Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  108 13951
Nei er lei av fulle kids på byen som vil slåss å vise hvor tøffe de er. Værste er at de tror de er så tøffe når jeg velger å ikke slåss med dem, men bare går videre lol. Skjer altfor ofte desverre
Jeg er for, da jeg tør å påstå at de fleste begynner å feste i 16-årsalderen.
Jeg er absolutt i mot. Men vet at 16 åringer selvfølgelig får tak i alkohol på ulovlige vis og ser da heller at de får lovlige varer kjøpt på ett vanlig utsalgs sted enn ett hjemme brygg i en garasje til en som kjenner en som kjenner en. For da er det i det minste trygt det de har i seg.
Sist endret av creavator; 3. september 2013 kl. 16:21.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Syns det er greit med pils i ny og ne når man er 16. Men sprit burde man vente med syns jeg...

Kaster stein i glasshus her nå, ettersom jeg og fadern solgte himers når jeg var 13-14 og blei fort glad i lage hjemmelagd tyrker

Men har nå selv en datter på snart 7, og tenker litt mer voksent nå, så ville ike nabefalt spritdrekking før man er 18-20
Vis hele sitatet...
Hehe, holder jeg med deg i. Sånn ville jeg også tenkt som far til en datter på 7 som om 7 år er 14. Men men, you know whats going to happen
Jeg kan være enig i forslaget om det blir produsert øl og rusbrus med 3.5% som kan selges til 16+.
Eller at 16+ kan drikke alkohol men det blir foreldrene sitt ansvar om de finner på noe faenskap og det er foreldrene som må gi de drikkevarene og mengden for å regulere inntaket.

Jeg kjøpte min første halvliter med hjembrent når jeg var 14 år, enkelt å greit for jeg ikke fikk kjøpt øl, det endte flere ganger med kompiser som ble kjørt til legen for å bli pumpet. Lavere prosent eller regulert drikke mengde fra foreldrenes side tror jeg kunne redusert skaden.

Det er ett utrolig vanskelig tema da det både er store positive og negative virkninger
18 er en fin grense. Er du 16 år har du garantert venner på 18+ også. Når 16 åringer kan kjøpe blir det for enkelt for alle 13 åringene å drikke også. De fleste 13 åringer kjenner noen på 16. Synes at når du er 16 kan du drikke med tilsyn fra foreldre til du er 18.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Gi meg en god grunn til at man skal konsumere alkohol i en alder av 16 år, uansett mengde?
Vis hele sitatet...
Det var en rusmiddelforsker som skrev noe om nettopp dette. Og jeg skal gi deg en god grunn siden det var dette du spurte om.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...l#.UuZxpRDsTcs

Altså, jeg liker lovverket slik det ligger an idag. Mye som sier at vi skal sette ned grensa, og mye som sier imot. Her er et svar på spørsmålet ditt.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Mener man bør få en mulighet til det men ha en myk overgang. Fullmakt fra foreldre for å kjøpe? Men syns man kunne senket sprit <20% til 18-årsgrense for det meste under er virkelig ikke noe å drikke, Tik-Tak, Vikingfjord, Hot n sweet... Nei, huff. Igjen - Norge er en "idiotstat" når det kommer til å oppføre seg etter inntak. Jeg vet ikke om det ville være så lurt. Igjen - man kunne lært av det. Som mange har sagt før - på landet er det svært vanlig å begynne med 40% i 13-15-årsalderen og det går fint i de fleste tilfeller. Hvorfor? Fordi man holder sammen og passer på hverandre i stedet for å le av det og legge ut på YouTube eller Face.
Enkelt. Lettere tilgang, flere vil begynne i tidlig alder. Å begynne i tidlig alder kan øke sjansen for å få alkoholproblemer.
Å gjøre det lovlig vil kanskje dempe fjortisfylla, men det vil nok bare skape problemer.