Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  197 20369
Det er i alle fall oppe til vurdering.. (mener jeg leste ett sted at noen hadde tatt det i bruk ett eller annet sted i verden også) http://www.dinside.no/811386/ryanair...ift-for-tjukke

Det skulle vært ett krav for og få penger fra NAV også ! Jo feitere du er, jo mindre penger får du...
Det ville sikkert fått en del til og tenke over hva man har i seg og hvor mye man beveger seg !

Det er også utrolig vanskelig for meg å forstå hvordan man kan si at en feit person er så lat, og derfor er så feit.
For og bli så feit, MÅ man gidde å skaffe seg mat og hele tiden dytte det i seg.
Jeg vil si at det er MYE mer latskap og ikke gidde å spise mat en dag. Det er ikke direkte slitsomt og IKKE gå bort i kjøleskapet, eller på butikken.

Jeg beklager til alle som føler seg diskriminert og "truffet" av postene mine. Men dette er noe jeg er Sterkt i mot (fedme). Jeg ser INGEN god grunn til at noen er tjukke/feite. Noen sier sykdom, men jeg ser ikke hvordan en sykdom kan gjøre at du får MER inn enn ut. Legger dem på seg av oksygen eller noe sånt?
@ kimmy9igga ;

Ja selvfølgelig blir du jo mindre tjukk når du spiser mindre - over tid . Det har med kalorier inn og kalorier ut å gjøre til syvende og sist, samt stoffskifte. Og mengder som nevnt før. Jeg ville bare påpeke at det er ofte litt mer komplisert for sykelig overvektige mennesker - kombinasjonen er ofte enorme mengder mat over kort tid, + tilnærmet ubetydelig fysisk aktivitet, + depresjoner (med påfølgende trøstespising), + maten har generelt lite næringsstoffer og mineraler men temmelig høyt kaloriinnhold.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. januar 2014 kl. 17:22.
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Noen sier sykdom, men jeg ser ikke hvordan en sykdom kan gjøre at du får MER inn enn ut. Legger dem på seg av oksygen eller noe sånt?
Vis hele sitatet...
Dette kalles f.eks. matavhengighet og despresjoner. Ting som får deg til å føle at du MÅ spise mat hele tiden. Det er også veldig masse trøstespising, hvor det å få i seg mat rett og slett gir dem en lykkerus samt gjør at dem glemmer problemene - og når de da ikke får spise mer mat fordi de skal ned i vekt blir de bare mer deprimerte. Og løsningen dems når de er deprimerte er bare å spise mer mat. Og der har man en veldig ond sirkel som mange sliter med å komme seg ut av.

Tingen er bare at for en ene fyren som tok av seg 5 kilo fordi han følte han fikk litt bilringer kan stå der å si det er kjempe lett - men han har aldri kjent på den store matavhengigheten enkelte mennesker sliter med. Så for han var det kjempe enkelt.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ kimmy9igga ;

Ja selvfølgelig blir du jo mindre tjukk når du spiser mindre - over tid . Det har med kalorier inn og kalorier ut å gjøre til syvende og sist, samt stoffskifte. Og mengder som nevnt før. Jeg ville bare påpeke at det er ofte litt mer komplisert for sykelig overvektige mennesker - kombinasjonen er ofte enorme mengder mat over kort tid, + tilnærmet ubetydelig fysisk aktivitet, + depresjoner (med påfølgende trøstespising), + maten har generelt lite næringsstoffer og mineraler men temmelig høyt kaloriinnhold.
Vis hele sitatet...
Og det burde overvektige også vite....

Taboo usa, hadde en artikkel om overvektige folk, det er ekstreme tilfeller da, men igjen så er det som alt andre fristelser o.l eller ting som gir deg en god følelse den følelsen kommer aldri til å vare uansett hvor mye dritt du pakker i deg.

Og man burde som mye annet her i verden oppsøke disse følelsene på andre metoder.

Nytelser må nesten holde seg til å være nytelser å ikke en livsstil.

Veldig hyklersk sagt av meg til å være en rusmisbruker, men det samme gjelder for meg også...
Så har denne tråden blitt akkurat det jeg fryktet: Et sted der man kan få utløp for alt av diskriminerende og krenkende meninger man måtte ha om overvektige. Synes det er fantastisk at menneskers kroppsfasong kan sette sinnene så i kok at alt av normal respekt og folkeskikk forsvinner som dugg for solen. Kan ikke dere som syter over at overvektige uten unntak er usunne, late, grådige og nærmest spiser opp skatten deres, rote fram noen kilder før dere sprer eder og galle over noe som kunne ha blitt en saklig diskusjon?

Sitat av Bæsjemann Vis innlegg
Hvis du med "genetiske årsaker" sikter til et eller annet som har med metabolismen å gjøre er jeg helt uenig. Klart det finnes folk er "dømt" til å være overvektig eller tynn uansett hvor mye eller lite de spiser, pga en eller annen lidelese, men det er nok snakk om 1% eller mindre av befolkningen som er overvektige.

Hvis mener at en genetisk lidelse som gjør at personen ikke er i stand til å være i aktivitet, er jeg enig med deg. Har selv hatt massevis av lungeproblemer som førte til at jeg ikke var i stand til å gjøre en dritt på 2år. I den perioden spise jeg helt gjennomsnittlig og la på meg ca 20kg.
Vis hele sitatet...
Jo, jeg mener for så vidt begge deler. Det jeg pekte på i en tidligere post her var relativt nyoppdagede mutasjoner i forskjellige gen som kan føre til økt risiko for fedme. Du har helt rett i at det finnes mange andre fysiske årsaker til at man har vansker med å holde seg i form, og det viser jo bare nok en gang til at det er umulig å ha så bastante meninger om hvorfor folk er overvektige som det virker som mange har her.

Hvis du leser alt jeg har skrevet, ser du at jeg aldri har påstått at lav forbrenning (metabolisme) alene fører til overvekt, men at genetikken i enkelte tilfeller kan føre til blant annet lavere forbrenning, noe som kan være en medvirkende årsak til vektøkning.

Hvor mange du personlig tror sliter med lav forbrenning er for øvrig ganske uinteressant.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Men hvis du vet du har dette problemet så er det jo "bare" å spise riktig mengde. Du dør ikke av å ikke bli mett.
Vis hele sitatet...
Og hvordan mener du folk skal vite at de har dette problemet om ingen forsker på sammenhengen mellom genetikk og overvekt? At mutasjoner i enkelte gener kan føre til økt risiko for fedme er en relativt ny oppdagelse, og ved å få mer kunnskap om dette kan folk få hjelp til å hindre vektøkning. Jeg har aldri påstått at genetikk alene gjør en person ekstremt overvektig, men at det bl.a. kan føre til lavere forbrenning, økt sultfølelse og problemer med å styre matinntaket. Det er selvfølgelig mange og varierte årsaker til overvekt og fedme, både fysiske, psykiske, arvelige og miljømessige, og derfor er det viktig, og ikke minst på tide, å få et litt mer nyansert bilde på overvekt og fedme.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Gjør du dette så vil du tilslutt bli mett av mindre mengder.. du venner magen til å spise mye eller lite..
Vis hele sitatet...
Du har helt rett i at man vil kunne krympe størrelsen på magesekken ved å redusere størrelsen på måltidene. Om man derimot har en genvariasjon (noe som bl.a. forskning på FTO-genet, ofte blir kalt "fat gene", kan tyde på) som gjør at man ikke blir ordentlig mett, vil ikke metthetsfølelsen øke nevneverdig av å minske magesekkens volum.

Sitat av Xernox Vis innlegg
Men det er ikke naturlig å ha så mye tilgang til sukker og usunn mat. Som barn så er det foreldrenes ansvar å gi ordentlig næring til barna. Etterhvert så lærer man selv å regulere matvanene sine.
Vis hele sitatet...
Foreldrenes vaner og holdninger smitter gjerne over på barna. Det er de som i størst grad må gå foran med et godt eksempel og gi barna det nødvendige grunnlaget for å kunne ta gode og sunne livsstilsvalg senere i livet. Om man hele livet har blitt servert fettholdig ferdigmat til middag og brus som tørstedrikk, har man ikke bare et dårligere utgangspunkt for å få en sunn livsstil, man mangler kanskje også de nødvendige kunnskapene for å kunne velge riktig mat.

Sitat av jarinalus Vis innlegg
Slik eg har forstått det, får folk gjerne slike sjukdommar grunna utbreidt konsum av næringsfattig mat og stress. Det er sjølvsagt ein del som er arveleg belasta og, men ofte er det ytre faktorar som utløyser sjukdommen.

http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...50.html?page=3

http://nhi.no/sykdommer/allergi/dive...27.html?page=3

http://chriskresser.com/5-ways-that-...yroid-symptoms

I mine auger skal folk få lov å vere feite. Berre dei ikkje skyldar på alt anna enn kosthold/livsstil.
Vis hele sitatet...
Artiklene du linker til omhandler utelukkende lavt stoffskifte (hypotyreose). Det jeg nevnte tidligere i tråden, og som flere har tatt helt ut av kontekst, var at enkelte gener og/eller genetiske mutasjoner blant annet kan senke metabolismen, og være en medvirkende årsak til at noen er mer utsatt for vektøkning enn andre.

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tja øke priser er bare tull.. jeg vil ikke betale ekstra for en sjokolade pga at noen tjukkiser ikke klarer og la være å gaffle i seg.. og så går det ut over dem med dårlig råd

ig dessuten så er jo
Frukt og grønnsaker er jo billigere enn godteri..
Vis hele sitatet...
Innføring av høyere avgifter er et vanlig og godt fungerende tiltak for å redusere bruk av usunne produkter. Helseproblemer som følge av dårlig kosthold har blitt et stort samfunnsproblem, så jeg ser virkelig ikke hva som er galt med å øke prisene på usunne produkter som godteri og brus. Dette er, som etse helt korrekt påpeker, ikke nødvendige basisvarer, men noe man kan unne seg en gang i blant. Matbutikkene bugner av tilbud som 3 for 2 på sjokolade, brus og frossenpizza. Hvor ofte ser du tilsvarende tilbud på frukt og grønt? (Nå er jeg for så vidt imot kvantumsrabatt på mat generelt, men det er en helt annen diskusjon.)

Sitat av etse Vis innlegg
DOm konsekvensen er at fattige småbarnsfamiloer må ha en litt mindre godtepose på lørdagen (men santidig ha råd til en sunnere og bedre middag) for å få en generelt bedre helse i samfunnet ser jeg ikke på det som et problem.
Vis hele sitatet...
Som sagt helt enig i at prisen på godteri o.l. godt kan økes. Samtidig burde en sunnere og bedre middag bli billigere. Rene matvarer er generelt dyrere enn prosesserte matvarer og halvfabrikata med lavt eller feil næringsinnhold. Jeg tror (orker ikke rote fram noe nå) det har blitt gjort noe forskning som pekte mot at de store prisforskjellene mellom sunn og usunn mat var i ferd med å gjøre fedmeproblemet til et klasseproblem i tillegg.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Det vi ser er et uheldig resultat av for mange år med en sosialistisk regjering med for mye oljepenger. De har sydd puter under armene på folk og belønnet latskap og tiltaksløshet. Vi har ingenting å kjempe for lenger, gidder man ikke jobbe får man allikevel nok penger til et bra liv og ferie 2 ganger i året.
Vis hele sitatet...
Når du kommer med en såpass ekstrem påstand må du nesten ha noe å backe den opp med i tillegg.

Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Vekt tillegg på fly, taxi, buss osv (det koster faktisk mer i drivstoff )
Vis hele sitatet...
Hvis man ser bort ifra at dette åpenbart er diskriminering, ville det uansett være praktisk umulig å gjennomføre på en rettferdig måte. I så fall måtte alle, uansett størrelse, oppgi sin fettprosent, BMI og jeg vet ikke hva. Men det er vel kanskje ikke en fullstendig rettferdig fordeling av drivstoffutgifter du er ute etter, men først og fremst at de feite skal betale mer. Eller tar jeg feil?

Sitat av GoreLord Vis innlegg
Jeg blir egentlig litt sjokkert over holdningen noen folk i denne tråden har rundt overvektige mennesker.
Ble selv mobbet rett igjennom sjela gjennom hele barne/ungdomskolen, og det var snakk om GROV mobbing. Om folk mener at det ligger en "preventiv effekt" bak alt denne mobbinga, ta dere en FØKKINGS bolle.

Jeg har dog endelig kommet meg ut av dette fett helvete med å gå ned 30kg på 1 år og lagt om livstilen og dedikert den til kroppsbyggning/styrke trening. Men jeg sliter enda med "indre demoner" som forteller om hvor feit jeg er og alt det.
Vis hele sitatet...
Takk. En herlig avveksling med synspunkter fra en som faktisk har kjent det på kroppen. Har en mistanke om at de fleste som skriver her aldri har slitt noe særlig med vekta selv.

Sitat av Obster Vis innlegg
Kan det tenkes at folk vil gjøre noe med vekta pga. det negative det har ført med seg? F.eks mobbing? Jeg sitter ikke her og forsvarer mobbing av folk som er overvektige, men en skulle tro at mange velger å gjøre noe med vekta pga. slike ting. Er du sikker på at du hadde gjort noe med vekta di, om ingen reagerte negativt eller sa noe?
Vis hele sitatet...
Det er umulig å tro noe annet enn at veldig mange overvektige er desperate etter å gå ned i vekt nettopp pga. måten de blir behandlet på, det bekreftes jo av samtlige i artikkelen TS linker til i første post.

Sitat av Obster Vis innlegg
[...]Jeg må dessverre plusse på et jeg også mener kan være veldig viktig; "et spark i rævva".
Vis hele sitatet...
Dessverre blir dette "sparket i ræva" gjerne servert som grov mobbing og trakassering. Det er heller ikke en hvilken som helst utenforstående sin oppgave å gi dette "sparket". Om det er snakk om helsefarlig overvekt, har man helsepersonell, familie og andre støttespillere til slikt.
Sist endret av Samleieobjekt; 19. januar 2014 kl. 18:45.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Så har denne tråden blitt akkurat det jeg fryktet: Et sted der man kan få utløp for alt av diskriminerende og krenkende meninger man måtte ha om overvektige. Synes det er fantastisk at menneskers kroppsfasong kan sette sinnene så i kok at alt av normal respekt og folkeskikk forsvinner som dugg for solen. Kan ikke dere som syter over at overvektige uten unntak er usunne, late, grådige og nærmest spiser opp skatten deres, rote fram noen kilder før dere sprer eder og galle over noe som kunne ha blitt en saklig diskusjon?

..........

Om det er snakk om helsefarlig overvekt, har man helsepersonell, familie og andre støttespillere til slikt.
Vis hele sitatet...
Når det kommer til vekt på fly ol. mente jeg faktisk at Vekt (uansett form) burde koste mer penger.. av samme grunn som at vekt på bagasje koster penger.

Du mener at det trengs kilder og forskning på at overvektige og "feite" mennesker koster samfunnet penger..
Jeg vil tro at det nesten sier seg selv. Overvektige har MYE større sjanse til å få diabetes, pustevansker, problemer med bevegelse OSV.
Dette vil i mange tilfeller føre til sykehus opphold/besøk, operasjoner, NAV støtte ol.

Jeg skulle gjerne sett en undersøkelse på hvor mange prosent av alle uføre i Norge som er overvektige, som rett og slett er uføre pga. overvekt og problemer det har ført med seg.

Kan si det igjen, overvekt (av den medfødte typen) vil jeg sammenligne med allergi.
Har man allergi er det ting man må passe seg for og spise.
Samme gjelder når man legger på seg Utrolig fort, da må man passe seg for og spise usunt og holde seg til mindre mengder, samt øke aktiviteten litt over det "normale".

(jeg vet at kommentarene mine i denne tråden virker HELT syke, men det er nå bare mine meninger om saken)
Sitat av guppy Vis innlegg
Alt har noe med Kaloriinnhold i forhold til mengde.

Om Person 1 spiser 10 kg epler på en dag, og Person 2 spiser 5kg Burger King mat, så går jo Person 2 mest opp i vekt.
Vis hele sitatet...
Men om en person spiser 1kg epler og en annen 10kg, så ville vel han som spiser 10 kg gå opp mest selv om epler er sunt.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Og hvordan mener du folk skal vite at de har dette problemet om ingen forsker på sammenhengen mellom genetikk og overvekt? At mutasjoner i enkelte gener kan føre til økt risiko for fedme er en relativt ny oppdagelse, og ved å få mer kunnskap om dette kan folk få hjelp til å hindre vektøkning. Jeg har aldri påstått at genetikk alene gjør en person ekstremt overvektig, men at det bl.a. kan føre til lavere forbrenning, økt sultfølelse og problemer med å styre matinntaket. Det er selvfølgelig mange og varierte årsaker til overvekt og fedme, både fysiske, psykiske, arvelige og miljømessige, og derfor er det viktig, og ikke minst på tide, å få et litt mer nyansert bilde på overvekt og fedme.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal folk vite om de spiser for mye? Seriøst? Er du feit så spiser du for mye og har for lite aktivitet grovt sett.
Om du er litt sosial så ser du hva andre spiser og spiser du dobbelt så mye er det ikke vanskelig å skjønne at du spiser for mye.
Trenger ikke være forsker for å se at man er feit og spiser for mye.
All informasjonen du trenger er bare et googleklikk unna.
Sist endret av Xernox; 19. januar 2014 kl. 20:16.
Beis: Men om en person spiser 1kg epler og en annen 10kg, så ville vel han som spiser 10 kg gå opp mest selv om epler er sunt.
Vis hele sitatet...
Sunt og usunt er relative begreper. Epler eksempelvis er ikke sunt i svært store mengder (ift fruktsukker, overinntak av mineraler osv) derfor mantraet om moderasjon og variasjon i matveien.

Til og med potetgull er ikke usunt i modrate mengder. Og for moro skyld; sjekk ut Line Jansrud sjokolade-prosjekt (fra Newton i NRK). Ganske artig greie egentlig. Hun gikk ned i vekt etter å ha testet ut å spise bare sjokolade i ca 10 dager.


( Litt offtopic; hvis man ser på mengde, så er vel henholdsvis a)fisk og b) grønnsaker noe av det som man kan spise masse av uten at det er farlig/ugunstig for kroppen. Men også for disse gjelder tanken om moderasjon. Mao, for mye grønnsaker er heller ikke bra. Menneskekroppen er jo 'konstruert' for å spise _både_ plantekost og proteiner/fett. )
Sist endret av aeon_illuminate; 19. januar 2014 kl. 21:48.
Bare lag normal mat, og ikke tenk så stort på det, bare litt forskjellig... Spis når du er sulten, og slutt når du er mett. Vær nogenlunde aktiv. Da klarer man seg fint.
Sitat av BongRips Vis innlegg
Bare lag normal mat, og ikke tenk så stort på det, bare litt forskjellig... Spis når du er sulten, og slutt når du er mett. Vær nogenlunde aktiv. Da klarer man seg fint.
Vis hele sitatet...
hele poenget i tråden her er jo at det der kun funker for enkelte. Noen vil legge på seg om de spiser til de er mette og kan derfor ikke stole på denne metthetsfølelsen for å vurdere hvor mye de kan spise.
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Når det kommer til vekt på fly ol. mente jeg faktisk at Vekt (uansett form) burde koste mer penger.. av samme grunn som at vekt på bagasje koster penger.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt at man hos en del flyselskaper må kjøpe to seter om man av en eller annen grunn har behov for mer plass. Dette gjelder ikke bare for overvektige, men også for folk som f.eks. har ekstremt lange bein eller trenger ekstra plass pga. en funksjonshemning. Dette lyder for så vidt helt fair i mine ører. Det er derimot ikke vanlig å justere pris etter hvor mye passasjerene veier.

Joda, det stemmer at systemet finnes, men det skal det sies at det skapte ganske mye oppstandelse. Her blir det uansett rettferdig i den forstand at du betaler etter hvor mye du veier, og ikke etter hvorvidt du veier over eller under en fastsatt grense (som er det jeg mistenker at du tenkte på, jf. sammenligningen med overvekt på bagasjen). Hvorfor du ikke kan sammenligne et menneske med en koffert har du allerede blitt forklart, selv om det tydeligvis ikke gjorde det noe klarere for deg.

Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Du mener at det trengs kilder og forskning på at overvektige og "feite" mennesker koster samfunnet penger..
Jeg vil tro at det nesten sier seg selv. Overvektige har MYE større sjanse til å få diabetes, pustevansker, problemer med bevegelse OSV.
Dette vil i mange tilfeller føre til sykehus opphold/besøk, operasjoner, NAV støtte ol.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg trenger ikke kilder på at overvektige koster samfunnet penger. Det jeg gjerne vil ha kilder på, er påstander som denne:
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Dem kunne sett ut som dem vil for min del. MEN, det koster MEG ganske mye penger med tanke på at vi her snakker om ganske mange sykdommer, operasjoner, uføretrygder ol. (Ja, det samme gjelder røykere og alkoholikere mm. , men fedme er blitt en større gruppe når det kommer til kostnader for samfunnet )
Vis hele sitatet...
Og hvor har du det fra at at overvektige f.eks. har så mye større risiko for å få problemer med bevegelse? Hva legger du egentlig i det? Jeg får litt følelsen av at du bare kaster ut noen lidelser for at det skal høres fælt ut.

Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Jeg skulle gjerne sett en undersøkelse på hvor mange prosent av alle uføre i Norge som er overvektige, som rett og slett er uføre pga. overvekt og problemer det har ført med seg.
Vis hele sitatet...
Voilà. Den er riktignok ikke helt ny, men jeg tviler på at det har endret seg radikalt siden da. Her er det viktig å huske på at korrelasjon ikke nødvendigvis medfører kausalitet; at man er overvektig og ufør betyr ikke at man er ufør på grunn av overvekt. Hvis man i tillegg tar med i beregningen at overvektige har mindre sjanse for å få seg jobb og større risiko for å utvikle depresjon og flere andre psykiske lidelser, så tør jeg påstå at den statistikken ikke er særlig nyttig. I hvert fall ikke om man er ute etter å hetse overvektige. Den samme statistikken viser at 37% av alle uføre røyker daglig. Hvorfor hater du ikke røykere like intenst?

Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvordan skal folk vite om de spiser for mye? Seriøst? Er du feit så spiser du for mye og har for lite aktivitet grovt sett.
Om du er litt sosial så ser du hva andre spiser og spiser du dobbelt så mye er det ikke vanskelig å skjønne at du spiser for mye.
Trenger ikke være forsker for å se at man er feit og spiser for mye.
All informasjonen du trenger er bare et googleklikk unna.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig helt umulig for deg å se litt flere nyanser enn svart og hvitt? Som tidligere påpekt, så finnes det ikke noen universell standard for hva som er en passende middagsporsjon. Det er heller ikke sånn at det finnes to typer forbrenning, en "normal" og en "unormal"; det som er passende mengde mat for én person, kan være for mye eller for lite for en annen. Det er altså vanskelig å vurdere sitt eget matinntak ved å se på hva alle andre spiser. Det trenger heller ikke være sånn at man spiser så mye mer enn alle andre. Ganske nylige forsøk indikerer at enkelte vil legge på seg av samme menge mat som for de fleste vil holde vekta noenlunde stabil.

Jeg er fremdeles fullstendig klar over at gener på ingen måte har alt å si, men siden såpass mange her virker hellig overbevist om at gener overhodet ikke har noen innvirkning, må jeg nesten få lov til å legge fram litt lektyre som kan tyde på det motsatte.
Sist endret av Samleieobjekt; 19. januar 2014 kl. 23:09.
Sitat av Samleieobjekt Vis innlegg
Det er korrekt at man hos en del flyselskaper må kjøpe to seter om man av en eller annen grunn har behov for mer plass. Dette gjelder

...

her virker hellig overbevist om at gener overhodet ikke har noen innvirkning, må jeg nesten få lov til å legge fram litt lektyre som kan tyde på det motsatte.
Vis hele sitatet...

Jeg har samme følelser for røykere (men denne tråden er ikke om dem, selv om jeg nevnte det litt tidligere i tråden)

At overvektige har større problemer med bevegelse er vel heller ikke noe nytt?
Mer vekt ødelegger knær og hofter ! samt andre ledd.

Jeg sier heller ikke at gener ikke har noen betydning, men at man må leve med den kroppen man har. Sliter man med allergi, unngår man den maten (ol.).
Sliter man med fedme, bør man passe på inntak.
Kan man ikke svømme, hopper man ikke i vannet.


Men jeg er enig at dette har blitt vinklet litt over til hetsing.
Dette var ikke min intensjon (selv om det kanskje ser sånn ut :s ) !
Så jeg vil beklage hetsingen og håper at noen kan lese mellom linjene og kanskje forstå hva jeg mener
Feite folk er noe av det ekleste jeg vet om. Kall gjerne mine holdninger motbydelige, men det vill ikke få meg til å endre mening. At noen kan ha så liten selvrespekt for sin egen kropp er for meg en gåte. Ser jeg feite folk tenker jeg at de er udugelige rett å slett. Jeg gidder ikke pynte på sannheten å sier det sånn som jeg mener det.
Sist endret av Kailua; 20. januar 2014 kl. 00:12.
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Sliter man med allergi, unngår man den maten (ol.).
Sliter man med fedme, bør man passe på inntak.
Kan man ikke svømme, hopper man ikke i vannet.
Vis hele sitatet...
Ut i fra innleggene dine på forumet så ser det ut som:
*Du drikker alkohol. Har du i det hele tatt tenkt over helseskadene som det kan medføre?

*Du driver litt med pyroteknikk. Har du tenkt over kostnadene som vi andre må dekke inn dersom du skulle få sprengt av deg fingrene?

*Du er en ufordragelig person! Har du tenkt over hvor kostbar legebehandlingen blir den dagen du blir slått ned på byen av noen som har fått nok av deg?

Sånn, værsegod - nå kan du hate deg selv for eventuelle kostnader som du i fremtiden vil påføre samfunnet! Du burde selvsagt slutte med alt dette! Slutt også å spis usunt. Du blir sikkert ikke feit av en chipspose og en flaske cola nå og da, men du kan pådra deg sykdommer slik som kreft, og det koster samfunnet masse penger. Så hold deg til grønnsaker og vann.

Ellers så mistenker jeg at mange av dere i tråden her har støttekontakter eller bor på institusjon. Hvorfor skal jeg være med å betale for det?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Kailua Vis innlegg
Feite folk er noe av det ekleste jeg vet om. Kall gjerne mine holdninger motbydelige, men det vill ikke få meg til å endre mening. At noen kan ha så liten selvrespekt for sin egen kropp er for meg en gåte. Ser jeg feite folk tenker jeg at de er udugelige rett å slett. Jeg gidder ikke pynte på sannheten å sier det sånn som jeg mener det.
Vis hele sitatet...
gratulerer, du er en del av problemet
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Utrolig mange av dem som har postet her har tydeligvis ikke erfaring med problemet. Veldig bra innlegg av @Samleieobjekt, innlegg #105.

Jeg har aldri vært sykelig overvektig selv, men jeg har blitt mobbet og ertet pga. vekta min. Det var heldigvis ikke i en lang periode av livet mitt. Som tenåring ble jeg ganske høy og da forsvant bilringene, men psyken min forsvant jo ikke. Kompleksene feite/overvektige personer kan få i psyken/hodet er mange, svært mange.

Selv har jeg trent aktivt i flere år nå, gått ned i vekt utallige ganger o.l.

Poenget jeg skal fram til nå er hvordan jeg tenkte da jeg gikk ned fra 103kg til 89kg. Da jeg var 89k var jeg jo rimelig tynn med tanke på høyden og kroppsbygningen min. Dessverre var jo ikke psyken enig. Jeg begynte svært aktivt med styrketrening da jeg var 89kg og jeg fant fort ut at jeg kunne ikke fortsette ned i vekt, for jeg hadde jo ingen muskler som ville vises og jeg hadde heller ingen styrke. Nå har jeg trent meg opp til ca. 100kg igjen, jeg løfter dobbelt så mye som jeg gjorde for et halvt år siden og er i strålende form. Det samme kan ikke sies om psyken. Psyken min forteller meg at jeg er tjukk, feit og at jeg egentlig bare burde slutte å tro at jeg er i god form. På det samme tidspunktet forteller psyken meg at jeg må ha mer muskler. Jeg er altså for liten.

Selvfølgelig korrelerer vekta med hva du putter i kjeften, men man må også vite at det er flere ting enn bare vekta som spiller inn.
Sitat av caperno Vis innlegg
Ut i fra innleggene dine på forumet så ser det ut som:
*Du drikker alkohol. Har du i det hele tatt tenkt over helseskadene som det kan medføre?

*Du driver litt med pyroteknikk. Har du tenkt over kostnadene som vi andre må dekke inn dersom du skulle få sprengt av deg fingrene?

*Du er en ufordragelig person! Har du tenkt over hvor kostbar legebehandlingen blir den dagen du blir slått ned på byen av noen som har fått nok av deg?

Sånn, værsegod - nå kan du hate deg selv for eventuelle kostnader som du i fremtiden vil påføre samfunnet! Du burde selvsagt slutte med alt dette! Slutt også å spis usunt. Du blir sikkert ikke feit av en chipspose og en flaske cola nå og da, men du kan pådra deg sykdommer slik som kreft, og det koster samfunnet masse penger. Så hold deg til grønnsaker og vann.

Ellers så mistenker jeg at mange av dere i tråden her har støttekontakter eller bor på institusjon. Hvorfor skal jeg være med å betale for det?
Vis hele sitatet...


Problemet er ikke at det er økonomisk farlig å være overvektig, så klart har man lyst på bivirkningene av det å være feit, så må du bare spise, godt er det også, men sunt og lurt er det egentlig ikke.
Jeg vet ikke hvor mye genetikk spiller i forhold inne i forhold til overvekt, men jeg tror uansett aktivitet er den største faktoren for å holde seg i form. For noen er det kanskje uungåelig å holde seg tynne, men for flesteparten tror jeg det bare handler om selvdisiplin.
Sist endret av kimmy9gga; 20. januar 2014 kl. 01:09.
Sitat av Kailua Vis innlegg
Feite folk er noe av det ekleste jeg vet om. Kall gjerne mine holdninger motbydelige, men det vill ikke få meg til å endre mening. At noen kan ha så liten selvrespekt for sin egen kropp er for meg en gåte. Ser jeg feite folk tenker jeg at de er udugelige rett å slett. Jeg gidder ikke pynte på sannheten å sier det sånn som jeg mener det.
Vis hele sitatet...
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/89/gapo.jpg
Også er det jo en veldig stor faktor som spiller inn: Motivasjon.

Det gjelder å finne noe som man kan holde på med over lang tid, noe man ikke gruer seg til, noe man ser fremgang i.

Det at at man skulle blitt utstøtt fra samfunnet fordi man er overvektig gjør ikke akuratt det å gå på treningsstudio for å trene blandt masse fit-for-fight mennesker akuratt noe lettere.

Det er lett å si "Er det ikke bare å begynne med trening a?", men så er det dette med tålmodighet og troen på fremgang. Når man først får det motivasjonskicket for å trene så er det ofte lett å få veldig dårlig tålmodighet, og man vil gjerne se resultatene med en gang.

Det å legge om livsstilen og kanskje trene flere år for å gå ned til idealvekten sin er ikke lett å ta til seg, og når treningen i tillegg ikke er morsom og man blir "meeeh" når man skal dra flere ganger i uken for å gjøre noe man synes er kjedelig, så skjønner man selv hvor visa ender.

Jeg tror dette "sparket i ræva" folk snakker om burde gjøres via inkludering/rekruttering til fysiske aktiviteter eller trening, ikke kjefting nedsettende ord. (Øl og kake er kaloririkt )
Sitat av Elmsild Vis innlegg
Jeg er enig i at utseende har mye å si. Og jeg skal med hånden på hjertet innrømme at jeg, som alle andre mennesker, dømmer folk etter utseende til en viss grad. Førsteinntrykket en person gjør er spesielt viktig, og det blir ikke bedre av å veie 500kg.

Jeg har alltid vert av den oppfatning at hva andre spiser/ikke spiser etc er ikke min sak. Folk får drive på som de vil. Men veier du ett halvt tonn, må du regne med å få ett par blikk, i min mening.

Det har med selvkontroll å gjøre, og det er lite som gjør meg mer irritert enn folk som forsvarer EKSTREM overvekt.

Unnskyldninger som "det ligger i familien" gjør meg litt irritert. Så klart har det litt med genetikk å gjøre. Noen har litt lettere for å spise mer/legge på seg litt mer enn andre. Men det går en grense. Alle har mulighet til å slanke seg, genetikk hindrer deg ikke i å spise sunnere og trene mer.

Om jeg skulle valgt personer jeg ville ansette i en bedrift, så er det selvsagt at jeg ikke ville tatt ekstrem overvekt som et + i boken. Jeg ville sett på det som et tegn på svakhet.

Jeg vet dette kan virke støtende for noen, men dette er mitt ærlige synspunkt. Legg også merke til at jeg sier EKSTREM overvekt. Litt overvekt er helt greit. Folk er forskjellige og det må vi respektere. Men det går en grense, og når den grensen er nådd, må man regne med at folk vil se på det som negativt.
Vis hele sitatet...
Okay du sier det går en grense på normal, middels og ekstrem overvekt, hva er disse grensene etter din mening?
Sitat av Kailua Vis innlegg
Feite folk er noe av det ekleste jeg vet om. Kall gjerne mine holdninger motbydelige, men det vill ikke få meg til å endre mening. At noen kan ha så liten selvrespekt for sin egen kropp er for meg en gåte. Ser jeg feite folk tenker jeg at de er udugelige rett å slett. Jeg gidder ikke pynte på sannheten å sier det sånn som jeg mener det.
Vis hele sitatet...
tja jeg kan vedde på at alle tjukkasene du har sett har mye bedre personlighet enn deg ! og tilog med en kvart tjukkas har enda bedre personlighet enn deg.

Hakke på hvordan mennesker ser ut er ekkelt
Jeg lurer på om det er blitt forsket på om ungdommer som sitter mye foran data har blitt mer overvektig gjennom årene, og hva tiltak skal en gjøre mot desse? Her er det ikke snakk om sykdom! Her er det snakk om nerder som elsker junkfood fordi de slipper å lage mat selv slik at de får mer tid til WoW og LoL spillinga si etc.

Skal man holde kjeft og la de styre på videre med dette? Denne livsstilen går utover oss alle til slutt. Det er ikke et enkeltmenneske som velger å bli feit som er problemet her, men utviklingen i samfunnet.
Åpner man kjeften, så får man tilbake at vi mobber og diskriminerer. Det er dette jeg reagerer på. I bunn og grunn ønsker vi alle å hjelpe overvektige.
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg lurer på om det er blitt forsket på om ungdommer som sitter mye foran data har blitt mer overvektig gjennom årene, og hva tiltak skal en gjøre mot desse? Her er det ikke snakk om sykdom! Her er det snakk om nerder som elsker junkfood fordi de slipper å lage mat selv slik at de får mer tid til WoW og LoL spillinga si etc.

Skal man holde kjeft og la de styre på videre med dette? Denne livsstilen går utover oss alle til slutt. Det er ikke et enkeltmenneske som velger å bli feit som er problemet her, men utviklingen i samfunnet.
Åpner man kjeften, så får man tilbake at vi mobber og diskriminerer. Det er dette jeg reagerer på. I bunn og grunn ønsker vi alle å hjelpe overvektige.
Vis hele sitatet...
Vi kan da ikke begrense alt her i verden.

Det er vel ingen tvil om at fedme har blitt et problem, jeg tror mange overvektige ikke vet helt vet hvor de skal begynne og hvilke tiltak de skal ta.
Har selv sett mange som spiser salat i tillegg til maten eller spiser mer frukt, bær osv og tror at de vil gå ned i vekt av det.
Jeg tror også mange som søker hjelp blir villedet og får mye feilinformasjon fra tynne folk som aldri har trengt å ta av seg en kg.

Syntes en god start hadde vært å prøve å informere eller hvertfall gjøre informasjonen mer tilgjengelig for folk flest.
Sitat av caperno Vis innlegg
Ut i fra innleggene dine på forumet så ser det ut som:
*Du drikker alkohol. Har du i det hele tatt tenkt over helseskadene som det kan medføre?

*Du driver litt med pyroteknikk. Har du tenkt over kostnadene som vi andre må dekke inn dersom du skulle få sprengt av deg fingrene?

*Du er en ufordragelig person! Har du tenkt over hvor kostbar legebehandlingen blir den dagen du blir slått ned på byen av noen som har fått nok av deg?

Sånn, værsegod - nå kan du hate deg selv for eventuelle kostnader som du i fremtiden vil påføre samfunnet! Du burde selvsagt slutte med alt dette! Slutt også å spis usunt. Du blir sikkert ikke feit av en chipspose og en flaske cola nå og da, men du kan pådra deg sykdommer slik som kreft, og det koster samfunnet masse penger. Så hold deg til grønnsaker og vann.

Ellers så mistenker jeg at mange av dere i tråden her har støttekontakter eller bor på institusjon. Hvorfor skal jeg være med å betale for det?
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg dra dette over til en diskusjon om Meg, men jeg ble mye mobbet for vekten min når jeg gikk på skolen.
Jeg har vært utrolig tynn hele livet (frem til nylig).
Jeg vil også si at det muligens er vanskeligere å legge på seg enn det er å gå ned i vekt (flere som har sagt dette de siste åra).

Jeg har prøvd og spise og prøvd og trene (over mange år) men gikk aldri opp i vekt. Men når jeg først satte meg målet å virkelig gå opp i vekt, så har jeg lagt på meg rundt 10kg i løpet av det siste året.

Jeg spiser ikke lengre dritt, jeg drikker svært lite alkohol og jeg trener Minst 3-4 ganger i uka.

Pyro og lignende driver jeg svært sjeldent med for tiden da jeg har en liten datter som krever en god del tid.

Jeg må jo også si at i mitt siste innlegg (og tidligere innlegg) har jeg beklaget om jeg har gått over streken for hetsing og lignende (noe jeg garantert har gjort). Men dette er faktisk blitt et stort problem, ikke bare i Norge men over mesteparten av Verden !

Men tusen takk for konstruktiv kritikk
Her var det mye u-vitenhet!
Jeg fks har ALDRI vært overvektig i mine første 38 år, før jeg ble syk. Fikk store smerter og ble behandlet på smertepoliklinikken på A-hus, stappet i mange slags medikamenter, også medikamenter mot depresjoner som ogsåbrukes i smertebehandling og med kjente bivirkninger om vektøkning, som jeg ikke visste om da. Jeg este ut ca 35 kilo på 1,5 år. Pga div plager som sykdom og smerter etter at jeg gikk opp i vekt, har jeg desverre vært i lite aktivitet. Jeg har prøvd å trene på helsesenter og gått ned ca 15 kilo, fått slite med mer smerter igjenn,for så å måtte gi meg med trening igjenn. Nå venter jeg på en operasjon som jeg håper letter på mine daglige smerter og at jeg kan begynne å trene igjenn for 4. året på rad. Jeg liker å trene spinning og synes det er gøy med spinning, og det som er best: gå ned i vekt og kjenne at jeg kommer inn i klærne igjenn. 35 kilo overvekt er mye, vær så snill og ikke døm meg og ikke glo på meg. Jeg strever og har det høyeste ønske selv om og få gå ned i vekt. Jeg synes det er gøy å trene spinning, jeg er ikke lat :-)
Sist endret av Huttetutta; 21. januar 2014 kl. 03:52.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg har ikke dårlig råd.. men hvorfor skal jeg betale mere for en sjokolade pga noen tjukkiser ikke klarer å styre seg ? godteri er jo allerede dyrt og det finnes mange fattige barnefamilier i norge .. hvorfor skal dem lide pga tjukkisene ?

jeg kjøper heller frukt enn godteri.
Vis hele sitatet...
Poenget var sikkert ikke at DU må lide, men at folk vil betale mindre for sunnere mat, og for å få det til kan u-sunn mat koste mer.
Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Når jeg ser en svært overvektig person blir jeg litt uggen, og jeg er usikker på hvorfor
Vis hele sitatet...
Trolig fordi du er ødelagt av media.

Media og sosialismens største problem er svekkelsen av differansen mellom seksuell polaritet; derav metroseksualitet.

Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Poenget var sikkert ikke at DU må lide, men at folk vil betale mindre for sunnere mat, og for å få det til kan u-sunn mat koste mer.
Vis hele sitatet...
Her beskriver du hvordan markedet ødelegger mennesker. Folk kjøper det som er billig, "fyller" kroppen sin med "sand;" blir seende feit ut.
Sist endret av nudo; 21. januar 2014 kl. 06:31.
Sitat av nudo Vis innlegg
Trolig fordi du er ødelagt av media.

Media og sosialismens største problem er svekkelsen av differansen mellom seksuell polaritet; derav metroseksualitet.

Her beskriver du hvordan markedet ødelegger mennesker. Folk kjøper det som er billig, "fyller" kroppen sin med "sand;" blir seende feit ut.
Vis hele sitatet...
Altså, det at media har påvirket mitt syn på kvinner blir feil. Om tv og internett ikke fantes hadde jeg fremdeles ikke funnet en svært overvektig kvinne mer attraktiv en en slank og sunn en. Dette går på hvordan vi er laget. Vi går etter den sunneste og beste. Gode gener er det vi leter etter instingtivt. Derfor liker mange jenter godt trente menn, og gutter jenter som er relativt i form.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Altså, det at media har påvirket mitt syn på kvinner blir feil. Om tv og internett ikke fantes hadde jeg fremdeles ikke funnet en svært overvektig kvinne mer attraktiv en en slank og sunn en. Dette går på hvordan vi er laget. Vi går etter den sunneste og beste. Gode gener er det vi leter etter instingtivt. Derfor liker mange jenter godt trente menn, og gutter jenter som er relativt i form.
Vis hele sitatet...
Så forklar hvorfor større kvinner var mer desirable før i tiden.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fordi når de var feite så var de rike. Hvem vil ikke gifte seg med rike folk? Nå som mat er så lett tilgjengelig så betyr det ikke at du er rik om du veier 200kg.
Sist endret av Xernox; 21. januar 2014 kl. 09:11.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Xernox Vis innlegg
Fordi når de var feite så var de rike. Hvem vil ikke gifte seg med rike folk? Nå som mat er så lett tilgjengelig så betyr det ikke at du er rik om du veier 200kg.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte nå mer på at han sier vi "alltid" har gått etter "sunne, slanke kvinner". Samfunnet du bor i har en del å si...
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg tenkte nå mer på at han sier vi "alltid" har gått etter "sunne, slanke kvinner". Samfunnet du bor i har en del å si...
Vis hele sitatet...
Jeg sa aldri ''Alltid'' har gått etter. Lær deg å les. Uansett om du bor i Trondheim eller Stavanger vil de fleste mene at en kvinne på 60 kg er mer attraktiv en en på 143.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Altså, det at media har påvirket mitt syn på kvinner blir feil. Om tv og internett ikke fantes hadde jeg fremdeles ikke funnet en svært overvektig kvinne mer attraktiv en en slank og sunn en. Dette går på hvordan vi er laget. Vi går etter den sunneste og beste. Gode gener er det vi leter etter instingtivt. Derfor liker mange jenter godt trente menn, og gutter jenter som er relativt i form.
Vis hele sitatet...
Store jenter har ofte store pupper. Menn liker store pupper, ergo tjukke jenter er sexy
Det er faktisk mange som foretrekker noen med litt ekstra, gjerne fordi de har dette selv eller så ser de andre ting enn bare kroppen. Personen inni f.eks. Det er bare ikke så allment godtatt, ihvertfall ikke blandt yngre mennesker.

Det er mange tynne pene jenter jeg syntes er jævlig stygge på grunn av personen de er, delvis på grunn av personen de har blitt fordi de er så pene og ettertrakta. Blogge-babes og tigerstaden tøser som har shopping som første hobby og drømmer om å bli "glamourmodell" og slå gjennom på Paradise Hotel
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 09:32.
Jeg sa aldri ''Alltid'' har gått etter. Lær deg å les. Uansett om du bor i Trondheim eller Stavanger vil de fleste mene at en kvinne på 60 kg er mer attraktiv en en på 143, så samfunnet spiller ikke så stor rolle.

Vi mennesker er skapt for å bli tiltrukket av sunne friske mennesker fremfor usunne, syke mennesker. På samme måte som når elefanter sloss om hvem som skal parre seg vil den sterkeste og sunneste vinne og derfor parre seg, og ungen vil komme ut som et bedre eksemplar med bedre gener.

Det at noen finner overvektige kvinner mer attraktive er jo et faktum som du sier, men det er også noen som tenner på avføring.
Sist endret av BongRips; 21. januar 2014 kl. 09:31.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Jeg sa aldri ''Alltid'' har gått etter. Lær deg å les. Uansett om du bor i Trondheim eller Stavanger vil de fleste mene at en kvinne på 60 kg er mer attraktiv en en på 143.
Vis hele sitatet...
Okei, uheldig formulering, beklager, men jeg tror ikke du kan si at media ikke har noen som helst innvirkning på kvinnesynet ditt, media påvirker mer enn man skulle tro. Jeg tror "normen" fint kunne vært overvektige kvinner (kanskje ikke "syke" da).

Jeg er i hvertfall ganske sikker på at om media hadde fokusert på overvektige kvinner som "kvinneidealet" hadde mange flere sett på det som "den ultimate kvinnen".
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Vi mennesker er skapt for å bli tiltrukket av sunne friske mennesker fremfor usunne, syke mennesker. På samme måte som når elefanter sloss om hvem som skal parre seg vil den sterkeste og sunneste vinne og derfor parre seg, og ungen vil komme ut som et bedre eksemplar med bedre gener.
Vis hele sitatet...
Problemet er at idealet med sunne friske mennesker forandrer seg avhengig av økonomien. Har vi det bra, har vi råd til å trimme og ha et rafinert kosthold osv. Har vi det dårlig, med lite mat og dårlig økonomi så vil tjukkhet vise at disse menneskene har plenty å spise og god råd, da blir de sett på som friske, sunne mennesker.
Hørt om uttrykket Child-bearing hips? Det sitter skjeldent på de som veier 50-60kilo. Skjønnhetsidealet vi har i dag er ikke eldre enn ca 50 år.

Det at noen finner overvektige kvinner mer attraktive er jo et faktum som du sier, men det er også noen som tenner på avføring.
Vis hele sitatet...
Ikke bland inn avføring vær så snill, jeg tror scat fetish er ganske mye skjeldnere enn chubby-chasers.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 09:41.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Ikke bland inn avføring vær så snill, jeg tror scat fetish er ganske mye skjeldnere enn chubby-chasers.
Vis hele sitatet...
Han fikk frem et poeng med eksempelet sitt. Alle skjønte poenget. At det er MER vanlig å like overvektige en avføring betyr ingenting i denne sammenheng.

De fleste liker slanke mennesker.
Noen liker overvektige mennesker.

Men hva vil du frem til med dette?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Han fikk frem et poeng med eksempelet sitt. Alle skjønte poenget. At det er MER vanlig å like overvektige en avføring betyr ingenting i denne sammenheng.

De fleste liker slanke mennesker.
Noen liker overvektige mennesker.

Men hva vil du frem til med dette?
Vis hele sitatet...
Jeg tror inntrykket dere har om at "de fleste" foretrekker slanke mennesker er sterkt farget av media og populærholdninger, men at totalt sett så er det ikke like stor andel som ikke liker noen fordi de er overvektige.
Dette er bare noe jeg tror da, kan ikke vise til noe statistikk eller forskning.

Selv om det er tynne mennesker som promoteres overalt og det virker som de er i overtall, så tror jeg dette kommer av at det nettop er tynne folk som er på tv, reklamer og plakater. Det er de firmaer ønsker for å promotere produktene sine.
Mens den gjennomsnittelige person er litt mer lubben, og liker tynne mennesker, men ser ikke nødvendigvis på det som det samme som å være pen. Personer som er trygge på seg selv uansett kroppsfasong kan være sexy og fint, jo flere lubbne eller tykke folk som føler seg bra, jo mer vil inntrykket av at tykk=stygg og tynn=pen forandre seg fordi de tjukke tør å føle seg attraktive og kan slippe å skamme seg fordi de føler at de ikke strekker til i forhold til idealen.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 11:31.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Alt har en grense selvfølgelig. Jeg syntes ikke cankles er pent, og de som er sykelig overvektige (obese) har et problem, de vil sannsynligvis få lidelser dersom de ikke går ned i vekt når de blir eldre.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 11:38.
Overvektige er overalt. Noen kan til og med ha en grunn som vi ikke forstår til å være overvektige (tenker på sykdom, manisk depresjon etc).

Jeg kan godt være bestekompis/venn med en som er feit, så lenge h*n er kul og grei. Derimot når det kommer til hva jeg vil ha sex med, så legger jeg lista noe høyere. Dette handler jo om personlige tanker, men først og fremst om at du skal klare å nyte sexen din. Du har ikke mye nytelse om du synes h*n er motbydelig.

Er personen grei og kul gir vel jeg 2 faen i om personen er feit eller ikke. Dømmer jo ikke kamerater, og venninner ut av dette. Når ble vennskap dømt utifra utseende?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Overvektige er overalt. Noen kan til og med ha en grunn som vi ikke forstår til å være overvektige (tenker på sykdom, manisk depresjon etc).

Jeg kan godt være bestekompis/venn med en som er feit, så lenge h*n er kul og grei. Derimot når det kommer til hva jeg vil ha sex med, så legger jeg lista noe høyere. Dette handler jo om personlige tanker, men først og fremst om at du skal klare å nyte sexen din. Du har ikke mye nytelse om du synes h*n er motbydelig.

Er personen grei og kul gir vel jeg 2 faen i om personen er feit eller ikke. Dømmer jo ikke kamerater, og venninner ut av dette. Når ble vennskap dømt utifra utseende?
Vis hele sitatet...
Nå prater vi om hva du foretrekker, ikke folk flest. Du står fritt til å mene hva du vil om overvektige folk, og bestemmer selv hvem du ligger med, men ikke tro at alle andre tenker det samme.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 11:55.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Nå prater vi om hva du foretrekker, ikke folk flest. Du står fritt til å mene hva du vil om overvektige folk, og bestemmer selv hvem du ligger med, men ikke tro at alle andre tenker det samme.
Vis hele sitatet...
Det er vel idealet til de fleste. Delte kun min subjektive mening, og pratet derfor ikke om alle mennesker på kloden.

Trådstarter spurte om vi var like enige i at utseende teller like mye som artikkelen påstår. Da kom jeg med mitt syn. Mulig litt dårlig formulert at dette var min mening, og ikke alle andres mening? Jaja. Der har du svaret mitt.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Det er vel idealet til de fleste. Delte kun min subjektive mening, og pratet derfor ikke om alle mennesker på kloden.

Trådstarter spurte om vi var like enige i at utseende teller like mye som artikkelen påstår. Da kom jeg med mitt syn. Mulig litt dårlig formulert at dette var min mening, og ikke alle andres mening? Jaja. Der har du svaret mitt.
Vis hele sitatet...
Hvem er "de fleste" hvis du ikke prater om alle mennesker på jorden? De fleste i din omgangskrets? De fleste på TV? De fleste på byen på fredag? Du går litt frem og tilbake nå, hva mener du egentlig? Mener du det er de fleste, eller bare deg og din subjektive mening?
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 12:06.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvem er "de fleste" hvis du ikke prater om alle mennesker på jorden? De fleste i din omgangskrets? De fleste på TV? De fleste på byen på fredag? Du går litt frem og tilbake nå, hva mener du egentlig? Mener du det er de fleste, eller bare deg og din subjektive mening?
Vis hele sitatet...
Hva tror du med ''de fleste''? Dem i byen min, eller på verdensbasis?

Jeg vet at mesteparten av verden tenner mer på en sunn jente men gode gener en en overvektig.
Sist endret av BongRips; 21. januar 2014 kl. 12:14.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av BongRips Vis innlegg
Hva tror du med ''de fleste''? Dem i byen min, eller på verdensbasis?

Jeg vet at mesteparten av verden tenner mer på en sunn jente men gode gener en en overvektig.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hvem du prater om når du sier "de fleste", det er derfor jeg spør.
Vet du egentlig dette eller er det bare noe du tror?

kverr-u-lant, I know. Det er ikke meningen å stille deg til veggs, men når du sier at du vet dette så blir jeg engasjert.
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2014 kl. 12:19.
Jeg tror de fleste som sliter med farlig overvekt har dette problemet i sammenheng med psykologiske problemer, og trenger hjelp med å takle det psykologiske først, ikke prøve å slanke seg uten å gjøre noe med problemets kjerne.

I Norge er det da ikke spesielt mange overvektige i forhold til innbyggertall, forresten?

Skal innrømme til slutt at jeg har lite respekt for overvektige. Det signaliserer dårlig evne til å ta tak i egne problemer. Blant kompiser kan samtaler om dette tema bli jævlig kynisk, så det er vel en generell holdning i mitt miljø, også.
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg lurer på om det er blitt forsket på om ungdommer som sitter mye foran data har blitt mer overvektig gjennom årene, og hva tiltak skal en gjøre mot desse? Her er det ikke snakk om sykdom! Her er det snakk om nerder som elsker junkfood fordi de slipper å lage mat selv slik at de får mer tid til WoW og LoL spillinga si etc.

Skal man holde kjeft og la de styre på videre med dette? Denne livsstilen går utover oss alle til slutt. Det er ikke et enkeltmenneske som velger å bli feit som er problemet her, men utviklingen i samfunnet.
Åpner man kjeften, så får man tilbake at vi mobber og diskriminerer. Det er dette jeg reagerer på. I bunn og grunn ønsker vi alle å hjelpe overvektige.
Vis hele sitatet...
Vær så snill, spar deg. Om du og dine meningsfeller vil ha et slikt syn, så får dere i alle fall stå får at dere er sneversynte og fordomsfulle i stedet for å forsøke å rettferdiggjøre holdningene deres med at dere "ønsker å hjelpe". Det virker som en del her inne tror at det å få folk til å føle seg verdiløse vil få dem til å endre seg. Og det fungerer sannsynligvis, på den måten at overvektige får så elendig selvfølelse at de prøver alt for å gå ned i vekt. Spørsmålet er om vi vil ha et samfunn der folk mobbes til å forandre seg.

Du sier du bare vil hjelpe de overvektige. Det er ikke din oppgave å "hjelpe" en vilkårlig person til å gå ned i vekt, like lite som det er din oppgave å få en tilfeldig person til å slutte å røyke eller lære henne riktig måte å oppdra barna sine på. Om du virkelig vil komme overvektsproblematikken til livs, så engasjerer du deg politisk eller i en relevant organisasjon, skriver brev til helseministeren, blir ernæringsfysiolog eller treningspedagog, eller starter en aksjon for å få senket prisene på sunne matvarer. Du sitter ikke foran pc-en og bedriver grov generalisering basert på egne antagelser.

Jeg mener ikke at det automatisk er mobbing og diskriminering å omtale overvekt som et problem. For det er unektelig et problem, og det er et problem som øker i omfang. Det jeg reagerer på er at overvektige omtales som en homogen gruppe som sitter på ræva i sofaen og spiser cheese doodles. Det er fullt mulig for en overvektig person å ha en sunn og aktiv livsstil, likeens kan en normalvektig godt ha det motsatte. Allikevel er det de overvektige som blir stigmatisert som late, usunne og umotiverte, uten at folk vet noe som helst om dem, bortsett fra kroppsfasongen deres.
Dette har da også gang på gang kommet til uttrykk i denne tråden gjennom personlige oppfatninger og synsing uten noe som helst vitenskapelig belegg.

Hvordan enkelte greide å tolke "Er dere enige i at utseendet har så mye å si som artikkelen impliserer?" som "Jeg vil fryktelig gjerne høre deres subjektive mening om overvektige", er for meg en gåte, men det skal jo sies at spørsmålet allikevel ble besvart ganske godt. Som Bothrops så treffende sa: Gratulerer, dere er en del av problemet.
Sist endret av Samleieobjekt; 21. januar 2014 kl. 14:34.
Spar deg selv. Jeg står for det jeg sier om at jeg tror de fleste ønsker å hjelpe overvektige. Jeg ønsker i hvert fall det, så får du nå tenke hva du vil. Dere som "driter" i problemet og heller velger å holde kjeft hjelper i hvert fall ikke kampen mot overvekt. Jeg har aldri mobbet overvektige mennesker, og kommer heller aldri til å gjøre det.
Flere tiltak må til, om det er psykologer, billigere sunn mat, billigere treningstilbud eller dyrere drittmat. Ikke vet jeg, men noe må gjøres. At jeg skal få kjeft fordi jeg setter fokus på problemet i stedet for å tie det stille har jeg ingen tru på whatsoever. Det går en vei i samfunnet, og det er at flere og flere i verden blir overvektige.
Overvektige mennesker koster samfunnet mer penger. Både med tanke på helsekostnader og arbeidskraft. Den som mener noe annet får komme med kilder som sier det er en positiv utvikling angående dette.

Jeg fokuserer ikke på de overvektige som har problemer tilknyttet sykdom. Jeg fokuserer på folk som er late og gir faen i kroppen sin. De er det svært mange av, selv om sikkert 80% skylder på et eller annet.
Man er naiv om man tror at alle overvektige mennesker er syke, og ikke kan komme seg ut av vekta på egenhånd.