Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 11520
Vi er vel alle enige om at mange hunder kan rehabiliteres mens andre har det best av å få slippe provo,blir som enkelte mennesker at psyken kan ødelegge de for resten av livet uten at medisiner og trening hjelper.Mang hunder er fundamentalt sett så ødelagt at de vil få det bedre v å slippe det hele å det er et faktum! Men ja du skal få den at mange hunder kan selvsagt rehabiliteres uten tvil og dette er jeg sikker på at mange har prøvd i det lengste i de aller fleste tilfeller, men ikke alltid som du sier. så da kan vi la denne standhaftige diskusjonen om at absolutt ingen hunder bør avlives ligge foreslår jeg!
Sier det igjen marzzh,har overhodet ikke tenkt til å overveie en japansk spisshund. Border collie er som valget og det er sånn det er igrunn,veldig enkelt å greit er det ikke? Hvor har du ifra at en bc ikke kan være en like bra familiehund? De vil fungere utmerket i den sammenhengen også,under den forutsetningen at de trives å får utløp for sine mentale å fysiske behov.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Sorry for at jeg ikke bidrar til posten, men hver gang jeg scroller over den på forsiden leser jeg "Er det noen hundre mennesker her?"
Vis hele sitatet...
Jo! Men når snart 50% av tråden går ut på å bastant nekte for at NOEN hunder har det best av å få slippe,og andre stadig kommer tilbake med anbefalninger til hunder jeg "bør vurdere" til tross for at valget er som det er så blir jeg oppgitt,enkelte later til å ha missforstått formålet med denne tråden! Hadde jeg hatt en virituel steinalder-slegge så sku jeg gladlig delt ut noen punch!
Sist endret av Skade-skutt; 9. august 2011 kl. 16:01.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
du kjenner cæsar eller? give me a break.... han er ingen helgenen..... han har like mange misslykkede forsøk som alle andre.... det hadde ikke vært populær og tjent millioner av kroner hvis han hadde vært helt ærlig ...
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner ham ikke, men han omgir seg med et produksjonsteam, medforfattere, mange ansatte på et hundepsykologisenter og ekstremt mange familier han besøker i TV-serien. Tror du ikke noen av disse hadde benyttet sjansen til å fortelle verden at verdens kanskje mest kjente spesialist på hundeatferd klipper vekk mislykkede tilfeller, og aktivt lyver om det? I løpet av seriens sju år? Du får tro hva du vil, men bevisbyrden ligger på deg. At serien fremstiller Millan i hans egen favør er ganske sannsynlig, men det er et stykke derfra til den konspiratoriske situasjonen du beskriver.

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
den siste hunden jeg hadde har vert hos to av norges beste adferdskonsulenter innen problemhunder. han ene mente og så at de fleste hunder kunne rehabiliteres. men at cæsar var noe sprøyt. tv er tv.... jeg kan også lage tv program og vise at jeg er en hundegud om jeg vil.
Vis hele sitatet...
Men du ville nok blitt avslørt ganske umiddelbart (forutsatt at du ikke faktisk er en "hundegud", da).

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
han kunne sikkert fått noen piller av veterinæren slik mange andre får, men en hund som må leve livet sitt på piller har ikke livets rett i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Den har ikke livets rett fordi den må gå på piller? Selv om pillene fungerer?

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
men man kan ikke være så egoistisk eller egenrådig og si at alt kan fikses.
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å antyde at jeg er egoistisk og egenrådig som mener at alle atferdsproblemer kan fikses, men det er jo regelrett absurd. På hvilken måte tjener det meg personlig at andre ikke avliver hundene sine på grunn av atferdsproblemer? Du kunne kalt det egoisme hvis det dreide seg om min egen hund, og jeg innså at den ikke ville bli bedre, men likevel ikke ville avlive den på tross av at jeg ser at den lider, fordi jeg ville ha hunden sammen med meg lenger. Men det er på ingen måte det det er snakk om, og dette dreier seg selvsagt ikke om egoisme.

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
velferd kan skrives så godt som NKK sitt slagord

Funksjonelt friske hunder, med en rasetypisk konstruksjon og mentalitet, hunder som kan leve et langt og sunt liv til glede for seg selv, sine eiere og samfunnet.
en setning som beskriver en funksjonelt frisk hund så utrolig bra....
Vis hele sitatet...
Dette er en stråmann. Jeg har ikke noen annen oppfattelse av velferd enn hva som beskrives her, men mener at velferden kan bedres i mange av de tilfellene hvor andre mener den ikke kan det.

Sitat av Skade-skutt
Vi er vel alle enige om at mange hunder kan rehabiliteres mens andre har det best av å få slippe provo,blir som enkelte mennesker at psyken kan ødelegge de for resten av livet uten at medisiner og trening hjelper.Mang hunder er fundamentalt sett så ødelagt at de vil få det bedre v å slippe det hele å det er et faktum!
Vis hele sitatet...
Det er veldig stor forskjell på hundens og menneskets psykologi. Og det du sier er ikke et faktum, men en påstand fra deg.

Sitat av Skade-skutt
så da kan vi la denne standhaftige diskusjonen om at absolutt ingen hunder bør avlives ligge foreslår jeg!
Vis hele sitatet...
Jeg er fornøyd bare hundeeiere forstår at de selv ikke har medfødt ekspertise i hundepsykologi, og derfor oppsøker slik ekspertise når hunder har psykiske problemer i stedet for å diagnostisere og stille prognosene selv. Hvis alle hadde gjort dette, så ville antallet avlivninger på grunn av atferdsproblemer blitt redusert til et minimum. Merk også at jeg ikke påstår at det ikke eksisterer sinnstilstander hvor døden kan være å foretrekke, men at de kan rehabiliteres ut av disse sinnstilstandene.
Sist endret av Provo; 9. august 2011 kl. 16:05.
For og dra det til siste håpet for en syk hund da provo,altså en hundepsykolog,selv om jeg ikke er en slik kvalifisert person så vil jeg påstå at selv de kjenner sine begrensninger og ikke alltid klarer å redde syke hunder,det er som i menneskepsykologien at alle psykologi eksperter klarer ikke håndtere alle tilfeller av psykdom. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal dra dette så langt,men mest sannsynlig fordi du liker å hevde deg selv til de grader! Vi er som sagt alle enige om at mange KAN rehabiliters men fortsatt ikke alle. Kom ikke her med dine nesten 4000 innlegg og tusenvis av KP for og vri og utviklediskusjonen i den retning til syvende å sist at alle skal gi seg å være enig med deg om at ingen har det best av og få slippe for sånn er det ikke.
Dette minner meg om en jeg kjenner som ikke tåler andres synspunkt om det ikke er det samme som hans og skal vri det v ulike formuleringer at til syvende å sist så faller alle i enighet med han. Hovedargumentet ditt er at ingen hunder bør avlives å det er feil! Så ta turn og styr heller argumenteringen din i andre retninger av innholdet i tråden da det er liten vits å videreføre denne påståligheten din om akkurat dette.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kjenner ham ikke, men han omgir seg med et produksjonsteam, medforfattere, mange ansatte på et hundepsykologisenter og ekstremt mange familier han besøker i TV-serien. Tror du ikke noen av disse hadde benyttet sjansen til å fortelle verden at verdens kanskje mest kjente spesialist på hundeatferd klipper vekk mislykkede tilfeller, og aktivt lyver om det? I løpet av seriens sju år? Du får tro hva du vil, men bevisbyrden ligger på deg. At serien fremstiller Millan i hans egen favør er ganske sannsynlig, men det er et stykke derfra til den konspiratoriske situasjonen du beskriver.


Men du ville nok blitt avslørt ganske umiddelbart (forutsatt at du ikke faktisk er en "hundegud", da).


Hva mener du? Den har ikke livets rett fordi den må gå på piller? Selv om pillene fungerer?


Du ser ut til å antyde at jeg er egoistisk og egenrådig som mener at alle atferdsproblemer kan fikses, men det er jo regelrett absurd. På hvilken måte tjener det meg personlig at andre ikke avliver hundene sine på grunn av atferdsproblemer? Du kunne kalt det egoisme hvis det dreide seg om min egen hund, og jeg innså at den ikke ville bli bedre, men likevel ikke ville avlive den på tross av at jeg ser at den lider, fordi jeg ville ha hunden sammen med meg lenger. Men det er på ingen måte det det er snakk om, og dette dreier seg selvsagt ikke om egoisme.


Dette er en stråmann. Jeg har ikke noen annen oppfattelse av velferd enn hva som beskrives her, men mener at velferden kan bedres i mange av de tilfellene hvor andre mener den ikke kan det.


Det er veldig stor forskjell på hundens og menneskets psykologi. Og det du sier er ikke et faktum, men en påstand fra deg.


Jeg er fornøyd bare hundeeiere forstår at de selv ikke har medfødt ekspertise i hundepsykologi, og derfor oppsøker slik ekspertise når hunder har psykiske problemer i stedet for å diagnostisere og stille prognosene selv. Hvis alle hadde gjort dette, så ville antallet avlivninger på grunn av atferdsproblemer blitt redusert til et minimum. Merk også at jeg ikke påstår at det ikke eksisterer sinnstilstander hvor døden kan være å foretrekke, men at de kan rehabiliteres ut av disse sinnstilstandene.
Vis hele sitatet...
cæsar var jo i Oslo på besøk for to år siden eller noe.... var flere hunder han ikke klarte gjøre noe med da... så ja jeg står ved at god tv er ikke å vise alle som ikke funker, men å vise de gode historiene
Rusketulla: Har du noen gode kontakter idag som driver primært med bc?
kjenner ikke så mange som har BC i dag... vet om endel forlk sånn via kjente ansikter på utstillinger og agility. men den kennelen du fant i går bruker bla en venninde av meg som handler av og til jeg kan høre med henne om hun har noen gode anbefalinger
har hund jeg .. staff
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
kjenner ikke så mange som har BC i dag... vet om endel forlk sånn via kjente ansikter på utstillinger og agility. men den kennelen du fant i går bruker bla en venninde av meg som handler av og til jeg kan høre med henne om hun har noen gode anbefalinger
Vis hele sitatet...
jau,høres bra ut
En tidligere kompis hadde en slik stafforshire bull terrier for noen år tilbake,den var snill som bare det,liten å kompakt. Den var brun å grå flekkete mener jeg. Trener du noe klikk eller andre fysiske aktiviteter med den?
staffer er utrolig snille og kule bikkjer
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal dra dette så langt,men mest sannsynlig fordi du liker å hevde deg selv til de grader!
Vis hele sitatet...
Ja, det er det beste jeg vet. Eller så er det kanskje det at et diskusjonsforum ofte benyttes for å diskutere og fremme sine synspunkter på forskjellige saker.

Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Hovedargumentet ditt er at ingen hunder bør avlives å det er feil!
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller si at hovedargumentet mitt er at jeg aldri har sett noe som overbeviser meg om at ikke alle hunder kan rehabiliteres, men mye som overbeviser meg om det motsatte. Derfor burde ikke avliving på grunn av atferdsproblemer forekomme. Men at det er mulig betyr ikke at hvem som helst får det til, og hvis man virkelig har forsøkt alt med opptil flere spesialister og man ikke kommer noen vei, så har jeg forståelse for at man velger å avlive hvis problemet er tilstrekkelig omfattende. Som sagt, så lenge alle innser at de ikke har medfødt ekspertise i hundepsykologi, og dermed oppsøker profesjonell hjelp for atferdsproblemer, og ikke bare for fysiske problemer, så er jeg langt på vei fornøyd.

For øvrig støtter jeg opp under forslaget om å undersøke FOD. Jeg skjønner at du er litt bekymret for eventuell ballast, men en stor fordel der er at du kan se mange hunder og gå flere turer og tilbringe tid med de forskjellige inntil du finner en som du føler passer. Det kan være en veldig god måte for å finne den rette hunden. Dessuten er det jo i tillegg en god handling å adoptere en hund som ikke har noen familie.

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
cæsar var jo i Oslo på besøk for to år siden eller noe.... var flere hunder han ikke klarte gjøre noe med da... så ja jeg står ved at god tv er ikke å vise alle som ikke funker, men å vise de gode historiene
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg vet har han kun vært i Norge én gang, og det var i år. Jeg er ikke kjent med at han prøvde å "gjøre noe" med noen norske hunder annet enn de som deltok i foredraget hans, og responsen hos disse var slik man ser i serien. I tillegg regner jeg med at du er klar over at rehabilitering ikke er gjort på et øyeblikk, og at han derfor ikke kan veive med en tryllestav i Oslos gater og trylle vekk problemene til hundene han møter. Alt i alt høres det dessverre ut som en meget lite troverdig historie.
i år.... 2011? for da har han vert her flere ganger. i 2009var han i oslo, en venninde der hadde sin blandingshund av chihuahua og div annet som bet etter fremmede og var klin kokkos med til kurset og han klarte ikke holde bikkja eller klappe den uten at den glefsa og tjattret på han.. vi har flirt litt av det. hunden ble kvalifisert som en rød-sone hund og at den hadde vert i den sinnstilstand så lege at han antok at det ikke ville bli serlige forbedringer. for at han skulle ta på seg en hund med problemer måtte hunden vise fremgang (om det var alldrig så lite) rimelig fort.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
i år.... 2011?
Vis hele sitatet...
Ja, han var i spektrum i mai i år.

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
for da har han vert her flere ganger. i 2009var han i oslo, en venninde der hadde sin blandingshund av chihuahua og div annet som bet etter fremmede og var klin kokkos med til kurset og han klarte ikke holde bikkja eller klappe den uten at den glefsa og tjattret på han.. vi har flirt litt av det. hunden ble kvalifisert som en rød-sone hund og at den hadde vert i den sinnstilstand så lege at han antok at det ikke ville bli serlige forbedringer. for at han skulle ta på seg en hund med problemer måtte hunden vise fremgang (om det var alldrig så lite) rimelig fort.
Vis hele sitatet...
Javel? Det må ha gått meg hus forbi i så fall. Jeg finner ikke noe informasjon som antyder at han var her da heller.. Uansett har jeg aldri sagt at rehabiliteringen er gjort på et sekund, så jeg ser dessverre ikke helt relevansen.
i spectrum ja.... nei detta var i regi av oslo huneskole eller noe tror jeg, langhelg hvor folk tok med problem bikkjene og samlet seg på ekeberg eller noe tror jeg.... var et stort grønt arealet hvertfall.... jeg er ikke så kjent i oslo, men så bilder derfra osv. kjenner en 3 stk som deltok...
Bare husk at hvis du har tenkt til å trene agilelty at valpen må være 1år for at du ikke skal skade hofter og knær på dem.
Lykke til.
Sitat av Villemo Vis innlegg
Bare husk at hvis du har tenkt til å trene agilelty at valpen må være 1år for at du ikke skal skade hofter og knær på dem.
Lykke til.
Vis hele sitatet...
ikke la hunden gjøre de hoppende delene av agility salom, tuneller osv er det bare og begynne med når man føles seg klar for det
Villemo: Ja det du sier her rimer,greit og vente til benstrukturen tillater det
Rusketulla: Kommer til og kjøpe utstyret ganske fort etter hunden er i hus å begynne med disse mindre belastende aktivitetene først:9

Hva om jeg var hos atferdspesialist føre det ble bestemt at hunden vil ha det best av å få slippe det hele provo? Jeg sjekka rundt for å finne en plass til han men ingen ville ha en slik hund til omplassering da jeg beskrev lynne på den samt alder, Så snille vi var mot han så ville han fått det vondt v separasjon ifra oss og videre derifra,noe som vi ikke ville utsette en allerede ustabil hund for. Hundeeiere som ikke har mere enn middels erfaring med hunder (som meg) burde selvsagt ikke sporenstriks avslutte livet til dyret,men å kontakte proffesjonelle for å gi det et forsøk først,det er i veldig mange tilfeller at omplasserings anstalter eller andre mennesker ikke vil ta imot et dyr som er ødelagt i psyken slik min var, og hva er valget for eieren da om den selv ikke sitter på slik kunnskap og eieren selv ikke er skyld i en ødelagt hund? Jo da er det eneste humane å la hunden slippe når man ikke selv rår med problemet. Det er uansett et økonomisk aspekt v det hele hva fornuften tillater å bruke av penger på dyret som en forsikring ikke dekker,som for eks å kontakte hunde-genier i statene som siste håp i mange tilfeller å betale kanskje oppimot hundretusen klassen,da må man uansett veie opp det hele med forunft! Det er ofte mange faktorer som spiller inn i hvorfor en hund ikke alltid kan reddes.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
japansk spisshund er fantastisk herlige hunder de har fristet meg mangen ganger. er også fan av rasen som nesten skulle tro var storebroren... Samojed <3
Vis hele sitatet...
Må si meg enig med dette, siden jeg har en selv.

I motsetning til BC så trenger de ikke like mye mosjon og trening, da den ble oppdrettet som en selskapshund. De kan bjeffe en del, da de har vakt-instinkter, men dette kan jo læres bort hvis man starter tidlig. Er også en flott familiehund som har lett for å være sammen med mindre barn. En BC kan jo være litt mer voldsom, mens en japansk spisshund ikke vil ha det store behovet for å hoppe rundt og leke, i tillegg så er det jo størrelsen.

Det jeg liker med japansk spisshund utseendemessig er at den ikke føles så skjør og liten som papillon, pomerang og andre småhunder gjør, så du kan liksom leke med den uten å være redd for å knekke et ben om du rører den, men den er ikke på størrelsen til BC, schäfer så den vil ikke oppfattes som like truende for små barn og lignende. I tillegg ser den jo helt ufattelig søt ut.

Om du er usikker på om du har mulighet til å gi en BC nok fysisk og psykisk trening når du starter i jobb igjen, vil jeg anbefale deg til å se på raser som japansk spisshund. De kan klare seg inne over lengre perioder (selv om det selvfølgelig ikke er ideelt.) og har ikke behov for to timers løpe turer hver dag.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Villemo: Ja det du sier her rimer,greit og vente til benstrukturen tillater det
Rusketulla: Kommer til og kjøpe utstyret ganske fort etter hunden er i hus å begynne med disse mindre belastende aktivitetene først:9

Hva om jeg var hos atferdspesialist føre det ble bestemt at hunden vil ha det best av å få slippe det hele provo? Jeg sjekka rundt for å finne en plass til han men ingen ville ha en slik hund til omplassering da jeg beskrev lynne på den samt alder, Så snille vi var mot han så ville han fått det vondt v separasjon ifra oss og videre derifra,noe som vi ikke ville utsette en allerede ustabil hund for. Hundeeiere som ikke har mere enn middels erfaring med hunder (som meg) burde selvsagt ikke sporenstriks avslutte livet til dyret,men å kontakte proffesjonelle for å gi det et forsøk først,det er i veldig mange tilfeller at omplasserings anstalter eller andre mennesker ikke vil ta imot et dyr som er ødelagt i psyken slik min var, og hva er valget for eieren da om den selv ikke sitter på slik kunnskap og eieren selv ikke er skyld i en ødelagt hund? Jo da er det eneste humane å la hunden slippe når man ikke selv rår med problemet. Det er uansett et økonomisk aspekt v det hele hva fornuften tillater å bruke av penger på dyret som en forsikring ikke dekker,som for eks å kontakte hunde-genier i statene som siste håp i mange tilfeller å betale kanskje oppimot hundretusen klassen,da må man uansett veie opp det hele med forunft! Det er ofte mange faktorer som spiller inn i hvorfor en hund ikke alltid kan reddes.
Vis hele sitatet...
Er veldig enig i det du sier, men det blir litt hyklerisk å komme med dette nå, etter at du har oppfordret til å legge dette emnet i tråden dødt. Just sayin..
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Må si meg enig med dette, siden jeg har en selv.

I motsetning til BC så trenger de ikke like mye mosjon og trening, da den ble oppdrettet som en selskapshund. De kan bjeffe en del, da de har vakt-instinkter, men dette kan jo læres bort hvis man starter tidlig. Er også en flott familiehund som har lett for å være sammen med mindre barn. En BC kan jo være litt mer voldsom, mens en japansk spisshund ikke vil ha det store behovet for å hoppe rundt og leke, i tillegg så er det jo størrelsen.

Det jeg liker med japansk spisshund utseendemessig er at den ikke føles så skjør og liten som papillon, pomerang og andre småhunder gjør, så du kan liksom leke med den uten å være redd for å knekke et ben om du rører den, men den er ikke på størrelsen til BC, schäfer så den vil ikke oppfattes som like truende for små barn og lignende. I tillegg ser den jo helt ufattelig søt ut.

Om du er usikker på om du har mulighet til å gi en BC nok fysisk og psykisk trening når du starter i jobb igjen, vil jeg anbefale deg til å se på raser som japansk spisshund. De kan klare seg inne over lengre perioder (selv om det selvfølgelig ikke er ideelt.) og har ikke behov for to timers løpe turer hver dag.
Vis hele sitatet...
Da grunnlaget for min videre helse helhetsmessing avhenger av mye fysisk trening og ellers være mye ute i naturen, så tilsier den livsstilen at jeg fint kan ta til en bc uten at den vil lide under mitt valg,så den saken er fortsatt klar som jeg har sagt to tre ganger tidligere her. Men spisshund er sikkert fint for dere som liker den type utseende,for min del så er ikke det et tiltalende utseende. Bc'n har et utseende som jeg fallt for da jeg så denne rasen for flere år siden,så siden livsstilen min er som den er så kan jeg velge denne hunden for nettopp å kunne ha den må på denne fysiske hverdagen,altså en pen hund som er med på trening 2-3 timer pr dag,utenom det blir det litt agility på hjemmebasis i første omgang,mye fisketurer å bading om sommern,vinterstid er det fortsatt jogging og mye langrenn ski turer da det er en stor innteresse jeg alltid har hatt,oppi alt dette blir det tid til mental stimuli også,en hund er en fin anledning til å sitte mindre foran tvn å pcn også. Hvem vet,kanskje dette kan være min inngang til å nettopp få en ny omgangskrets da det har vært et sterkt behov de siste to årene,dette kan forgrene seg på en god måte totalt sett for mitt vedkommende.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Er veldig enig i det du sier, men det blir litt hyklerisk å komme med dette nå, etter at du har oppfordret til å legge dette emnet i tråden dødt. Just sayin..
Vis hele sitatet...
Hyklerisk? Dette var for å sette det hele på spissen å få frem logisk sett at ikke alle hunder kan reddes,men disse problemene elimineres veldig mye ved at man tar de til seg hunden ifra den er valp som man kan forme selv ifra en seriøs oppdretter som vet hva de driver med å kan dokumentere langt tilbake i genene med tanke på lynne å det fysiske!
Sist endret av Skade-skutt; 9. august 2011 kl. 19:50.
ingen tvil at det å ha hund gir automatisk en annen livstil. og man blir fort bitt av basillen, man treffer lett andre mennesker og det er en veldig fin ice breaker når man kan snakke om noe felles innteresse som hundene.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Hva om jeg var hos atferdspesialist føre det ble bestemt at hunden vil ha det best av å få slippe det hele provo? Jeg sjekka rundt for å finne en plass til han men ingen ville ha en slik hund til omplassering da jeg beskrev lynne på den samt alder, Så snille vi var mot han så ville han fått det vondt v separasjon ifra oss og videre derifra,noe som vi ikke ville utsette en allerede ustabil hund for. Hundeeiere som ikke har mere enn middels erfaring med hunder (som meg) burde selvsagt ikke sporenstriks avslutte livet til dyret,men å kontakte proffesjonelle for å gi det et forsøk først,det er i veldig mange tilfeller at omplasserings anstalter eller andre mennesker ikke vil ta imot et dyr som er ødelagt i psyken slik min var, og hva er valget for eieren da om den selv ikke sitter på slik kunnskap og eieren selv ikke er skyld i en ødelagt hund? Jo da er det eneste humane å la hunden slippe når man ikke selv rår med problemet. Det er uansett et økonomisk aspekt v det hele hva fornuften tillater å bruke av penger på dyret som en forsikring ikke dekker,som for eks å kontakte hunde-genier i statene som siste håp i mange tilfeller å betale kanskje oppimot hundretusen klassen,da må man uansett veie opp det hele med forunft! Det er ofte mange faktorer som spiller inn i hvorfor en hund ikke alltid kan reddes.
Vis hele sitatet...
Først og fremst, jeg trodde jeg var ganske klar på dette, men jeg kunne kanskje vært klarere. Jeg mener ikke du har gjort noe du bør ha dårlig samvittighet for. Du tok til deg en hund som skulle avlives på grunn av atferdsproblemer, og gjorde det beste du klarte med den kunnskapen du hadde over lenger tid, men fikk det ikke til. All ære for at du gjorde dette. At du i tillegg forsøkte å gi hunden til forskjellige omplasseringssenter er også veldig bra. Jeg har altså ikke ment å kritisere deg for noe som helst.

Det eneste jeg har prøvd å si er at jeg mener alle hunder kan rehabiliteres, og at man med bakgrunn i dette derfor bør oppsøke atferdsspesialister ved psykiske problemer hos hunder, slik man oppsøker veterinærer ved fysiske problemer. Altfor mange velger å ikke gjøre dette, men tror uten videre at de selv er eksperter når det kommer til atferdsproblemer, og går derfor til det skrittet å avlive hunden i stedet. Andre gir opp for lett og gidder ikke å bry seg. Derfor sier jeg fra, ikke bare til deg, men til alle, at man bør ha prøvd så langt det er mulig å få hjelp av atferdsspesialister – gjerne flere om nødvendig, ettersom forskjellige personer bruker forskjellige metoder – og kontakte omplasseringssentere som kan ha ressurser tilgjengelige for å ta seg av slike tilfeller, før man tar det alvorlige skrittet det er å avlive hunden.
Sist endret av Provo; 9. august 2011 kl. 19:53.
Det er ikke alltid at man klarer å redde en hund,mange faktorer som spiller inn men det grunnleggende er hvor ØDELAGT hunden egentlig er noe som varierer,man kan prøve ditt å datt og flere hundpsykologer til men noen ganger konkluderer også de at hunden trenger fred i form av å slippe tilværelsen.
Fortsatt inngen tvil om at mange gir opp for lett provo,men selv fagpersoner kan ikke trylle bort psykdommen som du selv sa tidligere,det er mange vanskelige tilfeller der ute som man ikke klarer å rehabilitere,enten man er provo,ekspert,skade-skutt eller rusketulla.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
staffer er utrolig snille og kule bikkjer
Vis hele sitatet...
ja jeg vet derfor jeg skaffet meg en også... men mange som kjøper de fordi di ser tøffe og farlige ut... desverre. men han er verdens snilleste
staffer er jo i utgangspungtet en rolig snill og meget vnnelig rase. i england blir dem jo kalt "the nanny dog"
men den har jo klart potensiale til å gjøre stor skade om den blir ødelagt nok av eieren. de har et veldig kraftig bitt og kjever.... men er trist dem har fått ryktet på seg fordi folk kjøper dem pga utseende ja.... utrolig trivelig rase.
Kom over dette klippet og tenkte det kunne være interessant å se for de som er tilhengere av Cesar Milan og hans rehabiliteringsmetoder.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Kom over dette klippet og tenkte det kunne være interessant å se for de som er tilhengere av Cesar Milan og hans rehabiliteringsmetoder.
Vis hele sitatet...
Wow. Han dulter bikkja med foten. Følger man med på serien ser man også at han presiserer jevnlig at man ikke skal sparke eller på annen måte forårsake smerte, men kun gi et uventet dult for å få hunden til å miste fokus.
Sitat av Provo Vis innlegg
Wow. Han dulter bikkja med foten. Følger man med på serien ser man også at han presiserer jevnlig at man ikke skal sparke eller på annen måte forårsake smerte, men kun gi et uventet dult for å få hunden til å miste fokus.
Vis hele sitatet...
Tjaa.. Om noen hadde "dulta" meg i ballene på den måten hver gang jeg gjorde noe galt hadde jeg ikke hatt stor tiltro til verden rundt meg. Han baserer seg også på et konsept som jeg veldig skeptisk til, altså alfa og undertrykkelsesmetoder. I mine øyne er dette ganske lite dyrevennlig med tanke på at man kan få de samme resultatene ved å trene positivt. Og selvsagt sier han ikke rett ut at han sparker hundene inn i submission, da hadde jo ikke serien hans eksistert..
@Nilsern: Har du sett noen av programmene hans? Det kommer rimelig greit frem der, hva han driver med, når han gjør disse tingene.

Metoden han bruker for å avlede oppmerksomhet (som jeg har sett) er et nøkk eller en dult, ofte sammen med en lyd. Det fungerer der, det fungerer her. Om jeg (pga det praktiske) bruker foten til å dulte borti hunden så spiller ikke det noen rolle. Det ser jo ikke engang halvgærnt ut i den youtubevideoen, som forøvrig og er grundig rapportert. Håper den forsvinner slik at ikke flere blir forvirret.

tl;dr:Cesar er dyrevenn, slutt å tull.-
Sitat av pidget Vis innlegg
@Nilsern: Har du sett noen av programmene hans? Det kommer rimelig greit frem der, hva han driver med, når han gjør disse tingene.

Metoden han bruker for å avlede oppmerksomhet (som jeg har sett) er et nøkk eller en dult, ofte sammen med en lyd. Det fungerer der, det fungerer her. Om jeg (pga det praktiske) bruker foten til å dulte borti hunden så spiller ikke det noen rolle. Det ser jo ikke engang halvgærnt ut i den youtubevideoen, som forøvrig og er grundig rapportert. Håper den forsvinner slik at ikke flere blir forvirret.

tl;dr:Cesar er dyrevenn, slutt å tull.-
Vis hele sitatet...
Selv om det han gjør fungerer, betyr det ikke at det han gjør er riktig. Denne disiplineringen hører hjemme i det forrige århundre, men det er akseptert fordi det til en viss grad fungerte, men metoden er inhuman og ikke i nærheten av så effektiv som positiv trening. Noe sier meg at du ikke vet så mye om positiv trening, så jeg annbefaler deg å lese en bok som heter "The Power of Positive Dog Training".

Det sier seg jo selv at det er bedre for hunden og forholdet mellom hund og eier at hunden velger å gjøre det eieren sier fordi den assosierer det med noe positivt, enn at den gjør det fordi den frykter de negative konsekvensene av å være ulydig?

Du kan jo også lese denne artikkelen anngående "nøkking".
Sitat av nilsern Vis innlegg
Selv om det han gjør fungerer, betyr det ikke at det han gjør er riktig. Denne disiplineringen hører hjemme i det forrige århundre, men det er akseptert fordi det til en viss grad fungerte, men metoden er inhuman og ikke i nærheten av så effektiv som positiv trening. Noe sier meg at du ikke vet så mye om positiv trening, så jeg annbefaler deg å lese en bok som heter "The Power of Positive Dog Training".

Det sier seg jo selv at det er bedre for hunden og forholdet mellom hund og eier at hunden velger å gjøre det eieren sier fordi den assosierer det med noe positivt, enn at den gjør det fordi den frykter de negative konsekvensene av å være ulydig?

Du kan jo også lese denne artikkelen anngående "nøkking".
Vis hele sitatet...
Metoden har ingenting med avstraffelse, eller dårlige assosiasjoner å gjøre. Det er snakk om å avlede hunden mens den er i en sinnstemning den ikke skal være i. Adferdskorrigering er visst et ord. Nettopp for å avlede den fra den uønskede situasjonen/oppførselen så fungerer dette ypperlig.

For å ta et eksempel så brukte jeg det avledningstrikset på en fuglehund. Bikkjen var seriøst på vei ut heisdøren to etasjer for tidlig. Avlede oppmerksomhet, prøve å fokusere hund på noe annet, og belønning når oppførselen tilsa det. For meg virket det, at hunden har traumer etter det, det tviler jeg på. At hunden ikke led fysisk kan jeg garantere deg.

Poenget er at du ikke gjør dyret noe vondt fysisk, noe heller ikke Cesar gjør. Det er en hund, du skal være grei med den, men det er ikke en porselensdukke.

Angående bikkjer å nakkeskader så er det et altfor lite belyst tema. Folk vet ikke og enkelte ser ut til å tro at en hundenakke tåler alt. Når det er sagt så er det forskjell på å gi hund et vennlig men bestemt rykk, kontra strupe den, eller nøkke nakken skeiv.

Sele er en fin ting, noe annet er ikke aktuelt her i huset..
Sitat av pidget Vis innlegg
Metoden har ingenting med avstraffelse, eller dårlige assosiasjoner å gjøre. Det er snakk om å avlede hunden mens den er i en sinnstemning den ikke skal være i. Adferdskorrigering er visst et ord. Nettopp for å avlede den fra den uønskede situasjonen/oppførselen så fungerer dette ypperlig.

For å ta et eksempel så brukte jeg det avledningstrikset på en fuglehund. Bikkjen var seriøst på vei ut heisdøren to etasjer for tidlig. Avlede oppmerksomhet, prøve å fokusere hund på noe annet, og belønning når oppførselen tilsa det. For meg virket det, at hunden har traumer etter det, det tviler jeg på. At hunden ikke led fysisk kan jeg garantere deg.

Poenget er at du ikke gjør dyret noe vondt fysisk, noe heller ikke Cesar gjør. Det er en hund, du skal være grei med den, men det er ikke en porselensdukke.

Angående bikkjer å nakkeskader så er det et altfor lite belyst tema. Folk vet ikke og enkelte ser ut til å tro at en hundenakke tåler alt. Når det er sagt så er det forskjell på å gi hund et vennlig men bestemt rykk, kontra strupe den, eller nøkke nakken skeiv.

Sele er en fin ting, noe annet er ikke aktuelt her i huset..
Vis hele sitatet...
Det du sier her er litt selvmotsigende. Hvis du har hatt en hund som blokkerer ut så vet du at en liten "dult" i siden ikke er nok til å avlede den. Da må du rett og slett ty til smerte.. eller stå stille og vente til hunden roer seg/gå i motsatt retning av distraksjonen som er en human måte å håndtere situasjonen på. Om hunden ofte blokkerer ut så kan man ta tak i dette ved hjelp prevantive metoder som f.eks. kontakttrening, noe som er mye sunnere for hunden og forholdet enn å sparke hunden til den ikke tørr å handle på samme måte.

Og missforstå meg rett; jeg mener ikke at Cesar Millan er en dyremishandler, men metodene hans er inhumane og utdaterte og ofte en snarvei som går på bekostning av hundens vellvære. I klippet jeg linket til skjedde det hvertfall en gang at han sparket en hund så den hylte. Hvis dette ikke er smerte, så vet ikke jeg..

Anngående adferdskorrigering så kan jeg henvise til et sitat fra boken jeg nevnte tidligere:
Of course, the timing of your rewards is important to successful positive
training too. The difference is that an occasional poorly timed or too-generous
treat does no harm, whereas a single poorly timed or overly strong correction
can do serious, even permanent damage to the relationship between you and
your dog.
Vis hele sitatet...
Sist endret av nilsern; 13. august 2011 kl. 23:16.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Har det siste halvåret nå hatt lyst på hund,mye har ordnet seg privat og bostedmessig så forholdene tillater et sundt dyrehold nå da jeg er veldig aktiv ute i skog å mark,er ikke lett å bare skaffe seg nye venner sånn uten videre heller,men er grunnleggende veldig glad i hunder og de er jo menneskets beste venn
Det er ikke mange mnd føre jeg flytter nå og da har jeg mulighet til å sette opp agility hindere og div.i hagen for trening,men dette vil jeg ikke begynne med føre valpen er 3-4mnd gammel,første jeg vil starte med er lydighet med "klikker" å godbiter,etterhvert vil klikkern være belønning nok.
HAn vil være med meg på en 2 timers jogge-tur daglig og fisketurer,bading å ellers være mye fri ute i hagen,om vinteren vil jeg bruke han til trekk med full sele å meg selv på langrennski.

Typen hund jeg alltid har likt er border collie og nå er tiden moden for å kunne ta til meg en uten at den skal lide under for lite stimuli fysisk å mentalt da dette er kriteriene for at de har det bra. Siden jeg er trygdet for noen år fremover nå så har jeg tid til dette og hunden slipper å være alene som for eks hvis jeg sku hatt en jobb.

Ser frem til og komme meg inn i nytt hus å skaffe en valp snart,har kontaktet seriøse oppdrettere på østlandet så kontaktene skal gåes i sømmene føre jeg går til annskaffelse denne gangen,kontra for noen år siden da jeg tok med meg en hund av dårlig samvittighet da eiern måtte avlive han om han ikke fant et hjem til den,dette gikk dårlig da hunden var nærvevrak og derav ureinslig,måtte avlives han...

Lurer på om det er noen hunde-elskere her som har bc eller andre typer hunder,hvor tidlig begynte dere klikker-trening og agility?
Regner nesten med at denne blir sletta da dette ikke er noe hundeforum,men er vel greit å diskutere hunder på freak å vel
Vis hele sitatet...
Okei. Agility, jogging og slik type aktivitet skal man ikke starte med før valpen er helt ferdig utvokst. Dette varierer på rasene, små raser er fortere ferdig enn voksene. Men ikke tidligere enn ett år.

KLIKKET ER ALDRI NOK! Alltid godbit etter klikk, selvom man klikker feil. Du burde kanskje sette deg litt inn i klikkertrening. Det er en kjempefin metode, men det er viktig å gjøre det riktig. Klikket betyr alltid godbit. Og klikket er bare for å presisere akkurat når hunden gjør riktig slik at man ikke belønner feil slik man ofte kan gjøre med bare godbiten.

Trekk bør du heller ikke begynne med før hunden er helt ferdig!
Anbefaler deg kanskje en annen rase enn BC da det virker som om du ikke har store hundeerfaringen! Men man kan selvsakt lære mens man holder på, hundekurs er viktig selv for erfarene hundeiere. Det handler om å lære hunden å trene mens andre hunder er tilstede, ikke bare for å lære eier hvordan man trener hund. Sosialisering med andre ord.

Jeg ville også gjort mye reaserch på hvilke raser som kan passe deg, og spørre og grave oppdrettere om forskjellige ting. Er foreldre helsesjekket, rønket og er oppdretter oppført i oppdretterlisten på rasens hjemmeside (som da betyr at oppdretter følger klubbens avlsregler). Du kan også ta kontakt med raseformilder inad i klubbene, de har greie på hvem som har kull.
Dobbermann tlspe helt herljge !
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det du sier her er litt selvmotsigende. Hvis du har hatt en hund som blokkerer ut så vet du at en liten "dult" i siden ikke er nok til å avlede den. Da må du rett og slett ty til smerte.. eller stå stille og vente til hunden roer seg/gå i motsatt retning av distraksjonen som er en human måte å håndtere situasjonen på. Om hunden ofte blokkerer ut så kan man ta tak i dette ved hjelp prevantive metoder som f.eks. kontakttrening, noe som er mye sunnere for hunden og forholdet enn å sparke hunden til den ikke tørr å handle på samme måte.

Og missforstå meg rett; jeg mener ikke at Cesar Millan er en dyremishandler, men metodene hans er inhumane og utdaterte og ofte en snarvei som går på bekostning av hundens vellvære. I klippet jeg linket til skjedde det hvertfall en gang at han sparket en hund så den hylte. Hvis dette ikke er smerte, så vet ikke jeg..
Vis hele sitatet...
Det er ikke riktig at et dult i siden ikke er nok til å avlede den når "blokkerer ut". Men timing og intensitet må være riktig. Jeg har gjort dette i mange situasjoner selv, og jeg har aldri gjort hundene mine vondt. Selv om du ikke har fått det til, betyr ikke det at ingen andre får det til.

Du ser ut til å være fastlåst i en forenklet forestilling i at trening og rehabilitering av hunder er begrenset til mekanistisk belønning og straff – godis eller smerte – og at å rehabilitere en hund derfor har en identisk fremgangsmåte som å trene en krabbe til å trekke i en snor. Dette er en forestilling som tok over for 80-tallstreningen som stort sett besto av smertefull fysisk avstraffelse og fysisk kuing av hunden. Karen Pryor og andre smått revolusjonerte hundetreningen ved å innføre trening gjennom positiv forsterkning, slik hun alltid hadde vært nødt til med delfinene hun trente, og dette er en mer effektiv måte for folk flest å lære hunder triks, og i mange tilfeller atferdsmodifikasjon. Denne gjengen liker å kalle Millans metoder for utdaterte og gamle, men hvis de hadde fulgt med på serien og lest bøkene hans, så ville de sett at metodene slett ikke er de samme som de gamle 80-tallsmetodene de beskylder de for å være.

Det er på ingen måte snakk om å sparke hunden til den ikke tør å handle på samme måte. Man skal aldri forårsake smerte, og dette er Millan svært tydelig på. Man skal ikke true hunden eller på annen måte gjøre så hunden handler på grunn av frykt for represalier. Dette er helt essensielle punkter i Millans metoder, og det blir litt avslørende når man kommer med saftig kritikk uten å ha fått med seg dette.

Metodene til Millan går ut på å benytte hundens egne metoder, kroppsspråk og sosiale forhold til å få de i psykisk balanse. Det går ut på å være en leder, men ikke en alfa-bølle slik du antydet tidligere. Man skal være en rolig, trygg, sikker og rettferdig leder, ikke 80-tallsmetodenes "boss from hell". De går også ut på berøring, men ikke slag og spark slik enkelte skal ha det til. Hunder bruker berøring for å kommunisere både hengivenhet og misnøye, og hvis du ser en rolig, balansert og trygg lederhund irettesette en annen ustabil hund, så vil den gjøre en fysisk berøring som får den andre hunden til å miste fokus. Akkurat som Millan. Jeg kan i sammenheng med hundens naturlige kroppsspråk og sosial kommunikasjon anbefale Dog Language og The Evolution of Canine Behavor av Roger Abrantes i tillegg til Millans egne bøker.

Hvis en hund er ekstremt fokusert, så kan et dult av riktig intensitet medføre et slags "hyl" ("yelp" på engelsk, men vi mangler et godt norsk ord for dette). Dette har ingenting med smerte å gjøre, og jeg har selv opplevd situasjoner hvor en hund har laget en slik lyd selv om man ikke på noen måte har forårsaket det minste grann av smerte. Det er en reaksjon som er nært beslektet det å skvette, og mennesker kan ha samme reaksjon.

Jeg anbefaler at du leser Millans bøker slik at du får et mer reelt bilde av hva han egentlig mener, gjør og anbefaler, for som mange andre ser du ut til å ha et helt feilaktig inntrykk av hans metoder. Bøkene er lettleste og billige på Amazon.

Nå skal jeg ut på langtur med bikkjene frem til et stykke uti september, så jeg får dessverre ikke muligheten til å svare på tilsvar før da.
Mange av hundene Milan har hjulpet har det vært brukt strøm på. Derfor den spesielle tsh lyden. Når du gir en hund støt kan du lage en lyd som hunden senere forbinder med smerte. Vanlig i mange land. Derfor de voldsomme reaksjonene når de får en dult etterfulgt av lyden. Ingen hund skal reagere slik på lyd, da er det noe galt.
Sitat av Villemo Vis innlegg
Mange av hundene Milan har hjulpet har det vært brukt strøm på. Derfor den spesielle tsh lyden. Når du gir en hund støt kan du lage en lyd som hunden senere forbinder med smerte. Vanlig i mange land. Derfor de voldsomme reaksjonene når de får en dult etterfulgt av lyden. Ingen hund skal reagere slik på lyd, da er det noe galt.
Vis hele sitatet...
Dette er selvsagt bare det reneste tullball. Det er noen som bare nekter å akseptere at deres egen metode ikke er den overlegent beste på alle områder, og at deres applikasjon av den er i verdensklasse, og da får man slike fjåsete rykter. Du skjønner at hvis dette skulle være sant, så måtte alle familene han besøker gitt hundene strøm og lagd akkurat den lyden gjentatte ganger før han kom inn i bildet?
Eller før de begynte å filme, møtte han hunden og familien? Hunder er ikke dumme de oppfatter ting ganske fort.
Sitat av Provo Vis innlegg
Det er ikke riktig at et dult i siden ikke er nok til å avlede den når "blokkerer ut". Men timing og intensitet må være riktig. Jeg har gjort dette i mange situasjoner selv, og jeg har aldri gjort hundene mine vondt. Selv om du ikke har fått det til, betyr ikke det at ingen andre får det til.

Du ser ut til å være fastlåst i en forenklet forestilling i at trening og rehabilitering av hunder er begrenset til mekanistisk belønning og straff – godis eller smerte – og at å rehabilitere en hund derfor har en identisk fremgangsmåte som å trene en krabbe til å trekke i en snor. Dette er en forestilling som tok over for 80-tallstreningen som stort sett besto av smertefull fysisk avstraffelse og fysisk kuing av hunden. Karen Pryor og andre smått revolusjonerte hundetreningen ved å innføre trening gjennom positiv forsterkning, slik hun alltid hadde vært nødt til med delfinene hun trente, og dette er en mer effektiv måte for folk flest å lære hunder triks, og i mange tilfeller atferdsmodifikasjon. Denne gjengen liker å kalle Millans metoder for utdaterte og gamle, men hvis de hadde fulgt med på serien og lest bøkene hans, så ville de sett at metodene slett ikke er de samme som de gamle 80-tallsmetodene de beskylder de for å være.

Det er på ingen måte snakk om å sparke hunden til den ikke tør å handle på samme måte. Man skal aldri forårsake smerte, og dette er Millan svært tydelig på. Man skal ikke true hunden eller på annen måte gjøre så hunden handler på grunn av frykt for represalier. Dette er helt essensielle punkter i Millans metoder, og det blir litt avslørende når man kommer med saftig kritikk uten å ha fått med seg dette.

Metodene til Millan går ut på å benytte hundens egne metoder, kroppsspråk og sosiale forhold til å få de i psykisk balanse. Det går ut på å være en leder, men ikke en alfa-bølle slik du antydet tidligere. Man skal være en rolig, trygg, sikker og rettferdig leder, ikke 80-tallsmetodenes "boss from hell". De går også ut på berøring, men ikke slag og spark slik enkelte skal ha det til. Hunder bruker berøring for å kommunisere både hengivenhet og misnøye, og hvis du ser en rolig, balansert og trygg lederhund irettesette en annen ustabil hund, så vil den gjøre en fysisk berøring som får den andre hunden til å miste fokus. Akkurat som Millan. Jeg kan i sammenheng med hundens naturlige kroppsspråk og sosial kommunikasjon anbefale Dog Language og The Evolution of Canine Behavor av Roger Abrantes i tillegg til Millans egne bøker.

Hvis en hund er ekstremt fokusert, så kan et dult av riktig intensitet medføre et slags "hyl" ("yelp" på engelsk, men vi mangler et godt norsk ord for dette). Dette har ingenting med smerte å gjøre, og jeg har selv opplevd situasjoner hvor en hund har laget en slik lyd selv om man ikke på noen måte har forårsaket det minste grann av smerte. Det er en reaksjon som er nært beslektet det å skvette, og mennesker kan ha samme reaksjon.

Jeg anbefaler at du leser Millans bøker slik at du får et mer reelt bilde av hva han egentlig mener, gjør og anbefaler, for som mange andre ser du ut til å ha et helt feilaktig inntrykk av hans metoder. Bøkene er lettleste og billige på Amazon.

Nå skal jeg ut på langtur med bikkjene frem til et stykke uti september, så jeg får dessverre ikke muligheten til å svare på tilsvar før da.
Vis hele sitatet...
Jeg står fortsatt fast ved at det er bedre å oppnå ønsked adferd gjennom positiv trening, ettersom du da får en hund som er oppfører seg bra av egen fri vilje, og ikke en hund som har blitt korrigert ut av instinktiv oppførsel. For meg blir det prinsippielt galt å blande fysiske inngrep med oppdragelse, selv om du har gitt meg et litt mildere syn på metodene til CM. Jeg ser alikevel ikke poenget med å prise en metode som kan få negative konsekvenser, når man kan trene positivt med 0 risiko. Som sitatet over sier; det verste som kan skje er at du gir hunden din ett godis for mye. Men dette kan vi diskutere til det gror mose på oss begge, så vi kan like greit la det ligge. Så lenge hunden har det bra er det det viktigste!

God tur til deg og hundene
Anbefaler alle å sjekke ut tab289 på youtube! Han har veldig mange gode detaljerte tutorials på positiv trening
Finnes seriøst hundemennesker?
Sitat av navnekalle Vis innlegg
Finnes seriøst hundemennesker?
Vis hele sitatet...
Det spørs hva du legger i det?
Jeg blir i hvertfall sett på som et "hundemenneske". Hundene mine er stort sett med meg, trener mye med dem og mye av mitt liv består av hund, hundetrening og utstillinger osv.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Hvor har du ifra at en bc ikke kan være en like bra familiehund? De vil fungere utmerket i den sammenhengen også,under den forutsetningen at de trives å får utløp for sine mentale å fysiske behov.
Vis hele sitatet...
har ikkje sakt noko om negtivt om bc eg, og siden du er så glad i denne rasen så kan eg i tilleg legge til at vist du kjenner til Kjellaug Selsaas veit du at hun hadde ein Bc ved navnet Loppa (verdens mester) denne hunden er kanskje den snilleste hunden eg nokon gong har møtt ( ganske god venn med Kjellaug Selsaas), men kan eg ikkje eg ikkje seie til deg at ein annen hund er ein like god rase eller kanskje bedre? ikkje veit eg, men som eg sa før eg har ingenting mot denne rasen.
Må kalle meg et hundemenneske jeg også, har rottweiler og dogo canario
jeg har selv to engelsk springer spaniel veldig bra huder www.gudalen.com særiøs kennel hvor jeg har kjøpt mine hunder
Her har det tatt av i det siste gitt,har som sagt ikke mere enn middels erfaring med hund. Men så er det fint det finnes forum som er dedikerte til hunden som jeg vil søke råd å veiledning underveis,utrolig at enkelte ser så store problem for mitt valg av rase og riktig oppfostring av hunden. Men men,jeg har da en plan på det hele og ser ingen problem i dette annet enn utfordringene som nettopp følger med det hele. Takker dere som har kommet med konstuktive innspill her,som alltid er det noen som har missforstått tråden å dratt den ut i feil retning,men men..wish me luck!
www.hundesonen.no alt fra sofaslitere til verdensmester i lydighet!
Sitat av 0bs Vis innlegg
www.hundesonen.no alt fra sofaslitere til verdensmester i lydighet!
Vis hele sitatet...
Jepp,kom over den siden her igår
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tenkte å ta opp denne tråden og høre hvordan det går med deg og din BC?

Trener selv agility med en liten welsh springer spaniel på fire år. Er også aktiv innen utstilling med min cocker og stiller også hunder for andre
*insert tittel her*
Som sagt før i tråden er malinois en kjempe hund. Om du vil ha en hund som er sterk, men likevel ikke for "hard" ville jeg gått for malinois.

Om du skal bruke klikker, burde du lære hvordan du bruker den så du ikke lærer hunden din feil. Så dette med en venn av fattern, hele hunden ble ubrukelig i trening..
Good luck!