Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 3674
I USA kan enhver nødtelefonsentral spore opp hvor en person ringer fra, sånn at ambulanse/politi/etc kan finne frem hvis de ikke vet selv hvor de er, er i sjokk, blir angrepet, har språkvansker, etc. Hvorfor i all verden bruker vi ikke det systemet i Norge?? Dette er jo teknologi som alle verdens land burde tatt i bruk med en gang det ble oppfunnet!!! Tenk hvor mange liv som har gått tapt pga at vi ikke har dette?

Noen andre ting, hvorfor i all verden kaster de bort dyrebar tid på å spørre om helt irrelevante ting, som navnet på den som ringer, og annet bullshit? Ka faen e vitsen? Hvert sekund teller jo!! Skal de spørre når de er født og, hva de hadde til middag?

Og som vi fikk høre i Breivik sine samtaler, hvor han sa han skulle overgi seg (noe han såklart ikke gjorde, han sa jo klart dette for å senke Delta et par minutter), så spør de hva slags nummer han ringer fra!! I en sånn krise! De må spørre hva slags nummer han ringer fra?? Hva i all verden er det de bruker i nødtelefonsentralen, disse?

http://www.webtiger.no/upfiles/gammel-telefon.jpg
I USA spør de jo også hvem som ringer og gjerne også om fødselsdato eller lignende.

Angående Breivik er det et helt elendig eksempel. Hvor seriøst hadde du tatt det om du hadde sittet i Delta og noen ringer deg, og i den andre enden får du høre av en litt nerdete mann med en lys barnestemme: "Jeg har nå utført et oppdrag på vegne av Templar Knights Europe, og nå ønsker jeg å overgi meg til Delta."?
Fikk meg en god latter nå ja, selv om det egentlig er trist at vi ikke utnytter denne typen teknologi. Alle land har ikke mulighet til og ta i bruk denne teknologien men Norge med sine olje penger kunne ha satt av noen kroner for og få klart og sporet opp personene som ringer.

''Hvilket nummer ringer du fra''
jeg er imponert over Norge...


Sitat av 1337Wince Vis innlegg
I USA spør de jo også hvem som ringer og gjerne også om fødselsdato eller lignende.

Angående Breivik er det et helt elendig eksempel. Hvor seriøst hadde du tatt det om du hadde sittet i Delta og noen ringer deg, og i den andre enden får du høre av en litt nerdete mann med en lys barnestemme: "Jeg har nå utført et oppdrag på vegne av Templar Knights Europe, og nå ønsker jeg å overgi meg til Delta."?
Vis hele sitatet...
Hvordan er det et elendig exempel? når man ringer nødtelefon skal man bli tatt serriøst! Uansett om du ringer inn og sier at du skal overta hele verden med en tannpirker...
Sist endret av StålSkuff; 24. mai 2012 kl. 22:38.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Noen andre ting, hvorfor i all verden kaster de bort dyrebar tid på å spørre om helt irrelevante ting, som navnet på den som ringer, og annet bullshit? Ka faen e vitsen? Hvert sekund teller jo!! Skal de spørre når de er født og, hva de hadde til middag?
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk av stor relevans, avhengig av hva nødsituasjonen dreier seg om. Kanskje operatøren ikke har hørt adresse ordentlig og trenger å ringe opp igjen, eventuelt sjekke registre for å finne adresse? Kanskje det er en eldre dame med sykehushistorikk hvor sykehuset kan klargjøre behandling før vedkommende blir fraktet inn? Jeg tror nok at prosedyren er gjennomtenkt en god del, og ville ikke vært slik den er om den hadde så upraktisk som du fremstiller den. Riktignok betyr ikke det at det ikke er rom for diskusjon rundt den.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Og som vi fikk høre i Breivik sine samtaler, hvor han sa han skulle overgi seg (noe han såklart ikke gjorde, han sa jo klart dette for å senke Delta et par minutter),
Vis hele sitatet...
Off topic: Og vil du forklare hvordan dette viser seg i ettertid faktisk senket delta? Hvordan er dette relevant i forhold til hva du ønsker å diskutere - prosedyren ved ringing til nødtelefon?

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
så spør de hva slags nummer han ringer fra!! I en sånn krise! De må spørre hva slags nummer han ringer fra?? Hva i all verden er det de bruker i nødtelefonsentralen, disse?
Vis hele sitatet...
Hva hvis de ønsker å kontakte vedkommende igjen? Husk at for vedkommende som sitter der er ALL informasjon personen klarer å få tak i, bedre enn ikke noe da det kan bringe dem et hakk nærmere en pågripelse.
Sist endret av Dibsent; 24. mai 2012 kl. 22:38.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Hva hvis de ønsker å kontakte vedkommende igjen? Husk at for vedkommende som sitter der er ALL informasjon personen klarer å få tak i, bedre enn ikke noe da det kan bringe dem et hakk nærmere en pågripelse.
Vis hele sitatet...
Hvis noen ringer meg, og jeg ønsker og ringe opp igjenn går jeg bare på anropsloggen på mobilen min og trykker ''ring'' vi har kommet langt nokk med teknologien vår at det skal ikke være et problem for nødtelefon selv om man ringer med skjult ID.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Hva hvis de ønsker å kontakte vedkommende igjen? Husk at for vedkommende som sitter der er ALL informasjon personen klarer å få tak i, bedre enn ikke noe da det kan bringe dem et hakk nærmere en pågripelse.
Vis hele sitatet...
Vell jeg mener nå de burde kunne se nr som ringer på skjermen slik som en helt vanlig mobil telefon kan i dag.

Men de kan nok se nr tenker jeg, tror nok spørsmål som det har noe rutiner bak seg som jeg vært fall ikke vet :P
Poenget er at de spør om ting som navn og andre personalia i situasjoner hvor de overhodet ikke trenger det, og i situasjoner hvor noen f.eks. holder på å blø i hjel, de har fått mye pepper for dette, virker nesten som det er noe de gjør uansett situasjon.

Det med taktikken til Breivik er ikke relevant, derav parentesen, tråden skal ikke handle om det punktet. Og jeg har ikke sagt at det senket Delta, men at dette var Breiviks hensikt. Det skriver han om i manifestet. Det er hvertfall helt klart at han ikke mente at han ville overgi seg.

Poenget er at med en Motorola fra 80-tallet kan du jo se hvilket nummer det ringes fra, så hvorfor i all verden spør de om det på nødtelefonsentralen??
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Hvordan er det et elendig exempel? når man ringer nødtelefon skal man bli tatt serriøst! Uansett om du ringer inn og sier at du skal overta hele verden med en tannpirker...
Vis hele sitatet...
Hvordan ting skal fungere og hvordan ting fungerer i praksis, er desverre ikke det samme.

Personlig hadde jeg trodd det var en drittunge som kødderingte på lik linje med det Politiet og Delta trodde om de første samtalene.
Spørsmålene som stilles er ikke vilkårlige. Det virker på deg nesten som om nødetatene vil bruke mest mulig tid?
- De vil vite HVEM som ringer. For alt det de vet er det noen andre som ringer enn den som telefonen er registrert på. Kanskje den som ringer må låne telefonen til en ukjent person for å kunne ringe 1-1-3, og om nødetaten da bare antar at det er eier av telefon så kan det oppstå misforståelser som kan kaste bort ganske mye tid. Både underveis og etterpå.
- De vil vite HVOR du ringer fra, eller hvor ulykken har skjedd. Automatisk lokalisering av innringer er aldri 100% korrekt, og om de får innringer til å si hvor de er så vil de kjapt få bekreftet lokasjon, eller så ser de at det er feil og vil få korrekt lokasjon fra starten av.
- De vil vite HVA som har skjedd. I Norge, og de fleste land bortsett fra i Hollywood, så er man på tråden med nødetaten helt frem til hjelpen kommer, og gjerne lenger. Dette er for å få oversikt over situasjonen, kunne stille oppfølgingsspørsmål og hente informasjon slik at utrykningsmannskapet har mest mulig informasjon når de kommer frem. Men også for å kunne veilede innringer og yte hjelp. Som for eks rådgivning i forhold til hva som skal gjøres når, og hvordan. HLR er noe de fleste har lært, men det er utrolig betryggende å ha hjelp når man skal utføre det.

Samtidig vil disse spørsmålene som regel roe ned innringer, de får vedkommende til å tenke og konsentrere seg, noe som kanskje gjør at de ikke blir handlingslammet. Noe som er veldig vanlig. Informasjonen som kommer frem vil også gi nødetaten et godt bilde av vedkommende som ringer. Er vedkommende i sjokk? Panikk? Beruset? Skadet selv?

Nødetaten skal klare å hente frem så mye informasjon som overhode mulig på kortest mulig tid. Om du tror de kaster bort tid på spørsmål som ikke har noen verdi så er du naiv, og undervurderer personalet betraktelig.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
I USA spør de jo også hvem som ringer og gjerne også om fødselsdato eller lignende.

Angående Breivik er det et helt elendig eksempel. Hvor seriøst hadde du tatt det om du hadde sittet i Delta og noen ringer deg, og i den andre enden får du høre av en litt nerdete mann med en lys barnestemme: "Jeg har nå utført et oppdrag på vegne av Templar Knights Europe, og nå ønsker jeg å overgi meg til Delta."?
Vis hele sitatet...
Ingen samtaler til nødtelefonen er et dårlig eksempel.
Det er en nødtelefon som skal redde liv så fort som mulig ved et hvert tilfelle.

http://www.youtube.com/watch?v=bbIQf9G1WWc
På 14 sekunder burde samtalen være ferdig, politiet har fått all informasjonen de trenger i tillegg til at de vet om situasjonen fra før av og er allerede på vei.
visst du har fast telefon i norge vet de hvor du ringer fra.
Sitat av øyvind95 Vis innlegg
visst du har fast telefon i norge vet de hvor du ringer fra.
Vis hele sitatet...
Allikevel er det nå engang slik at de ikke vet hvem det er som ringer, eller hvor ulykken har skjedd.
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
I USA kan enhver nødtelefonsentral spore opp hvor en person ringer fra, sånn at ambulanse/politi/etc kan finne frem hvis de ikke vet selv hvor de er, er i sjokk, blir angrepet, har språkvansker, etc. Hvorfor i all verden bruker vi ikke det systemet i Norge?? Dette er jo teknologi som alle verdens land burde tatt i bruk med en gang det ble oppfunnet!!! Tenk hvor mange liv som har gått tapt pga at vi ikke har dette?

Noen andre ting, hvorfor i all verden kaster de bort dyrebar tid på å spørre om helt irrelevante ting, som navnet på den som ringer, og annet bullshit? Ka faen e vitsen?
Vis hele sitatet...
Du har jo ikke peiling på hva du snakker om. Tror du det er slik at sentralen sender ut hjelp først etter telefonsamtalen er over? Hjelpen kommer like fort, uavhengig av hvor lang telefonsamtalen er. Poenget med telefonsamtalen har andre over meg forklart på en god måte.
Hørte for en tid tilbake at politiet Ville skifte ut hele telefonsystemet til bedre teknologi, for det i dag var for dårlig.
Nå er det engang slik at systemet ikke er perfekt. Det finnes svakheter, og mens systemet er i bruk kommer det ny teknologi. Men det er ikke bare å slå av systemet mandag mellom kl 10:00 og 20:00 mens utstyret byttes ut. Det tror eg alle forstår.

Systemet slik det er i dag fungerer, men det er kommet ny teknologi som gjør jobben bedre, raskere og billigere. Sammenlignet med ny teknologi er naturligvis teknologien som er i drift dårligere. Slik er det alltid, med alt. Eg kan kjøpe en ny TV i dag, og om seks måneder kommer det en ny TV som er langt bedre. Men er min TV dårlig da?
Sitat av StålSkuff Vis innlegg
Hvis noen ringer meg, og jeg ønsker og ringe opp igjenn går jeg bare på anropsloggen på mobilen min og trykker ''ring'' vi har kommet langt nokk med teknologien vår at det skal ikke være et problem for nødtelefon selv om man ringer med skjult ID.
Vis hele sitatet...
Dette er vel litt vanskeligere når telefonen som ringer deg ikke har et simkort.

Såvidt jeg har fått med meg så fant Breivik en telefon på Utøya som han brukte for å ringe til nødsentralen, denne telefonen hadde da ikke simkort, noe som gjorde det umulig for nødsentralen å ringe han opp igjen.

Du får gjerne argumentere for å øke bevilgningene til Politiet, men å bruke falske argumenter gjør deg da liten nytte.
Nå har jeg ingen kilder eller noe sånt på dette her, men ut ifra det jeg har forstått blir samtalen viderekoblet til nærmeste politistasjon dersom du ringer 112. Hva er vitsen med dette egentlig? Og ville det ikke vært bedre met bare 1 nummer til å ringe til, og så ha noen alarmsentraler som tar imot disse samtalene, og så kan de ut ifra informasjonen de får sette inn politi, ambulanse eller lignende. Blir det ikke litt forvirrende for eldre folk? Hvis noe har skjedd, og du er i full panikk, så tenker de kanskje noe som "Hvilket nummer skal jeg ringe for ambulanse? 110? 112? 113? Jeg vil ikke ringe feil nummer blablabla"

Spør du meg burde alle samtalene gå gjennom 1 nummer, som går til alarmsentraler, der folk er trente til å ta imot samtaler, og kan sette inn diverse andre folk.
Sitat av Brightbull Vis innlegg
Nå har jeg ingen kilder eller noe sånt på dette her, men ut ifra det jeg har forstått blir samtalen viderekoblet til nærmeste politistasjon dersom du ringer 112. Hva er vitsen med dette egentlig? [...]
Vis hele sitatet...
Når du ringer til 112 er det tydelig at du vil komme i kontakt med politiet og det er vel da en fordel at du får tak i nærmeste politistasjon?

Når det kommer til de tre forskjellige nummerne er dette telefonnummer som har blitt terpet inn i de fleste norske hjerner og om nøden skulle være ute så er det ikke slik at de legger på om du ringer 113 og spør etter sykebil.
1-1-3 er mer og mer blitt hovednummeret. Ringer du dit vil du som regel alltid få den hjelpen du trenger raskest, og i unntakene så er de direkte koblet opp og kan dermed sette deg over eller ta de med i samtalen.
Sitat av Unsub Vis innlegg
Når du ringer til 112 er det tydelig at du vil komme i kontakt med politiet og det er vel da en fordel at du får tak i nærmeste politistasjon?

Når det kommer til de tre forskjellige nummerne er dette telefonnummer som har blitt terpet inn i de fleste norske hjerner og om nøden skulle være ute så er det ikke slik at de legger på om du ringer 113 og spør etter sykebil.
Vis hele sitatet...
Ja, det kan jo være en fordel, men nå er det ikke alle små politistasjoner som har bemanning til å kunne ta imot flere samtaler samtidig, eller har linjer til dette.

Og jeg skjønner jo selvfølgelig at de ikke legger på, men det kan være forvirrende for folk, spesielt dersom det er panikk og nød.
Var ikke grunnen til at de spurte om nummeret fordi ABB ringte uten SIM-kort og nødfolka ble forvirret fordi de ikke så nummeret? Jeg leste det en plass, men mulig det er feil.
Det som skjedde var vell at telefonen slo over til IMEI nummeret (Dette brukes når du ringer 112 uten simkort) så operatøren kunne ikke se hvem som ringte. Jeg tror også ambulanse / politi kan spore opp plaseringen din om de vil, f.eks; om du ringer 113 og roper hjelp også hører de ikke mer fra deg, da tenker jeg de vil få sporet deg opp.

Sitat av Phenobix Vis innlegg
Var ikke grunnen til at de spurte om nummeret fordi ABB ringte uten SIM-kort og nødfolka ble forvirret fordi de ikke så nummeret? Jeg leste det en plass, men mulig det er feil.
Vis hele sitatet...
Var det jeg hørte når jeg så på rettsaken.
Når du ringer feks 113 så spør de etter navn og adresse i tilfelle linjen blir brutt. Samtidig som sykepleier som tar telefonen snakker med deg så vil ambulansekordinator (ambulansefagarbeider) se på sin pc og velge hastegrad (akutt, haste eller vanlig) og sende ut en ambulanse. Det er ikke slik at du sitter å snakker med sykepleier på 113 i 30 minutter før en ambulanse blir sendt ut, den blir sendt ut av en annen person enn den du snakker med iløpet av 2-5 minutter.

Når det gjelder adresse så kommer denne automatisk opp på skjerm i ambulanser dersom du ringer fra fasttelefonen din akkurat på samme måte som i USA.

Vet ikke hvordan det er for 112 og 110 men dere gjelder 113
Sitat av Unsub Vis innlegg
Når du ringer til 112 er det tydelig at du vil komme i kontakt med politiet og det er vel da en fordel at du får tak i nærmeste politistasjon?

Når det kommer til de tre forskjellige nummerne er dette telefonnummer som har blitt terpet inn i de fleste norske hjerner og om nøden skulle være ute så er det ikke slik at de legger på om du ringer 113 og spør etter sykebil.
Vis hele sitatet...
Ville nå vært rart om de la på om du ringte 113(AMK - Ambulanse) for å få en sykebil. Tydeligvis ikke alle som har terpet disse nummerene utenat
Det er veldig enkelt å huske rekkefølgen, og deretter formål.
1-1-0 BRANN. Kortest navn først.
1-1-2 POLITI. Passe langt navn.
1-1-3 AMBULANSE. Langt navn sist.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Sitat av Unsub Vis innlegg
Når du ringer til 112 er det tydelig at du vil komme i kontakt med politiet og det er vel da en fordel at du får tak i nærmeste politistasjon?
Vis hele sitatet...
Hvis du ringer 112 er det ingen garanti for at du kommer til lokalt politikammer, da blir du satt til første tilgjengelige operatør, et sted i landet. Hvis du skal nå lokalt politikammer ringer du politiets direktenummer på 02800.
Unlicensed Surgeon
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
I USA kan enhver nødtelefonsentral spore opp hvor en person ringer fra, sånn at ambulanse/politi/etc kan finne frem hvis de ikke vet selv hvor de er, er i sjokk, blir angrepet, har språkvansker, etc. Hvorfor i all verden bruker vi ikke det systemet i Norge?? Dette er jo teknologi som alle verdens land burde tatt i bruk med en gang det ble oppfunnet!!! Tenk hvor mange liv som har gått tapt pga at vi ikke har dette?
Vis hele sitatet...
Det er mulig å spore mobiltelefoner i Norge ved å finne ut hvilken basestasjon de er tilkoblet, og til en hvis grad mulighet til å triangulere possisjonen til inringer. Problemet med dette er at med den spredde geografien, og store avstandene vi har i Norge så kan dette veldig fort komme opp med en feilmargin på flere kilometer (!!!).

På de stedene der det er flest basestasjoner og dette fungerer ok, slik som i Oslo så er fremdeles feilmarginen på +/- 50 meter. Med andre ord, overhode ikke et system man kan stole på!

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Noen andre ting, hvorfor i all verden kaster de bort dyrebar tid på å spørre om helt irrelevante ting, som navnet på den som ringer, og annet bullshit? Ka faen e vitsen? Hvert sekund teller jo!! Skal de spørre når de er født og, hva de hadde til middag?
Vis hele sitatet...
Det du må huske, når man ringer nødtelefonen så er det ikke nødvendigvis den personen du snakker med som kommuniserer med politi, brann, eller ambulansevesenet. Slik at mens du snakker med en person, så sitter det en tredjeperson å hører på samtalen å sender ut melinger til akutell etat.

Det er 3 ting de skal ha når du ringer nødtelefon
  • Hvem er du
  • Hvor ringer du ifra
  • Hvorfor ringer du

Det er helt essensiele ting som de faktisk har behov for å vite. Greit navnet ditt kunne de i verstefall klart seg uten, men det er egentlig veldig greit å vite navnet til personen man snakker med samt hvem som er "kontaktperson" på stedet nødetatene skal rykke ut til. Det tar heller ikke mer en maksimalt 10 sekunder å nevne navnet sitt.

Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Og som vi fikk høre i Breivik sine samtaler, hvor han sa han skulle overgi seg (noe han såklart ikke gjorde, han sa jo klart dette for å senke Delta et par minutter), så spør de hva slags nummer han ringer fra!! I en sånn krise! De må spørre hva slags nummer han ringer fra?? Hva i all verden er det de bruker i nødtelefonsentralen, disse?
Vis hele sitatet...
Breivik plukket opp tilfeldige telefoner han fant på bakken da han glemte telefonen sin i bombebilen. De var selvsagt låst med tastelås / ikke skrudd på etc... Dette resulterte i at han aldri ringte Politiet med et aktivt simkort. Det eneste Politiet da kunne se var IMEI nummeret på telefonen, samt hvilken basestasjon han var tilkoblet. Ikke akuratt enkelt å ringe tilbake da. Mulig dette var en "ny" opplevelse for personen på nødsentralen som da spurte etter et telefonnummer å ringe tilbake til.
Nå kom det vel fram i ettertid at Breivik ringte nødnummeret fra en mobiltelefon uten SIM-kort eller som ikke var påslått. Jeg har forstått det sånn at det var derfor de ikke kunne se noe nummer han ringte fra.

jeg var veldig.. veldig.. treg :-)
En mobil uten simkort har ikke noe telefonnummer.
Sitat av nomore Vis innlegg
1-1-3 er mer og mer blitt hovednummeret. Ringer du dit vil du som regel alltid få den hjelpen du trenger raskest, og i unntakene så er de direkte koblet opp og kan dermed sette deg over eller ta de med i samtalen.
Vis hele sitatet...
Feil.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/2...artid=10081947
Har ingenting å si om du ringer 110,112 eller 113 da alle vil hjelpe deg uansett hva nødsituasjonen gjelder
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Nei, det er to forskjellige ting. Justisministeren ønsker at 1-1-2 skal være det eneste nummeret folk trenger å ringe. Dette er noe annet enn at de fleste i dag blir lært opp til å ringe 1-1-3 om man er i tvil. Eg har vært på flere kurs i forskjellige sammenhenger, og der gjentas det til enhver tid 1-1-3.
Sitat av nomore Vis innlegg
Nei, det er to forskjellige ting. Justisministeren ønsker at 1-1-2 skal være det eneste nummeret folk trenger å ringe. Dette er noe annet enn at de fleste i dag blir lært opp til å ringe 1-1-3 om man er i tvil. Eg har vært på flere kurs i forskjellige sammenhenger, og der gjentas det til enhver tid 1-1-3.
Vis hele sitatet...
Jeg har overalt blitt fortalt at 1-1-2 er det beste nummeret å ringe.
Også på diverse kurs som innebærer førstehjelp.
Det var merkelig, da eg er med på en del førstehjelpskurs, og uten unntak er anbefalingen å ringe 1-1-3. Det har da vært kurs både i forbindelse med forsvarets sanitet, førstehjelpskurs og hjertestarterkurs via jobb, og etterhvert en god del kurs via Røde Kors Hjelpekorps, hvor eg da er aktiv. Både introkurs til førstehjelp, grunnleggende førstehjelp og videregående førstehjelp.

Eneste forklaringen min da er at det er forskjell i mellom geografiske områder. Min erfaring er fra vestlandet, både Hordaland og Rogaland.

Allikevel vil eg påstå at det er best å ringe 1-1-3. Er det en politisak så har de direkte kontakt med Politiet, og kan få de sendt ut uten nevneverdig forsinkelse(sannsynligvis uten). Brenner det så gjelder det samme. Men har du behov for assistanse i forbindelse med livreddende arbeid så er du alltid tryggest med AMK i andre enden.
Det jeg lærte på trafikalt grunnkurs var at det var best å ringe 1-1-0, fordi de hadde minst trafikk, og du kom alltid gjennom.
Tall fra politiet tilsier vel noe sånt som at majoriteten av innringinger er tull, fjas og irrelevant. ( http://dt.no/nyheter/tulletelefoner-...folk-1.7168059 ) Det er klart man i en situasjon der man ikke har like mange operatører som det er innbyggere i landet ikke kan ta alt like seriøst, og man må vel prøve å kartlegge grunnleggende informasjon som navn, sted osv.. I ettertid er det selvfølgelig litt merkelig å høre på den litt lettvinne behandlinga av Breiviks innringing (tenker på den mannlige operatøren), men som en sa så er det vel ganske forståelig at når det ringer inn en stemme fra en kristian valen-parodi og sier han er en ridder av something (husker ikke helt) så går vel fjasealarmen hos operatøren.
Du ringer jo ikke 110 om du trenger hjelp med en bevistløs person, du ringer 113 for da kommer du til personer som gjerne jobber med folk og har utdannelse innen helse og kan fort fortelle hva du skal gjøre..
Og er det noen tvil så ringer man 1-1-3.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Du ringer jo ikke 110 om du trenger hjelp med en bevistløs person, du ringer 113 for da kommer du til personer som gjerne jobber med folk og har utdannelse innen helse og kan fort fortelle hva du skal gjøre..
Vis hele sitatet...
Eller så ringer du til 110, som sender en ambulanse(Ja, det jobber mer enn en person på 110 linjen, og ja, denne personen kan på magisk vis kommunisere med ambulansefolkene). Da slipper du en evt. ventetid, og det går like fort. Og ja, de kan til og med sette deg over(1881 fant ikke opp dette)
Sist endret av Sinken; 25. mai 2012 kl. 14:51.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Eller så ringer du til 110, som sender en ambulanse(Ja, det jobber mer enn en person på 110 linjen, og ja, denne personen kan på magisk vis kommunisere med ambulansefolkene). Da slipper du en evt. ventetid, og det går like fort. Og ja, de kan til og med sette deg over(1881 fant ikke opp dette)
Vis hele sitatet...
Meningne er ikke at de bare skal sende ut en ambulanse så legger de på, de skal kunne svare på spørsmål og forklare deg hva du kan gjøre for å hjelpe personen..
Sitat av Settoz Vis innlegg
Meningne er ikke at de bare skal sende ut en ambulanse så legger de på, de skal kunne svare på spørsmål og forklare deg hva du kan gjøre for å hjelpe personen..
Vis hele sitatet...
Som sagt, de setter deg over. Er ikke sånn at om du ringer feil 2 ganger så dør personen fordi brannvesenet legger på.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Som sagt, de setter deg over. Er ikke sånn at om du ringer feil 2 ganger så dør personen fordi brannvesenet legger på.
Vis hele sitatet...
For alt du vet kan det være snakk om sekunder.
Sitat av Sinken Vis innlegg
(Ja, det jobber mer enn en person på 110 linjen, og ja, denne personen kan på magisk vis kommunisere med ambulansefolkene)
Vis hele sitatet...
Du vet at det jobber mer enn en person på 1-1-3 også?

Om det er snakk om sekunder så er det som regel snakk om livreddende førstehjelp, og da har man bredere kompetanse tilgjengelig pr telefon via AMK enn de andre etatene.
Sitat av nomore Vis innlegg
Du vet at det jobber mer enn en person på 1-1-3 også?

Om det er snakk om sekunder så er det som regel snakk om livreddende førstehjelp, og da har man bredere kompetanse tilgjengelig pr telefon via AMK enn de andre etatene.
Vis hele sitatet...
Folk ringer mye mer til ambulansen enn til brannvesenet.

Derfor er det større sjanse for at det er "opptatt" hos ambulansen enn hos brannvesenet. Da er det bedre å ringe brannvesenet å få de til å sende en ambulanse, og når det er ledig kan du få "hjelp"
Er det reelt at det er opptatt hos AMK når man ringer?
Sitat av nomore Vis innlegg
Er det reelt at det er opptatt hos AMK når man ringer?
Vis hele sitatet...
Ja, men poenget mitt er at det er lurt å være på den sikre siden.
De må no få ganske mange telefoner daglig på AMK, da ifølge tv2 sitt program "Alarm 112" sendes en ambulanse ut på veiene hvert eneste minutt. Så er vel mulighet for å møte "opptatt" ja vil jeg tro.
Tja, eg føler det er mer ett konstruert problem enn ett reelt ett.

Eg vil ha den med mest mulig kompetanse når eg ringer. Og der mener eg det er hevet over enhver tvil at AMK-sentralen besitter best kunnskap i forhold til livreddende førstehjelp.
Sitat av nomore Vis innlegg
Tja, eg føler det er mer ett konstruert problem enn ett reelt ett.

Eg vil ha den med mest mulig kompetanse når eg ringer. Og der mener eg det er hevet over enhver tvil at AMK-sentralen besitter best kunnskap i forhold til livreddende førstehjelp.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er at du får samme kunnskapen like fort(fordi brannvesenet setter deg over så fort som mulig), men ambulansen blir sendt fortere. Vill også gjette på at brannvesenet har noe kompetanse.
Nå har eg ikke inngående kjennskap til rutinene, men eg tviler sterkt på at 1-1-0 først tar i mot samtalen for å sende ut ambulanse, og deretter setter deg over til 1-1-3 for medisinsk hjelp. Enten er det unntakstilstand og de følger deg hele veien eller så setter de deg rett over.

Med andre ord, om du ringer konsekvent 1-1-0 så vil du få litt tregere reaksjonstid hver gang, enn at du i et svært sjeldent tilfelle får opptatt når du ringer 1-1-3.

Men om du kjenner rutinene til nødetatene godt så hører eg gjerne på hvordan rutinene er.

Og eg sa ikke at 1-1-0 eller 1-1-2 ikke har førstehjelpskunnskap, men eg sier at AMK sitter med best kompetanse på området.