samme. De er, etter det jeg har fått med meg, vanligvis mer eller mindre innleide privatpersoner. Hva de gjør ellers kunne vært interessant å vite. Jeg tror andelen halvtvilsomme typer er for høy, uten at jeg kan begrunne det noe særlig. Men såvidt jeg har fått med meg, jobbes det blant annet på en slags provisjonsbasis som jeg missliker sterkt.

Nå har ikke jeg opplevd å få lisenskontrollører på døren selv, så oppfatningene mine av dem er ikke nødvendigvis helt treffende. Men jeg har vel plukket opp litt her og der.

At de ringer på, særlig hos folk de har mistanke om at ikke betaler og har TV synes jeg man skal akseptere. At de kaster et blikk forbi dørkarmen i en leilighet er det heller ikke så mye å si på. Men å slippe de inn er noe jeg prinsipielt aldri ville gjort. Den nevnte tilliten er nok noe. En tillit som ikke akkurat blir større når man hører om tilfellet som her, som jeg heller ikke tror er unikt. Antallet tillefeller der de "lurer" seg inn, hos folk som ikke vet bedre enn å gi fri adgang er nok også ikke ubetydelig. Tilfellet hadde nok vært anderledes dersom politiet, selv uten noe særlig grunnlag bad om å få ta en titt. Jeg tror faktisk ting kunne bedret seg noe dersom vekterselskaper utførte denne tjenesten, men ikke gjør akkurat dette til et stort poeng. Bare en tanke jeg har.

Et annet poeng er årsaken. Vi må nok bare akseptere at vi har lisens i dette landet, og det er ingen som dør av det. Men at de skal kunne kreve å labbe rundt i hele huset for å lete etter TV-er, slik at de kan skrive en regning er i mine øyne hinsides enhver fornuft.

Men selvfølgelig, de vil jo prøve. Can't blame 'em for that. Så at de spørr er det ikke noe å si på. Dersom de går så langt som å prøve å bruke makt, blir derimot saken en helt annen. (Og mp34567; drit i den hunden din. Du trenger ikke forsvare at du stoppet kontrolløren som prøvde å komme seg inn med makt).

Skulle jeg møte dem i døren en dag, vil de få et noenlunde høflig (avhengig av deres frengangsmåte) nei. Tilnærmet uansett spørsmål og omstendigheter.

Skulle noen av dem prøve å trenge seg inn, på noen som helst måte, ville jeg stoppet dem med den makt jeg selv fant nødvendig. Så kunne politiet få overtatt dem. Det burde være klart nok grunnlag for en lovlig pågripelse.

Om jeg hadde tatt telefonen til noen over dem i systemet før, etter, eller samtidig med politianmeldelsen vet jeg nok ikke.

Hadde de snoket i vinduene hadde jeg også sørget for å ringe politiet. Ringer du politiet og forteller om slik virksomhet, samt at de har presentert seg som lisenskontrollører vil nok også politiet bli litt interessert i å sjekke dem.
Sist endret av drQ; 17. januar 2008 kl. 23:43.
Sitat av foshar
Dette skal jeg si jeg har kranglet med NRK om!

Jeg prøvde flere ganger å tvinge dem til å innrømme at definisjonen på fjernsynsmottager etter innføring av det nye digitale bakkenettet, er de digitale dekoderne til bakkenettet og ikke en analog eller digital TV med vanlig TV-tuner.

Nå betaler jeg ikke lisens heller da, har aldri gjort det heller, men de nekter å svare noe som helst men svarer gjerne på absolutt alt annet jeg spør om, utenom at de spiller dumme når jeg spør om slikt som kan være nyttig til å hacke seg tilgang til bakkenettet etter hvert. Signaletterretningen lar seg jaggu ikke stoppe av NRK

Men skaff deg en stor kommode eller dyp bokhylle, sett tv'en inni der og sag av fullt av bøker og lim dem sammen side ved side så det ser ut som du bare har en bokhylle, eller sag av bakdelen på skuffene og sett tv'en inni der, så kan du bare sette det på plass igjen når du vil, men husk å fjerne alle data videospillere videokassetter CD og DVD spillere og utstyr, spillmaskin og radioer og putte dem inni der også i tilfelle de skulle se inn vinduene. For alle disse tingene er ifølge NRK lisenspliktige...

men du kan be dem drite og dra og ja du kan slå dem ned eller verre om de prøver å trenge seg inn, og hvis politiet kommer og ringer på døra di... ja hva da? Drit i å svare på ringeklokka og telefonen, lat som du er døv eller ikke inne og de stikker. Det har jeg gjort flere ganger politiet var dritpissed på meg fordi de kom for sent til å få tatt med seg noen
som jeg hadde anmeldt for ditt og datt. De kunne ikke akkurat stå der som noen idioter heller, og jeg bor høyt oppe så vinduer ser de ikke inn, og kikkhullet er teipet igjen... hihi. Selv kan jeg sitte på "bakrommet" med PC'en, chips og mikrokjøleskap og pisse på flaske og høre på politiet diskutere på radio i atskillige døgn om jeg vil
Vis hele sitatet...
Offtopic: Ååååååh HAHAHAHAHAHA!! Hvorfor måtte dere banne han her fyren??? Underholdning av høyeste klasse Jeg lolet
▼ ... over en måned senere ... ▼
0 takk til deg.
mongob0ffel's Avatar
tenkte jeg skulle bumpe denne.

NRK lisenskontrollører har de siste dagene hatt "razzia" i studentblokker i Molde, tipper de ikke er ferdig her enda. I oktober/november i fjor holdt de på i studentblokkene i Ålesund. Ingen overraskelse at de kyniske jævlene går etter fattige studenter. Poenget var ikke å diskutere lisensordningen, bare en liten heads up

Folk her gjemmer nå TVene de har på fellesrom og låser dører - paranoide tilstander mao.
Noen som har noen kilder til lovene om fri ferdsel og alt det der? Vet jeg har hørt akkurat det samme tidligere, men har også hørt at hvis du spaserer inn i et "ukjent" hus, kan ikke personene der bruke makt eller noe for å få deg ut. Det er visstnok ikke ulovlig før du tar noe, men politiet kan vise deg vekk. Stemmer dette eller er det noe jeg har drømt?

Lenge siden jeg var i parabol-gamer, men da er det altså sånn at jeg kan kjøpe tv, plombere den og se på parabol ol. uten å betale lisens? Er det ikke parabolpakker med NRK på da?
Sitat av mp34567
Gjett hvem som idag fikk regning også? De skal bli blå før jeg betaler denne! Har alt skrevet en skriftelig klage på den jeg skal sende. Har da aldri hatt tv jeg.....
Vis hele sitatet...
har 3 tver her, hadde kobla tven til anlegget som sto på nyhetene på ganske høyt volum, joda, da rigner en sånn kontrollfyr på. Paranoid som jeg er, så svarer jeg alltid døra med balltre(jeg håpa på at han skalle anmelde meg, jeg forsvarte bare eiendommen min mot en som virka som en innbrudstyv, tror du ikke han prøvde å presse seg inn? Joda, gav han et solid slag i siden, og etter det har jeg ikke hørt noe igjen.

Tross alt, han legitimerte seg ikke en gang, hvordan skal jeg stole på en fremmed fyr som vil inn i huset mitt, som i tillegg ikke har rett til det?

edit2: Hadde jeg sett noen som snek seg rundt huset mitt så hadde jeg ikke hatt noe problem med å løpe etter dem med balltre, dette er min fuckings eiendom
Sist endret av Bundy; 27. februar 2008 kl. 01:03.
Vært kontrollører ute i trondheim i dag også. Bare for å innformere
Sitat av Bundy
har 3 tver her, hadde kobla tven til anlegget som sto på nyhetene på ganske høyt volum, joda, da rigner en sånn kontrollfyr på. Paranoid som jeg er, så svarer jeg alltid døra med balltre(jeg håpa på at han skalle anmelde meg, jeg forsvarte bare eiendommen min mot en som virka som en innbrudstyv, tror du ikke han prøvde å presse seg inn? Joda, gav han et solid slag i siden, og etter det har jeg ikke hørt noe igjen.

Tross alt, han legitimerte seg ikke en gang, hvordan skal jeg stole på en fremmed fyr som vil inn i huset mitt, som i tillegg ikke har rett til det?

edit2: Hadde jeg sett noen som snek seg rundt huset mitt så hadde jeg ikke hatt noe problem med å løpe etter dem med balltre, dette er min fuckings eiendom
Vis hele sitatet...
Heh, det må jeg si.
Da ser listen over jobber jeg _aldri_ kommer til å ta slik ut:

Parkeringsvakt
Telefonselger
NRK kontrollør
Godt å lese at årene jeg brukte som ungdom innenfor kampsport kanskje ikke er helt bortkastet!
Sitat av ProtoZ
Heh, det må jeg si.
Da ser listen over jobber jeg _aldri_ kommer til å ta slik ut:

Parkeringsvakt
Telefonselger
NRK kontrollør
Vis hele sitatet...
hehe, når man presser seg inn hos paranoide folk så blir det slik ,har dessuten en lege som kan backe meg opp på at jeg blir jævlig paranoid når jeg ikke har sovet(insomnia). Jeg har rett til å forsvare min egen eiendom, faen heller, hvis purken kommer så kan jeg si at han fyren slo meg og dytta meg unna først, så tok jeg tak i balltreet som henger over døra på 2 kroker og slå han i nødverge, dvs jeg tok tak i noe jeg kunne forsvare meg med, ord mot ord, saken henlagt. Hvis du ser snuten igjemmon kikkehullet er det bare å gi seg selv et slag i trynet før du åpner.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hahaha... Mye bra her, men hva med og skrive ett brev/mail til NRK at man har ødelagt TVen. Krever de bilde/bevis på det da? Itillfelle man lyger og de kommer på døra for og kontrollere kan man jo si, ja vent litt skal bare ordne noe , låser dem ute, springer inn i stua og knuser TVen i fillebiter også går man og låser opp... Voila hæ hehe??

Vet at noen vil si at hvis man ikke har en tv som koster under 2300kr så var vel det der litt kort tankemåte, men her er litt prinsipp i at man ikke vil la seg underkaste/bli påpresset noe man ikke ønsker.

Vis dem hvem du er , er det vel noe som heter?
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Det er, så vidt jeg vet, et forslag ute nå blant politikerne om at lisensen skal flyttes fra å være fakturerbar inntekt til skatteinnkrevd inntekt. Dette synes jeg er en bedre løsning. Da slipper NRK kostnaden av å fakturere og følge opp betalinger og purringer hvert eneste halvår, og vi som privatpersoner slipper unna lisenskontrollørene.

PS: Vi betalte lisens i vår forrige bolig, men sa til slutt opp "abonnementet" ved å sende inn skriftlig notifikasjon på at TVen var borte. De sjekket aldri, og vi har ikke sett regninger siden. Og ja, vi bodde faktisk uten TV - hadde ikke TV på et år eller to etter det. :-)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Aboslutt INGEN trenger å betale lisensen om de ikke vil, selv om de har TV. Jeg prater av egen erfaring her, og slik går man frem:



Når lisensmannen ringer på døra, IKKE ÅPNE OPP! Så lenge han ikke har vært i prat med deg, kan ikke NRK kreve deg for penger. Om du likevel skulle få lisenskrav, er det bare å kontakte NRK og fortelle dem at lisensmannen aldri har vært hos deg og sett at du har TV.

Skulle du åpne opp døra, slik jeg gjorde, blånekt for at du har TV. Fortell han at det var en gave, at du har solgt den, et eller annet... når han ber om å komme inn, sier du at du ikke slipper inn fremmede i hjemmet ditt. Med mindre han kommer fra politiet, trenger du ikke å slippe han inn, og det er her de fleste driter seg ut, fordi jævlene ofte fremstår som autoritære. Han vil mest sannsynlig fylle ut et kontrollskjema hvor han skriver at du har TV, og det må han gjerne gjøre, så lenge han skriver at han ikke fikk komme inn også... ta imot med et smil og si at du skal klage. Når du får lisenskravet i posten, så sender du mail til hvor du skriver at du ikke har TV, og at du ikke slapp inn lisensmannen pga at du hadde ting stående fremme i hjemmet som du ikke vil at fremmede skal se, eller noe lignende. Hva du skriver er egentlig ikke viktig, bare sørg for at NRK skjønner at lisensmannen aldri så at du hadde TV og at du ikke har planer om å betale. Du vil så få et brev hvor de skriver at du ikke trenger å betale, men at lisensmannen kan komme tilbake og at hvis det viser seg at du har TV, så vil du bli anmeldt, men dette er bare tull.

Når, eller hvis lisensmannen kommer tilbake, er det viktig å ikke åpne døra... om du skulle åpne igjen, er det bare å gjøre som sist, ikke slipp han inn og nekt for at du har TV. Får du likevel lisenskrav i posten, er det bare å klage igjen og lage et helvete.



Poenget er at så lenge de ikke har sett fjernsynsapperatet ditt, så kan de ikke kreve deg for penger. Man må rett og slett slite dem ut, og før eller senere innser de at det ikke er verdt det. Ha tålmodighet, og ikke la deg skremme av truslene dems.

Og om du allerede betaler lisens fra før, send mail til og fortell dem at du ikke lenger har TV og ikke ønsker å betale lisens.



Jeg håper dette var til hjelp, mvh sierra-zulu
Sist endret av sierra-zulu; 24. januar 2009 kl. 23:45.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Sierra-zulu: Kan ikke bare disse kontrolørene titte inn vinduet før de ringer/banker på? (sett at du bor i hus/1. etasje) Eller er dette mot noen personvern og/eller overvåkningslover?

EDIT: sett at du ikke vet han kommer, og da ikke har andlening til å trekke for gardiner osv.
Sist endret av Screwdriver; 25. januar 2009 kl. 06:07.
Glad jeg har min egen tjeneste der jeg kan se alle lysetvs kanaler via relay på min server slippe alt dette med lisenskontrolører osv
Sitat av Alfemann Vis innlegg
Sierra-zulu: Kan ikke bare disse kontrolørene titte inn vinduet før de ringer/banker på? (sett at du bor i hus/1. etasje) Eller er dette mot noen personvern og/eller overvåkningslover?

EDIT: sett at du ikke vet han kommer, og da ikke har andlening til å trekke for gardiner osv.
Vis hele sitatet...
Som sagt, man må bare slite dem ut, være så vanskelige som mulig, få dem til å forstå at du ikke kommer til å betale lisens uansett hva... før eller senere innser de at det ikke er lønnsomt å kaste bort mer tid på deg.

Om de ser at du har TV gjennom vinduet (jeg tror ikke det finnes lover som hindrer dem i å gjøre dette), så må du bare nekte for at det de så var en TV. Det kan for eksempel være en stor PC skjerm de så, programet du så på denne skjermen kan for eksempel ha vært et opptak av dagsrevyen som en venn av deg brente på en CD. Eller kanskje de til og med tittet inn i feil hus eller leilighet? For du har jo så klart ikke en TV.

Eneste måten de kan tvinge deg til å betale på, er om de kommer med politiet og har en rettskjennelse som sier at de kan komme inn i boligen din, men dette koster tid, penger og resurser, så det er det liten fare for.

EDIT: Ikke gidd å trekke for gardiner fordi du er redd for at lisensmannen kan komme, og ta andre forhåndsregler... du må ikke få nedsatt livskvalitet pga de jævlene i NRK. Ta det heller med godt mot, se på det som en sport i å finne på dårlige unnskyldninger og se hvor lenge de gidder å prøve.
Sist endret av sierra-zulu; 25. januar 2009 kl. 06:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde besøk av en i går. Åpnet opp døra å da sto det en tynn liten slask med caps. Jeg sa Hei, kan jeg hjelpe deg med noe?
Han sa ikke hei en gang, Han sa bare "Har du betalt tv lisens?"
Jeg sa bare sorry men jeg har ikke tid til det her og slang igjen døra. Gikk til pc'n og tenkte bare at han får titte så mye han vil i rutene mine siden tv'n er i andre etasje.
Får jeg besøk en gang til skal jeg bare si at jeg ikke har noe tv og at jeg har null interesse for å ha noe besøk av dem noe mer.
Å hvis dem absolut skal inn så skal jeg ta dem med ned i garasjen, åpne porten gå tilbake i huset og låse døra.
Om man tar seg bryet og vil slippe noe spm. angående avgifter ved kjøp av tv mener jeg man godt kan ta seg en tur over på den andre side! der hvor grasset er grønnere (Svergie).. jeg trur vil løse en del floker med tanke på lisens altså.. hehe
jeg bor i sverige og har bodd her siden sommeren 2007 men vi har ikke registrert noe tv, og her for litt siden så kom de å ringte på døra så åpna mamma, det første han mannen ser er en tv fra rummet og hører lyden fra en annen tv fra stua, så jaa... vi fikk ikke noe bot men begynte å betale fra den månden.
Hehe hadde samme " problemet " jeg også.
Etter min mening så er det feil å betale for Nrk som jeg ikke ser på og som jeg faktisk ikke får inn.
Så jeg valge å ikke betale den og da kom det 2 personer på døren min og ja.. tven var heldigvis på Mute da jeg åpnet døren og den er heller ikke mulig å se fra inngangs partiet.

" Godag, vi er her for å skjekke om du har en tv ettersom du har valgt å ikke betale lisensen selv etter gjentatte purringer " Jeg fortale de at jeg var ikke interisert å ha fremmede folk i min leilighet så her kommer dere ikke inn...

De truet med politiet og hele pakken. Nå er det ca 1/2 år siden dette skjedde og jeg har ikke fått besøk av noen for å si det slik..

Du er not Rimelig trygg :=)

BTw.. De prøver å true deg med Politiet og det hele,. og de er så frekk at de prøver å presse seg inn..
Prøvde å luke døren hele 3 ganger men han ene rev i døren gjentatte ganger og satt foten mellom døren og karmen.. Ble rimelig forbanna så jeg valgte å dytte han godt bakover også smelte jeg døren igjen..

Om du velger å ikke betale for lisensen så er det lurt å ha tvens volum lav og når det eventuelt skulle ringe på så pass på at den ikke er synlig fra døren..


( masse skrivefeil, er stuptrøtt )

Om du er lur så registrer tven på dine foreldre når du kjøper den.. da blir det ingen lisens avgift :=)
Finker fint det
Sist endret av nissenisse; 29. januar 2009 kl. 22:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor blir det ikkke lisens hvis man skriver foreldrene sine navn?
Sitat av jokke2 Vis innlegg
Hvorfor blir det ikkke lisens hvis man skriver foreldrene sine navn?
Vis hele sitatet...
For at de mest sannsynlig betaler avgift for TV-en de allerede har.
Og som jeg har forstått det, betaler man bare èn avgift, uansett hvor mange TV-er familien eier.
Sitat av s1gh Vis innlegg
For at de mest sannsynlig betaler avgift for TV-en de allerede har.
Og som jeg har forstått det, betaler man bare èn avgift, uansett hvor mange TV-er familien eier.
Vis hele sitatet...
Det går ikke på familien, men husstanden.
En litt omvendt problemstilling:
Jeg har en diger, gammal jævel av en TV jeg godt kunnne tenke meg å bli kvitt. Hvordan får jeg lisensmafiaen til å komme og hente denne uten å måtte betale avgifter, bøter el? Er det mulig?
Sitat av shred Vis innlegg
En litt omvendt problemstilling:
Jeg har en diger, gammal jævel av en TV jeg godt kunnne tenke meg å bli kvitt. Hvordan får jeg lisensmafiaen til å komme og hente denne uten å måtte betale avgifter, bøter el? Er det mulig?
Vis hele sitatet...
Tror du har missforstått noe her. Kontrolørene skal jo ikke komme å hente tv'en din. Den setter du på utsiden av f.eks Elkjøp eller Expert der de tar imot kasserte produkter.
Neida, bare ute etter at noen skal komme og gjøre drittjobben for meg
Legg ut på finn.no ; Fin gammel tv gis bort!
Selvfølgelig, men ikke like morro som å få NRK til å ta jobben!
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Det går ikke på familien, men husstanden.
Vis hele sitatet...
Ah, ble litt slurvete skrevet akkurat det der.


Jeg har en TV jeg kjøpte for mange år siden. Den er selvfølgelig registrert i foreldrene mine sitt navn.

Går den fremdeles under avgiften deres, selv om jeg ikke bor hjemme? Eller må jeg nå betale avgiften selv?
Du må egentlig betale selv, leieboere uten TV skal jo også betale hvis den som eier skjelleren har TV..

Voldtatte regler i dette landetege egentlig..
Er det noen som vet hva som skjer dersom de finner ut at ikke har betalt, og de vet at du har tv. Leste over at man kan bli anmeldt. Ok, hva er så straffen man kan få? Hvor stor er boten de gir deg dersom du blir tatt i "fusk"? Må man betale mer enn lisens+bot? Andre gebyrer eller annet man kan straffes for?

Litt latterlig, men uansett: Privat gjelder lisensen hele husstanden for seg selv, ektefelle/samboer + de man forsørger (denne definisjonen er litt spesiell). Studerer man (er kunde hos lånekassen) må man per defininsjon også betale lisensen selv om du bor hjemme i tillegg til resten av familien :/ Dvs, har man egen inntekt, lån fra lånekassen osv og er over 18 , vil de faktisk at man betaler linsens i tillegg...
De har TV, men de er møkka lei av NRK lisensen også, den skal visst økes i år. Jeg hadde tenkt å sende mail at vi ikke har tv lengre er det ok? eller må jeg skrive hvorfor vi ikke har tv lengre? eller holder det med å skrive det?
Sitat av tnt Vis innlegg
Vi hadde en kontrollør her som plutselig stod i stuen vår. Var en dame. Hun ble kastet på hodet ut for det var ingen av oss som hadde sluppet henne inn.
Vis hele sitatet...
I denne situasjonen her; OM denne dama hadde sett at dere nå hadde et TV der inne...hva kunne hun gjort med det?
"Jeg såg de hadde TV for jeg sneik meg inn" ?

Om de sender regning og man blånekter at man har TV, blir det ikke ord mot ord? Hvem avgjør dette?

Om den dama hadde sneket seg inn i stua mi, ville jeg anmeldt henne.