Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  107 11490
Har det siste halvåret nå hatt lyst på hund,mye har ordnet seg privat og bostedmessig så forholdene tillater et sundt dyrehold nå da jeg er veldig aktiv ute i skog å mark,er ikke lett å bare skaffe seg nye venner sånn uten videre heller,men er grunnleggende veldig glad i hunder og de er jo menneskets beste venn
Det er ikke mange mnd føre jeg flytter nå og da har jeg mulighet til å sette opp agility hindere og div.i hagen for trening,men dette vil jeg ikke begynne med føre valpen er 3-4mnd gammel,første jeg vil starte med er lydighet med "klikker" å godbiter,etterhvert vil klikkern være belønning nok.
HAn vil være med meg på en 2 timers jogge-tur daglig og fisketurer,bading å ellers være mye fri ute i hagen,om vinteren vil jeg bruke han til trekk med full sele å meg selv på langrennski.

Typen hund jeg alltid har likt er border collie og nå er tiden moden for å kunne ta til meg en uten at den skal lide under for lite stimuli fysisk å mentalt da dette er kriteriene for at de har det bra. Siden jeg er trygdet for noen år fremover nå så har jeg tid til dette og hunden slipper å være alene som for eks hvis jeg sku hatt en jobb.

Ser frem til og komme meg inn i nytt hus å skaffe en valp snart,har kontaktet seriøse oppdrettere på østlandet så kontaktene skal gåes i sømmene føre jeg går til annskaffelse denne gangen,kontra for noen år siden da jeg tok med meg en hund av dårlig samvittighet da eiern måtte avlive han om han ikke fant et hjem til den,dette gikk dårlig da hunden var nærvevrak og derav ureinslig,måtte avlives han...

Lurer på om det er noen hunde-elskere her som har bc eller andre typer hunder,hvor tidlig begynte dere klikker-trening og agility?
Regner nesten med at denne blir sletta da dette ikke er noe hundeforum,men er vel greit å diskutere hunder på freak å vel
har du tenkt pa gordon setter eller labrador? vet ikke hvordan denne treningen foregar
Har både en shetland sheepdog og belgisk fårehund Begge er veldig flinke i agility. Og fordelen med disse er at de bare røyter to ganger om året.
Har selv en strihåret dachs og en Labrador/Schaefer blanding. To utrolig kule hunder. Har egentlig ikke gjort noen form for trening med disse utenom det vanlige ''sitt'' og ''hysj''. Blandingshunden klarer ikke å være ute uten bånd, hun har også angst for andre hunder og mennesker. Dette er på grunn av hun ikke har hatt kontakt med mennesker de første 3 uker av sitt liv (var en bonde her som fikk mange valper og ikke ville ta vare på de så han lot de bare være i låven, så vi fikk en). Ellers er hun utrolig snill.
Dachsen er egentlig en utrolig kul hund. Han sover rundt 15 timer i døgnet, helst på fanget mitt. Åpner bare døren på morgenen og så springer han rundt i skogen og rundt huset. Han elsker også å leke med andre dyr (Katter, kanin, marsvin, you name it).

Håper du tenker godt gjennom valget ditt, hater når folk skaffer seg husdyr uten å vite hva de begir seg ut på.
Noe du bør gjøre er hver gang valpen ''frigjør'' seg på stuegulvet er å bare ta tak i den, og gå tur med en gang. Hunden min ble vel stueren etter 2-3 uker.

Lykke til!
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
første jeg vil starte med er lydighet med "klikker" å godbiter,etterhvert vil klikkern være belønning nok.
Vis hele sitatet...
Nei, klikk må alltid etterfølges av belønning.

Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Typen hund jeg alltid har likt er border collie og nå er tiden moden for å kunne ta til meg en uten at den skal lide under for lite stimuli fysisk å mentalt da dette er kriteriene for at de har det bra. Siden jeg er trygdet for noen år fremover nå så har jeg tid til dette og hunden slipper å være alene som for eks hvis jeg sku hatt en jobb.
Vis hele sitatet...
Det er bra. Border collier trenger mye mosjon både fysisk og mentalt. Men hva skjer den dagen du må i jobb igjen? Dette er en hund du skal ha i ca 15 år. Er du klar for, og i stand til, å tilby nok mental og fysisk stimuli den dagen du kommer i jobb?

Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
dette gikk dårlig da hunden var nærvevrak og derav ureinslig,måtte avlives han...
Vis hele sitatet...
Beklager å si det, men dette er veldig viktig: En hund kan alltid rehabiliteres. Å avlive en hund på grunn av atferdsproblemer er helt unødvendig, og veterinæren burde fortalt deg dette. Jeg har selv en hund som var slik du beskriver, men med ekstrem separasjonsangst i tillegg, og han er en svært rolig, tilfreds, renslig og trygg hund i dag. Kun ved nevrologiske skader er rehabilitering umulig, og til og med da kan man gjøre mye for å forbedre situasjonen.

Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Lurer på om det er noen hunde-elskere her som har bc eller andre typer hunder,hvor tidlig begynte dere klikker-trening og agility?
Vis hele sitatet...
Det kan du begynne med så tidlig du bare vil. Men vær klar over at en valp ikke klarer å holde fokus så veldig lenge, så tren i kun korte perioder i starten.
Sist endret av Provo; 8. august 2011 kl. 19:53.
Har hatt hund selv, og jeg håper at du ikke er personen som tenker på en hund som et leketøy, du leker med litt med'n og så lar du den være. Du må huske at det er som å ha et barn som aldri vokser opp, og at du må gå med den flere ganger om dagen, selv om det regner og tordner.

The best of luck =)
Nei,jeg vet hva jeg skal ha å det er border collie da mye har ordnet seg i praksis i livet mitt som en tidligere rævkjørt økonomi igjennom 10år,og endelig eget hus samtidig som treningen gjør godt i hele vesenet mitt så vil jeg ha en hund som er energisk å kvikk i hodet som akn være en trofast tur-venn. Summen av hendelser i livet det siste halvåret tillater at jeg kan ta til meg en slik type hund om du skjønner.
Må også tilføye at hvis du har tilgang til et innsjø eller lignende, la hunden svømme. Å svømme er det best hunden min vet, å kaste en tennisball i vannet for så å svømme etter den kan hun holde på med i flere timer. Pluss at hunden din får god trening og holder seg i form, mens du kan sitte og slappe av i sola .
Jknutsen: Dette er et liv som jeg vil ikke behandle den som et leketøy som du sier,jeg skjønner godt hva dette innebærer selv om jeg har vært langt nede i mitt liv i en periode.

Provo: Denne hunden tok jeg med meg av dårlig samvittighet under et bilkjøp,hadde ikke jeg tatt han med så vill han blitt avlivet fort,han fikk isåfall to gode år med meg å tidligere samboer og vi prøvde å prøvde til tross for at jeg var i full jobb. Denne hunden stod bare å skalv når han så andre mennesker enn meg å samboern,hadde problemer med å få i han mat å da han sikkert ikke syntes han fortjente å få det så lett uten å måtte sloss for det,som han sikkert måtte i det møkkete buret han å fire andre hunder stod,han her lå i et hjørne for seg selv å skalv der å. Så det er nok ingen tvil om at enkelte hunder klarer man ikke alltid å redde da de første ukene i dems liv avhenger av riktig oppfostring med andre mennesker enn å bare la de være i buret hele tiden.
Ang jobb så skjer ikke det før minst 5år å da vil jeg ha foreldre som vil sette stor pris på litt selskap innimellom om jeg ikke altid kan ha den med,uansett vil jeg finne meg en 7-15 jobb når den tid kommer så ser ikke på dette som noe problem,innen 5år så vil denne hunden være utlært så han vil være en "selvstedig" hund når han er hos min mor å far,i den grad man kan bruke det uttrykket på en hund.
Ok,mente jeg hadde lest noe om at godbiter kun er i begynnelsen til den skjønner hva den skal gjøre.
Det er fortsatt noen mnd igjen føre jeg går til annskaffelse,i mellomtiden blir det mye lesning rundt det som har med hundehold å gjøre,å viktigst av alt lesestoff som dreier seg om akkurat denne typen hund som jeg vil ha.
Så folkens,dette er nøye overveid.-Jeg vet hva det krever av meg å oppdra en hund,denne vil ikke bli skjøvet inn i en krok for seg selv,makan til utsagn! Har noen bekjentskaper som har samme type hunder som han kan møte nå å da og løpe fritt på gårdstun.

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Må også tilføye at hvis du har tilgang til et innsjø eller lignende, la hunden svømme. Å svømme er det best hunden min vet, å kaste en tennisball i vannet for så å svømme etter den kan hun holde på med i flere timer. Pluss at hunden din får god trening og holder seg i form, mens du kan sitte og slappe av i sola .
Vis hele sitatet...
Akkurat dette du beskriver her ser jeg for meg til neste sommer,er masse tjern å elver rundt her jeg bor så dette skal den få benytte seg av Dette er veldig bra trening for dem har jeg hørt.

Sitat av sali Vis innlegg
Har både en shetland sheepdog og belgisk fårehund Begge er veldig flinke i agility. Og fordelen med disse er at de bare røyter to ganger om året.
Vis hele sitatet...
Dette er å veldig fine å smarte hunder

Grunnlaget for å kunne fortjene å ha en hund sånn jeg ser det er om man er oppriktig glad i dyr å har tiden til dem. Jeg oppfyller begge disse kravene pluss at jeg har enda litt mere tid til den Resten kommer av seg selv v lesning og lærdom ifra andre mennesker. Så da kan dere legge kommentarene om:er du klar for det? Er du istand til dette? Husk å ikke skyv den inn i en krok å ikke glem at dette er et liv! Kjenner jeg blir litt irritert av å lese slike duste-innlegg rett å slett! Til tross for at jeg har vært dårlig så er jeg ikke sadist! Har også ei datter på 3 år som er hos meg nå å da siden jeg å mora er skilt så jeg har mye omsorg i meg om det er der tvilen deres kommer!
Vi fikk tak i en kong som belønning til schæferen. Med en meter tau på denne gummiklumpen kan du kaste den en god 100 meter og hunden elsker. (kanskje ett alternativ til godbit)
Ja kong er visst noe de elsker,hadde en slik rød en til den hunden jeg hadde for noen år siden.
Er født og oppvokst med hunder og har selv drevet oppdrett og ligget godt oppe på lister hos nkk
Med en bc så MÅ du gi den stimuli og oppgaver daglig.... Det er selvfølgelig forskjellige individer og noen oppdrettere er mere opptatt av utseende enn innstinkt og omvendt. Så velger du en mere "utstillingstype" så kanskje den ikke vil ha like mye av gjeterinnstinktene. Men dette er en av rasene som virkelig bærer preget og har genene sine tett til hjertet sitt så du kan like gjerne forberede deg på verste tenkelige senario med en hund som gjeter maur og biler. Men er du flink til å følge opp og har litt erfaring med hund så er det jo utrolig lettlærte og naturlig lydige hunder som lever for å gjøre det du ber om <3
Husk at skal du drive med agility så kan du starte med mønet, planken tuneller og slalom når du føler deg klar men vent med hoppingen til hunden hvertfall er et år gammel gjerne eldre. Og man burde sjekke hd status osv først. Ellers kan det skape mye slitasje og smerter for hunden

Andre raser som er populære i agility og lydighet er flatcoat retriver som er ofte veldig ernergiske frem til 2 års alder... Akkurat som labradoren er den veldig valpete i oppførsel ganske lenge. Shetland sheepdog er jo populære agility og lydighetshunder men da mindre og krever endel pelstell, og man bør velge oppdretter med omhu, for mye pysete og nærvøst gemytt på disse. Det er jo tonnevis med raser å velge i. Og egentlig så setter bare fantasien grenser for hvilke raser du kan bruke til det. Men så kommer det ann på om du sikter mot landslaget i AG eller bare vil være med for morro

Et tips NKK har stor utstilling på bjerkebanen i oslo om 14 dager ( 20-21aug) ta deg en tur dit om du kan og se deg rundt. Prat med folk som har raser du liker og hør på deres erfaringer med rasen og ta til deg alt du måtte få av innfo. Men vent med å spørre folk til dem er ferdige i ringen eller sitter rolig på en stol ringside å titter. Ikke sug tak i en som står småstresset med en hund i bånd klar til å hoppe inn å gjøre jobben sin. Det kan bli veldig stressende for handleren av hunden. Men de fleste folk og oppdrettere deler mere gjerne av seg om rasen sin og er glade når de treffer folk som ikke går for impuls kjøp av en rase. Vi oppdrettere liker folk som gjør et grundig forarbeide

Masse lykke til med valget ditt du får oppdatere når du har bestemt deg da

De fleste raser har jo også raseklubber. Her burde du kontakte raseklubbene og de oppdretterene som følger klubbens regler og rettighetslinjer... Da vet du i allefall at foreldre er friske og gode hunder og har mindre sjans for å kjøpe katta i sekken. Men vit også at selv med friske foreldre så kan sykdommer og skjelettfeil som Hd og ad dukke opp på alle hunder... Og ved slike problemer bør agility unngås. Men hør med raseklubbene og oppdretterene som følger rettningslinjene så har du i allefall sikkerheten at alt er gjort i beste mening og orden
Rusketulla: -Å der var personen jeg håpet på å treffe med dette innlegget (noen av dere andre å selvfølgelig
Jess,dit skal jeg jammen dra å se å benytte muligheten om situasjonen tillater at jeg kan forstyrre de litt med spørsmål å div. Har sett på finn.no men har inntrykk av at mange der skriver: "Bra gjeterhundvalper med godt gemytt,å stabile foreldre" men det kan i mange tilfeller ikke dokumenteres. Derfor har jeg satt finn.no til side til fordel for å søke det jeg er ute etter hos troverdige oppdrettere,skal ha dokumentasjon på stamtavle å lege attester på foreldre så jeg kan forsikre meg om at de er hd-frie samtidig som andre skavanker er utelukket.
Hadde ikke tenkt i første omgang å stille i konkuranser med den,men hvem vet når den vokser opp å blir pen å lydig så kan det hende jeg blir revet med i de litt større konkuransene
venter svar ifra en oppdretter,men sånn jeg har forstått det så kan gjeterinnstinktet,eller de hardeste tøffeste linjene av denne typen velges vekk til en viss grad sånn at gjeterinnstinktet ikke er dominerende for hundens personlighet? Men er fullt klar over at dette krever mye av meg å at gjeterinnstinktet vil være der uansett,så jeg vet hva jeg går til Innen januar så er jeg nok i hus og har mulighet til å ha hund,så jeg skal bruke disse mnd flittig med research.
Finn.no kan være en fin plass å lete...MEN man skal virkelig vite hva man skal se etter der. Det er lett å bli lurt. Så jeg anbefaler virkelig å holde deg til raseklubbene
Det koster rundt 70 kr og komme inn på bjerkebanen.... Men om du reiser på den 20 så kan du gjerne ta kontakt med meg på pm på forumet så kan du komme inn gratis ved å bruke en av mine hunder's startnummer du får rope ut. Jeg kan mere enn gjerne hjelpe deg å komme i kontakt med flere folk innen div raser. Kjenner mange fjes hos forskjellige raser er du innteresert i mere innfo om bjerke utstillingen og hjelp så hjelper jeg deg gjerne med det
Selv har jeg hatt border collie i snart 5 år, og kan love deg at du ikke vil angre! Snillere, lydigere og roligere hund skal du lete lenge etter!

Om du er villig til å ta turen til Bergen, så kan jeg anbefale vesttun.net på det varmeste! Var innom flere ganger og så valpene vokse opp før vi valgte en, grundig dokumentasjon av forfedrene finnes også! Jeg bor også på østlandet, men turene til Bergen var verdt det!
Sist endret av Lacoste; 8. august 2011 kl. 21:17.
Ser nå at agility er på 21 og lydighet på den 20.... Men det er stort sett samme folkene som deltar ellers så er raser delt opp i forskjellige grupper fra 1-10 på den 20 er det gruppene: 4, 5, 6, 7, 8 og 9 som deltar. Den 21 er det gruppe 1, 2, 3 og 10 som stilles ut. Gruppe 1 er gruppen der alle gjeterhundene tilhører. Så antagelig etter dine ønsker så er nok 21 rett dato for deg. Men da er ikke jeg der men du klarer deg sikkert helt fint alene på nkk.no kan du se de forskjellige gruppene og rasene som tilhører. http://www.nkk.no/nkk/public/openInd...=1086195989321 kos deg

Det åpner kl 09:00 og avsluttes som regel med finaler rundt 15-16 tiden det lønner seg å komme mellom 09-12
Programmet kan du se her http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=12473
Sist endret av Rusketulla; 8. august 2011 kl. 21:22.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Finn.no kan være en fin plass å lete...MEN man skal virkelig vite hva man skal se etter der. Det er lett å bli lurt. Så jeg anbefaler virkelig å holde deg til raseklubbene
Det koster rundt 70 kr og komme inn på bjerkebanen.... Men om du reiser på den 20 så kan du gjerne ta kontakt med meg på pm på forumet så kan du komme inn gratis ved å bruke en av mine hunder's startnummer du får rope ut. Jeg kan mere enn gjerne hjelpe deg å komme i kontakt med flere folk innen div raser. Kjenner mange fjes hos forskjellige raser er du innteresert i mere innfo om bjerke utstillingen og hjelp så hjelper jeg deg gjerne med det
Vis hele sitatet...
Jeg får se hvem dag det eventuellt blir men takk for tilbudet så er det ikke umulig at jeg kontakter deg på et senere tidspunkt uansett Har du en link til en nettside ang dette arrangementet?
La til i innlegget over
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Så det er nok ingen tvil om at enkelte hunder klarer man ikke alltid å redde da de første ukene i dems liv avhenger av riktig oppfostring med andre mennesker enn å bare la de være i buret hele tiden.
Vis hele sitatet...
Alle hunder kan rehabiliteres så lenge det ikke er snakk om nevrologiske skader. Det er veldig positivt at du tok til deg en hund som holdt på å bli avlivet, så ikke misforstå meg der, men det eneste grunnlaget du har for å si at det ikke går er at du selv ikke fikk det til. Jeg sier ikke at det er lett og at hvem som helst kan klare det, men det er mulig. Derfor bør man ikke avlive, men heller ta kontakt med en god profesjonell atferdsspesialist. Jeg prøver ikke å gi deg dårlig samvittighet, men jeg sier det fordi mange tror det samme som deg, og det er viktig at denne myten blir lagt død så fort som mulig.
Sitat av Lacoste Vis innlegg
Selv har jeg hatt border collie i snart 5 år, og kan love deg at du ikke vil angre! Snillere, lydigere og roligere hund skal du lete lenge etter!

Om du er villig til å ta turen til Bergen, så kan jeg anbefale vesttun.net på det varmeste! Var innom flere ganger og så valpene vokse opp før vi valgte en, grundig dokumentasjon av forfedrene finnes også! Jeg bor også på østlandet, men turene til Bergen var verdt det!
Vis hele sitatet...
Takk for tips legg ut et bilde eller en filmsnutt av hunden din da vel??
Hva mener du om http://www.hottonia.no/index.html rusketulla? Der er ikke så altfor langt unna meg så passer fint sånn sett.
Sist endret av Skade-skutt; 8. august 2011 kl. 21:26.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Takk for tips legg ut et bilde eller en filmsnutt av hunden din da vel??
Hva mener du om http://www.hottonia.no/index.html rusketulla? Der er ikke så altfor langt unna meg så passer fint sånn sett.
Vis hele sitatet...
Kjente fjes og de gjør i allefall jobben sin med tester, utstillinger, prøver og mentaltester. Tror du trygt kan kjøpe valp derifra
Rusketulla: Ja så det nå,posta mens jeg skrev du
Høres bra ut,kontakter de nærmere når det blir aktuellt
Sist endret av Skade-skutt; 8. august 2011 kl. 21:40.
Som du skriver selv også så er det veldig kjekt og finne oppdrettere i nærheten av der man selv bor. Da får man god oppfølging og kan lett få hjelp om man skulle komme utfor problemer eller trenger hjelp til noe Så gjør det også besøk under oppveksten lettere hvis man ønsker det
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Som du skriver selv også så er det veldig kjekt og finne oppdrettere i nærheten av der man selv bor. Da får man god oppfølging og kan lett få hjelp om man skulle komme utfor problemer eller trenger hjelp til noe Så gjør det også besøk under oppveksten lettere hvis man ønsker det
Vis hele sitatet...
Tenkte det var greiest rent praktisk ja,tenker jeg tar meg en tur ned dit snart å tar en prat med de
Sitat av Provo Vis innlegg
En hund kan alltid rehabiliteres. Å avlive en hund på grunn av atferdsproblemer er helt unødvendig, og veterinæren burde fortalt deg dette. Jeg har selv en hund som var slik du beskriver, men med ekstrem separasjonsangst i tillegg, og han er en svært rolig, tilfreds, renslig og trygg hund i dag. Kun ved nevrologiske skader er rehabilitering umulig, og til og med da kan man gjøre mye for å forbedre situasjonen.
Vis hele sitatet...
Nja, vil si meg litt uenig i dette. I enkelte tilfeller har hunden gått gjennom så mye mishandling/vannskjøtelse at den er skadet for livet. Jeg har en kompis som adopterte en hund som hadde blitt utsatt for dette, til tross for sterke advarsler og fraråding. Han prøvde å rehabilitere hunden over tre år med iherdig viljestyrke, men hunden forble desverre et nervevrak, og han valgte til slutt å avlive den fordi den rett og slett ikke hadde det godt. Redd for absolutt ALT. Veterinæren måtte tre-doble den normale dosen med medikamenter for å få hunden til å sovne på grunn av den enorme adrenalin-verdien. Men dette er så klart et ekstremt tilfelle og som regel er det mulig å rehabilitere hunder med issues.

Jeg adopterte nylig et nydelig voksent gatekryss av en hund og kan på det varmeste annbefale deg å dele livet med en hund, om du er innefattet med ansvaret som følger med. Det går rett og slett ikke ann å ha en dårlig start på dagen når du våkner av at en firbent rakker slikker/snuser deg i ansiktet! Kanskje jeg er trøtt og vil sove mer, men den dårlige samvittigheten får meg kjapt ut av senga. Vi vet jo alle hvor kjipt det er å være tissetrengt men ikke ha muligheten til å gå på do, hehe.

Det er også noe spessielt med å sitte i soffan med et druntende hundehode hvilende i fanget. Utrolig beroligende. For ikke å nevne entusiasmen hver gang du så mye som ser på hunden

Tips jeg kan gi deg kort summert: vær konsekvent, begynn relativt tidlig med alene-trening, grunnkurs og hverdagslydighet er to basic kurs alle som har hund burde gå i gjennom, og sist men ikke minst pøs på med uendelige mengder ubetinget kjærlighet. Kan jo forresten også tipse deg om Foreningen for Omplassering av Dyr (FOD) som har utrolig mange fine hunder i alle raser og aldere som trenger et godt hjem. Hundene blir også grundig undersøkt før de blir erklert omplasseringsdyktige, så det er ikke noen realistisk sjanse for at du får en tidsinnstilt bombe. Kan også nevne at det ikke er stor forskjell på å oppdra/lære en voksen hund kontra en valp, selv om mange tror det.

Lykke til fremover
Sist endret av nilsern; 8. august 2011 kl. 22:55.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg trodde pointet med "klikk" var at man bruker det sammen med godbit, slik at bikkja lærer å assosiere lyden med noe positivt? Hva er vitsen hvis man ikke kan bruke "bare" klikk senere? Kan man ikke like gjerne gi bikkja godbiten og holde kjeft da?
Har en herlig labrador tispe som jeg har vært en stolt eier av i rundt 3 år. Hun er en livlig, koselig og lydig hun. Ting man må huske er å alltid være sjefen. Ikke få dårlig samvittighet hvis du har kjeftet ganske hardt på hunden og den går vekk. Det er tungt, men det er det som er nødvendig. Mye kos og kjærlighet er kanskje det viktigste av alt. Du kan ikke bare kjefte på hunden, for da blir den bare redd. Gi hunden din masse kos, så skjønner hunden din at du elsker den.

Du får sende meg en PM hvis du har noen spørsmål, så skal jeg prøve å besvare
Nilsern: Veldig godt skrevet
Robhol: Var dette du skriver her som var i tankene mine å,at den etterhvert assosierer lyden med belønning. Men skal sette meg inn i klikker-belønningen.
Erlnd: Sant så sant
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg trodde pointet med "klikk" var at man bruker det sammen med godbit, slik at bikkja lærer å assosiere lyden med noe positivt? Hva er vitsen hvis man ikke kan bruke "bare" klikk senere? Kan man ikke like gjerne gi bikkja godbiten og holde kjeft da?
Vis hele sitatet...
Vitsen med klikker er at belønningen kommer så fort som mulig. Den blir brukt i sammenheng med positiv forsterkning som fks godbit. Men man kan da bruke flere klikk før hunden får godis fordi hunden vet at klikket betyr at den gjorde noe rett og kan raskt fortsette mot målet den skal oppnå for så å få godisen etterpå i stede for og avbryte hele innlæringen med all tid og oppstandelse det ofte blir når en hund får godis eler leke litt tungt å forklare. Men viktig at man ikke bruker klikker alene uten at man vet hvordan den skal brukes riktig... Det er mange klikker kurs hele tiden og jeg anbefaler folk å ta et kurs før man starter på egen hånd. Man må lære og lese endel signaler.... Bla gi klikket i det hunden tenker det rette og nærmer seg målet.. Ikke er sekund etter den har nådd målstreken for da vil man klikke for en helt annen oppførsel som kan sette deg langt tilbake og gjøre hunden meget forvirret )
Takk for at du oppklarte det rusketulla
Har ikke tatt meg tid til å lese gjennom alle postene ( Sorry :P )
Men ønsker å få svar på om du har vurdert å sjekke steder hvor dyr blir omplassert ?

Min søster drev lenge med omplassering av dyr, hvor eieren hadde gått bort eller bare har dumpet hunden.
Har iverfall lagt merke til at hun hadde mange hunder som var rimelig ung og hadde fått klikke kurs og sånn agilliti greie.
Altså mange av de hundene var flotte og veldig lett å bli knyttet bånd imellom hverandre , selv om hunden har hatt en annen eier tidligere.

Det er også en veldig billig løsning. Du skal i grunn bare betale for vaksiner og slikt som hunden har fått under oppholdet på omplasseringen og lignende.


Har selv en engelsk cocker spaniel som er snart 15 år - Vurderer å skaffe meg ny hund gjennom omplassering når min går bort.
Sitat av nissenisse Vis innlegg
Har ikke tatt meg tid til å lese gjennom alle postene ( Sorry :P )
Men ønsker å få svar på om du har vurdert å sjekke steder hvor dyr blir omplassert ?

Min søster drev lenge med omplassering av dyr, hvor eieren hadde gått bort eller bare har dumpet hunden.
Har iverfall lagt merke til at hun hadde mange hunder som var rimelig ung og hadde fått klikke kurs og sånn agilliti greie.
Altså mange av de hundene var flotte og veldig lett å bli knyttet bånd imellom hverandre , selv om hunden har hatt en annen eier tidligere.

Det er også en veldig billig løsning. Du skal i grunn bare betale for vaksiner og slikt som hunden har fått under oppholdet på omplasseringen og lignende.


Har selv en engelsk cocker spaniel som er snart 15 år - Vurderer å skaffe meg ny hund gjennom omplassering når min går bort.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ha en hund ifra den er valp og ifra oppdrettere sånn at alt er oversiktlig med tanke på stamtavle å sykdommer,og ikke minst dedikere meg selv til å gi denne skapningen en god oppvekst uten tidligere spor ifra andre mennesker,jeg vil forme den selv ved å gi den det beste ifra meg,dette vil bli min sjelevenn og dette vet jeg at jeg kan gjøre på en god måte,altså med hjertet. Føler det blir noe upersonlig over det å ta over en voksen hund på den måten,selv om hunden kanskje har hatt gode verter før,kunne skrevet mye mere om dette men tror du skjønner tegninga
å overta omplasseringshunder er veldig krevende... det er ofte en grunn til at de er satt igjen der..... og mange har unoter man alldrig får blitt kvitt..... jeg har selv hatt mange omplasseringshunder i mitt liv, og mange er flotte hunder. men to har også vert så ødelagt i hodet at de rett og slett ikke gikk ann og fikse. de ble bedre men var alltid tikkende bomber.... legg merke til at de fleste omplasseringshunder er 1-2 år gamle..... puberteten har kommet i gang, tidligere eier innså at hunden var for stor eller for vanskelig å trene fordi dem gapet over en rase fordi dem ofte synes de så kule ut eller var fine. uten å tenke over eller sette seg inn i hva rasen krevde først 90% unnskylder det med allergi, men jeg vil tro de haddde merket det før hunden var en rebilsk tenåring med hale og kropp som river ned halve huset og oppfører seg som en 14 på xtc.... ) og ofte hopper rundt som en kenguru, eller viser frykt aggresjon mot andre hunder pga dårlig sosilaisering....
det er mange flotte omplasseringshunder der ute også <3 men det er som å spille russisk rulett.....
ved å kjøpe en valp så kan kan forme hunden som man selv vil. man har ofte mere kunnskap om hundens slekt og helse. og skjer det noe så har man lettere for å få hjelp av oppdretter osv.
veldig mange omplasseringshunder er også blandinger, eller papirløse hunder. man kan da ende opp med en collie/shæfer mix som har arvet nærvæsiteten fra collien og aggrisiviteten fra en dårlig shæfer... noe som kan bli en serdeles dårlig kombinasjon... (snakker av erfaring med akkurat denne mixen)
ellers har man de populære labradoodle ( som er ment som å være vennlige labradorer som ikke røyter som puddelen ikke gjør) men man kan like gjerne få en hyper puddel som røyter som bare DET! med blandingsavl vet man ALLDRIG hva gener man sitter igjen med
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Har det siste halvåret nå hatt lyst på hund,mye har ordnet seg privat og bostedmessig så forholdene tillater et sundt dyrehold nå da jeg er veldig aktiv ute i skog å mark,er ikke lett å bare skaffe seg nye venner sånn uten videre heller,men er grunnleggende veldig glad i hunder og de er jo menneskets beste venn
Det er ikke mange mnd føre jeg flytter nå og da har jeg mulighet til å sette opp agility hindere og div.i hagen for trening,men dette vil jeg ikke begynne med føre valpen er 3-4mnd gammel,første jeg vil starte med er lydighet med "klikker" å godbiter,etterhvert vil klikkern være belønning nok.
HAn vil være med meg på en 2 timers jogge-tur daglig og fisketurer,bading å ellers være mye fri ute i hagen,om vinteren vil jeg bruke han til trekk med full sele å meg selv på langrennski.

Typen hund jeg alltid har likt er border collie og nå er tiden moden for å kunne ta til meg en uten at den skal lide under for lite stimuli fysisk å mentalt da dette er kriteriene for at de har det bra. Siden jeg er trygdet for noen år fremover nå så har jeg tid til dette og hunden slipper å være alene som for eks hvis jeg sku hatt en jobb.

Ser frem til og komme meg inn i nytt hus å skaffe en valp snart,har kontaktet seriøse oppdrettere på østlandet så kontaktene skal gåes i sømmene føre jeg går til annskaffelse denne gangen,kontra for noen år siden da jeg tok med meg en hund av dårlig samvittighet da eiern måtte avlive han om han ikke fant et hjem til den,dette gikk dårlig da hunden var nærvevrak og derav ureinslig,måtte avlives han...

Lurer på om det er noen hunde-elskere her som har bc eller andre typer hunder,hvor tidlig begynte dere klikker-trening og agility?
Regner nesten med at denne blir sletta da dette ikke er noe hundeforum,men er vel greit å diskutere hunder på freak å vel
Vis hele sitatet...
Hei, kjekt og høyre at folk (deg) tar hensyn til krav hundene/kattene trenger for at dei skal trivest.


vil bare seie at Japansk Spisshund er ein veldig kjekt og koslig hund (veldig aktiv) det er ein negativ ting med denne hunden som kanskje skremmer folk vekk fra og kjøpe han, det er at det er ein vakt hund, veldig liten, men den gir klar besjed om nokon kommer eller om det er noko/nokon han ikkje liker.
denne hunden er veldig glad i og gå tur. for nokon veker siden gjekk eg og familien min ein tur på ca 4 timer, dette greie hun uten problemer. hunden elsker og bade, væra med ut med båten.


så vist du er vilig til og sjå på denne hunden anbefaler eg deg det på det sterkeste!
japansk spisshund er fantastisk herlige hunder de har fristet meg mangen ganger. er også fan av rasen som nesten skulle tro var storebroren... Samojed <3
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
japansk spisshund er fantastisk herlige hunder de har fristet meg mangen ganger. er også fan av rasen som nesten skulle tro var storebroren... Samojed <3
Vis hele sitatet...
Risketulla, eg lurte bare på kav type rase som du er oppdretter for?
har drevet hovedsakelig med chihuahua. har hatt collie, labrador, malteser og div mixer så alt mellom ankelhøyde til lårhøyde hahaha. ellers mye erfaring med andre raser også gjennom venner og handling, trening og rett og slett bare på grunnlag av genuin innteresse for rasen ved å lære og kjenne rasene gjennom oppdrettere og eiere, og ved å studere dem i ringen på utstilling.
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
å overta omplasseringshunder er veldig krevende... det er ofte en grunn til at de er satt igjen der..... og mange har unoter man alldrig får blitt kvitt..... jeg har selv hatt mange omplasseringshunder i mitt liv, og mange er flotte hunder. men to har også vert så ødelagt i hodet at de rett og slett ikke gikk ann og fikse. de ble bedre men var alltid tikkende bomber.... legg merke til at de fleste omplasseringshunder er 1-2 år gamle..... puberteten har kommet i gang, tidligere eier innså at hunden var for stor eller for vanskelig å trene fordi dem gapet over en rase fordi dem ofte synes de så kule ut eller var fine. uten å tenke over eller sette seg inn i hva rasen krevde først 90% unnskylder det med allergi, men jeg vil tro de haddde merket det før hunden var en rebilsk tenåring med hale og kropp som river ned halve huset og oppfører seg som en 14 på xtc.... ) og ofte hopper rundt som en kenguru, eller viser frykt aggresjon mot andre hunder pga dårlig sosilaisering....
det er mange flotte omplasseringshunder der ute også <3 men det er som å spille russisk rulett.....
ved å kjøpe en valp så kan kan forme hunden som man selv vil. man har ofte mere kunnskap om hundens slekt og helse. og skjer det noe så har man lettere for å få hjelp av oppdretter osv.
veldig mange omplasseringshunder er også blandinger, eller papirløse hunder. man kan da ende opp med en collie/shæfer mix som har arvet nærvæsiteten fra collien og aggrisiviteten fra en dårlig shæfer... noe som kan bli en serdeles dårlig kombinasjon... (snakker av erfaring med akkurat denne mixen)
ellers har man de populære labradoodle ( som er ment som å være vennlige labradorer som ikke røyter som puddelen ikke gjør) men man kan like gjerne få en hyper puddel som røyter som bare DET! med blandingsavl vet man ALLDRIG hva gener man sitter igjen med
Vis hele sitatet...
Derfor er trikset å henvende seg til seriøse foreninger som FOD Da har man også prøveperiode på 2 til 4 uker. Jeg endte opp med en av hundene som hadde stått der lengst, over ett år. Ikke på grunn av at det var en dårlig hund på noe som helst måte, men fordi han trakk litt i båndet på tur (å huff å huff!!!), og ikke gikk så bra overens med andre hannhunder. Han er utrollig snill mot mennesker, trekkingen er nesten borte etter 2 uker (jeg har aldri oppdratt hund før), og han er allerede mye roligere ovenfor andre hunder. Gleder meg til vi skal på kurs sammen. Er sikker på at han kommer til å "elske" alle hunder når vi er ferdig med sosialiseringstrening! Er i mine øyne mye mer gøy å ha en hund man må jobbe litt med. Desverre er det alt for mange som kun er interessert i en A4 hund de kan pakke ut av pappesken ferdig montert, noe som fører til at fantastiske hunder som hunden min ender opp bakerst i køen. Men who cares? Er som regel de som får de beste hjemmene tror jeg

Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Jeg vil ha en hund ifra den er valp og ifra oppdrettere sånn at alt er oversiktlig med tanke på stamtavle å sykdommer,og ikke minst dedikere meg selv til å gi denne skapningen en god oppvekst uten tidligere spor ifra andre mennesker,jeg vil forme den selv ved å gi den det beste ifra meg,dette vil bli min sjelevenn og dette vet jeg at jeg kan gjøre på en god måte,altså med hjertet. Føler det blir noe upersonlig over det å ta over en voksen hund på den måten,selv om hunden kanskje har hatt gode verter før,kunne skrevet mye mere om dette men tror du skjønner tegninga
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte akkurat det samme som deg! Var ikke snakk om omplasseringshund i starten. Så tenkte jeg leeeenge på hvor mange hunder det er som ikke har noe hjem, og hvor fantastisk det hadde vært å gi dem det. Utviklet seg til at jeg etter hvert sterkt vurderte å adoptere en omplasseringshund, og til slutt endte jeg opp på FOD-gården på leting etter en valp/unghund (skulle hvertfall ikke ha en gammel hund!). Hva endte jeg opp med? Et 7 år gammelt gatekryss.. og jeg ville ikke byttet han bort for alt i verden!
Sitat av Marzzh Vis innlegg
Hei, kjekt og høyre at folk (deg) tar hensyn til krav hundene/kattene trenger for at dei skal trivest.


vil bare seie at Japansk Spisshund er ein veldig kjekt og koslig hund (veldig aktiv) det er ein negativ ting med denne hunden som kanskje skremmer folk vekk fra og kjøpe han, det er at det er ein vakt hund, veldig liten, men den gir klar besjed om nokon kommer eller om det er noko/nokon han ikkje liker.
denne hunden er veldig glad i og gå tur. for nokon veker siden gjekk eg og familien min ein tur på ca 4 timer, dette greie hun uten problemer. hunden elsker og bade, væra med ut med båten.


så vist du er vilig til og sjå på denne hunden anbefaler eg deg det på det sterkeste!
Vis hele sitatet...
takk for det skal google den du nevner for å se på den,men er egentlig ikke ute etter en anbefalning med denne tråden,for bc har jeg vært bestemt på siden ungdomssklolen da jeg for første gang møtte bc'ene til en lærer jeg hadde,for meg er det kun en hunderase så er ganske sporadisk sånn sett

Nilsern: "Jeg tenkte akkurat det samme som deg! Var ikke snakk om omplasseringshund i starten. Så tenkte jeg leeeenge på hvor mange hunder det er som ikke har noe hjem, og hvor fantastisk det hadde vært å gi dem det. Utviklet seg til at jeg etter hvert sterkt vurderte å adoptere en omplasseringshund, og til slutt endte jeg opp på FOD-gården på leting etter en valp/unghund (skulle hvertfall ikke ha en gammel hund!). Hva endte jeg opp med? Et 7 år gammelt gatekryss.. og jeg ville ikke byttet han bort for alt i verden!"
Jeg har inntrykk av at siden bc er en såpass skarp personlighet så vil det fort bli vanskeligere å overta en slik voksen hund som man ikke vet hva slags mennesker den har vært hos uansett hvordan du vrir på det! Skal man knytte sterke bånd til disse hundene er det best å skaffe en valp å bygge den opp selv uten innblanding ifra andre mennesker tidligere så hvorfor ikke da ta det igjennom en annerkjent oppdretter i samme slengen og få med seg alt hva det praktiske det fører med seg når valget i første omgang uansett er valp? Gidder ikke dra på meg en hund som er 7-8år gammel og ikke lever lengre enn kanskje 5-6 år til når jeg kan velge en valp og mest sannsynlig ha han bortimot 15år? Men uansett bra at det er folk som tenker som deg å tenker på omplasserings hunder så de kan få en fear sjanse videre å

"så vist du er vilig til og sjå på denne hunden anbefaler eg deg det på det sterkeste![/quote]
Marzzh: Nesten litt artig,jeg snakker om bc så kommer du å anbefaler japansk spisshund vanvittig sprang mellom gener her ser jeg på bilde av denne
Jeg konkluderer med at du kødda,om ikke ber jeg om unnskylding for denne kommentaren
Sitat av Provo Vis innlegg
Alle hunder kan rehabiliteres så lenge det ikke er snakk om nevrologiske skader. Det er veldig positivt at du tok til deg en hund som holdt på å bli avlivet, så ikke misforstå meg der, men det eneste grunnlaget du har for å si at det ikke går er at du selv ikke fikk det til. Jeg sier ikke at det er lett og at hvem som helst kan klare det, men det er mulig. Derfor bør man ikke avlive, men heller ta kontakt med en god profesjonell atferdsspesialist. Jeg prøver ikke å gi deg dårlig samvittighet, men jeg sier det fordi mange tror det samme som deg, og det er viktig at denne myten blir lagt død så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Greit nok at du sier at alle hunder kan rehabiliteres men noen ganger må man vurdere hva som er best for hunden også. Er den livredd alt er det kanskje bedre for den å få slippe. Ikke alle har en cesar milan til rådighet
Sitat av Provo Vis innlegg
Alle hunder kan rehabiliteres så lenge det ikke er snakk om nevrologiske skader. Det er veldig positivt at du tok til deg en hund som holdt på å bli avlivet, så ikke misforstå meg der, men det eneste grunnlaget du har for å si at det ikke går er at du selv ikke fikk det til. Jeg sier ikke at det er lett og at hvem som helst kan klare det, men det er mulig. Derfor bør man ikke avlive, men heller ta kontakt med en god profesjonell atferdsspesialist. Jeg prøver ikke å gi deg dårlig samvittighet, men jeg sier det fordi mange tror det samme som deg, og det er viktig at denne myten blir lagt død så fort som mulig.
Vis hele sitatet...
Dette er en sannhet med visse modifikasjoner. De aller fleste hunder kan rehabiliteres, men det krever enormt med tid og innsats i tillegg til at eieren må vite svært godt hva han holder på med. I ekstreme tilfeller av separasjonsangst innebærer dette at man kan være nødt til å bruke flere uker på å gradvis venne hunden til å være alene noen minutter lengre hver dag, noe som krever både dedikasjon og en fleksibel (arbeids)hverdag.
Har man ikke den nødvendige kunnskapen og ressursene er det bedre for både hund og eier at man heller velger å avslutte, det er et tøft valg og ofte er heller problemet at man utsetter det i håp om at et mirakel skal skje.

Man kunne forøvrig sagt det samme om hunder (og andre dyr) som avlives pga. sykdommer. De fleste sykdommer kan behandles, og skader opereres, men da må man jo spørre seg om det er verdt å pantsette huset for å få et år eller to ekstra med hunden...
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg trodde pointet med "klikk" var at man bruker det sammen med godbit, slik at bikkja lærer å assosiere lyden med noe positivt? Hva er vitsen hvis man ikke kan bruke "bare" klikk senere? Kan man ikke like gjerne gi bikkja godbiten og holde kjeft da?
Vis hele sitatet...
Poenget med klikket er at det er en 100% konsekvent lyd og at den er meget presis, og derfor fungerer bedre enn et "flink gutt". Boken Don't Shoot The Dog av Karen Pryor – "klikkertreningens mor" – gir en god innføring i klikkertrening, og anbefales.

Sitat av nilsern Vis innlegg
Nja, vil si meg litt uenig i dette. I enkelte tilfeller har hunden gått gjennom så mye mishandling/vannskjøtelse at den er skadet for livet.
Vis hele sitatet...
Merk at det eneste grunnlaget du har for å si dette er at du, eller de relevante du kjenner, ikke har fått det til. Det betyr ikke at det ikke går. Men igjen, det er ikke alltid lett, og kan kreve kunnskapsrike atferdsspesialister.

Sitat av mp34567 Vis innlegg
Greit nok at du sier at alle hunder kan rehabiliteres men noen ganger må man vurdere hva som er best for hunden også. Er den livredd alt er det kanskje bedre for den å få slippe. Ikke alle har en cesar milan til rådighet
Vis hele sitatet...
Det beste er å skaffe en atferdsspesialist, eventuelt kontakte et omplasseringssenter som har kontakter med de rette kunnskapene. Ikke å avlive.

Sitat av doseren Vis innlegg
Dette er en sannhet med visse modifikasjoner. De aller fleste hunder kan rehabiliteres, men det krever enormt med tid og innsats i tillegg til at eieren må vite svært godt hva han holder på med. I ekstreme tilfeller av separasjonsangst innebærer dette at man kan være nødt til å bruke flere uker på å gradvis venne hunden til å være alene noen minutter lengre hver dag, noe som krever både dedikasjon og en fleksibel (arbeids)hverdag.
Har man ikke den nødvendige kunnskapen og ressursene er det bedre for både hund og eier at man heller velger å avslutte, det er et tøft valg og ofte er heller problemet at man utsetter det i håp om at et mirakel skal skje.
Vis hele sitatet...
Jeg har selv rehabilitert et ekstremt tilfelle av separasjonsangst. For å illustrere hvor ille dette var kan jeg si at hvis en av oss (meg og samboer) gikk til et annet rom og startet å lukke døren inn til rommet, mens den andre var igjen hos hunden, så fikk han totalt panikk lenge før døren var igjen. Prøvde vi å forlate han hjemme rev han i stykker alt han kom over og gjorde fra seg over alt inne. Han var ekstremt engstelig i enhver situasjon utenfor hjemmet, og gikk i ring og peip stadig vekk. Han er nå en svært trygg og rolig hund som kan være alene hele dagen hvis det skulle være nødvendig, og som slår seg til ro stort sett over alt. Det er ikke umulig, men det krever en del av eieren. Jeg sier ikke at hvem som helst klarer å rehabilitere hvilken hund som helst – det jeg sier er at det er mulig, og at avliving på grunn av atferdsproblemer derfor ikke bør forekomme. Det finnes atferdsspesialister og omplasseringssenter, som sagt over, som kan hjelpe til eller overta hunden.

Sitat av doseren Vis innlegg
Man kunne forøvrig sagt det samme om hunder (og andre dyr) som avlives pga. sykdommer. De fleste sykdommer kan behandles, og skader opereres, men da må man jo spørre seg om det er verdt å pantsette huset for å få et år eller to ekstra med hunden...
Vis hele sitatet...
Man skaffer seg da ikke hund uten å ha veterinærforsikring. Det ville være fullstendig uansvarlig.
Sist endret av Provo; 9. august 2011 kl. 09:31.
Jeg vil på det sterkeste anbefale Portugisisk Vannhund. Skal visst bli flinke i agility, selv om jeg ikke har lært opp min egen vannhund til dette, og er en flott treningskamerat som elsker å bade. Utrolig lydig, og oppfører seg eksemplarisk så lenge den får mosjon
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
takk for det skal google den du nevner for å se på den,men er egentlig ikke ute etter en anbefalning med denne tråden,for bc har jeg vært bestemt på siden ungdomssklolen da jeg for første gang møtte bc'ene til en lærer jeg hadde,for meg er det kun en hunderase så er ganske sporadisk sånn sett

Nilsern: "Jeg tenkte akkurat det samme som deg! Var ikke snakk om omplasseringshund i starten. Så tenkte jeg leeeenge på hvor mange hunder det er som ikke har noe hjem, og hvor fantastisk det hadde vært å gi dem det. Utviklet seg til at jeg etter hvert sterkt vurderte å adoptere en omplasseringshund, og til slutt endte jeg opp på FOD-gården på leting etter en valp/unghund (skulle hvertfall ikke ha en gammel hund!). Hva endte jeg opp med? Et 7 år gammelt gatekryss.. og jeg ville ikke byttet han bort for alt i verden!"
Jeg har inntrykk av at siden bc er en såpass skarp personlighet så vil det fort bli vanskeligere å overta en slik voksen hund som man ikke vet hva slags mennesker den har vært hos uansett hvordan du vrir på det! Skal man knytte sterke bånd til disse hundene er det best å skaffe en valp å bygge den opp selv uten innblanding ifra andre mennesker tidligere så hvorfor ikke da ta det igjennom en annerkjent oppdretter i samme slengen og få med seg alt hva det praktiske det fører med seg når valget i første omgang uansett er valp? Gidder ikke dra på meg en hund som er 7-8år gammel og ikke lever lengre enn kanskje 5-6 år til når jeg kan velge en valp og mest sannsynlig ha han bortimot 15år? Men uansett bra at det er folk som tenker som deg å tenker på omplasserings hunder så de kan få en fear sjanse videre å

"så vist du er vilig til og sjå på denne hunden anbefaler eg deg det på det sterkeste!
Vis hele sitatet...
Marzzh: Nesten litt artig,jeg snakker om bc så kommer du å anbefaler japansk spisshund vanvittig sprang mellom gener her ser jeg på bilde av denne
Jeg konkluderer med at du kødda,om ikke ber jeg om unnskylding for denne kommentaren[/quote]


eg kødda ikkje, du snakker om i den førstetråden at du må ha ein hund som følger dei krava, eg leste kanskje litt for fort og fekk ikkje med meg snakket om BC så eg tenkte at du burde sjå på denne hunden fordi den er ein familie venlig hund ( du sa du har barn) den er elsker og gå på tur osv

eg meiner virkelig du bør vurdere denne rasen når du skal velge deg ein hund....
Sitat av Provo Vis innlegg
Poenget med klikket er at det er en 100% konsekvent lyd og at den er meget presis, og derfor fungerer bedre enn et "flink gutt". Boken Don't Shoot The Dog av Karen Pryor – "klikkertreningens mor" – gir en god innføring i klikkertrening, og anbefales.


Merk at det eneste grunnlaget du har for å si dette er at du, eller de relevante du kjenner, ikke har fått det til. Det betyr ikke at det ikke går. Men igjen, det er ikke alltid lett, og kan kreve kunnskapsrike atferdsspesialister.


Det beste er å skaffe en atferdsspesialist, eventuelt kontakte et omplasseringssenter som har kontakter med de rette kunnskapene. Ikke å avlive.


Jeg har selv rehabilitert et ekstremt tilfelle av separasjonsangst. For å illustrere hvor ille dette var kan jeg si at hvis en av oss (meg og samboer) gikk til et annet rom og startet å lukke døren inn til rommet, mens den andre var igjen hos hunden, så fikk han totalt panikk lenge før døren var igjen. Prøvde vi å forlate han hjemme rev han i stykker alt han kom over og gjorde fra seg over alt inne. Han var ekstremt engstelig i enhver situasjon utenfor hjemmet, og gikk i ring og peip stadig vekk. Han er nå en svært trygg og rolig hund som kan være alene hele dagen hvis det skulle være nødvendig, og som slår seg til ro stort sett over alt. Det er ikke umulig, men det krever en del av eieren. Jeg sier ikke at hvem som helst klarer å rehabilitere hvilken hund som helst – det jeg sier er at det er mulig, og at avliving på grunn av atferdsproblemer derfor ikke bør forekomme. Det finnes atferdsspesialister og omplasseringssenter, som sagt over, som kan hjelpe til eller overta hunden.


Man skaffer seg da ikke hund uten å ha veterinærforsikring. Det ville være fullstendig uansvarlig.
Vis hele sitatet...
Så du mener på død og liv at hunder med adferdsproblemer skal rehabiliteres? Selv når hunden er livredd konstant? Da er dette med dyre velferd igjen. Det er ikke alltid det beste som er å tvinge den igjenom en rehabiliteringsprosess, noen ganger er det beste for dem å slippe.
Ikke å være egoistisk og tenke på oss selv.
å si at alle sykdommer kan opereres og fikses er ikke forsvarlig.... om en hund har en allvorlig ryggskade og blir lam i bakbena så ville ikke jeg latt den hunden leve videre.... vi mennesker i dag er blitt så egoistiske og skal redde alle hunder for enhver pris.... tror dere en ulv med brukkene ben, seperasjonsangs og livredd andre ulver lever lenge? vi har tuklet nok med naturen fra før av..... jeg ser ikke vitsen med å tukle den til ennå mere. hunder tenker ikke slik som vi mennesker gjør. og desuten vil allvorlige sykdommer eller skader bringe med seg laaaang tid på en kanskje smertefull rehabilitering for hunden. det er veldig vanskelig og dømme om en hund har vondt fordi den vil aturlig prøve og sjule det, fordi det er en svakhet å vise at man er skadd.... da blir man i naturen fort hakkekylling.
jeg hadde en coliie shæfer mix som var så skrekkslagen andre hunder at han blåste seg opp som en illsint ilder og hylte å skrek for å vise seg så stor som mulig og vise at han var farlig. kom de andre hundene bort, underkastet han seg og tisset seg ut og fikk diare i en uke etterpå.... selv med utallige år med sosialisering og jobbing ville han ikke forandre seg.... hundene han kjente var greit, men møtte vi hunder på tur så var det et forferdelig oppstyr. fortsatte vi bare og gå å vise at det ikke var noe å bry seg om kunne han hyle helt til vi kom hjem flere timer etterpå. i starten hadde han seperasjonsangst og tygget i stykker ALT på sin vei. dette blei vi kvitt. og han gjemte seg på de rareste plasser om noen åpnet en pils i same rom... nå på slutten var han like med på festen som alle andre.... loggret, danset og var glad.... selv om jeg valgte å sette hundene på sitt eget rom når folk ble fine i formen.... hundene hadde et eget hunderom, med senger og egene plasser. (rommet var fullt av rosetter og pokaler... ) han hadde også et siste problem, nemlig at han var besatt av og passe på huset og hagen... han travet rundt bestandig og hoppet i vinduer og dører og bjeffet for hver minste lille lyd på gata... dette var også et problem som var umulig å bli kvitt. nå som jeg må flytte i leilighet så bestemte jeg meg for at denne hunden fikk 7 lange år hos meg.... noe han ikke hadde fått hos eieren jeg fikk han fra som misshandlet og sultet hunden. for det første ville en leilighet blitt for stressende for han.... han ville antagelig fått hjerteinnfarkt etter kort tid. og jeg ville antagelig blit hevet ut fortere enn svint pga alt leven han laget. nå hviler han under gullregnen i hagen til mine foreldre.... han skal få slippe å stresse mer, være redd noe mere og lide noe mere....

alle hunder må ikke reddes for enhver pris. det er ikke bare eier som skal ha det bra. men også hunden fortjener en viss kvalitet på livet sitt....
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Så du mener på død og liv at hunder med adferdsproblemer skal rehabiliteres? Selv når hunden er livredd konstant? Da er dette med dyre velferd igjen. Det er ikke alltid det beste som er å tvinge den igjenom en rehabiliteringsprosess, noen ganger er det beste for dem å slippe.
Ikke å være egoistisk og tenke på oss selv.
Vis hele sitatet...
Du snakker som om rehabiliteringsprosessen er noe som vil være en stor påkjenning på hunden, men slik er det ikke. Det er ikke snakk om å "tvinge den gjennom en rehabiliteringsprosess", men å ta de skritt som er nødvendige for at situasjonen skal bedre seg. Rehabiliteringen vil kun bestå av bedring, og hunden slutter dermed å være livredd konstant. I de fleste tilfeller er de største forbedringene tidligst i prosessen, og skjer ofte meget raskt. Vil du si det er egoistisk å hjelpe en hund til å bli kvitt den verste frykten i løpet av noen dager eller uker, og bli helt frisk i løpet av noen måneder – hvis ikke enda raskere – slik at den kan leve hele resten av livet som en glad og trygg hund? Er dette i starten av livet har den hele livet foran seg, og er den eldre vil prosessen være som et blunk i forhold til tiden den allerede har levd med frykt, angst, aggresjon, etc.

Problemet ligger litt i at alle tror de selv er spesialister på hundepsykologi. At de selv er i posisjon til å kunne ta kloke avgjørelse på hvorvidt en type atferd kan rehabiliteres eller ikke, og akkurat hva som må gjøres. Og virker det ikke, er det "umulig" å fikse. Men akkurat som man ikke selv stiller diagnoser og setter dødsdommer over hunder når de blir fysisk syke, men oppsøker en veterinær, så må man også forstå at det samme gjelder psykiske problemer, og at man da oppsøker en atferdsspesialist. Hvis hunden har en stygg hoste, så tenker svært få at "det er garantert lungebetennelse, og det kan ikke helbredes, så vi må avlive den". Men hvis hunden lider av sterk separasjonsangst, så får pipen plutselig en annen lyd, og alle er eksperter. Jeg vet det er veldig bastant å hevde at alle hunder kan rehabiliteres så lenge det ikke er nevrologiske skader som er årsaken, men jeg kan i det minste si det slik at jeg aldri har sett tilfeller som peker mot at enkelte er umulige å rehabilitere.
Sist endret av Provo; 9. august 2011 kl. 12:31.
Sitat av Provo Vis innlegg
Du snakker som om rehabiliteringsprosessen er noe som vil være en stor påkjenning på hunden, men slik er det ikke. Det er ikke snakk om å "tvinge den gjennom en rehabiliteringsprosess", men å ta de skritt som er nødvendige for at situasjonen skal bedre seg. Rehabiliteringen vil kun bestå av bedring, og hunden slutter dermed å være livredd konstant. I de fleste tilfeller er de største forbedringene tidligst i prosessen, og skjer ofte meget raskt. Vil du si det er egoistisk å hjelpe en hund til å bli kvitt den verste frykten i løpet av noen dager eller uker, og bli helt frisk i løpet av noen måneder – hvis ikke enda raskere – slik at den kan leve hele resten av livet som en glad og trygg hund? Er dette i starten av livet har den hele livet foran seg, og er den eldre vil prosessen være som et blunk i forhold til tiden den allerede har levd med frykt, angst, aggresjon, etc.

Problemet ligger litt i at alle tror de selv er spesialister på hundepsykologi. At de selv er i posisjon til å kunne ta kloke avgjørelse på hvorvidt en type atferd kan rehabiliteres eller ikke, og akkurat hva som må gjøres. Og virker det ikke, er det "umulig" å fikse. Men akkurat som man ikke selv stiller diagnoser og setter dødsdommer over hunder når de blir fysisk syke, men oppsøker en veterinær, så må man også forstå at det samme gjelder psykiske problemer, og at man da oppsøker en atferdsspesialist. Hvis hunden har en stygg hoste, så tenker svært få at "det er garantert lungebetennelse, og det kan ikke helbredes, så vi må avlive den". Men hvis hunden lider av sterk separasjonsangst, så får pipen plutselig en annen lyd, og alle er eksperter. Jeg vet det er veldig bastant å hevde at alle hunder kan rehabiliteres så lenge det ikke er nevrologiske skader som er årsaken, men jeg kan i det minste si det slik at jeg aldri har sett tilfeller som peker mot at enkelte er umulige å rehabilitere.
Vis hele sitatet...
du kan ikke mene seriøst at ALLE hunder kan fikses...? selv drevene hundetrenere får saker de gir opp. det er som oss mennesker... noen har så store problemer at sykolog ikke er til hjelp og må medisineres resten av livet.... slik er det å med hunder.... alle er ikke fiksbare.
ser noen har nevn cæsar millian, og jeg kan jo nene victoria stillwell også.... selv disse har prosjekter som failer og saker som har gått for langt til å hjelpe. MEN disse ser ike vi..... det er TV!!! de viser ikke alle de misslykkede sakene.... det ville ikke vert imponerende i det hele tatt....

skulle likt å se deg ha den siste omplasseringsbikkja jeg hadde bare en uke før han har jeg hatt mangfoldige omplasseringsbikkjer. mange proffe hundetrenere prøvde med samme innstilling som deg men måtte til slutt bite i det sure eplet og innrømme at alle kan ikke fikses.... (mange kan.... men ikke alle desverre) hunder som trenger rehabilitering er ingen ting for ferske hundeiere uten noen form for erfaringer... man får det til å høres ut som at med en god posjon tålmodighet kan alle hunder fikses. i mange tilfeller med "problemhunder" og ferske hundeeiere så blir situasjonen/problemet ennå værre.

Det beste hadde vert om norge innførte hundesertifikat og påkrevde kurs for alle førstegangshundeeiere. så ville vi ikke hatt så mange hunder som sliter og heller ikke så mange omplasseringsbikkjer. folk måtte tenkt seg om ikke bare en gang men flere før de gikk til annskaffelse av noe dem er lei etter et år....
Sitat av Rusketulla Vis innlegg
du kan ikke mene seriøst at ALLE hunder kan fikses...? selv drevene hundetrenere får saker de gir opp. det er som oss mennesker... noen har så store problemer at sykolog ikke er til hjelp og må medisineres resten av livet.... slik er det å med hunder.... alle er ikke fiksbare.
ser noen har nevn cæsar millian, og jeg kan jo nene victoria stillwell også.... selv disse har prosjekter som failer og saker som har gått for langt til å hjelpe. MEN disse ser ike vi..... det er TV!!! de viser ikke alle de misslykkede sakene.... det ville ikke vert imponerende i det hele tatt....
Vis hele sitatet...
Angående Cesar Millan, så har han hatt kun to saker på 20 år som han ikke klarte å rehabilitere fullstendig, og i de to sakene ville eierne ha tilbake hunden før han var ferdig. Mislykkede tilfeller er ikke klipt vekk, og du kan være helt sikker på at det hadde blitt stor oppstandelse om det hadde skjedd. Millan gjør faktisk også et stort poeng ut av alle hunder kan rehabiliteres med mindre det foreligger nevrologiske skader. Bøkene hans er å anbefale, forresten, selv om de fokuserer mer på forebygging enn rehabilitering. Jeg har ikke hørt Stilwell uttale seg i den ene eller andre retningen om akkurat dette, så hva hun mener om saken vet jeg ikke.

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
skulle likt å se deg ha den siste omplasseringsbikkja jeg hadde bare en uke før han har jeg hatt mangfoldige omplasseringsbikkjer. mange proffe hundetrenere prøvde med samme innstilling som deg men måtte til slutt bite i det sure eplet og innrømme at alle kan ikke fikses.... (mange kan.... men ikke alle desverre)
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne forsøkt, i det minste.

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
hunder som trenger rehabilitering er ingen ting for ferske hundeiere uten noen form for erfaringer... man får det til å høres ut som at med en god posjon tålmodighet kan alle hunder fikses. i mange tilfeller med "problemhunder" og ferske hundeeiere så blir situasjonen/problemet ennå værre.
Vis hele sitatet...
Enig i dette. Det er derfor jeg sier at man må innse at man selv ikke er en ekspert, og at man må ta kontakt med atferdsspesialister eller omplasseringssentere med tilstrekkelig tilgjengelig kompetanse. Man må også være klar over at svært mange hundetrenere og veterinærer ikke er atferdsspesialister. Det er som regel en vesensforskjell på å lære en hund triks, eller å helbrede den fra sykdom, og på å rehabilitere psykiske problemer.

Sitat av Rusketulla Vis innlegg
Det beste hadde vert om norge innførte hundesertifikat og påkrevde kurs for alle førstegangshundeeiere. så ville vi ikke hatt så mange hunder som sliter og heller ikke så mange omplasseringsbikkjer. folk måtte tenkt seg om ikke bare en gang men flere før de gikk til annskaffelse av noe dem er lei etter et år....
Vis hele sitatet...
Det er jeg hjertens enig i.
du kjenner cæsar eller? give me a break.... han er ingen helgenen..... han har like mange misslykkede forsøk som alle andre.... det hadde ikke vært populær og tjent millioner av kroner hvis han hadde vært helt ærlig ...

den siste hunden jeg hadde har vert hos to av norges beste adferdskonsulenter innen problemhunder. han ene mente og så at de fleste hunder kunne rehabiliteres. men at cæsar var noe sprøyt. tv er tv.... jeg kan også lage tv program og vise at jeg er en hundegud om jeg vil. tenker på bikkja mi også...værdens mest fantastiske hund.... han var utrolig ellers.... men han fortjente så absolut ikke å bli dratt gjennom mere stress nå. 8 år med angst og stress er mere enn nok spør du meg. å i tilegg har jeg meget god tålmodighet og erfaring med problemhunder, og som regel har jeg klart å fikse problemet... men prøvde i tilegg flere andre i norge slik at jeg gav han sjansen. men det finnes grenser hvor lenge man skal pine bikkja til et liv med stress og redsel. han kunne sikkert fått noen piller av veterinæren slik mange andre får, men en hund som må leve livet sitt på piller har ikke livets rett i mine øyne. jeg vil i allefall heller la hunden slippe enn å gå gjennom slikt.
men derimot er jeg enig med deg at mange gir opp for fort... for jeg har hatt flere hunder som andre har sagt er umulige å gjøre noe med. men man kan ikke være så egoistisk eller egenrådig og si at alt kan fikses. for det er liv vi prater om her. liv som om dem var mennesker antagelig hadde tatt sitt eget liv om dem visste hvordan... derfor er det opp til oss menneker å bestemme hvor grensen går for velferd eller ikke. velferd kan skrives så godt som NKK sitt slagord

Funksjonelt friske hunder, med en rasetypisk konstruksjon og mentalitet, hunder som kan leve et langt og sunt liv til glede for seg selv, sine eiere og samfunnet.
en setning som beskriver en funksjonelt frisk hund så utrolig bra....